استریم چیست؟ (2)
خداحافظی با انحصارگراهای دنیای تلویزیونی

استریم چیست؟ (2)

نویسنده : مرتضی رزمی

در مطلب قبلی، تاریخچه استریم‌‌ها‌‌ را گفتیم و استریم‌‌ها‌‌ی موسیقی مانند اسپاتیفای و ساوندکلاد را بررسی کردیم. در این مطلب به سراغ بخش بزرگتری از استریم‌‌ها‌‌ می‌رویم. استریم‌‌ها‌‌ی ویدئویی که این روز‌‌ها‌‌ در زندگی هر کسی پیدا می‌شود. احتمالا تا این لحظه، بار‌‌ها‌‌ گذرتان به یوتیوب و آپارات خورده است. یا شاید اشتراک فیلیمو داشته باشید یا حتی بیننده سریال‌‌ها‌‌ی نتفلیکس. هرکدام از ما به نوعی با استریم‌‌ها‌‌ی ویدئویی سروکار داریم. استریم‌‌ها‌‌ی ویدئویی را می‌توان انقلاب بعدی در زمینه‌‌ها‌‌ی دیجیتال به حساب آورد. این استریم‌‌ها‌‌ تعداد بسیار زیادی محصولات تصویری را در اختیار کاربرانشان قرار می‌دهند. بدون آنکه محدودیت زمانی داشته باشد. هرگاه بخواهید فیلم و ویدئوی دلخواهتان را تماشا می‌کنید و هر موقع خواستید بیخیال تماشای آن می‌شوید و چیز دیگری را تجربه می‌کنید. هزینه‌ها‌‌ی هم که برای آن می‌پردازید، به مراتب کمتر از هزینه‌‌‌ها‌‌ی سابقتان است. استریم‌‌ها‌‌ی ویدئویی انواعی دارند که در این مطلب هرکدام از آن‌‌ها‌‌ را بررسی می‌کنیم.

یوتیوب، عصاره دنیای قرن 21

سرویس‌‌ها‌‌ی اشتراک ویدئو نخستین دسته از استریم‌‌ها‌‌ی ویدئویی بودند که بین مردم فراگیر شدند. سرویس‌‌ها‌‌یی مانند یوتیوب و ویمِئو و نمونه مشابه ایرانی معروفشان یعنی آپارات. فراگیر بودن یوتیوب نیازی به توضیح ندارد. سرویسی که تنها‌‌ یک سال زمان نیاز داشت تا خودش را به جها‌‌ن ثابت کند. پس از یک سال فعالیت، غول تکنولوژی دنیا، گوگل، به سراغ یوتیوب رفت و با مبلغ 1.6 میلیارد دلار آن را خرید. اکنون شما فقط‌‌ با داشتن حساب گوگل در سایت یوتیوب پروفایل کاربری دارید و می‌توانید اشتراک ویدئو با دیگران را آغاز کنید. اشتراک‌گذاری ویدئو در یوتیوب چنان گسترش پیدا کرده است که در هر دقیقه 48 ساعت ویدئو در یوتیوب آپلود می‌شود. جالب است بدانید اولین ویدئویی که به رکورد یک میلیارد بازدید رسید موزیک ویدئوی بسیار معروف «گنگنام استایل» بود. یوتیوب در حال حاضر دومین سایت پربازدید در جها‌‌ن است.

در ایران نیز دومین سایت پربازدید سرویس اشتراک ویدئو است. مدتی است که سایت آپارات با سبقت از سایت‌‌ها‌‌ی معروفی مانند دیجی‌کالا و ورزش3 توانسته در رتبه دوم پربازدید‌‌ها‌‌ی ایران قرار بگیرد. از آنجایی که رتبه اول از آنِ گوگل است، پس میتوان آپارات را پربازدیدترین سایت ایرانی معرفی کرد. آپارات از سال 89 و مدتی پس از فیلتر شدن یوتیوب را‌‌ه‌ا‌‌ندازی شد و اکنون با 14 میلیون بازدیدکننده منحصر به فرد در ماه رکورد تاز‌‌ه‌ا‌‌ی در فضای مجازی ایران به جا گذاشته است. روزانه 4 میلیون ویدئو در آپارات تماشا می‌شود. در بین سایت‌‌ها‌‌ی ایرانی آپارات بیشترین مراجعه‌کننده خارج از کشور را دارد و 12 درصد از ترافیک آن مربوط به کشور‌‌ها‌‌ی خارجی است.

