پاییز و زمستان امسال را بدون سرماخوردگی پشت سر بگذارید
روش‌هایی ساده برای مبارزه با سرماخوردگی

پاییز و زمستان امسال را بدون سرماخوردگی پشت سر بگذارید

نویسنده : آوین

داشتن یک رژیم غذایی سالم که حاوی مواد مغذی متنوعی است می‌تواند برای تقویت سیستم ایمنی بدن معجزه کند. زمانی که به خوبی غذا می‌خورید نیازی نیست که به سراغ مکمل بروید. زمانی مکمل‌ها موثر واقع می‌شوند که بدن‌تان نیاز داشته باشد و البته پزشک تجویز کند. برای این‌که سیستم ایمنی‌تان را بدون نیاز به مکمل تقویت کنید و پاییز و زمستان امسال را بدون سرماخوردگی پشت سر بگذارید مطالعه این مطلب را از دست ندهید.

 

پروتئین بیشتری میل کنید

پروتئین‌ها برای عملکرد خوب سیستم ایمنی بدن لازم‌اند. اسیدآمینه‌های موجود در آن‌ها برای تولید پادتن‌ها و دیگر ترکیبات محافظت کننده بدن در برابر مهاجم‌ها لازم هستند و می‌توانند از بروز عفونت و بیماری‌ها جلوگیری کنند. مواد غذایی مصرفی ما اغلب به اندازه کافی پروتئین دارد. گوشت، تخم مرغ، ماهی، حبوبات و غیره حاوی پروتئین می‌باشند.

 

اسیدهای چرب امگا ۳ و امگا ۶ سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کنند

اسیدهای چرب امگا ۳ برای مقابله با التهاب‌ها و اثرات مضر آرتریت روماتوئید و دیگر بیماری‌های خود ایمنی موثر عمل می‌کنند. نتایج پژوهش های متعدد نشان می دهد که اسیدهای چرب امگا ۳ به کاهش التهاب های حاصل از عکس العمل سیستم ایمنی بدن کمک می کنند.

 

ویتامین E را دریابید

ویتامین E در روغن‌های گیاهی، بادام، آجیل‌ها، غلات کامل و آووکادو به میزان کافی وجود دارد و به تولید پادتن‌ها کمک زیادی می‌کند.

 

ویتامین C ویتامین تقویت کننده

این ویتامین به تولید و محافظت مخاط‌ها و کلاژن کمک کرده و جداره رگ‌های خونی را تقویت می‌کند. همچنین وظیفه تحریک سلول‌های ایمنی را بر عهده دارد. مکمل‌های ویتامین C برای کوتاه کردن دوره سرماخوردگی موثرند. فلفل دلمه‌ای قرمز، مرکبات، کیوی و توت فرنگی منابع فوق العاده ویتامین C محسوب می‌شوند.

 

ویتامین A نقش کلیدی دارد

این ویتامین در جگر، ماهی، شیر پرچرب، کره، پنیر و تخم مرغ به میزان قابل توجهی وجود دارد. ویتامین A با حفظ سلامت مخاط، تحریک ترشح پادتن ها و افزایش تعداد گلبول های قرمز شدت بیماری های عفونی را کاهش می دهد. باید بدانید که بتاکاروتن ها پیش ساز ویتامین A می‌باشند که در میوه و سبزیجات به ویژه نارنجی و زردرنگ وجود دارند.

 

زینک (روی) برای افزایش قدرت سیستم ایمنی بدن

کمبود زینک باعث کند شدن سرعت التیام زخم‌ها و بهبود بیماری می‌شود. بهترین منابع غذایی زینک عبارت‌اند از غذاهای دریایی، گوشت قرمز، گوشت پرندگان و جگر. البته باید بدانید که در تخم مرغ، شیر، لوبیاها و میوه های خشک و غلات کامل نیز زینک وجود دارد. توجه داشته باشید که مصرف خودسرانه و زیاد مکمل زینک (روی) کاملا برعکس عمل کرده و به سیستم ایمنی بدن آسیب می‌رساند.

