پشت پرده این لباس های عجیب و غریب
مدهایی که شوکه می کنند ؛ نه شیفته

پشت پرده این لباس های عجیب و غریب

نویسنده : تینا کمال احمدی

برای اینکه بفهمید «صنعت مد» چقدر در زندگی ما مهم است و در عین حال، چه صنعت بزرگ و متنوعی است، کافیست به خیابان بروید و همین‌طور که در خیابان راه می‌روید یا در اتوبوس نشسته‌اید، نگاهی هم به لباس‌ها بیاندازید. هر کسی دوست دارد طبق سلیقه‌ی خودش لباس بپوشد، یک نفر لباس‌های سنتی را می‌پسندد و دیگری لباس‌های مدرن را. طراحان مد نیز در سراسر دنیا سعی می‌کنند تا  برای ذوق و سلیقه‌های مختلف، لباس‌هایی گونانی راطراحی کنند.

از همه‌ی این تفاوت‌های سلیقه‌ای، قومی، نژادی، فصلی و رنگی که در لباس‌ها بگذریم، می‌رسیم به لباس‌هایی متفاوت از لباس‌های روزمره که ممکن است در صفحات مختلف اینترنت و یا در مجلات مد ببینید. تقریباً همه‌ی ما با دیدن این لباس‌ها ،دلمان می‌خواهد بدانیم «چرا»؟ 

چه شد که طراحان دست به چنین طراحی‌هایی می‌زنند، طراحی‌هایی که خیلی وقت‌ها عجیب و غریب یا حتی خنده‌دار هستند.

مد مفهومی

 

طراحی مفهومی ؛ صنعتی فلسفه مند

خیلی وقت‌ها، بسیاری از این لباس‌های عجیب و غریب از دنیای لباس‌های مفهومی آمده‌اند. در «طراحی مفهومی» هدف از لباس، پوشیدن بدن نیست. یعنی در واقع هیچ کسی را نمی‌توانیم ببینیم که یک لباس مفهومی پوشیده و در خیابان قدم می‌زند! البته طراح مفهومی هم لباس را طراحی نمی‌کند تا مردم  بپوشند و دعا به جانش بکنند و بگویند عجب لباس مفهومی خوبی! در واقع لباس مفهومی می‌خواهد ایده و دغدغه‌ی طراح را نشان دهد. مثلا تصور کنید که شما یک طراح مفهومی هستید و دغدغه‌ی تنهایی را دارید، برای این کار دست به طراحی می‌زنید و سعی میکنید لباس‌هایی که طراحی می‌کنید نشان ‌ ی دغدغه‌ی شما به مخاطب‌تان باشد. یه عبارت علمی‌تر « طراحی مفهومی» در پی ایجاد ارتباطی است میان طراحی لباس و دیگر علوم و فنون. 

مد مفهومی در ایران

 

آیا در ایران هم مد مفهومی داریم؟

قبول داریم که ایران در زمینه‌ی مد هنوز به چیزی که باید،نرسیده است. ولی همین که یک طراح جوان ایرانی دیدیم که در زمینه‌ی «مد مفهومی» فعالیت می‌کرد، دلمان نیامد در موردش چیزی ننویسیم. «نرگس طافی» از معدود طراحان ایران است که در زمینه‌ی مد مفهومی فعالیت می‌کند. بیشتر موضوعاتش اجتماعی هستند، مثلاً در مجموعه‌ «کوته آستینان»، او فقر و تضاد مادی و معنوی میان قشرهای مختلف جامعه را به نمایش می‌گذارد. در این مجموعه رنگ‌های تیره مثل مشکی و خاکستری برای سطح پایین جامعه انتخاب شده و رنگ‌های روشن زندگی شاد قشر مرفه را نشان می‌دهد. حتی جنس پارچه‌ ها و مواد مصنوعی و طبیعی هم نشان دهنده‌ی این  تضاد است.

 

نرگس طافی

 

فشن سبز ؛ دوست دار طبیعت 

احتمالاً با شنیدن کلمه «فشن سبز» یاد لباس‌های سبز افتادید! اما در واقع، فشن سبز که اسم‌های دیگری از جمله «اکو فشن» و یا «فشن پایدار» دارد ربطی به لباس‌های سبز ندارد و هدف آن تولید لباس‌هایی است که کم‌ترین ضرر را به محیط زیست بزند. استفاده دوباره و یا بازیافت در دنیای فشن سبز بسیار اهمیت دارد و به همین دلیل، این لباس‌های دوستدار محیط‌زیستی و قابل پوشیدن، قیمت‌شان یک سر و گردن بیشتر از بقیه لباس‌های دیگر است، چون مواد اولیه آن باید کمترین اثر را بر روی محیط زیست داشته باشد.

فشن سبز

 

فشن تک ؛ تلفیق رویا و واقعیت

فکر کنید چتری داشته باشید که بتواند پیش‌بینی کند کی باران می‌آید و یا لباسی بپوشید که بتوانید با آن عزیزان‌تان را که هزارها کیلومتر از شما دور هستند به طور مجازی در آغوش بگیرید و یا جی پی اس لباستان به شما این اطمینان را بدهد که به دورترین نقطه‌ کره زمین هم که بروید گم نخواهید شد. در واقع هدف از«فشن تِک» همین چیزهاست. « فشن تِک»، با ترکیب مُد و تکنولوژی، در آینده‌ای نه چندان دور زندگی را برای همه‌ی ما آسان می‌کند. در این صنعت، تکنولوژی تنها در لباس ظهور پیدا نمی‌کند و در مراحل دیگر مثل طراحی لباس و خرید حسابی کار را برای انسان‌ها آسان می‌کند. با این صنعت خیلی از آرزوها ممکن می‌شود.

