لباس ضد آتش!
چرا ما اینقدر در دنیای حقیقی و مجازی متفاوت هستیم؟

لباس ضد آتش!

نویسنده : یار شیخ عبدالزهرا

بسم الله مهربون

فرض کنید در یک محلی آتش سوزی شده است..آتش نشان‌ها با لباس مخصوص ضد آتشی که دارند وارد آتش می‌شوند و گرفتاران را نجات می‌دهند..اما من و شما از آتش فرار می‌کنیم.

بنا به فرموده قرآن کریم همه خلایق وارد آتش جهنم می‌شوند اما آن‌هایی که با لباس تقوا هستند از آتش

می‌گذرند و آنهایی که تقوای الهی را رعایت نکرده‌اند در آتش به زانو در می‌آیند!

«و انْ مِنْکُمْ إِلّا وارِدُها کانَ عَلى رَبِّکَ حَتْماً مَقْضِیّاً » ، « ثُمَّ نُنَجِّی الَّذینَ اتَّقَوْا وَ نَذَرُ الظّالِمِینَ فیها جِثِیّاً»

«هیچ کس از شما نیست ، مگر آنکه وارد دوزخ شود؛ این حکم حتمی پروردگار توست» ، «سپس افرادی را که با تقوا بوده‌اند، نجات می‌دهیم و ستمکاران را که به زانو درآمده اند، در آن رها می کنیم» سوره مریم آیات ۷۱ و ۷۲

در آیه دیگری از قرآن کریم خداوند می‌فرماید:

« ان اکرمکم عند الله اتقی کم..» «گرامی ترین شما نزد خداوند باتقوا ترین شماست...» حجرات آیه ۱۳

اتقی یعنی سبقت گرفتن چیزی بر دیگری...

جالب است بدانیم که در قرآن کریم حدود 258 آیه درباره تقوا داریم! در آیات قرآن کریم 2436 واژه تقوا به صورت اسمی و فعلی و به عنوان صفت به کار رفته، و بیشتر به صورت «اتقوااللّه» آمده است. معدودی از این تعداد، به صورت «إتقوا رَبّکم» یا «إتقوا اللّه الّذی خَلقکم» به کار رفته است. این تعداد فعل امر به صراحت نشان می دهد که تا چه حد رعایت تقوا اهمیت دارد، و تا چه حد انسان از تقوا غفلت می‌کند. از جمله این اوامر این است که می فرماید: «فَاتَّقُوا اللّه َ یأُولی الأَلبَب لَعَلَّکم تُفلِحُون»پس ای خردمندان عالم! از خدا بترسید، باشد که رستگار شوید. بحث درباره تقوا بسیار گسترده و وسیع است، چرا که همانطور که قبلا اشاره شد به آن حدود ۲۵۸ آیه از قرآن کریم را به خود اختصاص داده است...

 

 

لذا به همین مقدار از تعریف تقوا بسنده میکنم.

اما خوب است ذکر شود که در آیه دوم از دومین سوره قرآن کریم ۵ صفت برای اهل تقوا و به اصطلاح "متقین" شمرده شده است که مختصرا نامبرده می شود:

1- ایمان به جهان غیب

2- به پا داشتن نماز

3- انفاق به فقرا

4- ایمان به قرآن، کتاب‌های پیغمبران گذشته و همه پیامبران گذشته

5- یقین به عالم آخرت

 

البته این پنج مورد همه صفات متقین محسوب نمی شود چرا که در آیه ۱۷۷ سوره مبارکه بقره ۱۸ صفت برای اهل تقوا شمرده شده است. از بحث پیرامون آیات تقوا که بگذریم رئیس مکتب تشیع آقا امام صادق علیه السلام در روایتی می فرمایند:

«التقوی اَن لا یَفقِدَک الله حیثُ اَمَرکَ و لا اَمِرَ بک حیث نَهاک»

«تقوا پیشگی آن است که خداوند فقدان تو را آن جا که گفته باشد، نیابد و تو را آنجا که گفته نباشد نبیند.»

مثلا به عنوان نمونه و شاهد مثال این عکس را با آیه دو سوره بقره و با روایت امام صادق علیه السلام تطبیق دهید!

 

و با آیات حجاب...

گاهی که توی کوچه و خیابان راه می روم و با زنان و دختران محجبه برخورد می‌کنم، در دل می‌گویم دختری که در این هوای گرم و این آفتاب شدید حاضر شده برای اینکه حرف خدا زمین نماند، خود را بپوشاند آن‌هم به بهترین شکل آن... یقینا عمل این دختر ستودنی ست.. انسانی که اقتدا کرده به حضرت مادر چادری را سر می کند که یادگاری آن روزهای حیات مادر است..این دختر قطعا دختر حضرت مادر است.

در دل دعایشان می‌کنم.. برای عاقبت به خیری‌شان و خوشبختی‌شان.. هیچ فکر کرده‌اید امام زمان چه ذوقی می‌کنند از دیدن این دختر؟! دختر که محجوب به حجاب مادرشان باشد..دعای امام زمان طلبیدنی‌ست.

داریم در کتاب مفاتیح الجنان شیخ عباس قمی که حضرت صاحب الزمان برای زنان امت خود دعا می‌کنند:

«قال الحجة بن الحسن - عج الله تعالي فرجه الشريف - في الدّعاء: ... وَ عَليَ النِّساءِ بالحَياءِ و العِفَّةِ.»

آقا امام زمان برای زنان امت از خدا طلب حیا و عفت را دارند.

چه بسا که برای با حیاها و با عفت‌ها نیز دعا می‌کنند.

