نگاهی به آثار آریا عظیمی نژاد، خالق موسیقی آثار به یاد ماندنی پایتخت‏ و میم مثل مادر
سفری به دنیای جادویی موسیقی

نگاهی به آثار آریا عظیمی نژاد، خالق موسیقی آثار به یاد ماندنی پایتخت‏ و میم مثل مادر

نویسنده : مائده کاشیان

احتمالا تا به حال موسیقی فیلم‌های سینمایی‌ای مانند «میم مثل مادر»، «طلا و مس» یا سریال‌هایی مثل «پریدخت» ، «رستگاران»، «دودکش»، تقریبا همه‌ ساخته‌های «سیروس مقدم» و قطعه‌ معروف «آمدم ای شاه پناهم بده» را چندین و چندبار شنیده‌اید و در خاطرتان ماندگار شده‌اند اما ممکن است به اسم «آریا عظیمی نژاد» در کنار این آثار توجه نکرده‌ باشید و شاید شخصیت هنری او را آن طور که باید نشناسید. اما اگر نگاهی به زندگی هنری و آثاری که خلق کرده بیاندازید، بدون شک درخواهید یافت که جزو بهترین آهنگسازان و موزیسین‌های ایرانی است.

آهنگساز و موزیسینی که عشق به موسیقی باعث شد وقتی ۲۳ سال پیش، پزشک به او توصیه کرد موسیقی را کنار بگذارد چون تا ۱۰ سال دیگر به خاطر سر و صدای زیاد، کاملا ناشنوا می‌شود، بین موسیقی و شنوایی، موزیک را انتخاب کرد و در نهایت در سن ۳۰ سالگی به طور کامل ناشنوا شد. آریا عظیمی نژاد یک بار در۳۰ سالگی و یک بار در۴۰ سالگی، تحت عمل جراحی‌ قرار گرفت که باعث شد شنوایی‌اش را دوباره به دست بیاورد. جالب است بدانید او در مدت زمانی که از شنیدن محروم بود، موسیقی را کنار نگذاشت و به گفته‌ خودش بیشترین کارهایش را در همان دوره ساخت. در ادامه تعدادی از به یادماندنی‌ترین آثار این آهنگساز خوب و محبوب را مرور می‌کنیم.

آریا عظیمی‌نژاد از سال ۷۲ برای بسیاری از فیلم‌های سینمایی، سریال‌های تلویزیونی، تئاتر، مستند و فیلم‌های کوتاه آهنگ ساخته است. «جادوی ایران زمین»، «میم مثل مادر» و«ساقی سرمست» نام آلبوم‌هایی هستند که تا به حال از ساخته‌های او منتشر شده است. همچنین ۱۳ سال پیش، تک‌نوازی سه‌تار آریا عظیمی نژاد باعث شد در جشنواره‌ موسیقی انگلیس، جایگاه دوم را در بخش موسیقی فولکلوریک بین‌المللی به دست بیاورد. او با نوازنده و آهنگساز انگلیسی «جاسلین پوک» در فیلم‌های «Chaotic  Ana» و «Brike  Laine» هم تجربه‌ همکاری و نوازندگی داشته است. آریا عظیمی‌نژاد تنها یک بار و برای سریال جراحت، همراه «حمیدرضا ترکاشوند» خوانندگی را هم تجربه کرده است. هر چند نتیجه کار خوب از آب درآمد اما در یکی از مصاحبه‌هایش در مورد ورود حرفه‌ای به عرصه‌ خوانندگی گفت دوست ندارد وارد این عرصه شود. خواننده‌های مختلفی ترانه‌ «عبدالجبار کاکایی» را خواندند و اتودهایی ضبط شد ولی او را راضی نکرد و از حس و حالی که می‌خواست دور بود، بنابراین به ناچار به ترکیب صدای خودش و خوانندگی حمیدرضا ترکاشوند رسید.

