هدف وسیله را توجیه می‌کند؟!
چقدر زیبا اعتقادات‌مان را به بازی گرفته‌ایم ...

هدف وسیله را توجیه می‌کند؟!

نویسنده : محمد امین شرکت اول

اصولا هر انسانی، در هر دین و با هر اعتقادی، خوبی و خوب بودن و کار خوب انجام دادن را دوست دارد. اصلا این فطرتی است که خداوند در درون وجود او قرار داده است! ولی چیزی که این وسط مهم است، روش و راه رسیدن به این خوبی و خوب‌ بودن است؛ تمامی ادیان و مذاهب دنیا به غیر از اسلام، می‌گویند که مهم هدف است که خوبی است؛ شما از هر راه و وسیله‌ای برای رسیدن به این هدف می‌توانی استفاده‌کنی و به همین خاطر است که در دنیا، فردی مثل رابین‌هود را شخصی نیک‌خوی می‌دانند؛ چون او برای کمک به مردم فقیر کشورش و گرفتن حق آن‌ها از ظالمان تلاش می‌کرد. ولی اسلام در این باره نظری متفاوت و کامل‌تر دارد.

 

دین اسلام می‌گوید تنها کار نیک است که هدفی نیک را به دنبال دارد. چرا که در این فرهنگ، هدف از کمک کردن، نزدیکی به خداوند است، یعنی کمک کردن خودش یک وسیله‌ای است برای نزدیکی، پس در این فرهنگ نمی‌توان گفت که «من دزدی می‌کنم، تا پولدار شوم و به فقرا کمک کنم» چون دزدی انسان را از خدا دور می‌کند. پس این وسیله کارآیی ندارد و آن هدف این وسیله را توجیه نمی‌کند. روزی فردی به محضر امام صادق (علیه السلام) می‌رسد و خدمت ایشان عرض می‌کند: آقا جان من در خزانه‌داری خلیفه مشغول به کار هستم و مطمئنم که او پول‌های خود را از ظلم‌کردن به مردم به دست می‌آورد، آیا من می‌توانم از آن پول‌ها بدون اجازه او بردارم و بین فقراء تقسیم کنم؟ امام در پاسخ او فرمودند: پس اگر تو هم این کار را انجام‌دهی چه فرقی بین تو و اوست او هم دزدی کرده و تو هم می‌خواهی کار او را انجام بدهی؟ خداوند در هیچ کار حرامی، خیر قرار نداده است!

 

اسلام می‌گوید کار نیک است که فقط به خوبی می‌انجامد و شما هر چه قدر هم که برای رسیدن به هدف خوب خود، از راهای دیگری بخواهی استفاده کنی شاید در ظاهر به جایی برسی ولی در حقیقت نه.

شهید مطهری (ره) در مورد این موضوع که هدف وسیله را توجیه نمی‌‌کند گفته:

براي حق بايد از حق استفاده کرد. يکي از راه‌هايي که از آن راه، بر دين از جنبه‌هاي مختلف ضربه وارد شده است، رعايت نکردن اين اصل است که ما همان‌طور که هدف‌مان بايد مقدس باشد، وسايلي هم که براي اين هدف مقدس استخدام مي‌کنيم بايد مقدس باشد. مثلاً ما نبايد دروغ بگوييم، نبايد غيبت کنيم، نبايد تهمت بزنيم؛ نه فقط براي خودمان نبايد دروغ بگوييم، به نفع دين هم نبايد دروغ بگوييم. يعني به نفع دين هم نبايد بي‌ديني كنيم، چون دروغ گفتن بي‏ديني است. يعني به نفع دين دروغ گفتن به نفع دين بي‌ديني کردن است. به نفع دين تهمت زدن، به نفع دين بي‌ديني کردن است. به نفع دين غيبت کردن، به نفع دين بي‌ديني کردن است. دين اجازه نمي‌دهد ولو به نفع خودش ما بي‌ديني کنيم.

«اُدْعُ اِلي سَبيلِ رَبِّکَ بِالْحِکْمَةِ وَ الْمَوْعِظَةِ الْحَسَنَةِ» (سوره مبارکه النحل آیه 125)

«مردم را با حكمت و اندرز نيكو به راه پروردگارت فراخوان »

 

هر نوع آهنگی بخواهند بخوانند، اشکالی ندارد، چون درباره امام رضا(ع) است دیگر! برای پر شور شدن عزای امام حسین(ع) قمه بزنیم، مهمانی آنچنانی بگیریم و دست به هر کاری می‌توانیم بزنیم تا بانی‌های ساخت یک مدرسه را دور هم جمع کنیم! این‌ها تنها نمونه‌ای از این قبیل کارهای بود.

 

سرمنشا این تفکر پس از خاتمه تسلط کلیسا بر اروپا شروع شد؛ در رنسانس افراد زیادی تحت عناوین مختلفی مثل روشن فکری، آزادی‌های بیش از حد به غربِ تازه از چنگال کلیسا دادند. که یکی از این آزادی‌ها این موضوع است. البته نمی‌توان به طور قطع گفت که این تفکر را چه شخصیتی ابداع و شایع کرد ولی یکی از مؤثرترین افراد در این زمینه فردی به نام «نیکولو برناردو ماکیاولی» است؛ ماکیاولی فلسوفی است که در اوخر عصر رنسانس زندگی می‌کرده و در کتاب یا بهتر بگویم جزوه نوشته خود، برای امپراتوران ظالم و مستبد غربی بر این امر تأکید می‌کند! او در این کتاب تأکید کرده که هدفی مثل ایجاد حکومت قدرتمند، وسیله را توجیه می‌کند.

 

چقدر زیبا اعتقادات‌مان را به بازی گرفته‌ایم ...

