پدر، مادر! شما هم متهمید..
بدون شرح

پدر، مادر! شما هم متهمید..

نویسنده : حکیمه بالال

شب ها تا پاسی از شب بیدار است. روزها به ظاهر در مدرسه و کلاس اما فکر و ذهنش جای دیگری است. مدام یا گوشی به دست دارد یا در نت مشغول چت است. این میان کسی نیست بپرسد: در چه حالی؟

کم کم شروع می شود. دل می‌لرزد. دلبسته می‌شود. درگیر می شود. روزی را نمی‌تواند بدون او، بدون یاد او سر کند. آنقدر که شارژ ماهیانه اینترنت و تلفنش سر به فلک می‌کشد و باز هم کسی نیست بپرسد: چرا؟

حکایت، حکایت غریبی نیست. حکایت این روزهای نوجوانانی است که فقط بزرگ می‌شوند. حکایت خانواده‌ها و پدر و مادرهایی که زندگیشان شده کار و کار و کار. و فکر نمی‌کنند فرزندشان که در خانه است، و تنها در خانه است و گاهی تمام یک روز را تنهاست، به جز خوراک و پوشاک و پول به چیزهای دیگری هم نیاز دارد.

نیاز دارد گاهی کسی در آغوشش بگیرد (و چه آغوشی پرمهرتر از مادر). درد و دل‌هایش را گوش کند. حواسشان فقط به درس و مشقش نباشد، دلش را هم مواظبت کند. نیاز دارد یاد بگیرد چگونه باید باشد در مقابل جنس مخالف.

فرزندی که تنهاست، محبت می‌خواهد اما نمی‌بیند و وقتی چاره‌ای نمی‌یابد، برای درمان تنهایی‌اش از راه دیگری چاره می جوید. حال فرقی نمی‌کند خیابان باشد یا نت و چت. آسیب یکی است. آسیب، دل بستن به غیر است. آسیب، احساساتی است که به بازی گرفته می‌شود و حتی هنوز هم نه پدر چیزی می‌فهمد و نه مادر! و تازه اگر بفهمند معلوم نیست چه بر سر نوجوان خواهد آمد. چقدر متهم خواهد شد. چقدر سرزنش خواهد شد. آن وقت تازه می پرسند چرا؟!

غافل از اینکه متهم ردیف اول خودشانند...

 

پی‌نوشت: دعا می کنم اگر خدا به خانواده ای فرزندی داد،اول ظرفیت و عرضه نگهداری و تربیتش را بدهد.

