جیم - برسد به دست خانم نیک پور www.jeem.ir
برسد به دست خانم نیک پور
من هم حالا...

برسد به دست خانم نیک پور

نویسنده : z_firuz

خیلی وقت‌ها شده که مطلبی را در روزنامه‌ای، سایتی، یا همین خراسان خودمان خوانده‌ام و در دل هزار نقد به حرف نویسنده وارد کرده‌ام یا تحسین کرده و نیت کرده‌ام که حتما یادداشتی برایش بنویسم اما به هزار و یک دلیل این کار را نکرده‌ام و هر بار به خودم گفته‌ام این بار که نشد، دفعه بعد. امروز اما آن وعده موعود با خواندن مطلبی با عنوان "نظریات" در جیم فرا رسید. نوشته‌ای که من در آن با هر دو طرف ماجرا همدرد بودم.

از طرفی با دختر جوانی که در اطرافیانش با انسان‌هایی خشکه مقدس یا افراطی مواجه است. من هم زمانی در 20 سالگی، در ابتدای ورودم به دانشگاه با همین مشکلات و خوانش‌ها از دین مواجه بودم‌، اینکه چرا موسیقی در نظر عده‌ای حرام است، چرا برخی با سخت گیری در حجاب زنان تمام بار عفت جامعه را به دوش زنان می‌گذارند، چرا برخی بر روی ارتباط زن و مرد این قدر زیاد و البته بی‌خود حساس‌اند، و ...

من به عنوان کسی که سوال‌ها و مشکلات زیادی یا دین داشتم راه چاره‌ای نیافتم جز مطالعه، مطالعه و مطالعه. که اکنون(اکنون که حدود 6 سال از آن روزها گذشته) نه مانند شما به دین نگاه می‌کنم و نه عمه شریف‌تان اما متاسفانه یا خوشبختانه اگر ناچار به انتخاب باشم باید بگویم با دریافتی که من از دین پیدا کردم عمه شما را به متن و حقیقت دین نزدیک‌تر می‌دانم. 

من هم حالا مثل عمه ماجرا موسیقی گوش نمی‌کنم و از صمیم قلب به این باور رسیده‌ام که گرچه مراجع عظام تقلید بهتر از من و امثال من حکم آن را بیان می‌کنند اما موسیقی اگر باعث دور شدن انسان از خدا نشود باعث قرب هم نخواهد شد. (البته با این تفاوت که من به خود اجازه نمی‌دهم بگویم هر که موسیقی گوش می‌کند کافر است). 

من هم حالا روسری رنگی را مصداق حجاب کامل نمی‌دانم چرا که خود خداوند به زنان نفرمود موی سر خود را بپوشانید با هر چه شد شد، بلکه تاکید کرده زینت‌تان را آشکار نکنید[1]،پس نباید پوشش، خود عامل زینت باشد (آخ که چقدر حرص می‌خورم از این جمله که حجاب محدودیت نیست، با حجاب هم می‌توان زیبا بود. البته من برخلاف عمه جان نمی‌گویم که دختر در هیچ شرایطی نباید زیبا و آراسته باشد). 

من هم حالا بعد گذراندن 8 ترم در بهترین دانشگاه این شهر به این باور رسیدم که اختلاط دختران و پسران در دانشگاه‌ها و و محیط کار در موارد بسیاری آسیب‌زاست و با فرهنگ ما همخوانی ندارد.

من هم حالا ...

بگذریم مرادم از نوشتن این یادداشت این‌ها نبود. دوست عزیز می‌دانم که با خواندن این چند سطر مرا هم به صف لشکریان عمه‌های بی‌سواد و افراطی راندی. اما یک نصیحت دوستانه: همیشه به دنبال حقیقت باش نه آنچه خود دوست داری حقیقت باشد.

