«کارگر ساده نیازمندیم»؛ ترجیحا باغیرت
معرفی فیلم کارگر ساده نیازمندیم تازه ترین اثر منوچهر هادی

«کارگر ساده نیازمندیم»؛ ترجیحا باغیرت

نویسنده : دست قیچی

اولین واکنشم پس از تماشای «کارگر ساده نیازمندیم» ‌یک آخیش از ته دل بود. فیلمی که ثابت کرد «من سالوادور نیستم» در کارنامه منوچهر هادی،‌ تنها برای تأمین بودجه ساخت فیلم‌های بعدی‌اش بوده. اسم منوچهر هادی را اولین بار سال ۱۳۹۰ شنیدم. سالی که با فیلم «یکی می‌خواد باهات حرف بزنه» پا به سی امین جشنواره فیلم فجر گذاشته بود. نام کارگردان آشنا نبود اما خب نام آنا نعمتی، شهاب حسینی،‌ حمیدرضا پگاه و یکتا ناصر به اندازه کافی آشنا بودند. اعتراف می‌کنم همان ۲۰ دقیقه اول فیلم می‌خواستم بلند شوم و سالن را ترک کنم. انتخاب بازیگر نقش دختر فیلم به معنای واقعی کلمه افتضاح بود و همین باعث شده بود کل ۲۰ دقیقه اول که حول محور او می‌چرخید فاجعه از کار دربیاید و بعضی جاها حتی مضحک و خنده‌دار باشد. اما بعد از این‌که دختر از مسیر داستان خارج شد و موضوع اصلی که بحث اهدای عضو بود،‌ رو آمد، فیلم ۱۸۰ درجه تغییر مسیر داد و تبدیل به یک فیلم خیلی خوب با بازی‌های قابل قبول شد. اصلا اولین بار از همین فیلم بود که آنا نعمتی را به عنوان یک بازیگر پذیرفتم. قبلش برایم فقط حکم یک خانم شیک‌پوش را داشت که همسر ابوالفضل پورعرب بوده است. شهاب حسینی که مثل همیشه عالی بود. اما چیزی که فیلم را به یادماندنی کرد، بازی دور از انتظار یکتا ناصر بود که سیمرغ بلورین بهترین بازیگر زن را هم برایش به همراه داشت. 

با این تفاسیر انتظارم از فیلم بعدی هادی بسیار بالا بود؛ و احتمالا می‌توانید شدت سرخوردگی‌ام را از دیدن «من سالوادور نیستم»‌ تصور کنید. فیلمی که گویی فیلمنامه‌اش را دو روزه نوشته‌ بودند. اثری از منطق در هیچ کجای فیلم پیدا نمی‌شد و دکوپاژ هم که اصلا محلی از اعراب نداشت. تمام نماها با لنز واید و به شدت تلویزیونی گرفته شده بود و به غیر از صحنه سامبای تربتی‌، حتی جلوه‌ای از نبوغ عطاران را هم در آن نمی‌دیدیم. 

و اما حالا با دیدن «کارگر ساده نیازمندیم» می‌شود گفت هادی به سینمای اجتماعی ویژه خودش بازگشته است؛ آن هم بازگشتی شکوه‌آمیز. کارگردانی و فیلم‌نامه که در «سالوادور» نقطه ضعف اصلی محسوب می‌شدند، در این‌جا به نقطه قوت تبدیل شده‌اند. و الا ایده داستانی اثر چیز جدیدی نیست. بازی بازیگران هم عالی است از آتیلا پسیانی، یکتا ناصر، سیامک صفری، سحر، فاطمه رستمی و مهران احمدی بگیرید تا حتی سحر قریشی.

«قدم» جوان آذری‌زبانی است که کس و کاری ندارد و از وقتی به تهران آمده «رحمت» فلافل فروش زیر پر و بالش را گرفته است. قدم عاشق «مونس»، دختر رحمت شده اما آقای پدر مخالف است. نیمه اول فیلم به نوعی معرفی موقعیت رحمت و خانواده‌اش است. در این نیمه چیز جدیدی نمی‌بینیم. چیزی که فیلم را تبدیل به اثری درخور توجه می‌کند رویکردی است که هادی به شخصیت «قدم» داشته است. او که در ابتدای فیلم جوان خام و پر شر و شوری است و با همه سر دعوا دارد، آرام آرام در مسیری می‌افتد که می‌تواند در صحنه آخر، آن تصمیم بزرگ را با آن آرامش مثال زدنی بگیرد. کسی که به درک بالایی از ارزش‌های وجودی خودش رسیده و حالا به عنوان یک مرد در چشم دوربین زل می‌زند. حالا ما او را یک مرد می‌بینیم، نه یک کارگر ساده.

