چطور در ماه رمضان درس بخوانیم؟
هم روزه بگیرید و هم درس بخوانید

چطور در ماه رمضان درس بخوانیم؟

نویسنده : الهام حبشی

در بهترین شرایط هم که باشید درس خواندن کار آنچنان ساده‌ای نیست، حال با این هوای ناجوانمردانه گرم و دهان روزه که دیگر حس و حال درس خواندنی هم نخواهد ماند. با این وجود اگر درس و مدرسه و دانشگاه داشته باشید و ایام هم که ایام امتحانات باشد، راه گریزی برای‌تان باقی نخواهد ماند که یا بی‌خیال درس خواندن بشوید یا قید روزه گرفتن در این ماه پر برکت را بزنید. اما از من که برادر کنکوری دارم باید پرسید که چطور می‌شود هم درس خواند، هم روزه گرفت و هم زنده ماند! این تصور که می‌گویند با زبان روزه نمی‌شود درس خواند یک باور غلط است، هیچ تعجبی‌ هم ندارد اگر مثل روزهای معمول 6 الی 12 ساعت با زبان روزه درس بخوانید به شرط آن‌که برنامه ساعات امتحانی، ساعات خواب، درس، تغذیه و از همه مهم‌تر سخت‌ترین ساعات روز را بشناسید.

 

چه ساعتی بخوابیم؟

اول از همه باید بدانید که ساعات خواب یک دانش آموز با یک دانشجو و هر دو با  کسی که برای کنکور آماده می‌شود کمی متفاوت است و سپس طبق مقطعی که در آن مشغول تحصیل هستید برنامه ریزی خاص خودتان را انجام دهید.

دانش‌آموزان

دانش‌آموزان اغلب 7 صبح تا 1 بعد از ظهر بازه امتحانی‌شان است، پس اگر دانش آموز عادی هستید، تا 2 بعد از ظهر وقت درس و امتحان دارید و از آن ساعت به بعد را باید استراحت کنید. منظور از استراحت خواب است، پس فکر تفریح، اینترنت و هر نوع سرگرمی دیگری را از سرتان بیرون کنید. تا اینجا حداقل 6 ساعت خوابیده‌اید. ساعت درسیتان بعد از افطار آغاز می‌شود و تا 12 شب ادامه پیدا می‌کند. 12 تا سحر هم وقت استراحت است و از آن به بعد فرصت خوبی است برای درس خواندن. با این حساب حداقل 9 ساعت در 24 ساعت را خوابیده‌اید و از بهترین زمان‌ها برای درس خواندن استفاده کرده‌اید.

دانشجویان

ساعت درس و خواب دانشجویان از بقیه محصلین نامنظم‌تر است. ممکن است شما ساعت 8 امتحان داشته باشید یا 4 بعد از ظهر. پس با این حساب شما باید حواستان بر روی دو زمان متمرکز باشد، زمان امتحان بعدی‌تان و زمانی که بعد از دو وعده سحر و افطار سطح قند خون و انرژی‌تان بالا است. اگر صبح امتحان داشته باشید که برنامه‌تان درست مثل دانش‌آموزان تنظیم می‌شود اما اگر مجبور هستید بعد از ظهر سر جلسه امتحان حاضر شوید، روز قبل را تا سحر مثل قبل بگذرانید و از آن به بعد تا 9 صبح را صرف درس خواندن کرده و بعد از آن را تا 2 ساعت قبل از شروع امتحان بخوابید. زمان درس خواندن و خواب بعد از سحر را با توجه به ساعت امتحانی‌تان کم و زیاد کنید

کنکوری‌ها

مشخص‌ترین برنامه مختص کنکوری‌ها است. کنکوری‌های عزیز از افطار تا 12 شب وقت درس خواندنشان است. از 12 تا سحر خواب و از سحر تا 2 عصر مطالعه. از 2 به بعد هم تا افطار یکسره و با خیال تخت بخوابید. 

نکته: هر3 گروه با توجه به حس و حال خودتان و حجم درسی که دارید می‌توانید از سحر تا یکی دو ساعت بعدش را هم بخوابید. اما باید این موضوع را بدانید که بیدار ماندن بعد از سحر برای غیر محصلین هم مفید است.

هشدار: ساعت 11 الی 12 شب تا زمان سحر، بهترین زمان برای استراحت و ورود به عمیق‌ترین بخش خواب است، پس اگر تغییری در برنامه‌تان می‌دهید، با این بازه زمانی کاری نداشته باشید. بعضی‌ها عادت به شب زنده داری دارند و تغییر این ساعات برای‌شان دشوار است اما این روش به هیچ وجه خصوصا برای کنکوری‌ها توصیه نمی‌شود.

