تب 40 درجه‌ای مد جدی است
مراقب انتخاب هایتان باشید

تب 40 درجه‌ای مد جدی است

نویسنده : اکرم انتصاری

وقتی فلان خواننده یا بازیگر محبوب جوان با پوششی خاص  در بیلبوردها و مجلات و شبکه‌های مختلف ماهواره یا تلویزیونی ظاهر می‌شوند، موجی از یک تب مسری به نام تب مد افراد جامعه، مخصوصا جوانان را دچار می‌کند، تبی که دمای آن گاهی به بالاتر از 40  درجه می‌رسد و حتی اطرافیان آن شخص هم  وادار به تقلید کورکورانه می‌کند.

می‌گویند حرفی که از دل برآید، لاجرم بردل نشیند؛ ما هم دل به دریا زدیم و رفتیم در بین خود خودِ مردم، تا بفهمیم مد در کجای زندگی جوان ایرانی قرار گرفته است! 

 

|| عصر یک جمعه پاییزی؛ ساعت 16؛ درب شمالی پارک ملت

سه دوست صمیمی بودند، مدام در حال خنده و پچ پچ کردن؛ مانتوهایی که انگار آب رفته‌اند بر تن داشتند، کوله پشتی را روی دوش‌شان انداخته و سوئی شرت‌های شان را دور کمرشان گره زده بودند. یکی از آن‌ها یک طرف موهایش سه تا خط انداخته بود وآستین‌های‌شان تا بالای آرنج تا خورده بود. وقتی با درخواست من برای مصاحبه مواجه شدند، با کمی مشورت و پچ پچ قبول کردند.

 

+ خودتان را معرفی کنید.

محدثه: 16 ساله، سال دوم هنرستان رشته تربیت بدنی، ساکن بلوار پیروزی

فرزانه: 17 ساله، سال سوم هنرستان رشته تربیت بدنی، ساکن سید رضی

شیده: 17 ساله، سال سوم هنرستان رشته گرافیک، ساکن آزادشهر

 

+ تعریف شما از مد چیست؟

یکی از دخترها که به نسبتا پرحرف‌تر از بقیه بود، زود می‌گوید: مد یعنی مجموعه تیپ‌هایی که افراد یک جامعه می‌زنند تا خوشگل‌تر شوند. دو نفر دیگر با خنده می‌گویند: سخت شد! مد یعنی قرتی بازی، جلب توجه، یعنی با بقیه فرق داشته باشی!

 

+ بیشتر چه تیپی می‌پسندید؟

 خیابانی، فشن!

ازش می‌پرسم خیابانی یعنی چه؟ می‌گوید: یعنی تیپ دختر فراری‌ها، دوست دیگرش در حالی که می‌خندد می‌گوید ،تیپ کلاسیک!

با تعجب می‌پرسم: یعنی چه؟ ولی هرچه قدر توضیح می‌داد من بیشتر نمی‌فهمیدیم، نفر سوم که از بحث جامانده بود ،گفت: من همه مدل تیپی می‌زنم بستگی داره بخوام کجا برم و با چه کسانی؟

 

+ به خاطراین مدل مو و پوشش، تا به حال به گشت ارشاد برخورد کردید؟ 

(هرسه در حال خنده) بله

 

+ به نظرتان وقتی گشت ارشاد به کسی متذکر می‌شود این بدین معنیی نیست که او کاری خلاف قوانین و عرف این جامعه انجام می‌دهد، پس چرا باز هم تکرارش می‌کنید؟

شیده می‌گوید به من دو سه بار گیر دادن! از نظر من ظاهر من هیچ ایرادی نداره، اینا الکی شلوغ کردند. فرزانه سریع در حرفش می‌پرد: اینا مثل پدر من دوست دارند به همه چیز گیر سه پیچ بدن، سخت گیری بیش از حد می‌کنند، اصلا ما که خلاف شرع نمی‌کنیم!

پرسیدم شرع از نظر تو یعنی چه؟ شرع این نیست که ما نماز بخونیم یا حجاب داشته باشیم، همین که عین دین مسیح به یاد خدا باشیم کافیه. خدا به نماز ما نیاز نداره!

می‌پرسم نماز می‌خوانید؟

جواب می‌دهد: اعتقاداتم قویه، اما نماز خوندن و حجاب رو دوست ندارم.

