تصادفی که نکشدت قوی‌ترت می‌کنه! / طنز
هر 31 دقیقه، یک ایرانی بر اثر تصادف می‌میرد

تصادفی که نکشدت قوی‌ترت می‌کنه! / طنز

نویسنده : محمدعلی محمدپور

خبری چند روز پیش منتشر شد که تیتر بعضی از رسانه‌ها و روزنامه‌ها هم شد اما از آن جایی که متاسفانه بهش عادت کرده‌ایم و این جور مواقع معمولا شل می‌گیریم و بهش می‌خندیم کسی ککش هم نگزید. خبر هم این بود که سخنگوی محترم وزارت بهداشت فرمودند: «در هر 31 دقیقه، یک ایرانی بر اثر تصادف جان خود را از دست می‌دهد». بر آن شدیم که این موضوع را از ابعاد مختلف بررسی کنیم.

ابتدا تصمیم گرفتیم خدمت خودروسازهای عزیز و بی‌رقیب‌مان (در کیفیت!) برویم تا علت را از آن‌ها جویا شویم. متن گفتگوی ما را با این عزیزان می‌خوانید.

+ سلام آقای خودروساز.

- سلام عزیزم... (خطاب به مرد توی خط تولید) آهای پسر بجنب. قراره تا ظهر هزار دستگاه بدیم بیرون ها. من نمی‌فهمم یه بدنه رو چهارتا لاستیک سوار کردن چقدر کار داره، اینقدر لفتش میدین... بله، عذر میخوام در خدمتم.

+ موضوع امروز ما تصادفات جاده‌ایه. به نظر شما مقصر تصادفات جاده‌‌ای کیه؟

- آهان شما خبرنگار هستین؟ یه لحظه... (خطاب به مرد توی خط تولید) آهای پسر من چند دفعه گفتم کیفیت نباید فدای کمیت بشه؟ دقت کنین بدنه رو لاستیک‌ها میذارین لق نزنه!... بله عذر میخوام. عرض بشود خدمت شما که ما این‌جا حداکثر کیفیت رو در خودروهای خودمون اعمال می‌کنیم و طبق آمار ما در تصادفات نقش هویج را ایفا می‌کنیم.

+ یعنی از نظر استاندارد مشکلی ندارین؟

- البته اعتراف می‌کنم گاهی داشبوردی که واسه ماشین می‌گذاریم جاش کوچکه و باید بهبود ببخشیمش، همچنین جا لیوانی که واسه راننده میذاریم یه کم تنگه، که این‌ها هم به تصادفات ربطی نداره. به هر حال مقصر جاده‌ها و متاسفانه عدم رعایت قوانین توسط راننده‌هاست.

+ اکی بای.


از آنجایی که خودروسازی مقصر نبود تصمیم گرفتیم پیش راهسازی برویم و از وضع جاده‌ها با خبر شویم و ببینیم جاده‌ها چه نقشی در تصادفات دارند.

(گفتگو با یکی از مسئولان در محل احداث یک جاده)

+ سلام آقای جاده‌ساز.

- سلام گلم... (خطاب به مرد در حال ساخت جاده) بدو پسر این جاده رو یه ماله بکش بره دیگه. امروز باید دو برابر دیروز جاده بزنیم‌ها! اینا رو باید تو آمار سالانه تحویل بدیم... ببخشید بفرمایید.

+  موضوع امروز ما تصادفات جاده‌ایه. آیا می‌دونید هر 31 دقیقه یک ایرانی بر اثر تصادفات کشته میشه؟

- آهان، خبرنگاری. (خطاب به همان مرد) آهای پسر این قسمت یک اپسیلون با استاندارد ایزو 39001 مغایرت داره. بکوبین از اول بسازین. اول کیفیت!

+  ولی این چاله بیشتر از یک اپسیلونه ها؟!

- چاله؟ نه ما چاله نداریم، اون خطای دیده. عرض بشود که باید خدمت‌تون عرض کنم ما بروزترین استانداردهای بین‌المللی رو اجرا می‌کنیم و شما باید برای آسیب‌شناسی تصادفات نزد خودروسازها و خود مردم برید. ما خوبیم.

