«انقلاب جنسی» در راه ایران است؟
گفت و گو با یاسر عرب، پژوهشگر نیازهای جنسی پیرامون مستند جنجالی این روزها

«انقلاب جنسی» در راه ایران است؟

نویسنده : محدثه عارفی

این روزها کمتر کسی پیدا می‌شود که نام مستند «انقلاب جنسی» را نشنیده باشد. مستندی به کارگردانی حسین شمقدری که از زمان انتشار تا به الان، چند باری تیتر اخبار بوده است و هر روز نقطه نظرات گوناگونی درباره آن مطرح می‌شود. این مستند درباره فاجعه‌ای خبر می‌دهد که در کمین جامعه ایران است و انگار می‌خواهد تلنگری داشته باشد به مسئولین و مردم که فکری به حال این غریزه انسانی کنند و دست از سرکوب و سانسور بردارند و در آخر ازدواج موقت را درمان این درد می‌داند. بیش از این درباره مستند چیزی نمی‌گویم تا آن را خریداری کنید و ببینید.

از کنار این مستند نمی‌شود به سادگی گذشت. حرفی که مستند برای گفتن آن تلاش می‌کند، حرفی است که سال‌ها آن را شنیده‌ایم اما اگر قرار بود راه چاره باشد، تا به‌حال مشکلات حل شده بود. پس عجیب نیست که تماشای این مستند، سوال‌های بی‌جواب زیادی در ذهن مخاطب ایجاد کند. با دیدن این مستند خوب متوجه می‌شوید که حسین شمقدری نتوانسته است به خوبی اصل مطلب را ادا کند و مخاطبش را به پاسخی درست برساند.

گفت و گویی داشتیم با «یاسر عرب» فیلم‌ساز مطرح در حوزه ارزشی و برنده جشنواره عمار که 4 سال بر روی موضوع نیاز جنسی پژوهش داشته تا با او کمی دقیق‌تر درباره «انقلاب جنسی» صحبت کنیم. در این مصاحبه که بخشی از آن را می‌خوانید، یاسر عرب بیشتر از مشکلات این مستند می‌گوید و نقدهایی را به آن وارد می‌داند که خواندنش خالی از لطف نیست و در ادامه موضوعاتی را مطرح می‌کند که همان نیازمندی‌های جامعه امروز است. 

 

+ نظرتان درباره ساخته جدید آقای شمقدری چیست؟ 

در رابطه با مستند انقلاب جنسی ما نمی‌توانیم اثر را از موثر و تالیف را از مولفش جدا کنیم. پس ابتدا باید نیم نگاهی به کارنامه‌ی تولیدات شخص اقای "شمقدری"، کارگردان اثر بیندازیم.

راجع به مستند انقلاب جنسی باید توجه کنیم که خود آقای شمقدری در مصاحبه‌شان گفته‌اند که از فرایند فکر کردن به ساخت چنین مستندی گرفته‌اند تا زمانی که تیتراژ فیلم خورده است 3-4 ماه بیشتر طول نکشیده است! دلیلش هم این است که آقای شمقدری و امثال ایشان  برای همه مسائل یک پاسخی دارند و برای پاسخ‌شان کار تولید می‌کنند. در همین مستند انقلاب جنسی هم یک پاسخ کلان دارند: ازدواج موقت! که مشکلات این رویکرد را بعدا عرض می‌کنم.

 

+ این مستند در ارائه راهکار کاربردی برای جامعه ما حرف زیادی ندارد، نظر شما چیست؟ 

 وقتی خبرنگاری از ایشان می‌پرسد چرا در کارتان کارشناس نیست می‌گویند: می‌خواستم کار جذاب بسازم! در صورتی‌که این عرصه اصلا عرصه جذابیت نیست. این عرصه‌ای است که باید روی بکارگیری هر واژه و نقطه گذاری‌ها و کلیدواژه‌های‌مان دقت بسیاری داشته باشیم. 