برچسب ها
نظرات کاربران
کد امنیتی
M_Mosafer
M_Mosafer
٩٢/٠٨/٢٠
٢
١
سلام . منم با شما موافقم که خانواده ها نباید فقط به فکر تامین مادی فرزندشان باشن، باید با او صحبت کنن، به درد و دلهایش گوش کنن، مراقب رفتارش باشن..... اما با حرف آخرتون مخالفم. چون تا موقعیکه ظرفیتش رو نداشته باشن، خدا بهشون بچه نمیده.
Vania
Vania
٩٢/٠٨/٢١
١
٠
بحث فقط بچه دار شدن نیست..کسی که بچه دار میشه قبلش باید به این چیزا ، به تربیت بچش و... توجه کنه بعد تصمیم به بچه دار شدن بگیره
admin
admin
٩٢/٠٨/٢٠
٤
٠
دل بستن چرا اتفاق می افتد؟ به نظر شما اگر این خلاء پر شود باز هم دل بستن نخواهد بود؟ من می گویم مشکل حداقل این ها نیست.
mah_mahdizadeh
mah_mahdizadeh
٩٢/٠٨/٢٠
٢
١
اگه این خلا پر بشه دلبستن هست ولی کم میشه چون نیاز توی خانواده رفع میشه و دلبستن به جای اینکه به یک پسر یا دختر توی اینترنت و این حرف ها دلبسته بشه به کسی که به قصد ازدواج میاد یا میره دلبسته میشه این خیلی عالی هست خیلی هم برای هرکسی خوبه.........البته این نظر من است ببخشید
Vania
Vania
٩٢/٠٨/٢١
٢
٠
من نگفتم مشکل فقط ایناست.اینا بخشی از مشکله که میتونه یه نوجوونو سوق بده به سمت دل بستن و محبت خواستن از غیر.بحثمم فقط تامین نیاز محبت نیست.چیزا و آموزش هایی هم یه نوجوون باید یاد بگیره که خانواده ها ازش غافلند.متاسفانه الان خانواده هایی رو می بینم که اونقدر که حواسشون به درس و نمرات بچشونه به چیزای دیگه نیست.
mr_khas
mr_khas
٩٢/٠٨/٢٠
١
٠
ریشه یابی این عوامل سختو مشکل است .. فقط این چند مورد کافی نیست حد اقل!!!!بالاخره عوامل متعددی در این امور دخالت دارند
mahdie.f
mahdie.f
٩٢/٠٨/٢٠
١
٠
درسته كه بخشي از اينا به پدر مادر ها برميگرده اما خدا به همه قدرت عقل و تفكر هم داده وبستگي داره هر كسي چه جوري ازش استفاده كنه...خودش بايد خودشو بسازه و ميتونه با سرگرمي هاي ديه سرشو گرم كنه تا با اين چيزا دلش نلرزه....
Vania
Vania
٩٢/٠٨/٢١
٢
٠
موافقم با نظرت..تنهایی بهانه خوبی نیست از نظر منم ولی گاهی سخت میشه باهاش کنار اومد...
mahdi-h
mahdi-h
٩٢/٠٨/٢٠
٣
٠
به نظر من سهم کوچکی از تقصیرات به گردن خانواده هست و این خود ما هستیم که باید راه های کنترل احساساتمون رو یاد بگیریم و بدونیم که کی و کجا دلبسته بشیم ... به چه اندازه به حیطه ی مربوطه نفوذ کنیم و ...
Vania
Vania
٩٢/٠٨/٢١
٢
٠
خب این راههای کنترل احساسات و دلبسته شدن یا نشدن رو باید از کجا یاد گرفت..نزدیمتر از خانواده کیه که بخواد به بچش یاد بده!
b-bahmani
b-bahmani
٩٢/٠٨/٢٠
٠
١
همه مقصر هستن!حتی خود طرف!
روشناوند-r_roshnavand
روشناوند-r_roshnavand
٩٢/٠٨/٢٠
٥
٠
سلام ... شرايط اقتصادي والدين را مجبور مي‌نمايد كه دايم كار كنند / بعضي از پدرها بخاطر در آمد كم مجبور به كار در دو شيفت هستند و آنهايي هم كه درآمد بالايي دارند مال اندور گريبان آنها را گرفته است. پدر و مادرها را ميتوان مقصر دانست آيا شما بعنوان يك فرزند سرويس مدرسه را مي‌تواني چشم پوشي نمايي 10 بار رفتن به موجهاي آبي را بيخيال شوي تبلت آخرين مدل را بيخيال شوي ووو .
رویا خانوم
رویا خانوم
٩٢/٠٨/٢١
١
٠
حرفتون درسته.شما از منظر یک پدر به این قضیه نگاه میکنین
Vania
Vania
٩٢/٠٨/٢١
٠
٠
حرفتون درست ولی من میگم کنار همه این چیزا یه سری مسائل دیگه هم هست که باید به فرزند یا داد.. و اینکه میشه بچه رو طوری تربیت کرد که پرتوقع نباشه و حد خانوادشو هم در نظر بگیره
ali007
ali007
٩٢/٠٨/٢٠
٠
٠
ممنون نیوا بانو بسیار عالی بود.........حرف دل خیلی ها بود!!!!!!!!!
fafa.tk
fafa.tk
٩٢/٠٨/٢٠
٠
٠
نیوا؟؟؟؟
ali007
ali007
٩٢/٠٨/٢٠
٠
٠
وای وای.....ببخشید وانیا خانم.....خدایا چرا اینقدر سوتی میدم من؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
Paeez
Paeez
٩٢/٠٨/٢٠
٢
٠
عنوان منو یاد کتاب "پدر،مادر،شما متهمید"دکتر شریعتی انداخت،پدرومادر هم خلا رو باید پرکنن و هم فضای امن و عاطفی رو ایجاد کنن که فرزند امینش پدرومادرش و خونه باشه نه پناهگاهش چیز دیگه و کس دیگه ای باشه،همیشه هر دوطرف مقصرن کمتر وبیشتر فقط..
jalal
jalal
٩٢/٠٨/٢٠
٠
٠
پدر و مادر ما متهمیم