 

+ چه طور اعتقادات قوی داری اما این دو رکن مهم را زیرپا می‌گذاری؟

اعتقادات من یعنی همه چیز منهای حجاب و نماز! محدثه که خوب به حرف‌های او گوش می‌کند، می‌گوید: نماز خوندن حسیه! وقتی حسش باشه می‌خونم و بعد شیده می‌گوید: وقتی سخت درگیر مشکلات می‌شوم بیشتر به نماز اهمیت می‌دهم و گرنه؛ نه!

 

+ می‌دانید این تیپ و سبک پوشش باعث جلب توجه جنس مخالف می‌شود؟ به مزاحمت‌ها و فضایی که درست می‌کنید فکر کردید؟

می‌گویند ما مزاحمت زیاد داریم، اما دلیلی ندارد تا طبق خواسته خودمان تیپ نزنیم، مردها عقده نگاه کردن دارند! باید این‌قدر این چیزها طبیعی شود تا مثل اروپا، عادی شود. بعد هم با خنده‌ای می‌گویند یک نظر حلاله!

 

+ به نظرتان سبک خاص و پیروی از مد باعث تاثیر  در روابط شما با اطرافیان‌تان نمی‌شود؟

هرسه با هم می‌گویند، نه. ما از همون اول با کسی که شبیه خودمان باشد، دوست می‌شویم، البته دوست چادری هم داریم!

 

+ مد به تعریفی می‌شود یک نوع تقلید، به نظر شما بهتر نیست به جای تقلید کردن، سلیقه خودمان را اعمال کنیم و کاری کنیم که تقلید جایگاهی در زندگی‌مان نداشته باشد؟

اولش کمی با نگاه معنی‌دار من را نگاه می‌کنند و کتمان می‌کنند که از مدی پیروی می‌کنند اما وقتی به خودشان نگاه می‌کنند با کمی شک و تردید می‌گویند ما که تقلید نمی‌کنیم. فرزانه سریع شروع می‌کند به صحبت که: وقتی می‌بینیم این لباس یا این بدلیجات یا آرایش مو قشنگه، ما هم امتحانش می‌کنیم. مثلا به خانم آرایشگر می‌گیم مثل موی فلان بازیگر. خب این مصداق تقلیده؟! نه این تقلید نیست!

 

========================

برای این‌که آخر گزارشم را با یک جمع بندی علمی تمام کرده باشم به سراغ دکتر حسنی، جامعه شناس وعضو هیئت علمی دانشگاه فردوسی مشهد رفتم و از او چند سوال پرسیدم.

+ مد از نظر جامعه شناختی چه تعریف و جایگاهی دارد؟ آیا پیروی از مد در جامعه یک امر طبیعی است؟

- تعریف مفهومی مد، سبک، سلیقه و یک روش است. مد یکی از سطحی‌ترین عناصر زودگذر جامعه است که بنا به شدت تغییرات اجتماعی-اقتصادی، پایدار یا ناپایدار می‌شود. امروزه مد جزئی اجتناب ناپذیر از حیات اجتماعی شده است. در گذشته مد فقط برای مناسبت‌های خاص و مراسم‌های خاص استفاده می‌شد. البته مد مختص پوشش آرایش نیست در معاشرت، رفتارها، معماری و... نیز دیده می‌شود.

 

+ چگونه جامعه به یکباره دچار تب پیروی از مدی خاص می‌شود؟

روی اصل مد نمی‌توان یک خط بطلان و قرمز کشید. باید بپذیریم در جامعه‌ای رو به توسعه، مخصوصا در زمینه تولید و صنعت، حس تنوع طلبی در قالبی مثل مد خودش را بروز خواهد داد.

البته مطلوبیت و هنجار بودن یا نا به هنجار بودن یک مد بستگی به ساختار آن دارد. آیا این مد حاصل هماهنگی عناصر نظام فرهنگی و تولید است؟ یا وارداتی است؟ و اگر وارداتی است با ارزش‌ها مغایر است یا خیر؟

 

+ چه راهکاری برای کنترل مد و سوق دادن مد به سمتی که هویت اسلامی–ایرانی  حفظ شود پیشنهاد می‌کنید؟

باید با رصد فرهنگی مد را هدایت کرد. ما در طراحی مد کمتر از مطالعات و ابزارهای نمادین فرهنگ‌مان استفاده کرده‌ایم. مد باید تولیدی باشد. وقتی ما توسعه را قبول می‌کنیم باید مد را هم به عنوان یک عنصر فرهنگی استفاده کنیم. مد نباید با تجمل، فخرفروشی، ابتذال، تکبّر یا خود بزرگ بینی همراه شود. به مد باید به عنوان یک ذوق یا سلیقه با جلوه زیبا شناختی نگاه کردو

مد نباید با هنجار شکنی اجتماعی همراه شود، البته شیفتگی در جوانان را نباید نادیده گرفت و همین طور نباید برخورد تندی داشته باشیم و از آن طرف نباید انعطاف زیاد باعث ابتذال عمومی جامعه شود.

