کبیر؛ افتضاح موسیقیایی بنیامین!
درباره قطعه جنجال‌ساز و توهین آمیز بنیامین بهادری

کبیر؛ افتضاح موسیقیایی بنیامین!

نویسنده : سیده نعیمه زینبی

18 خرداد 96. ساعت 2 نیمه شب. یکی از دوستانم آهنگی را درگروه فوروارد می‌کند و می‌پرسد: «این را  شنیده‌اید .چقدر مزخرف است!» از این تعبیر تعجب می‌کنم و کنجکاو می‌شوم که آهنگ را بشنوم. ولی راستش «کبیر» بنیامین بهادری را هر چیزی می‌توانستم تصور کنم جز این‌که یکی از فرازهای دعای جوشن کبیر با موسیقی پاپ و الکترونیک باشد و «خلصنا من النار یا رب» را که با آن لحن بیان شود!

برای‌مان عجیب بود که چطور این اتفاق افتاده است. عبارت «بنیامین زشت نمی‌خواند ولی با این آهنگش خودش را زیر سؤال برد» نشان از تعجب دوستم داشت که کم‌کم متوجه شدم تقریبا هرکسی آهنگ را شنیده، دچارش شده است.

 

مسخره‌بازی یا حس معنوی؟

آهنگ کبیر که در واکنش به حوادث تروریستی تهران منتشر شده است در کمتر از دو روز بسیار پر حاشیه شد و حتی صدای خیلی از طرفداران بنیامین را هم در‌آورد و با این‌که او  کامنت‌های پست کبیر را بسته است ولی سیل اعتراضات به صفحه مجازی او در اینستاگرام روانه شد و زیر پست‌های دیگرش نمود پیدا کرد.

بیشتر افراد مخالف هستند و اعتراضات بیشتر به این سمت رفته است که چرا مقدسات را وارد این بازی‌ها می‌کنید و از این‌که دعای جوشن با آهنگ خوانده شده ناراضی‌اند! بعضی او را متهم به مسخره کردن دعا کرده‌اند.

کسانی که خواسته‌اند با اغماض بیشتری برخورد کنند به نوع «الغوث الغوث، خلصنا من النار یا رب» گفتنش با ریتم تند اعتراض کرده‌اند. حتی کسانی هم که می‌گویند چه اشکالی دارد هر کسی یک جور با خدا ارتباط می‌گیرد  هم انگار توی کت‌شان نرفته است که این‌گونه با خدا ارتباط بگیرند!

البته با توجه به موج اعتراضات بعضی طرفداران دو آتیشه بنیامین از او در برابر این سبک جدید طرفداری کرده‌اند و تعداد معدودی هم آن را «مثل همیشه عالی» و معنوی توصیف کرده‌اند که به نظر بیشتر به خاطر حمایت از خواننده محبوب‌شان است.

اما چیزی که مشخص است این است که کبیر نتوانسته است مخاطب را جذب کند و مخالفان این سبک بیشتر از طرفداران آن هستند. البته کبیر از نظر موسیقیایی هم چندان کار خوبی به نظر نمی‌آید!

 

آهنگ غیر مجاز یک خواننده مجاز!

با انتشار این آهنگ صدای اعتراض‌ها بلند شد که چطور این آهنگ‌ها مجوز می‌گیرند در حالی‌که «ربنا»ی شجریان را به بهانه‌ این‌که  خلاف موازین شرعی تلاوت است پخش نمی‌کنند؟! واکنش‌های منفی زیادی که انتشار این قطعه در پی داشت باعث پاسخگویی دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی شد و در اطلاعیه‌ای  اعلام کردند  که «در پى انتشار قطعه «کبیر» که توسط آقاى بنیامین بهادرى اجرا و در فضاى مجازى منتشر شده است، برخى از مردم و دست‌اندرکاران حوزه موسیقى از دفتر موسیقى وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامى در مورد چگونگى انتشار آن سؤالاتى داشتند که بدین‌وسیله به اطلاع می‌رساند اثر یادشده در خارج از کشور تهیه و منتشر گردیده و هیچ‌گونه مجوز انتشار از مراجع قانونى ندارد».

 

ریسک بزرگ بنیامین!