برچسب ها
نظرات کاربران
کد امنیتی
b-bahmani
b-bahmani
٩٢/٠٦/١٧
١
٠
:| اوووووووف بابا خلاصه تر!
m.a.sh.a
m.a.sh.a
٩٢/٠٦/١٧
٠
٠
عزیزم این خیلی کوتاه و جامعه بود!!!! از این ک.تاه تر از جامعیت مطلب کم میشد!!!! شما هم یکم صبر خودت رو بالا ببر تا بتونی چنین مطالبی رو هم بخونی !!!!
غ-مريم
غ-مريم
٩٢/٠٦/١٧
١
٠
واقعا نكته ي جالبي بود منم بارها بهش فكر كردم كه اسطوره هايي از اين دست كه همه ي ما حداقل چند بار تو زندگي درموردشون ديديم و شنيديم چرا از راه دزدي و راه زني ميخوان به مردم كمك كنن يكي ديگه شونم رابرت آرم استرانگ بود كه يكي از شخصيتاي دوست داشتني زمان ما بود به قول شماچقدر زیبا اعتقادات‌مان را به بازی گرفته‌ایم ...ممنون بسيار زيبا بود آقاي شركت
m.a.sh.a
m.a.sh.a
٩٢/٠٦/١٧
٠
٠
اصلا اسطوره سازی و شاخص سازی خود ی. سری بحث طولانی دارد؛ باید دید اول با چه تفکر و اعتقادی فرد را شاخص می کنند؛ شاید فردی که در تفکری اسطوره ی خوبیست و همان فرد در تفکری دیگر نماد بدی حساب می شود!!!!
h-hidarpoor
h-hidarpoor
٩٢/٠٦/١٧
١
٠
سلام/ مطلب قانع کننده و مستدلی بود... خدا قوت / یک مثال دیگه کار صدا و سیمای ملی ماست که به هر وسیله ای شده می خواد جذب مخاطب کنه رسانه ی ملی که حالا میلی شده و هرآهنگی رو پخش می کنه و .../ اما در مورد آهنگ های مذهبی باید بگم که درسته که تو این وادی هم راه اشتباه هست اما از خوباش نباید گذشت... موسیقی حلال نوش جانمان!!
m.a.sh.a
m.a.sh.a
٩٢/٠٦/١٧
٠
٠
تمامی مردم را به چاله‌ای می‌اندازند که انتهایش چاه است با این تفکر که جلوی مستقیم به چاه ماهواره افتادن تعداد اندکی را بگیرند!!!!
افسانه بانو
افسانه بانو
٩٢/٠٦/١٨
٠
٠
الان این قضیه صدا و سیما چیه ؟ قراره همین 4 تا اهنگم پخش نکنن ؟ اون وقت یعنی چی ؟
ati200
ati200
٩٢/٠٦/١٨
٠
٠
شما زیاد تند میری....رو دست مراجع تقلید و رهبری بلند شدی دیگه..اگه اهنگ صداوسیما مشکل داشت جلوش و می گرفتن اقا....فقط غنا حرامه اونم درصورتی که درتو اثر بذاره و ازحال خودت خارج شی..درغیر اینصورت حتی میشه غنارو هم گوش داد....مثل یه چیز معمولی.....اهنگ صداسیما غنا نیست...این همون حرف من تو مطلب قبلی یمه..ازدین شناخت کافی نداریم و بازم فکر میکنمی حق باماست و بقیه نمی فهمن...
m-ziya
m-ziya
٩٢/٠٦/١٨
١
٠
خانوم آتی بانو! لازم شد من یه سخنرانی رهبری براتون بیارم که میگن پخش شدن آهنگ در صدا و سیما مهر حلال بودن بر روی آن نمیزند! خیلی از آهنگای صدا و سیما حرامه! یکی از دوستان از یه بنده خدایی که رفته بود صدا و سیما به عنوان میهمان برنامه نقل میکرد که منو به زور بردن گفتن باید گریم شیم، گفتیم چشم! یه هو گریموره به ما که خوب حداقل قیافمون ریش و پشم دار بود گفت: «حاجی میبینی چرخ روزگارو؟! 30 سال پیش هایده نشسته بود رو این صندلی حالا شما!» این آدمایی که این طور کارها رو قبل انقلاب میکردن و به علت تربیت نشدن نیرو هنوز هم هستن، میتونن یه صدا و سیمای اسلامی بسازن!؟ دم شهید آوینی گرم که میگفت: «صدا و سیما رو باید شخم زد و از نو ساخت»
fafa.tk
fafa.tk
٩٢/٠٦/١٨
٠
٠
عالی مستر ضیا...توضیحتون عالی بود.آتی هرچیزی که از صداوسیمای خودمون پخش میشه حرام نیس ولی توشون حرام هم پیدا میشه....
Mostafa
Mostafa
٩٢/٠٦/١٨
١
٠
از اونجایی که هیچ کس رو در قبر دیگری نمیخوابانند، نیازی به اقناع دیگران نمیبینم ! اما از باب امر به معروف و نهی از منکر عرض میکنم که سخن بانو اتی و دیگر افرادی که چنین میگویند به نوعی مغالطه و فرافکنی و گول زدن خود است و به نوعی پیروی از خواهشهای نفسانی است. و دو روز دنیا است و خواهش های نفس سرکش ما آدمیان و دشمنی در کمین به نام ابلیس. هرچند که دعای عاقبت بخیری برای تمام همه مفید فایده است. خدایا چنان کن سرانجام کار تو خوشنود باشی و ما رستگار. والعاقبه للمتقین.
با من بمان
با من بمان
٩٢/٠٦/١٧
٠
١
و با تمام شدن تسلط کلیسا و دین مسحیت ، پیشرفت در اروپا شروع شد....
m.a.sh.a
m.a.sh.a
٩٢/٠٦/١٧
٠
٠
با تمام شدن تسلط کلیسا و دین مسحیت ، تفریط در اروپا تمام شد و افراط در اروپا شروع شد....
springsell
springsell
٩٢/٠٦/١٧
٠
٠
ممنون.خیلی جالب و کامل و تأثرگذار بود..
m.a.sh.a
m.a.sh.a
٩٢/٠٦/١٧
٠
٠
دوستـــــــــــــــــــــــان !!!!! این جمله ی «برای پر شور شدن عزای امام حسین(ع) قمه بزنیم،» رو من ننوشته ام و کسی دیگر !!!! این جمله را به متن من اضافه کرده است !!!!
آرشام ایرانی
آرشام ایرانی
٩٢/٠٦/١٧
٠
٠
خوب ابنم جز افراط و تفریطه.
m.a.sh.a
m.a.sh.a
٩٢/٠٦/١٧
٠
٠
عزیزم این بحثی بسیار طولانی داره؛ هم در ردش و هم در اثباتش؛ من هم نمی خواهم و نمی توانم در مقام رد و یا اثبانتش حرفی بزنم !!!!
farzaneh_h
farzaneh_h
٩٢/٠٦/١٨
٠
٠
:)). آفرین دوستان علاوه بر دست قیچی بودن خصوصیات قابل توجه دیگه ای هم دارن :دی.
m-mousavi
m-mousavi
٩٢/٠٦/١٧
٠
٠
واقعا درست است، بعضی ها برای رسیدن به کار خیر و هدف خوب شون دست به هرکاری و بعضی وقت ها دست به گناه می زنند...
m.a.sh.a
m.a.sh.a
٩٢/٠٦/١٧
٠
٠
این گونه اعمال از نفس آدمی بروز می کند!!!! چون نه تنها که آن عمل نیک در وجود آدمی تاثیری نمی گذارد، حتی آن اعمال بدی که در کناره ی آن انجام می شود سبب تغییر ماهیت آن عمل نیک می شوند و آن را به به سوی بدی می کشند !!!!!
Paeez
Paeez
٩٢/٠٦/١٧
٠
٠
