ما خیلی زردیم! خیییلی!
درباره رسانه‌های زرد و بساط سبزی پاک کنی در قرن بیست و یک

ما خیلی زردیم! خیییلی!

نویسنده : sara_j

از دعوای اخیر میان مهناز افشار و سحر قریشی که خبر دارید؟ البته منظورم از دعوا، گیس و گیس‌کشی سر صحنه فیلمبرداری نیست، بلکه ماجرایی است که از فضای شبکه‌های اجتماعی شروع شد و سپس توسط یک رسانه زرد (که بعدا درباره‌اش مفصل می‌گوییم) شدت گرفت. پس از اظهار فضل مشهور سحر قریشی درباره این‌که ممنوعیت حضور بانوان چندان چیز بدی نیست و خودش هم اگر استادیوم برود، در میان جماعت ذکور منقلب می‌شود، مهناز افشار در توییتر با کنایه به او نوشت که نمی‌شود حق نیمی از جامعه را به خاطر منقلب شدن بعضی‌ها، بالکل انکار کرد. رسانه زرد مذکور (تی‌وی پلاس) هم که موضوعی برای دعوا پیدا کرده بود، سریعا سراغ سحر قریشی رفت و نظر او را درباره توییت مهناز افشار جویا شد. سحر قریشی هم که گویا دل پری از افشار داشت رو به دوربین هر چه را که دل تنگش می خواست در باب مهناز افشار گفت.

این اولین باری نیست که تی‌وی پلاس در پی انتشار مصاحبه‌های بی محتوا و اخبار خاله‌زنکی است. قبل‌تر هم بارها شاهد پخش مصاحبه‌های سخیف اینچنینی بوده‌ایم که پای ثابت همه‌شان، تیم زردپسندِ تی‌وی پلاس بوده است. یک بار فریبا نادری بازیگرانی که مهاجرت کرده‌اند را زیرسوال می‌برد، بار دیگر هانیه توسلی می‌گوید فقط یک خواستگار داشته که آن هم کچل بوده، یک بار هم خود مجری مشهور رسانه زرد مذکور، میان مصاحبه با علی ضیا، بی‌مقدمه تصمیم می‌گیرد خبر طلاق بهنوش طباطبائی و مهدی پاکدل را پوشش دهد و...

 

مجمع بی‌هنران

افزایش تعداد این دست مصاحبه‌ها در سال‌های اخیر، این نوید را به علاقه‌مندان سلبریتی‌ها می‌دهد که می‌توانند فارغ از محدودیت‌هایی که بر برنامه‌های صدا و سیما اعمال می‌شود، پای صحبت‌های مهم و غیرمهم سلبریتی مورد علاقه‌شان بنشینند. از طرف دیگر، رها بودن این برنامه‌ها از فیلترهای مرسوم تلویزیون و رسانه‌های مکتوب، باعث می‌شوند تهیه کننده‌های این سبک برنامه‌ها بسیاری از استانداردهای لازم را خواسته و ناخواسته رعایت نکنند. اولین چیزی که در این سبک مصاحبه‌ها توی ذوق‌مان می‌زند، مجریانش است. استانداردهای تی‌وی‌پلاس و امثالش در انتخاب مجری، ابدا مشخص نیست. کافی‌ست پای یکی از مصاحبه‌های این سبکی بنشینید تا مجریانی را ببینید که حتی بلد نیستند سوال‌هایشان را درست و با لحن مناسب بپرسد تا علاوه بر تاثیرگذاری در مخاطب و القای حس هیجان به او، مصاحبه شونده را هم ترغیب به پاسخگویی کنند. مجریانی که گویی در آداب معاشرت روزانه خود با غیرسلبریتی‌ها هم دچار مشکل‌اند، چه رسد به مصاحبه و گفتگوی تخصصی! در مواردی دیگر، عوامل رسانه‌های زرد، حتی اصول اولیه و حرفه‌ای خبرنگاری را هم زیرپا می‌گذارند و در موارد متعدد، بدون اجازه گرفتن از سلبریتی‌ها، اقدام به ضبط صدایشان می‌کنند که نمونه آخرش، اتفاقی بود که برای بهزاد فراهانی افتاد. مسئله دیگر، سوال‌های بی‌پایه و اساسی‌اند که قرار است مخاطب را به برنامه جذب کنند، اما آنقدر از معیارهای جهانی فاصله دارند که توهینی صریح به بیننده محسوب می‌شوند.