شیوه برخورد با مسائل فرهنگی، باید فرهنگی باشد.

افرادی که مد را تبعیت می‌کنند اکثرا از آسیب‌ها و ماهیت مد آگاهی ندارند، صرفا به خاطر مد بودن آن را انتخاب می‌کنند. مثلا فرهنگ رپ را نمی‌دانستند، عمق آثار فرهنگی و نوع پوشش را کمتر اطلاع دارند. ما باید به دنبال جاذبه‌هایی باشیم که قادر به پاسخ گویی زیبا خواهی جوانان در سیستم‌های مختلف باشد وخلا تامین تنوع طلبی جوانان را با فرهنگ اسلامی ایرانی پر کنیم.

 

+ آیا مد تغییرات مثبت و مناسبی هم برای جامعه به دنبال دارد؟

تغییری که در جهت هنجار جامعه باشد خیزش فکری ایجاد می‌کند، عامل توسعه و گسترش سنت است. اولویت مد از اولویت ارزش بالاتر نیست لذا مد باید ارزش‌ها را پایدار کندو مد گرایی نباید منجر به ریزش ارزش‌های اخلاقی شود. نمادهای ایرانی اسلامی و نقاشی‌های زیبای ایرانی و نخبگان و فرزانگان باید نمادهای محبوب جامعه جوان ما شوند.

تغییر، تحول و نوآوری اصول اسلام است. روایتی داریم؛ کسی که دو روزش مساوی باشد از زیانکاران است! این یعنی باید خودمان تغییر و تولید در روزهای‌مان داشته باشیم.

 