نمیشه برای رسیدن به یه ایده آل راه نادرستو رفت تا با اون بخوای خوبی کنی!به قول شما هدف وسیله رو توجیه نمی کنه..گاهی وقتا این توجیها باعث میشه گناه در نظر فرد ساده گرفته میشه و بعد نفس آدم هی سوق می ده اونو که این کارو می کنم وقتی بهش رسیدم اونجوری جبرانش می کنم..درمورد اسطوره ها هم از طریق همین حرکت فرهنگی نرم از کودکی بچه ها رو تحت تاثیر قرار می ده...ممنون مطلب به جا و خوبی بود
m.a.sh.a
m.a.sh.a
٩٢/٠٦/١٧
٠
٠
فکر کنم از پیامبر اکرم است که می فرمایند کهد بزرگ ترین گناه نزد خداوند، همان کوچک ترین گناه نزد بنده است!!!! // خواهش خانم
m-mousavi
m-mousavi
٩٢/٠٦/١٨
٠
٠
در جایی دیگر پیامبر اکرم می فرمایند: گناه اعمال نیک انسان را از بین می برد
b-bahmani
b-bahmani
٩٢/٠٦/١٧
٠
٠
محمد امین جون تو پنج خط چکیدش رو بنویس .... خوب بخونیم آخر!
m.a.sh.a
m.a.sh.a
٩٢/٠٦/١٧
٠
٠
دین اسلام می‌گوید تنها کار نیک است که هدفی نیک را به دنبال دارد. چرا که در این فرهنگ، هدف از کمک کردن، نزدیکی به خداوند است، یعنی کمک کردن خودش یک وسیله‌ای است برای نزدیکی، پس در این فرهنگ نمی‌توان گفت که «من دزدی می‌کنم، تا پولدار شوم و به فقرا کمک کنم» چون دزدی انسان را از خدا دور می‌کند. پس این وسیله کارآیی ندارد و آن هدف این وسیله را توجیه نمی‌کند. روزی فردی به محضر امام صادق (علیه السلام) می‌رسد و خدمت ایشان عرض می‌کند: آقا جان من در خزانه‌داری خلیفه مشغول به کار هستم و مطمئنم که او پول‌های خود را از ظلم‌کردن به مردم به دست می‌آورد، آیا من می‌توانم از آن پول‌ها بدون اجازه او بردارم و بین فقراء تقسیم کنم؟ امام در پاسخ او فرمودند: پس اگر تو هم این کار را انجام‌دهی چه فرقی بین تو و اوست او هم دزدی کرده و تو هم می‌خواهی کار او را انجام بدهی؟ خداوند در هیچ کار حرامی، خیر قرار نداده است!
m.a.sh.a
m.a.sh.a
٩٢/٠٦/١٨
٠
٠
ببخشید که7 خط شد :|
علیرضا
علیرضا
٩٢/٠٦/١٨
٠
٠
واقعا این که "خداوند در هیچ کار حرامی، خیر قرار نداده است!" رو باید به خیلی ها فهموند! میگه: چون فلانی از فلانی، فلان قد کلاه برداری کرده منم ازش فلان قد کلاه برداری می کنم تا حساب کار بیاد دستش بفهمه دنیا بی قانون نیست! آخه چی بگی به این بشر...!
m.a.sh.a
m.a.sh.a
٩٢/٠٦/١٨
٠
٠
باس بهش بگی که تو می‌خای با بی‌قانونی کردن، قانون‌دار بودن دنیا رو به دیگران ثابت کنی ؟!؟!
علیرضا
علیرضا
٩٢/٠٦/١٨
٠
٠
"اسلام می‌گوید کار نیک است که فقط به خوبی می‌انجامد و شما هر چه قدر هم که برای رسیدن به هدف خوب خود، از راهای دیگری بخواهی استفاده کنی شاید در ظاهر به جایی برسی ولی در حقیقت نه." خداییش عجب دین کاملی داریم ما مسلمان ها ... فقط حیف که بعضی از ما مسلمون ها فقط قوانین را می نویسند اما خبری از اجرا نیست...
m.a.sh.a
m.a.sh.a
٩٢/٠٦/١٨
٠
٠
بعضیامون حتی از بین قوانینش هر کدوم رو که دوست داریم رو انتخاب می کنیم و بهش عمل می کنیم و بقیه اش رو بی خیالی طی می کنیم !!!!!
علیرضا
علیرضا
٩٢/٠٦/١٨
٠
٠
برادر محمد امین یک سوال: این "مردم را با حكمت و اندرز نيكو به راه پروردگارت فراخوان" که آیه قرآن کریم هست فقط به همین روش اشاره شده یا مثلا مثل امربه معروف و نهی از منکر که سه مرحله داره این مورد هم مراحل مختلفی داره ؟
m.a.sh.a
m.a.sh.a
٩٢/٠٦/١٨
٠
٠
این یعنی شما به هر قیمتی نخواهی افراد را به سمت خدا بکشانی !!!! مثلا با دروغ گفتن و .....
shiezadeh
shiezadeh
٩٢/٠٦/١٨
٠
٠
اینکه خانواده ها دو تا جوون رو ب هم برسونن کار خوبیه! اما اینکه چطور این کار رو انجام بدن ممکنه خیلی خوب نباشه! هزینه های سنگین و موسیقی و اسراف و ... // یا توی خیلی از کارهای دیگه که همه ما می دونیم و کم و بیش باهاش مواجه شدیم و قطعا اکثرمون مخالفیم و اشتباهه // می دونم چی شد ک راغب شدین همچین مطلبی رو بنویسین ، تیتر مطلب هم متن پیامی بود ک برام اومد ، نمی خوام فضای اون شب رو توجیه کنم ولی زود تصمیم گرفتین : - تا حالا سرزده رفتین بچه های اونجا رو ببینین!؟ ... من زیاد رفتم! از راه ک می رسی و فضای بسته و خفه اونجا رو می بینی نمی دونی باید چیکار کنی! برای اینکه بچه ها رو از اون حالت دربیاری دلت میخاد سرگرمشون کنی تا لحظات شادی داشته باشن ، نمی تونی یه توپ یاعروسک برداری و باهاشون بازی کنی چون اکثرا کنترل اعضا بدنشون رو کامل ندارن یا کلا ندارن . نمی تونی باهاشون شعر بخونی چون خیلی هاشون فقط میتونن بگن مامان و خاله و آب! نمی تونی تک تک بری کنارشونو نوازششون کنی چون وقتی تو رو کنار یکی دیگه ببینن می زنن زیر گریه! نمی تونی تلویزیون روشن کنی و یه برنامه شاد براشون بذاری چون خسته شدن از این چیزا . نمی تونی ویلچرهمه رو ببری توی فضای سبز تا لذت ببرن چون حداقل دو ساعت زمان می بره! نمی تونی از آسایشگاه ببریشون بیرون چون خود آسایشگاه در سال کلا دو ، سه بار برنامه میذاره و همه رو هماهنگ میبره و میاره! تازه اونم نه همه رو ، فقط اونایی ک یه ذره نرمال ترن . نمی تونی باهاشون از این ور و اون ور و خانواده حرف بزنی چون حرفی برای گفتن ندارن . نمی تونی ..... هیچ کاری انجام بدی!! .... // شما از دیدن اون محیط ناراحت شدین ولی بچه ها یه لحظه لبخند از روی لبشون محو نشد . من ک تو طول برنامه کنارشون ایستاده بودم می دیدم چطور باخنده دست می زدن و کیف می کردن . جو شاد اونجا حال همه رو خوب کرد و مطمئن باشین خاطره یه شب شاد رو فراموش نمی کنن . نمی تونین منکر این بشین ک موسیقی اونشب روی جو تاثیر نداشت و باعث پویایی و همراهی جمعیت نشده بود!! // بازارچه رو بردن ب سمت یه جنگ شادی برای جذب مخاطب . یه محیط مفرح ک مردم جذب بشن . نمایش موزیکال و ادا و اطوارهای مجری و دعوت چهره های شاخص و غذاهای مختلف و ... . کارهایی ک توی جشنواره های مختلف صورت میگیره مثل جشنواره کیش و ... . چون سالهای اول استقبال چندانی نشد علی رقم همه تبلیغاتی ک صورت گرفت . هرینه نگهداری هرکدوم از مددجوهای اونجا ماهیانه 1200000 ت مه دولت فقط 150000 ت رو تامین میکنه و باقی رو همون آدم هایی ک دیدین پرداخت می کنن . نمی دونم تونستم منظور رو برسونم یا نه!؟ ...// نباید چشم تون رو روی همه اتفاقات خوب اونجا ببندین و فقط از موسیقی گله کنین ... همین // مرسی :)