فشن تک

 

نمونه ایرانی در سال های نه چندان دور

در سال 1394 شویی در دانشکاه الزهرا برگزار شد که  لباس‌ها  و آرایش غلیظ مدل‌ها در آن سر و صدای زیادی به پا کرد. این فشن شو که قرار بود خلاقیت دانشجویان را بسنجد با واکنش‌های زیادی رو به‌رو شد و مخالفت‌های زیادی را نیز در پی داشت. بسیاری این نوع پوشش را مغایر با قوانین اسلامی خواندند و برگزارکنندگان را مورد سرزنش قرار دادند. در حالیکه رشته‌ی تحصیلی‌شان طراحی همین لباس‌ها بود! اما از طرف دیگر من که نتوانستم این لباس‌ها را در شاخه‌ای از صنعت مد قرار دهم! خیلی از لباس‌های عجیبی که در سراسر دنیا می‌بینیم، هدفی را دنبال می‌کنند، اما پشت هیچکدام از این لباس‌ها و آرایش‌های عجیب، فلسفه یا هدفی نبود و بیشتر از اینکه شبیه به نمایش مد و طراحی لباس باشد، شبیه جشن هالووین بود! 

فشن شو دانشگاه الزهرا

برچسب ها
مدهای عجیب
مد مفهومی
مد سبز
تک فشن
مد مفهومی در ایران
نرگس طافی
فشن شو الزهرا
درباره نویسنده
نظرات کاربران
کد امنیتی
NA30M_PAHLAVAN
NA30M_PAHLAVAN
٩٦/٠٥/٣١
١
١
مسخره ست.. وقتی رو که باید صرف کمال گرایی و ایده و راه حل دادن برای بهتر شدن و زیباتر شدنه لباسها صرف کنن ..صرف چنین فشن های بی فایده ای میکنن :|
تینا کمال احمدی
تینا کمال احمدی
٩٦/٠٦/٠١
٠
٠
البته چندان هم بی فایده نیستن... مثلا فشن تک کلی زندگی ها رو میتونه آسون تر کنه:))))
خاتون گیس گلابتون :)
خاتون گیس گلابتون :)
٩٦/٠٦/٠٤
٠
٠
نسیم هی فکر میکنم آقایی این سيبيلا چیه خب:))
asal_sadeghi
asal_sadeghi
٩٦/٠٥/٣١
٠
٠
مد مفهمومی ...واژه ی قشنگ و به نظرم کارامدی هستش.تاحالا ازین زاویه به برخی ازلباسای عجیب نگاه نکرده بودم.......ینی اثلااااا به ذهنم نیومدن
تینا کمال احمدی
تینا کمال احمدی
٩٦/٠٦/٠٢
٠
٠
اره. بنطرم خیلی جالبه که به لباس به دید یک اثر هنری نگاه کنی :)))
پربازدیدتریـــن ها
ممنون که مهربونی!

زلزله شرمنده محبتتان شد

٩٦/٠٨/٢٥
۶ راه‌کار عملی برای تمرکز بیشتر بر روی کار و‌ مطالعه

چطور تمرکز از دست رفته را بازگردانیم؟

٩٦/٠٨/٢٤
قبرستان یا آرامستان؛ مسئله این است!

سرگذشت عجیب قبرستان ها در ایران

٩٦/٠٨/٢٥
نگاهی کوتاه به «انسان عاقل» در حدیثی از امام مهربانی ها

یک کهکشان راه است تا فهمیدن او...

٩٦/٠٨/٢٨
بسته پیشنهادی بازی با چاشنی هیجان؛ مخصوص بزرگسالان

معرفی چند بازی فکری دو نفره

٩٦/٠٨/٢٤
این عادت را جدی بگیرید

اعتیادی که ساده از کنارش عبور کرده ایم

٩٦/٠٨/٢٩
با فراگیری یک زبان خارجی؛ چطور می توانیم وارد بازار کار شویم؟

بازار کار رشته های زبان خارجی

٩٦/٠٨/٢٧
از بازی خودجوش بچه ها جلوی دوربین صدا و سیما تا سفر پر دردسر سلبریتی ها به کرمانشاه!

کرمانشاه را برای حضور سلبریتی ها خالی کنید

٩٦/٠٨/٢٩
حال خراب حضرت پاییز، مال من

ذهن زیبا؛ گلچینی از تک بیت ها و اشعار ناب (38)

٩٦/٠٨/٢٨
چند پیشنهاد ساده برای فرار از دغدغه های فکری متعدد

اتوبان افکارتان را دچار ازدحام نکنید

٩٦/٠٨/٣٠
معرفی ربات تلگرامی زیرنویس یاب

زیر نویس فیلم ها را راحت تر از همیشه بیابید

٩٦/٠٨/٣٠
مصاحبه اختصاصی با رضا مهاجری؛ سرمربی تیم پدیده

پدیده با لشکری مصدوم به مصاف پرسپولیس می رود

٩٦/٠٨/٢٧
تبلیغات