نگاهی به آثار برتر اسکار 2017
دیدن کدام فیلم‌های اسکار امسال را نباید از دست داد

نگاهی به آثار برتر اسکار 2017

نویسنده : دست قیچی

مراسم اسکار 2017 ساعاتی پیش با مجری گری جیمی کیمل برگزار شد و برندگانش را شناخت. طبق پیش‌بینی‌ها فیلم «لالا لند»‌ پیشتاز مراسم بود و ۶ جایزه اسکار گرفت. «مهتاب» بهترین فیلم شد و خبر خوش برای ما ایرانیان هم که اسکاری شدن «فروشنده»‌ اصغر فرهادی بود. فارغ از نتایج به دست آمده، مطابق سال های پیش به معرفی آثار برتر این دوره مراسم اسکار پرداخته ایم:

 

لالا لند / la la land

«لالا لند» یا «شهر هپروت» فیلمی موزیکال و سومین اثر دیمن شیزل کارگردان جوان هالیوودی است، که با موفقیت دومین فیلمش به نام ویپلش (whiplash)، خود را به جهانیان شناساند. لالا لند شرح داستان عاشقانه میان میا و سباستین است که در رویایی‌‎ترین شکل به تصویر کشیده شده‌است و به دل هر بیننده‌ای می‌نشیند. که حتی ممکن است بارها خودش را جای شخصیت‌های فیلم تصور کند و آرزوی پرواز در آسمان پر ستاره و رقصیدن با موزیک‌های زیبای فیلم را داشته باشد. نور پردازی فیلم دقیق است و به کمک طراحی لباس، تصاویری رنگارنگ و خیال انگیز را رقم زده است. بازی دو بازیگر فیلم بسیار خوب است و هر دو نامزد دریافت اسکار بهترین بازیگر شدند که در نهایت «اما استون» اسکار بهترین بازیگر زن را دریافت کرد. بگذارید خیال‌تان را راحت کنم، اسکار بهترین فیلم حق لالا لند بود. پس اگر می‌خواهید یک فیلمِ پر از احساس و عاشقانه با صحنه‌های زیبا ببینید و در آخر فیلم به فکر فرو بروید، حتما این فیلم را تماشا کنید. 

 

منچستر کنار دریا / Manchester by the Sea

این فیلم برشی از یک زندگی معمولی است و شخصیت‌های فیلم نه قهرمانند و نه قرار است آخر فیلم مخاطب را غافلگیر کنند! داستانی است از بحران عاطفی و کمبودهای احساسی افرادی از طبقه کارگر جامعه که دچار رنج شده‌اند ولی برای ابراز احساسات‌شان تردید دارند و ترجیح می‌دهند آن‌ها را در درون خود سرکوب کنند، درست مثل داستان فرار شخصیت اصلی فیلم (لی چندلر) از گذشته‌اش و جایی که زمانی در آن اوقات خوشی را سپری کرده، اما حادثه‌ای ناگوار شرایط را تغییر داده. فیلم طوری ساخته شده که شخصیت‌ها، احساساتی کاملا واقعی را منتقل می‌کنند و بیننده می‌تواند خودش را در کنار آن‌ها حس کند و گاهی به جای آن‌ها فکر کند و تصمیم بگیرد. می‌شود گفت بازی «کیسی افلک» در نقش «لی» بی‌نقص است و برای همین هم توانست اسکار بهترین بازیگر مرد را دریافت کند. 

