شهبازی به جای اسکار به دربند رفت
نقدی برای فیلم «دربند»

شهبازی به جای اسکار به دربند رفت

نویسنده : محمد حسین وکیلی

گویا اولین کشوری که قصد دارد تحریم‍ها را بشکند کشور خودمان است و برخلاف پارسال که ما اسکار را تحریم کردیم، امسال با انتخاب داورانی شاخص، فیلم «گذشته» اصغر فرهادی را به عنوان فیلم نماینده ایران در سالن «دالبی تیه‌تر» خواهیم دید.

در حالی این فیلم به عنوان فیلم ارسالی انتخاب شد که در آخرین مرحله انتخاب با فیلم «دربند» به فینال انتخاب رسیده بودند اما کم لطفی داوران یا شاید سابقه چشم گیر فرهادی باعث شد این فیلم دیدنی به اسکار ارسال نشود. و فیلمی که فقط یک بازیگر ایرانی دارد و بر عکس عوامل خارجی زیادی؛ نماینده ایران باشد.

فیلم گذشته را چندی پیش معرفی کردم از همین رو تصمیم گرفتم، معرفی نسبتا مشروحی از فیلم دربند هم ارائه بدهم.

 

این روزها اثرهای نه چندان باکیفیتی از کارگردانان بزرگ ایرانی می‌بینیم و کارگردانان جوان و تازه پا به عرصه گذاشته کارهای قوی‌تر و قابل دفاعی عرضه می‌کنند. اما «پرویز شهبازی» با این فیلم آبروی یک نسل از فیلم‌سازان را خرید و نشان داد کارگردانان کارکشته همچنان شناخت قابل قبولی از فضای اجتماعی جوانان دارند.

شهبازی دارای لیسانس کارگردانی از دانشکده صدا و سیما است و فیلم‌سازی را هم به صورت علمی و هم تجربی آموخته است.

وی در زمینه فیلم‌نامه نویسی با افرادی همچون «داریوش فرهنگ» و «مازیار میری» همکاری کرده و پس از فیلم‌نامه که برای فیلم «به آهستگی» از مازیار میری در سال 1383 نوشت، اکثر فیلم نامه‌های نگارش خودش از جمله دربند را شخصا کارگردانی کرد.

 

داستان فیلم

دربند یک فیلم دلچسب و قوی در زمینه اجتماعی و مخصوصا مشکلات نسل چهارمی‌هایی است که از زندگی پایتخت‌نشینان فاصله گرفته و معضلات‌شان متفاوت است. تقابل این تفاوت‌ها میان دو قشر از جامعه با دو فرهنگ جدا و کنار آمدن یک دختر جوان با مشکلات و پلیدی‌های پایتخت و هم چنین زندگی با کسانی که در حقیقت زندگی نمی‌کنند، باعث جذابیت و حساسیت‌های فیلم شده است.

داستان از آن‌جایی شروع می‌شود که نازنین (رتبه 15 کنکور) برای خواندن رشته پزشکی به تهران می‌آید اما از بخت بدش یا شاید هم بی‌قانونی، خوابگاه نصیبش نمی‌شود و حالا باید با یک شهر توسعه زده، درنده و با انسان‌هایی شاید مالیخولیایی دست و پنجه نرم کند.

این فیلم روایت‌های متفاوتی از اسارت مردم در کلان شهرها و افرادی که با جان مردم قمار می‌کنند، بیان می‌کند. نازنین قصه ما هم درگیر همین بازی‌های انسان‌های پلید است. 

شهبازی در انتهای فیلم شخصیت قهرمان داستان را با یک درک تراژیک نجات می‌دهد و انتهای فیلم هم به صورت مستقیم شما را ناراحت نمی‌کند هر چند پایان شیرینی را هم رقم نزده و به صورت یک «فیلم‌فارسی» فیلم تمام نمی‌شود.

 

تقابل ژست‌ها

نازنین (نازنین بیاتی) در فیلم به طور واضح معرفی نشده و ذهن بیننده از شناخت کامل آن عاجز است اما رفتارهایی که از خود نشان می‌دهد، حاکی از رشد در خانواده‌ای با اصالت و با فرهنگ است و در کنار آن سحر (پگاه آهنگرانی) یک دختر بی‌هویت است که در زندگی خود حد و مرزی قائل نیست و برای رسیدن به هدف خود دست به هر کاری می‌زند و اصلا معلوم نیست از کجا آمده و آرزویش خلاصی از این مملکت است. نازنین و سحر در کنار هم زندگی می‌کنند و احساسات میان آن دو موجب برقراری دیالوگ‌های جذابی می‌شود.