من هم روزی که فهمیدم موسیقی از نظر دین و البته علم در مجموع بر روح انسان اثرات منفی بیشتری دارد تا اثرات مثبت، دلم شکست. روزی که فهمیدم حجاب کامل پوشاندن زیتنت است و نه پوست و مو، دندان‌هایم را از حرص روی هم فشار دادم. اما به هر حال پذیرفتم. و به نظرم جاده‌ی بندگی از همین نقطه آغاز می‌شود جایی که حق و حقیقت را بر خواسته دلت ترجیح می‌دهی. و پس آن که دل و قلب را در برابر خدا خاشع کردی خداوند هم امر دشوارش را نه تنها برایت آسان بلکه شیرین می‌کند.

فَإِنَّ مَعَ الْعُسْرِ يُسْرًا، إِنَّ مَعَ الْعُسْرِ يُسْرًا

پی نوشت: این یادداشت پی‌نوشت مبسوطی هم دارد که در این مجال نمی‌گنجد.

وَلَا يُبْدِينَ زِينَتَهُنَّسوره مبارکه نور ، آیه 31

 

برای خواندن یادداشت «نظریات» به قلم مریم نیک پور، اینجا کلیک کنید. 

برچسب ها
درباره نویسنده
نظرات کاربران
کد امنیتی
بهمن بهمنی
بهمن بهمنی
٩٧/٠٥/١٧
٤
٠
همین که تو زندگی به کسی ظلم نکنیم ، بدهکار کسی نباشیم و به کسی بدی نکنیم به نظرم سالم زندگی کردیم ، به خودتون زیاد زندگی رو سخت نکنید ، سالم زندگی کنید بدون تظاهر .
S_RAZMEGAHE
S_RAZMEGAHE
٩٧/٠٥/١٨
٠
١
چه آسون.!!!
m.shiezadeh
m.shiezadeh
٩٧/٠٥/١٧
٢
٢
یادداشت خانم نیک پور رو خونده بودم. یادداشت بسیار خوبی بود و به نظرم خیلی واضح مرز بین افراط و دین داری صحیح رو ترسیم کرده بود. اگر حقیقتا برداشت شما از دین، به برداشت کاراکتر عمه نزدیک تره، نشون میده هنوز هم به مطالعه نیاز دارین تا واقعیت دین رو درک کنین. به تک تک مثال هایی که ذکر کردین، نقدهای جدی وارده اما بستر وب، برای گفت و گوهای عقیدتی بستر مناسبی نیست.
S_RAZMEGAHE
S_RAZMEGAHE
٩٧/٠٥/١٨
٠
٠
نقد شما خیلی عجولانه بود. مرز بندی خانمZ-FIRUZ بین اباهی گری ودینداری بود. به نظر من محیط سایت جیم چون یک محیط مهندسی شده و دور از توهین ها و افترا هست محیط مناسبی برای بیان نظراته. اگر بستر سایت مناسب نیست پس کجا باید به این موضوع بپردازیم.؟
m.shiezadeh
m.shiezadeh
٩٧/٠٥/٢٠
٠
٠
مشکل شما اینجاست که هنوز مفهوم صحیح «گفت و گو» رو متوجه نشدید و دنبال نتیجه گیری و تحمیل عقایدید وگرنه محتوای کامنت هاتون چیزی نبود که الان هست! به همین خاطر که میگم بستر وب محیط مناسبی برای گفت و گو نیست، وگرنه برای تحمیل نظر هر محیطی می تونه کار راه انداز باشه. به علاوه من نه خودم رو مرجع می دونم و نه شما رو. در نتیجه معتقدم گفت و گو درباره مسائل دینی باید با اشخاص متخصص و یا در حضورشون صورت بگیره و در پیش پا افتاده ترین حالت هم با منبع، نه تاکید و تکرار مداوم یکسری حرف های بی پایه و اساس و کامنت های رگباری!
مریم نیک پور
مریم نیک پور
٩٧/٠٥/١٧
١
٠
سلام به شما دوست عزیز قبل از هر صحبتی از اینکه یادداشت را خوانده اید و نظرتان را به نویسنده آن رسانده اید تشکر میکنم. اما جوابیه شما نسبت به این یادداشت و مواردی که ذکر کردید چند نکته دارد که خدمتتان در کامنت های بعدی عرض میکنم
مریم نیک پور
مریم نیک پور
٩٧/٠٥/١٧
١
٢
نکته اول اینکه برداشت من؛ شما یا کاراکتر عمه از دین بیش از اینکه علمی و برخواسته از مطالعات دقیق باشد بر پایه سلیقه است. و تنها کسانی میتوانند در این رابطه صحبت علمی مستند کنند که درس دین را تا مرتبط عالی آن گذرانده باشند و صاحب نظر باشند مثل مراجع تقلید نظر و نگاه این افراد درباره مسائل جزیی تر دیگر نگاهی شخصی نیست بلکه کاملا علمی است