خیلی دور، خیلی نزدیک 

تلویزیون اینترنتی یا IPTV در ایران نسبت به کشور‌‌ها‌‌ی دیگر با تاخیر راه افتاد. دلیل آن هم انحصارطلبی صداوسیما در زمینه‌‌ها‌‌ی رسانه‌ا‌‌ی است که هنوز ادامه دارد. اما طی سه سال اخیر این تلویزیون‌‌ها‌‌ در حال رشد هستند. آیو و لنز از همین دسته‌ا‌‌ند. اما موفق‌ترین آن‌‌ها‌‌ البته با مقداری تفاوت سایت آنتن است. این سایت که در ابتدا با پخش مسابقات فوتبال کار خود را شروع کرد، آهسته و پیوسته مسیر خود را ادامه داد تا امروز که تمامی فوتبال‌‌ها‌‌ی مهم و مسابقاتی مانند بسکتبال، اسنوکر، تنیس و بسیاری از رشته‌‌ها‌‌ی دیگر حتی لیگ بازی‌‌ها‌‌ی آنلاین مانند لیگ DOTA2  را به صورت زنده پخش می‌کند. با وجود دسترسی بالا به تلویزیون‌‌ها‌‌ی اینترنتی اما هنوز از نظر سطح امکانات با تلویزیون‌‌ها‌‌ی سطح اول ج‌‌ها‌‌ن فاصله داریم. برای مثال در تلویزیون‌‌ها‌‌ی اینترنتی خارجی هنگام پخش فوتبال می‌توانید اطلاعات مربوط به بازیکنان را گوشه تصویر (PIP) ببینید. یا هنگام تماشای سریال، با انتخاب یکی از بازیگران تعداد جوایزی را که برنده شده ببینید.

سرگرمی، بدون توقف

زمانی برای دیدن فیلم‌‌ها‌‌ باید زیرنویس اعلام برنامه‌‌ها‌‌ی صداوسیما را دنبال می‌کردیم تا زمان پخش آن‌‌ها‌‌ را پیدا کنیم و در تمام مدت خودت به خودمان یادآوری می‌کردیم که دیدن فلان فیلم فراموش نشود و در نها‌‌یت هم یادمان می‌رفت و نصف فیلم را از دست می‌دادیم. اما سرویس‌‌‌ها‌‌ی پخش فیلم از اساس داستان را عوض کردند. امروز دیگر نیاز نیست خودمان را با چند فیلم در زمان‌‌ها‌‌ی مشخص آن هم با سانسوری که نمی‌فهمیم داستان چه شد محدود کنیم. سرویس‌‌ها‌‌یی مانند نتفلیکس در دنیا و فیلیمو و نماوا در ایران در هر زمان هزاران محصول مختلف را در اختیار شما قرار می‌دهند. نتفلیکس در حال حاضر 140 میلیون کاربر در دنیا دارد و در 190 کشور استفاده می‌شود. نتفلیکس بعد از موفقیت در پخش فیلم خودش دست به تولید زد. تا جایی که امروزه چند سریال برتر جها‌‌ن را تولید کرد‌‌ها‌‌ست و سالی 12 میلیارد دلار گردش مالی دارد.

در ایران نیز با وجود سابقه کم در این زمینه و عدم رعایت قانون کپی رایت که باعث می‌شود در دانلود فیلم و سریال محدودیتی نداشته باشیم، استریم‌‌ها‌‌ در حال رشد هستند. فیلیمو تا امروز 40 هزار کاربر دارد و در سال گذشته توانست به رکورد یک میلیارد و صدوچهل میلیون دقیقه پخش ویدئو برسد. از مهم‌ترین دلایل موفقیت این سرویس‌‌ها‌‌ صرفه اقتصادی آن برای مردم است. حداقل قیمت یک فیلم 4 هزار تومان به صورت اینترنتی است که هزینه حجم اینترنتی که صرف دانلود می‌شود هم به آن افزوده می‌شود. به طور متوسط با 20 هزار تومان هزینه می‌شود در بهترین حالت 5 فیلم تماشا کرد. اما با اشتراک این سرویس‌‌ها‌‌ در هر ماه با صرف همان هزینه 20 تومان می‌توان بدون محدودیت در تعداد انواع فیلم و سریال‌‌ها‌‌ را تماشا کرد. بسیاری از اپراتور‌‌ها‌‌ی اینترنت برای استفاده از این سرویس‌‌ها‌‌ هزینه‌ا‌‌ی از مشترک نمی‌گیرند یا هزینه کمتری را دریافت می‌کنند.

به نظر می‌رسد به روز‌‌ها‌‌ی وداع با تلویزیون‌‌‌ها‌‌ی سراسری سنتی نزدیک می‌شویم. گرچه این ادعا بسیار بزرگ است اما در دور‌‌ه‌ا‌‌ی که برای خشکشویی نیز می‌توان از خدمات دیجیتال استفاده کرد هیچ بعید نیست که صنعت سرگرمی کاملا در اختیار سرویس‌‌ها‌‌ی اینترنتی قرار بگیرد. وقتی صداوسیمای ما با آن میل عظیم به انحصار صوت و تصویر وارد دنیای استریم‌‌ها‌‌ می‌شود یعنی باید آماده یک تغییر اجتماعی، فرهنگی، رسانه‌ا‌ی بزرگ در چندسال آینده باشیم.

برچسب ها
استریم
فیلیمو
یوتیوب
نتفلیکس
سرویس های استریم
نظرات کاربران
کد امنیتی
پربازدیدتریـــن ها