برچسب ها
نظرات کاربران
کد امنیتی
shiezadeh
shiezadeh
٩٢/٠٩/٠١
٤
٠
درمورد این سه تا عزیز جینگول مینگول نظر خاصی ندارم . خب بالاخره اونا هم با این طور چیزها خوشن ... // اما در مورد مد ، ب عنوان یه ایرانی ک ب مد علاقه داره میگم : اگر مد های ایرانی داشته باشیم ک بتونه جوونها رو جذب کنه ، خو ما هم استقبال می کنیم . اصراری نیس ک حتما مد از کشور های دیگه وارد شه ولی بحث مد توی ایران هنوز خیلی جای کار داره . // در مورد صحبت های استاد کاملا با حرف هاشون موافقم . دست پاییز بانو مرسی :) خیلی خوب بود
Paeez
Paeez
٩٢/٠٩/٠١
٠
٠
ما طراحی مد نداریم و نیازهای جوانومونو نشناختیم/خواهش
رویا خانوم
رویا خانوم
٩٢/٠٩/٠٣
٠
٠
خخخ مد ایرانی.یه شو مد ایرانی که مجوزم داشت تو تهران رفتم تا سه روز میخندیدم :|
اشکمهر آتشروان
اشکمهر آتشروان
٩٢/٠٩/٠١
٠
٠
شاید تعجب کنین ولی جونتر که بودم گشت ارشاد زیاد بهم گیر میداد چند بارم به خاطر مدل لباس و چهره سر کارم به پاسگاه و تعهد دادن افتاد
Paeez
Paeez
٩٢/٠٩/٠١
١
٠
خب حتما طرز پوششتون نادرست بوده!
shiezadeh
shiezadeh
٩٢/٠٩/٠١
٠
٠
تیپ های خیابانی فشن هم دیدمت یادم بنداز برات توضیح بدم ، از تو آمپاس بیای بیرون! خخخ :)
Paeez
Paeez
٩٢/٠٩/٠١
٠
٠
نع آخه خیلی بانمک می گفت آخه مگه دختر فراریا چه شکلی ان؟:!
shiezadeh
shiezadeh
٩٢/٠٩/٠١
٠
٠
چی بگم والا! ... همچین خوفناک می زنن! خخخ
sam.ariyaee
sam.ariyaee
٩٢/٠٩/٠١
١
٠
گاهی فکر نکرده کاری میکنیم گاه بدون توجه و نگاه به افراد زندگی میکنیم ... نیازی به دین داشتن نیست ... حیوانات هم گاهی بیشتر از ما درک دارند سمت جایی که برایشان خطر دارد نمی روند خطر می شناسند ... کورکورانه زندگی نکنیم ... نگاه کنیم گوش کنیم صدای آنان که هزار سال قبل از ما به این تجربیات مختلفی از زندگی کردن دارند ... نگاه کنیم فقط همین کافیه که یک نفر از یک مسیر رفته و دیده جاده آسفالتش خرابه چاله داره و اصلا می بینیم تو مسیر که طرف افتاده تو چاله بازم از اون مسیر میندازیم میریم و خودمون که افتادیم تو چاله یادمون می افته که نباید از این مسیر می اومدیم به نظر من زندگی یعنی خوب نگاه کردن خوب گوش کردن و خوب خواندن و امیدوارم قبل از دیر شدن حال همه ما خوب باشد و تب نداشته باشیم و زندگی هایمان را خراب نکنیم که جبران برخی واقعا ناشدنی است و سخت ... اما خدا همیشه هست ...
Paeez
Paeez
٩٢/٠٩/٠١
١
٠
آره خب این که تقلید کنی بعد بازم بگی نه ین تقلید نیست قدرت ابتکارو ازت می گیره،ممنون از شما
z_urbanity
z_urbanity
٩٢/٠٩/٠١
٠
٠
!!!!!!!! بنظرم اون سه تا جینگول رو باید ببرین پیشِ دکتر حسنی! پیروی از مد هم حدی داره... نمیشه گفت مد مطلقا خوب یا مطلقا بد هستش، ولی میشه گفت پیروی از مد تو ایران اصولا ظاهر خوبی نداره... چون تاریخ ثابت کرده که ایرانی آ جنبه ندارن... حتی جنبه یک مدِ بی ارزش ُ کم اهمیت... فکر نکنین غربگرا هستم که اینطور میگم، حقیقت ُ میگم... یکم اگه تاریخ رو ورق بزنین و الگوریتمِ رفتاری ایرانی آ رو بررسی کنین به این نتیجه میرسین که جنبه در ایرانی ها یُـخ ! طراحایِ مد که اغلب غربی هستن و سیاسی، این جراین رو میدونن و واسه از بین بردن یک کشور اسلامی دست گذاشتن رو همین نقطه ضعفِ مردمش... بنظرم باید اونقدر ثابت قدم ُ استوار تو حرف ُ عمل ُ رفتارمون باشیم که مد نتونه رومون تاثیر بذاره! میشه از مد الگو گرفت، ایده گرفت، ولی تقلید کار غلطیه بنظرم!
z_urbanity
z_urbanity
٩٢/٠٩/٠١
٠
٠
چرا واسم زده کاربر ناشناس؟ :|
Paeez
