ویژگی‌های یك قصه خوب كدامند؟
آموزش داستان نویسی. قسمت دو از چهار

ویژگی‌های یك قصه خوب كدامند؟

نویسنده : سایت جیم

در بخش قبلی (قسمت اول را می‌توانید با کلیک اینجا بخوانید) در مورد عناصر لازم برای ورود به عرصه هنر، چگونگی قدم گذاردن به عرصه هنر داستان نویسی و شرایط لازم برای مرود به این عرصه، سخن گفتیم. اینک و در این مقال، به ویژگی‌هایی که یک قصه خوب می‌بایست داشته باشد، می‌پردازیم.

در این مورد به طور خلاصه می‌توان به ویژگی‌های زیر اشاره نمود:

 

1- كشش، جذابیت وگیرایی:

قصه‌ای كه جذاب و گیرا نباشد و نتواند تا آخرین لحظات خواننده را همراه خود بكشد ولو با بهترین پیام و محتوی، قصه موفقی نخواهد بود، قصه خوب قصه‌ای است كه این هر دو یعنی محتوا و پیام و كشش و گیرایی را با هم داشته باشد؛ و نمی‌‌توان به صرف داشتن یك محتوای خوب، جذابیت و گیرایی را نادیده گرفت.

 

2- طبیعی و منطقی و قابل قبول بودن روال داستان:

قصه باید طوری نوشته شود كه خواننده بتواند ماجراهای آن را باور كند. یعنی اصل علت و معلول به دقت در قصه رعایت شود به طوری كه هر ماجرا نتیجه طبیعی ماجراهای قبلی و مؤثر در ماجراهای بعدی باشد، و طوری زمینه لازم برای وقوع ماجراها فراهم شود كه خواننده در محتمل بودن آن شك نكند.

 

3- گزیده گویی:

حاشیه روی زیاد از حد، خارج شدن از موضوع اصلی قصه، وپرداختن به مسائل فرعی كه چندان نقشی در پیشبرد قصه ندارد، باعث كسل شدن خواننده و خارج شدن رشته كلام از دست او می‌شود.

 

4- نثر یا زبان قصه:

نثر یا زبان قصه بایستی متناسب با موضوع قصه و نیز گروه و قشری باشد كه برای او می‌نویسیم.

 

5- عفت قلم:

نویسنده مجاز نیست تحت این عنوان كه «حرفی كه از دهان شخصیت‌های داستان بیرون می‌آید متناسب با تیپ و خصوصیات اجتماعی آنان باشد یا؛ بیان این حرف‌های غیر اخلاقی، داستان را طبیعی و ملموس‌تر جلوه خواهد داد.»

سخنان زشت و موهن را حتی از زبان آنان ، در نوشته‌اش بیاورد. در صورت لزوم بایستی غیر مستقیم و در لفافه به بیان این موضوع پرداخت.

بطور کلی یک قصه خوب دارای ویژگی‌های زیر است :

خدامحوری ، عبرت آموزی، کشش و جذابیت، منطقی و عقلانی بودن، گزیده گویی، نثر متناسب، عفت قلم و کلام، تقوی، پرداختن به ریشه‌ها و یکدست بودن نوشتار.

 

6- برخورد ریشه‌ای با مسائل:

قصه خوب تنها به بیان سطحی دردها نمی‌پردازد بلكه ریشه‌ای با مسائل برخورد می‌كند و عمق آن‌ها را نشان می‌دهد. به عبارت دیگر علت‌ها را هدف قرار می‌دهد، نه معلول‌ها را!

او از معلول‌ها به علت‌ها می‌رسد، نه آن‌كه در معلول‌ها در جا بزند و احیانا آن‌ها را به عنوان علت نیز معرفی كند. البته این كار باید بسیار ظریف و هنرمندانه صورت بگیرد. همچنین وظیفه قصه نویسی تنها بیان دردها نیست بلكه باید چاره درد را كه همان پیاده شدن صحیح احكام اصیل اسلامی در سراسر جهان است را نیز بیان كند. در غایت بیش از آن‌كه محرك احساس باشد، راهگشا و راهنما و مرشد باشد.

 

7- یكدست بودن نوشته:

به این معنی كه یك نوع هماهنگی و ارتباط دقیق بین تمام اجزاء قصه (مقدمه، ماجراها، شخصیت‌ها، محیط، پایان و گره گشایی و...) وجود داشته باشد، و نوشته در طول كار، دچار نوسان‌های نابه‌جا نشود.

 

برچسب ها
درباره نویسنده
نظرات کاربران
کد امنیتی
parisa
parisa
٩٢/٠١/١٢
٠
٠
كشش، جذابیت وگیرایی.....این موردش از همه مهم تره....
سین سید هاشم صاد صفدری
سین سید هاشم صاد صفدری
٩٢/٠١/١٢
٠
٠
خیلی جالب بود!انشاالله استفاده کنیم از این موارد!با تچکر
پربازدیدتریـــن ها
من هیچوقت نفهمیدم

مشکل دقیقا چیست؟

٩٦/١١/٢٣
یا بنا کن فیلمی در خور ما

یا مکن با فيلمسازان دوستی

٩٦/١١/٢٢
با چاشنی سوتی

اولین جلسه موفق

٩٦/١١/٢٢
شعری سروده خودم

روی مرز هالیوود

٩٦/١١/٢٣
پا به ویرانی دلم می‌گذارد

چشم هایش

٩٦/١١/٢٥
التماس تفکر

«و» مثل ولنتاین

٩٦/١١/٢٦
آرامش و لبخند

از پری تا پری

٩٦/١١/٢٣
از دانشگاه رفتن و نگاه دیگران

يك ترم بعد

٩٦/١١/٢٣
500 تومان به او بدهید

گدای محتاج تر

٩٦/١١/٢٤
سکوت می کنم

هر چه بادا باد

٩٦/١١/٢٤
صندوقچه افکارم

می نوشتیم آن زمانی که نوشتن مد نبود

٩٦/١١/٢٦
زندگی کوتاه است

سی سالگی

٩٦/١١/٢٥
تقدس حجاب

محتاج نگاهیم بانو

٩٦/١١/٢٦
چطور می توانید چیزی ننویسید؟

جادوی نوشتن

٩٦/١١/٢٤
من غلام قدیس ولنتاینم

ولم تایم، روز عشاق

٩٦/١١/٢٦
به‌سوی بهشت

در جمعیت

٩٦/١١/٢٥
انقلاب تدریجی

اصلاح یا انقلاب؟

٩٦/١١/٢٢
خدایی که در این نزدیکی‌ست

طریق عاشقان

٩٦/١١/٢٨
شعری سروده خودم

تو قصد کشتنم را کرده ای

٩٦/١١/٢٨
صدای پای نم نم اش

بارونم

٩٦/١١/٢٨