رگ خواب؛ داستان عشق و خیانت در دنیای مدرن
نگاهی به چهارمین فیلم سینمایی حمید نعمت الله

رگ خواب؛ داستان عشق و خیانت در دنیای مدرن

نویسنده : دست قیچی

جالب است که «رگ خواب»‌، چهارمین ساخته سینمایی حمید نعمت الله، درست در روزهایی اکران شده که ماجرای توهین «بهناز جعفری» به خبرنگاران سوژه‌ای داغ است. شما هم حتما خبر دارید که خانم جعفری در نشست خبری سریال «زیر پای مادر»، به یکی از خبرنگاران توهین کرده که خماری و چیزی انداخته‌ای بالا و الی آخر. تهش هم که جلسه را ترک کرده است. از قضا همین آقای حمید نعمت الله، رامبد جوان، حامد بهداد و سارا بهرامی از کسانی بودند که از این رفتار بهناز جعفری دفاع کردند. اما این نخستین باری نبود که به این شکل به خبرنگاران توهین می‌شد. بار اول که ماجرای یکی از این دعواها حسابی داغ و رسانه‌ای شد در پشت صحنه همین فیلم «رگ خواب» آقای نعمت الله بود. جایی که لیلا حاتمی که ظاهرا علاقه‌ای به مصاحبه نداشته، ‌با اصرار خبرنگاران بالاخره حاضر به مصاحبه می‌شود اما در برابر سؤالات دم دستی آن‌ها عنان از کف می‌دهد و تعدادی از آن‌ها را می‌شوید و می‌چلاند و پهن نکرده،‌ رها می‌کند. حالا که فیلم روی پرده آمده، بهتر می‌توان حال و هوای لیلا حاتمی را درک کرد. به امید آن روز که حال خانم جعفری را هم بفهمیم. 

«رگ خواب» روایت داستان زندگی عاشقانه میناست. زنی که به تازگی از شر یک ازدواج ناموفق رها شده و در جامعه‌ای که رو به سوی مدرن شدن دارد، تلاش می‌کند استقلال خود را حفظ کند و بار مشکلاتش را به دوش پدر نیندازد. با این وجود به دلیلی که بیان نمی‌شود (شاید سرکوب شخصیت در زندگی قبلی) اعتماد به نفس پایینی دارد و در انجام کارها هول می‌شود و خرابکاری می‌کند. تا این‌که سر و کله کامران پیدا می‌شود. پسری خوش تیپ و خوش‌پوش که به مینا توجه نشان می‌دهد، مهربانی می‌کند و .... 

رگ خواب

«رگ خواب» روایت پر از ظرافت عاشق شدن و خیانت دیدن است. شاید پلات داستان چیز دندان‌گیری نباشد. داستانی است که ظاهرا هزار بار در سینمای ایران تعریف شده، اما ۳ چیز آن را با خیل آثار مشابه متفاوت می‌کند. اول فیلم‌نامه‌ای که توسط خانم معصومه بیات، بسیار زنانه و احساسی نوشته شده؛ دوم کارگردانی خیره‌ کننده حمید نعمت الله و سوم بازی فوق‌العاده لیلا حاتمی. بگذارید از لیلا حاتمی شروع کنیم. واقعیت این است که «رگ خواب» تا حدود زیادی متکی بر بازیگر است. اگر حاتمی موفق نمی‌شد زیر و بم و قبض و بسط‌های روحی شخصیت مینا را به درستی دربیاورد، کلیت فیلم از هم می‌پاشید. نمایش عدم اعتماد به نفس، عاشق شدن،‌ سرمست شدن از عشق،‌ سرد شدن،‌ طرد شدن و در نهایت اضمحلال شخصیت و به قهقرا رفتن و آن سکانس‌های ویران‌کننده اتوبان و تقابل نهایی در فست فود، ‌همه و همه در طول یک فیلم ۱۰۰ دقیقه‌ای و با حفظ پیوستگی حسی، نشان از بلوغ بازیگری لیلا حاتمی دارد. حضور در چنین فیلمی، آمادگی حسی و تمرکز بالایی می‌طلبیده که احتمالا عامل اصلی عصبانیت خانم حاتمی در جلسه با خبرنگاران هم بوده است. جایی که آن‌ها آمادگی او را به هم زدند. 