Paeez
٩٢/٠٩/٠١
٠
٠
طراحی مد هر کشوری طبق اصول و فرهنگ خودشونه ما که این قدر داد تمدن می زنیم چرا نباید صادر کننده مد باشیم تا وارد کننده؟
z_urbanity
z_urbanity
٩٢/٠٩/٠٢
٠
٠
مشکل همینجاست که ما طراحِ مد نیستیم، برند خیلی خاص ُ ویژه ای نداریم... د رنتیجه غرب میشینه واسمون تصمیم میگیره ُ یه سری لباس آ که با عقاید ُ دینمون تضاد داره رو میفرسته تو بازار ُ... حتی میشه با یه نگاهِ کمی بدبینانه، به این نتیجه رسید که طراحایِ فعلیِ لباس تو خودِ کشورمون هم کمی از عقاید غرب رو یدک میکشن!
ali007
ali007
٩٢/٠٩/٠١
٠
٠
خب چی بگم!!؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
Paeez
Paeez
٩٢/٠٩/٠١
٠
٠
نظرتونو
mah_mahdizadeh
mah_mahdizadeh
٩٢/٠٩/٠١
١
٠
دخترها چقدر همش میخندیدن هرسوالی پرسیدین اونا خندیدن !!!!!!!!!! مد خوبه ولی نه اینجوری که همه جلب بشن که نگاه کنن بنظر من خیلی زشته . اون پسری که به اون دختر نگاه میکنه یک دقیقه نگاهش تموم نمیشه که حلال باشه همینجوری ادامه داره.......ببخشید این نظر من بود ............مرسی پاییز واقعا زحمت کشیدی ممنون
Paeez
Paeez
٩٢/٠٩/٠١
١
٠
بله نظر منم همینه متعاقبا هرنگاهی کلی قصه داره پشت سرش !
ایران
ایران
٩٢/٠٩/٠١
٠
٠
همه چیز ساخته به دست خود ماست!یقینا این خانوم ها اینطور تربیت شدند!والا هیچ کس از قبل تولد بنا نیست خوب یا بد باشه.البته من با پوشش آدم ها به اونها برچسب خوب یا بد نمیزنم ولی باور کنیم که به مرور بی تاثیر نیست!متشکرپاییز.
Paeez
Paeez
٩٢/٠٩/٠١
٠
٠
منم برچسب نمی زنم ، می خوام بدونم کجای کارو اشتباهی رفتیم که تقلید میشه مصداق خوش پوشی و خوش تیپی جوونا
s_a
s_a
٩٢/٠٩/٠١
٠
٠
اون 3 عدد به قولی جینگول، به نظرم اقتضای سنشونه این کارشون! نوجوونن، راه درستو بهشون نشون ندادن، این مدلی می چرخن! ولی خداییش خوب توصیفشون کردیااااااااااا :)))))))) قشنگ دارم تصورشون میکنممممممممم :))))))))) متشکرم! :)
Paeez
Paeez
٩٢/٠٩/٠١
٠
٠
خخ همچین بعدش بردمشون پارک بانوان رو چمنا غلط و مغلط می زدن!:)
ati200
ati200
٩٢/٠٩/٠١
٠
٠
این روزامیرم ازادشهر..گشت ارشاد حسابی سرش شلوغه.....بااین هوا سرد موندم چطوری این جوری تیپ میزنن........بعضی یاشون بادیدن گشت فرار می کنن تو کوچه ها..انگار مجبورن اینطوری بیان بیرون بعد فرار کنن
Paeez
Paeez
٩٢/٠٩/٠١
٠
٠
گشت ارشادم نمی تونه به نظر من موثر باشه باید پیش گیری کرد تا به درمان نرسه
shiezadeh
shiezadeh
٩٢/٠٩/٠١
٢
٠
گشت ارشاد ب نظرم خنده داره! :| :| :|
Paeez
Paeez
٩٢/٠٩/٠٢
٢
٠
نوع برخورد با بد حجابی ،به نظر من درست نیست ؛اولا چرا می ذاریم کار به اینجا بکشه؟دوما ممنوعیت و سخت گیری بیش از حد حریص تر می کنه آدما رو ،گشت ارشاد به لفظ بد نیست من با مدل برخوردش چند روزه ای که فعال میشه مخالفم.
mah-tkh
mah-tkh
٩٢/٠٩/٠١
٠
١
بازم داستان مسخره و کلیشه ای نوع پوشش! ول کنین بابا! مسائل خیلی مهمتری هس که مملکت باهاش درگیره... ببخشین ولی خیلی بیکارین...
Paeez
Paeez
٩٢/٠٩/٠١
١
١
مسخره که نیست ،کلی از فسادها و نگاه ها و متعاقبا داستان هاش سر طرز پوششه ،مملکت با همه چیز درگیره اما خب دلیل نمیشه ما بذاریمشون کنار، مرسی از نظرتون
shiezadeh
shiezadeh
٩٢/٠٩/٠١
١
١
کم و کاستی های یک جامعه از یه حدی ک فراتر بره تبدیل میشه ب معضل اجتماعی . اونوقت دیگه نمیشه خیلی ساده از کنارش گذشت . چون همه ما داریم توی این جامعه زندگی می کنیم و زندگی شخصی مون ازش تاثیر می گیره . پس قطعا نمیشه گفت بی اهمیت ...