بنیامین اولین کسی نیست که مضامین دینی را به صورت ریتمیک اجرا کرده است.

محسن نامجو که سابقا در ایران خواننده و آهنگساز بود در سال 87 به دلیل این‌که آیاتی از سوره «شمس» را با آهنگ اجرا کرده بود حساسیت‌هایی را بر انگیخت و  مورد شکایت مدعی‌العموم قرار گرفت و به پنج سال حبس تعزیری به خاطر توهین به مقدسات، اجرای تمسخرآمیز آیات قرآن و بی‌حرمتی به قرآن محکوم شد!

البته برادر نامجو در دفاع از محسن گفت که او قاری قرآن بوده است و این قطعه موسیقی را یک کار پژوهشی دانست که بر اساس ایده تلفیق قطعاتی از موسیقی عرب با موسیقی ملل تنظیم شده است و توزیع آن را در اثر بی‌مبالاتی یا غرض‌ورزی افرادی ناشناس دانست که یک اثر پژوهشی که صرفا در حد یک یادداشت شخصی بوده و جهت پخش یا انتشار ضبط نشده است را در اینترنت بارگزاری می‌کنند و با وجود عدم رضایت سازنده، قطعه تکثیر می‌شود.

اما بعد از این اتفاق نامجو از کشور خارج می‌شود و در آن‌جا کارش را ادامه می‌دهد و حتی در یکی از برنامه‌های بی‌بی‌سی خودش را بی‌دین معرفی می‌کند!

بنیامین ریسک بزرگی کرد که بدون توجه به سابقه‌ این موضوع، اقدام به انتشار کبیر کرد! 

 

درست یا نادرست؟

در کشوری که روی مسائل دینی و مذهبی حساسیت وجود  دارد و نگاه به موسیقی به عنوان تفریح و سرگرمی است و  به نظر افراد تقدس ندارد، تلفیق مفاهیم کاملا دینی مثل دعا و قرآن با موسیقی سؤال برانگیز است.

از طرف دیگر گاهی در مراسم مذهبی مداحان از ریتم یا ترانه‌های پاپ استفاده می‌کنند که آن‌جا هم معمولا واکنش‌های منفی به دنبال دارد. شاید بهتر باشد مداح همان اشعار آیینی‌ را بخواند و خواننده‌ها هم فقط شعر و ترانه اجرا کنند. 