لیلا حاتمی در رگ خواب

اما برسیم به عامل دوم یعنی آقای کارگردان، حمید نعمت الله. کارنامه او را که نگاه می‌کنیم از «بوتیک» تا «بی پولی» و «آرایش غلیظ» با کسی طرفیم که اولا کم کار و وسواسی است. ثانیا هر کدام از فیلم‌هایش به شدت متفاوت و محل توجه بوده‌اند. ثالثا او فیلم‌نامه همه آثارش را خودش نوشته اما در مورد «رگ خواب»‌ از این قاعده عدول کرده است. او نگارش شرح احساسات مینا را به یک زن سپرده و از آن‌جا که زنان احساسی‌تر به مسائل نگاه می‌کنند، دکوپاژ خود را هم به شدت زنانه کرده است. هنر واقعی او در فضاسازی درست است. پوستر فیلم را ببینید. زنی با پالتوی قرمز که همه جا نشانه اغواگری و عشق است، در این نما تنها حسی که به مخاطب می‌دهد تنهایی است و نگاهی که زن به خودش دارد و همیشه در آینه دنبال اشکالاتش می‌گردد. اما نقطه اوج کارگردانی حمید نعمت الله که نشان‌دهنده هوش بالا و سریع الانتقال بودن اوست، استفاده لحظه‌ای از طوفان شنی است که چند سال پیش و در روند فیلمبرداری «رگ خواب» در تهران اتفاق افتاد. نعمت الله به خوبی از این واقعه در راستای نمایش طوفانی که تصور پوشالی مینا را از زندگی با کامران به هم می‌ریزد و در عین حال تنهایی و بی‌پناهی او را به تمامی نمایش می‌دهد، استفاده کرده است. ظرافت‌هایی نظیر شکل گرفتن رابطه در فست فود که گویای سطحی بودن آن است تا استفاده از گربه، به عنوان نمادی از شخصیت کامران و ... هم هر یک در جای خود قابل توجه‌اند.

حمید نعمت الله، لیلا حاتمی و کوروش تهامی در رگ خواب

اما عامل سوم یعنی فیلم‌نامه خانم معصومه بیات هم نقطه قوت فیلم است و هم نقطه ضعف آن. نقطه قوت است از آن جهت که ما را به عمق نگاه یک زن به عشق و خیانت می‌برد؛ و نقطه ضعف است چرا که مانند زنی که وقتی عاشق می‌شود، چشمش را روی خیلی مسائل می‌بندد، خیلی از سؤالات منطقی مخاطب را بی‌جواب می‌گذارد. سؤالاتی درباره زندگی قبلی مینا، این‌که چرا با وجود تحقیر شدن به دامن خانواده‌اش پناه نمی‌برد و... که ممکن است از باورپذیری اثر بکاهد.

به این ترتیب باید گفت «رگ خواب» فیلمی بسیار خوش‌ساخت است اما بی اشکال نیست. فیلمی است که از جهت احساسی حسابی درگیرتان می‌کند و اگر اهل فن باشید، کارگردانی‌ و بازی بازیگر اصلی‌اش حسابی سر ذوق‌تان می‌آورد اما طعم گس و تلخ آن هم تا یکی دو روز با شما باقی خواهد ماند و حال‌تان را خواهد گرفت. تماشایش را توصیه می‌کنم و آن را غنیمتی می‌دانم در سینمای ایران؛ اما این‌قدر تلخ است که مطمئنم دو بار به تماشایش نخواهید نشست. 