fafa.tk
fafa.tk
٩٢/٠٦/١٨
٠
٠
دریا درست میگی ولی اون بعضی از مواقعه.اینو در نظر بگیر که همیشه اینطور نیس.همون قمه زدن درسته واقعا؟؟؟یا همین سامی یوسف...شعراش درسته درباره خدایه اما آهنگه.من خودم گوش میکنم آهنگاشو ولی بر خلاف اسلامه.یادمه یه جا خوندم آهنگ گوش کردن هرچی باشه باعث کم شدن حافظه وخیلی چیزای دیگه میشه.شما درست میگی ولی اونایی که گفتی فرق دارن.خودت گفتی هیچ کاری نمیشه انجام بدی ولی ما که یه عالمه کار میتونیم انجام بدیم.راستش نمیدونم چی جوری منظورمو برسونم بهت ولی اصل نظرم این بود:اینی که گفتی یه استثناست که هرچند نباید باشه.چرا واسشون قرآن رو نمیذاریم؟چرا جشنای ما شده آهنگ آهنگ و آهنگ....ینی جشن فقط آهنگه؟؟؟شما میگین اون بچه ها باهاشون هیچ کاری نمیشه کرد و این کار خوشحالشون کرده...خوش حالی به هر قیمتی؟؟
farzaneh_h
farzaneh_h
٩٢/٠٦/١٨
٠
٠
دریا جون :). از خود مقاله بیشتر بود نظرت :دی.
m-ziya
m-ziya
٩٢/٠٦/١٨
٠
٠
همه این چیزایی رو که شما میگین قابل درکه! اما با مشروب هم میشه شاد بود، نمیشه؟! پس بریم مشروب بخوریم! هیچکس فقط آهنگشو ندیده! من از اون اجرایی که بچه ها کردن خیلی خوشم اومد! همش نمیتونست آهنگ لایتی مث اون داشته باشه؟! خانوم شیعه زاده من خیلی با آهنگش مشکل نداشتم، چون فامیل و دور و بریام خیلی از این کارها میکنن و من فقط تحمل میکنم! اما یه طرفه به قاضی رفتید. بچه معصومی که با دوساعت تلویزیزیون دیدن خسته میشه، خوب با دو ساعت آهنگ دوپس دوپس گوش کردن هم نه تنها خسته نمیشه بلکه تاثر مخرب داره روش! در کل دست شما درد نکنه! کلا کار خوبی بود! ام یه کم به حواشیش باید توجه کرد×
رادمهر
رادمهر
٩٢/٠٦/١٨
٠
٠
اینو که کاملا موافقم که هدف وسیله رو توجیه نمی کنه...چند سال پیش وقتی رابین هود رو می دیدیم و من طرفدارش بودم پدرم برام توضیح داد این مساله رو...اما خب بعضی اعمال مثه دروغ چی؟؟؟مثلا اگه یه دروغ باعث بشه یه اتفاق بد نیفته(البته اتفاق مورد نظر،اتفاقات مادی نیست) مثلا یه دروغ باعث بشه دل یه نفر نشکنه و تو اینو بخوای...پس با این دروغ به هدفت رسیدی....اینا چطور؟
m.a.sh.a
m.a.sh.a
٩٢/٠٦/١٨
٠
٠
رجوع شود به سخن شهید متفکر مرتضی مطهری در متن !!!!
i.forouzan
i.forouzan
٩٢/٠٦/١٨
٠
٠
صحبت شهید مطهری سر جاش، ولی این دروغ گفتن یک داستان جالبی داره. یعنی یک تعریف جالبی داره... خدا رحمت کنه مرحوم مجتهدی رو، استاد اخلاق و عارف دوست داشتنی بودن ایشون. یک سخن رانی دارن با این تیتر: به زن‌تون دروغ بگین! بعد داخلش می‌گه: مثلا اگه زنت گفت برام طلا بخر، نگو الان پول ندارم، بگو چشم فدات شم. اگه زنت می‌پرسه خشگل ترین زن دنیا کیه، نگو باید برم سایت فلان چک کنم! سریع بگو: معلومه دیگه زن من! خلاصه خیلی قشنگ این ماجرا رو باز می‌کنن با اون لحن دوست داشتنی و چهره نورانی
رادمهر
رادمهر
٩٢/٠٦/١٨
٠
٠
محمدامین خب اینکه جواب سوال من نبود...تو فک کردی نخوندم مطلبو خب؟:|...من که نگفتم به نفع دین،منظورم به نفع مردم بود...نمیدونم چرا ولی هیچ چیزی در این مورد تا حالا قانعم نکرده با این که خودم مرددم
رادمهر
رادمهر
٩٢/٠٦/١٨
٠
٠
منظور منم همین بود اقای فروزان خیلی ممنون:)
m.a.sh.a
m.a.sh.a
٩٢/٠٦/١٨
٠
٠
این که دروغ، دروغ است و مصلحتی و غیر مصلحتی ندارد، کلامی درست است، بالاخره دروغ، یعنی کلامی غیر واقع. اما این که بخواهیم از این استدلال برداشت کنیم که در هیچ موقع نمی توان دروغ گفت، ادعایی بی دلیل است. خودِ خداوند متعال در برخی مواقع اذن دروغ داده است تا مثلا اصلاحی بین بعضی افراد ایجاد شود. همیشه راست گفتن، مصلحت کلیه ندارد، بلکه راست و دروغ، وسیله ای برای امری بالاتر و آن احقاق حق هستند، آن چه که حقیقت دارد این است که حق اجرا بشود، گاهی به مصالحی، گفتن دروغ جایز می شود
i.forouzan
i.forouzan
٩٢/٠٦/١٨
٠
٠
عزیزمی رادمهر جون :)
m.a.sh.a
m.a.sh.a
٩٢/٠٦/١٨
٠
٠
توجه داشته باشید که این مبحث فقط در بحث دروغ گرفتن در شرایط خاص جواز دارد و در هیچ گناه دیگری چنین چرخشی را در احکام نمی بینیم !!!!!
m.a.sh.a
m.a.sh.a
٩٢/٠٦/١٨
٠
٠
عــــــــــاقــــــــــــــــایون !!!! لطفا در وسط بحث بین هم دل و قلوه تقسیم نکنین !!!!! دِهَه !!!!
رادمهر
رادمهر
٩٢/٠٦/١٨
٠
٠
برای منم همین عجیبه محمدامین ک فقط در مورد دروغ اینو داریم...البته نمیدونستم داریم.........ی سوال دیگه:گناه دروغ بیشتره یا شکستن دل ی نفر؟
رادمهر
رادمهر
٩٢/٠٦/١٨
٠
٠
مرسی اقای فروزان دل ب دل راه داره:)))محمد امین حسود هرگز نیاسود،بعله:)))
m.a.sh.a
m.a.sh.a
٩٢/٠٦/١٨
٠
٠
عیب درویش و توانگر به کم و بیش بد است ....کار بد مصلحت آن است که مطلق نکنیم
b-bahmani
b-bahmani
٩٢/٠٦/١٨
٠
٠
عالی بود!
m.a.sh.a
m.a.sh.a
٩٢/٠٦/١٨
٠
٠
چه عجب !!!! :)
fafa.tk