البته مسئله دیگری هم که هست؛ آقای شمقدری با این مستند، قصد جذب قشر متوسط شهری را داشته‌اند و می‌دانستند که مسئولین تصمیم‌گیر فرهنگی و مردم کف خیابان، در این تیپ مستند‌ها به دنبال همین جنجال‌ها و سطحی‌نگری‌ها هستند. مستند‌هایی که به نظر من برای فشار بر روی رویکردهای فرهنگی  دولت‌هایی اصلاح‌طلب یا غیر اصولگرا ساخته می‌شود. از فیلم «فقر و فحشا» که در زمان دولت آقای خاتمی ساخته شد و توپی بود در زمین آقای خاتمی که قرار بود آبشار و  آوار در زمین دولت ایشان بشود تا انقلاب جنسی، خیال پرست، پول و پورن، پشت صحنه و ... که در دولت آقای روحانی ساخته می‌شود. در این میان جالب است که چطور 8 سال زمان دولت جناب احمدی نژاد همه چیز مسکوت بود و دوباره زمان آقای روحانی این مسائل شد اولویت برای فیلم سازی! جالب‌تر اینکه تنها اثری که فارغ از گرایش سیاسی و در زمان دولت آقای احمدی نژاد در حوزه زیست جنسی جامعه ما تولید شد مستند «یک پیشنهاد ساده» و فارغ از هرگونه موضع‌گیری سیاسی بود. 

پس مشکلی که با این مستند دارم دید سازنده‌اش نسبت به این مسائل است. از نگاهشان به پدیده‌ها اجتماعی که نگاهی ذاتا اجتماعی نیست، بلکه نگاهی سیاسی-فرهنگی به مسائل اجتماعی است. این اشتباه در آخرین اثر ایشان از اسم نادرست خود فیلم شروع می‌شود و سوالی که مطرح می‌شود این که: تا کی می‌خواهیم فارغ  از سوال جوانان دوربین برداریم و فیلم بسازیم؟

 

+ یعنی در کشورمان معضلی به نام «انقلاب جنسی» وجود ندارد و نخواهد داشت؟

ما در ایران نه با کودتای جنسی طرفیم و نه با انقلاب جنسی. ما بحران جنسی داریم. به‌هم‌ریختگی جنسی داریم. ولی با انقلاب جنسی طرف نیستیم. زیرا انقلاب ‌های فرهنگی به زمینه و زمین خودشان نیاز دارند. که این زمینه در ایران نسبت و قیاس با کشورهای اروپایی در این موارد قیاس دقیقی نیست.

 

+ پس مقایسه ایران با غرب در این مستند اشتباه است؟

به نظر می رسد این مستند باید به جای مقایسه ما با غرب که تاریخ تمدن و سنت فکری فرهنگی کاملا متفاوتی دارد، ایران را با خود ایران و در زمان ها مختلف مقایسه می‌کرد. زیرا فیلم ایشان به لحاظ فصل‌بندی هیچ ارتباطی با کشور ما پیدا نمی‌کند. این که ما بگوییم در غرب این طور مسائل جنسی مطرح می‌شود پس ما... ، اصلا مقایسه درستی نیست

 

+ راجع به پیشنهاد اصلی مستند که «ازدواج موقت» است نظرتان چیست؟

صیغه یک دستور فردی است برای کسی که دارد وارد حیطه زنا میشود. صیغه یک راهکار اجتماعی نیست که قابل تبلیغ باشد برای عموم جامعه که طبل برداریم و جار بزنیم: «ای جوان‌ها حالا که دارید گناه می‌کنید بیاید صیغه کنید»"

ما روایت داریم آدمی که در خانه معلم اخلاقی رفته است و گفته: «من نیاز جنسی دارم.» ایشان گفته‌اند: برو روزه بگیر یا عبادت کن. 

شخص دیگری نیم ساعت بعد با همین سوال آمده و جواب متفاوت گرفته که: «شما چرا ازدواج نمی‌کنی»

نفر بعدی که می‌آمده شاید توصیه به ازدواج موقت می شده است. 

 

+ پس نمی‌‌شود یک نسخه کلی پیچید!

