همسفرهای جالب من در قطار!
از ماست که بر ماست!

همسفرهای جالب من در قطار!

نویسنده : محمد امین شرکت اول

بلیت قطار به یک دستم بود و یک ساک ورزشی کوچک به دست دیگرم. در راه روی تنگ قطار می‌رفتم و دنبال صندلی خودم می‌گشتم، قطار اتوبوسی بود و من در ذهنم خدا، خدا می‌کردم که اطرافیانم در سفر همه هم‌سخنم باشند.

(صندلی شماره 35، خدا را شکر!)

جایم را پیدا کرده بودم، هم ردیفانم یک خانواده سه نفره بودند که می‌خورد هم سنخ هم باشیم یا لااقل تضادی در طول سفر بین‌مان پیش نیاید.

مرد خانواده می‌خورد کمه کم 42 را کامل کرده باشد، همسرش هم همینطور، شاید هم یکی دوسالی به عقب و تنها فرزندشان هم پسری بود که بعد از گفته‌های پدرش فهمیدم که سوم دبیرستان است.

 

دو ساعتی بود که از شهر دور شده بودیم. آفتاب به بالا آسمان رسیده و پرده تا بیخ به پایین کشیده شده بود. خیلی دوست داشتم طبیعت بیرون را نگاهی بیاندازم ولی به آن خانم هم حق می‌دادم، آخر مگر می‌شود که هم این صندلی‌های تند و خشک را تحمّل کرد و هم آن آفتاب سوزان را !

دو ساعتی بود که چهارتای‌مان در یک جو ناخودآگاه سنگینی به سر می‌بردیم، به همین منوال بودیم تا این‌که زن دست به فلاسک برد و چای ریخت و آن مرد هم به من تعارفکی زد، من هم دست رد نشان ندادم و لیوان را گرفتم، مشغول خوردن چای بودم که که مرد سخن را باز کرد، از درس و تحصیلاتم پرسید همین که فهمید طلبه‌ام؛ گویی که را دیده!

شروع کرد گفتن از زیر و بم وضع زندگی‌اش و ...

 

می‌گفت معاون بانک است، اضافه کاری هم می‌ماند، علاوه بر آن همسرش هم معلم است، درس علوم سه مدرسه راهنمایی را قبول کرده ولی با این حال چرخ زندگی‌شان نمی‌گردد.

هنوز خانه اجاره‌ای، هنوز بی‌ماشینی و هنوز ...

می‌نالید از گذشته و حال و آینده، می‌نالید که با کدام پول سال دیگر پسرش را کلاس کنکور بفرستد. از اجاره سرسام‌آور خانه‌اش می‌نالید. می‌گفت هر چه عمر زندگی‌شان جلوتر می‌رود وضع زندگی‌شان به عقب می‌رود.

انتقادهای شدیدی می‌کرد به مسئولین، به قول خودش هرچه ما می‌کشیم از بی‌مسئولیتی آقایان است ... (البته بین خودمان بماند‌ها....، بعضی‌هایش را هم درست می‌گفت)

 

در همین حال بودیم که قطار برای نماز توقف کرد. همه به سرعت به سمت نمازخانه می‌رفتند، من هم مشغول برداشتن مهرم از درون ساک بودم که دیدم آن مرد به همراه همسرش پیاده شدند، واگن تقریباً خالی شده بود ولی پسر ...

با هندزفری درون گوشش در عالمی دگر بود.

باخودم گفتم: از ماست که بر ماست

شخصی آمد به نزد پیامبر اسلام (صلی الله علیه و آله) شكایت از فقر و نداری كرد. حضرت فرمود: مگر نماز نمی‌خوانی؟

عرض كرد من پنج وقت نماز را به شما اقتدا می‌كنم، حضرت فرمود: مگر روزه نمی‌گیری؟

عرض كرد سه ماه روزه می‌گیرم. آن حضرت فرمود امر خدا را نهی و نهی خدا را امر می‌كنی؟ یا به كدام معصیت گرفتاری؟

عرض كرد یا رسول الله حاشا و كلّا كه من خلاف فرموده‌ خدا را بكنم.

حضرت متفكرانه سر به جیب حیرت فرو برد، ناگاه جبرئیل نازل شد، عرض كرد یا رسول الله حق تعالی‌ترا سلام می‌رساند و می‌فرماید در همسایگی این شخص باغیست و در آن باغ گنجشكی آشیانه دارد و در آشیانه او استخوان بی‌نمازی می‌باشد به شومی آن استخوان، از خانه‌ این شخص بركت برداشته شده است و او را فقر گرفته است. حضرت به او فرمود برو آن استخوان را از آن‌جا بردار، بینداز دور. به فرموده‌ آن حضرت عمل كرد بعد از آن توانگر شد.