حال چه می شود که همان دختران محجبه چادری که مشمول دعای امام زمان هستند توی فضای مجازی عنان احساسات را از کف می‌دهند؟

به وبلاگهای زیادی سر میزنم من..شاید اصلا نظر هم نگذارم فقط می‌بینم و گاهی نظرات را می‌خوانم و بر می‌گردم. دختران و خواهرانی که از وبلاگشان یا به قول خودم از سنگرشان بوی خدا و اهل بیت و شهدا می‌آید.

هر نوشته شان پر است از ذکر و نام خدا.. نام شهدا.. نام حضرت آقا سید علی خامنه‌ای. همان خواهرانی که در جامعه حقیقی و در دنیای واقعی احساس مسئولیت کردند و علم چادر را زهرا گونه به دوش کشیدند، همان دخترانی که در دنیای واقعی و در اجتماع حتی اگر بکشندشان چادر از سر نمی‌گیرند!

حال همان خواهران احساس مسئولیت کرده‌اند و تکلیف خود دانسته‌اند که در دنیای مجازی و فضای سایبر هم علم حضرت زهرا را بالا نگه دارند.

به والله مسئولیت اینجا سختتر است. حفظ حجاب! در این دنیای مجازی سختتر است.

 

چرا آن رزمنده های غیور آن خواهران عزیز عرصه حجاب، در میدان حقیقی خوب حاضر می‌شوند، ولی به این میدان که می رسند نفس کم می‌آورند؟!

چرا وقتی چادر می پوشند و رو می گیرند و بانامحرم کلامی حرف نمی‌زنند، چرا اینجا و در این فضا رعایت نمیکنند؟! شما همان خانم هستی و مخاطبت همان آقا..اگر این مرد را بیرون و فیس تو فیس ببینی هم همین گونه او را مخاطب قرار می دهی؟

*داداش/اخوی/همسنگری/و...

اگر روزی این مرد را دیدی هم برایش این شکلی    میشوی یا این     شکلی یا...؟!

یا برعکس جلوی او رو می‌گیری و محجوب و ماخوذ به حیا رفتار می‌کنی؟!

چون تو او را نمی بینی و نمیشناسی و او هم تو را نمی‌بیند و نمی‌شناسد تأییدی است بر هرجور حرف زدن و هرجور برخورد کردن؟!

آیا همه سوالهای خصوصی زندگی‌ام را می توانم از فلان آقا که علمش را دارد بپرسم؟!

اگر این آقا را مستقیم دیدم هم می‌توانم همان سوال‌ها را بپرسم یا نه سعی میکنم سوالم را از یک خانم بپرسم؟!

صرف اینکه وبلاگ من مذهبی است و خودم هم چادری‌ام می‌توانم هر مدل که خواستم توی فضای نت حرف بزنم.. دیگران را ارشاد کنم و...

* چه اتفاقاتی که نشنیده ام...سرم سوت می کشد! مگر روایت نداریم که اگر مرد و زنی با هم زیر یک سقف تنها بودند نفر سوم شیطان است؟!

این مصداق چت کردن یک خانوم با یک آقا نیست؟!

هر دو آنلاین هستند و زنده.. من حرف‌های خصوصی زندگی‌ام را، دغدغه‌هایم را و کلا افکارم را با آن آقا در میان بگذارم از کجا بفهمم در دل آن آقا چه می‌گذرد؟!

از من تصویر ندارد، آن مرد اما تصور که دارد!

این نباید برای من مهم باشد؟! مگر برای حضرت مادر مهم نبود؟!

مرد کور حتی نباید بوی حضرت مادر را حس کند چه برسد به تصور و تصویر...

چرا این لباس ضد آتش را توی این میدان میگذاریم کنار؟!

آیا اینجا به کارمان نمی آید؟!

اینجا نیازی به تقوا نداریم؟! چون هیچ کس دیگری را نه می شناسند و نه می بیند اینجا حتی اسمها هم مجازی هستند!

 

این نوشته نه مخاطب خاص دارد و نه قصد جسارت به خواهران خوب و مومن خودم را دارم. من حدودا سه سالی هست که وب نویسی می‌کنم..از این دست امور زیاد دیده‌ام. همیشه دوست داشتم حرف دلم را بزنم تا اینکه قسمت شد و اینجا در این سنگر نوشتم.

انتقادات و پیشنهادهای شما را با رویی باز پذیراییم.