قضیه نسخه پیچی عمومی نیست و اصلا در حوزه دین این‌قدر راحت نمی‌توان صحبت کرد؛ جامعه را باید با اخلاق اداره کرد نه با فقه! فقه حداقل‌ها را به ما می گوید. نکته دیگر اینکه وقتی این‌قدر کلی راجع به صیغه حکم می‌دهیم نشان دهنده نگاه مردانه ما به مسائل دینی است زیرا یک زن سالم، رابطه جنسی را بدون رابطه عاطفی نمی‌خواهد. اصلا به صورت موقت نمی‌خواهد. اگر وقتی هم وارد یک رابطه موقت می شود به این امید است که این رابطه موقت دائمی بشود. حال البته ممکن است یک فردی هزار خانم را هم بیاورد که اینها اهل تعدد مخاطب شده باشند. به نظر من همه آن هزار خانم استثناء هستند. شاکله و فطرت زنان بر مهر و دلدادگی همراه با رابطه جنسی مطمئن و پایدار بسته شده است نه روابط یک ساعته و یک ماهه!. ما اگر در جامعه به صورت گسترده چنین رفتاری را از دخترانمان ببینیم که هر روز با یک پسری هستند یا هر روز دلبسته شخصی متفاوت هستند به شدت باید احساس خطر کنیم و در آن زمان دیگر تفاوتی ندارد که این رفتار به اسم صیغه است یا هر اسم دیگری! این بیماری اجتماعی است.

 

+ راه حل بهتر از نظر شما چیست؟ در واقع همان راه اصلی که می‌گویید... 

ازدواج. ازدواجی که طبق قرآن برای «لستکنوا علیها» است. برای این است که زن و مرد کنار هم آرام شوند و به کمال برسند. خداوند نیاز جنسی را گذاشته که زن و مرد بهم رجوع کنند و ازدواج صورت گیرد. غایت رابطه جنسی انس و الفت زن و مرد است. 

 

+ راه درست پاسخ‌گویی به نیاز جنسی را ازدواج می‌گوییم. خب اتفاقی که شاهدش هستیم پایین آمدن نرخ ازدواج و بالا رفتن نرخ طلاق است. ریشه‌های این مشکل از کجا آب می‌خورد؟ چطور باید رفع و رجوع‌اش کرد تا ازدواج‌هایی پایدار داشته باشیم؟ 

ما خیلی‌وقت‌ها قرصی را خوردیم که در معده‌مان رفته ولی پایمان خوب شده است. ما برای حل مشکل طلاق یک مدت به خود طلاق پرداختیم دیدیم مشکلی حل نشد. حال به مسئله ازدواج پیله کرده‌ایم و مدام می‌گوییم ازدواج خوب داشته باش، تحقیق کن، درست خواستگاری برو. حالا داریم می‌بینیم این هم جواب نمی‌دهد. می‌خواهم بگویم مسئله جای دیگری است. ما تا وقتی که نگاهمان به این مسئله اینطور باشد که راه‌حلی بدهید که همین فردا مشکل نیاز جنسی جوان‌ها حل شود صد سال دیگر می‌گذرد و هیچ مشکلی حل نمی‌شود!

مشکل باید از دوران کودکی ریشه‌یابی شود. کودک باید با تربیت جنسی درست رشد کند. باید اطلاعات لازم را درباره جنس مخالف از نظر اخلاقی، روحی و جنسیتی داشته باشد. باید بتواند درست تصمیم بگیرد و فکر کند. اگر برای حل مشکل ابتدا به تربیت توجه کردیم و سعی کردیم نهال فرزندانمان را از کودکی سالم رشد دهیم آن‌وقت می‌توان امیدوار بود که پایه های اولیه درست گذاشته شده و می توان خانه ی امیدی روی آن بنا کرد.