 

امان از بیکاری

تی‌وی پلاس و هم‌صنف‌هایش وقتی سوژه‌ای برای خبرکشی ندارند، دو چیز را در دستور کار خود قرار می‌دهند: اول مصاحبه با شبه‌سلبریتی‌هایی‌ که از شهرت افتاده‌اند. مانند بازیگرانی که در طول عمر گران‌بهایشان چهار پنج فیلم هم بازی نکرده و سپس از صفحه روزگار محو شده‌اند. رسانه زرد مذکور در این موقعیت، سراغ شبه‌سلبریتی می‌رود و از عطش بازدیده شدن آن‌ها سوءاستفاده می‌کند تا شاید این وسط حرف و اظهارنظری جنجالی گیر بیاورد که تبدیل به تیتر ویدیوهایش شود.

دوم، استفاده از تیترهای غیرواقعی. داستان از این قرار است: رابطه بین دو آدم معروف شکراب شده و هیچ یک از طرفین راضی به مصاحبه با رسانه زرد نمی‌شوند، رسانه زرد در این موقعیت، به یکی از مجری‌های کارکشته‌اش می‌سپارد که هرآنچه درباره این قضیه در دیگر مراجع زرد مثل خودشان دیده را سرجمع کند و به شفاها در فایلی صوتی تعریف کند. مشکل حل شد! حالا تیم زرد، چیزی برای آپلود کردن در سایتشان دارند و سایت از خطر تار عنکبوت بستن نجات می‌یابد.

 

پول می‌دهم پس هستم

در این که هر رسانه‌ای باید هزینه‌های خود را به طریقی (از جمله آگهی‌های مستقیم و غیرمستقیم) تامین کند شکی نیست. منابع منتشر کننده اخبار حوزه هنرمندان و سلبریتی‌ها هم به گونه‌ای تبلیغات را در خود گنجانده اند. در رسانه تی وی پلاس، میان مصاحبه‌های مهم، هر نیم ساعت یک بار، انواع و اقسام نام‌های تجاری را می‌شنوید. از شرکت هواپیمایی گرفته تا آتلیه عکاسی و دکتر روان شناس. اما گویی به جز تبلیغات مستقیم، منبع درآمد دیگری هم این میان وجود دارد. نگاهی به صفحات این رسانه‌ها و مصاحبه‌هایشان بیندازید. احساس نمی‌کنید دوستانمان با یک بازیگر خیلی مصاحبه می‌کنند؟ این همان احتمالی است که حرفش را زدیم. احتمالی که در آن، بازیگر به گونه‌ای از رسانه حمایت مالی می‌کند تا آن‌ها هم در عوض با او بیشتر و بیشتر مصاحبه کنند. بعد از مدتی، سلبریتی مدنظر بیشتر توی چشم است و یک روز، رو به همان دوربین مقابلش با افتخار می‌گوید که «من حاشیه خورم ملسه!»

بخش‌هایی از مصاحبه که مهمان به شخصی توهین می‌کند یا درباره مسائل خیلی خصوصی‌اش (می‌خواهد خواستگار کچلش باشد یا رابطه‌اش با فلان بازیگر دیگر) حرف می‌زند، از فیلم بریده می‌شود و در سطحی وسیع، در شبکه‌های اجتماعی قرار می‌گیرد. این‌ها، همان کلیپ‌های کوتاه یک دقیقه‌ای هستند که اکسپلور اینستاگراممان را پر می‌کند و جای اطلاع رسانی درباره مسائل مهمتر، ما را سرگرم حواشی بی‌اهمیتی می‌کنند که نه تنها جالب و سرگرم کننده نیستند، بلکه روز به روز سطح فکر و دغدغه‌مان را تا حدی پایین می‌آورند که اوج اطلاعاتمان درباره سینمای ایران، از آخرین دعوای بین سحر قریشی و مهناز افشار فراتر نرود.

برچسب ها
تی وی پلاس
روزنامه نگاری زرد
سلبریتی
سحرقریشی
مهنازافشار
زرد
حامدزمانی
درباره نویسنده
نظرات کاربران
کد امنیتی
الهام حبشی
الهام حبشی
٩٨/٠٥/٢٤
٢
٣
امان از سحر قریشی و منقلب شدناش... واقعا این ویدیوهای چند دقیقه ای خیلی رو اعصابن. با همون یک جمله و خبر زرد کلی بازدید می گیرن... بعد میری می بینی اصلا چیز دیگریس. اما بعد یک مدتی هر کسی باید متوجه بشه که اینا فیکن یا اصلا موضوعی نیستن که لازم باشه ما بدونیم و ببینیم! ولی نمی دونم چرا اینا هنوزم انقدر طرفدار دارن
sara_j
sara_j
٩٨/٠٥/٢٦
١
٢
خیلی بد بازی می کنه دو خط دیالوگ بلد نیست بگه!!!اون وقت توهم نیکی کریمی بودن داره من که دیگه گول نمی خورم این ویدئوها رو باز کنم خخخخ
پربازدیدتریـــن ها