برچسب ها
نظرات کاربران
کد امنیتی
یه آدم
یه آدم
٩٢/٠٤/٢١
٠
٠
خیلی قشنگ بود ممنونم
admin
admin
٩٢/٠٤/٢١
٠
٠
نظرتون رو بگید بچه ها / موافقید یا مخالف؟ چرا؟
fahime.n
fahime.n
٩٢/٠٤/٢١
٠
٠
عالی بود ممنون
admin
admin
٩٢/٠٤/٢١
٠
٠
نظرتون رو بگید بچه ها / موافقید یا مخالف؟ چرا؟ /// عالی بود یعنی نظر شما چیه؟ یعنی شما از این به بعد می خواید چه کار کنید؟
ساحل مهربانی
ساحل مهربانی
٩٢/٠٤/٢١
٠
٠
نظر خودتون چیه آقای نادری؟
یه آدم
یه آدم
٩٢/٠٤/٢١
٠
٠
موافقم
ساحل مهربانی
ساحل مهربانی
٩٢/٠٤/٢١
٠
٠
با چی موافقی دوسی؟
رادمهر
رادمهر
٩٢/٠٤/٢١
٠
٠
این روزها مسایلی خیلی خیلی بدتر از این عادی شده البته نمیخوام بگم چون اونا عادی شده پس اینا اشکالی نداره،چرا گاهی بعضی از این حف ها و صحبت ها واقعا خوب نیست من با بخشی از حرفاتون موافق و با بخش کوچیکی ازش مخالفم فقط....همه ی ما روزانه کارهایی رو انجام میدیم که بعضا با آگاهی کامل که این کار گناه هست اون رو انجام میدیم اما اینکارو انجام میدیم و همیشه هم این شیطان نیست که مارو وسوسه میکنه...گاهی یک انسان میتونه از شیطان هم بدتر باشه،انسان وقتی به اون درجه از فساد برسه دیگه هیچ چیز جلودارش نیست و متاسفانه اینچنین افراد دوستانی هم دارن که دوستاشون رو هم به راه گناه میکشن چون به هرحال گناه ظاهر زیباتری داره و باطنش بده برعکس عبادات....ما انسان ها ظاهر گرا هستیم و راحت وسوسه ی ظاهر میشیم...ما عادت کردیم تا چیزی رو میبینیم باور کنیم که هست چون از اول بهمون گفتن تا با چشمات ندیدی باور نکن اما یکی باید بگه برادر/خواهر من شما خدارو با چشمات میبینی؟؟؟همه چیز در حد درک ما نیست که بتونیم ببینیم هرکس به اندازه ی خودش میفهمه....زمان نیوتون رو مثال بزنیم حدودا ۱ میلیارد جمعیت کره ی زمین بوده و هر روز سیبی از درختی میفتاده و یقینا چندین بار بر سر یه فرد افتاده اما این نیوتون بود که از این اتفاق جاذبه رو کشف کرد چون به شکل متفاوتی نگاه کرد...دید انسان ها متفاوته به طور مثال دید یک هنرمند با یک انسان عادی متفاوته،همین تفاوته که باعث میشه دیده بشن اما....به هرحال ما اشتباهاتی هم میکنیم و درطول سالها برای خودمون فرهنگ هایی رو میسازیم که امروز میبینیم اسلامی که ما قبول داریم با اسلام همسایه متفاوته چون دین رو شخصی کردن،یکی مسلمنونه اما با تهاجمات ماهواره ای میگه خب رقص نامحرم که اشکالی نداره اینهمه تو ماهواره میبینن اینم روش ولی سوال اینجاست:همون یکی تو ماهواره رو چرا میبینن؟؟؟؟ماها هممون به صورت ناخودآگاه ؛سکولار؛ شدیم و خودمون نمیدونیم......متن قابل تاملی بود دوست خوب...ممنون
نسیم
نسیم
٩٢/٠٤/٢١
٠
٠
خیلی زیبا بیان کردید.
نسیم
نسیم
٩٢/٠٤/٢١
٠
٠
شاید یکیش همون دلیلی باشه که خودتون گفتین, ما می گیم اون من رو نمیبینه من هم اون رو نمیبینم پس گناهی صورت نمی گیره اما به قول خودتون من از دل خودم خبر دارم اما از طرف مقابلم هم خبر دارم؟ من خودم به شخصه به این جور چیزها توجه می کردم اما در حد کم! اما از امروز تصمیم گرفتم توی دنیا مجازی با آقایان همونطور برخورد کنم که توی دنیای حقیقی رفتار می کنم.
javad agha
javad agha
٩٢/٠٤/٢١
١
١
من کاملا مخالفم
ساحل مهربانی
ساحل مهربانی
٩٢/٠٤/٢١
٠
٠
با چی مخالفین؟
یار شیخ عبدالزهرا
یار شیخ عبدالزهرا
٩٢/٠٤/٢١
٠
٠
با کدام قسمت مخالفید؟!
maede
maede
٩٢/٠٤/٢١
٠
٠
خب نمیشه گفت هر کی چادریه مطالب وبش" ذکر و نام خدا.. نام شهدا.."ایناس!!و حالا اگه مطالبش غیر اینا هم باشه که عیبی نداره!اما خب در مورد چت کلا باهاش مخالفم و فضاشو دوست ندارم.تقوا هم تو فضای مجازی بله خب تا حدی که لازمه خوبه!نه افراط نه تفریط!
دختر آسمانی
دختر آسمانی
٩٢/٠٤/٢١
٠
٠
لاان من خودم یه دختر چادری ام واصلا هم حاضر نیستم چادرمو در بیارم حتی جلوی پسرهای فامیل. اما اینکه من در وبلاگم دست نوشته های خودمو میذارم و حالا شاید یه خورده صمیمی تر اشکال داره یا نه ؟؟آیا گناهی متوجه من میشه؟؟از دوستانی که به وبلاگ من سر زدن میخوام که بهم بگن
maede
maede
٩٢/٠٤/٢١
٠
٠
فکر نمیکنم اشکالی داشته باشه دختر آسمانی!
یار شیخ عبدالزهرا
یار شیخ عبدالزهرا
٩٢/٠٤/٢١
٠
٠
رعایت تقوا به صورتی که افراط و تفریط نشود کمی شبهه ناکانه است! من چادر میپوشم و موهایم هم دیده میشود تا در حجاب افراط و تفریط نداشته باشم! من همه نماز ها را میخوانم جز نماز صبح تا در نماز خواندن افراط و تفریط نکرده باشم! تقوا هم یکی از حتمیات و واجبات است بزرگوار. ذره ای فاصله گرفتن از حدود معنا نخواهد داشت. یا اینکه بنده منظور شما رو درست متوجه نشدم؟!