برچسب ها
کبیر
قطعه کبیر
تک آهنگ کبیر
کبیر بنیامین بهادری
اعتراض به قطعه کبیر بنیامین
حاشیه های قطعه کبیر بنیامین
توهین بنیامین به دعای جوشن کبیر
نظرات کاربران
کد امنیتی
مائده کاشیان
مائده کاشیان
٩٦/٠٣/٢٠
٢
٠
بنیامین کلا یه مدلیه!تو کنسرتاشم یه جوری لباس میپشه که فکر میکنی خواننده خارجیه و لباساش و تیپش دقیقا شبیه اوناست :/
مائده کاشیان
مائده کاشیان
٩٦/٠٣/٢٠
٢
٠
*میپوشه
سیده نعیمه زینبی:)
سیده نعیمه زینبی:)
٩٦/٠٣/٢١
١
٠
من پیجش رو نگاه می کردم کلا صای طرفداراش رو هم در آورده! در مورد لباسش هم نظری ندارم خخخ ممنون از نظرت مائده جان
سیده نعیمه زینبی:)
سیده نعیمه زینبی:)
٩٦/٠٣/٢١
٢
٠
من پیجش رو نگاه می کردم کلا صای طرفداراش رو هم در آورده! در مورد لباسش هم نظری ندارم خخخ ممنون از نظرت مائده جان
لیلی
لیلی
٩٦/٠٣/٢١
٢
١
یک خواننده باید صدا و تیپ منحصر به فردی داشته باشه
مائده کاشیان
مائده کاشیان
٩٦/٠٣/٢١
٠
١
به نظرم به تیپ مرتضی پاشایی یا رضا یزدانی بیشتر میشه گفت"منحصر به فرد"!
لیلی
لیلی
٩٦/٠٣/٢٢
٠
٢
البته بنیامین هم کپی برابر اصل خواننده های خارجی نیست و تیپ هنری منحصر به فردی داره نسبت به سایر صاحبین سبک اثار هنری
هادی حسن زاده
هادی حسن زاده
٩٦/٠٣/٢٠
٠
٢
عقیده میتونه عقیده من باشه ولی حقیقت نمیتونه حقیقت من باشه حقیقت مال هیچکس نیست واسه همینه که همیشه سر عقیده میجنگن نه سر حقیقت.
سیده نعیمه زینبی:)
سیده نعیمه زینبی:)
٩٦/٠٣/٢١
٢
٠
میشه نظرتون رو مخصوص به این آهنگ بیان کنید که آیا با اون موافق هستید یا نه ؟
سیده نعیمه زینبی:)
سیده نعیمه زینبی:)
٩٦/٠٣/٢١
١
١
میشه لطفا نظرتون رو مخصوص به این آهنگ و جزیی تر بیان کنید. ایا شما موافق هستید یا خیر ؟
فرانک باباپور
فرانک باباپور
٩٦/٠٣/٢٠
١
٠
به نظر من اگر شان قرآن و دعا حفظ بشه و درست خونده بشه اشکالی نداره که ریتم و آهنگ داشته باشه. یه قاری هست که من تلاوتش رو خیلی دوس دارم و فقط ماه رمضونا شبکه سه میاد، مهدی فروغی. چندین ساله اگر صداشو بشنوم ناخودآگاه میرم یه عالم دیگه. یه جوری میخونه انگار داره همزمان معنیش رو هم میگه! / یه چیز دیگه اینکه خیلی سخت و خبری مینویسی، نرمش کن! ممنون :دی
سیده نعیمه زینبی:)
سیده نعیمه زینبی:)
٩٦/٠٣/٢١
٢
٠
حداقل در مورد بنیامین این اتفاق نیفتاده و خیلی ها فکر می کنند که داره مسخره میکنه !/در مورد انتقاد هم ممنون.
لیلی
لیلی
٩٦/٠٣/٢١
٢
٣
بعضی مردم متاسفانه خلاقیت رو مسخره میکنن و این موضوع نباید به خدشه دار کردن اعتبار یک خواننده محبوب منجر بشه
سیده نعیمه زینبی:)
سیده نعیمه زینبی:)
٩٦/٠٣/٢١
٢
٢
به نظر شما کار بنیامین خلاقیته؟
لیلی
لیلی
٩٦/٠٣/٢٢
٠
٢
چون تاحالا دعا و زیارت نامه همراه با اهنگ و موسیقی مجاز خونده نشده میشه گفت :بله، کار بنیامین خلاقیته
سیده نعیمه زینبی:)
سیده نعیمه زینبی:)
٩٦/٠٣/٢٢
١
٠
اتفاقا اولین بار نیست وقبل از اون محسن نامجو این کار رو کرده.
لیلی
لیلی
٩٦/٠٣/٢٣
٠
٢
اهنگ محسن نامجو که حتی یک کلمه واضح و مشخص در ان شنیده نمیشه را با موسیقی گویا و ریتمیک بنیامین مقایسه میکنید؟! بنیامین برای اولین بار همراه با تک نوازی زیبای پیانو و میکس مناسب قطعات و کلمات توانست این سبک شنیداری را ابداع کنه ، برخلاف محسن نامجو که با بی نظمی و بدون فهم دقیق سازهای آوایی از ویالون به طرز فجیعی استفاده میکنه
فرانک باباپور
فرانک باباپور
٩٦/٠٣/٢٣
١
٠