اگر موسیقی متن و تیتراژ سریال «چار دیواری» که سال ۸۹ به کارگردانی «سیروس مقدم» که از شبکه‌ یک روی آنتن رفت را به خاطر بیاورید متوجه می‌شوید آریا عظیمی‌نژاد از سازها، موسیقی نواحی مختلف ایران و موسیقی بختیاری برای ساخت آن آهنگ‌ها استفاده کرده است. او در این سریال برای اولین بار سعی کرد از موسیقی بومی ایران در کارهایش استفاده کند. موسیقی این سریال از «سرنا» و«دهل» شروع شد و به سازهای دیگر گسترش پیدا کرد و اتفاقا با استقبال خوب مخاطبان رو به رو شد. هر چند در کارهای مختلف او، به خاطر توجه و علاقه‌اش، می‌توان ردپای موسیقی نواحی را احساس کرد اما به قول خودش استفاده از این موسیقی در آثارش کمرنگ یا پررنگ می‌شود و مثلا در چاردیواری و بیشتر ساخته‌های سیروس مقدم یعنی «پایتخت‌ها»، «چک برگشتی» و «علی البدل» که این شب‌ها در حال پخش است، استفاده از موسیقی نواحی خیلی بیشتر و کاملا واضح است و مثلا برای ساخت موسیقی پایتخت‌ها از موسیقی علی‌آباد کتول استفاده کرده است.

بد نیست بدانید آریا عظیمی نژاد در یکی از مصاحبه‌هایش در مورد ساخت موسیقی این سریال گفته با صدابردار و یک استودیو مجهز و سیار به نقاط مختلف سفر کردند و موسیقی‌هایش را ضبط کردند. اگر تا حالا توجهی به موسیقی نواحی مختلف ایران در کارهای او نکرده‌اید، یک بار دیگر و این بار از زاویه‌ موسیقی نواحی به آهنگ سریال‌هایی که گفتیم، مخصوصا پایتخت‌ها، گوش کنید.

آریا عظیمی نژاد برای ساخت موسیقی سریال‌هایی مثل«روزهای اعتراض»، «پریدخت» و«او یک فرشته بود» هم از سازهای سنتی و موسیقی نواحی، اما به قول خودش در یک بستر موسیقیایی مدرن استفاده می‌کند. مثلا برای موسیقی سریال او یک فرشته بود از ساز کمانچه و آواز خواننده‌ای بختیاری به نام«پروین عالی‌پور» استفاده می‌کند که حسابی با فضای وهم آمیز، ترسناک و مرموز داستان هماهنگ است؛ یا برای موسیقی سریال «پریدخت» از موسیقی کردستان و سازهایی مانند«رباب» و «تنبور» استفاده کرده است. علاوه بر موسیقی متن و تیتراژ ابتدایی، تیتراژ پایانی این سریال هم با صدای«سالار عقیلی» و آهنگسازی آریا عظیمی نژاد، اثری به‌یادماندنی و شنیدنی شد.

فیلم سینمایی «میم مثل مادر» به کارگردانی زنده یاد «رسول ملاقلی‌پور»، جزو آن دسته از فیلم‌هایی است که موسیقی‌اش اگر بیشتر از فیلم مورد توجه قرار نگرفته باشد کمتر نیست! هر چند که بنابر گفته‌ عظیمی نژاد، ابتدا چون تصور می‌کردند از صدای زن در موسیقی این فیلم استفاه شده، قرار بود به آن مجوز ندهند اما مثل این‌که مسئولان ارشاد بالاخره متقاعد شدند که خبری از صدای زن نیست و آهنگ را کودکان معلول ذهنی می‌خوانند و خلاصه مجوز پخش گرفت. علاوه بر موسیقی متن و بی‌کلام فیلم، آهنگ تاثیرگذار میم مثل مادر با صدای «مهیار فاضلی»، هنوز که هنوز است بین مخاطبان طرفدار دارد. پیشنهاد می‌کنیم شنیدن موسیقی متن زیبای این فیلم را از دست ندهید.

در ادامه گلچینی از بهترین آثار سینمایی و تلویزیونی آریا عظیم‌نژاد برای شما انتخاب کرده‌ام که می‌توانید با کلیک روی عنوان هر آهنگ آن را دانلود کنید.