Mahnaz
Mahnaz
٩٢/٠٤/٢١
٠
٠
مرسی...موافقم...عالی بود و تامل برانگیز...
imanhkt
imanhkt
٩٢/٠٤/٢١
٢
٠
به نظر من چت کردن اگر باعث گناه نشه عیب نداره ... دیدن ماهواره اگه باعث گناه نشه عیب نداره ... آدم عاقل خودش میتونه برای خودش خط قرمزهایی رو تعریف بکنه ... و البته با حجاب کامل هم موافقم ... البته با اجبــــــــــار هم مخالفم ...
ghazale
ghazale
٩٢/٠٤/٢١
٠
٠
آره اینجا که باعث گناه نمیشه که .
ghazale
ghazale
٩٢/٠٤/٢١
١
٠
نه من موافق نیستم :| تو فضای مجازی که نمیشه آخه برای همین مجازیه .. البته من چون جایی نشنیده بودم وگرنه بیشتر مراعات می کردم ولی خوب.. آخه سختگیری بیش از حد که نمیشه ... اون آدمی که بخواد با این چیزا خود نمایی کنه یا تحریک بشه آدم نیست اصن ! با یک کلمه سلام گفتن هم حتما ... ! خوب با یه شکلک آخه ؟ :(
ساحل مهربانی
ساحل مهربانی
٩٢/٠٤/٢١
٠
٠
چیو بیشتر رعایت می کردی؟ :)
ghazale
ghazale
٩٢/٠٤/٢١
٠
٠
منظورم اینه که حواسم بود !
ghazale
ghazale
٩٢/٠٤/٢١
١
٠
اگه بخوایم اونجوری فک کنیم اصن نباید بیایم اینجا ! شما حاضرین تو واقعیت برین یه جایی که دختر و پسر مثه اینجا نشستن و دارم با هم گپ می زنن بشینین ؟ خب نه ! نمیشه فضای مجازی رو با واقعیت سنجید اینجا اسنش معلووومه مــــــــــــجـــــــــــازی !!
a-pooryousof
a-pooryousof
٩٢/٠٤/٢١
٠
٠
موافقم
ساحل مهربانی
ساحل مهربانی
٩٢/٠٤/٢١
٠
٠
با چی؟
ساحل مهربانی
ساحل مهربانی
٩٢/٠٤/٢١
١
١
عجیب ترین مطلبی بود ک تازگیا خوندم / هدف این پست چی بود الان؟
یار شیخ عبدالزهرا
یار شیخ عبدالزهرا
٩٢/٠٤/٢١
٠
٠
هدف تنها یادآوری این نکته بود که نامحرم نا محرم است و حفظ حیا و عفت در برابر نامحرم در هر شرایط زمانی و مکانی واجب است . -تو خود حدیث مفصل بخوان ازین مجمل-
ساحل مهربانی
ساحل مهربانی
٩٢/٠٤/٢١
٠
١
از قبل می دونم ک چون خانم رضوی طلبه هستن پس هر دلیلی هم بیاریم مورد قبول شون قرار نمیگیره / با این که قبلن یه بار ب اسلام آمریکایی متهم شدم ولی بازم دلیلمو میگم و قضاوت رو می سپرم ب دوستان
یار شیخ عبدالزهرا
یار شیخ عبدالزهرا
٩٢/٠٤/٢٢
٠
٠
هیچ کس به خودش چنین حق و اجازه ای رو نمیده که شما رو به چیزی ناپسند متهم کنه خواهر گلم.
ساحل مهربانی
ساحل مهربانی
٩٢/٠٤/٢١
٢
٠
مشخصه ک شما به چت کردن خیلی وارد هسنین / با تمام دلایل بالا و آیه هایی ک بیان شده، بازم همه چی بستگی به اون شحص داره. چون وقتی من بیمار دل باشم برام فرقی نمی کنه تو کدوم محیط باشم، محل کار - مهمونی - مسجد - وبلاگ - مسنجر و ... / بخوام از هوای نفسم تبعیت کنم این کارو انجام میدم. و این نه به جنسیت ربطی داره نه به سن / پس این محیط مجازی هم می تونه یه جای خیلی فاسدی باشه هم محیطی امن /
یار شیخ عبدالزهرا
یار شیخ عبدالزهرا
٩٢/٠٤/٢٢
٠
٠
بله به چت کردن وارد هستم خوشبختانه. تمام اد لیست مسنجرم هم بانوان و خواهران مکرمه ای هستند که سطح علم و عملشون از بنده خیلی خیلی بالاتره یعنی مطمئنم با هربار چت کردن با اوشونها کلی چیز یاد میگیرم و این برای من خیلی مهمه. به نکته خیلی خوبی اشاره فرمودید همینکه ما قدرت تشخیص نداریم که بفهمیم آدمهای توی مسجد یا توی خیابون یا توی کلاس درس از کدوم نوع آدمها هستن خوب هستن یا بد همین دلیل بزرگی است که بیشتر مواظب باشیم چرا که بنا به فرموده قرآن این به تقوا نزدیکتره: ان اکرمکم عند الله اتقی کم..
ساحل مهربانی
ساحل مهربانی
٩٢/٠٤/٢١
٣
٠
منم چادری م و این با اجبار خانواده م نبود. بلکه خودم علاقه داشتم. ولی الان حس می کنم این علاقه م ب چادر کمتر شده / تو محیط واقعی هم به قول شما رسمی هستم و خیلی به خط قرمزها توجه می کنم. ولی محیط نت فرق داره. اینجا فقط ذهن ها هستن ک خرف می زنن و به قول یه دوستی ذهنها می نویسن. پس شهوت و هوس جای زیادی نداره. / من هم دوستان وبلاگی دختر دارم هم پسر و اونا از خودم بیشتر خط قرمز ها رو رعایت می کنن. و می تونم بگم افکارمون شبیه هم هس. و اونایی ک حتا تو این محیط هم جلوی بیمار بودن شونو نمی تونن بگیرن، آدمای شبیه به خودشونو پیدا می کنن. و هر کاری هم بخان انجام میدن / پس ربطی ب محیط مجازی و واقعی نداره
ساحل مهربانی
ساحل مهربانی
٩٢/٠٤/٢١
٢
٠
با این فتوای شما پس همه ما مفسد هستیم، مخصوصا دختر و پسرای جیم / چون بضی هاشون متاهل هم هستن و دارن هر روز با نامحرم حرف می زنن / و همه مون میریم جهنم
Mahnaz_72
Mahnaz_72
٩٢/٠٤/٢١
٠
٠
بر اساس این نوشته حرف شما در این باره درسته خیلی دوست دارم یه پاسخ منطقی دراین باره داده بشه
یار شیخ عبدالزهرا
یار شیخ عبدالزهرا
٩٢/٠٤/٢٢
٠
٠