لیلی جان مطمئنی آهنگ مجیر محسن نامجو رو گوش کردی؟ بعد اون تیکه "الغوث خلصنا من النار یا رب" توی کبیر بنیامین واقعا واضح بود برات؟!
لیلی
لیلی
٩٦/٠٣/٢٣
١
٢
اره واضح بود برام
حسین ابن غلامسخی مداحی
حسین ابن غلامسخی مداحی
٩٦/٠٣/٢٠
٣
١
من به عنوان طرفدار پر و پا قرصش واقعا ازش ناامید شدم.
سیده نعیمه زینبی:)
سیده نعیمه زینبی:)
٩٦/٠٣/٢١
٠
٠
حقیقتا تو پیجش خیلی ها نظر شما رو داشتن و از این کار بنیامین راًی نبودن
سیده نعیمه زینبی:)
سیده نعیمه زینبی:)
٩٦/٠٣/٢١
٠
٠
حقیقتا تو پیجش خیلی ها نظر شما رو داشتن و از این کار بنیامین راضی نبودن
سیده نعیمه زینبی:)
سیده نعیمه زینبی:)
٩٦/٠٣/٢١
٠
٠
حقیقتا تو پیجش خیلی ها نظر شما رو داشتن و از این کار بنیامین راضی نبودن
رهگذر
رهگذر
٩٦/٠٣/٢٠
٠
٠
افتضاحِ! به تمام معنا خودش رو ضایع کرده!
سیده نعیمه زینبی:)
سیده نعیمه زینبی:)
٩٦/٠٣/٢١
٠
٠
خیلی ها با شما موافقن..حقیقتا از نظر من هم خیلی بد بود...
سیده نعیمه زینبی:)
سیده نعیمه زینبی:)
٩٦/٠٣/٢١
٠
٠
من با گوشی پاسخ نظرات رو دادم. عذر میخوام که چند باره ارسال شده نظرات 🙏🌹
a_a
a_a
٩٦/٠٣/٢١
٠
٢
گاهی خیلی ب خودمون سخت میگیریم... همین ک ب این حرکت واکنش نشون داده و ب دعاو خداو.... اشاره داره خودش خیلی بهتر از ما هستش ک شب قدر ب شب قدر فقط دعا جوشن میخونیم...
سیده نعیمه زینبی:)
سیده نعیمه زینبی:)
٩٦/٠٣/٢١
٢
٠
ارتباط یک اثر موسیقیایی ضعیف رو با بهتر بودن نفهمیدم🤔
لیلی
لیلی
٩٦/٠٣/٢١
٢
١
به اهنگی برچسب (اثر موسیقیایی ضعیف )زده میشه که ریتم موسیقی و صدای خواننده در حد بسیار پایین و نامطلوبی باشه نه صرفا خواندن ایات قران همراه با موسیقی..اگر اهنگ کبیر بنیامین را بد یا ضعیف بدانید به طور مستقیم یا غیر مستقیم ایات شریف قران کریم را مورد بی توجهی و سلیقه پسندی قرار دادید که کار شایسته ای نیست
سیده نعیمه زینبی:)
سیده نعیمه زینبی:)
٩٦/٠٣/٢١
٢
١
دوست عزیز الان شما که طرفدار صدا و کار بنیامین هستید بر چه اساس این علاقه رو دارید ؟ آیا سلیقه نیست؟ اگر مطلب رو کامل خونده باشید صحبت از آیات قرآن نیست و دعای جوشن کبیر رو ایشون خوندن. اگر که کار بنیامین رو شنیده باشید متوجه می شید که کار اصلا کار خوبی نیست. این که آیا تلفیق موسیقی با متون مذهبی به این شکل کار درستی هست یا نه یک بحث است اینکه این کار به شکل خوبی انجام گرفته بحثی جدا. از نظر من و بسیاری از افراد دیگر این کار ضعیفترین کارهای بنیامینه! و روی این حرف به بنیامینه نه ادعیه و قران که بشه اون رو توهین تلقی کرد.
لیلی
لیلی
٩٦/٠٣/٢٢
١
١
این تشبیه به ایات قران کریم را گفتم که بدانید ایه و دعا از یک جنس هستن...اگر ریتمیک خوندن یک دعا توهین تلقی بشه پس همونطور که گفتم ناخوداگاه ایات و یا همون دعا در مذن اتهام قرار میگیرن..چون دعا کلمه است اما عربی و شعر معمولی هم که هرروز من و شما میشنویم کلمه است اما فارسی یا انگلیسی. .تا وفتی کنار این کلمات حرف زشت و توهین نباشه کمال بی انصافیه اگر به زبان اوردن این کلمات را در صورت نداشتن اشکال تلفظی؛ اثر ضعیف یا اهانت امیزی بدانید حالا میخواد با هر اهنگ مجازی باشه،البته من از شعر بنیامین 100درصد راضی نیستم چون در همون ابتدای شروع ،صدایی پخش میشه که در ان کلمه (حسین) را خیلی بد و نامفهوم همراه با یک ریتم ناموزون تلفظ میکنن که اگر بنیامین از اضافه کردن این صداها به موسیقی خود صرف نظر میکرد قطعا این اهنگ بهتر شناخته میشد