انوار المجالس

برچسب ها
نظرات کاربران
کد امنیتی
Dokhtare Mashreghi
Dokhtare Mashreghi
٩٢/٠٤/٠٩
١
٠
خیلی تحت تاثیر قرار گرفتم...بسی ممنونم...
m.a.sh.a
m.a.sh.a
٩٢/٠٤/٠٩
٠
٠
خواهش، انشاالله روی من هم تإثیر بگذاره!
افسانه بانو
افسانه بانو
٩٢/٠٤/٠٩
٠
٠
..........
ati200
ati200
٩٢/٠٤/٠٩
٠
٠
جالب
رادمهر
رادمهر
٩٢/٠٤/٠٩
٠
٠
البته درسته نمیشه گفت بی تاثیره اما با وضع موجود و یک سری اتفاقات دین زدگی به وجود اومده و این دین زدگی خیلی سخت جبران میشه مخصوصا با شیوه ی جدیدی که امروزه مردم تو بحث کردن پیدا کردن یعنی تا جوابی ندارن سفسته می کنن یا از اول مغلطه می کنن...
m.a.sh.a
m.a.sh.a
٩٢/٠٤/٠٩
١
٠
من یک سوال دارم، آیا معنویت در زندگی ما تاثیر کم داره؟؟!
m.a.sh.a
m.a.sh.a
٩٢/٠٤/٠٩
٠
٠
ما خودمان را گول میزنیم!
رادمهر
رادمهر
٩٢/٠٤/٠٩
٠
٠
نه تاثیرش خیلی زیاده اما تو جهان امروز تبلیغات منفی خیلی تاثیرش بیشتره رو جوونا....
m.a.sh.a
m.a.sh.a
٩٢/٠٤/٠٩
٠
٠
ابروها و مژه ها در ظاهر نمایانه و بروز داره ولی اون کارها اصلی بدن به وسیله ی مغز و قلب انجام میشه که ناپیدان !!!
tanha
tanha
٩٢/٠٤/٠٩
٠
٠
خیلی ممنون ... از ماست که بر ماست
یه آدم
یه آدم
٩٢/٠٤/٠٩
٠
٠
ممنون
افسانه بانو
افسانه بانو
٩٢/٠٤/٠٩
٠
٠
یعنی چون اون پسر نماز نخونده الان خانوادش این همه مشکل و گرفتاری دارن ؟ پدر و مادر که نماز میخونن یعنی این حساب نیست ؟ من خودم دیدم کسانی که دین و ایمان ندارند نماز نمیخونن اما همه چی دارن پس اونا چی هستند ؟ اونا چه طور اعمالشون محاسبه میشه ؟
m.a.sh.a
m.a.sh.a
٩٢/٠٤/٠٩
٢
٠
معلم که معلمه بچه های بی نظم رو یک بار کتکشون میزنه، یک بار می ندازشون بیرون، یک بار بدون اینکه بفهمه براش منفی میگذاره، یک بارهم ممکنه کلاً از اون درس حذفش کنه! یکی از اثراتش اینه منم که نگفتم که هرکی اینجوریه این تأثیرش تو زندگی شه ، پیامبر میگن که هر وقت دیدی که هرچه گناه می کنی تو زندگیت تإثیر نداره و هر روز زندگیت بهتر میشه به خودت بترس!
نگارا
نگارا
٩٢/٠٤/٠٩
٠
٠
واااقعا موافقم مرسي
m.a.sh.a
m.a.sh.a
٩٢/٠٤/٠٩
٠
٠
باکی موافقین؟؟!
افسانه بانو
افسانه بانو
٩٢/٠٤/٠٩
٠
٠
ببینید برادر اون کسی که همه چیزش درسته چی نمازش روزش همه کاراش درسته اما مدام بد میاره اون چی ؟ اون داره چطور محاسبه میشه ؟
m.a.sh.a
m.a.sh.a
٩٢/٠٤/٠٩
١
٠
پیامبر برای اون هم جواب داره، پس شما اون مشقت های امامان و پیامبران رو چطور توجیه می کنین
افسانه بانو
افسانه بانو
٩٢/٠٤/٠٩
٠
٠
من چیزی رو توجیه نکردم فقط دارم سؤال میپرسم برادر . من میگم پس اون همه اعمال نیکی که داره انجام میده چرا خدا جوابشو نمیده ؟
m.a.sh.a
m.a.sh.a
٩٢/٠٤/٠٩
٠
٠
از کجا میدونین که جوابش رو نمی ده، اولاً که همه ی اعمال قرار باشه تو این دنیا جواب داده بشه پس چی بمونه برای اون دنیا؟! دوما پیامبر یک فرمایشی دارن که من نقل به مضمون می کنم: خدا یک مومن رو برای این که پاک وارد قیامت بشه تو این دنیا بر او سخت میگیره، اگر هم بازم گناه موند در موقع گفتن جانش بر او سخت میگیره، اگر باز هم نشد تو بزرخ عذابش میکنه تا اون دنیا به بهشت بره، این همون مهربونی بیشتر از مادر خدا است!!!
افسانه بانو
افسانه بانو
٩٢/٠٤/٠٩
٠
٠
دارم میبینم که میگم . یعنی خدا براش سخت میگیره که اون دنیا راحت باشه
m.a.sh.a
m.a.sh.a
٩٢/٠٤/٠٩
٠
٠
یکی از دلایلشه،یک شاگرد بد هر کاری کنه استاد زیاد تحویلش نمی گیره ولی یک شاگرد خوب حتی استاد برا نیم نمره کم شدنش هم دعواش می کنه و ... این کار علاقه ی استاد به اون شاگرد زرنگه رو می رسونه نه همراهی اون شاگرد تنبله استاد اون رو رها کرده چون اصلاً حالش از اون بدش میاد!
افسانه بانو
افسانه بانو
٩٢/٠٤/٠٩
٠
٠
ولی خیلی سخته وقتی هزار تا کار خوب میکنی خدا جوابتو نده اما یکی دیگه هیچ کاری که نمیکنه همه چی داره . نمیدونم شاید از ضعف ایمانمون باشه
m.a.sh.a
m.a.sh.a
٩٢/٠٤/٠٩
٠
٠
یکی میاد و از یکی از بزرگان میپرسه که چرا خدا به این کافرها و مشرک ها اینقدر رفاه داده و این مومنین رو در تنگنا قرار داده، اون آفا اینجور جواب میدن: خدا اینقدر که از اون آدم ها بدش میاد که حتی نمی خواد اونا طرفش بیان به همین خاطر هست که خدا بدون اینکه بخوان بهشون میده!
افسانه بانو
افسانه بانو
٩٢/٠٤/٠٩
٠
٠
اره اینو خیلی شنیدم برادر اما درکش خیلی سخته
m.a.sh.a
m.a.sh.a
٩٢/٠٤/٠٩
٠
٠
خب بقول معروف ما باید کلاه خودمون رو قاضی کنیم که کدوم وری هستیم،آخه هنر نگه داشتن ایمان اینه ، اگه شما تو ناز و نعمت با ایمان باشی که کار خاصی انجام ندادی، ایمان بودن در سختی ها هنره!!!
افسانه بانو
افسانه بانو
٩٢/٠٤/٠٩
٠
٠
همون دیگه ضعف ایمان کارها رو خراب میکنه و هزار تا فکر میاره تو ذهن انسان
m.a.sh.a
m.a.sh.a
٩٢/٠٤/٠٩
٠
٠
ایمان خودش بحث مفصلی داره که صدها کتاب در باره اش نوشتن!!! یکی از زوایای ایمان دوست داشتن است که پیامبر هم به آن تأکید کردند!
Khal ghezi
Khal ghezi
٩٢/٠٤/١٠
٠
٠
حرفتون صحیح جناب شرکت اول .همشونم بشخص قبول دارم ولی خب سخته درکش مخصوصا واس کسی ک تو اون شرایط.علتشم همون چیزی که افسانه بانو گفتن ضعف ایمان .نداشتن اعتماد و ایمان کامل به خدا.بعدم قبول کنیم مایخورده دنبال پاداش آنی هسیم طرف کارخوب میکنه چندین بار ولی وقتی اثری ظاهری نمبینه دلسرد میشه کم کم.مقایسه خودش بایکی که توبهترین موقعیت اون توایمان سست میکنه.... البته کسیم که تواون شرایط بازم خوب میمونه وناشکری نمیکنه و...واقعا خیلی تو ایمانش قوی.