بنده همچین جسارتی نکردم بزرگوار. دغدغه شخصیم بود که به اشتراک گذاشتم با شما. حضرت زهرا به دخترایی مثل شما افتخار میکنن مطمئنا که علمدار چادر هستید حرف من سر اینه که این دنیا و اون دنیا نداره نامحرم نامحرمه! متاهل و مجرد هم نمیشناسه! خدا یک معیار و ملاک داده دست ما که این معیار همه جا جوابگو هست..حقیقی و مجازی! اون خدایی ستودنیه که به فکر همه جای دنیای ما باشه اصلا با عقل جور در میاد که این خدا برای یه جا برنامه بده برای یه جا برنامه نده!
ساحل مهربانی
ساحل مهربانی
٩٢/٠٤/٢١
٠
٠
اگر زن و مردی در یک اتاق تنها باشن، نفر سوم شیطان! / خب من خیلیا رو می شناسم ک تو محیط کارشون از صب تا بعدالظهر یه زن و مرد تو یه اتاق تنهان / اونا اگه بخوان هی ب گناه فک کنن 30 سال نمی تونن با هم همکار باشن / بعدشم این قیاس با محیط مجازی کاملا فرق داره و 2 تا بحث جداس کرد. چون نیت یه کار با انجام دادن اون خیلی فرق داره و متفاوت. / من توی ذهنم به خیلی چیزای خوب و بد فک می کنم. ولی هیشکی خبر دار نمیشه. و این به معنی نیس ک من قصد صدمه زدن به دیگران رو دارم یا میخام به حریم خصوصیش تجاوز کنم
دختر آسمانی
دختر آسمانی
٩٢/٠٤/٢١
٠
٠
تقریبا نظرم مشابه هست....الان همین جیم رو اگه در نظر بگیریم، می بینیم که عده زیادی چه دختر و چه پسر این جا هستن ودارن صحبت می کنن...همشون هم با حیا هستن و هیچ کس قصد سوءاستفاده رو نداره...به قول یه بنده خدا حرف زدن دختر و پسر حرام نیست الا زمانی که باعث شهوت بشه
mahshid
mahshid
٩٢/٠٤/٢١
٠
٠
بعدا میام میخونم
ساحل مهربانی
ساحل مهربانی
٩٢/٠٤/٢١
٠
٠
در مورد شکلک ها هم بگم چون اینجا همه چی فقط نوشته میشه و برای این که طرف مقابل یا بازدید کننده ها از احساس مون با خبر بشن، این شکلک ها ساخته و اختراع شده و هیچ نیت شوم و هوسی در پشتش نبود. / بیننده باید عاقل باشه!
ساحل مهربانی
ساحل مهربانی
٩٢/٠٤/٢١
١
٠
با این حرف تون موافقم ک چون طرف شیخ هست یا عالم دینیِ / بضیا فک می کنن هر سوالی باید ازش بپرسن / یه سایتی رو دیده بودم . یک روحانی به سوال های دینی افراد پاسخ میداد. / بضی افراد سوال های عجیب و غریبی رو سهوا یا عمدا می پرسیدن ک برام خیلی عجیب بود ک خصوصی ترین مسائل زندگی شونو میان تو سایت مطرح می کنن.
ساحل مهربانی
ساحل مهربانی
٩٢/٠٤/٢١
٠
٠
من چت روم نرفدم ولی مسنجر تنها عیب و ضرری ک برام داشت ،وقت تلف کردن بود. همین / الان دانشگاه مجازی ک تو ایران هم هست، دانشجویان و استاد به صورت آنلاین و با کنفرانس یک کلاس مجازی رو تشکیل میدن (که هم وبکم هس، هم چت، هم میکروفن) / اینا رو چی میگین؟ / آیا اینجا هم استاد مرد ک داره با دانشجوی دخترش چت می کنه یا استاد زن با دانشجوی پسرش حرف میزنه، دارن گناه می کنن؟ / اینا ینی تو دنیای واقعی اگه بخوان نمی تونن گناه کنن؟
ساحل مهربانی
ساحل مهربانی
٩٢/٠٤/٢١
٠
٠
تو دنیای واقعی ما بر اساس ظاهر و تیپ و قیافه طرف، در موردش قضاوت می کنیم. و از نیت و افکارش شاید هرگز باخبر نشیم. / ولی اینجا فقط بر اساس حرف ها و نوشته هاش می فهمیم ک اون کیه و چجوریه / و به نظر من تو دنیای مجازی بهتر و زودتر میشه آدما رو شناخت. به غیر یه عده ای که همه جا نقاب روی صورت زشت شون میزان / پس اینجا بحث حجاب مطرح نیس /شعور آدما ها ملاک ما قرار می گیره. (چون فقط با ایرانی ها یا فارسی زبان ها مواجه نیستیم)
دختر آسمانی
دختر آسمانی
٩٢/٠٤/٢١
٠
٠
خب من اینجا از همه یه سوال دارم(واسه خودمه...خودم میخوام بدونم کارم درسته یانه).... مثلا الان وبلاگ من دست نوشته های خودمه+برخی از خاطرات روزانه که اونها رو به طنز تعریف می کنم...آیا این گناهه...مثلا اگر یک جنس مذکر بره تو وبلاگ من و مطالبمو بخونه گناهه؟؟؟این اشکال داره که مثلا اون خاطرات رو من با زبون طنز گفتم؟؟(الان کاملا گیج شدم و نمی دونم گناه داره یا نه)
ساحل مهربانی
ساحل مهربانی
٩٢/٠٤/٢١
٠
٠
ذهنت درگیر چیزی شده ک همیشه یه موضوع عادی بود. / مسولش باید پاسخ بده
maede
maede
٩٢/٠٤/٢١
٠
٠
نه دختر آسمانی فکر نمیکنم اشکالی داشته باشه!!!
ss
ss
٩٢/٠٤/٢١
٣
٠
ممنون با گفته هاتون کاملا موافقم چون تا حالا خیلی هارو دیدم که از راه چت از راه بدر شدن به نظر من آدم باید همه جا احتیاط کنه حتی تو فضای مجازی
Mahnaz_72
Mahnaz_72
٩٢/٠٤/٢١
٢
٠
ممنون من موافقم ادم باید هم توی فضای مجازی وهم حقیقی تقوا داشته باشه
یار شیخ عبدالزهرا
یار شیخ عبدالزهرا
٩٢/٠٤/٢١
٠
١
سپاس از حسن نظرتان بزرگوار.
یار شیخ عبدالزهرا
یار شیخ عبدالزهرا
٩٢/٠٤/٢١
١
١