خصلت خوب سینمای اجتماعی هادی این است که اولا طرح سوژه و نگاهش به موضوعات از جنس سیاه‌نمایی نیست. درست است که به دل بدبختی می‌رود اما نگاهش به انسان‌ها و انگیزه‌های‌شان از جنس قربانی محتوم بدبختی بودن نیست. ثانیا این‌که هرچند شخصیت اصلی فیلم «قدم» است اما موقعیت همه شخصیت‌های دیگر از «جهان» بگیر تا «عزیز» و «میمنت» و ... همگی به درستی تعریف شده و فیلم روی انگیزه‌های قدم متوقف نمانده است. این زاویه نگاه‌های مختلف باعث می‌شود ما علت تصمیم‌های هر یک از شخصیت‌ها را به درستی درک کنیم و موقعیت‌های دراماتیک فیلم هم از دل همین تضارب دیدگاه‌ها به وجود بیاید؛ نه صرفا وقایع حاشیه‌ای و بیرونی. و خب این پدیده‌ای نادر است در فیلم‌های ما.

البته «کارگر ساده نیازمندیم» فیلم بی ایرادی هم نیست. میزان دعواهای قدم در ابتدای فیلم زیاد است و آزاردهنده. داستان فیلم به شکل مخاطب‌پسند جمع نمی‌شود که بفهمیم دقیقا عاقبت قدم و سایرین چه می‌شود. یا این‌که احساس واقعی مونس چه بود و ....

یعنی هرچند کارگردان موفق شده دگردیسی شخصیت‌ها را به خوبی در کوران وقایع نشان دهد و باورپذیر دربیاورد تا جایی که معنای آن نگاه آخر به تمامی جا بیفتد و تأثیر خودش را بگذارد اما در یک سطح پایین‌تر قصه عاشقانه فیلم را به درستی برای مخاطب عام جمع نکرده است.

با این اوصاف امیدوارم سهم منوچهر هادی از فروش «من سالوادور نیستم» به قدری بوده باشد که با کم کردن هزینه‌های ازدواجش با یکتا ناصر و بچه‌ای که به دنیا آورده‌اند بتواند دو سه تا فیلم خوب اجتماعی دیگر هم بسازد و دیگر مجبور نشود برود سراغ سینمای تجاری.

برچسب ها
کارگر ساده نیازمندیم
منوچهر هادی
بازی متفاوت سحر قریشی
همسر یکتا ناصر
نظرات کاربران
کد امنیتی
پربازدیدتریـــن ها
دوست اجتماعی یا رقیب عاطفی؟

پدیده‌ی جدیدی به اسم دوست اجتماعی

٩٦/٠٧/٢٤
بیایید صدایمان را بالا ببریم...

نه به آزار و اذیت های خیابانی

٩٦/٠٧/٢٤
از حذف سکانس تجاوز پدر به دختر تا سوالی که پاسخش مبهم ماند

«خانه دختر» ویران شد!

٩٦/٠٧/٢٧
با خلاقیت تان پول بسازید

معرفی 4 کسب و کار خانگی ساده و درآمدزا

٩٦/٠٧/٢٥
وقتی رسانه هایمان پر می شوند از تصاویر خشونت آمیز

بینندگان عزیز ؛ توجه شما را به چند سر بریده جلب می کنم!

٩٦/٠٧/٢٦
درباره فیلم زرد که این روزها حسابی با استقبال مخاطبان همراه شده و در گیشه می‌فروشد

به نفرت انگیزی رنگ «زرد»

٩٦/٠٧/٢٦
پدیده خطرناک خودآزاری در بین دختران نوجوان

دست هایی که با تیغ خط خطی می شوند

٩٦/٠٧/٢٩
پشت پرده ماجراهایی همچون پارک آب و آتش و دیسکوی خیابانی در مشهد

برای نیاز جوانان به تفریح چه کردیم؟

٩٦/٠٧/٢٩
مرور خبرهای خوب خوب در هفته ای که گذشت!

دیگه زیادی داره بهتون خوش می‌گذره...

٩٦/٠٧/٢٧
در حاشیه حاشیه سازی های ترامپ

منهتن را پا منار می کنم!

٩٦/٠٧/٢٣
از خانه جلال و سیمین تا خانه بی فروغ فروغ

کو خانه؟ نشانم ده...

٩٦/٠٧/٢٣
آموزش بررسی امنیتی حساب کاربری گوگل

دسترسی های غیر مجاز به حساب گوگلتان را محدود کنید

٩٦/٠٧/٢٥
اپلیکیشنی که عضویت در آن 1 میلیون تومان آب می خورد تا لاکچری بودن فرد تایید شود

کی از همه لاکچری تره؟ من من من من!

٩٦/٠٧/٣٠
معرفی بازی معمایی و جذاب KAMI 2

با کاغذ رنگی و اوریگامی هوشتان را تقویت کنید

٩٦/٠٧/٣٠
تبلیغات