برچسب ها
نقدی بر مستند انقلاب جنسی
مصاحبه با یاسر عرب درباره مستند انقلاب جنسی
انقلاب جنسی در ایران
عقد موقت در ایران
حسین شمقدری
یاسر عرب
نظرات کاربران
کد امنیتی
NA30M_PAHLAVAN
NA30M_PAHLAVAN
٩٦/٠٧/١٦
٠
٠
من فقط دلم میخواد ببینم اون طرف چه خبره برا همین مشتاق دیدنشم !
محدثه عارفی
محدثه عارفی
٩٦/٠٧/١٧
٠
٠
اره خب! اکثرا همین اشتیاقو داریم. :))
monasabour
monasabour
٩٦/٠٧/١٦
١
٠
جالب بود فعلا ک زدن تو سرش انگار این قضیه باید تا ابد مسکوت باشه مگر این که بخوان از این طریق دست بذارن رو چیز دیگه ای
محدثه عارفی
محدثه عارفی
٩٦/٠٧/١٧
١
٠
اوم. واقعنم ... :/
محمد یاسین حیدرزاده
محمد یاسین حیدرزاده
٩٦/٠٧/١٦
١
٠
مستند «انقلاب جنسی رو چرا فيلتر كردن
محدثه عارفی
محدثه عارفی
٩٦/٠٧/١٧
٠
٠
یه مدت کمیه برداشتنش از روی بعضی سایتا :/ فک کنم الان دوباره اومده باشه.
نفیسه
نفیسه
٩٦/٠٧/١٦
١
٠
ممنون از نقد خوبی که نسبت به این مستند تو این مصاحبه انجام دادی👍🙏
محدثه عارفی
محدثه عارفی
٩٦/٠٧/١٧
٠
٠
ممنونم. :)
احمدی
احمدی
٩٦/٠٧/١٦
١
٠
سلام ، به نظرم آقای یاسر عرب دیدگاهشون ایدئالیستیه و واقع گرایانه نیس ازدواج موقت درمان قطعی نیس ولی در موقعیتی که فرد شرایط ازدواج رو نداره باز هم از روابط آزاد بهتره، آقای شمقدری در دولت آقای احمدی نژاد هم مستند میراث آلبرتا رو ساخت که بازخورد خوبی هم داشت ، پس این که برچسب اصلاحات و سیاست بخوره بر بدنه این مستند بی انصافیه! ولی این که باید از یک کارشناس کمک میگرفتن داخل این مستند به نظرم حرف درستیه که باید بعد دیدن اون در این باره نظر داد . ممنون از پژوهشگر و نویسنده این متن!
محدثه عارفی
محدثه عارفی
٩٦/٠٧/١٧
٠
٠
با این همه ازدواج موقت واقعا نمی تونه تو جامعه ی ما رواج پیدا کنه و این یه حقیقته! :/
Snow_Queen
Snow_Queen
٩٦/٠٧/١٧
١
٠
خوب نخوندید نقدشون رو@ازدواج موقت حتا راهکار خوبی هم باشه برای آقایون خوبه وبرای خانومها مشکلاتشون رو چندین برابر میکنه (البته منظورم تمام خانومهاست نه برخی از خانومها که بنابه دلایلی تن به این امر می دن)
سمانه صالحی
سمانه صالحی
٩٦/٠٧/١٧
١
٠
باز برای پاراگراف آخر الان یه سری فاز سند 2030 باز برشون میداره.. / معلوم نیس دارن چیکار میکننو چیو به گند میکشن :(
محدثه عارفی
محدثه عارفی
٩٦/٠٧/١٧
٠
٠
متوجه نشدم. الان یعنی مخالف سند 2030 هستین یا موافقش؟ و اینکه اون رو توی تربیت جنسی موثر می دونید؟
سمانه صالحی
سمانه صالحی
٩٦/٠٧/١٧
٢
٠
من مخالفم :) منظورم این بور که باز یک سریا میگن اگر از اول به بچه ها تو مدارس یاد میدادن این اتفاق نمیفتاد و ... بحثی که همیشه این جور وقتا منتظرن تا بچسبونن به اون ..
Snow_Queen
Snow_Queen
٩٦/٠٧/١٧
١
٠
یعنی شما مخالف تربیت جنسی افراد از کودکی هستین؟
سمانه صالحی
سمانه صالحی
٩٦/٠٧/١٧
١
٠
اگر قرار باشه طبق اون سند و بر اساس اون کتاب باشه اره مخالفم... اسمش اینه. باطنش چیزای دیگه ای هست که بعدا شاید چندسال دیگه متوجه بشیم که هدف چی بوده...
Snow_Queen
Snow_Queen
٩٦/٠٧/١٨
١
٠
کاری که به سند خاص و کتاب خاص ندارم. کلن میگم اینایی که مخالفن دقیقن با چی مخالفن! چون تربیت جنسی افراد از سن پایین خیلی مهم و ضروریه. در ضمن اینکه میگید اسمش اینه باطنش ممکنه بد باشه میتونیم از اول ببینیم باطنش چیه و چه تاثیری قبلا گذاشته و میتونه رو جامعه ما بذاره.بنظر من که برخی افراد فقط بخاطر بعضی ذهنتیا نسبت به دولت و غرب و ... این چیزارو رد میکنن و دلیل قانع کننده ندارن.