fafa.tk
٩٢/٠٦/١٨
٠
٠
واقعا حقیقته.امروزه هر کاری میخوایم بکنیم اهمیتی واسمون نداره که درسته یا نه....ممنون ادمین ماشا
m.a.sh.a
m.a.sh.a
٩٢/٠٦/١٨
٠
٠
تایید نفس مون در کارها اولویت پیدا کرده !!!! // خواهش خانم :)
m.coldboy
m.coldboy
٩٢/٠٦/١٨
٠
٠
خیلی خوب و کامل بود...و این حرفی که خدا در هیچ کار حرامی خیر قرار نداده...کاملا درسته..خیلی واسه اینکه یه کار خوب بزرگ انجام بدن هزارتا کار بد دیگه میکنن...مرسی خیلی خوب و کامل بود و ممنون :)
m.a.sh.a
m.a.sh.a
٩٢/٠٦/١٨
٠
٠
اون نفسه آدمه که این جوری میخاد وجدان رو آروم کنه !!!! // خواهش عاقا
افسانه بانو
افسانه بانو
٩٢/٠٦/١٨
٠
٠
الان برای من یه سوال پیش اومد کسی که کار خیری میکنه اما همه جا جار میزنه الان اونم ربطی به این قضیه داره یا نه ؟
m.a.sh.a
m.a.sh.a
٩٢/٠٦/١٨
٠
٠
نه خانم؛ اون مربوط به بحث ریا و ایناست فکر کنم؛ :)
افسانه بانو
افسانه بانو
٩٢/٠٦/١٨
٠
٠
اهان . برام سوال بود پرسیدم . اما در کل مطلب به جایی بود . خیلی هم خوب نوشته بودید . طولانی بودنش ارزش داشت .
نوشا
نوشا
٩٢/٠٦/١٨
٠
٠
جالب
farzaneh_h
farzaneh_h
٩٢/٠٦/١٨
٠
٠
اگه هدف وسیله را توجیه نمی کنه پس چرا می گن الاعمال بالنیات... و البته در مورد اشاره به ماکیاولی... خب من فکر می کنم حداقل در اسلام شیعه، کسی از پادشاهان صفوی مقصر تر نیست در مورد همین روش های غلط برای عزاداری و ... خیلی اعتقادات دیگه که در شیعه باب شده...
افسانه بانو
افسانه بانو
٩٢/٠٦/١٨
٠
٠
روش های غلط برای عزداری رو موافقم ....
m.a.sh.a
m.a.sh.a
٩٢/٠٦/١٨
٠
٠
خب نیت که هم شامله راهه و هم هدف!!!! من نیتم اینه که به این وسیله به این هدف برسم!!!! نیت خالص یعنی هم راه درسته و هم هدف!!!
m.a.sh.a
m.a.sh.a
٩٢/٠٦/١٨
٠
٠
برای اون مسئله ی صفویه هم باید بگم که اصلا کارهای اون پادشاه ها برای ما ملاک نیس!!!! اونا هم به فکر خوش گذرونی خودشون بودن !!!! // برای روش های غلط عزاداری هم کاشکی مثال میزدین که اگه می تونستم توضیحی می دادم !!!
farzaneh_h
farzaneh_h
٩٢/٠٦/١٨
٠
٠
نه دیگه من فکر می کنم یه نفر نیت پاکی داره اما ممکنه از مسیر غلطی بره، البته من در جایگاهی نیستم که این جمله رو تفسیر کنم اما معنای ظاهری اینطوره...
farzaneh_h
farzaneh_h
٩٢/٠٦/١٨
٠
٠
من یه مقاله ای می خوندم چند سال پیش که این آلات موسیقی برای عزاداری امام حسین از دوره ی صفوی وارد شدن، منظورم از گفتن موضوع پادشاهان صفوی این بود که همیشه غربی ها مقصر نیستند، ماکیاولی فکر می کنم تاثیرات کمتری گذاشته باشه تا اونا...
m.a.sh.a
m.a.sh.a
٩٢/٠٦/١٨
٠
٠
موضوع عزاداری: من خودم هم اینو قبول دارم که مذهبیونی که با افراط و تفریط هایشان به دین صدمه میزنند خیلی مهلک تر از بی دین ها هستند!!!
fafa.tk
fafa.tk
٩٢/٠٦/١٨
٠
٠
پادشاهان صفوی در زمان خودشون این کار رو کردن به الان کاری نداره...حالا درسته میگیم از زمان قدیم مونده ولی خودمون نمیتونیم تغییری بدیم؟؟ولی الان اونقدر فرهنگ غربی ها تو کشور ما زیاد شده که دیگه به زور میتونی اثری از دین و فرهنگ اسلامی ایرانی پیدا کنی.میای یه کلمه حرف میزنی طرف روبروت ربطش میده به کشور خارجی و ماهواره و.....شاید ربطی با موضوع نداشته باشه ولی میگم اینو:تو مطلب مستر کیانی حرف از ارمیا بود،ارمیای امیرخانی اونوخ ربطش دادن به آکادمی که من فقط فهمیدم مال تلویزیون خودمون نیس.اصن اهمیت نداره چی هست ولی مهم اینه که ایرانی نیس.شما میگین ماکیاولی تاثیر کمتری گذاشته اما ایرانیایی که من میشناسم از خارجیا بیشتر الگو میگیرن ....
fafa.tk
fafa.tk
٩٢/٠٦/١٨
٠
٠
پادشاهان صفوی در زمان خودشون این کار رو کردن به الان کاری نداره...حالا درسته میگیم از زمان قدیم مونده ولی خودمون نمیتونیم تغییری بدیم؟؟ولی الان اونقدر فرهنگ غربی ها تو کشور ما زیاد شده که دیگه به زور میتونی اثری از دین و فرهنگ اسلامی ایرانی پیدا کنی.میای یه کلمه حرف میزنی طرف روبروت ربطش میده به کشور خارجی و ماهواره و.....شاید ربطی با موضوع نداشته باشه ولی میگم اینو:تو مطلب مستر کیانی حرف از ارمیا بود،ارمیای امیرخانی اونوخ ربطش دادن به آکادمی که من فقط فهمیدم مال تلویزیون خودمون نیس.اصن اهمیت نداره چی هست ولی مهم اینه که ایرانی نیس.شما میگین ماکیاولی تاثیر کمتری گذاشته اما ایرانیایی که من میشناسم از خارجیا بیشتر الگو میگیرن ....
farzaneh_h
farzaneh_h
٩٢/٠٦/١٨
٠
٠
فافا جون عزیزم :). من فکر می کنم تو این مسئله ی خاص تاثیر اونا بیشتره، چرا؟ چون ما این نوع عزاداری رو مقدس و درست می دونیم و یه درصدم احساس نمی کنیم داریم اشتباه می کنیم، یعنی شده بخشی از فرهنگمون! ولی اگه کسی الهام بگیره از فرهنگ خارجی با این اطمینان نمی تونه بگه کارش درسته! یا اسلامیه... نمی دونم منظورم رو درست متوجه شدی؟ بله من قبول دارم خیلی ها بیشتر از فرهنگ غربی تاثیر گرفتند که البته کمتر هم مقید بودن ولی این تاثیرات مورد نظر برای همه بوده حتی اونایی که خیلی مذهبی اند. در کل دوشواری نداریم :دی. من الان مسئله م بیشتر همینه که نیت مهم تره یا عمل...
m.a.sh.a
m.a.sh.a
٩٢/٠٦/١٨
٠
٠
حقیقت بانو نیت مهم و اصله!!!! ولی نیت کامل، شامل نیت در هدف و نیت در وسیله و راه رسیدن به هدفه!!!!! پس اونی که میگن انّ الاعمال بالنیات... منظور اون نیت کامله است، یعنی نیت در هدف و نیت در راه و وسیله در یک راستا باشن!!!!
farzaneh_h
farzaneh_h
٩٢/٠٦/١٨
٠
٠