m.a.sh.a
m.a.sh.a
٩٢/٠٤/١٠
٠
٠
خو آخه مشکل ماها هم همین مقایسه کردنه دیگه!!! همین مقایسه کردن باعث این شد که شیطان نسبت به ما تکبر بورزه و ما رو سجده نکنه اگه این جوری بود که هر کی هرکی میرفت بهشت!!!
افسانه بانو
افسانه بانو
٩٢/٠٤/١٠
٠
٠
ولی قبول کنید که خیلی سخته بالاخره انسانه خودشو با بقیه مقایسه میکنه
m.a.sh.a
m.a.sh.a
٩٢/٠٤/١٠
٠
٠
خب بالاخره نباید مقایسه کنه دیگه !!!
افسانه بانو
افسانه بانو
٩٢/٠٤/١٠
٠
٠
مقایسه میکنه چون انسانه
نگارا
نگارا
٩٢/٠٤/٠٩
١
٠
خب اگه اينجوري باشه كه...الان همه ملت بايد چرخشون بلنگه!!چون حالا كه تو يه آپارتمان حداقل 4 5 تا واحده بعد با تو بغلياش ميشه حدوده 15 تا بعد يعني حدوده 60تا كم كم اگه تو اين خونه زندگي كنن مطمئنن يكي هست بي نماز ...بعد تازه اين گنجشكه استخونه رو آورده شخص صاحبخونه ام بي نماز نبوده!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
m.a.sh.a
m.a.sh.a
٩٢/٠٤/٠٩
٠
٠
دوستان گفتن که زیاد بحث نکنم، ولی من باید بگم که این یکی از اثراتش است، مثل اینکه یکی تب کنه هم میگن ممکنه سرماخورده باشه، کسی هم که گلو درده میگن ممکنه سرما خورده باشه، کسی هم که دلش پیچ میره میگن ممکنه سرماخورده باشه و... فرقشاینه که این ملموسه ولی اون یکی نه! من نگفتم که هرکی این جوریه باید فقیر باشه اینم یکی از دلایله ممکنه برا بعضی ها دلیل های دیگه ای هم داشته باشه!!!
دایی علی
دایی علی
٩٢/٠٤/٠٩
٠
٠
اصلا جالب نبود چون خدا اعمال طرف رو میبینه و این اصلا ربطی به پدرومادر نداره حتما خودشون معصیتی تو کارشون دارن به قول افسانه بانو پس اینهمه بی نماز داریم که انشا... نداشته باشیم حساب کتاب اونا چطوریه خودمون باید خوب باشیم و حق الناس را نخوریم چون خدا ازاین نمگذره
m.a.sh.a
m.a.sh.a
٩٢/٠٤/٠٩
٠
٠
من یکی رو بکشم اطرافیانش متأثر نمی شوند، می دونین فرقش چیه؟ این ملموسهول اون یکی نه!!!
دایی علی
دایی علی
٩٢/٠٤/٠٩
٠
٠
خوب گفتی
m.a.sh.a
m.a.sh.a
٩٢/٠٤/٠٩
٠
٠
اینجا ما سعی میکنیم بحث عقلانی کنیم، پس لطفاً معرکه نگیرید :)
a-pooryousof1373
a-pooryousof1373
٩٢/٠٤/٠٩
٠
٠
گاهي وقتا خيلي بيخيال نماز ميشم ولي بعد پشيمون ميشم
m.a.sh.a
m.a.sh.a
٩٢/٠٤/٠٩
٠
٠
خیلی خوبه انشاالله در منم اون پشیمونی دوام داشته باشه!
Eli-soltani
Eli-soltani
٩٢/٠٤/٠٩
٠
٠
انشالا همه بتونیم از امتحان زندگی سر بلند بیرون بیایم ... تاثیر بی نمازی توی زندگی واقعا قابل مشاهدست ... مطلب قابل تاملی بود ... ممنونم آقای محمدامین
m.a.sh.a
m.a.sh.a
٩٢/٠٤/٠٩
٠
٠
انشاالله، خواهش دارم خانم سلطانی
r.hashemi
r.hashemi
٩٢/٠٤/٠٩
٠
٠
ممنون از مطلب خوبتون..امیدوارم که یکم به خودمون بیایم.
m.a.sh.a
m.a.sh.a
٩٢/٠٤/٠٩
٠
٠
خواهش، انشاالله
v-qavam
v-qavam
٩٢/٠٤/٠٩
٠
٠
الان توي لانه گنجشک خونه همسايه اش استخون يک بي نماز بوده طرف بايد محکوم به فقر باشه؟؟؟اين چه عدالتيه؟؟؟
m.a.sh.a
m.a.sh.a
٩٢/٠٤/٠٩
٠
٠
تو کامنت پایینی تون پاسخ دادم :)
v-qavam
v-qavam
٩٢/٠٤/٠٩
٠
٠
الان بر فرض مثلا همسايه ما اصلا مست و شرابخوار...نمازم نميخونه...تقصير من نوعي چيه که بايد فقر بکشم؟؟
m.a.sh.a
m.a.sh.a
٩٢/٠٤/٠٩
٠
٠
مثلاً یکی با یکی دیگه دعواش میشه و تو این دعوا یکی شون میمیره، به نظر شما پسر اونی که مرده چه تقصیری داره که یتیم بشه؟؟! آیا این عدالته؟؟!
m.a.sh.a
m.a.sh.a
٩٢/٠٤/٠٩
٠
٠
دو نفر در دو زمان متفاوت از خیابون رد می شن و به هر دو شون هم ماشین میزنه، یکی میمیره و یکی دیگه نه، این عدالته؟! پس انصاف کجاست؟؟! میدونین چیه گاهی اوقات عوامل اثرات متفاوتی از خودشون برجای میگذارن، از تون در خواست دارم که تمام کامت هایی که توش بحث شده رو بخونین بهتون شاید کمک کنه :) واگر باز هم سوالی داشتین بنده در خدمتم
v-qavam
v-qavam
٩٢/٠٤/٠٩
٠
٠
دقيقا اين هم بي عدالتيه...نه توجيه بود نه جواب...محمد امين جان شمام يه مثال ديگه زدي دوبلش کردي:)
v-qavam
v-qavam
٩٢/٠٤/٠٩
٠
٠
ممنون از توضيحت محمدامين عزيز....قانع نشدم اما صلاح نيست توي مسايل اعتقادي و اصول دين بحث بشه......بازم ممنونم ازت
m.a.sh.a
m.a.sh.a
٩٢/٠٤/٠٩
٠
٠
براچی لازم نیست؟؟! من که دوست ندارم با نادانی از کنار موضوعات بگذرم، مخصوصاً مسایل اعتقادی که با در برابر ندانستن آنها مسئولیم!!!
m.a.sh.a
m.a.sh.a
٩٢/٠٤/٠٩
٠
٠
داداشی اینی که مد نظر توست معنی مساوات هست نه عدالت، عدالت به معنای عام یعنی قرار گیری هر چیز در جایگاه خودش
negin_z_sh
negin_z_sh
٩٢/٠٤/٠٩
٠
٠
مو تحت تاثیر قرا ر گرفتوم چی کار کنوم؟
m.a.sh.a
m.a.sh.a
٩٢/٠٤/٠٩
٠
٠
.......
taba_sa
taba_sa
٩٢/٠٤/٠٩
٠
٠
دقیقا از ماست که برماست... خیلی ممنونم.... بسیار تأثیرگزار....
m.a.sh.a
m.a.sh.a
٩٢/٠٤/٠٩
٠
٠
خواهش دارم، انشا الله
اسمانه
اسمانه
٩٢/٠٤/٠٩
٠
٠
مرسی برادر خوبم ..خیلی خوب گفته بودی ..مشکل اینه که ما نمیخواهیم بدونیم خیلی چیزهاست که در زندگی ما اثر میذاره و ما اصلا به حساب نمی یاریمش..:))
m.a.sh.a
m.a.sh.a
٩٢/٠٤/٠٩
٠
٠
ما اثیر ملموسات شدیم!
ساحل مهربانی
ساحل مهربانی
٩٢/٠٤/٠٩
٠
٠
مشکلات اقتصادی این سال ها برای همه به وجود اومده و چون ما همه جوره وابسته و مصرف کننده ایم، پس روی زندگی مون تاثیر گذاشته و ربطی به دین و مذهب کسی نداره.
m.a.sh.a
m.a.sh.a
٩٢/٠٤/٠٩
٠
٠
من که نگفتم داره، حتماً شما هم کاملاً از تمام جوانب این گرونی ها مطلع هستید که این قدر با قاطعیت حکم می کنید!!!
