تندرستی در تابستان!
سبد غذایی برای تابستان

تندرستی در تابستان!

نویسنده : sayedala-tagh

تابستان که از راه می‌رسد بازار میوه و تره بار پر می‌شود از میوه‌های رنگارنگ آبدار که هوش از سر آدم می‌رباید. حتماً خودتان هم می‌دانید که هیچ ماده‌ی غذایی معجزه‌گری وجود ندارد که صرفاً با خوردن آن سلامتی‌تان را تضمین کنید. راز تندرستی در تنوع غذایی است. یعنی باید از میوه‌ها و مواد غذایی مختلفی استفاده کنید تا ویتامین‌ها و خواص همدیگر را تکمیل کنند.

در این مقاله به معرفی چند سوپراستار غذایی برای فصل تابستان می‌پردازیم. خط به خط با ما باشید.

 

گوجه فرنگی، زینت سالاد

گوجه فرنگی خطر رشد تومورهای پروستات را به میزان 25 تا 30 درصد کاهش می‌دهد. می‌پرسید چرا؟ به خاطر این که حاوی یک آنتی‌اکسیدان قوی به نام لیکوپن می‌باشد که در عین حال پیری سلول‌های پوستی را به تأخیر می‌اندازد و رادیکال‌های آزاد اشعه های ماورای بنفش را هم خنثی می‌کند. البته به شرط این‌که هر هفته حداقل دو مرتبه گوجه فرنگی مصرف کنید. خیلی از گوجه فرنگی‌ها گلخانه‌ای و بیرون از خاک کشت می‌شوند. سعی کنید تا جایی که می‌توانید گوجه فرنگی‌هایی که به صورت طبیعی و در زمین‌های کشاورزی کشت می‌شوند استفاده کنید.

 

کلم‌ها، همیشه و همه جا

کلم خانواده پرجمعیتی دارد؛ بروکلی، گل کلم، کلم برگ، کلم قرمز، کلم قمری و غیره. همه کلم‌ها خواص ضدسرطانی دارند و خطر ابتلا به سرطان‌هایی مانند سرطان معده، کولون، ریه، پروستات و سینه را کاهش می‌دهند. بروکلی عملکرد عضلانی قلب را بهبود می‌دهد و کلسترول بد خون را کاسته و در عوض میزان کلسترول خوب را افزایش می‌دهد.

میوه‌های رنگی تابستانی نه تنها خواص ضد سرطانی دارند بلکه پیری را از شما دور کرده و کیفیت پوستتان را بهتر می‌کنند. توصیه می‌کنیم هر هفته پنج مرتبه انواع کلم‌ها را میل کنید. بهترین روش پخت این ماده‌ غذایی بخارپز کردن است. توجه داشته باشید زمانی که کلم‌ها به مدت طولانی جوشانده می‌شوند 75 درصد خواص ضد سرطانی خود را از دست می‌دهند. اگر با خوردن کلم دچار نفخ می‌شوید باز هم خودتان را از مصرف آن محروم نکنید. مقدار مصرفتان را کمتر کنید اما حتماً آن را در برنامه‌ی غذایی‌تان بگنجانید.

 

میوه‌های قرمز، آبی، سیاه، چشم و چراغ میوه‌ها

توت فرنگی، تمشک، شاه توت، گیلاس، آلبالو، انگور فرنگی، آلو، شلیل و غیره. همه‌ی این میوه‌ها سرشار از پُلی فنول‌ها، ویتامینC، فیبرها و مواد معدنی هستند. در واقع همه‌ی این میوه‌ها حاوی بیشترین میزان آنتی‌اکسیدان‌ها می‌باشند. میوه‌های رنگی تابستانی نه تنها خواص ضد سرطانی دارند بلکه پیری را از شما دور کرده و کیفیت پوستتان را بهتر می‌کنند.

 

ماهی‌های چرب را دریابید

ماهی ساردین، آزاد، کولی، ماکرو و غیره. این ماهی‌ها سرشار از اسیدهای چرب امگا 3 هستند که جریان خون را بهتر می‌کند و خطر ابتلا به  بیماری‌های قلبی عروقی را کاهش می‌دهند و در عین حال حاوی کمترین میزان جیوه می‌باشند.

 

بفرمایید حبوبات

عدس، نخود، لپه و غیره. حبوبات سرشار از فیبر هستند که سرعت جذب قند را کاهش می‌دهند. این مواد غذایی بدون بالا بردن ترشح انسولین انرژی تولید می‌کنند. با مصرف حبوبات خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی و پیری پوست را به تعویق می‌اندازید. یک پیاله عدسی صبحانه یا میان وعده‌ی فوق‌العاده‌ای است که مواد مغذی زیادی را نصیبتان می‌کند. حتماً حبوبات را در برنامه‌ی غذایی‌تان بگنجانید.

 

روغن کلزا و روغن تخم کتان

یکی از خدمت‌هایی که می‌توانید به بدنتان بکنید این است که تعادلی بین میزان امگا 3 و امگا 6 بدنتان ایجاد کنید. روغن کلزا و روغن تخم کتان سرشار از امگا 3 ها هستند و اگر روزانه یک تا دو قاشق غذاخوری از این روغن‌ها را به سالاد اضافه کرده و میل کنید می‌توانید تعادلی بین امگا 3 و امگا 6 بدنتان ایجاد کنید. معمولاً مواد غذایی صنعتی امگا 6 های بیشتری به ما تحمیل می‌کند. روغن زیتون و به خصوص بهترین نوع آن یعنی extra virigine، حاوی پُلی فنول‌ها و ویتامین E می‌باشد و می‌تواند طعم روغن کلزا را بهتر کند. برای همین می‌توانید این دو روغن را مخلوط کرده و مصرف کنید.