Havva
Havva
٩٦/٠٣/٢١
٣
٠
من هم یکی از طرفدارهای ایشونم ولی به شدت معتقدم تمسخر هست تا چیزِ دیگه ای! خیلی خیلی بهتر میتونست باشه و با یه ریتمِ آروم و دلنشین! متاسفم.
لیلی
لیلی
٩٦/٠٣/٢١
٤
٥
چون همیشه ایات قران با صدای بلند و ارام تلاوت میشه شنیدن این اهنگ در این دنیا که پر شده از تحریف اسلام و اسلام ستیزی متاسفانه برداشت های اشتباهی را به همراه میاره چون هیچ وقت همچین اهنگی منتشر نشده نمیشه گفت پس یک اثر غیر مجازه! اهنگی که هیچ توهینی به اسلام نکرد
h.naderi
h.naderi
٩٦/٠٣/٢١
٥
١
می دونید لیلی خانم هر چیزی شأنی و جایگاهی داره و وقتی شما یک چیزی رو ضایع کنی با این طرز خوندنت داری شأن و جایگاهش رو کم می کنی. توهین آمیز بودن از یک باب معنی میده نه اینکه ایشون توهینی به چیزی کرده باشه ولی با این طرز خوندن ضعیف و با این آهنگ و با این شکل تلفظ بدترین شکل ممکن یک دعای زیبا رو خراب کرده. مثال موسقیایی بزنم، فرض کنید یکی یک شعر سنتی حافظ رو برداره جَز بخونه، فاتحه اون شعر خونده میشه. یعنی یک طوری میشه که آدم از اون شعره هم بدش میاد در حالی که شعر مضامین درست و عالی داره ولی این طرز خوندن اون شعر رو ضایع می کنه، حالا به جای اون شعر، اسامی خدا باشه؛ اسامی که خوندنش آدابی داره و روشی داره که اگر رعایت نشه اون اسامی و مضامین بلند ضایع میشن
h.naderi
h.naderi
٩٦/٠٣/٢١
٥
٣
مثال قرآنی هم می تونم براتون بزنم، آدم وقتی قرائت قرآن عبدالباسط رو گوش میده کیف می کنه؛ حتی می تونی یک ساعت بدون اینکه خسته بشی گوش کنی و لذت ببری ولی سر خیلی از قبرستون ها؛ این کسایی که پول می گیرن و قرآن می خونن؛ اینقدر بد می خونن که آدم پنج دقیقه هم نمی تونه قرآن خوندنشون رو تحمل کنه. مشکل از قرآن که نیست. مشکل از شکل خوندن و نحوه خوندن هست.
لیلی
لیلی
٩٦/٠٣/٢٢
٥
٤
این مسعله ای که شما اقای نادری اشاره کردین ریشه در عرف جامعه داره و بهتره بدونید که گوش و احساس شنوایی انسان خیلی راحت به یک سبک موسیقی عادت میکنه طوری که اگر برای چندسال یا چند ماه یک سری کلمات را چه عربی یا فارسی با یک سبک خوانش گوش کنید این قضیه برای مغز اتفاق میافته که چون همه این طرز تلفظ را قبول دارن و انجام میدن پس این کار خوبیه و من هم باید از این به بعد از این سبک خوانش کلمات عربی یا فارسی خوشم بیاد طوری که اگر بدون فکر یک سبک خوانش دیگه بشنوید به نظرتون بد و تحقیر امیز میاد این مسعله کاملا علمی و صد درصد اثبات شده است
لیلی
لیلی
٩٦/٠٣/٢٢
٦
١١
هیچ وقت هیچ مشکلی از قران نبوده و نیست ولی بهتره بدونید که با صدای بلند خواندن قران که متاسفانه باب جوامع اسلامی شده خالی از ایراد و اشکال نیست..مد شدید بعضی کلمات و زیر و بم کردن های صدا از نظر بعضی علمای شیعه جایز شناخته نشده..که اگر خودتون تحقیق کنید متوجه میشید چرا ؟ پس بهتره مطمعن بشید اون تلاوت قرآنی که شما همیشه میشنوید و از صدای ان لذت میبرید جزو این دسته نباشه وگرنه صلاحیت نقد شعر کبیر را ندارید
h.naderi
h.naderi
٩٦/٠٣/٢٢
١٠
٢
پاسخ من این نبود. اینکه صلاحیت بنده رو شما بخواید تشخیص بدید به همون دلیل هم بنده می تونم بگم شما هم صلاحیت دفاع از چنین اثر ضعیفی رو ندارید بنابراین بهتون توصیه می کنم در مورد صلاحیت افراد اظهار نظر نکنید. ملاک بنده در این زمینه فتواهای امام خمینی و رهبر انقلاب هست. من یک سوال ساده پرسیدم: چرا تلاوت های رسمی قرآن کریم بسیار دلنشین و زیبا هستند و شورانگیز ولی بعد از گذاشت این همه سال هیچ وقت اون مدل قرائت قرآن سر قبرستون ها دلنشین نمیشه؟ شما که میگید مردم اگر بشنوند عادت می کنند، خوب چرا نکردند تا الان؟