 

سلنیوم هم ضروری است

بهترین منابع غذایی سلنیوم گردوی برزیلی، غذاهای دریایی، گوشت، ماهی، نان سبوس‌دار، سبوس گندم، جوانه گندم، جو دو سر و برنج قهوه‌ای می‌باشد.

 

آهن همیشه و همه جا

آهن باعث تولید لنفوسیت‌های B و T می‌شود و همچنین وظیفه اکسیژن رسانی به سلول‌ها و بهبود عملکرد آن‌ها در برابر بیماری‌ها را بر عهده دارد. اگر می‌خواهید به اندازه کافی آهن جذب کنید گوشت قرمز، جگر، تخم مرغ، غلات کامل و حبوبات را دریابید. پس تا می‌توانید اجازه ندهید بدنتان دچار کمبود آهن شود که به دردسر می‌افتید.

 

آنتی اکسیدان‌ها رادیکال‌های آزاد را ناکار می‌کنند

محققان به این نتیجه رسیده‌اند که لیکوپن‌های موجود در گوجه فرنگی، بتاکاروتن‌های موجود در مواد غذایی گیاهی نارنجی، قرمز، زرد و همچنین سبزیجات برگ سبز تیره می‌توانند سلول‌های ایمنی را در برابر رادیکال‌های آزاد (همان مولکول‌های مضر) تقویت کنند. این مولکول‌های آزاد همان‌هایی هستند که به DNA آسیب می‌رسانند.

 

پیاز و سیر: از ما گفتن!

سیر و پیاز حاوی ترکیبات گوگردی بسیار قوی هستند که ماکروفاژها و لنفوسیت‌های T را تقویت کرده و می‌توانند از عرض اندام آنزیم‌های آسیب رسان به بافت‌های سالم جلوگیری کنند. پس تا می‌توانید غذاهای‌تان را با سیر و پیاز غنی سازی کنید.

 

انگور و میوه‌های ریز

انگور، تمشک، اگر گیرتان آمد بلوبری و غیره سرشار از آنتی اکسیدان‌های قوی می‌باشد که سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کنند و بیماری‌ها را تا حد ممکن از شما دور می‌کنند.

 

چه می‌کند چای سبز!

EGCG، نام آنتی اکسیدان‌های مخصوص موجود در چای سبز است که می‌تواند با رشد سلول‌های سرطانی مقابله و خطر رادیکال‌های آزاد را خنثی کنید. خواهش می‌کنیم خودتان را از خواص بی‌نظیر چای سبز محروم نکنید. این چای علاوه بر مصون نگه داشتن بدنتان از بیماری ها افسردگی و چاقی را هم از شما دور می‌کند.

 

ماست و کفیر

پروبیوتیک‌ها باکتری‌های پرخاصیتی هستند که در برخی از محصولات لبنی مانند ماست و کفیر وجود دارند و می‌توانند سیستم ایمنی را در برابر ویروس‌ها مجهز کنند.

 