سلام علیکم خواهر جان چقدر خوشحال میشم وقتی این دغدغه های -کار خوب بودن یا کار خوب نبودن- رو در شما میبینم. من یه سوال میپرسم تا واضح بشه بحثمون خب؟ شما مثلا خاطرات خنده دارتون رو که توی مبتون مینویسید حاضرید برای پسر همسایتون هم تعریف کنید؟! حاضر نیستید مطمئنا! حال قضاوت با خودتان (:
ساحل مهربانی
ساحل مهربانی
٩٢/٠٤/٢١
٠
١
سفسطه خوبیه / شما هم خیلی چیزا رو هم تو وبتون هم اینجا رعایت نکردین
یار شیخ عبدالزهرا
یار شیخ عبدالزهرا
٩٢/٠٤/٢١
٠
٠
خواهر جون ممنون میشم اگر نقدی دارید خواهرانه به بنده گوشزده کنید و یا عیبهای موجود رو به من هدیه دهید بنا به فرموده امام صادق علیه السلام. مثلا یک نمونه؟!
یار شیخ عبدالزهرا
یار شیخ عبدالزهرا
٩٢/٠٤/٢١
٠
٠
دختر آسمانی عزیز با کمال میل و طاعت جواب سوالهای شما رو خواهم داد دونه به دونه انشاالله. (:
یار شیخ عبدالزهرا
یار شیخ عبدالزهرا
٩٢/٠٤/٢١
٠
٠
البته اینم هست که مردم به طلبه ها و آخوندها بسیار لطف دارند و به نوعی اونها رو محرم اسرار خصوصی زندگیشون میدونن. بالاخره اگر کسی سوالی براش به وجود میاد باید به جواب سوالش برسه که خب مردم خوب ما این اعتماد رو به طلبه ها دارند. اما اونی که مهمه اینه که سوال رو از چه کسی باید پرسید. شده خیلی از خانمهای محترم سوالهاشونو به من میگن و من از اهل علمش میپرسم و جوابشون رو میدم این یعنی اینکه خانومهای عزیزمون ابا و حیا میکنند از طرح سوالشون برای یک آقا. مسئله این است...
باران
باران
٩٢/٠٤/٢١
٠
٠
این ادعایی که مطرح شده ینی چی؟ ینی این دوست عزیز میخاسته به چه جمع بندی برسه؟ ای کاش نظر یه مرجع تقلیدی یه عالمی هم در رابطه با همین مساله گذاشته بشه تا تناقضی که برای برخی از جمله خود من بوجود اومده حل بشه
افسانه بانو
افسانه بانو
٩٢/٠٤/٢٢
١
٠
من برای چادر احترام و ارزش زیادی قائل هستم اما گاهی از خانم های چادری چیزهایی میبینم که دوست دارم نبینم و اون لحظه به چشمام شک میکنم خانمی که چادر سرش کرده اما موهاش بیرونه جوراب پاش نیست لاک زده این واقعا درسته ؟ اما در برابرش خانمی هست که مانتو پوشیده اما کامل حجابشو رعایت کرده بازم میگم چادر حرمت داره اما نمیتونم مطلق بگیم که هر کی چادریه ادم خوبیه و همه ی کارهاش درست . در مورد چت کردن هم من همون اوایل که میومدم تو تخته از بچه ها پرسیدم که حرف زدن ما با هم موردی نداره یا داره ؟ که بچه ها واقعا در برابرم جبهه گرفتن که نه موردی نیست و چون همو نمیبینیم ایرادی در اون نیست . اگه جایی از حرفام موردی داره بهم بگید .
افسانه بانو
افسانه بانو
٩٢/٠٤/٢٢
٠
٠
ببینید من ار مرجع تقلیدم در مورد صحبت با نامحرم پرسیدم ایشون هم گفتند وقتی شما فکر بدی نداری ایرادی حرف زدن نداره اما اگه طرفت مشکلی داره و فکرهای عجیب و غریب میکنه این به خودش بستگی داره و گناهی هم متوجه شما نیست .
2nyadideh
2nyadideh
٩٢/٠٤/٢٢
١
٠
درمورد چت روم ، نميدونم چي بايد بگم!چون تابحال اونجورجاها نرفتم:) دركل ديد مثبتي بهش ندارم! اينو ميدونم كه اصلا محيط مناسبي نداره، ديدم دوستان وآشناياني رو كه از دست وجود چنين مكانهايي نالان هستن! بازم نميدونم:| اما اينو ميدونم دوستاني كه ميگن جاي بدي نيست،بيان يه بار امتحان كنن، ببينن اگه كسي كنار دستشون بشينه (خواهري برادري دوستي)، حاضرن تو همون لحظه به چت كردنشون ادامه بدن؟؟؟؟
2nyadideh
2nyadideh
٩٢/٠٤/٢٢
١
٠
دركل اينها مسائلي هست كه بايد رعايت بشه! هرچيزي از حد خودش خارج بشه، دردسر سازه :) اگه با كمي تامل، نه تعصب به اين قضيه نگاه كنيم متوجه ميشيم كه خونه آخرش مقصود اين هست كه واقعي ومجازي وجود نداره ، اين عالم محضر خداست، در محضر خداهم نبايد گناه كرد :) حالا خوده گناه يا عواملي كه زمينه ساز گناه ميشن :) من نميتونم همه ي اونچه رو كه گفتين قبول كنم، اما وجدانم بهم ميگه احتياط شرط عقله :) من بعد كمي توي رفتاروكردارمون توي دنياي مجازي دقيق تر بشيم :) سپاس از شما كه يه تك زنگ به وجدان ما زدين، از خواب بيدارش كردين :) سپاس
رادیکال
رادیکال
٩٢/٠٤/٢٢
١
٠
فقط می تونم بگم که خدا انسان های بیمار رو نجات بده، آمـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــین
ati200
ati200
٩٢/٠٤/٢٢
٠
٠
به شدت مخالفم با این نوشته ....
میلاد
میلاد
٩٢/٠٤/٢٢
٠
١
