زنان رنج دیده
مادران سنگدل نیستند

زنان رنج دیده

نویسنده : نسیم پهلوان

تماس گرفت و خواست که به دیدنش بروم مثل همیشه بدون هیچ سوال و ولی و اما سریع پذیرفتم و به سمت خانه‌اش راه افتادم. وقتی در آپارتمان به رویم باز شد و چهره‌ی در هم و داغون و موهای کوتاه شده‌اش را دیدم به شدت شوکه شدم. همان‌طور که به چهره‌اش زل زده بودم با دهان نیمه باز پرسیدم: چه شده سارا؟ عصبی خندید و گفت: حالا بیا داخل. داخل رفتم و در را پشت سرم بستم همانجا ایستادم و پرسیدم: چه اتفاقی افتاده؟

-سقطش کردم.

به تازگی خبر بارداری‌اش را داده بود هرچند با چنین بارداری مخالف بودم اما با سقطش هم موافق نبودم. گفتم دیوانه! چرا؟ به سمت پذیرایی راه افتاد و من هم دنبالش رفتم روی مبلی نشست، سیگارش را آتش زد و پکی گرفت و گفت:

-بهنام گفت خودم یک بچه دارم، یک بچه دیگر نمی‌خواهم. 

-خاطرت هست وقتی خبر بارداری‌ات را دادی گفتم اشتباه کردی که باردار شدی؟ بچه‌ای که پدرش صیغه‌ای باشد آینده‌ای ندارد. تو از آینده خودت هم در این رابطه مطمئن نیستی حالا هم که یک طفل بی‌گناه را سقط کردی. چند ماه باردار بودی؟

با بغض گفت: 2 ماه

آهی کشیدم و سیگاری روشن کردم و به فرش خیره شدم. بعد از چند دقیقه به چشمان گود رفته‌اش نگاه کردم و پرسیدم: موهایت را چه کردی؟

-وقتی بچه‌ام را سقط کردم خیلی عصبی بودم نمی‌دانستم سر چه کسی خالی کنم قیچی برداشتم و موهایم را کوتاه کردم.

باورم نمی‌شد!! چقدر راحت بغضش را قورت می‌داد و از ریزش اشکش جلوگیری می‌کرد و در مورد اتفاقی که برایش افتاده بود حرف می‌زد.

 ***

مدتی بود که مسائل مالی شدیدا من و همسرم را تحت فشار گذاشته بود و در همین گیر و دار متوجه شدم باردار هستم. من و همسرم هر دو کارمند بودیم و توان پرداخت مخارج یک بچه را نداشتیم و زندگی خودمان را هم به سختی اداره می‌کردیم پس تصمیم به سقط گرفتیم. سونوگرافی جنین 6 هفته‌ای را نشان می‌داد که در کمال تعجب نبض داشت. پول هنگفتی را برای خرید قرص هزینه کردیم و با درد و رنج بسیاری تکه‌ای از وجودم را از بین بردم. وقتی دوستانم متوجه این قضیه شدند به دیدارم آمدند. حال خوبی نداشتم درد شدید همراه با عذاب وجدان و احساس دلتنگی برای مهمان کوچکی که اقامتش چندان طولانی نبود حالم را دگرگون کرده بود. چشمانم از اشک لبریز می‌شد اما مانع سرازیر شدنش می‌شدم بغض مانند لقمه‌ای در گلویم گیر کرده بود و راه نفسم را بسته بود. در بین هیاهوی دوستانم و بارش انواع جملات اعتراض آمیز نسبت به کاری که انجام داده بودم. به یاد سارا و آن شب افتادم و از خودم پرسیدم چرا آن شب در آغوشم نگرفتمش و به خاطر دردی که کشیده برایش اشک نریختم. 

چقدر امروز محتاج بودم بین همه حرف‌های حقی که نثارم می‌شد و از سنگدلی‌ام خبر می‌داد کسی پیدا شود که در آغوشم بگیرد و بگوید: بمیرم برای تو و غمی که متحمل شدی و با من اشک بریزد. 