+ یعنی چاله چوله‌های شما نقشی در تصادفات نداره؟

- به هر حال بعضی چاله‌ها لازمند. مثل چال لپ. نمک زندگیه. (می‌خندد و موضوع را عوض می‌کند)

 

خب همان طور که مشاهده کردید خودروسازها و راهسازها خودشان را از تقصیر و اشکال مبرا می‌دانند. حالا می‌مانیم خود ما مردم. حالا که مسئولین نیستند بیاییم با خودمان روراست باشیم، چند درصدش تقصیر خود ماست؟ مثلا یک بار خود من با شوهرعمه‌ام همسفر بودم، هر بار که می‌گفتم چرا کمربند نمی‌بندید، کمربند شلوارش را نشان می‌داد و می‌گفت بستم، بعدش هم روی فرمان ریسه می‌رفت. یا همین سرعت غیرمجاز، راننده‌ی محترم که به جاده معترضی، اگر جاده خراب است خب تو هم تند نرو. گاز را می‌چسبانیم، به پلیس که می‌رسیم شلش می‌کنیم و بعد دوباره می‌چسبانیم. من یک بار به یک راننده اتوبوس شهری گفتم: «ببخشید چرا اینقدر عجله دارین و تند میرین؟» جواب داد: «نامهربونه، آفت جونه، با دیگرونه، قدرم ندونه، ندونه، ندونه...» به نظرم باید در سلیقه موسیقیایی راننده‌ها هم تجدید نظری صورت بگیرد، چون همین موضوع خودش در سرعت بالا رفتن‌شان موثر است و خوب است که راننده‌های‌مان مثلا با آهنگ‌های «پارسال بهار دسته جمعی رفته بودیم زیارت» رانندگی کنند تا ریتم را حفظ کنند و از حوادث جلوگیری شود. یک راننده کامیون هم در پایان گفت: «اینا که تو جاده‌ می‌بینم راننده نیستن، می‌ترسن تند برن قالپاق‌شون بشکنه. از قدیم گفتن تصادفی که نکشدت قوی‌ترت می‌کنه!»

برچسب ها
یادداشت طنز
تصادفات جاده ای
مرگ و میر جاده ای
نظرات کاربران
کد امنیتی
i_davoodi
i_davoodi
٩٥/٠٩/٢٠
٠
٠
اره درست است سیستم خودرو سازی ما ماشالله از صفر تا صدش پر از مشکل است و خیلی عقب از جهانیم فقط در کپی برداری از خودرو های خارجی و پیاده سازی ان بروی 405 و پارس داریم پیشرفت میکنیم البته بی انصافی نکنیم اونم که عزیزان نیمچه تعغییری میدن بعد میگن اپشن داره .ولی خدایش بیشتر تصادف ها از بی احتیاط بازی های ما و حیجانات بی اثر و مرگ بار ماست باید خودمون <خودمان> را کنترل کنیم تا این اتفاق ها رخ ندهد.
محمدعلی محمدپور
محمدعلی محمدپور
٩٥/٠٩/٢٠
٠
٠
مرسی از ابراز نظرتون :)
لیلی
لیلی
٩٥/٠٩/٢١
٠
٠
اهان شما خبرنگاری¡=)مرسی، طنز وخیمی بود
محمدعلی محمدپور
محمدعلی محمدپور
٩٥/٠٩/٢١
٠
٠
مرسی.
N_PAHLAVAN
N_PAHLAVAN
٩٥/٠٩/٢١
٠
٠
مدیرعامل پرایـــد تقریبا دو سه هفته پیش اظهار داشت: پــرایـــدِ مــا بهتـــرین!!!کیفیت را دارد احتمالا منظـــورشون پراید خودشونه فقط :| مطلبتون خیلی خوب بود ممناااانم :}
پربازدیدتریـــن ها
فیلمی برای خندیدن

آینه بغل ارزش سینما رفتن را دارد؟

٩٦/٠٩/٢٣
وقتی خودمان، دور خودمان حصار می کشیم

عادتِ عادت کردن!

٩٦/٠٩/٢٢
با ما بمانید...

جیم با قابلیت استوری گذاشتن

٩٦/٠٩/٢٣
صفر تا صد شاعر شدن را اینجا بخوانید

چگونه از شاعری به کاسبی برسیم؟

٩٦/٠٩/٢١
از عکاسی مستند - اجتماعی چه می دانید؟

یک عکس و هزاران حرف

٩٦/٠٩/٢١
معرفی بازی اعتیاد آور این روزهای جهان

آجرت را بشکن و معتاد شو!

٩٦/٠٩/٢٠
ورزش هایی که در ایران مهجور مانده اند!

محبوب ترین ورزش های دنیا کدام اند؟

٩٦/٠٩/٢٠
معرفی 7 غذای معروف از 7 کشور متفاوت

غذاهای بین المللی که با ذائقه ما جور در می آید

٩٦/٠٩/٢٥
قطع شدن یارانه در صدر جدول

تعطیلات نیم فصل عشق و عاشقی

٩٦/٠٩/٢٢
رابطه شتر با سرما خوردگی و ای کیو پایین در...

کریسمس مذگان!

٩٦/٠٩/٢٦
در 25 آذرماه؛ روز ملی پژوهش...

6 مرحله برای دستیابی به یک تحقیق ارزشمند

٩٦/٠٩/٢٥
معرفی اپلیکیشن Mandalas coloring pages

مدیتیشن با چاشنی خلاقیت

٩٦/٠٩/٢٦
تبلیغات