بررسی خشونت های خانگی در «ملی و راه های نرفته اش»
چند خطی درباره آخرین کارگردانی تهمینه میلانی

بررسی خشونت های خانگی در «ملی و راه های نرفته اش»

نویسنده : عطیه میرزاامیری

تهمینه میلانی در آخرین ساخته‌ی خود «ملی و راه‌های نرفته‌اش» همانند فیلم‌های قبلی‌اش، به مسائل و مشکلات زنان پرداخته است. ملیحه دختر بیست ساله‌ای‌ است که در خانواده‌ آشفته حالی زندگی ‌می‌کند. برادر سخت‌گیر او، پدر و مادر بی‌خیال، محدودیت‌هایی که در خانه دارد و همچنین کمبود محبت جاری در خانواده‌ باعث می‌شود برای فرار از این مشکلات و دست یافتن به آزادی، سریع وارد رابطه‌ای پرچالش شود. در همان دقایق اولیه‌ فیلم، ملی با سیامک آشنا می‌شود. در همین آشنایی نیز ناهنجاری‌های اخلاقی سیامک را می‌توانیم ببینیم. مثلا در قسمتی از فیلم سیامک یواشکی سعی بر این دارد که گوشی ملی را چک کند و زمانی‌که ملی متوجه این کار می‌شود، سیامک دلیل می‌آورد: «عزیزم از بس دوستت دارم، می‌خوام مطمئن بشم آدم دیگه‌ای تو زندگی‌مون نیست.»

ملی و راه های نرفته اش 

 

پارانوئیا ؛ شک به‌خاطر علاقه / خطر اسپویل

«شک بی‌جا» و «چک کردن‌های بی‌دلیل» اولین اخطاری‌ست که این فیلم به ما می‌دهد. افرادی‌که بیماری شکاکی دارند و به اصطلاح روان‌شناسی «پارانوئیا» هستند اولین دلیلی که برای توجیه رفتارشان می‌آورند این است که شدت دوست داشتن زیاد دست به این کار زده‌اند. 

سرانجام این رابطه، برخلاف تمام مخالفت‌های خانواده‌ی ملی، منجر به ازدواج می‌شود و دقیقا از همان شب عروسی مخاطب وارد فاز اصلی داستان که خشونت است می‌شود. سیامک در ابتدا با حسادت، شکاکی و خشونت کلامی، خودش را نشان می‌دهد. بعد از چند سکانس خشونت فیزیکی و دعواهای کلامی‌ که منجر به زد و خورد می‌شود رخ می‌دهد. ضرب و شتم‌هایی که حتی منجر به شکستگی و کبودی بدن ملی می‌شود. در این بین ما با خانواده‌ی آشفته‌ی سیامک هم آشنا می‌شویم. خانواده‌ای که مادرش از صدای کتک خوردن عروس خود خوشحال می‌شود. کم‌کم ما متوجه می‌شویم سیامکی که دست بزن دارد خودش در کودکی قربانی خشونت بوده است. پدرش دست بزن داشته و به دلایلی مادرش را در قدیم کتک می‌زده. میلانی نشان می‌دهد افرادی‌که از کودکی قربانی خشونت بوده‌اند، در بزرگسالی تبدیل به افرادی خشونت‌طلب می‌شوند. افرادی ‌که از همان کودکی خشونت کلامی را تجربه کرده‎‌اند، چگونه در بزرگسالی به تحقیر کردن افرادی ‌که وارد زندگی‌شان می‌شوند، دست می‌زنند. 

ملی و راه های نرفته اش 

 

قانونی که حمایت‌گر نیست

نکته‌‌ی مهمی که فیلم دارد، این است که نشان می‌‌دهد قربانیان خشونت خانگی در نبود قوانین حمایت‌گرانه مدام مجبورند به خانه‌ای که در آن خشونت است برگردند و باز بدون هیچ اعتراضی زیر همان سقف زندگی کنند. در سکانسی از فیلم، ملی بعد از کتک خوردن‌های زیاد به خانه‌ی پدری‌اش باز می‌گردد و آن‌ها نه تنها از او حمایت نمی‌کنند بلکه نگران این هستند که مبادا کسی ملی را با این وضعیت دیده باشد، که آبرویشان برود و باز ملی را مجبور به تحمل شرایط می‌کنند و او را به خانه‌اش می‌فرستند.

