رپ به سبک صدا و سیما
نگاهی به آهنگ های رپ مجاز و موسیقی های رپ در رسانه ملی

رپ به سبک صدا و سیما

نویسنده : مائده کاشیان

در همه جای دنیا عده‌ای از هنرمندان و خوانندگان، از هنر موسیقی برای نشان دادن اعتراض و انتقادهای خود نسبت به مسائل مختلف جامعه، استفاده می‌کنند و در کشورهای مختلف چیزی به اسم موسیقی اعتراضی وجود دارد، در کشور ما موسیقی اعتراضی بیشتر در سبک «رپ» خلاصه می‌شود، موسیقی‌ای که بر طبق قانونی نانوشته با ابتذال پیوند خورده و در ایران ممنوع است، البته مثل بسیاری از موارد دیگر، این ممنوعیت شامل تلویزیون نمی‌شود و رسانه‌ی ملی از این قاعده مستثنی است!

سریال«سه در چهار» به کارگردانی«مجید صالحی»که خرداد ماه سال87، از شبکه‌ی یک سیما پخش می‌شد را خاطرتان هست؟ تیتراژ ابتدایی این سریال را «حمیدرضا ترکاشوند» و بخش کوتاهی از آن را«رضا عطاران» شبیه سبک رپ می‌خواند. این آهنگ اولین موسیقی‌ به سبک رپ بود که از من از صدا و سیما شنیدم.

بهمن ماه سال94، آهنگی در مورد ایران، انرژی هسته‌ای و مفاهیمی شبیه به این‌ها با صدای «کیان مقدم» در تلویزیون پخش شد که ترکیبی از سبک پاپ و رپ بود. جالب این‌جاست که همان ممنوعیت رپ باعث نشد اسمی از رپر این آهنگ برده نشود و اتفاقا در ابتدای کلیپ تصویری این قطعه و در کنار نام خواننده و آهنگساز، از فردی به نام «محسن رضایی» به عنوان خواننده‌ی رپ این آهنگ یاد می‌شود. قطعه «ما می‌توانیم» به تازگی، قبل از مناظره نامزدهای ریاست جمهوری، از شبکه یک سیما هم پخش شد.

البته این تنها اثری نیست که به سبک رپ و با مضمون انتخاباتی، انقلابی و خودباوری از تلویزیون پخش شده است. حدود سه سال قبل، در برنامه زنده‌ «صبح تازه» که از شبکه استانی قم روی آنتن رفته بود، شاعری به برنامه دعوت شده بود که شعری با محتوای ایران و وطن پرستی به سبک رپ خواند که البته خود او نام سبک جدید شعرش را «ملی حماسی» گذاشته بود، یعنی سبکی که به قول خودش حالت ریتمیک دارد و حتما باید توسط شاعر به صورت صوتی و ریتمیک خوانده شود تا هیجان لازم را انتقال بدهد! با این اوضاع شاید اگر خواننده یا رپری، اسم سبک موسیقی‌اش را ملی حماسی بگذارد و چیزی بخواند که تنها شباهتش با رپ واقعی، گفتن تعدادی کلمه‌های هم وزن باشد، رسانه هم چندان به او سخت نگیرد و آهنگش را ممنوع نداند!

از صدا و سیما که بگذریم این عدم ممنوعیت گاهی شامل حال بعضی از هنرمندان و خواننده‌ها هم می‌شود، سال94 آلبوم موسیقی «کاوه عابدین» به عنوان اولین آلبوم مجاز رپ منتشر شد و تقریبا یک سال بعد، یعنی اردیبهشت سال 95 خبری شنیدیم در مورد این‌که یک قطعه رپ به نام «سرباز، ناموس، وطن» با صدای «ابراهیم امیدوار» مجوز انتشار گرفته و به عنوان اولین آهنگ مجاز رپ منتشر شده است. در آن زمان که توجه رسانه‌ها به این اخبار حسابی جلب شده بود، مدیر کل سابق دفتر موسیقی وزارت ارشاد «پیروز ارجمند» خبر دادن مجوز به موسیقی رپ فارسی، در قالب اسم «گفتاواز» را تایید کرد.

حالا سوال این‌جاست که این چه ممنوعیتی است که برای تلویزیون نیست، اما برای فیلم «بارکد» هست! این ممنوعیت نصفه و نیمه زمانی بیشتر سوال برانگیز و عجیب می‌شود که در مورد دو اثر یک خواننده هم اتفاق می‌افتد و آهنگ فیلم «چارسو» که سال93، در شبکه‌ی نمایش خانگی منتشر شد با صدای «یاسر بختیاری» معروف به «یاس» مجوز می‌گیرد، اما موسیقی تیتراژ فیلم بارکد با صدای این خواننده، حذف می‌شود! یا حتی وقتی که محتوای یک آهنگ رپ در مورد ایران و وطن پرستی باشد، نه تنها اثری از ممنوع بودن موسیقی رپ نمی‌بینیم، بلکه آن آهنگ را از رسانه ملی می‌شنویم، اما همین که محتوای این موسیقی مسائل اجتماعی، فقر، بیماری و... می‌شود، سختگیری و سانسور اتفاق می‌افتد و این موسیقی غیرمجاز می‌شود.