لیلی
لیلی
٩٦/٠٣/٢٢
٢
٢
چون تازه یک هفته هم نشده که این سبک موسیقی شناخته و شنیده شده. ..قبول این سبک شنیداری به عنوان یک صوت قابل قبول خوانش دعا و زیارت نامه، مدتها زمان میبره خصوصا برای ملت و جامعه ای که ببشتر ابداعات کلامی همراه با موسیقی را کفرانگیز میدانند و همیشه به ظاهر قضیه توجه میکنن نه اصل و محتوا و درون مایه
h.naderi
h.naderi
٩٦/٠٣/٢٢
٢
٠
این نشون میده شما مطلب رو هم نخوندید. مبدع این کار محسن نامجو بوده! / ما کسی رو تکفیر نکردیم، سوال شفاف من رو می پیچونید.
لیلی
لیلی
٩٦/٠٣/٢٣
١
١
شما هم مثل اینکه جواب من رو نخوندین ؛ والا من نمیدونم بنیامین مگه چه هیزم تری تو این اهنگ ریخته که حتی حاضر نیستین دلایل علمی و فرهنگی که برای مخالفت با این سبک شنیداری بیان کردم رو قبول کنید! اگه قصدتون از سوال پرسیدن فهمیدن جواب و اثبات شدن یکسری دلایل هست که بسم الله..وگرنه که به سلامت
h.naderi
h.naderi
٩٦/٠٣/٢٣
٢
٠
بنده با مثال واضحی اون دلایل به اصلاح علمی شما رو نقد کردم، تحمل نقد ندارید، نکته ندارم. به سلامت
لیلی
لیلی
٩٦/٠٣/٢٣
٠
٠
کلیپ های علمیvideol را ببینید تا متوجه بشید از خودم دلیل علمی نساختم! کتاب هم بخواین معرفی میکنم ،وبسایت هم بخواین معرفی میکنم،آقای محترم من گفتم فقط دو هفته است این اهنگ منتشر شده نباید توقع داشت مثل تلاوت قران کریم با صوت و ترتیل که بیشتر از پنجاه سال قدمت داره، یک دفعه کلی طرفدار پیدا کنه
گل گلی خاتون :)
گل گلی خاتون :)
٩٦/٠٣/٢١
٣
٠
حتی اگه بخوام قبول کنم که کار درستی کرده( که هیچ جوری توی کتم نمی ره)،اصلا نمیتونم با اون مدل بد "الغوث الغوث خلصنا من النار یارب" گفتنش کنار بیام...
سیده نعیمه زینبی:)
سیده نعیمه زینبی:)
٩٦/٠٣/٢١
١
٠
من هم با شما موافقم.. نه با کارش موافقم نه باشکل اجراش...لذت شنیدن دعا به شکل دعا خوندنشه که انسان رو به توجه و تفکر وادار کنه.. در صورتی که همه ما می دونیم وقتی موسیقی گوش میکنیم این اتفاق نمی افته
saiideh70
saiideh70
٩٦/٠٣/٢٢
٠
٠
حساسیت روی مسائل مذهبی؟
اکرم انتصاری
اکرم انتصاری
٩٦/٠٣/٢٣
٠
٠
بنیامین هم جوابیه داده گویا بعد مطلب، راستش من خلاقیت رو دوست دارم اما این خلاقیت مطابق سلیقه من نیست برخلاف ربنای شجریان مثلا
I man
I man
٩٦/٠٣/٢٣
٠
٠
"پوچی تا کجا..." عنوان سریال فرهنگی اینچنینی هست که در این روزها در کشور شاهدش هستیم و متاسفانه گریبان گیر جوانان بویژه در پایتخت شده. سوال اینجاس ما یا به اعتقاداتون اهمیت نمیدیم یا درست نمیشناسیمشون حالا هر چی که هست جالب نیست امیدوارم با کار بعدی جبران کنه
fatemeh_noei
fatemeh_noei
٩٦/٠٣/٢٦
١
٠
ربنای اقای شجریان رو خودشون نامه دادن و خواستن که پخش نشه کسی مانع پخش نشده ( صرفا جهت دونستن)
پگاه
پگاه
٩٦/٠٣/٢٧
٠
٠
راستش من ترسیدم! یه جاهایی لحنش طوری بود که احساس کردم اگه ریورسینگ روش انجام بشه نتایج جالبی به دست نمی یاد... ریورسینگ روشیه که آهنگ رو برعکس پخش می کنه و ربطی به برعکس شدن کلمات مثل گنج و جنگ نداره، توی ریورسینگ یه نت هم ممکنه به حرف و آوا تبدیل بشه. اگه نیتش خیر بوده اجرش با خدا!
پربازدیدتریـــن ها
دوست اجتماعی یا رقیب عاطفی؟