 

شیر/ Lion

ماجرای بچه هندی فقیری که توسط یک خانواده استرالیایی به فرزند خواندگی قبول می‌شود بیش از حد احساسی و شعاری به نظر می‌رسد. شخصا منتظر فیلمی در حد و اندازه‌های «نقطه کور/Blind Spot» ‌بودم. از آن فیلم‌های سطحی مورد پسند هالیوود که سفیدپوست‌ها در آن ته مرام و انسان دوستی هستند. اما وقتی می‌بینید گرث دیویس تا چه حد دقیق به حال و هوای این پسربچه،زندگی‌اش در هند، رابطه ویژه اش با برادرش، ماجرای گم شدنش، انتقال به استرالیا و جستجویش برای یافتن مادر اصلی پرداخته تازه شروع می‌کنید به تحقیق کردن و می‌فهمید نویسنده فیلمنامه خود آن پسربچه بوده است. پسری که سال ۲۰۱۲ بعد از ۲۵ سال دوری و زندگی در استرالیا بالاخره مادرش را پیدا می‌کند. فیلم از جهت حسی اثری مسحور کننده است و به ویژه در نمایش حال و هوای پسرک گم شده پیش از انتقال به استرالیا به شدت موفق است.

 

لبه تیغ آهن بری /  Hacksaw Ridge

مل گیبسون پس از ۱۰ سال طرد شدن از سوی هالیوود با فیلمی نسبتا پاچه خوارانه به میدان بازگشته است. مل شخصا یک مذهبی دو آتشه است و در فیلم‌هایش عاشق نمایش خشونت. لابد شجاع دل/Braveheart را به یاد دارید که انقلابی در نمایش خشونت بود. از یک پروژه جنگ جهان دومی به کارگردانی گیبسون انتظار خشونت فراوانی می‌رفت اما او «دزموند داس» را به عنوان قهرمان فیلمش برگزیده است. سرجوخه ای که اعتقادی به اعمال خشونت ندارد و حاضر نمی‌شود اسلحه به دست بگیرد بلکه به عنوان پرستار عازم جبهه می‌شود.

نام فیلم، لقبی است که ارتشیان آمریکا به یکی از جبهه‌های نبرد با ژاپنی‌ها داده بودند. منطقه‌ای که باید فتح می‌شد اما به سبب موقعیت جغرافیایی و تسلطی که ژاپنی‌ها بر منطقه داشتند مدام در آن شکست می‌خوردند. دزموند داس در یکی از این حمله‌ها بدون اسلحه ۷۵ نظامی زخمی را یک تنه از زیر خط آتش دشمن بیرون کشید و مدال افتخار گرفت. فیلم را می‌شود یک جورهایی در فاز «تک تیرانداز آمریکایی»‌ کلینت ایستوود دانست -اگرچه نسبت به آن اثر قابل قبول‌تری است- اما صلح طلبی موجود در فیلم بدجوری با سیاست‌های روز آمریکا در تضاد است.

 

یا رومی روم یا زنگی زنگ / Hell Or High Water

با هر متر و معیاری بنگریم،‌ با فیلم عجیبی طرفیم. یا جامعه آمریکا بدجوری زیر فشار بانک‌ها در حال له شدن است یا فیلم بیش از حد سیاه نماست. در هر حال «یا رومی روم یا زنگی زنگ» فیلمی جاده‌ای با محوریت سرقت بانک است و شخصیت‌های اصلی‌اش خانواده‌ای به انتهای خط رسیده هستند که ترجیح می‌دهد بمیرد اما لااقل چیزی برای فرزندانش باقی بگذارد. تصویری که فیلم از جامعه آمریکا ارائه می‌دهد به ویژه تک گویی‌های همکار سرخپوست کلانتر به معنای واقعی کلمه ویران کننده است و غصب اموال توسط بانک‌ها را حتی شدیدتر از غصب خاک آمریکا و از بین بردن سرخپوست‌ها توصیف می‌کند. در انتها حس آدم نسبت به کلانتر چیزی در مایه‌های ژاور رمان «بینوایان»‌ است که تازه به ناکارآمدی قوانین پی می‌برد و اساس زندگی‌اش را پوچ می‌یابد.