پ.ن:  مادران سنگدل نیستند...گاهی شرایط آنطور که باید باشد نیست

برچسب ها
نظرات کاربران
کد امنیتی
Ali_emadi
Ali_emadi
٩٧/٠٤/٠٩
١
٠
بستگی به شرایط داره نمیشه گفت تحت هیچ شرایط نباید این کار رو کرد
نسیم پهلوان
نسیم پهلوان
٩٧/٠٤/٠٩
٠
١
درسته .. اما معمولا اینجور افراد سرزنش میشن! بزرگترام اکثرا با گفتن روزیشو خدا میرسونه معمولا مانع از این کار میشن!!!و اون بچه وقتی دنیا بیاد در اکثر اوقات کلی مشکل داره ..
b_noori
b_noori
٩٧/٠٤/٠٩
٢
٠
ولی واقعا کار درستی نیست. بزرگترا هم درست میگن.. واقعا خدا روزیشو میده.. پسر من هم وقتی میخواست بیاد خیلی اوضاع مالی خوبی نداشتیم ولی با هر روز بودنش یه معجزه جدید اتفاق می افتاد.. به رحمت خدا نباید شک کرد.کسی که این کارو میکنه به لطف و بزرگی خدا اعتقاد نداره واقعا.. خیلی از خوندنش ناراحت شدم :((
Ali_emadi
Ali_emadi
٩٧/٠٤/٠٩
٠
٢
منظورم فقط اوضاع مالی نبود، وقتی رابطه دوتاشخص آینده‌ش روهواس اون بچه قبل از مادیات کمبودهای خیلی مهمتری خواهد داشت
نسیم پهلوان
نسیم پهلوان
٩٧/٠٤/٠٩
١
٠
ببخشید یکم منظورامون با هم قاطی شد.. واقعا کار درستی نیست خانوم نوری اما گاهی شرایط اونطور که باید نیست...نه فقط از نظر مادی از هر لحاظی... منم دقیقا شرایط شمارو داشتم و الان هم به خاطر وجود پسرم خداروشکر میکنم.. این مطلب واقعی نبود ولی قطعا این موارد بسیارند.. میخواستم دقیقا به این برسیم که همیشه نباید قضاوت کرد همیشه این کار از روی قساوت قلب انجام نمیشه و همه ی افراد شرایط مشابه ای ندارند و نسخه نگه داشتن جنین با اتکا به لطف خدا برای همه هم جواب نمیده... دلم میخواد نگاه مهربانانه تری نسبت به خانومی که تکه ای از وجودش رو از دست میده داشته باشیم چون ما هیچوقت جای اون نبودیم که بدونیم چی بهش گذشته. تشکر از وقتی که گذاشتید.
نسیم پهلوان
نسیم پهلوان
٩٧/٠٤/٠٩
٠
١
حرفتون خیلی درسته آقای عمادی ممنون که وقت گذاشتید :)
دختر آبان
دختر آبان
٩٧/٠٤/٠٩
١
٢
پی نوشت خیلی خوب بود :) اصلا با این جمله که خدا روزیش رو میرسونه موافق نیستم. خود مادر میدونه چکار باید بکنه. وقتی به دنیا و بیاد و مشکلات زیاد بشه بقیه نمیان که حلش کنن پس برای وجود یا عدم وجودشم بهتره که نظر ندن :)
نسیم پهلوان
نسیم پهلوان
٩٧/٠٤/٠٩
٠
١
بله .. مخصوصا توی خونواده های ما ایرانی ها که اکثرمون با سیلی صورت هامون رو سرخ نگه میداریم تا آبرو داری کنیم و معمولا بقیه از مشکلات واقعی و ریشه دار افراد بی خبر هستن.. ممنون که خوندیش عزیزم :)
k_koolak
k_koolak
٩٧/٠٤/١٢
١
٠
خدا خودش گفته روزی میده ولی تا جایی که من خوندم بزرگان دین گفتن قیل از اوردن بچه باید به تربیت و اینده اش فکر کنید فکز نشده نمیشه بچه اورد و شرایط رو فراهم کنیم
مهین
مهین
٩٧/٠٤/١٠
١
٠
مگر جانی که تو وجود اون جنین بیگناه هست رو مادرش بهش داده که حق داشته باشه ازش بگیره؟ جان بچه رو خدا داده و خدا هم اجازه نداده کسی بچه ش رو بکشه. (حالا کاری با تبصره های قانونیش ندارم) هیچ فرقی هم نداره 6 هفته باشه یا 6 ساله. شما اگه یه بچه نه ساله دوازده ساله داشته باشید، می تونید از آینده باخبر باشید و بدونید همیشه پولدار باقی می مونید؟ کسی تضمین داده که همین فردا ورشکسته و بیکار و بیوه و بی خانمان نمیشید؟ اگر این اتفاقها براتون بیفته بچه 6 ساله رو میکشید؟ میگید فقیر شدیم، بیکس شدیم، بیچاره شدیم بریم بچه رو بکشیم؟!! اگه بخاطر فقر میشه بچه رو کشت که پس ما چه فرقی با عصر جاهلیت داریم؟ خاک تو سر این مدرنیته و پیشرفت که تازه برسه به جاهلیت! این اتفاقها هر لحظه ای ممکنه در زندگی کسی بیفته. این دلیل نمیشه آدم بچه ش رو بکشه. خدایی که رزق بچه 9 ساله رو میده، برای نوزاد 9 ماهه و جنین 9 هفته ای هم میده.