برچسب ها
معرفی فیلم رگ خواب
نقد فیلم رگ خواب
چهارمین فیلم حمید نعمت الله
لیلا حاتمی
معصومه بیات
نظرات کاربران
کد امنیتی
hani
hani
٩٦/٠٣/٢٩
٠
٠
بی صبرانه منتظر دیدن فیلم :(
dastgheichi
dastgheichi
٩٦/٠٣/٣٠
٠
٠
إن الله مع الصابرین
صالح
صالح
٩٦/٠٣/٢٩
٠
٠
کاش خیلی از کارگردان های ما مثل نعمت الله طوری فیلم میساختن آدم همینطور هیجان زده بود واسه دیدن فیلماشون.
dastgheichi
dastgheichi
٩٦/٠٣/٣٠
٠
٠
اون وقت دیگه از این منحصر بفرد بودن درمیومد نعمت الله. یاد یک دیالوگ افتادم از انیمیشن «Incredibles». جایی که آقای شگفت انگیز از «سندروم» می پرسه پس تو قهرمان های واقعی رو کشتی که خودتو جای یک قهرمان جا بزنی؟ و سندروم در جواب میگه:‌ منم قهرمان واقعی ام. با این اختراعاتم. وقتی همه شماها رو قلع و قمع کردم و حسابی خوش گذروندم، محصولاتم رو می فروشم. اون وقت همه می تونن قهرمان باشن؛ و وقتی همه قهرمان باشن یعنی هیچ کس قهرمان نیست (یعنی همه شدن مث هم) و اون خنده عالی آخرش
NA30M_PAHLAVAN
NA30M_PAHLAVAN
٩٦/٠٣/٢٩
٠
٠
عکس مطلب مربوط به فیلمه؟؟؟؟؟ 0_o
dastgheichi
dastgheichi
٩٦/٠٣/٣٠
٠
٠
بله. البته دکوپاژ جالبش اونجاست که از داخل لباس نشون میده
NA30M_PAHLAVAN
NA30M_PAHLAVAN
٩٦/٠٣/٣١
٠
٠
اینا دیگه خیلی وقته از حدشون گذشتن :| اینجا ایران_جمهوری اسلامیست =|| کی باورش میشه؟
سیده نعیمه زینبی:)
سیده نعیمه زینبی:)
٩٦/٠٤/٠١
٠
٠
همون طور که گفتید فیلم به شدت روان ادم رو درگیر میکنه و احساسات زنانه رو به خوبی تفسیر میکنه ...فقط گاهی بدبختی مینا زیاده از حد اغراق شده به نظر می اومد...
dastgheichi
dastgheichi
٩٦/٠٤/٠٢
١
٠
این فیلم رو باید یه جورایی در دنباله «سر به مهر»‌ و «آرایش غلیظ» دید کاراکتر زنشو. حتی توی بی پولی هم زنه ضعیف و قربانیه. البته تا حدود زیادی تقصیر خودشم هست. اگه بخوایم سیر کارگردانی حمید نعمت الله رو نگاه کنیم می بینیم زن ها همیشه قشری هستن که بهشون ظلم شده یا راه گم کرده ان. تفاوتش در اینه که توی «بوتیک» یک مرد با مرامی مثل گلزار هست که انتقام جفایی که به گلشیفته میشه رو میگیره. توی «بی پولی» اول زن مظلومه و دست پایینو داره،‌ بعد دست بالا رو و در نهایت با هم به تفاهم میرسن. توی «آرایش غلیظ» مردا نامرد میشن و زنه فقط با توکل به خداست که از اون معرکه خلاص میشه. حالا توی «رگ خواب» در عین بدبختی و فلاکت صرفا با حضورش در فست فود انتقام میگیره از مرد.
مائده کاشیان
مائده کاشیان
٩٦/٠٤/٠٢
٠
٠
در کل خیلی تاثیر گذار بود اما داستانش تکراری بود و پایانشو دوست نداشتم.نمیدونم چرا برعکس خیلیا از سینما که اومدم بیرون دیگه درگیر فیلم نبودم! D: بازی لیلا حاتمی واقعا عالی بود.راستی دندون درد لیلا حاتمی منو یاد دندون درد اتی انداخت!
مائده کاشیان
مائده کاشیان
٩٦/٠٤/٠٢
٠
٠
حضور معنی دار گربه هم خیلی جالب بود
فرانک باباپور
فرانک باباپور
٩٦/٠٤/٠٣
٠
٠
دوس دارم ببینمش ولی حیف ماه رمضون تموم شد و تخفیفات نیم بها هم تموم میشه 😢😢
پربازدیدتریـــن ها
به بهانه سوالات عجیب مهران مدیری از حضار و واکنش عجیب تر آن ها

وقتی مرز بین شوخی و تحقیر را نمی دانیم

٩٦/٠٥/٢٥
چپ دست های عزیز ؛ روزتون مبارک

رازهای جالب در مورد چپ دست ها

٩٦/٠٥/٢٢
با ادبیات فرانسه همراه شوید

معرفی 3 کتاب دوست داشتنی از ادبیات فرانسه

٩٦/٠٥/٢١
وجود دو هزار کودک مطلقه در ایران ؛ آماری که همه را شوکه کرد

روایتی تکان دهنده از ازدواج کودکان در ایران

٩٦/٠٥/٢٥
نگاهی به بازار صنعت سرگرمی در ایران

از لباس شهرزاد تا چوبدستی دامبلدور

٩٦/٠٥/٢٤
از افشاگری مجید افشاری تا شوخی های +18 در خنداننده شو

خنداننده شو ؛ از ابتدا تا پایان

٩٦/٠٥/٢٦
ایلام رتبه اول خودکشی در ایران، خودسوزی در جهان

خودسوزی یک فریاد است!

٩٦/٠٥/٢١
لیست لوازم کوهنوردی + قیمت

لوازم کوهنوردی چی بخریم؟

٩٦/٠٥/٢٢
به بهانه ورود ناامیدکننده «امید» به جمع شبکه های سیما

موازی کاری به سبک سیما

٩٦/٠٥/٢٣
با این 5 اپلیکیشن ؛ سلفی های جذاب تری بگیرید

بهترین اپلیکیشن های سلفی را بشناسید

٩٦/٠٥/٢٣
آشفتگی خواب کوروش از دست سلفی بازها

درها را تا رفتن کیتاروویچ باز نکنید

٩٦/٠٥/٢٤
تلفیق دو دنیای سنتی و مدرن در موسیقی

محبوب ترین گروه های موسیقی تلفیقی در ایران

٩٦/٠٥/٢٦
تبلیغات