Paeez
Paeez
٩٢/٠٩/٠٢
١
١
یادمه سر قضیه کافه هم همین نظر پیش اومد ،به نظر من معضلات درشت از همین خرده مسائل به ظاهر پیش پا افتاده به فاجعه نزدیک می شن.
mah-tkh
mah-tkh
٩٢/٠٩/٠٢
١
٠
یه نگاه به دور و برمون بکنیم میبینیم که مسائل خیلی واجب تری هس! مردم توی نون شبشون موندن! :| به جای این گزارشهای بی محتوا برین با اجاره نشینها مصاحبه کنین یا زوجای جوون که به خاطر بیپولی نمیتونن زندگیشونو شروع کنن!
Paeez
Paeez
٩٢/٠٩/٠٣
٠
٠
این که مردم توی نون شبشون موندن، اجاره خونه زیاده ، توقعات بالاست ، تورم زیاده ، جای کار و انسان عوض شده !اما خب نپرداختن به همه موضوعات از نظر من درست نیست!
fafa.tk
fafa.tk
٩٢/٠٩/٠١
٠
٠
درباره اون سه دختر هیچی نمیگم ....//منم واسم سواله چی جوری این مدلی تیپ میزنن میان بیرون؟؟///متشکر پآییز :)
Paeez
Paeez
٩٢/٠٩/٠٢
٠
٠
تعریفشون از مدو بخون می فهمی چرا ؟جالب اینجا بود یکیشون می گفت پدرمن فوق الاده سخت گیره طوری که نباید یه ذره از موهام بیرون باشه !نمی دونم شاید پدرش ندیده بود!
fafa.tk
fafa.tk
٩٢/٠٩/٠٢
٠
٠
خوندمشون....با دقت تر البته!و خدایی خیلی تعریف الکی داشتن...(البت نظر منه ها!).//چه بچه ای بوده اون بچه :|
باران
باران
٩٢/٠٩/٠١
٠
٠
حرف های استاد خیلی خوب بود / ممنون/ این دخترا به نظرم یه جور غیرواقعی به سوالاجواب دادن بازم ممنون
Paeez
Paeez
٩٢/٠٩/٠٢
٠
٠
بلیا استاد حسنی واقعا عالی حرف می زدن من حیفم میومد ادامه ندم بحثو باهاشون، خیلی خوب مد رو هم به چالش کشیدن هم از خوبیاش گفتن..
Paeez
Paeez
٩٢/٠٩/٠٢
٠
٠
منظورت از غیر واقعی چیه؟:)
علیرضا
علیرضا
٩٢/٠٩/٠١
٠
٠
منفعلا به گشت ارشاد کاری ندارم که سخت میگیرن یا آسون، اما اون پدر بنده خدا که میخواد فرزندش رو از گرفتاری ها و بلاها دور کنه، اون پدری که همیشه خوبی بچه هاشو میخواد هم شد سخت گیر؟! آخه شما چه میفهمید سخت چیه و سخت به زمین خوردن چطوریه ؟! واقعا ما (خودم رو میگم) خیلی مواقع نمیتونی راه درست رو خودمون انتخاب کنیم و وقتی یک راه رو به حساب عقل خودمون انتخاب میکنیم دیگه فکر می کنیم همین بهترین راهه و اگر پدر و مادر بگن که نرو این راهش نیست،به ما برمیخوره و به حساب گیر دادن مینویسیم...
Paeez
Paeez
٩٢/٠٩/٠٢
٠
٠
بله،همین طوره. نسل ما طوری شدن که تجربه ها رو نمی خوان حتما باید خودشون راه درست یا غلطو تجربه کنن، البته نوع تربیت یا سخت گیری و آزادی بیش از حد همون از بوم افتادنه ،تعادل و ابتکار پازل گمشده ی زندگی ما شده..
علیرضا
علیرضا
٩٢/٠٩/٠١
٠
٠
وقتی اعتقادات فقط میشه دل آدم،چیز دیگه هم نمیشه انتظار داشت...
Paeez
Paeez
٩٢/٠٩/٠٢
٠
٠
بله ،با دل هم خیلی معتقد به حساب بیای البته!:|
علیرضا
علیرضا
٩٢/٠٩/٠١
٠
٠
خداروشکر که نه ما اهلشیم و نه خوشمون میاد این چرک کف دست رو تو این راه ها خرج کنیم. | ممنونم پاییز خانوم گزارش خیلی کامل و خوبی بود.
Paeez
Paeez
٩٢/٠٩/٠٢
٠
٠
خواهش می کنم!یحتمل مالزی پر سوژه بوده !:)
مهتاب
مهتاب
٩٢/٠٩/٠١
٠
٠
هههههههه تیپ دختر فراری!!!!!!!!!جالبه!!!!!!!ولی تیپ ترسناکیه!...ممنون پاییزجان زحمت کشیدی
Paeez
Paeez
٩٢/٠٩/٠٢
٠
٠
آخه دختر فراریا همه یه مدلن مگه؟!
Paeez
Paeez
٩٢/٠٩/٠٢
٠
٠
اصن چرا باید تیپ دختر فراری رو تقلید کنه!؟!
مهتاب
مهتاب
٩٢/٠٩/٠٢
٠
٠
هوم اکثرا یه مدلن(:....خوفناکن!چراشو دیگه خودش باید جواب بده
اونییییی زهرا
اونییییی زهرا
٩٢/٠٩/٠٢
٠
٠