S_RAZMEGAHE
S_RAZMEGAHE
٩٧/٠٥/١٨
٠
٠
خانم نیک پور عزیز ،مطالعه در مورد موضات دینی فرمول و عدد و رقم نیست که بخوام بررسی موشکافانه کنیم. علوم تجربی نیست که ببریم تو آزمایشگاه و اونجا بررسی کنیم. علوم انسانی و علی الخصوص علوم دینی برگرفته از فطرت و عقلانیت هم هست. تنها نظرات مراجع شرط نیست.
مریم نیک پور
مریم نیک پور
٩٧/٠٥/١٧
١
٠
به همین دلیل من در یادداشت خود هیچ نظری از خودم مطرح نکردم بلکه فقط نظریات کاراکتر عمه را با نظر و نگاه مراجع دینی مقایسه کردم. من اطلاعی از سطح مطالعه شما ندارم و ادعایی هم درباره مطالعه زیاد خود ندارم در نتیجه مطالعه و علم مراجع دینی را بر این دو عالم تر میدانم
مریم نیک پور
مریم نیک پور
٩٧/٠٥/١٧
١
٠
نکته دوم هم اینکه شما صحبتی درباره حدود حجاب؛ گوش دادن به موسیقی و صحبت با نامحرم مطرح کردید که بیش از اینکه به نظر عالمان دین نزدیک باشد به نظر شخصی شما نزدیک است و بنده هیچ مشکلی با نظر شخصی شما نسبت به پوشش و رفتار خودتان ندارم اما نمیتوانید این نظر شخصی را به جامعه بست بدهید. از زمان معاویه تا همین امروز و داعش افرادی بودند که آیات قرآن را برای اثبات حرفشان استفاده میکردند. استفاده ای که در اکثر موارد ابزاری بود و حضرت علی آخر گفتند من قرآن زنده ام من را گوش دهید آیات قرآن مهم و اساسی اند اما برداشت درست از آن ها فقط مختص عالمان دین است و بس من شما را نسبت به تک تک این نظرات درباره حجاب موسیقی و ارتباط با نامحرم در جامعه ارجاع میدهم به نظر عالمان دین که در عصر ما مراجع تقلید اند
Z_firuz
Z_firuz
٩٧/٠٥/١٧
١
٠
سلام مجدد اول از همه ممنون از همه عزیزانی که یادداشت رو خوندند و نظر دادند دوم اینکه منظور از پی نوشت مبسوطی که عرض کردم همین بحث های پشت صحنه مسائل مطرح شده (موسیقی، حجاب و ...) بود که در یادداشت نیاوردم چون هدف اصلی م خود این مسائل نبود مسئله مهم تری بود ( نکته چهارم) و با نظر خانم شیعه زاده کاملا موافقم که وب و کلا چت بستر مناسبی برای بحث های عقیدتی نیست سوم اینکه فرمایش شما خانم نیک پور بسیار متین است که میفرمایید نظر علمای دین بر نظرات شخصی افراد ارجح است اما خودتون این مطلب رو در یادداشت «نظریات» نقض کرده بودید، چون افکار عمه گرامی رو از دیدگاه شخصی خودتون مورد نقد قرار داده بودید. چهارم و مهم تر از همه مسئله ای که گویا کمتر مورد توجه قرار گرفته و احتمالا هم به خاطر اشتباه من در نگارش مطلب بوده که نتونستم اصل منظورم رو برسونم مسئله اصلی که من درصدد مطرح کردنش بودم «نحوه مواجهه با دین» بود اینکه بدون پیش داوری سراغ دین بریم مثلا من با دید منفی از موسیقی سراغ دین میرم در نتیجه از هر چیزی که می خونم میخوام نتیجه بگیرم که موسیقی حرام است و یا برعکس چون موسیقی برای من مطلوب ودلپسنده طوری احکام و نظر دین رو استنباط میکنم که موسیقی مورد تایید دین باشه نظر من همون پاراگراف آخر بود، در جستجوی حقیقت بودن و نه آنچه دلپسندمون است.
S_RAZMEGAHE
S_RAZMEGAHE
٩٧/٠٥/١٨
١
٠