درسته با این حساب اعمال در صورتی اهمیت ندارن (یا اهمیت کمتری دارند) که با وجود اینکه ما سعی داشتیم درست باشن، اما ناخواسته بد شدن، یعنی ما نیت داشتیم که مسیر درستی بریم اما به خاطر دلایل دیگه ای دچار مشکل شده :). من قانع شدم... :).
fafa.tk
fafa.tk
٩٢/٠٦/١٨
٠
٠
فرزانه جان اون نیته که مهمه اما مهم تر اینه که چه نیتی باشه و برای رسیدن بهش از چه وسیله ای استفاده کنی.مثلا میخوای به یک نیازمند کمک کنی.این درسته که بری دزدی بعد پولی رو که دزدیدی بدی به اون خانواده؟؟؟؟این کار از بیخ و بن غلطه و اینجوری نیتتم میره زیر سوال.بعدشم اون درسته تو فرهنگ ما جا افتاده ولی از کجا اومده؟؟؟چی جوری جاافتاده؟؟؟الان متاسفانه به فرهنگ غرب اهمیت بیشتری داده میشه.دوست من نمازشو یکی درمیون میخونه یا بعضی وقتا نمیخونه بعد دقیقا کارهای افراد بیگانه رو انجام میده...در ضمن فکر نمیکنم کسی بتونه به جرئت بگه مذهبیه کامله.هیچ کسی تو دنیا فک نکنم پیدا بشه که مذهبی کامل باشه.همه مون یه نقطه ضعفایی داریم و همه مون یه جاهایی لنگ زدیم ولی مهم اینجایه کی برمیگردیم و کی میخوایم درست بشیم....کی میخوایم به همون راه و روشی برگردیم که اصلا نباید ازش دور می شدیم... +قانع شدی؟؟؟چه زود!!!
farzaneh_h
farzaneh_h
٩٢/٠٦/١٨
٠
٠
من کلا زود قانع می شم همه می دونن اینو :)). باور نداری؟ از پاییز بپرس :دی.
افسانه بانو
افسانه بانو
٩٢/٠٦/١٨
٠
٠
راستی سپاس بابت مطلب مفیدتون .
ati200
ati200
٩٢/٠٦/١٨
٠
٠
با یه قسمت موافقم بقیه ش نه...با قسمت قمه زنی مخالفم خب اینا یه جور خرافات هستن که باید ازبین برن....اما اهنگ حرام فقط غناهست..نه هراهنگی اقای ماشا..اهنگ خهای اشعارامام رضاهم یا امامان دیگر غنا نیست...اینهمه مرجع تقلید داریم غنابود جلوشو می گرفتن..درضمن برای خیرین مهمانی گرفتن تاازشون پول بگیرن هم اشکالی نداره..مجلس گلریزون هست اسمش..بعدم کی گفته انچنانی یه ؟یه اجتماع هست همین ...اینم اگه مشکل میداشت جلوشو می گرفتن...مراجع عظام تقلید ....نمیشه رفت درخونش بگی زودباش پول و بده که مدرسه بزنیم والا ..بعضی افکار خیلی سطح پایینن
fafa.tk
fafa.tk
٩٢/٠٦/١٨
١
٠
رجوع شود به جواب دریا....افکار سطح پایین؟؟؟هیچ ربطی هم نداره....الان اگه مراجع تقلید بگن خدایی کی به حرفشون گوش میکنه؟؟؟؟همه راه خودشونو میرن کاری هم ندارن که مراجع چی گفتن....مجلس گلریزون مشکل نداره ولی مجلس گلریزون های قدیم تو زورخونه کجا واین مجلسا کجا....
m-ziya
m-ziya
٩٢/٠٦/١٨
٠
٠
مراجع تقلید وقت ندارن برن یکی یکی این همه آهنگی که میاد رو بررسی بکنن بگن کدومش حلال کدومش حرام!
m-ziya
m-ziya
٩٢/٠٦/١٨
٠
٠
شما یه نگاه اشتباه دارید فکر میکنید امثال محمدامین هیچی آهنگ گوش نمیدن و همش یا حسین یا حسین میکنن! نخیر! همین محمدامین عزیز عاشق آهنگای محمد علیزاده است!
m.a.sh.a
m.a.sh.a
٩٢/٠٦/١٨
٠
٠
البته نه هر آهنگش !!!!
fafa.tk
fafa.tk
٩٢/٠٦/١٨
٠
٠
مستر ضیا درست میگن...آتی شما جوری میگین انگار هرکس که اینطوری صحبت میکنه اصلا آهنگ گوش نمیده....در صورتی که هیچ کس نمیتونه بگه من به هیچ وجه آهنگ گوش نمیدم.هیچ کس....
ati200
ati200
٩٢/٠٦/١٨
٠
٠
می گیم ازاین ب ه بعد برن زورخونه..خوبه؟اگه نمی تونن راهنمایی کنن پس وظیفه شون چی یه...اهنگ غنا ازتی وی پخش نشده تاحالا ....گفتم سطح افکارتون پایینه متاسفانه
fafa.tk
fafa.tk
٩٢/٠٦/١٨
٠
٠
آتی الان مرجع تقلیدت بیاد بگه آهنگای تلویزیون رو گوش ندید شما به حرف میکنی؟؟؟وسط برنامه ای که نگا میکنی حاضری یهو صداشو قطع کنی واسه این که آهنگو گوش ندی؟؟؟مستر ضیا درست میگن.با توجه به این که این همه آهنگ مجاز و غیرمجاز میاد مراجع تقلید نمیتونن کاری بکنن.در ضمن اگه گوش بدن خودشون گناه کردن.در ضمن ینی هرکس بخواد به دین و حرفای اماما و پیامبرش عمل کنه و اونا رو به بقیه هم بگه.سطح تفکرش پایینه؟؟؟؟؟اینو نمیگن سطح تفکر پایین میگن امربه معروف و نهی از منکر....بعله
m-ziya
m-ziya
٩٢/٠٦/١٨
٣
٠
کلا دوست داریم آدمهایی را که خودشان را سطح فکر بالا میدانندو بقیه درخت و بوته اند اگر مخالفشان باشند. و فاضل و عالمند اگر حرفشان را تایید کنند! من از شما عذرخواهم که سطح فکرم پایینه!
Lonely Girl
Lonely Girl
٩٢/٠٦/١٨
٠
٠
خداوند در هیچ کار حرامی، خیر قرار نداده... یکم تفسیرش سخته.. واقعا جای بعضیا مث استاد مطهری خالیه. من خیلیا رو دیدم که باهمون آهنگایی که تو مراسم میزارن گریه که چه عرض کنم هق هق میکنن! ینی به نظرتون این جامعه ای رو که همیشه دنبال شادی و آهنگای شاد میگرده اگه همینجور آهنگارو هم نذارن و نشنوه که معلومه گریه نمیکنه! شاید هدف این آهنگا فقط تغییر دادن افراده و کشوندنشون به شمت دین... البته یکم وسیله ش ناجور هست ولی وقتی ذهن همه سمت این آهنگاس چه میشه کرد دیگه..
m.a.sh.a
m.a.sh.a
٩٢/٠٦/١٨
٠
٠
خو مشکل همینه دیگه !!!! امامون میگه که بابا!!! با کار حروم نمی تونین تبلیغ دین کنین!!! درست نیست !!!!
fafa.tk
fafa.tk
٩٢/٠٦/١٨
٠
٠
خب با این آهنگا نمیشه تبلیغ کرد...نمیشه گریه کرد...اون کسی که گریه کرد اگه واسش روضه بذارن گریه میکنه؟؟/جامعه داغونه...خودتون میگین تو کار حرام خیر نیس.بعد میگین برای تغییره؟؟؟؟خب کار حرامه اشتباهه
sm_shekofte
sm_shekofte
٩٢/٠٦/١٨
٠
٠
چی بگم والا...
م-نص
م-نص
٩٢/٠٦/١٨
٠
٠
الان حوصله خوندن متن طولانی رو ندارم................شب میام می خونم
مهلا(باران)
مهلا(باران)
٩٢/٠٦/٢١
٠
٠
