جیم - مشاورانه - آموزش مسائل جنسی تابو نیست؛ یک ضرورت است www.jeem.ir
آموزش مسائل جنسی تابو نیست؛ یک ضرورت است
عوامل دخیل در تکرار تجاوز به دانش‌آموزان چیست؟

آموزش مسائل جنسی تابو نیست؛ یک ضرورت است

نویسنده : عطیه میرزاامیری

خبر کوتاه، جان‌کاه و البته تکراری بود. تجاوز ناظم مدرسه به دانش‌آموزان دبیرستانی. این خبر آن‌قدر جدی و دردناک بود که اکثر کاربران شبکه‌های مجازی نسبت به آن واکنش نشان دادند که این واکنش‌ها بنا به دیدگاه‌های مختلف افراد، متفاوت بود. اما چیزی که همه بر سر آن توافق داشتند، عدم آگاهی و آموزش لازم در برخی مهارت‌های زندگی به دانش‎‌آموزان بود. چیزی که ما در کوچک‌ترین امور کمبود آن را حس می‌کنیم. اما همه چیز هم به صرف این «ناآگاهی» نیست. علل مختلف زیادی در وقوع این ماجرا و حتی تکرار آن دخیل هستند که در این مواقع بنا بر احساساتی بودن ما، نادیده گرفته می‌شوند. سوال اینجاست که علاوه بر سکوت دانش‌آموزان که نشان از ناآگاهی‌شان بود، چه عواملی ممکن است در این‌گونه حوادث دخیل و حتی مقصر باشند؟

 

جدی نگرفتن آزار از سوی خودی‌ها:

پدر، عمو، دایی، معلم و در کل آشنایان‌مان کسانی هستند که ما همیشه با آن‌ها احساس راحتی می‌کنیم و گاهی آن‌ها را نماد قدرت و اعتماد می‌دانیم. حتی در سنین نوجوانی اگر از سوی این افراد اشتباهی رخ دهد، آن اشتباه را ندید می‌گیریم چرا که از همان ابتدا به ما یاد داده‌اند به این افراد احترام بگذاریم. حالا اگر نوجوانی مفعول یکی از اشتباهات این افراد باشد علاوه بر شرم و حیایی که باعث می‌شود در مقابل این اشتباه اعتراضی نکند، ندانستن این نکته هست که ما بزرگ‌ترین و دردناک‌ترین ضربه‌های خود را از سوی آشنایان می‌خوریم. کسانی‌که گمان می‌کنیم دوست و همراه ما هستند، لزوما همیشه به همان خوبی که نشان می‌دهند نیستند. متاسفانه پدوفیل‌ها یا همان بچه‌بازها غریبه نیستند. ضربه از خودی‌ست و باید از همان ابتدا کودک و نوجوان خود را آگاه کنیم که بزرگ‌ترها هم اشتباه می‌کنند و گاهی آن نوازش و محبت افراطی از روی دوست داشتن نیست. به گوش و به هوش باشید.

 

عدم تخصص و مهارت در گزینش‌های اداری:

این بار اولی نیست که در یک محیط آموزشی و از سوی یک مقام فرهنگی و دولتی این عمل صورت می‌گیرد. مدیر، معلم، ناظم و کادر مدرسه کسانی هستند که از چندین خان رد شده‌اند و بعد از موفقیت این جایگاه را به دست آورده‌اند. ایراد کار کجاست که بارزترین اصول اخلاقی از سوی این‌گونه افراد رعایت نمی‌شود؟ نمی‌دانم تجربه‌ی مصاحبه‌های اداری را داشته‌اید یا نه. گاهی این‌قدر سوالات عجیب و نامربوط در این گزینش‌ها پرسیده می‌شود که اصلی‌ترین و مهم‌ترین اصول نادیده گرفته می‌شود. سوالاتی که فرد می‌تواند از قبل حدس بزند و جوابش را طوطی‌وار حفظ کند و جواب دهد. ایراد اصلی این است که شخصیت شناسی و سابقه‌های اجرایی و اخلاقی افراد در این گزینش‌ها به فراموشی سپرده می‌شود. همین می‌شود که هرکسی، از هرقشری، با هر شیوه‌ی تفکر غلطی می‌تواند در این گزینش‌ها موفق شود و به مقامات عالی برسد. به‎‌گمانم گزینش آموزش‌وپرورش که از اصلی‌ترین ارگان‌هاست، خیلی ساده و کلیشه‌ای برگزار می‌شود و همین می‌شود که امروزه اگر دانش‌آموز آزار جنسی و جسمی نبیند، روحش اذیت شود.