Vania
Vania
٩٢/٠٨/٢١
٠
٠
آره هردو طرف مقصرن ..ولی در درجه اول مسئولیت پدر و مارده که بچشونو درست تربیت کنند
fafa.tk
fafa.tk
٩٢/٠٨/٢٠
٠
٠
پدر و مادر متهم لطفا به جایگاه!خب ینی چی پدر و مادر فقط به فکر خودشونن؟...خیلی خدا رو شکر کردم واسه این که مامان و بابام اینقدر بهم توجه میکنن.ممنون وانیایم:)
Vania
Vania
٩٢/٠٨/٢١
٠
٠
فقط به فکر خودشون نه،به فکر بچه ها هستون ولی یه سری نیازهای اساسی رو توجه نمی کنن بهش..
fafa.tk
fafa.tk
٩٢/٠٨/٢١
٠
٠
خب این یکی که دیگه بدتره !
z_ghasemi
z_ghasemi
٩٢/٠٨/٢٠
٠
٠
بله درست میفرمایید ممنون
S_14
S_14
٩٢/٠٨/٢٠
١
٠
درد دل خیلی از ما و خیلی دیگر از افراد کاشکی میتونستیم بهشون بگیم که محبت و مهربانی مهمترین ماست ....ممنونم ازتون
عاطفه-مزرعی
عاطفه-مزرعی
٩٢/٠٨/٢٠
١
٠
موافقم.. ممنونم ازتون:)
jalal
jalal
٩٢/٠٨/٢٠
٠
٠
مشکلات و گرفتاری ها دلیل اصلی این اتفاقات هستند
مهتاب
مهتاب
٩٢/٠٨/٢٠
٠
٠
اوهوم موافقم وانیاجان.....بنظرم کلی از مشکلاتمون از بی محبتیه و کمبودایی که منشاش به خونواده برمیگرده
maede
maede
٩٢/٠٨/٢٠
٠
٠
آره خب تاثیر داره!حالا گاهی خانواده تو این قضیه بیشتر یا کمتر مقصره!
m.coldboy
m.coldboy
٩٢/٠٨/٢٠
١
٠
گر خدا به خانواده ای فرزندی داد،اول ظرفیت و عرضه نگهداری و تربیتش را بدهد...واقعا همینطوره...ممنون :)
mah_mahdizadeh
mah_mahdizadeh
٩٢/٠٨/٢٠
٠
٠
واقعا پدر و مادر ها مقصر اند که یک لحظه برای بچه شون زمان نمیذارن یا یک اخلاقی دارن که واقعا نمیشه باهشون حرف زد اون هم حرف دل .....من واقعا با متنی که نوشتین موافقم چون دیدم و میدونم چجوریه میگم الکی حرف نمیزنم........مرسی......
seyedahmad_n
seyedahmad_n
٩٢/٠٨/٢١
٠
٠
بله خیلی وقت ها خانواده ها در این امر خیلییی مقصرن ..... امیدوارم ماها اینطوری نباشیم....
علیرضا
علیرضا
٩٢/٠٨/٢١
١
٠
مقصر هستند اگر درست تربیت نکنند فرزندانشون رو و محبت کافی به فرزندشون نداشته باشند.ولی خب این به طور کامل دلیلش نیست چون اون بچه مدرسه میره و 1001 جای دیگه و1001 دلیل دیگه میتونه تاثیرگذار باشه اما مهمترینش همین محبت در خانوادست.
sm_shekofte
sm_shekofte
٩٢/٠٨/٢١
١
٠
ینی اینقدی که خونواده میتونن تاثیر بذارن هیچکی نمیتونه تاثیر بذاره !! متاسفانه الان وضعیت خیلی بد شده :(
مهدیس خانووم
مهدیس خانووم
٩٢/٠٨/٢١
٠
٠
خیلی بد شده خیلی
a-pooryousof
a-pooryousof
٩٢/٠٨/٢١
٠
٠
با اين جمله آخري موافقم/ زيبا بود
Vania
Vania
٩٢/٠٨/٢١
٠
٠
ممنون از همه کسایی که خوندن و نظر دادن و حتی نظر ندادن
AHOORA
AHOORA
٩٢/٠٨/٢١
١
٠
سلام به همه مخصوصا وانيا خانوم براي اين بحث كه كاملا موافقم من الان تمام مساعل زندگيمو دوستام ميدونن اما بابا مامانم نه ولي تمام مشكلات خونواده نيست جامعه اي كه ما داريم توش زندگي ميكنيم كلا خرابه همه سنگ خودشونو به سينه ميزنن همه به هم خيانت ميكنن همش براي هم مشكل درست ميكنن به نظر من بايد اينا همش از اول درست بشه نه حالا ما نميتونيم حتي با اونا كنار بيايم اونا تمام دغدغهاي مارو مسخره ميدونن نه مالي! عاطفي! حداقل من كه از لحاظ مالي استقلال دارم مشكلم فقط عاطفه است اخرين خنده بابامو كه به من كرده يادم نيست يا اخرين باري كه مامانم منو پسرم صدا كرده در هر حال ممنون به خاطر پيشكشيدن اين موضوع سپاس گذارم خانم وانيا
مهدیس خانووم
مهدیس خانووم
٩٢/٠٨/٢١
٠
٠
بدتر از همه اینا که نه خودشون تنهاییتو پر میکنن...و نه درکت میکنن و نه حتی میذارن تو تنهاییتو با چیزای سالم پر کنی...اینا درده اینا نارحتیه مجبوری تو خونه بشینی و در دیوارو نگاه کنی یا یه سره به جرو بحثاشون گوش کنی و حق نداری یه دقیقه از دنیای اونا دور شین من خواهش میکنم که اگه هم میخاین جلو بچه هاتونو بگیرین که وقتشونو با شما بگذرونن شمام واسشون وقت بذارین و اونقد با رفتاراتون جوونتونو آزار ندین که ازتون فراری باشن
s_v66
s_v66
٩٢/٠٨/٢١
٠
٠
باسه همینه ما از وقتی بچه دار شدیم قید کار کردنو زدیم والله...آغوش پر مهرمان برای فرزندمان .. البت ههنوز کودک دو سال و نیمه من نمیداند چت و نت و این ها چیست ....ها والله
پربازدیدتریـــن ها
یک پارچ آب سرد!