سمانه صالحی
سمانه صالحی
٩٦/٠٧/١٨
١
٠
من که گفتم اگر طبق اون سند نباشه مشکلی ندارم.. منتها ننظورم این بود افرادی که به هر طریقی میخوان از اون سند حمایت کنن هر موضوع جنسی که این روزا پیش میادو به همون ربط میدن... مثه قضیه ی آتنا.. یا همین انقلاب جتسی که من خیلی شنیدم به همین 2030 ربطش میدن :) آموزش دادن این جور مسائل باید از سن خودش و طبق اصول خودش انجام بشه نه اونجوری که میخواستن آموزش بدن
motion_graphicer
motion_graphicer
٩٦/٠٧/١٨
١
١
در کشورهای اروپایی که اسلام رو قبول ندارن ، میگن مرد هر وقت دوست داشت می تونه زنش رو ول کنه و طلاق بده و سراغ زنه دیگه ای بره در کشورهای عربی که اسلام رو قبول دارن ، می گن زن رو رها نکن چون بهش لطمه وارد میشه و بدون اینکه طلاق بگیری برو چند تا زنه دیگه بگیر. در ایران هم که اسلامی گرایی کشور در هاله ای از ابهامه ، هم میگن طلاق نگیر هم میگن دنبال زنه دیگه ای نره و در صورت لزوم نیازت رو سرکوب کن.خدا اجرش رو تو آخرت میده
محدثه عارفی
محدثه عارفی
٩٦/٠٧/١٨
٠
٠
:/ واه! این چه استدلالیه؟ یعنی الان ایران طلاق نیست؟ ماشاالله امار طلاق که داره بیداد میکنه! جدا از اون تو ایران میگن نیازتو سرکوب کن؟ ازدواج و زن مگه برای چیه؟ خب در ایران موافق تک همسری هستن که به نظرم خیلیم خوبه. ایرادش کجاست؟
motion_graphicer
motion_graphicer
٩٦/٠٧/١٨
١
٠
به دلیل پرداخت مهریه سنگین برای آقا و تحقیر فرد مطلقه برای خانم ، طلاق امری اجتنابی از لحاظ فرهنگی و اقتصادی تلقی می گردد.
مهدی
مهدی
٩٦/٠٧/١٨
١
٠
در ایران میگن ازدواج کن ولی خوب قبلش باید شرایطش رو داشته باشی.مثلا خونه داشته باشی.کار داشته باشی.دختری که پیدا می کنی باید پاکدامن باشه.ماشین داشته باشی.باید سربازیت رو رفته باشی(برای آقایان). فرد مورد نظر در سن 28 سالگی شاید به قسمتی از این ویژگی ها برسه.که در آن صورت فرد به دلایل مختلف از جمله تجربه روابط متنوع و بدون حیطه دچاربی میلی به ازدواج میشودیا اینکه تا قبل از اون سن ، طرفین امیال و نیازهای عاطفی خود را سرکوب کنند که خود این امر می تواند فرد را دچار اختلال روحی کند و تنش جدیدی را بوجود آورد
motion_graphicer
motion_graphicer
٩٦/٠٧/١٨
٢
٠
شاید اگر شرایط ازدواج موقت به صورت رسمی فراهم بود ، بعضی (تاکید میکنم فقط بعضی نه همه) از دختر خانم ها برای رسیدن به نیازهاشون نمی رفتن زندگی مردان متاهل رو به هم بزنند و فقط در یک چارچوب قانونمند روابطشون رو مدیریت می کردند در عصر حاضر جهت گیری فرهنگ کشور تجمیعی از مشکلات فرهنگی غرب و شرق هست نه اسلام و نه ایران!!
محدثه عارفی
محدثه عارفی
٩٦/٠٧/١٨
٠
٠
موافقم. بهم زدن زندگی مردهای متاهل خودش یه جور ضعفه که باید جلوش رو گرفت.
motion_graphicer
motion_graphicer
٩٦/٠٧/١٨
١
٠