با این قسمت مخالفم :که باید بگم که همه چیز به قصد و نیت اون فرد بر میگرده به نظر من صمیمی بودن در دنیای مجازی بین دو نفر با جنس مخالف ایرادی نداره چرا که در این فضا هیچکس با نیت بدی با جنس مخالفش صمیمی نمیشه چرا که حتی اونو ندیده به واسطه ی یه اسم و یه آواتار اگه بخوام نیت بدی هم داشته باشم که واویلا!!در مورد چت روم هم موافقم چرا که بعضیا تحت تاثیر خیلی از مسائل دیگه وارد چت روم میشن در این دنیا دچار هوس میشن و برای ارضای این هوس از به چت روم پناه میارن یعنی میخوام بگم که حتی بدون انگیزه ی قبلی نمیشه چت روم رو هم بد دونست....در حال حاضر هر کسی تلاشش رو میکنه که تقواشو حفظ کنه اما صمیمی شدنش با جنس مخالف در این فضای مجازی از نظر من ایرادی نداره
میلاد
میلاد
٩٢/٠٤/٢٢
٠
٠
و این رو باید بگم که شما به روابط انسانی هم فکر کنید نه تنها در دنیای مجازی بلکه در واقعیت هم باید انسان ها در چارچوب اسلامی باهم رابطه داشته باشن شما میگید که باید تمام دختران یا خانم ها با آقایون حتی توی فضای مجازی هم رسمی صحبت کنن؟صمیمی شدن یا یک شکلک اونو دچار چه مشکلی میکنه؟برای اون خانم تهدیدی ایجاد میکنه؟
Niva
Niva
٩٢/٠٤/٢٢
١
٠
با حرف های ایشون موافقم... من زمان زیادی رو تو این دنیای مجازی گزروندم و خیلی چیزها دیدم .... شاید اینجا مجازی به نظر برسه اما واقعا مجازی نیست( منظورم فقط سایت جیم نیست)... خیلی ها تو این دنیا مجازی زندگی میکنن و شاید دنیای واقعی براشون مجازی باشه...... شاید خود من هم نسبت به این مسئله کم توجهی کردم... ممنون واسه یاد آوریتون
یار شیخ عبدالزهرا
یار شیخ عبدالزهرا
٩٢/٠٤/٢٢
٠
٠
چرا مخالفید؟ قراره به یک ننیجه کلی برسه هر کسی!
یار شیخ عبدالزهرا
یار شیخ عبدالزهرا
٩٢/٠٤/٢٢
١
٠
آدم عاقلی که خط قرمزها را می داند پس چه نیازی دارد به قرآن و پیغمبر؟ شما نگفتید که این روایت پیغمبر را قبول دارید یانه که اگر زن و مردی باهم تنها زیر یک سقف باشند نفر سوم شیطان است. قبولش دارید یا نه؟
یار شیخ عبدالزهرا
یار شیخ عبدالزهرا
٩٢/٠٤/٢٢
١
٠
بله متاسفانه بعضی ها از روی اصول چادر نمیپوشند! این ایرادی هست به چادریهای عزیز از طرفی هم نمیشه اینجور استدلال کنیم که مانتویی باحجاب بهتر از چادری بدحجاب! شاید اگر مانتوییهامون چادری بشن و چادریهامون بیشتر رعایت کنن دنیا گلستون بشه (: بله خب مطلقا همه چادریها خوب نیستند! اما این دلیل نمیشه که چون بعضی چادریها اینجور هستند و اونجور ماهم... یادمون نشه که الگوی بارز ما چادریها حضرت زهرا هستند که بسیار الگوی شایسته و کامل و مادر هممون نیز هستند. البته این قضاوت رو بسپاریم دست خدا بهترهد خواهر جان. درمورد چت کردن هم بگم که ما در دنیای حقیقی خیلی نراعی آداب هستیم چه بسا در دنیای مجاز هم همینگونه باشیم ولی به صورت کمتر و تقلیل یافته که البته این هم از روی عمد نیست ها شرایط اینجور اقتضا میکند! خوبه اینگونه سوالها رو از اهل علم پرسید(:
blue girl
blue girl
٩٢/٠٤/٢٢
٠
١
دوست عزیز من خودم چادر سرم میکنم اما به اجبار...........لباسی هم که قبلا میپوشیدم همون مانتوم یه لباس جامع الشرایطی بود و خودم چون حساسم از یک روحانی هم پرسیدم که لباسم مشکلی داره گفت نه خیر در مورد چت کردن هم به نظر من این مورد مصداق کاملی برای اون گفته نیس
یار شیخ عبدالزهرا
یار شیخ عبدالزهرا
٩٢/٠٤/٢٢
٠
٠
خیلی خوشحالم که اگر قبول ندارید همه حرفهای بنده رو اما آزاده هستید... همینکه با وجدانتان درگیرید مرا بسD: مزاح بود.
یار شیخ عبدالزهرا
یار شیخ عبدالزهرا
٩٢/٠٤/٢٢
٠
٠
با بانو دنیادیده بودم!
2nyadideh
2nyadideh
٩٢/٠٤/٢٧
٠
٠
منم خوشحالم كه خوشحاليد :)
blue girl
blue girl
٩٢/٠٤/٢٢
٠
١
من با این نوشته کاملا مخالفم.من خودم پایبنم به دستورات اسلام اما فکر نمیکنم این گفته شاملاین مورد هم بشه
یار شیخ عبدالزهرا
یار شیخ عبدالزهرا
٩٢/٠٤/٢٢
٠
٠
چرا به اجبار؟ چادر رو دوست ندارید آیا؟
blue girl
blue girl
٩٢/٠٤/٢٢
٠
٠
نه اصلا..........
یار شیخ عبدالزهرا
یار شیخ عبدالزهرا
٩٢/٠٤/٢٢
٠
٠
چرا بزرگوار؟
blue girl
blue girl
٩٢/٠٤/٢٢
٠
٠
من؟؟؟؟؟؟؟؟چی چرا؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟لطفا رو اون گزینه پاسخ سمت چپ هر نظر کلیک کنین تا زیر اون نظر بیاد پاسختون متشکر
یار شیخ عبدالزهرا
یار شیخ عبدالزهرا
٩٢/٠٤/٢٢
٠
٠
مطمئنید همه بیننده ها عاقل هستند؟!
blue girl
blue girl
٩٢/٠٤/٢٢
٠
٠
ببینین دوست عزیز من خداییش تا به حال یه بارم چت نکردم و دارم نظرمو میدم اما در مورد حجاب و اینکه ایا بیننده ها عاقل هستند وقتی من یه لباس کاملی رو بپوشم که چیزی از بدن من نمایان نشه پس حجابم کاملا درسته و فکر نمیکنم ربط چندانی به بیننده ها داشته باشه
ساحل مهربانی
ساحل مهربانی
٩٢/٠٤/٢٢
٠
٠
دوسی" یار شبخ عبدالزهرا" من بعدن به شما جواب میدم. / ترجیح میدم تو وبلاگ تون باشه :)
s_gonah
s_gonah
٩٢/١٠/١٠
٠
٠
تنم لرزید خداییش لرزید
پربازدیدتریـــن ها
طنز