پاییز عزیز گزارش جالبی بود نوجونها خیلی سر خوشن از بازیهای روزگار هنو تجربه ای بدست نیاووردن و بزرگترهاو کسایی رو که دوست دارن الگوی خودشون قرار میدن خیلی هاشون ندونسته ونخواسته به این راه ها کشیده میشن مثل بچه کوچکی که بدون دونستن معنی حرف بد اونو به زبون میاره ماها باید کمکشون کنیم بدون ناراحتی دعوا گشت ارشاد ....
Paeez
Paeez
٩٢/٠٩/٠٣
٠
٠
خب مسلما نقش پدرومادر کم نیست، وقتی میگن اونا همش به ما گیر می دن ، اصلن این لفظ گیر از کجا اومده؟!
admin
admin
٩٢/٠٩/٠٢
٠
٠
با تشکر از گزارش شما؛ من فکر می کنم می تونست سؤال ها خیلی دقیق تر باشه؛ چون وقتی طرف داره از یک مدی تعریف می کنه باید شاخصه های علاقه مندی اش رو دقیق بپرسید. مثلا وقتی طرف یک کلیپس بلند زده؛ باید سؤال کنید: به نظر چرا این کلیپس قشنگه؟ باز از توی جوابش یک سؤال مرتبط بپرسید.
Paeez
Paeez
٩٢/٠٩/٠٣
٠
٠
ممنون از نقد شما، فی الواقع ما صفر کیلومتریم ، با نقدایی که میشه می فهمم کجای کاروناقص بوده یا اشتباه،شاید اگر مصداقی تر بود بهتر بود، ممنون:)
par!sa
par!sa
٩٢/٠٩/٠٢
٠
٠
تیپ دختر فراری؟؟ :| اینا دیگه خیلی جوگیر بودن.. چ خبره.. هرچیزی یه حدی داره دیگه.. اینا انگار میخاستن به زوووووووووور به تو ثابت کنن که بَدَن!! :| :|
maede
maede
٩٢/٠٩/٠٣
٠
٠
پریسا درست میگه انگار میخواستن ثابت کنن بدن!موافقم!
Paeez
Paeez
٩٢/٠٩/٠٣
٠
٠
آخه میگفتن خدا رو قبول داریم اما نمازو نه!خیلی هم موجه حرف می زدند!
m.coldboy
m.coldboy
٩٢/٠٩/٠٢
٠
٠
ای بابا از دست دخترا....تیپ دختر فراری :)))....دستتون درد نکنه زحمت کشیدین :)
Paeez
Paeez
٩٢/٠٩/٠٣
٠
٠
ما آخر نفهمیدیم تیپ دختر فراری یعنی چی!
رویا خانوم
رویا خانوم
٩٢/٠٩/٠٣
٠
٠
ولی این تیپ دختر فراری که گفتن واقعا قشنگه آیا؟:| من میگم اینا از یه کره دیگه اومدن میگین نه :|
Paeez
Paeez
٩٢/٠٩/٠٣
٠
٠
آخه مگه همشون یه تیپ می زنن فرار از خونه برای هر دختری تو شرایط غیر عادی شاید پیش بیاد که البته خدا نکنه پیش بیاد، شاید دختر فراری فیلما منظورشونه!
غ-مریم
غ-مریم
٩٢/٠٩/٠٣
٠
٠
بسيار گزارش جالبي بود پاييز جون راستش ولي يه كم ترسناكه صوبت كردن با همچين كسايي ممكنه آدمو خنك كنن تو صحبت ولي خوب به نظر من تا خود آدم به جايي نرسه كه بفهمه چي خوبه و چي بد جامعه اصلاح نميشه
Paeez
Paeez
٩٢/٠٩/٠٣
٠
٠
مخصوصا این که سه نفر بودن و من یک نفر؛شاید سرش به سنگ نخورد حالا حالاها!مرسی:)
maede
maede
٩٢/٠٩/٠٣
٠
٠
خودشون گفتن دیگه دوست دارن جلب توجه کنن..سنشونم کمه دیگه بدتر!به نظر من پیدا کردن علت ها مهمه.اینکه چه اتفاقی افتاده که این دخترا اینطور تیپا رو میپسندن و میگه اعتقادم قویه اما نماز نه حجاب نه...اصلن اینا اعتقادو تو چی میبینن و.....
Paeez
Paeez
٩٢/٠٩/٠٣
٠
٠
اعتقاد رو تو همه چی جز حجاب و نماز داشتن ،شاید هم نآآگاهن ، اما خب ادامه اش مایه دردسر میشه
maede
maede
٩٢/٠٩/٠٣
٠
٠
شاید هم فکر میکنن همین که فقط خدا رو قبول داشته باشن یعنی اعتقاد!
2nyadideh
2nyadideh
٩٢/٠٩/٠٤
٠
٠
مرســـــــــي گزارش (^_^)
Paeez
Paeez
٩٢/٠٩/١٣
٠
٠
خواهش
2nyadideh
2nyadideh
٩٢/٠٩/٠٤
٠
٠
هيچي ندارم بگم، غير اينكه : خلق را تقليدشان برباد داد /// اي دوصد لعنت براين تقليد باد :(((
2nyadideh
2nyadideh
٩٢/٠٩/٠٤
٠
٠
هيـــــــــع... دگران جان نكنند پندونصيحت هرگز// پاي خوابيده به فرياد نگردد بيدار (-_-) مشكلشون اينه كه نميدونن : هان زاغيار بپوشان رخ زيبا زنهار/نرسد ميوه در آن باغ كه ديوارش نيست....كاش يكي باشه بهشون بگه : عصمتيان را به مقام جلال/ جلوه حرام است مگر با حلال....
پربازدیدتریـــن ها
طنز