در عصر حاضر دخترخانم هایی رو میتونید پیدا کنید که به دلیل ناپاکی چشم بغضی از آقایان به حدی از بی اخلاقی رسیدن که برای رسیدن به یک آقا حاضرند تمام پولشان را خرج یک رابطه ساده کنند در حالی که حتی شاید برخی از آنها بسیار محجبه باشند.البته افرادی هم هستند که هنوز هم میگن ما جوانان پاک و انقلابی شهید پروری داریم و کسی به دنبال رابطه نامشروع نیست و اصلا نیازی به طرح مسئله ازدواج موقت نیست..ای کاش مسئولین هم می دانستند که الان ازدواج موقت بیش از نیاز پسر، نیاز و تقاضای غیر رسمی خود دخترخانم هاست.کسانی که با ازدواج موقت مخالفند ، موظف به ارائه راه حل جایگزین جهت موضوع مذکور هستند.من از مخاطبین یک سوال دارم فکر می کنید در کدام یک از حالت زیر روابط غیراخلاقی به سمت رها شدگی بیشتر حرکت می کند. 1-زمانی که رابطه با جنش مخالف در چارچوب فرهنگ ، عرف و دین نباشد 2-زمانی که رابطه با جنش مخالف در یک چارچوب فرهنگ ، عرف و دین تعریف شود
محدثه عارفی
محدثه عارفی
٩٦/٠٧/١٨
٠
٠
خب در حال حاضر هم این رابطه از طریق ازدواج تعریف شده دیگه. البته با اینکه این نیاز برخی خانم هاست تا حدی موافقم ولی من حسم اینه خانمی که وارد یک رابطه موقت میشه باز هم برای دائمی کردنش تقلا می کنه. حالا اگه بقیه هم نظرشون رو بگن میتونیم به یک جمع بندی بهتری برسیم.
مهدی
مهدی
٩٦/٠٧/١٨
٢
٠
من از شما یک سوال دارم آیا در رابطه رها شده (عدم ازدواج موقت) این مسئله مطرح نیست و فرد تقلایی برای دائمی شدن این رابطه نمی کنه؟چرا نمی خوایم قبول کنیم که زنان بیوه که کسی باهاشون ازدواج نمی کنه یا دختر هایی که در عرف برای تمسخر با نام ترشیده از آنها یاد میشود،که به (هر رابطه تن میدن) نیاز به ازدواج ندارن.جامعه شناسان معتقدند زنان در صورت تجربه روابط جنس.ی هشت برابر مردان تحریک می شوند که در صورت عدم مدیریت آن طوفانی از بی اخلاقی قسمتی از جامعه را فرا می گیرد.آیا میدونید در فرانسه کاباره ای هست که در آن مردان زیبا رو استخدام می شوند و زنان برای رفع نیازهای خود مبلغی را به آن مردان پرداخت می کنند تا روزی را با آن مرد سپری کنند و دیگر سراغ بهم ریختن نظام خانواده دیگران نباشند.مشکلی که در موضوعات ممیزی وجود داره اینکه نظرات مخاطبین در خلوت صمیمی و رفتارهای آشکار به شدت متفاوته.طبیعی ست ادامه این روند می تواند به تعارض،تضاد و نفاق اجتماعی منتهی شود.
شهاب الدین تقوی
شهاب الدین تقوی
٩٦/٠٧/١٩
١
١
به نظر من یکی از نکات مهم برای حل این موضل حل اقتصاد در کشور هست. تا اوضاع اقتصاد حل نشه دغدغه جوان ها هم به سمت ازدواج میل پیدا نمیکنه. البته بحث های فرهنگی ریشه های گوناگون دارن اما شاید مهم ترین ریشش اقتصااد باشه
محدثه عارفی
محدثه عارفی
٩٦/٠٧/٢٠
٠
٠
دقیقا! آقای یاسر عرب هم این موضوع رو به طور خاص مطرح کردن که مسائل اقتصادی می تونن تاثیر مستقیم در این طور مسائل داشته باشن ولی تنها دلیل نیستن. ممنون از نظرتون.:)
سمیرا
سمیرا
٩٦/٠٧/٢٠
١
٠
ممنون از مطلب خوبی که گذاشتی. به نظر من موانعی برای ازدواج قشر جوان جامعه وجود داره از جمله طولانی شدن دوران تحصیل,سربازی برای پسران,نداشتن شغل ثابت و به تبع نداشتن درآمد و سرمایه و... از طرفی برای دخترهایی که در خانواده های سنتی تری بزرگ میشن داشتن خواهر(یا خواهرانِ بزرگتر) نوعی مانع ازدواج اونها میشه چون از لحاظ عرف ازدواج فرزند کوچکتر برای فرزند بزرگتر به نوعی حس ناخوشایند به وجود میاره و مسایلی از این قبیل.... البته به عقیده من اموزش های جنسی در کودکی و جدانکردن دو جنس از دوره دبستان و ... هم قطعا تاثیرات موثری در افراد جامعه داره.
محدثه عارفی
محدثه عارفی
٩٦/٠٧/٢٠
٠
٠
با دلایلتون کاملا موافقم. در حال حاضر این مشکلات واقعا در بین جوون ها وجود داره. ممنونم از نظرتون. :)
پربازدیدتریـــن ها
دوست اجتماعی یا رقیب عاطفی؟