نظرات خانمz-firuz دقیقتا مبتنی بر عقلانیت و مترادف نظرات مراجع تقلید است. شاید ایشون تو موضوعات موسیقی و حجاب نظر شخصی شون رو گفته اند اما بقدری این نظرات برگرفته از وجدان و فطرت پاک ایشون است که دقیقا اسلام هم همینو گفته. دست مریزاد خانمz-firuz.
S_RAZMEGAHE
S_RAZMEGAHE
٩٧/٠٥/١٧
٢
٢
سلام. به جرات میگم که تا بحال مطلب به این زیبایی و دقیقی رو تو سایت جیم نخونده بودم. احسنت بر شما. آفرین بر این روحیه حقیقت جویی شما. همه مطلبتون رو بیش از 5 بار خوندم اما پاراگراف آخری رو 10 بار خوندم و هر بار با خوندنش لذت بردم. حقیقت همینه و بس. دنبال حقیقت رفتن به مراتب کم اهمیت تر از فهمیدن حقیقته. دوست عزیزم z-firoz عزیز حقا و انصافا زیبا بود. خداقوت.
Z_firuz
Z_firuz
٩٧/٠٥/١٧
٠
٠
ممنون نظر لطف شماست
بانوی غم(A_B)
بانوی غم(A_B)
٩٧/٠٥/١٧
٠
٠
من حرفی ندارم..چون بیشتر خطاب داره:/
SHAHRAM-BAZLI
SHAHRAM-BAZLI
٩٧/٠٥/١٧
٤
٤
من متوجه که نه .....نفهمیدم چیشد ....یعنی نگارش متن فوق العاده زیباست ...ولی انگار نظر شخصی خودتونه ..نمیخوام .از نظراتی که در این یادداشت آوردین و یا از خودتون انتقاد کنم ..ولی فکر نمیکنید که کلا .جامعه ی بانوان رو خطاب دادین .و این یعنی اینکه نمیشود نظرات شخصی را به داده های اجتماعی و فرهنکی زنان و بانوان .دیکته کرد ...شاید نظرات جامع دوستان و بانوان جیمی گیراتر و کامل تر از همه ی کامنت ها باشه ....در همه حال جسارتتون قابل تحسینه ...
Ali_emadi
Ali_emadi
٩٧/٠٥/١٧
٣
٥
مطلب خانم نیک پور رو خونده بودم، بسیار پخته‌تر و کامل‌تر از این مطلب بود، فک کنم شما از حضرت عمه هم جلوتر زدین، درمورد موسیقی به کل داستانو کج فهمیدین، نمیدونم چی مطالعه کردین که توش گفته موسیقی بر روح اثر منفی داره، حتما منابع مطالعاتی‌تون رو بکین تا ماهم استفاده کنیم؛ در مجموع این مطلب جوابیه مطلب خانم نیک‌پور نبود، بلکه استفاده ابزاری بود برای بیان منطقی که خودش به تنهایی قابل اثبات و بروز نیست...
Z_firuz
Z_firuz
٩٧/٠٥/١٧
١
١
بله حق با شماست بنده نباید بدون منبع صحبت میکردم ممنون از تذکر به جاتون
علی
علی
٩٧/٠٥/١٨
١
١
به نظر من جان مطلب نویسنده این قسمت متن بود که میخواست سختی و شاید هم شیرینی تعبد رو نشون بده (( من هم روزی که فهمیدم موسیقی از نظر دین و البته علم در مجموع بر روح انسان اثرات منفی بیشتری دارد تا اثرات مثبت، دلم شکست. روزی که فهمیدم حجاب کامل پوشاندن زیتنت است و نه پوست و مو، دندان‌هایم را از حرص روی هم فشار دادم. اما به هر حال <<<<پذیرفتم.>>>> )) و من از متن استنباط نکردم که ایشون بخواد حدود موسیقی و حجاب رو برای کسی تعیین کنه ضمن اینکه قضاوت خانم شیعه زاده رو خیلی عجولانه میدونم چون نظر نویسنده به نظر ایشون نزدیک نیست نویسنده رو از واقعیت دین دور میدونن اما آخر نظر شخصی خودم اینه که نظرات علما به نظر نویسنده متن ( نه عمه خانم ) نزدیک تره
m_rahsepar
m_rahsepar
٩٧/٠٥/٢١
٢
٠
من به عنوان یک دختر محجبه یک روشهایی دارم که دوست صمیمیم نداره.اون دوست صمیمیم کلاسی که معلم مرد باشه نمیره.بامردا حتی با بابای 50ساله منم حرف نمی زنه و موسیقی گوش نمیده.من با اون خیلی فرق دارم امابه نظرم وقتی چیزی از دامنه حلال و حرام خارج نشه نباید بهش ایراد گرفت.
پربازدیدتریـــن ها
این حناها دیگر رنگی ندارد