پدیده‌ی جدیدی به اسم دوست اجتماعی

٩٦/٠٧/٢٤
بیایید صدایمان را بالا ببریم...

نه به آزار و اذیت های خیابانی

٩٦/٠٧/٢٤
اثر قابل قبول یک فیلم اولی

چرا باید «ایتالیا ایتالیا» را ببینیم؟

٩٦/٠٧/٢٢
این محصولات را آنلاین خریداری نکنید

چه چیزهایی را اینترنتی نخریم؟

٩٦/٠٧/٢٠
رئیس هیئت فوتبال استان خراسان رضوی: آقایان بگویند منظورشان از نقص چیست؟

وضعیت مدرن ترین و مجهزترین ورزشگاه ایران؛ همچنان بلاتکلیف!

٩٦/٠٧/٢٠
درباره پدیده جدید نامه به خود

خود محترم! لطفا عنایت فرمایید...

٩٦/٠٧/٢٠
معرفی چند بازی هیجان انگیز که باید با دوستانتان بازی کنید

بهترین بازی های چند نفره اندرویدی!

٩٦/٠٧/١٩
در حاشیه افتتاح ۳۵ مرکز مانیتورینگ ثبت تخلف در کشور

ps4 با من!

٩٦/٠٧/١٩
با خلاقیت تان پول بسازید

معرفی 4 کسب و کار خانگی ساده و درآمدزا

٩٦/٠٧/٢٥
با امکانات نسخه 4.4 تلگرام بیشتر آشنا شوید

چطور از لایو لوکیشن تلگرام استفاده کنیم؟

٩٦/٠٧/٢٢
در حاشیه حاشیه سازی های ترامپ

منهتن را پا منار می کنم!

٩٦/٠٧/٢٣
از خانه جلال و سیمین تا خانه بی فروغ فروغ

کو خانه؟ نشانم ده...

٩٦/٠٧/٢٣
آموزش بررسی امنیتی حساب کاربری گوگل

دسترسی های غیر مجاز به حساب گوگلتان را محدود کنید

٩٦/٠٧/٢٥
تبلیغات