 

نقطه اتکا فیلم، بازی بسیار زیبای «نازنین بیاتی» است، به او عنوان «پدیده جوان سی و یکمین جشنواره فیلم فجر» را دادند و دلیل آن هنرنمایی قابل ستایشی است که در این فیلم از خود نشان داد. همچنین نوید یک بازیگر با سطح کلاس بالا را در سینمای ایران می‌دهد، هر چند از بازی دیگر بازیگران مثل پگاه آهنگران و احمد مهرانفر نمی‌توان گذشت و آن‌ها نیز نمره قابل قبولی از بازی خود می‌گیرند.

با توجه به رویکرد همزاد پندارانه و ارتباط عمیق فیلم با قشر جوان جامعه، پیشنهاد می‌کنم حتما به دیدن این فیلم رفته از دیدن آن لذت ببرید.

برچسب ها
نظرات کاربران
کد امنیتی
ali007
ali007
٩٢/٠٧/٠٨
٠
٠
تیریک به اصغر فرهادی عزیز.
jalal
jalal
٩٢/٠٧/٠٨
٠
٠
دربند نسبت به عیار 14 ضعیف تر است.ضعف بارز این فیلم معرفی شخصیت های اصلی فیلم است.به عنوان مثال شخصیت نازنین مبهم است
mhv
mhv
٩٢/٠٧/٠٨
٠
٠
بسیاری از منقتدین اصلی ترین ضعف فیلم رو همین شخصیت مبهم نازنین میدونن، ولی خب منتقدین غربی اصلا با همچین فضایی غریبه نیستن / رفتار هایی که نازنین از خودش نشون میداد اصالتش رو مشخص میکرد، مخصوصا رفتارش و هم چنین مکالمه هایی که با خانوادش داشت/ به نظرم پیشینه مجهول نازنین کاملا از عمد بوده که هم به جذابیت فیلم افزود و هم معکوس خوبی برای سحر بود که از زندگی قبل او هم خبر نداریم :)
jalal
jalal
٩٢/٠٧/٠٨
٠
٠
فیلم گذشته شایسته حضور در اسکار را دارد
mhv
mhv
٩٢/٠٧/٠٨
٠
١
قطعا همینطوره ولی فیلم دربند مناسب تر است ، چون هم از ساختار قوی تری برخورداره و هم ماهیت ایرانی داره، یادمون نره که چند درصد عوامل گذشته ایرانی بودن؟ چند بازیگر ایرانی در این فیلم ایفای نقش می کرد؟ چه قدر فرهنگی ایران در فیلم دیده می شد؟؟؟؟
رادمهر
رادمهر
٩٢/٠٧/٠٨
٠
٥
فیلم گذشته خیلی بی سر و ته بود واقعا فراستی حق داشت..ینی اینقد فیلم روی هوا؟؟ینی یه نویسنده نباید بتونه تعلیقی که خودش ایجاد می کنه رو حل کنه؟؟؟فقط دکوپاژ این فیلم خوب بود و الا از لحاظ داستان هم با فرهنگ ما همخوانی نداشت هم فیلمنامه ی خوبی نبود از لحاظ نگارشی
mhv
mhv
٩٢/٠٧/٠٨
٠
٠
اونقدرا هم نمیشه سخت گرفت، به نظرم کار کشیدن از بازیگرا و کارگردانی این فیلم خیلی خیلی خوب بود ولی موضوع تکراری فیلم نامه کاملا ازاردهنده بود
fatemeh
fatemeh
٩٢/٠٧/٢٣
٠
٠
گذشته از هر لحاظ بهترین انتخاب برای اسکار بود فیلم بسیار قوی و خوبیه . در ضمن دوستانی که میگن غیر ایرانی یه .. همیشه نشون دادن فرهنگ ایرانی نباید مستقیم تو چش بیننده باشه کافیه به کاراکتر احمد( نقش مرد ایرانی فیلم ) دقت کنین همیشه در حال سر و سامان دادن به اوضاع آشفته ی اطراف و بهبود روابط اعضای خانواده است و البته در درست کردن قرمه سبزی مهارت داره ...:)
اونییییی زهرا
اونییییی زهرا
٩٢/٠٧/٠٨
٠
٠
رفتم فیلم و ببینم اما بازیگراش کیا هستن ؟
mhv
mhv
٩٢/٠٧/٠٨
٠
٠
نازنین بیاتی که اولین فیلمش رو بازی میکنه و همانطور که گفتم به عنوان یک ستاره ازش یاد کردن+احمد مهرانفر و پگاه آهنگرانی
غ-مریم
غ-مریم
٩٢/٠٧/٠٨
٠
٠
میگم آقای وکیلی این فیلمتونو اگه دارین بدین مام ببینیم اگه فیلم دیگه م دارین بدین :))))))))))))
mhv
mhv
٩٢/٠٧/٠٨
٠
٠
همین شما ها هستین که باعث خشکیده شدن درخت سینما میشین خخخخخ
علیرضا
علیرضا
٩٢/٠٧/٠٨
٠
٠
:)))))
باران
باران
٩٢/٠٧/٠٨
٠
٠
درخت سینما خخخخ
غ-مریم
غ-مریم
٩٢/٠٧/٠٩
٠
٠
خوب سينما خيلي تاريكه من ميرم وهم ورم ميداره همچي حول ميوفته تو جونم خوف ميكنم بهم نميچسبه ميگيرم ميارم خونه با خانواده تو روشنايي ميبينيم به جونمون بشينه