 

ورود / Arrival

این فیلم تخیلی به کارگردانی «دنیس ویلنو»، ماجرای فرود موجودات ناشناخته‏ فضایی به سیاره‏ زمین است در حالی که هیچ‌کس نمی‏داند هدف آن‏ها از آمدن به زمین چیست و چه می‏خواهند. دکتر «بنکس» مترجم و استاد زبان شناسی، به همراه یک تیم تحقیقاتی مامور برقراری ارتباط با موجودات فضایی می‏شوند و... . فیلم‌های علمی-تخیلی معمولا هیجان انگیزند اما «ورود» از ابتدا تا لحظات پایانی تقریبا هیچ اتفاق جدید و غافلگیر کننده‏ای ندارد و ریتم فیلم بسیار کند است. صحنه‏های فیلم خاکستری رنگ‌اند و تقریبا خبری از رنگ و جذابیت‏ بصری خاصی هم در آن نیست. ظاهر آدم فضایی‏ها هم تمام‏ کنجکاوی و حتی ترس‏تان را از بین می‏برد. تنها نکته مثبت شاید طراحی خوب فضای داخل سفینه‏، صداهایی که آن‌جا به گوش می‏رسد و تلاش دکتر بنکس برای برقراری یک رابطه مسالمت‏آمیز بین انسان و موجودات فضایی باشد اما مسلما فیلمی است که بعد از دیدنش میلی به تکرار این تجربه ندارید. 

 

مهتاب /  Moonlight

مهتاب به کارگردانی «بری جنکینز» روایتی از سه دوره‏ کودکی، نوجوانی و جوانی زندگی پسر سیاهپوستی به نام «شایرون» است که با مادری معتاد و در شرایطی سخت زندگی می‏کند. این روایت‏های مختصر می‏خواهد نشان بدهد که وقتی خلاء‏های شخصیتی، عاطفی و مالی شایرون و شایرون‏ها به موقع و توسط افرادی که باید، پر نشود چه بر سر افراد می‏آید و چه سرنوشتی درانتظار آن‏هاست. اما شاید خنثی بودن شخصیت اصلی یعنی شایرون، در برابر تحقیر هم سن و سالانش، دعواها و بی‌توجهی‏های مادرش باعث می‏شود در طول فیلم چندان تحت تاثیر قرار نگیرید، با صحنه‏های احساسی خاصی رو به رو نباشید و خلاصه مخاطب را متاثر نکند، بنابراین اگر می‏خواهید از تماشای فیلمی غم‏انگیز لذت ببرید پیشنهاد می‏کنیم Moonlight را انتخاب کنید.

 

حصارها / Fences

حصارها برگرفته از نمایشنامه‌ای به همین نام است که در سال۱۹۸۳ توسط «آگوست ویلسون» نوشته شده و امسال « دنزل واشنگتن» با صرف ۶ سال وقت روی فیلم‌نامه، ‌آن را به فیلم تبدیل کرده است.

تروی در بخش جمع‌آوری زباله شهر پیتسبرگ به همراه دوستش بونو کار می‌کند و آرزویش این است که راننده کامیون حمل زباله شود. کاری که تا به حال به یک سیاه‌پوست سپرده نشده است. او می‌خواهد به درخواست همسرش حصاری دور حیاط خانه‌شان بکشد. حصاری که اتمامش به سرنوشت فیلم گره می‌خورد. پسرشان کوری نوجوان ۱۷ ساله سرکشی است که دوست دارد فوتبال بازی کند ولی از آن‌جا که تروی خودش قبلا فوتبالیست بوده و به خاطر تبعیضات نژادی نتوانسته پیشرفت کند مانع پسرش می‌شود و درگیری‌هایی را باعث می شود.

شاید در شروع که فیلم بیشتر بر اساس دیالوگ پیش می‌رود کمی حوصله‌ مخاطب سر برود ولی با نزدیک شدن به نیمه فیلم متوجه می‌شوید که تروی کمی با آن مرد خانواده دوست و وفاداری که تا به حال شناخته‌اید فرق دارد و خانواده تروی و بحران‌هایی که با آن روبرو است ارزش دارد که فیلم را تا پایان ببینید. فیلم طعنه‌هایی هم به نژاد‌پرستی حاکم در جامعه آمریکا می‌زند.