m.a.sh.a
m.a.sh.a
٩٢/٠٤/٠٩
٠
٠
من منظورم رفتن برکت از زندگی ها است، برکت اصلاً ربطی به گرونی و ارزونی نداره!
ساحل مهربانی
ساحل مهربانی
٩٢/٠٤/٠٩
٠
٠
بحث گرونی یه بحث سیاسی و اجتماعی و بین المللی نه دینی
m.a.sh.a
m.a.sh.a
٩٢/٠٤/١٠
٠
٠
منم که نگفتم که دلیل این گرونی ها استخون های تو لونه ی گنجشک ها است، این فقط یک روایت از پیامبر اکرم(صلی الله) بود که در کتاب معتبری هم ذکر شده است!
ساحل مهربانی
ساحل مهربانی
٩٢/٠٤/٠٩
٠
٠
من داستان گنجشک و اون استخوان رو متوجه نشدم / با عقلم جور در نمیاد
m.a.sh.a
m.a.sh.a
٩٢/٠٤/٠٩
٠
٠
خب ما هرچی رو که متوجه نمی شویم رو که نباید انکار کنیم( این موضوع رو اول با خودم بودم )
ساحل مهربانی
ساحل مهربانی
٩٢/٠٤/٠٩
٠
٠
شما در جواب من و بقیه دوستان فقط دارین سفسطه می کنین / جواب قاطع دارم ولی جاش اینجا نیس
m.a.sh.a
m.a.sh.a
٩٢/٠٤/١٠
٠
٠
خواهشمی کنم ، بفرمایید :)
ساحل مهربانی
ساحل مهربانی
٩٢/٠٤/١٠
٠
٠
حوصله بحث ندارم دی: / از حوصله این جمع هم خارجه
m.a.sh.a
m.a.sh.a
٩٢/٠٤/١٠
٠
٠
خوب برا من بگین لطفاً من منتظرم که بخونم دلیلتون رو، اگه واقعاً درست باشه منم هم فکرشما میشم!!!
میلاد
میلاد
٩٢/٠٤/٠٩
٠
٠
ممنون از نوشتتون.....نماز هم باید با درک واقعی خونده بشه....خیلی ها هستن که فقط میخونن....هیچ درکی از این قضیه ندارن
m.a.sh.a
m.a.sh.a
٩٢/٠٤/٠٩
٠
٠
یک ضرب المثل ترکی هست که میگه: گاماس گاماس ...
m.a.sh.a
m.a.sh.a
٩٢/٠٤/٠٩
٠
٠
یعنی قدم قدم ...
غ-مريم
غ-مريم
٩٢/٠٤/٠٩
٠
٠
زيبا بود آقاي شركت تقبل الله برادر برا ما هم دعا كنيد
m.a.sh.a
m.a.sh.a
٩٢/٠٤/١٠
٠
٠
ملتمس دعا هستم، خواهش خواهری
پری سا
پری سا
٩٢/٠٤/٠٩
٠
٠
ممنون...جالب بود......خیلی جالب دو مطلب وبهم مرتبط کردین..........
m.a.sh.a
m.a.sh.a
٩٢/٠٤/٠٩
٠
٠
خواهش می کنم
باران
باران
٩٢/٠٤/١٠
٠
٠
ممنون
mahshid
mahshid
٩٢/٠٤/١٠
٠
٠
مغسی بدک نبود
A.hosseiny
A.hosseiny
٩٢/٠٤/١٠
٠
٠
ممنون مطلب خیلی مفیدی بود ...ممنون جناب شرکت اول
m.a.sh.a
m.a.sh.a
٩٢/٠٤/١٠
٠
٠
خواهش می کنم جناب حسینی
ساحل مهربانی
ساحل مهربانی
٩٢/٠٤/١٠
٠
٠
من انکار نکردم / ارتباط داستان رو با خاطره شما متوجه نشدم :)
m.a.sh.a
m.a.sh.a
٩٢/٠٤/١٠
٠
٠
ببخشید پس من بد متوجه شدم، من می خواستم با ارتباط این دوتا با هم متذکر بشم که تو چالش های زندگی هامون بیایم یک کم عوامل معنوی رو هم سهیم بدونیم، فقط همین :)
ساحل مهربانی
ساحل مهربانی
٩٢/٠٤/١٠
٠
٠
نماز خوندن و عبادت و روزه یه رویه از دین هست و حضور قلب و معنویت رویه دیگه ش / این که من نماز بخونم ولی تو خفا هر کاری بکنم رو من قبول ندارم. این افراد پاداش اعمال فقهی شونو می گیرن. ولی اخلاق و معنویت چیه میشه؟ / همیشه با دوستان حوزوی بحث می کردیم. و هیچ وقت هم به نتیجه نمی رسیدم. چون هر کدوم می خاسیم طرف مقابل رو اقناع کنیم و البته هرگز موفق نمی شدیم :)
m.a.sh.a
m.a.sh.a
٩٢/٠٤/١٠
٠
٠
خانم ساحل من یک مثال براتون میزنم: درس فیزیک، من این درس رو فقط برا امتحان میخونم خوب هم می خونم ها! ولی شما مفهومی و عمیق، امتحان آخر سال رو هر دومون 20 میشیم، پس فرق من و شما در چیه؟؟! مفهوم شما کجا رفت؟؟! شما درست میگین حضور قلب و انجام عمل به قول معروف لازم و ملزوم هم هستند!! اگه هر کدوم نباشه اون یکی می لنگه!!
ساحل مهربانی
ساحل مهربانی
٩٢/٠٤/١٠
٠
٠
این قیاس مع الغیر / قبول ندارم / همین افکار باعث شده ک ریا کاری هم زیاد بشه.
m.a.sh.a
m.a.sh.a
٩٢/٠٤/١٠
٠
٠
می دونین ریا مثل یک جسم بادیه، در ظاهر خیلی قشنگه ولی در باطن بادی بیش نیس!!! شاید ما به ظاهر اون نگاه کنیم و حسرت اون ظاهر رو بخوریم ولی خدا بصیره! خدا به باطن اون نگاه میکنه :)
ساحل مهربانی
ساحل مهربانی
٩٢/٠٤/١٠
٠
٠
با این جواب تون ، حرف خودتون رو زیر سوال بردین / بحث ریا و معنویات رو میگم
m.a.sh.a
m.a.sh.a
٩٢/٠٤/١٠
٠
٠
خب ما که نمی تونیم بفهمیم که کی ریا می کنه کی نمی کنه، این در درون آدمه و اون رو هم فقط خودش و خدا می دونن! خیلی ها هستند که تو کل سال هر ککاری دلشون میخاد می کنن ولی دو ماه محرم و صفر رو به عشق امام حسین دست می کشن، میشه گفت این هم ریا کار اند، ما نمی تونیم از نیت واقعی افراد با خبر بشیم.
ساحل مهربانی
ساحل مهربانی
٩٢/٠٤/١٠
٠
٠
چن تا مثال می زنم ک این افراد ظاهر دین رو انجام میدن ولی ایمان واقعی و اعتقادی وجود نداره: یه بنده خدایی هست ک همه هم می شناسن و می دونن ک نزول خواره / بعد ایشون میاد مسجد می سازه / دهه اول محرم رو شام میده / برای تعمیر مساجد و تکیه ها کمک نقدی می کنه **** یه خانومی رو می شناسم که اهل نماز خوندن و حجاب نیس. ولی مدتیه هر هفته تو خونه ش زیارت عاشورا برگزار می کنه و همه همکاراش و مافوق ها رو دعوت می کنه فقط و فقط برای این که ارتقای شغلی بگیره و .... //// اینا رو چی میگین؟ / این ریا کاری ها ربطی به برکت داره به نظرتون؟ جز این که یکی مث منو دلزده می کنه. / این افراد مشکل مالی ندارن. خیلی خوب هم دارن زندگی می کنن.
m.a.sh.a
m.a.sh.a
٩٢/٠٤/١٠
٠
٠
درست میگین منم تو فامیلمون از اینجور افراد زیادن، جوابتون رو تو کامنت های ومن و افسانه خانم و آقای قوام بخونین، منتظر جوابتونم :)
ساحل مهربانی
ساحل مهربانی
٩٢/٠٤/١٠
٠
٠
اگه با خلاف کردن و گناه همسایه ام من تنبیه بشم و یا برکت از سفره ام کم بشه این با عدالت خدا منافات داره
m.a.sh.a
m.a.sh.a