کی مسئوله این وسط؟

٩٧/٠٥/٢٣
در انتظار باران

تو را دوست می دارم

٩٧/٠٥/٢٢
ماشین نوشت افراد معروف

ژووون پل سارتر

٩٧/٠٥/٢٣
دوستت دارم

مادر بزرگ

٩٧/٠٥/٢٢
همه چیز آغاز می‌شود

خداحافظ

٩٧/٠٥/٢٣
شعری سروده خودم

فقط زنده باش

٩٧/٠٥/٢٤
اندر حکایت چپ دستی

لطفا دست چپ من را دوست داشته باش

٩٧/٠٥/٢٢
چشمم را روشن کن

مستم از این عطر

٩٧/٠٥/٢٣
امان از خسنگی

تابستونی که قراربود بترکونیم!

٩٧/٠٥/٢٤
شاید که روزی پروانه شوم

پیله

٩٧/٠٥/٢٣
مگر زندگی همین نیست؟

فیلم هندی می بینم پس شادم

٩٧/٠٥/٢٢
تابلوی ممنوع را نشان شان بدهید

خاصیت حساس بودن

٩٧/٠٥/٢٢
شعری سروده خودم

دختر

٩٧/٠٥/٢٢
شعری سروده خودم

چه خوش برگشتی

٩٧/٠٥/٢٤
هیچوقت دیر نیست

سخت نگیریم

٩٧/٠٥/٢٣
من نمی دانستم عوضی یک فحش است

وقتی ده سالم بود

٩٧/٠٥/٢٧
شعری سروده خودم

تو رفته‌ای

٩٧/٠٥/٢٧
جنگل پندارها

درجستجوی الی / قسمت ششم

٩٧/٠٥/٢٧
به وسعت آسمان

راست می گویم؟

٩٧/٠٥/٢٧
شعری سروده خودم

مثل سوئيس

٩٧/٠٥/٢٨