اینطور که معلوم است مدیران دفتر موسیقی صدا و سیما به این نتیجه رسیده‌اند باید طوری عمل کنند که به نیازهای جدید و متنوع مردم و جوانان پاسخ بدهند و آثاری را تولید کنند که مردم آن‌ها را گوش کنند و محتوایی که می‌خواهند را از طریق سبک دوست داشتنی بسیاری از مردم یعنی رپ، به گوش مخاطبان برسانند و به قول مدیر دفتر موسیقی صدا و سیما «محمدباقر معلم» اگر چیزی که عرضه می‌شود درست است، دیگر چه فرقی می‌کند که رپ، پاپ یا تلفیقی باشد؟

هر چند که توجه به سلایق مخاطب تلویزیون، اتفاق خوبی است اما این‌که مردم در کمال حیرت و تعجب، هر از گاهی یک محتوا و مضمون خاص را با صدای افراد مشخصی بشنوند و از آن طرف آهنگ رپ یک فیلم سینمایی که محتوای بد و مبتذلی هم ندارد، حذف یا سانسور شود، آن‌ها را به هدف موردنظرشان نزدیک نمی‌کند، این‌که محتوای درست فقط و فقط به آهنگ‌هایی سیاسی و موسیقی‌هایی با محتوای وطن محدود شود به احتمال زیاد نتیجه عکس می‌دهد و اتفاقا مخاطب بیشتر از قبل، آهنگ‌هایی که صدا و سیما تولید می‌کند را گوش نمی‌کند.

برچسب ها
موسیقی رپ
رپ در صدا و سیما
یاسر بختیاری
یاس
آهنگ رپ در برنامه صبح تازه
حذف تیتراژ فیلم بارکد
سریال سه در چهار
کلیپ ما می توانیم
نظرات کاربران
کد امنیتی
مرتضی تقی زاده
مرتضی تقی زاده
٩٦/٠٢/٢٠
٠
٠
فکر کنم اولین رپ از رضا عطاران تو فیلمش به نام متهم گریخت بود
مائده کاشیان
مائده کاشیان
٩٦/٠٢/٢٤
٠
٠
به نظرم به آهنگ سه درچهار بیشتر میشه گفت رپ
پربازدیدتریـــن ها
وقتی ظاهر تمام ملاک ما برای ازدواج است

رفتار زشت مادرشوهر با عروسش در برنامه تلویزیونی و واکنش مردم

٩٦/٠٦/٢٥
نگار جواهریان به خندوانه می‌آید

نگار در خندوانه

٩٦/٠٦/٢٨
از دلایل عضویت در داعش تا شیوه های این گروهک تروریستی برای جذب نیرو

چرا عضو داعش می شوند؟

٩٦/٠٦/٢٦
ربات هایی برای کتاب خوان ها و دانشجوها

5 ربات تلگرامی که یک دانشجو باید داشته باشد

٩٦/٠٦/٢٨
روزی که اعدام شدم...

چرا مردم به تماشای صحنه اعدام می روند؟

٩٦/٠٦/٢٩
در باب آماده شدن افراد مختلف برای شروع سال تحصیلی جدید

شروع 9 ماه فلاکت!

٩٦/٠٦/٢٧
ذهنتان را به چالش بکشید

معرفی 5 بازی فکری و جذاب برای اندروید

٩٦/٠٦/٣٠
به مناسبت روز شعر و ادب فارسی

شعر است هیچ و شاعری از هیچ هیچ‌تر

٩٦/٠٦/٢٧
توصیه های مهم به کسانی که تازه پا به عرصه دانشگاه گذاشته اند

ترمک ها بخوانند!

٩٦/٠٦/٣٠
سرود خوشی؟ شعر نابی؟ چه هستی؟

ذهن زیبا؛ گلچینی از تک بیت ها و اشعار ناب (37)

٩٦/٠٦/٢٦
کدام چهره‌های معروف هنری و ورزشی کتاب نوشته‌اند؟

بازیگرها و مجری های دست به قلم

٩٦/٠٦/٢٩
راهی که پرسپولیس پیمود

ماموریت غیر ممکن پرسپولیسی ها ممکن شد

٩٦/٠٦/٢٥
تبلیغات