شرط ثبت نام

٩٥/٠٩/٠٩
شعری سروده خودم

حیف که روی من این جا به تو هم باز نبود

٩٥/٠٩/١١
شعری سروده خودم

شاید دلیل خلقتت آغوش باشد!

٩٥/٠٩/١٣
طنز

نامه ای منصفانه به استاد

٩٥/٠٩/١١
میانه رو و دانا

امر به معروف و نهی از منکر وظیفه کیست؟

٩٥/٠٩/١٠
امان از این همه ناهماهنگی

یک نفر با من هماهنگ شود

٩٥/٠٩/١٣
لطفا شفاف بگویید

مسابقه ی غسل

٩٥/٠٩/١٣
شعری سروده خودم

سکوت پاییزی

٩٥/٠٩/١٤
برای پدر مهربانم

خورشید ِ گل فروش

٩٥/٠٩/٠٩
اگر ریزعلی می بود، شاید داستان طور دیگری رقم می خورد

جای دهقان فداکار خالی بود

٩٥/٠٩/١٠
بیا همت کن رفیق

با دود و غبار هم مدارا ؟!

٩٥/٠٩/١١
شعری سروده خودم

بعد تو

٩٥/٠٩/١٣
گیج شده ام

حال این روز

٩٥/٠٩/١٤
لعنت به هرچه یاد تو را زنده می‌کند

تقویم های بی عدد / شعر

٩٥/٠٩/١٠
وقتی آقا جان، خانوم جان، بابا و مامان با هم پرکشیدند

بلیط رفت و بی برگشت!

٩٥/٠٩/٠٩
ترسیده ام انگار

دلم مى خواهد همه چيز را بسوزانم!

٩٥/٠٩/١٣
به دنبال آیه های عذاب

سید حسن آقامیری کیست؟

٩٥/٠٩/١٤
داستان کوتاه

به همین سادگی / قسمت دوم

٩٥/٠٩/١٤
اندر مصائب شغل من

پرنیا؟ پریا؟ پریان؟ پرنیان؟

٩٥/٠٩/١٣
معرفی فیم دریا سالار

لطف خدا بود

٩٥/٠٩/١٤