٩٢/٠٤/١٠
٠
٠
اینم تو کامنت های آقای قوام جوابش است، انشاالله درست باشه :)
ساحل مهربانی
ساحل مهربانی
٩٢/٠٤/١٠
٠
٠
مساوات رو تعریف کنین برام / اصن بحث مساوات نیس. اتفاقا شما برعکس تعریف کردین
m.a.sh.a
m.a.sh.a
٩٢/٠٤/١٠
٠
٠
من تعریف رو از روی کتاب اصول عقاید آیت الله مکارم شیرازی نوشتم، اگه خواستین بیشتر بدونین، بفرمایین، بنده عرض می کنم!
m.a.sh.a
m.a.sh.a
٩٢/٠٤/١٠
٠
٠
من تعریف رو از روی کتاب اصول عقاید آیت الله مکارم شیرازی نوشتم، اگه خواستین بیشتر بدونین، بفرمایین، بنده عرض می کنم!
ارام
ارام
٩٢/٠٤/١٠
٠
٠
مرسی
ساحل مهربانی
ساحل مهربانی
٩٢/٠٤/١٠
٠
٠
البته این برکت رو بزرگترها خیلی در موردش حرف می زنن، که قدیما با حقوق کم و با تعداد فرزندان زیاد برکت زندگی شون زیاد بده / ولی الان همه کار می کنن ولی بازم می نالن / نمی دونم چقد به دین مربوط میشه. ولی به نظر من چون اخلاقیات رو زیر پا گذاشتیم این اتفاق افتاده: حرام خوری عادی شده و اینو نوعی زرنگی می دونن/ حسادت / به زور حق کسی رو ازش گرفتن / احترام نکردن به بزرگترها *** ک من خیلی بهش معتقدم!
m.a.sh.a
m.a.sh.a
٩٢/٠٤/١٠
٠
٠
گل گفتین، قدیم با وضو کار میکردن که برکت بیاد به مالشون ولی الان راحت حرام می خورن! دلیل شهادت امام حسین هم حرام خوری دشمنان ایشون بوده، به همین خاطر حرفهای ایشون رو اون ها اثر نداشته، اینو من نمیگم خود امام حسین می فرمایند!!!
ساحل مهربانی
ساحل مهربانی
٩٢/٠٤/١٠
٠
٠
باید برم. کلاس دارم. 3 بر می گردم. میام جواب تونو می خونم / فعلا
m.a.sh.a
m.a.sh.a
٩٢/٠٤/١٠
٠
٠
در امان خدا خوش باشین، منتظرم....
Khal ghezi
Khal ghezi
٩٢/٠٤/١٠
٠
٠
متنتون که بسی تامل برانگیز بود یه حقیقتی بود تلخ که تو جامعم کم نیس. این گفتگوهای تو کامنتارو خیلی خوبن من همشون خوندم بازم میام که اگه چیزی اضافه شد دنبال کنم و سوالی پیش اومد بپرسم درکل خیلی خیلی ممنون
m.a.sh.a
m.a.sh.a
٩٢/٠٤/١٠
٠
٠
خواهش، منم استفاده کردم ،هر سوالی دارین بفرمایید، منتظرم
ساحل مهربانی
ساحل مهربانی
٩٢/٠٤/١٠
٠
٠
این ک یه آدم از موقعی که به دنیا میاد تا موقع مرگ، چون خدا خیلی دوسش داره و عاشقشه و برای این که بهش نزدیک بشه، براش سخت می گیره از منطق به دوره / همه آدم ها برابر آفریده شدند. قبول دارین؟ و درسته ک اسلام دین کاملیه ولی به این معنی نیست ک ادیان دیگه رو بکوبیم و بگیم کافرن.
m.a.sh.a
m.a.sh.a
٩٢/٠٤/١٠
٠
٠
درخت تا هرس نشه یک درخت خوب نمی شه!!!
ساحل مهربانی
ساحل مهربانی
٩٢/٠٤/١٠
٠
٠
پس چرا خدا همه رو هرس نمی کنه؟
m.a.sh.a
m.a.sh.a
٩٢/٠٤/١٠
٠
٠
بعضی ها رو هرچی هرس میکنه بازم خم میشن و منحرف!!!
ساحل مهربانی
ساحل مهربانی
٩٢/٠٤/١٠
٠
٠
چنین آدمایی تعداشون زیاد نیس / اونا دیگه ذات غلط ن
m.a.sh.a
m.a.sh.a
٩٢/٠٤/١٠
٠
٠
درمورد تعدادشون نمی دونم ولی یک لقمه حرام آأم رو به ته جهنم می کشونه!!!
m.a.sh.a
m.a.sh.a
٩٢/٠٤/١٠
٠
٠
پیامبر می فرمایند که فرق بین ایمان و کفر حب علی ابن ابی طالبه!!!
ساحل مهربانی
ساحل مهربانی
٩٢/٠٤/١٠
٠
٠
علاقه به پیامبر و امامان بحث ش جداس / شما در قرن 21 زندگی می کنین پس باید علمی و با دلیل جواب بدین / جوونای الان اینو از شما نمی پذیرن. باید دقیقا بگین کفر یعنی چی و ایمان به چی میگن
m.a.sh.a
m.a.sh.a
٩٢/٠٤/١٠
٠
٠
پایین جواب دادم
ساحل مهربانی
ساحل مهربانی
٩٢/٠٤/١٠
٠
٠
بعدش هم درسته ک رسانه ما، آدمای فقیر رو خیلی خوب و مومن نشون میده. ولی پولدارهایی رو می شناسم که خیلی مومن هستن و هیچی گناهی نمی کنن و با پول شون پارتی و خلاف کاری برگزار نمی کنن / ریشه همه فساد تو فقر / وقتی من دارم از گرسنگی می میرم، میام نماز بخونم اصلا؟ / دیگه ایمان و حضور قلب و دینداری از یادم میره
m.a.sh.a
m.a.sh.a
٩٢/٠٤/١٠
٠
٠
یک قاعده در منطق است که میگه اثبات شی نفع ما عدا نمی کنه(یعنی اثبات یک چیز باعث نفی چیز دیگه نمی شه! ) خوب پول داره، مگه همه ی مومنین باید فقیر باشن، منظور من این بود ککه فقر هم یکی از آزمون های خدا است
m.a.sh.a
m.a.sh.a
٩٢/٠٤/١٠
٠
٠
جواب نماز خوندن تو فقر هم مثل این ضرب المثله که میگه: در ججوانی پاک بودن شیوه ی پیغمبریست، اگه تو سختی هم با خدا بود و هم در رفاه درسته!!! نه این که تا خدا یکم سخت گرفت ازش دل ببری!!!
ساحل مهربانی
ساحل مهربانی
٩٢/٠٤/١٠
٠
٠
شما هم خوب بلدین بپیچونین / مث یکی از استادای ما هر سوالی ک دوستان پرسیدن رو با سوال جواب دادین و هیچ توضیحی ندادین / من اصلا قانع نشدم در جوابی که به افسانه بانو و آقای قوام دادین.
m.a.sh.a
m.a.sh.a
٩٢/٠٤/١٠
٠
٠
خوش حال میشم که بحث رو اامه بدیم
m.a.sh.a
m.a.sh.a
٩٢/٠٤/١٠
٠
٠
ادامه
افسانه بانو
افسانه بانو
٩٢/٠٤/١٠
٠
٠
من هم قانع شدم اما از اول به برادر گفتم که بحث زیاد موافق نیستم چون از حوصله ی جمع خارج هست . بعد هم این جور بحث ها همیشه بحث ها ی دیگه ای هم به دنبال داره .
افسانه بانو
افسانه بانو
٩٢/٠٤/١٠
٠
٠
قانع نشدم
m.a.sh.a
m.a.sh.a
٩٢/٠٤/١٠
٠
٠
ایمان و کفر بحث عظیمی رو در برداره، که در اون از زوایای مختلف به این دو مسئله نگاه شده هزاران جلد کتاب درباره شون نوشته شده ، نمیشه که تو دو خط تمام جوانبش رو بررسی کرد که!!!
ساحل مهربانی
ساحل مهربانی
٩٢/٠٤/١٠
٠
٠
شما با استدلال تون توی 2 تا جمله توضیحش بدین / کار سختی نیس
m.a.sh.a
m.a.sh.a
٩٢/٠٤/١٠
٠
٠
ایمان یعنی هرچی خدا گفته بی چون و چرا آره!!!
ساحل مهربانی
ساحل مهربانی
٩٢/٠٤/١٠
٠
٠