پدیده‌ی جدیدی به اسم دوست اجتماعی

٩٦/٠٧/٢٤
بیایید صدایمان را بالا ببریم...

نه به آزار و اذیت های خیابانی

٩٦/٠٧/٢٤
اثر قابل قبول یک فیلم اولی

چرا باید «ایتالیا ایتالیا» را ببینیم؟

٩٦/٠٧/٢٢
این محصولات را آنلاین خریداری نکنید

چه چیزهایی را اینترنتی نخریم؟

٩٦/٠٧/٢٠
رئیس هیئت فوتبال استان خراسان رضوی: آقایان بگویند منظورشان از نقص چیست؟

وضعیت مدرن ترین و مجهزترین ورزشگاه ایران؛ همچنان بلاتکلیف!

٩٦/٠٧/٢٠
با خلاقیت تان پول بسازید

معرفی 4 کسب و کار خانگی ساده و درآمدزا

٩٦/٠٧/٢٥
درباره پدیده جدید نامه به خود

خود محترم! لطفا عنایت فرمایید...

٩٦/٠٧/٢٠
معرفی چند بازی هیجان انگیز که باید با دوستانتان بازی کنید

بهترین بازی های چند نفره اندرویدی!

٩٦/٠٧/١٩
در حاشیه افتتاح ۳۵ مرکز مانیتورینگ ثبت تخلف در کشور

ps4 با من!

٩٦/٠٧/١٩
با امکانات نسخه 4.4 تلگرام بیشتر آشنا شوید

چطور از لایو لوکیشن تلگرام استفاده کنیم؟

٩٦/٠٧/٢٢
در حاشیه حاشیه سازی های ترامپ

منهتن را پا منار می کنم!

٩٦/٠٧/٢٣
از خانه جلال و سیمین تا خانه بی فروغ فروغ

کو خانه؟ نشانم ده...

٩٦/٠٧/٢٣
آموزش بررسی امنیتی حساب کاربری گوگل

دسترسی های غیر مجاز به حساب گوگلتان را محدود کنید

٩٦/٠٧/٢٥
وقتی رسانه هایمان پر می شوند از تصاویر خشونت آمیز

بینندگان عزیز ؛ توجه شما را به چند سر بریده جلب می کنم!

٩٦/٠٧/٢٦
درباره فیلم زرد که این روزها حسابی با استقبال مخاطبان همراه شده و در گیشه می‌فروشد

به نفرت انگیزی رنگ «زرد»

٩٦/٠٧/٢٦
تبلیغات