«ملی و راه‌های نرفته‌اش» سعی می‌کند راه‌های نرفته‌ای که قربانیان خشونت خانگی از آن بی‌خبر هستند را به تصویر بکشد. شکایت به کلانتری محل، مراجعه به پزشکی قانونی، مشاوره گرفتن از مشاوره‌های خانه‌های امن و... از جمله راه‌کارهایی ا‌ست که در فیلم به چشم می‌خورد.

همچنین فیلم نشان می‌دهد خشونت حتما فیزیکی نیسن. گاهی خشونت، روح و روان زن را آزار می‌دهد. به‌طور مثال در قسمتی از فیلم می‌بینیم که ملی به مشاوره‌ش می‌گوید، سیامک دیگر او را نمی‌زند ولی آن‌قدر به او بی‌توجهی می‌کند که از این جهت آزار می‌بیند. یا حتی خواهر سیامک به‌دلیل بی‌محبتی و بی‌توجهی شوهرش، دائما شکوه ‌کند و در نهایت دست به خیانت می‌زند.

ملی و راه های نرفته اش 

 

دستپخت تهمینه میلانی با چاشنی شتابزدگی و اغراق

ملی و راه‌های نرفته‌اش علی‌رغم موضوع حائز اهمیتی که دارد و همیشه از تولید و پرداختن به آن جامانده است، اما چندان فیلم تاثیرگذاری نیست. فیلم با شتاب‌زدگی زیادی شروع می‌شود. سریع سیامک و ملی وارد رابطه‎‌ی دوستی می‌شوند و سریع ازدواج می‌کنند. در صورتی‌که فیلم می‌توانست هشدارهای رفتاری مرد را در دوران پیش از ازدواج، بیشتر نشان دهد. یا خشونتی که از همان شب اول ازدواج با موضوعی بسیار دم‌دستی شروع می‌شود و همین باعث می‌شود مخاطب زیاد موضوع را جدی نگیرد. بخش پرداختن به خانه‌های امن نیز بسیار غیرواقعی و ناپخته کار شده است. این‌که چرا برای زن قربانی خشونت که حتی از معاشرت با مردان خانواده در مهمانی‌ها، توسط شوهرش منع شده‌است یک مشاور مرد در نظر گرفته می‌شود؟! ایراد مهمی که می‌توان به این فیلم وارد کرد این است که، میلانی در کوتاه‌ترین زمان ممکن در نظر داشته، تمام ابعاد خشونت (خشونت کلامی، خشونت فیزیکی، خشونت اقتصادی، خشونت جنسی و...) را به تصویر بکشد و همین تعجیل و سرعت در نشان دادن این مسائل باعث شده است، فیلم شعارزده باشد و مخاطب چندان درگیر آن نشود. آنچنان که در طول تماشای فیلم و در سالن سینما، افراد گاهی به‌جای همدلی با زن قربانی خشونت، به خنده و تمسخر می‌پرداختند! 