mhv
mhv
٩٢/٠٧/١٠
٠
٠
مغز متلاشی شده هول ندارین از سینما میترسین خخخخخخ
Paeez
Paeez
٩٢/٠٧/٠٨
١
٠
گذشته یه نمونه ای از جدایی نادر از سیمین بود اما این فیلمو ندیدم دوست دارم ببینم:)کیست مرا یاری دهد؟:)امیدوارم بریم سینما ببینمش!
mhv
mhv
٩٢/٠٧/٠٨
١
٠
حتما برید :)
باران
باران
٩٢/٠٧/٠٨
١
٠
مو میام
علیرضا
علیرضا
٩٢/٠٧/٠٨
٠
٠
خوشم میاد محمد حسن همه کاره ای :))) ایول به این نقدت حیف شد من نتونستم باهات بیام...
mhv
mhv
٩٢/٠٧/٠٩
٠
٠
مثل شما که عکاس نیستم خخخخ / ایشالا دفعه بعد
باران
باران
٩٢/٠٧/٠٨
٠
٠
ممنون/ میبینیم ایشالا / ولی خب بهتر بود دربند بره اسکار / همه اش که نمیشه فیلمای فرهادی رو فرستاد
mhv
mhv
٩٢/٠٧/٠٩
٠
٠
موافقم :)
maede
maede
٩٢/٠٧/٠٩
١
١
حالا یه بار اصغر فرهادی اسکار گرفت دوباره از ایشون فیلم فرستادن به امید اسکار؟!تکرار یادم جالب نیس.تعریف دربندو زیاد شنیدم..اگه بشه حتمن میریم!مخصوصن اینکه پایانش غیر شیرینه خیلی خوبه..من عاشق اینجور فیلمام!
mhv
mhv
٩٢/٠٧/٠٩
٠
٠
البته پایانش رو سعی کرده تلخ تموم نکنه :)
رویا خانوم
رویا خانوم
٩٢/٠٧/١٠
١
٠
عزیزم آقای فرهادی اون دفه اسکار نگرفتن.گلدن گلاب بود.زمین تا آسمون فرق دارنا اینا :)))
mhv
mhv
٩٢/٠٧/١٠
٠
٠
هر دوش رو گرفتن اسکار فیلم زبان خارجی رو هم گرفتن، در یک بخش دیگر هم فقط کاندیدا بودن :)
maede
maede
٩٢/٠٧/١٠
٠
٠
:| ممنون آقای وکیلی..خوب شد شما توضیح دادین.
r_roshnavand
r_roshnavand
٩٢/٠٧/٠٩
٠
٠
سلام ....... كسي رايتي اين فيلم را ندارد
mhv
mhv
٩٢/٠٧/٠٩
٠
٠
خخخخ
m-ziya
m-ziya
٩٢/٠٧/٠٩
٠
٠
ببخشید که همشو نخوندم! تا اون میان تیتر دوم خوندم! بعد گفتم برم ببینم بعد بیام بخونم! چون نقد فیلمو قبل فیلم نمیخونم! البته سلیقه من این طوریه محمدحسین جان! عرض شود خدمتت که معذرت میخجوام! ولی این همه فیلم هالیوودی که آخرش خوب تمومه میشه «فیلم فارسی» بوده ما خبر نداشتیم! این آمریکایی ها هم از ما تقلید میکنن؟! این نگاهو قبول ندارم. چون تو عالم سینما یه سری فیلما خوب تموم میشن یه سریا بد! و به هیچ کدومشون هم به خاطر بد یا خوب تموم شدنشون نمیشه ایراد گرفت! استفاده کردیم براد ر گل!
mhv
mhv
٩٢/٠٧/٠٩
٠
٠
قربونت :)
fafa.tk
fafa.tk
٩٢/٠٧/٠٩
٠
٠
من اصن نظر نمیدم چون نه دربند رو دیدم نه گذشته رو!!!فقط دست شما درد نکنه ادمین وکیلی:)
mhv
mhv
٩٢/٠٧/٠٩
٠
٠
خواهش میشه قابل شمارو نداشت :))
v-qavam
v-qavam
٩٢/٠٧/٠٩
١
٠
عاشق شخصیت های مجهولم:)
mhv
mhv
٩٢/٠٧/٠٩
٠
٠
تو رو درگیر خودش میکنه :)
sm.asadi
sm.asadi
٩٢/٠٧/١٠
٠
٠
دربند که یک فیلم با سیاه‌نمایی تام و تمامه! اگر این فیلم اسکار می‌رفت که همه دادشون در می‌آمد که وا اسلاما! وا ایرانا... به نظرم هیئت انتخاب چاره‌ای جز «گذشته» نداشته‌اند بعدشم ملاک ملیت یک فیلم برای اسکار پنج فاکتوره که گذشته همش رو داشته: تهیه‌کننده، کارگردان، فیلم‌نامه نویس، مدیر فیلم‌برداری و بازیگر
mhv
mhv
٩٢/٠٧/١٠
٠
٠
بند e درباره معیار زبان خارجی است که فیلم فرهادی احتمال زیاد به مشکلی برنمیخوره هرچند فیلم هوس، احتیاط انگ لی قبلش نتونست قبول بشه چون تهیه‌کننده، کارگردان، فیلم‌نامه نویس تایوانی بودن و بقیه اینطور نبودن/ پس نقش کلاری و علی مصفا خیلی تعیین کننده است/// درباره سیاه نمایی موافق نیستم این فیلم فقط گوشه ای از معضلات اجتماعی را به تصویر کشیده :) / البته بعضیا در همه حالات به تصمیم انتخاب فیلم خرده میگیرن و این حرفتون رو قبول دارم
پربازدیدتریـــن ها
یک پارچ آب سرد!