دیالوگ‌ها بسیارقابل تامل هستند و شخصیت‌های فیلم خوب تعریف شده‌اند و بازیگران با بازی‌های قوی به خوبی از عهده نقش‌شان برآمده‌اند و دنزل واشنگتن توانسته گرایش‌ها، اعتقادات و تنش حاکم بر روابط شخصیت‌های فیلمش را به خوبی به تصویر بکشد.

برچسب ها
اسکار 2017
بهترین فیلم های اسکار 2017
معرفی نامزدهای بهترین فیلم اسکار
نظرات کاربران
کد امنیتی
mamzi
mamzi
٩٥/١٢/١٠
٠
٠
ترغیب شدم حتما لالالند رو ببینم و البته حصار رو :)
فرانک باباپور
فرانک باباپور
٩٥/١٢/١٠
٠
٠
ولی اسکار مال لالا لند بود، حق لالا لند بود، تو مشتش بود! :((( اسکار کلا سیاسیه اصلا! خخخ
الهام حبشی
الهام حبشی
٩٥/١٢/١٠
٠
٠
فقط منچستر رو دیدم، لالالند و لیون هم در صف انتظار هستن اما نمیدونم چرا با اینکه ندیدم احساس میکنم لیون باید خیلی خوب باشه.تشکر
مائده کاشیان
مائده کاشیان
٩٥/١٢/١٠
٠
٠
مون لایت اصلا خوب نبود! :/ ترغیب شدم حصارها رو ببینم :)
سعید
سعید
٩٥/١٢/١٧
٠
٠
خوب نبود یا فاجعه بود؟!
علی
علی
٩٥/١٢/١٧
٠
٠
اصلا حق مونلایت نبود!
پربازدیدتریـــن ها
چیدمان هنری خانه در عین سادگی

چطور خانه ای هنری داشته باشیم؟

٩٦/٠٨/٢١
امروز زمان خوبی برای گله مندی نیست...

این داغ را تازه نگه دارید!

٩٦/٠٨/٢٢
ممنون که مهربونی!

زلزله شرمنده محبتتان شد

٩٦/٠٨/٢٥
بسته پیشنهادی کتاب برای هفته کتاب و کتابخوانی

به کی؛ چه کتابی هدیه بدهیم؟

٩٦/٠٨/٢٣
۶ راه‌کار عملی برای تمرکز بیشتر بر روی کار و‌ مطالعه

چطور تمرکز از دست رفته را بازگردانیم؟

٩٦/٠٨/٢٤
در سایه بی توجهی مسئولین؛ سونامی انحلال در تیم های ورزشی بانوان

بانوان؛ بازنده های همیشگی ورزش ایران

٩٦/٠٨/٢١
بسته پیشنهادی بازی با چاشنی هیجان؛ مخصوص بزرگسالان

معرفی چند بازی فکری دو نفره

٩٦/٠٨/٢٤
قبرستان یا آرامستان؛ مسئله این است!

سرگذشت عجیب قبرستان ها در ایران

٩٦/٠٨/٢٥
با فراگیری یک زبان خارجی؛ چطور می توانیم وارد بازار کار شویم؟

بازار کار رشته های زبان خارجی

٩٦/٠٨/٢٧
نگاهی کوتاه به «انسان عاقل» در حدیثی از امام مهربانی ها

یک کهکشان راه است تا فهمیدن او...

٩٦/٠٨/٢٨
گودبای پارتی تلخ کاپیتان در شب ناکامی بزرگ

جام جهانی پا روی چکمه گذاشت

٩٦/٠٨/٢٣
معرفی بازی مشت زنی Real Boxing 2

بوکس را حرفه ای بازی کنید

٩٦/٠٨/٢٢
مصاحبه اختصاصی با رضا مهاجری؛ سرمربی تیم پدیده

پدیده با لشکری مصدوم به مصاف پرسپولیس می رود

٩٦/٠٨/٢٧
حال خراب حضرت پاییز، مال من

ذهن زیبا؛ گلچینی از تک بیت ها و اشعار ناب (38)

٩٦/٠٨/٢٨
تبلیغات