نسیم پهلوان
نسیم پهلوان
٩٧/٠٤/١٠
٠
٠
امیدوارم هیچوقت شرایط کسی که مجبور به سقط بچش[ که از همون روز اول بارداری تمام عشق و وجودش میشه] رو تجربه نکنید.. مطمئنا هیچچچ خانومی چنین چیزی رو بر نمیتابه اما شرایط شرایط شرایط!!گاهی انسان هارو وادار به کاری میکنه.. در اصلِ خطا بودن این کار هیچ شکی نیست اما هدف این مطلب این بود که حالا که یک نفر به هررر دلیلی مجبور به این کار شد مطمئناا اوضاع روحی خودش اونقدر داغون هست و اونقدر خودش عذاب وجدان داره که نیاز به سخنرانی های طویل امثال ما نداره.. میخوام بگم اگه یه روز یکیو دیدید که بچشو از دست داده یکمی دلداریش بدید سرزنش رو همه بلدن.. تشکر از وقتی که گذاشتید.
علی
علی
٩٧/٠٤/١٠
٢
٠
شما دوست دارید بپذیرید یا نه سقط جنین هیچ فرقی تاکید میکنم هیچ فرقی با قتل نداره اینی که میفرمایید خود مادر میدونه چکاری بهتره و کسی نظر نده مگه اون مادر از 10 دقیقه بعد خودش خبر داره ؟ که چی قرار اتفاق بیفته ؟ اینی هم که خانم پهلوان میگن میخوان یاد آوری کنن که با این مادرا مهربون باشیم منطق اخلاق حکم میکنه که بعله مهربون باشیم ولی این مهربونی به هیچ وجه نباید حکم این موضوع رو بده که <<<<خودخواهی>>>>> اون زن یا مرد که حاضرن بخاطر راحتی و ضعف وجودی خودشون جون یک نفر رو بگیرن ، رو ما نادیده بگیریم
مهین
مهین
٩٧/٠٤/١٠
٢
٠
دقیقا! مهربونی و دلسوزی دلیل نمیشه بگیم کار خطاشون درست بوده. چون نبوده.
نسیم پهلوان
نسیم پهلوان
٩٧/٠٤/١١
٠
٠
نه توی متن و نه توی هیچ کدوم از کامنتام نگفتم که کاری که اینجور افراد انجام میدن درسته..متشکرم از حضور و کامنتتون :)
علی
علی
٩٧/٠٤/١١
١
٠
بله توی متن اشاره مستقیمی نداشتید اما این بخش از متن رو دوباره بخونید<< من و همسرم هر دو کارمند بودیم و توان پرداخت مخارج یک بچه را نداشتیم و زندگی خودمان را هم به سختی اداره می‌کردیم پس تصمیم به سقط گرفتیم>> من به عنوان خواننده تنها برداشتی که توی ذهنم نشست این بود که دو نفر که حتما به رشد عقلی رسیدن و شاغل هستند بعد از مشورت باهم تصمیم گرفتن که عمل سقط رو انتخاب کنند به قول یکی از اساتید خیلی (زیر پوستی) اینکارو توجیح کرد که برای راحتی این دو نفر ( شاید کسی هم پیدا بشه که بگه برای راحتی خود اون بچه برای آینده ای که شاید نداشته باشه که به نظرم استدلال کودکانه ایست ) میشه تصمیم به سقط گرفت ; اما یه قسمت متن هم مربوط به فرزندی بود که صیغه زاده بود و واقعا اعترام میکنم این شرایط رو نمی تونم درک کنم
مهین
مهین
٩٧/٠٤/١٠
٣
١
