شکم‌مان را متحول کنیم!
20 پیمان تغذیه‌ای در بهار

شکم‌مان را متحول کنیم!

نویسنده : sayedala-tagh

روز را با میوه شروع كنیم

صبحانه وعده مناسبی برای گنجاندن یك یا دو میوه در كنار نان و پنیر است تا نیاز ما به بخشی از ویتامین‌ها، آنتی‌اكسیدان‌ها و فیبر تأمین شود.

  

بگذاریم چای‌مان اندكی خنك شود

چای داغ هم برای حنجره خوب نیست و هم سبب می‌شود ما قند زیادی با هر فنجان یا استكان یا لیوان چای بخوریم.

  

قندهای‌مان را ریز كنیم

حبه‌های قند امروزی كه به صورت آماده و قالبی خریداری می‌كنیم، قابلیت آن را دارند كه به چهار حبه كوچك‌تر تقسیم شوند تا تعداد قندی كه در طول روز می‌خوریم كاهش یابد. بعضی‌ها در طول روز ناخودآگاه 10 فنجان چای می‌خورند و بی‌توجه به آن، تعداد قند دریافتی‌شان به رقم سرسام‌آوری می‌رسد.

  

با نوشابه‌ها قهر كنیم

گرچه در کل آشتی بهتر از قهر است، اما باید با مزاحمان سلامتی‌مان قهر كنیم. نوشابه‌های گاز‌دار به دلیل داشتن قند زیاد، ممانعت در جذب كلسیم و وابستگی كه ایجاد می‌كنند زیان‌آورند و مزاحم.

  

برنج‌مان را آبكش نكنیم

آبكش كردن برنج به تصور آن‌كه نشاسته آن از بین می‌رود اشتباه است، چون بیش از 80 درصد برنج را نشاسته تشكیل می‌دهد و با آبكش كردن چیزی از آن از دست نمی‌رود. در این میان فقط ویتامین‌های برنج هدر می‌روند.

 

نان سفید استفاده نكنیم

نان‌ها اگر سبوس‌دار باشند هم بهتر ما را سیر می‌كنند و هم این‌كه تا حدودی مانع جذب كلسترول می‌شوند. نان‌های سفید قند خون را سریع بالا می‌برند و زمینه ابتلا به بیماری دیابت را مهیا می‌كنند.

  

با روغن جامد خداحافظی كنیم

روغن‌های جامد سرشار از اسیدهای چرب اشباع هستند كه برای قلب و عروق ما زیانبارند. عروق را تنگ می‌كنند و خطر حمله‌های قلبی را افزایش می‌دهند.

  

سیر و پیاز را در برنامه غذایی‌مان بگنجانیم

گرچه سیر و پیاز ممكن است به ظاهر بد بو باشند، اما اتفاقاً خاصیت آن‌ها به خاطر همان تركیبات گوگردی است كه بوی ناخوشایندی دارند. مزمزه كردن كمی چای خشك، یا جویدن چند برگ جعفری می‌تواند از بوی بد دهان ناشی از خوردن سیر و پیاز جلوگیری كند.

  

آب زیاد بخوریم

آب مفید‌ترین نوشیدنی است و یك لیوان آن حتی یك كالری هم ندارد. آب سموم بدن را دفع می‌كند و برای تنظیم سوخت و ساز بدن مفید است.

  

چیپس نخوریم

چیپس حتی یك فایده تغذیه‌ای هم ندارد كه به آن دل‌خوش كنیم. نشاسته، چربی نامناسب و نمك، ارمغان نامیمون چیپس برای بدن است.

  

ماهی بخوریم

اگر شب عید سبزی پلو با ماهی دارید نوش‌جان‌تان، ولی ماهی را نباید سالی یك بار خورد، باید هفته‌ای یك تا دو بار در برنامه غذایی‌مان بگنجانیم. ماهی‌ها سرشار از پروتئین، چربی‌های مفید، ید و حتی كلسیم به خاطر استخوان‌های‌ریزی هستند كه حین طبخ ذوب می‌شوند.

  

با كالباس و سوسیس سرسنگین باشیم

كالباس و سوسیس حاوی مواد افزودنی به ویژه تركیبات نیترات هستند كه در بدن تبدیل به ماده سرطان‌زای نیتروزآمین می‌شوند. سعی كنیم از آن‌ها به ندرت استفاده كنیم.

  

هیچ وعده غذایی را حذف نكنیم

با حذف یك وعده غذایی تمایل ما به وعده بعدی بیشتر می‌شود، ضمن این‌كه با خوردن هله‌هوله‌ها، جای وعده نخورده را با مواد غیر مفید پر می‌كنیم.

  

غذایمان را خوب بجویم

جویدن غذا سبب می‌شود كه هم از مزه غذا لذت بیشتری ببریم  و هم با غذایی كمتر احساس سیری بیشتری داشته باشیم و هم این‌كه لثه‌ها و دندان‌های‌مان سالم‌تر باشند.

  

نمكدان‌ها را در ویترین بگذاریم

نمك به خاطر بالا بردن فشارخون و افزایش احتمال ایجاد بیماری‌های مزمن، باید تا حد ممكن محدود شود. می‌توانیم عادت كنیم كه به خیار نمك نزنیم و غذای سفره را كم‌نمك بخوریم. استفاده از آبلیمو و چاشنی‌های مفید دیگر در این زمینه به ما كمك می‌كند.

 

از ماست كم‌چرب غافل نشویم

ماست می‌تواند علاوه بر تأمین كلسیم، پروتئین و برخی ویتامین‌ها به بهبود شرایط میكروبی معده و روده كمك كند. ماست گاهی از شیر هم برای بدن مفیدتر است.