===> آهنگ متن چهار دیواری 

===> تیتراژ پایانی سریال جراحت با همخوانی آریا عظیم نژاد

===> تیتراژ پایانی سریال پایتخت

===> موسیقی تیتراژ سریال او یک فرشته بود

===> تیتراژ پایانی سریال پریدخت

===> موسیقی متن فیلم سینمایی میم مثل مادر

===> موسیقی متن فیلم طلا و مس

برچسب ها
آریا عظیمی نژاد
آلبوم آریا عظیمی نژاد
آلبوم جادوی ایران زمین
آلبوم میم مثل مادر
آلبوم ساقی سرمست
موسیقی سریال چار دیواری
موسیقی سریال علی البدل
موسیقی سریال پایتخت
موسیقی سریال چک برگشتی
موسیقی سریال پریدخت
موسیقی سریال او یک فرشته بود
موسیقی فیلم میم مثل مادر
موسیقی فیلم طلا و مس
ماجرای ناشنوایی آریا عظیمی نژاد
جاسلین پوک
نظرات کاربران
کد امنیتی
لیلی
لیلی
٩٦/٠١/١٥
٠
٠
فقط #کارن همایون فر#را در نوازندگی موسیقی متن فیلم ها قبول دارم.باقی یه دلنگ دولونگی میزنن که بگن ما هم بلدیم!
مائده کاشیان
مائده کاشیان
٩٦/٠١/١٥
٠
٠
به غیر از ایشون،نوازنده های خوب دیگه ای هم داریم.مثلا همین آقای آریا عظیمی نژاد به غیر از اینکه خانوادگی هنرمند هستن،پیش استادای بزرگ موسیقی آموزش دیدن و خب کارهاشونم گویای هنر و توانایی ایشون هست.
لیلی
لیلی
٩٦/٠١/١٦
٠
٠
اتفاقا از اهنگاشون خوشم نمیاد ولی نوازندگی کارن را قبول دارم، مخصوصا موسیقی تيتراژ ابتدایی فیلم نقاب که فوق العاده است
محبوبه عظیم زاده
محبوبه عظیم زاده
٩٦/٠١/١٥
٠
٠
کاراش دلنشینن معمولا. من خودم کار پایتخت و چاردیواری رو خیلی دوست دارم.
مائده کاشیان
مائده کاشیان
٩٦/٠١/١٨
٠
٠
واقعا سبک کاراشون جالب و خلاقانه ست :)
الهام حبشی
الهام حبشی
٩٦/٠١/٢٠
٠
٠
وای من چه مرد بزرگی! بین عشق و شنوایی ، عشقش رو انتخاب کرده واقعا نمی دونم چی میشه گفت... دم اینطور ادمای بزرگی گرم باشه ... چقدرغم انگیزه که ما تمام این آثار رو بارها شنیدیم ولی حتی یک بار دنبال این نبودیم که این موسیقی اثر چه کسی بوده.. حداقل خودم... من عاشق « آمده ام آمدم ای شاه پناهم بده » هستم. بی نظیره... ممنون مائده جان ^_^
پربازدیدتریـــن ها
به بهانه سوالات عجیب مهران مدیری از حضار و واکنش عجیب تر آن ها

وقتی مرز بین شوخی و تحقیر را نمی دانیم

٩٦/٠٥/٢٥
چپ دست های عزیز ؛ روزتون مبارک

رازهای جالب در مورد چپ دست ها

٩٦/٠٥/٢٢
با ادبیات فرانسه همراه شوید

معرفی 3 کتاب دوست داشتنی از ادبیات فرانسه

٩٦/٠٥/٢١
نگاهی به بازار صنعت سرگرمی در ایران

از لباس شهرزاد تا چوبدستی دامبلدور

٩٦/٠٥/٢٤
وجود دو هزار کودک مطلقه در ایران ؛ آماری که همه را شوکه کرد

روایتی تکان دهنده از ازدواج کودکان در ایران

٩٦/٠٥/٢٥
ایلام رتبه اول خودکشی در ایران، خودسوزی در جهان

خودسوزی یک فریاد است!

٩٦/٠٥/٢١
از افشاگری مجید افشاری تا شوخی های +18 در خنداننده شو

خنداننده شو ؛ از ابتدا تا پایان

٩٦/٠٥/٢٦
لیست لوازم کوهنوردی + قیمت

لوازم کوهنوردی چی بخریم؟

٩٦/٠٥/٢٢
به بهانه ورود ناامیدکننده «امید» به جمع شبکه های سیما

موازی کاری به سبک سیما

٩٦/٠٥/٢٣
با این 5 اپلیکیشن ؛ سلفی های جذاب تری بگیرید

بهترین اپلیکیشن های سلفی را بشناسید

٩٦/٠٥/٢٣
آشفتگی خواب کوروش از دست سلفی بازها

درها را تا رفتن کیتاروویچ باز نکنید

٩٦/٠٥/٢٤
تلفیق دو دنیای سنتی و مدرن در موسیقی

محبوب ترین گروه های موسیقی تلفیقی در ایران

٩٦/٠٥/٢٦
تبلیغات