خانم پهلوان این که نوشتید قصه اس. آدم واقعی وجود نداره که سرزنشش کرده باشم. اگر با آدم واقعی آسیب دیده دوبه رو بشم میدونم چطور باید برخورد کنم که آسیبش بیشتر نشه. ولی الان دلیلی برای اینگونه مراعات وجود نداره. عقل و شرع و اخلاق و انصاف حکم میکنن که کشتن بچه بیگناه، ظلم و ستمه. این اصلا توجیه خوبی نیست که اون مادر چون خودش شرایط سختی داره و تحت فشاره بهش حق بدیم جان بچه بیگناه رو بگیره. من سخنرانی نکردم. حقیقتی رو بیان کردم که شما با القای دلسوزی برای مادر میخواهید کتمانش کنید. اگر واقعا دلتون برای چنین مادرهایی میسوزه، اگر واقعا میخواهید از جامعه توقع و تقاضای درک کردن این افراد رو داشته باشید، بیایید به این نکته تمرکز کنید که جامعه از زنان تنها با مشکل مالی حمایت کنه و از نظر مالی تامینشون کنه تا بتونن بچه شون رو نگه دارن و سیرش کنن. این واقعا راه حلی نیست که دارید تبلیغش میکنید. این پاک کردن صورت مساله اس که شما پیشنهاد میدید. این دلسوزی برای مادر نیست. بلکه برای دلخوش کردن عده ای، دارید یک امر خلاف اخلاق و خلاف شرع رو عادی و موجه جلوه میدید.
نسیم پهلوان
نسیم پهلوان
٩٧/٠٤/١١
٠
٠
من هیچ حقیقتی رو کتمان نکردم عزیز دل.. کامنت های منو با دقت بخونید .. من گفتم در اصلِِ خطا بودنِ این کار هیچچچ شکی نیست.. اما هیچ کسی هم نیست که در عمرش مرتکب خطا نشه .. ما داریم بعدش رو در نظر میگیریم.. ضمنا چیزی رو هم تبلیغ نکردم لطفا برچسب نزنید.. به هر حال نظر شخصی شما قابل احترامه و من از حضورتون خیلی ممنونم. موفق باشید.
ردپای قلم
ردپای قلم
٩٧/٠٤/١١
٢
٠
سلام...روزي بچه ها رو خدا ميده و بيشتر هم ميده و از سايشون آدم فراخ روزي هم ميشه اما...مشكل اينجاست كه گاهي پدر و مادر آمادگي و شرايط روحي و رواني نگهداري بچه رو ندارندو دتوو اين دنياي روز كسي هم حال و حوصله ي بچه نداره...گاهي آدم از مسئوليت دار شدن مي ترسه و بدش مياد چرا كه محدود ميشه...غالبا بچه رابطه ي عاشقانه ي پدر و مادر را كمرنگ مي كنه و با عث جدايي فيزيكي و روحي از هم ميشه... ولي نظرخانم پهلوان را كاملا درك مي كنم...كاملا...
نسیم پهلوان
نسیم پهلوان
٩٧/٠٤/١١
٠
٠
بله درسته روزی بچه هارو خدا میده.. و فکر میکنم معمولا سقط با این دلایل که بچه موجب کمرنگ شدن رابطه میشه انجام نمیگیره ..معمولا بارداری های ناخواسته که اکثرا توی رابطه های غیر شرعی یا حتی رابطه های نیم بند مثل صیغه هست منتهی به سقط میشه .. شخصا معتقدم بچه باعث گرمی خونه و روشنایی قلب مادر و پدر میشه :) متشکرم از اینکه متوجه منظورم شدید و ممنون بابت وقتی که گذاشتید :)
k_koolak
k_koolak
٩٧/٠٤/١٢
٠
٠
نمیدونم... من خیلی از بچه داری میترسم‌ولی سقطش واقعا دردناکهههه
نسیم پهلوان
نسیم پهلوان
٩٧/٠٤/١٢
٠
٠
بله خیلی سخته... امیدوارم هیچ مادر و پدری مجبور به تجربه چنین دردی نشن..ممنون از اینکه وقت گذاشتید :)
banu69
banu69
٩٧/٠٤/١٢
٠
٠
خانواده ي ماهم از اين قضيه رخم خوردست من كه شب و روز باعث و باني اتفاق رو كه براي خانواده ام افتاد نفرين مي كنم چون يه جور قتل نفس محسوب ميشه و ديه داره و بيشتر از هركسي مادران درد و رنج ميكشن. 😞😞😞😞
نسیم پهلوان
نسیم پهلوان
٩٧/٠٤/١٢
١
٠
آره بیشترین آسیب رو مادران متحمل میشن چه جسمی چه روحی.. ممنون که وقت گذاشتی گلم :)
n_hasannejad
n_hasannejad
٩٧/٠٥/١١
٠
٠
بعله درسته، این روزا هرکس می خواد بچه داشت داشته اول به مسائل مالیش فکر میکنه، از جمله خودم :))
LIMAN
LIMAN
٩٧/٠٦/٠٢
٠
٠
سلام و درود برخانوم پهلوان . خیلی عالی قلم زده اید , مثل همیشه . البته منظور شما درسته وقضاوت ما در مورد خیلی ها عادلانه نیست وقاضی اصلی خداست . موفق باشین .