اون ریا ک تو خفاس بحثش باز فرق می کنه / من کارایی رو میگم ک همه می دونن طرف داره دروغ میگه. ولی هیچ بازدارنده ای نیست و اون طرف هم به کارش ادامه میده / من میگم چرا باید فقط به ظاهر نگاه کنیم؟ همه میدونن اون مسجد با پول نزول ساخته شده ولی بازم میرن توش نماز می خونن / اصن این نماز شرعا درسته؟ / بعد میگن خدا این فرد رو می بخشه. ک آخر عمری اومد مسجد ساخت / ولی به اعتقاد من خدا هرگز چنین فردی رو نمی بخشه. / چرا مردم فقط رویه کار رو می بینن؟ چرا از عقل شون استفاده نمی کنن؟ / اگه من خیلی خوبم تمام سال رو آدم باشم. چرا فقط محرم و صفر توبه می کنم بازم بعدش عرق خوری و مزاحمت برای ناموس مردم شروع میشه
m.a.sh.a
m.a.sh.a
٩٢/٠٤/١٠
٠
٠
خب از کجا معلوم شاید تو زندگی اش همین کارهای کوچیک باعث شه مسیرش عوض بشه!! شما تو یک جاده راست داری میری یک کج کردن فرمون برا لحظه ای هم میتونه مسیرت رو عوض کنه، والله اعلم!
ساحل مهربانی
ساحل مهربانی
٩٢/٠٤/١٠
٠
٠
بله. این کلیت نداره. چون شاید یکی آخر عمرش توبه کنه. ولی چیزی که الان تو جامعه رایج شده رو دارم میگم. دین دروغین ک دارن
m.a.sh.a
m.a.sh.a
٩٢/٠٤/١٠
٠
٠
خب پس اونی که شما هم میگی کلیت نداره!!!
ساحل مهربانی
ساحل مهربانی
٩٢/٠٤/١٠
٠
٠
منظور من از فقر، فقر مالی خیلی شدیده که افرادی واقعا زیر خط فقر زندگی می کنن و انقد وضع شون خرابه که حتی بچه شونو نمی تونن بفرستن مدرسه یا حاشیه نشین هستن / نه اونایی که وضع مالی معمولی دارن و گاهی بی پول میشن / اون بدبخت ها ک به نون شب شون محتاجن انسانیت رو زیر پا میزارن برای یه لقمه نون، چه برسه به ایمان به خدا
m.a.sh.a
m.a.sh.a
٩٢/٠٤/١٠
٠
٠
اینم یک آژمایش الهی می تونه باشه، پیامبر می فرمایند که فقر سخت ترین آزمایش الهی است!!! یکی هم ممکنه بعد چندین سال بچه دار بشه و بچه اش مشکل دار باشه نمی دونم مثلاً عقب مونده و با شاید هم بیماری جسمی و....
ساحل مهربانی
ساحل مهربانی
٩٢/٠٤/١٠
٠
٠
بازم این مثال شما با حرف من فرق داره / گاهی فقر به خاطر شرایط جامعه س. / ک می تونه این فقر رو از بین ببره
m.a.sh.a
m.a.sh.a
٩٢/٠٤/١٠
٠
٠
شرایط جامعه رو کی می سازه؟ خودمون دیگه!! اینم مثل اون کشتن پدره است. قاتل اون دنیا باید جواب تمام سختی هایی رو که خانواده ی اون مقتول کشیدن رو بده!!! مسئول این شرایط اقتصادی هم یا این دنیا یا اون دنیا ....
ساحل مهربانی
ساحل مهربانی
٩٢/٠٤/١٠
٠
٠
اگه پیامبران و امامان در شرایطی بودن و به قول شما سختی می کشیدن، فرق دارن . چون اونا از خاصان هستن / ما آدمای عادی هستیم و روح مون اون قدر قوی نیس. / ما آزاده نیستیم / وابسته به شرایط جامعه ایم. / پس نباید ایمان مون با اونا مقایسه بشه / مث آیت اله بهجت خیلی بزرگان دیگه در زمان خودمون / اینجا بحث "رحیم" و "رحمان" هست
m.a.sh.a
m.a.sh.a
٩٢/٠٤/١٠
٠
٠
نه، فرق من با آیت الله بهجت چیه؟؟! ایشون از اولی که به دنیا اومدن که همین جوری نبودن، دونه دونه مراحل رو رد کردن ولی من نه تو همون مراحل اول هنوز موندم!!! (من نوعی)
ساحل مهربانی
ساحل مهربانی
٩٢/٠٤/١٠
٠
٠
بله. از اول شاید فرقی نداشتیم. ولی ایشون این مراحل رو رفتن چون خیلی قوی تر بودن... ولی ما نه. / ما درگیر مسائل روزمره شدیم / خودم قبول دارم ک این توانایی بالقوه در همه انسان ها وجود داره.و فقط دین نیس. مثلا نخبگان علمی هم همین طورن / ولی فعلا بحث سر "باید" ها نیس. بحث در مورد"هست" ها می باشه.
m.a.sh.a
m.a.sh.a
٩٢/٠٤/١٠
٠
٠
منی که درس نمی خونم معلمم خودش هم بکشه من درس خون نمی شم، خودمون باید بخواهیم، پا بر هوس هامون بگذاریم، یکی صبح تا شب علافی می کنه بعد میگه چرا من تو کنکور قبول نمی شم ولی دستم میشه!!!
m.a.sh.a
m.a.sh.a
٩٢/٠٤/١٠
٠
٠
به قول شما در اول همه انسان ها با هم برابرند، پس همینه که یکی کافر میشه و یکی حضرت ایوب!!!
ساحل مهربانی
ساحل مهربانی
٩٢/٠٤/١٠
٠
٠
بحث عدالت موضوعیه ک هنوز برای من حل نشده / یکی از استادمون مثالی زد ک باز هم من قانع نشدم / گفت فک کنین خدا همه رو انداخت تو دریا، و بعد هر کسی باید شنا کنه تا به ساحل برسه (ساحل همون مقصود یا خداونده) بعد من پرسیدم پس چرا یکی از ساحل دوره یکی خیلی نزدیک؟ ینی پارتی بازی نشده؟ :)) / جوابی نداشت
m.a.sh.a
m.a.sh.a
٩٢/٠٤/١٠
٠
٠
نه هممون از خط شروع آغاز می کنیم ولی یکی سریع میره و یکی مثل من کند!!!
ساحل مهربانی
ساحل مهربانی
٩٢/٠٤/١٠
٠
٠
یکی از دوستان دبیرستانم، به خاطر علاقه ای که داشته رفته حوزه درس بخونه / از یه خانواده ای معمولی ک خیلی هم مذهبی نیستن ( مث خودمون: یعنی نماز و روزه و عبادات هست ولی در حد معمولی) بعد از مدتی ایشون با پوشیه میاد بیرون جلوی نامحرم ها و بیرون از خونه / حرفم اینه ک وقتی خانواده و اطرافیانش اینطوری نیستن، برای خودش خیلی سخت میشه تغییر رفتارش / بعدشم کسی نمی تونه صورتش رو ببینه. ولی ایشون همه رو می بینه ( ک اخلاقا این درست نیس) /درسته که ایشون متاثر از درس خوندنش به یه درک جدیدی رسیده ولی واقعا نیازه که خودشو انقد اذیت کنه/ به جاش رفتارش رو بهتر کنه. مثلا صبرش رو زیاد کنه یا خوش اخلاق تر باشه
m.a.sh.a
m.a.sh.a
٩٢/٠٤/١٠
٠
٠
نه نه هر چیزی جای خودش، مسائل رو با عم قلطی نکنین!!
m.a.sh.a
m.a.sh.a
٩٢/٠٤/١٠
٠
٠
نه هممون از خط شروع آغاز می کنیم ولی یکی سریع میره و یکی مثل من کند!!!
ساحل مهربانی
ساحل مهربانی
٩٢/٠٤/١٠
٠
٠