  

گوجه‌فرنگی خور باشیم

گوجه‌فرنگی ضمن این‌كه خواص بسیاری از میوه‌ها را در خود جا داده، كالری كمی نیز دارد. گنجاندن آن در هر سه وعده غذایی مفید است چون سبب افزایش جذب آهن از غذاهای گیاهی می‌شود.

  

دیر شام نخوریم

فاصله بین شام تا هنگام خواب بهتر است نزدیك به دو ساعت باشد. این توصیه نه به خاطر آن است كه خیال كنیم ناهار چاق نمی‌كند و شام چاق می‌كند. این توصیه برای آن است كه خواب راحت و آسوده‌ای داشته باشیم.

  

زیاد تعارف نكنیم و تعارف نشویم

در پذیرایی‌ها به مهمانان خود زیاد اصرار به خوردن نكنید. خودتان هم مغلوب و مقهور و تسلیم میزبان نشوید و به شدت در برابر خوردنی‌های مضر از خودتان دفاع كنید!

  

شیرینی‌های كوچك بخریم

هرچه شیرینی‌ها كوچك‌تر باشند طبیعتاً ضرر آن‌ها نیز كمتر است. اصولاً شیرینی‌های بزرگ در پذیرایی  نباید جایگاهی داشته باشند.

برچسب ها
درباره نویسنده
نظرات کاربران
کد امنیتی
radmehr
radmehr
٩٢/٠٢/١٧
٠
٠
اینارو مجانیم میدن؟
tanha
tanha
٩٢/٠٢/١٧
٠
٠
اوکی!
Paeez
Paeez
٩٢/٠٢/١٧
٠
٠
چای داغ باعث کانسر مری میشه نکنین اینکارو:(((
nika
nika
٩٢/٠٢/١٧
٠
٠
مرسی
firuze
firuze
٩٢/٠٢/١٧
٠
٠
گوجه فرنگی خور که هستیم ولی نمک نمیشه پشت ویترین باشه>........مرسی به فکر سلامتی ما هستین
h_nim82
h_nim82
٩٢/٠٢/١٧
٠
٠
ممنون...سعی میکنم :)
شکوفه گیلاس
شکوفه گیلاس
٩٢/٠٢/١٧
٠
٠
باشه من سعی میکنم مفید بود
mike
mike
٩٢/٠٢/١٧
٠
٠
اخ اخ اخ..........شکم متحول شد داره درد میکنه
ati200
ati200
٩٢/٠٢/١٧
٠
٠
الان مجبوریم کم کم باهمه اینا خداحافظی کنیم
A.hosseiny
A.hosseiny
٩٢/٠٢/١٧
٠
٠
اصلـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــا نمیشه اصا اصرار نکن راه نداره جون تو!!!!!!!!!!!!!!
علیرضا
علیرضا
٩٢/٠٢/١٧
٠
٠
خدارو شکر عادت غذایی نسبتا خوبی دارم فقط از 7 روز 7ته دست کم 6 روز برنج به نظر من خوب نیست ولی چه کنیم که دانشگاه که فقط برنج میده! خونه هم که مادر گران بیشتر برنج درست میکنه ! یعنی حاضرم نون پنیر بخورم نهار یا شام برنج نخورم، بعضی وقتها! نون سفیدم که از سفرمون دیلت شد اگر همین غذا خوب جویدنم انجام بدم عالی میشه :))) /ممنونم نکات فوق العاده ای بود.
پربازدیدتریـــن ها
طنز

نامه ای منصفانه به استاد

٩٥/٠٩/١١
شعری سروده خودم

بعد تو

٩٥/٠٩/١٣
شعری سروده خودم

شاید دلیل خلقتت آغوش باشد!

٩٥/٠٩/١٣
شعری سروده خودم

حیف که روی من این جا به تو هم باز نبود

٩٥/٠٩/١١
میانه رو و دانا

امر به معروف و نهی از منکر وظیفه کیست؟

٩٥/٠٩/١٠
یک پارچ آب سرد!

شرط ثبت نام

٩٥/٠٩/٠٩
لطفا شفاف بگویید

مسابقه ی غسل

٩٥/٠٩/١٣
امان از این همه ناهماهنگی

یک نفر با من هماهنگ شود

٩٥/٠٩/١٣
شعری سروده خودم

سکوت پاییزی

٩٥/٠٩/١٤
گیج شده ام

حال این روز

٩٥/٠٩/١٤
بیا همت کن رفیق

با دود و غبار هم مدارا ؟!

٩٥/٠٩/١١
به دنبال آیه های عذاب

سید حسن آقامیری کیست؟

٩٥/٠٩/١٤
داستان کوتاه

به همین سادگی / قسمت دوم

٩٥/٠٩/١٤
لعنت به هرچه یاد تو را زنده می‌کند

تقویم های بی عدد / شعر

٩٥/٠٩/١٠
اگر ریزعلی می بود، شاید داستان طور دیگری رقم می خورد

جای دهقان فداکار خالی بود

٩٥/٠٩/١٠
بعضی ها

ساعت های بی صدا

٩٥/٠٩/١١
ترانه ای سروده خودم

دل بهونه گیر

٩٥/٠٩/١٥
گفت: «من به دنیا اومدم پیاده بیام تا حرم آقا»

مشغول می زدم

٩٥/٠٩/١٠
عمق فاجعه

آرایشگاه

٩٥/٠٩/١٥
ترسیده ام انگار

دلم مى خواهد همه چيز را بسوزانم!

٩٥/٠٩/١٣