 

عدم آموزش جدی مهارت‌های زندگی:

از آن‌جایی که بخشی از پایان‌نامه‌ام روی آموزش مهارت‌های زندگی به دانش‌آموزان بود، می‌توانم به جرات بگویم مدارس ما در این نوع از آموزش‌ها بسیار ضعف دارند. دانش‌آموز نوجوان ما هنوز از «نه گفتن» واهمه دارد. ترس از طرد شدن توسط همسالان و اطرافیانش را دارد و به همین خاطر به هرچیزی تن می‌دهد. از آن فاجعه‌تر تحمل «شنیدن نه» را هم ندارد. اگر چیزی بر وفق مرادش نباشد یا خشمی افراطی بروز می‌دهد یا گوشه‌گیر و افسرده می‌شود. همین می‌شود که با شنیدن یک نه، اسید پاشی می‌شود یا قتلی صورت می‌گیرد. گمان می‌کنم اصلی‌ترین آموزشی که نادیده گرفته شده است، عدم جرات‌ورزی به نوجوان است که راحت «نه» بگوید و با شنیدن یک «نه» آشفته نشود. همین آموزش مهم و البته ساده اگر به‌صورت درست اجرا شود، فرد نه در دام اعتیاد می‌افتد و نه مورد تجاوز روحی، جسمی و جنسی قرار می‌گیرد.

 

کنجکاوی و هیجانات نوجوانان را قبیح ندانید:

همه‌ی ما در سنین نوجوانی با سوالات مختلف جنسی روبرو شده‌ایم. نوجوانی سنی‌ست که فرد دوست دارد از هرچیزی سردرآورد و با جواب‌های سرسری قانع نمی‌شود. ترجیح نوجوان این است که خودش به دنبال کشف سوالاتش برود و با هیجاناتش روبرو شود. عمده مشکلات والدین و معلمان این است که از در دوستی، رفاقت و صداقت با نوجوان برخورد نمی‌کنند. در مواجه با این مسائل یا فرزندشان را به اصطلاح می‌پیچانند یا سرکوبش می‌کنند. وقتی نوجوان سوالی را مطرح می‌کند دندان به لب می‌گیرند که عیب است و حیا کن! نتیجه این می‌شود که نوجوان در جای دیگر و در موضع دیگری وقتی با محرکی روبرو شود که کمی از سوال‌ها و کنجکاوی‌هایش در آن گنجانده باشد، مشتاقانه به سویش جلب می‌شود. کودک و نوجوان‌تان را به پرسیدن سوال‌هایش، گفتن از احساسات درونی‌اش و بروز هیجاناتش تشویق کنید.

برچسب ها
آزارجنسی
مدرسه معین تهران
آزار جنسی گروهی از پسران
نظرات کاربران
کد امنیتی
الهام حبشی
الهام حبشی
٩٧/٠٣/١٣
٠
٠
همه این ها درستن ولی بزرگ ترین مشکل این قضیه اینه که با پارتی بازی دوست و رفیق و آشناهای خودشونو میارن سرکار.... اونم مدرسه ای که ملت 16 میلیون هزینه کردن کا بچشون جای امن و امان و مطمئنی باشه. بعد جای اینکه یک معلم پرورشی یک مشاور درست و حسابی بیارن یک روانی رو استخدام کردن...
SHAHRAM-BAZLI
SHAHRAM-BAZLI
٩٧/٠٣/١٣
١
٠
با سلام ..مهمترین عللِ همچین رفتار وحشیانه ای فقط مربوط به بی مسئولیتی وبه کار آوردن افراد نابکاری میباشد که راحتتر و بدون هیچ گونه ترس و واهمه ای دست به انجام چنین کارهایی میزنند ‌‌‌.در ضمن کودک آزاری نوعی بیماریست که راحتتر قابل درمان میباشد ‌..البته آشنایی و آموزش مسائل جنسی تا حدودی میتواند از این جریان جلوگیری نماید .متاسفانه والدینها در این جور مسائل اینقدر با کودکانشان غریبگی میکنند که بعد از رخ دادن اتفاقات بد تازه متوجه میشوند که چه بلایی سرشان آمده است ...به امید اینکه فقط و فقط و فقط در هر زمینه ای آموزش و رفتار صحیح داشته باشیم ‌‌
بهار
بهار
٩٧/٠٣/١٧
٠
٠
باعرض سلام .ایشون ناظم یک مدرسه غیر انتفاعی بودن و از فیلتر گزینش اموزش و پرورش رد نشده بودن.بهتره این سوال مطرح بشه که چرا به همین راحتی مجوز مدارس غیر انتفاعی به هر کسی داده میشه
سمانه
سمانه
٩٧/٠٣/٢١
٠
٠
شما عالی نوشتین .در ضمن این قسمت عطیه سلطان لبخندها 😊
پربازدیدتریـــن ها