نامه ای منصفانه به استاد

٩٥/٠٩/١١
شعری سروده خودم

بعد تو

٩٥/٠٩/١٣
شعری سروده خودم

شاید دلیل خلقتت آغوش باشد!

٩٥/٠٩/١٣
شعری سروده خودم

حیف که روی من این جا به تو هم باز نبود

٩٥/٠٩/١١
میانه رو و دانا

امر به معروف و نهی از منکر وظیفه کیست؟

٩٥/٠٩/١٠
شعری سروده خودم

سکوت پاییزی

٩٥/٠٩/١٤
لطفا شفاف بگویید

مسابقه ی غسل

٩٥/٠٩/١٣
امان از این همه ناهماهنگی

یک نفر با من هماهنگ شود

٩٥/٠٩/١٣
گیج شده ام

حال این روز

٩٥/٠٩/١٤
بیا همت کن رفیق

با دود و غبار هم مدارا ؟!

٩٥/٠٩/١١
به دنبال آیه های عذاب

سید حسن آقامیری کیست؟

٩٥/٠٩/١٤
ترانه ای سروده خودم

دل بهونه گیر

٩٥/٠٩/١٥
عمق فاجعه

آرایشگاه

٩٥/٠٩/١٥
داستان کوتاه

به همین سادگی / قسمت دوم

٩٥/٠٩/١٤
معرفی فیم دریا سالار

لطف خدا بود

٩٥/٠٩/١٤
لعنت به هرچه یاد تو را زنده می‌کند

تقویم های بی عدد / شعر

٩٥/٠٩/١٠
اگر ریزعلی می بود، شاید داستان طور دیگری رقم می خورد

جای دهقان فداکار خالی بود

٩٥/٠٩/١٠
نامه ی کشف شده ی قدیمی ترین دانشجوی دانشگاه بیرجند

مجمع الأدبا

٩٥/٠٩/١٥
بعضی ها

ساعت های بی صدا

٩٥/٠٩/١١
گفت: «من به دنیا اومدم پیاده بیام تا حرم آقا»

مشغول می زدم

٩٥/٠٩/١٠