نامه ای منصفانه به استاد

٩٥/٠٩/١١
شعری سروده خودم

بعد تو

٩٥/٠٩/١٣
شعری سروده خودم

شاید دلیل خلقتت آغوش باشد!

٩٥/٠٩/١٣
شعری سروده خودم

حیف که روی من این جا به تو هم باز نبود

٩٥/٠٩/١١
میانه رو و دانا

امر به معروف و نهی از منکر وظیفه کیست؟

٩٥/٠٩/١٠
یک پارچ آب سرد!

شرط ثبت نام

٩٥/٠٩/٠٩
لطفا شفاف بگویید

مسابقه ی غسل

٩٥/٠٩/١٣
امان از این همه ناهماهنگی

یک نفر با من هماهنگ شود

٩٥/٠٩/١٣
شعری سروده خودم

سکوت پاییزی

٩٥/٠٩/١٤
گیج شده ام

حال این روز

٩٥/٠٩/١٤
بیا همت کن رفیق

با دود و غبار هم مدارا ؟!

٩٥/٠٩/١١
به دنبال آیه های عذاب

سید حسن آقامیری کیست؟

٩٥/٠٩/١٤
داستان کوتاه

به همین سادگی / قسمت دوم

٩٥/٠٩/١٤
لعنت به هرچه یاد تو را زنده می‌کند

تقویم های بی عدد / شعر

٩٥/٠٩/١٠
اگر ریزعلی می بود، شاید داستان طور دیگری رقم می خورد

جای دهقان فداکار خالی بود

٩٥/٠٩/١٠
بعضی ها

ساعت های بی صدا

٩٥/٠٩/١١
ترانه ای سروده خودم

دل بهونه گیر

٩٥/٠٩/١٥
گفت: «من به دنیا اومدم پیاده بیام تا حرم آقا»

مشغول می زدم

٩٥/٠٩/١٠
ترسیده ام انگار

دلم مى خواهد همه چيز را بسوزانم!

٩٥/٠٩/١٣
عمق فاجعه

آرایشگاه

٩٥/٠٩/١٥