 

چی بخوریم؟

بعد از تنظیم ساعت‌های خواب و مطالعه، مهم‌ترین بخش خوراکی‌هایی است که بین بازه افطار تا سحر استفاده می‌کنیم. اول از همه باید خوردنی‌های خیلی شور مثل خیارشور و ترشی و خیلی چرب مثل آب گوشت و کله پاچه را در این یک ماه کنار بگذارید. هنگام افطار به اندازه‌ای غذا بخورید که گرسنگی‌تان رفع شود و سپس هر یک ساعت یک بار و با فاصله، قبل از خواب خوراکی‌های دیگر را مصرف کنید. هنگام سحر خودتان را با غذا و آب منفجر نکنید، زیاد خوردن فقط باعث کسالت و سنگینی می‌شود و به هیچ وجه تا هنگام افطار سیر نگه‌تان نمی‌دارد.

نوشیدنی

 بعضی‌ها عادت دارند همین که اذان مغرب را گفتند چند لیوان آب یا شربت یخ بخورند، کاری که بسیار اشتباه است. یک لیوان نوشیدنی نه خیلی سرد برای رفع عطش شما کافی است. بهتر است از ماءالشعیر  و شربت‌های خانگی مثل شربت تخم شربتی، خاکشیر و سکنجبین به جای چای و آب سرد استفاده کنید. این نوشیدنی‌ها به همراه عسل بسیار مفید خواهند بود.

میوه

از خوردن زیاد میوه‌های گرمسیری مثل موز و انبه پرهیز کنید و بیشتر سراغ میوه‌هایی مثل هندوانه، خربزه، طالبی، مرکبات، انگور و توت فرنگی بروید. البته باید یادتان باشد میوه‌های مثل هندوانه باید در طول شب مصرف شوند نه در زمان سحر.

غذا

شیربرنج، شله زرد، سوپ، عدسی و حلیم کم چرب غذاهای سرشناس ماه رمضان هستند. غذاهایی که ساخته شده‌اند برای معده‌ای که ساعت‌ها خالی مانده. اگر سوپ را برای افطار انتخاب کردید، قارچ را حذف و به آن آلو بخارا اضافه کنید. خوردن سبزیجات، غلات، و دانه‌های روغنی مثل بادام و گردو بسیار مفید هستند. بعد از کنار گذاشتن غذاهای شور و چرب نوبت کنار گذاشتن غذاهایی است که باعث تشنگی بیشتر خواهند شد. ماهی یکی از همین موارد است که خوردن آن به عنوان سحری قدغن است. همچنین در خوردن لبنیات دقت کنید، تنها مقدار کمی پنیر برای لقمه‌های افطار و همچنین شیر استفاده کنید. سعی کنید سراغ دیگر محصولات لبنی مثل دوغ نروید.

برچسب ها
درس خواندن در ماه رمضان
روزه گرفتن در ایام امتحانات
روزه گرفتن در امتحانات
درس خواندن
روزه
امتحانات ماه رمضان
نظرات کاربران
کد امنیتی
مرتضی تقی زاده
مرتضی تقی زاده
٩٧/٠٣/١٧
١
٠
یکم دیر نیست برای انتشار این مطلب؟
مجتبی خطیب آستانه
مجتبی خطیب آستانه
٩٧/٠٣/١٧
١
٠
:)) به هر حال 8 روز مونده
m.shiezadeh
m.shiezadeh
٩٧/٠٣/١٧
٢
٠
چقد زود درس خوندن برای امتحانات رو شروع کردین :)
مرتضی تقی زاده
مرتضی تقی زاده
٩٧/٠٣/١٨
١
١
الحمدالله رب العالمین نه دیگه دانش آموزم نه دانشجو که امتحان داشته باشم، کاری هم ندارم کی امتحانها شروع میشه کی تموم میشه، میگم ماه رمضون داره تموم میشه.
صاد
صاد
٩٧/٠٣/١٨
١
٠
چ مطلب خوبی! کاش زودتر میذاشتید بازم خیییییییلی زیاد مرسی
شیما
شیما
٩٧/٠٣/١٨
٠
٠
باید اسمشو میذاشتید چی بخوریم و کی بخوابیم.
اکرم انتصاری
اکرم انتصاری
٩٧/٠٣/١٨
٠
٠
راستش گاهی وقتا دلم واسه درس خوندن تنگ میشه و بعید نیست به زودی باز سر از دانشگاه در بیارم و این مطلبت به کارم بیاد اونجا🤗
الهام حبشی
الهام حبشی
٩٧/٠٣/١٩
٠
٠
راستش قرار بود زودتر مطلب رو بزاریم اما یک سری مشکلات پیش اومد که نشد زودتر کارش کنیم. انشالله بعد به کارتون بیاد 😊
پربازدیدتریـــن ها