شرط ثبت نام

٩٥/٠٩/٠٩
شعری سروده خودم

ترافیک خیال

٩٥/٠٩/٠٧
میانه رو و دانا

امر به معروف و نهی از منکر وظیفه کیست؟

٩٥/٠٩/١٠
پاییز را مرگ می دانم

پاییز لعنتی

٩٥/٠٩/٠٦
گپ و گفتی کوتاه با دانشجویانی که در کنار تحصیل کار هم می کنند

کار کن، دانش بجو!

٩٥/٠٩/٠٧
قرار نیست بیایی!

بامداد پنجم آذر هزار و سیصد و نود و قلب

٩٥/٠٩/٠٦
شعری سروده خودم

حیف که روی من این جا به تو هم باز نبود

٩٥/٠٩/١١
طنز

نامه ای منصفانه به استاد

٩٥/٠٩/١١
برای پدر مهربانم

خورشید ِ گل فروش

٩٥/٠٩/٠٩
اراده

می خواستم خلبان شوم

٩٥/٠٩/٠٦
اگر ریزعلی می بود، شاید داستان طور دیگری رقم می خورد

جای دهقان فداکار خالی بود

٩٥/٠٩/١٠
چه کاریست؟

فهم

٩٥/٠٩/٠٨
یکی این را به زندگی حالی کند

برزخ

٩٥/٠٩/٠٧
وقتی در 24 ساعت یک ملت عزادار می شود...

تراژیک ترین دو روز

٩٥/٠٩/٠٨
بیا همت کن رفیق

با دود و غبار هم مدارا ؟!

٩٥/٠٩/١١
لعنت به هرچه یاد تو را زنده می‌کند

تقویم های بی عدد / شعر

٩٥/٠٩/١٠
وقتی آقا جان، خانوم جان، بابا و مامان با هم پرکشیدند

بلیط رفت و بی برگشت!

٩٥/٠٩/٠٩
هنوز درد می کند

چوب استاد

٩٥/٠٩/٠٦
بارانی که نمی بارد

این هوا خفه مان می کند

٩٥/٠٩/٠٧
قسمت اول: فراخوان

جایزه ادبی در قرون پیشین

٩٥/٠٩/٠٨