برچسب ها
درباره نویسنده
نظرات کاربران
کد امنیتی
z_ghasemi
z_ghasemi
٩٢/٠٨/١٥
٠
٠
ممنون بابت اطلاعاتی که دادین ما همه این مواد رو استفاه میکنیم اما هنو سرما شروع نشده سرما خوردیم : (
s_v66
s_v66
٩٢/٠٨/١٥
٠
٠
مطلب مفیدی بود ممنون مخصوصا برا ما که زیاد سرما میخوریم
sm_shekofte
sm_shekofte
٩٢/٠٨/١٥
٠
٠
عالی بود ممنون ! :)
r_roshnavand
r_roshnavand
٩٢/٠٨/١٥
٠
٠
سلام ... عالي بود ولي خدايش كي ميره اين همه راه رو .
عاطفه-مزرعی
عاطفه-مزرعی
٩٢/٠٨/١٥
١
٠
وای! منکه فقد امیدم ب نارنگی و پرتقاله:)))))) هــی بستنی میخورم،پشتش نارنگی و پرتقال:))))) بدنم هنگ میکنه هیچ عکس العملی نوشون نمیده:)))))
mr_khas
mr_khas
٩٢/٠٨/١٥
١
٠
خوب منم به سهم خودم برای انجام این برنامه نگاه کردم کدوم کارا رو تا الان انجام میدادم و کدوما رو نه. تا باز در نهایت به سمت بهتر شدن بره. خیلی ممنون از شما
jalal
jalal
٩٢/٠٨/١٥
٠
٠
من همیشه از ویتامین سی و شربت آویشن استفاده می کنم
m_ganjlou
m_ganjlou
٩٢/٠٨/١٥
٠
٠
ممنون از اطلاعاتي كه دادين...........آخ جوون ديگه سرما نمي خورم!!!!
ali007
ali007
٩٢/٠٨/١٥
٠
٠
مطالبتون اموزنده بود..............مچکرم
مهتاب
مهتاب
٩٢/٠٨/١٥
٠
٠
ممنون....من معمولا سالی یبار سرما میخورم که امسال خوردمو خوب شدم......بازم مرسی(:
m.coldboy
m.coldboy
٩٢/٠٨/١٥
٠
٠
خیلی اطلاعات خوب و مفیدی رو دادین :)...ممنون از شما :)
maede
maede
٩٢/٠٨/١٥
٠
٠
چه جالب!یادم باشه هر چندتاشو تونستم انجام بدم سیتم دفاعی و ایمنیم قوی شه:))
رویا خانوم
رویا خانوم
٩٢/٠٨/١٦
٠
٠
من همیشه تو پلییز یل زمستون سرما میخورم تا یه آخر سال هم خوب نمیشم :(( همه اینایی که گفتین هم انجام میدم :((
S_14
S_14
٩٢/٠٨/١٦
٠
٠
من امسال به اندازه کل عمرم مریض شدم دیگه....کلا خوشبختم خیلی....
پربازدیدتریـــن ها
طنز

نامه ای منصفانه به استاد

٩٥/٠٩/١١
شعری سروده خودم

شاید دلیل خلقتت آغوش باشد!

٩٥/٠٩/١٣
شعری سروده خودم

حیف که روی من این جا به تو هم باز نبود

٩٥/٠٩/١١
میانه رو و دانا

امر به معروف و نهی از منکر وظیفه کیست؟

٩٥/٠٩/١٠
یک پارچ آب سرد!

شرط ثبت نام

٩٥/٠٩/٠٩
لطفا شفاف بگویید

مسابقه ی غسل

٩٥/٠٩/١٣
شعری سروده خودم

سکوت پاییزی

٩٥/٠٩/١٤
امان از این همه ناهماهنگی

یک نفر با من هماهنگ شود

٩٥/٠٩/١٣
گیج شده ام

حال این روز

٩٥/٠٩/١٤
بیا همت کن رفیق

با دود و غبار هم مدارا ؟!

٩٥/٠٩/١١
شعری سروده خودم

بعد تو

٩٥/٠٩/١٣
به دنبال آیه های عذاب

سید حسن آقامیری کیست؟

٩٥/٠٩/١٤
داستان کوتاه

به همین سادگی / قسمت دوم

٩٥/٠٩/١٤
لعنت به هرچه یاد تو را زنده می‌کند

تقویم های بی عدد / شعر

٩٥/٠٩/١٠
اگر ریزعلی می بود، شاید داستان طور دیگری رقم می خورد

جای دهقان فداکار خالی بود

٩٥/٠٩/١٠
بعضی ها

ساعت های بی صدا

٩٥/٠٩/١١
گفت: «من به دنیا اومدم پیاده بیام تا حرم آقا»

مشغول می زدم

٩٥/٠٩/١٠
ترانه ای سروده خودم

دل بهونه گیر

٩٥/٠٩/١٥
ترسیده ام انگار

دلم مى خواهد همه چيز را بسوزانم!

٩٥/٠٩/١٣
عمق فاجعه

آرایشگاه

٩٥/٠٩/١٥