 

سیر و پیازم آرزوست!

هیچ وقت و هیچ کجا از مصرف پیاز و سیر غافل نباشید. نتایج پژوهش‌های متعدد نشان می‌دهد که سبزیجات خانواده آلیاسه (پیاز، پیازچه، موسیر، و غیره) و به خصوص سیر از ابتلا به سرطان معده، کولون و سرطان روده پیشگیری می‌کنند. سیر همچنین می‌تواند میزان کلسترول بد خون را کاهش دهد. برای همین توصیه می‌کنیم در تهیه‌ی همه‌ غذاهای‌تان از این دو ماده‌ غذایی استفاده کنید.

 

 

برچسب ها
درباره نویسنده
نظرات کاربران
کد امنیتی
ati200
ati200
٩٢/٠٤/٢٣
٠
٠
خیلی ممنون
fafa.tk
fafa.tk
٩٢/٠٤/٢٣
٠
٠
سپاسگزارم....ممنون
morteza-d
morteza-d
٩٢/٠٤/٢٣
٠
٠
تشکر
یه آدم
یه آدم
٩٢/٠٤/٢٣
٠
٠
خیلی ممنونم
javad agha
javad agha
٩٢/٠٤/٢٣
٠
٠
سپاس
ghazale
ghazale
٩٢/٠٤/٢٣
٠
٠
به به میوه هاشو :)))))) ولی با ماهی مخالفم :| مچکر :))))))
Niva
Niva
٩٢/٠٤/٢٣
٠
٠
ماهی خوبه ..فسفر داره .
maede
maede
٩٢/٠٤/٢٣
٠
٠
ماهی+سیر و پیاز:|
افسانه بانو
افسانه بانو
٩٢/٠٤/٢٣
٠
٠
سپاس
Niva
Niva
٩٢/٠٤/٢٣
٠
٠
همش خوب بود و خوشمزه..ممنون.. ولی خب ماه رمضونه ها خواهشن یکم رعایت کنین من گشنم میشه خب!
s.a
s.a
٩٢/٠٤/٢٣
٠
٠
نمیشد بعد از افطار بذارین اینو؟؟؟؟؟؟؟؟ ولی تشکر :)
رادمهر
رادمهر
٩٢/٠٤/٢٣
٠
٠
خب از این معرفی ها تو جیم زیاد داشتیم اونوقت جیم جیموندی هم میدین ما بریم اینارو بخریم؟؟؟
maede
maede
٩٢/٠٤/٢٣
٠
٠
ممنون.اطلاعات خوبی بود.
m-ghorbani
m-ghorbani
٩٢/٠٤/٢٣
٠
٠
مرررررررسی...مفید بود:)
سلیمان حسنی
سلیمان حسنی
٩٣/٠١/١٥
٠
٠
سلام: بسیار مفیدو کاربردی بود.زحمت کشیدید.سپاسگزارم
پربازدیدتریـــن ها
دین داری سخت شده است

شهر زیبا

٩٥/١٠/٢٨
فاز سیگار

سیگارت بهمن / قسمت اول

٩٥/١٠/٣٠
همین نیرومند بودن را

من زن بودنم را دوست دارم

٩٥/١٠/٣٠
شعری سروده خودم

مثل تفنگ عاشقم که دست خودم نبود

٩٥/١٠/٢٨
بلال فروشی ناموفق

سیگارت بهمن / قسمت دوم

٩٥/١١/٠٣
گاهی هوس می کنند بروند

همه چیز جدی می شود

٩٥/١٠/٣٠
آسمانی شدند

به مناسبت شهادت شیرمردان

٩٥/١١/٠٢
شعری سروده خودم

همچون «پلاسکو» میانِ دودها

٩٥/١١/٠٢
حال همه ما خوب است!

از شبکه های مجازی تا دانشگاه های مجازی

٩٥/١٠/٢٩
آری به روی کاغذهای سفید ذغال کاری شده.

نه به تلگرام!

٩٥/١٠/٣٠
لعنت به این زنگ دلهره آور

لعنت به اين تكرار

٩٥/١٠/٢٨
فراموش شان نکنیم

سوختن یا سوزاندن!؟

٩٥/١١/٠٢
پنجره ی آسمان را می گشایم

آسمان شکستنی نیست

٩٥/١٠/٢٩
آسوده بخوابید

مبارزان آسمانی آتش

٩٥/١١/٠٢
ترانه ای سروده خودم

تولدت مبارک عشقم

٩٥/١١/٠٤
آتش در نبودت بی رحم می تاخت!

کاش بودی باران

٩٥/١١/٠٢
شعری سروده خودم

برخیز و بگو زنده ای!

٩٥/١١/٠٢
خشت خشت دلش لرزید

بعد از تو

٩٥/١٠/٢٩
حس خوب

مه ای در بامداد

٩٥/١٠/٢٩
با نام خدا

مرا یاری کن

٩٥/١٠/٢٨
تبلیغات
تبلیغات