ملی و راه های نرفته اش

برچسب ها
خشونت های خانگی علیه زنان
خشونت علیه زنان
خشونت فیزیکی علیه زنان
ملی و راه های نرفته اش
تهمینه میلانی
بیماری پارانوئید
نظرات کاربران
کد امنیتی
یاسین ناطقی
یاسین ناطقی
٩٦/٠٧/٠٣
٠
٠
جزو فیلم هایی بود که بعد از دیدنش، پشیمون شدم از پولی که برای بلیتش دادم. حالا فکر کنید 4 تا صندلی کنارتون هم 4 تا دختر باشن که موقع دیدن کتک کاری های سیا، بهش فحش بدن و موقع گریه های ملی، زار بزنن و توی دسمال فین کنن :/ چیزی که مشخصه، به نظرم اینه که فیلم برای یه سطح خاصی از مخاطب ها ساخته شده بود که با دیدن این اغراق ها، آموزش می بینن و دغدغه شون به این سمت کشیده می شه. ... با اون بخش مطلب تون در مورد دستپاچگی کارگردان هم کاملاً موافقم. من با خودم گفتم لابد میلانی خواسته بعد از مدتی، دوباره به همه ثابت کنه که هنوزم حواسش به مشکلات زن ها هست و هنوزم از سینما بعنوان تریبونش استفاده می کنه تا حد ممکن. اما همون سرعت عمل دختر در پیشروی توی دوستی با پسر و تهشم ازدواج و حتی سرعت گذر اتفاقات فیلم، دیگه واقعا آدم رو اذیت می کنه. ... در نهایت، فقط یک حرفِ جدید توی فیلم شنیدم و اونم این بود که «توی خونه کاری نکنین که دخترا به ازدواج به چشم یک راه در رو و مسیر خلاص شدن از فضای خونه نگاه کنن». که البته همین پیام هم توی نطق غیر طبیعی ملی (موقعی که برگشته بود خونه شون و داشت دلایل کشیده شدنش به اون وضع رو به طرزی مشاوره طور بیان می کرد) داغون شد. ... ممنون از مطلب خوب تون
عطیه_میرزاامیری
عطیه_میرزاامیری
٩٦/٠٧/٠٤
٠
٠
درین حدی که شما میگید فیلم داغونی نبود و حتی من به واسطه ی رشته م خیلی این مدل خانواده ها رو دیدم. حتی بدترش رو.
شهاب الدین تقوی
شهاب الدین تقوی
٩٦/٠٧/٠٤
٠
٠
فیلم رو هنوز تماشا نکردم اما با مطلب دقیق و ریزبینانه شما حتما میرم میبینم. توی جامعه مرد سالار ما ساخت این نوع فیلم ها تا حدودی به بهتر کردن اوضاع کمک میکنه
عطیه_میرزاامیری
عطیه_میرزاامیری
٩٦/٠٧/٠٤
٠
٠
تشکر از نگاه شما:)
فرانک باباپور
فرانک باباپور
٩٦/٠٧/٠٥
٠
٠
متاسفانه اعتماد در جامعه ما مرده... نميدونم ربط داشت يا نه، در جواب خطر اول اون پاراگراف پارانوئيا گفتم! ولي در كل ديگه به هم اعتماد نداريم، مراقب باشيم ولي اعتماد هم داشته باشيم... :(
عطیه_میرزاامیری
عطیه_میرزاامیری
٩٦/٠٧/٠٦
٠
٠
:)) معلومه خیلی ازین بی اعتمادی دلخوری
Miss_shaqayeq
Miss_shaqayeq
٩٦/٠٧/١٠
٠
٠
من فیلم رو دیدم و با اینکه از کارهای دیگه ی خانم میلانی این کارشون ضعیف تر بود ولی باز هم به نظر من سوژه ی فیلم خیلی خوب بود و فکر میکنم ایشون برای مطرح کردن این موضوع و گرفتن مجوز اکرانش خیلی سختی کشیده و به خاطر برخی محدودیت ها نتونسته همه ی اون چیزی که مد نظرش بوده و میخواسته نشون بده رو به تصویر بکشه و فیلم طوری منقطع شده بعضی جاهاش که آدم احساس میکنه حذف شده برخی قسمت ها.
پربازدیدتریـــن ها
فیلمی برای خندیدن

آینه بغل ارزش سینما رفتن را دارد؟

٩٦/٠٩/٢٣
وقتی خودمان، دور خودمان حصار می کشیم

عادتِ عادت کردن!

٩٦/٠٩/٢٢
چند خطی پیرامون فصل جدید سریال لیسانسه ها

لیسانسه ها نمره قبولی می گیرد

٩٦/٠٩/١٨
با رنگ بنفش کمپانی پنتون بیشتر آشنا شوید

رنگ سال 2018 و مکمل هایش

٩٦/٠٩/١٩
از عکاسی مستند - اجتماعی چه می دانید؟

یک عکس و هزاران حرف

٩٦/٠٩/٢١
معرفی یک مستند خوب که زندگی خواهران منصوریان را روایت می کند

چرا باید صفر تا سکو را ببینیم؟

٩٦/٠٩/١٩
ستاره هایی که مورینیو قدرشان را ندانست

منتخبی که مورینیو ندید

٩٦/٠٩/١٨
صفر تا صد شاعر شدن را اینجا بخوانید

چگونه از شاعری به کاسبی برسیم؟

٩٦/٠٩/٢١
با ما بمانید...

جیم با قابلیت استوری گذاشتن

٩٦/٠٩/٢٣
ورزش هایی که در ایران مهجور مانده اند!

محبوب ترین ورزش های دنیا کدام اند؟

٩٦/٠٩/٢٠
معرفی بازی اعتیاد آور این روزهای جهان

آجرت را بشکن و معتاد شو!

٩٦/٠٩/٢٠
قطع شدن یارانه در صدر جدول

تعطیلات نیم فصل عشق و عاشقی

٩٦/٠٩/٢٢
تبلیغات