کار الان را به شب ننداز ... ولی من این همه رو خوندم خسته شدم چه جوری دست ِ محمدامین هنوز کار میکنه ؟!؟!
باران
باران
٩٢/٠٦/١٨
١
٠
اره خیلی زیبا اعتقاداتمونو بازی گرفتیم این متن ادمو یاد بعضی سیاسیون میندازه که چه کارا نکردن تا به هدفشون برسن ! ممنون
mahshid2
mahshid2
٩٢/٠٦/١٨
١
٠
هعییییییییییییییی بازی گرفتن اعتقادات هعییییییییییییییییی مچکر
blue girl
blue girl
٩٢/٠٦/١٨
٠
٠
مرسی
Mostafa
Mostafa
٩٢/٠٦/١٨
٢
٠
ممنون از مطلب زیباتان.. اما یه نکته ای که مفید بود بدان اشاره شود این که : نتیجه چنین اعمال و رفتاری که پس از عهد حاکمیت کلیسا بر اروپا و به نام آزادی و جدایی دین از سیاست بر این قاره سبز و سپس به کل دنیا تسری یافت در اثر آثار و فعالیتهای بسیار زیاد دانشمندان و فلاسفه به نام آن دوران اتفاق افتاد. اساسا هر اتفاق عظیمی که موجب اثر گذاری عمیق در رفتار و کردار انسانهای عوام میشود در اثر تلاشها و ایده های دانشمندان و فحول و خواص آن اجتماع است. اینجاست مسئله عالم خوب و بد نمایان میشوند آنجا که حدیث گوهربار نبوی ص معنا پیدا میکند که « اذا فسد العالِم فسد العالَم». و اما نکته ای گرانمایه که مایلم بدان اشاره کنم ، وظیفه ای است که بر دوش خواص و فحول مسلمان سنگینی میکند که با ایده پردازی و نشان دادن و معرفی آموزه های ناب اسلام و البته امامان رحمت شیعه منشأ اثر گذاری عمیق در جامعه اسلامی و در منطقه و در نهایت سرتاسر جهان شوند. به امید آمدنش، که آمدنش کارها بکند.. به امید امیدواری
fafa.tk
fafa.tk
٩٢/٠٦/١٨
٠
٠
به امید آمدن ایشان....ممنون مستر مصطفی:))
mahsa-s
mahsa-s
٩٢/٠٦/١٨
١
٠
چقدرزیبااعتقاداتمونو به بازی میگیریم......هعییییی عالی بود
m_sana
m_sana
٩٢/٠٦/١٨
٠
٠
مرسی از مطلب جامعتون...
Vania
Vania
٩٢/٠٦/١٩
٠
٠
ممنون از مطلبتون.درسته هدف اگه حقه راه وروش رسیدن به اون هم باید حق و درست باشه.نمیشه گفت نیت خوبه هدفم خوبه اما برای رسیدن بهش هرکاری کرد.
Vania
Vania
٩٢/٠٦/١٩
٠
٠
به اسم دین و دینداری و مثلا جذب افراد یا جوونا به هر کاری دست میزنن و دست میزنیم.اسمشم میذاریم برای دین.آهنگایی که به اسم ائمه خونده میشه اما در شان اونها نیست.یا حتی مجالسمون که می گیم یه شبه و میگذره غافل از انکه همین یه شبا کم کم تاثیرشو میذاره.
Vania
Vania
٩٢/٠٦/١٩
٠
٠
خدا خودش گفته هرکی بخواد تو راه ما قدم بذاره راهو بهش نشون میدیم "وان جاهدو فینا لنهدینهم سبلنا". راه هست باید دنبالش باشیم
ati200
ati200
٩٢/٠٦/١٩
٠
٠
س 1141: گاهى از رادیو و تلویزیون آهنگهایى پخش مى‏شود که به نظر من مناسب با مجالس لهو و فسق هستند، آیا بر من واجب است که از گوش‌دادن به آنها خوددارى نموده و دیگران را هم از آن منع کنم؟ ج: اگر آنها را از نوع موسیقى مطرب و لهوى مناسب با مجالس لهو مى‏دانید، جایز نیست به آنها گوش دهید، ولى نهى دیگران از باب نهى از منکر منوط به این است که احراز نمایید که آنان هم آهنگهاى مزبور را از نوع موسیقى حرام مى‏دانند.دفتر ایت الله خامنه ایی
m.a.sh.a
m.a.sh.a
٩٢/٠٦/٢٠
٠
٠
خو اینا که جواب خودتونه !!!! خودتون جواب خودتون رو دادین !!!!!!
ati200
ati200
٩٢/٠٦/٢٠
٠
٠
ولى نهى دیگران از باب نهى از منکر منوط به این است که احراز نمایید که آنان هم آهنگهاى مزبور را از نوع موسیقى حرام مى‏دانند.اینو ندیدین..باید براهرکس احراز شه حرامه تو نمی تونی براش تعین کنی
m.a.sh.a
m.a.sh.a
٩٢/٠٦/٢٢
٠
٠
خانم من برای پیزی رو تعیین نکردم!!!! برای من بعضی از اون آهنگ ها حرام بودنشون محرزه!!!!!! پس با اجازه ی شما می تونم که حداقل نهی از منکر کنم ؟!؟!!؟!؟
ati200
ati200
٩٢/٠٦/١٩
٠
٠
موسیقى اگر مناسب با مجالس لهو و گناه نباشد و مفسده‏اى هم بر آن مترتّب نگردد، دلیلى بر حرمت آن وجود ندارد.
Vania
Vania
٩٢/٠٦/٢٠
٠
٠
بله.ولی موسیقی های الان به نظرت این ویژگی هارو دارن؟
ati200
ati200
٩٢/٠٦/٢٠
٠
٠
بله
m.a.sh.a
m.a.sh.a
٩٢/٠٦/٢٢
٠
٠
آتی بانو بنا به گفته ی بالای شما ؛ هر کسی مه برای اون مشخص شه که آهنگ حرامه وظیفه ی نهی از منکری براش هست !!!!! پس به قول خودتون به نظرهای مخالفمون احترام بگذاریم و سعی نکنیم نظر خودمون رو تحمیل کنیم!!!!
ati200
ati200
٩٢/٠٦/٢٥
٠
٠
گفته باید ببینه برا اون شخصم محرز هست یانه..فهمیدنش اینقدر برات سخته
مهلا(باران)
مهلا(باران)
٩٢/٠٦/٢١
٠
٠
یه چیز بگم آیا ؟؟؟ دستت نشکست آیا ؟؟؟ دستت هنوز سالم است آیا ؟؟؟
m.a.sh.a
m.a.sh.a
٩٢/٠٦/٢٢
٠
٠
برا چی ؟!؟!؟!؟!
مهلا(باران)
مهلا(باران)
٩٢/٠٦/٢١
٠
٠
با قسمت قمه زنی اش که حرامه موافقم ولی درباره ی آهنگ های صداو سیما بعضی هاشون که حرام نیست آخه ؟؟؟
m.a.sh.a
m.a.sh.a
٩٢/٠٦/٢٢
٠
٠
:) مسئله ی قمه زنی یک مسئله‌ی پیچیده ی فقهی- سیاسی است و این رو هم بدونین که همه ی مراجع اونو حروم نمی دونن مگر اینکه شما حروم بدونین که این دیگه به من ربطی نداره چون من و امثال من هنوز در احکام دین مقلد هستیم و از نظرات یک فرد عالم در دین تبعیت میکنیم!!!! منم که نگفتم که صدا و سیما کلا حرامه !!!! منم منظورم رو اون بعضیا بود !!!! همون بعضیا هم درست نیس که تو این صداو سیمایی که داعی اسلامی بودن داره باشه!!!!!!
farshad
farshad
٩٢/٠٦/٢٣
٠
٠
دوستانی که به صدا و سیما خرده میگیرند باید در نظر بگیرند که به هر حال گروهی از افراد آگاه در صدا و سیما بر محتوا و مضمون آهنگ هایی که پخش میشه نظارت دارن و اینطور نیست که هر چیزی اجازه پخش داشته باشه
پربازدیدتریـــن ها
یک پارچ آب سرد!