خب، چه عواملی باعث تند یا کند شدن این رفتن میشن؟ / همه ش ک به خواست و توانایی فرد بر نمی گرده ک / گاهی عوامل خارجی قوی ترن
m.a.sh.a
m.a.sh.a
٩٢/٠٤/١٠
٠
٠
نه یک مثل آیت الله بهجت خودش رو برای آزمایش آماده کرده به همین خاطر راحت آزمون ها رو پشت سر میگذاره ولی یکی مثل من تو ناز ونعمت دیگه تحمل آزمون رو نداره!!!
m.a.sh.a
m.a.sh.a
٩٢/٠٤/١٠
٠
٠
اگه میشه دیگه اون بالاها ننویسین چون درست نمی تونم جواب بدم
ساحل مهربانی
ساحل مهربانی
٩٢/٠٤/١٠
٠
٠
چشم
m.a.sh.a
m.a.sh.a
٩٢/٠٤/١٠
٠
٠
تشکر :)
ساحل مهربانی
ساحل مهربانی
٩٢/٠٤/١٠
٠
٠
بله شرایط جامعه رو خودمون می سازیم / ولی بعضی ها قدرت تصمیم گیری شون بیشتره / و تاثیر گذارترن.
m.a.sh.a
m.a.sh.a
٩٢/٠٤/١٠
٠
٠
خب به قول بابام شتر بزرگه بارش هم بزرگه :) خب مسئولیت شون هم در برابر ما و هم خدا بیشتره!!!
ساحل مهربانی
ساحل مهربانی
٩٢/٠٤/١٠
٠
٠
من مسائل رو با هم قاطی نکردم / دی: / میخام بگم شما فقط چسبیدین به پوسته و ظاهر دین. و درون اون فرد مهم نیس. چون ما ک نمی بینمش / ولی فهمیدن درون افراد خیلی هم سخت نیس. مثلا وقتی چن بار به شما دروغ بگه، دیگه بهش اعتماد نمی کنین. چون از درونش با خبر شدین. / رد کردن یه حرف سخت نیس. ولی اثباتش سخت و مهمه. شما فقط نظرای ما رو رد کردین. دلیل خودتونو نگفتین هنوز
m.a.sh.a
m.a.sh.a
٩٢/٠٤/١٠
٠
٠
نه، پس شما هم منظور من رو نگرفتین، من میگم هر دو باهم !!! هیچکدوم به تنهایی فهیده نداره!!!
m.a.sh.a
m.a.sh.a
٩٢/٠٤/١٠
٠
٠
دی یعنی چی؟؟
m.a.sh.a
m.a.sh.a
٩٢/٠٤/١٠
٠
٠
دلیل چیم رو نگفتم؟؟!
ساحل مهربانی
ساحل مهربانی
٩٢/٠٤/١٠
٠
٠
انتقاداتی ک به دوستان داشتین
m.a.sh.a
m.a.sh.a
٩٢/٠٤/١٠
٠
٠
میشه توضیح بدین؟؟! :d
ساحل مهربانی
ساحل مهربانی
٩٢/٠٤/١٠
٠
٠
دی: = D: آیکون نیشخند
ساحل مهربانی
ساحل مهربانی
٩٢/٠٤/١٠
٠
٠
ولی بازم بیشتر به ظاهر دین اهمیت میدین. کاملا از حرفاتون معلومه
m.a.sh.a
m.a.sh.a
٩٢/٠٤/١٠
٠
٠
اِاِاِاِاِاِاِاِاِاِاِاِ اگه این طور نشون میده ببخشید، قدر من این نبوده:)
m.a.sh.a
m.a.sh.a
٩٢/٠٤/١٠
٠
٠
قصد
ساحل مهربانی
ساحل مهربانی
٩٢/٠٤/١٠
٠
٠
چرا عذرخواهی می کنین؟ نیازی به این ار نیس. من اذیت میشم s: / خب این نظر منه. شما هر عقیده ای ک دارین محترم / و من بهش احترام میزارم / فقط الان چون بحث فلسفی!!! بود کمی جانبدارانه حرف زدم. / دددددی:
ساحل مهربانی
ساحل مهربانی
٩٢/٠٤/١٠
٠
٠
خب ختم کلام: از نظر من دیندار بودن و اعتقاد داشتن یه مساله شخصی و به درون هر فرد بر می گرده که چقدر به خدا ایمان داره و اعمال دینی رو انجام میده / ولی خب این دین با فرهنگ یک جامعه هم عجین هست. مثلا آدابی که ما ایرانی ها داریم در کشورهای عربی انجام نمیشه / ما آداب و رسومات دینی بیشتری داریم / مثلا کامل ترین حجاب از نظر ما چادر / در صورتی که مسلمانان کشورهای دیگه چادر ندارن. بعضیاشون هم ک دارن از ما الگو برداری کردن. / پس این میشه فرهنگ دینی ما و نمیشه به دیگران خرده گرفت که چون مثل ما نیستن پس دین شون کامل نیس / و فقط خداست ک از درون بنده هاش باخبره. و درست نیس ما از روی ظاهر کسی حکم قطعی بدیم ک چون موهاش معلومه یا چادری نیست پس مومن نیس. / باید کمی انعطاف پذیر باشیم.
m.a.sh.a
m.a.sh.a
٩٢/٠٤/١٠
٠
٠
اینم ختم کلام من: نمی شه تو کوزه ای که تهش یک سوراخ گنده وجو داره بگی پر از آبه، هر کسی بگه به عقلش باید شک کرد :d انعطاف در برابر حکم خدا یعنی اسلام آمریکایی!!!
ساحل مهربانی
ساحل مهربانی
٩٢/٠٤/١٠
٠
٠
کلن بحث عدالت و رسیدن به جزای اعمالی ک هر کسی می بینه رو میگم / من تا حالا قانع نشدم. هیشکی نتونس به سوالام جواب بده :))
m.a.sh.a
m.a.sh.a
٩٢/٠٤/١٠
٠
٠
یک کتاب بهتون معرفی کنم؟؟
ساحل مهربانی
ساحل مهربانی
٩٢/٠٤/١٠
٠
٠
بلی
m.a.sh.a
m.a.sh.a
٩٢/٠٤/١٠
٠
٠
کتاب منشور عقاید امامیه _ نوشته علامه حسن زاده آملی، این کتاب انشاالله بهتون کمک می کنه!!
ساحل مهربانی
ساحل مهربانی
٩٢/٠٤/١٠
٠
٠
منظورم انعطاف در برابر خدا نیس / برای این ک جوونا به طرف دین بیان و زده نشن اولش با هر ظاهری ک هستن، نباید طردشون کرد ک برن و دیگه برنگردن (بازم میگم ک بضی ها اصلاح پذیر نیستن) / بهتره اولش کمی انعطاف داشت تا اعتمادشون جلب بشه و دین رو سخت گیرانه و خشک ندونن / این نظر منه و همین طور هم رفتار می کنم. / مخصوصا نسبت به خیلی جوون تر ها
m.a.sh.a
m.a.sh.a
٩٢/٠٤/١٠
٠
٠
دین دینه، همینی که هست، نباید که برای جذب بیشتر دین رو تکه تکه تزریق کرد، چه بسا این باعث بشه دکتر سروش ها پدید آیند!!!
ساحل مهربانی
ساحل مهربانی
٩٢/٠٤/١٠
٠
٠
حدس شو می زدم چنین جوابی بدین / دددددی
ساحل مهربانی
ساحل مهربانی
٩٢/٠٤/١٠
٠
٠
مرسی بابت معرفی کتاب / فعلا خدافظ / روزتون بخیر.
m.a.sh.a
m.a.sh.a
٩٢/٠٤/١٠
٠
٠
خواهش وظیفه بود، متشکر بابت این همه ابراز نظر :))
faith
faith
٩٢/٠٤/١٣
٠
٠
یئنی این باباهه حتی به بچه اش یاد نداده نماز بخونه...زور نه،حتی شده تو این سن تشویق...
m.a.sh.a
m.a.sh.a
٩٢/٠٤/١٣
٠
٠
دیگه ایناش رو ، من نمی دونم. ولی خیلی امثال اینا ها تو جامعه هست، مادر چادری محجبه ولی دخترش با حجاب افتضاح و....
sahar-s
sahar-s
٩٢/٠٤/١٥
٠
٠
مرسی ممنون
نوشا
نوشا
٩٢/٠٤/١٥
٠
٠
به به زیبا و جالب بود.........با ارزو ی موفقیت
فرشته کوچولو
فرشته کوچولو
٩٢/٠٤/٢٠
٠
٠
زیبا بود:)))))))
tooska
tooska
٩٢/٠٤/٢١
٠
٠
عجباااااااااااااااااااااااااااااا
amin20
amin20
٩٢/٠٤/٢٩
٠
٠
زدی تو خال
پربازدیدتریـــن ها
طنز