شرط ثبت نام

٩٥/٠٩/٠٩
شعری سروده خودم

ترافیک خیال

٩٥/٠٩/٠٧
میانه رو و دانا

امر به معروف و نهی از منکر وظیفه کیست؟

٩٥/٠٩/١٠
پاییز را مرگ می دانم

پاییز لعنتی

٩٥/٠٩/٠٦
شعری سروده خودم

حیف که روی من این جا به تو هم باز نبود

٩٥/٠٩/١١
گپ و گفتی کوتاه با دانشجویانی که در کنار تحصیل کار هم می کنند

کار کن، دانش بجو!

٩٥/٠٩/٠٧
قرار نیست بیایی!

بامداد پنجم آذر هزار و سیصد و نود و قلب

٩٥/٠٩/٠٦
طنز

نامه ای منصفانه به استاد

٩٥/٠٩/١١
برای پدر مهربانم

خورشید ِ گل فروش

٩٥/٠٩/٠٩
اراده

می خواستم خلبان شوم

٩٥/٠٩/٠٦
اگر ریزعلی می بود، شاید داستان طور دیگری رقم می خورد

جای دهقان فداکار خالی بود

٩٥/٠٩/١٠
چه کاریست؟

فهم

٩٥/٠٩/٠٨
یکی این را به زندگی حالی کند

برزخ

٩٥/٠٩/٠٧
وقتی در 24 ساعت یک ملت عزادار می شود...

تراژیک ترین دو روز

٩٥/٠٩/٠٨
بیا همت کن رفیق

با دود و غبار هم مدارا ؟!

٩٥/٠٩/١١
لعنت به هرچه یاد تو را زنده می‌کند

تقویم های بی عدد / شعر

٩٥/٠٩/١٠
وقتی آقا جان، خانوم جان، بابا و مامان با هم پرکشیدند

بلیط رفت و بی برگشت!

٩٥/٠٩/٠٩
هنوز درد می کند

چوب استاد

٩٥/٠٩/٠٦
بارانی که نمی بارد

این هوا خفه مان می کند

٩٥/٠٩/٠٧
شعری سروده خودم

شاید دلیل خلقتت آغوش باشد!

٩٥/٠٩/١٣