نامه ای منصفانه به استاد

٩٥/٠٩/١١
شعری سروده خودم

بعد تو

٩٥/٠٩/١٣
شعری سروده خودم

شاید دلیل خلقتت آغوش باشد!

٩٥/٠٩/١٣
شعری سروده خودم

حیف که روی من این جا به تو هم باز نبود

٩٥/٠٩/١١
شعری سروده خودم

سکوت پاییزی

٩٥/٠٩/١٤
امان از این همه ناهماهنگی

یک نفر با من هماهنگ شود

٩٥/٠٩/١٣
لطفا شفاف بگویید

مسابقه ی غسل

٩٥/٠٩/١٣
گیج شده ام

حال این روز

٩٥/٠٩/١٤
به دنبال آیه های عذاب

سید حسن آقامیری کیست؟

٩٥/٠٩/١٤
بیا همت کن رفیق

با دود و غبار هم مدارا ؟!

٩٥/٠٩/١١
ترانه ای سروده خودم

دل بهونه گیر

٩٥/٠٩/١٥
عمق فاجعه

آرایشگاه

٩٥/٠٩/١٥
معرفی فیم دریا سالار

لطف خدا بود

٩٥/٠٩/١٤
داستان کوتاه

به همین سادگی / قسمت دوم

٩٥/٠٩/١٤
نامه ی کشف شده ی قدیمی ترین دانشجوی دانشگاه بیرجند

مجمع الأدبا

٩٥/٠٩/١٥
بعضی ها

ساعت های بی صدا

٩٥/٠٩/١١
چرا همیشه همه چیز را آماده می خواهیم؟

دوستت دارم های ناگفته

٩٥/٠٩/١٥
اندر حکایت آموزش مسائل جنسی به کودکان

بچه از کجا میاد؟

٩٥/٠٩/١٦
ترسیده ام انگار

دلم مى خواهد همه چيز را بسوزانم!

٩٥/٠٩/١٣
باید بشوی همان آدم سابق

آفرینش برای خوب بودن

٩٥/٠٩/١٤