جیم - کتاب پایان نامه؛ جادوی قرن بیست و یکم www.jeem.ir
کتاب پایان نامه؛ جادوی قرن بیست و یکم
آغاز مکتب نمادگرایی جادویی

کتاب پایان نامه؛ جادوی قرن بیست و یکم

نویسنده : s_shah

پایان نامه نام یک کتاب است. اولین کتاب نوشته شده در سبک نمادگرایی جادویی؛ سبکی که با نمادهای عجیب و فضاسازی‌های مبهم شناخته می‌شوند. پدر این سبک و نویسنده کتاب درباره نمادگرایی جادویی می‌گوید (انگار وارد جنگلی پر از درختان گوناگون شده باشی و حس‌های مختلفی را تجربه بکنی. هر حیوانی که می‌بینی یک نماد است). 

نمادگرایی جادویی سبک ادبی مختص به ایران است. لفظ این سبک برای اولین‌بار در مقدمه کتاب پایان نامه مطرح شد و پس از آن میان شاعران رواج یافت. نام انگلیسی این سبک مجیکال سمبلیسم می‌باشد. سبک‌ها در گرو فرهنگی که در جامه موجود است به وجود می‌آیند. نمادگرایی جادویی هم به تبعیت از این اصل با فرهنگ ایرانی-اسلامی پیوندهای مستحکمی دارد. نمادگرایی جادویی در استفاده از نماد با مکتب اروپایی سمبلیسم مشترک است اما در این ویژگی مشترک نیز استثناهایی وجود دارد؛ از جمله این موارد این است که نمادگرایی جادویی از نمادهایی استفاده می‌کند که تا به حال استفاده نشده‌اند. اساطیر نیز بخش جداناپذیر از این سبک است. اسطوره‌های مختلف جهان به وفور در این سبک یافت می‌شود به همین دلیل تسلط بر اساطیر موجب فهم متون می‌گردد. 

 

فلسفه و نمادگرایی جادویی

در نمادگرایی جادویی فلسفه جایگاه ویژه‌ای دارد. گاه اصول فلسفی در لابه‌لای نمادها گم می‌شوند که خواننده تیز بین می‌تواند آن‌ها را تشخیص دهد. در همه فصول کتاب به خردورزی اشاره شده است و عقل عنصر تاثیر گذاری در زندگی شناخته می‌شود. 

 

تاریخ و نمادگرایی جادویی

در این مکتب به علم تاریخ و عبرت از سرگذشت پیشینیان اشاره‌های کوتاهی شده است. مثلا درفصل بیست و چهارم کتاب نوشته شده است ((و در تفکر خویش تاریخ اولین آموزگارت باشد و خودشناسی دومین آن. از هم جدا نمی‌شوند... مگر تعصب به خوبی و بدی را از بین ببرند و با هم جفت نمی‌شوند. مگر با چهره‌ای پوشیده نزد تو آیند)) مثال‌های بسیاری وجود دارد که توجه ویژه این سبک را به علم تاریخ نشان می‌دهد. 

 

مشکلاست آینده بشر

مشکلاتی که برای انسان به وجود می‌آید بیشتر اوقات حاصل عمل خود اوست. پایان‌نامه همه انسان‌های جهان را مخاطب خود قرار داده و مشکلات آینده را برای انسان گوشزد می‌کند. مشکلاتی که در استفاده نادرست از تکنولوژی دامنگیر انسان می‌شود. از بیماری‌ها و مرگ‌ها یا از دور شدن انسان از ارزش‌های والای انسانی. در کتاب پایان نامه بدین نکته نیز اشاره شده است که انسان با علم تجربی صرف به خداوند نمی‌رسد و برای کسانی که خدا را انکار کرده‌اند پاسخ‌های مناسبی ارائه می‌دهد. در فصل سی و هشتم از کتاب درباره انسان‌هایی که هر دم در منجلاب فساد گرفتار می‌شوند نوشته شده است ((برای سایه فرقی نمی‌کند تو که هستی، اگر چه شبیه توست. خواستند سایه‌ای نداشته باشند، پس همیشه در تاریکی قدم برداشتند. در شکنجه گاه عالم که ابزارهایش سر انسان را بگیرند و نگهبانانش دستان او را و این انسان است که همچنان به گذشته‌ها مغرور است. به معلم خود... به پدر خود)). 

 

جامعه شناسی و نمادگرایی جادویی

جامعه شناسی مطرح شده در مکتب مجیکال سمبلیسم جامعه‌شناسی حسی-تجربی نیست. نمادگرایی جادویی با توجه به مفاهیم انسانی و دینی به ترویج خود می‌پردازد و از تمام ظرفیت‌های اخلاقی بهره می‌گیرد. این سبک در این که بر پایه مفاهیم دینی و اخلاقی معنا می‌شود، از مکاتب ادبی اروپایی فاصله می‌گیرد. 

 

تمثیل جالب درباره توجه به علم

در فصل چهلم کتاب در باب توجه به علم و دانش آمده است ((دانش میان مردمان به دریایی کم عمق پخش شود و آنگاه که دریاها به هم بپیوندند میان‌شان جنگ‌های بسیاری افتد این در حالی است که خردمندان از دانش رودخانه‌ای عمیق ساخته‌اند و برای همیشه درون آن شنا می‌کنند و این چنین خدا را می‌یابند)). 

 

توجه به حقوق همه انسان ها

سبک مجیکال سمبلیسم توجه به حقوق همه انسان‌ها را سرلوحه خود قرار داده و برتری نژادی را درست نمی‌داند. کتاب به صراحت سفید یا سیاه بودن رنگ پوست را ارزش نمی‌داند بلکه از انسان‌هایی که چنین تفکر دارند انتقاد می‌کند. 

برچسب ها
درباره نویسنده
نظرات کاربران
کد امنیتی
دختر آبان
دختر آبان
٩٧/٠٣/٠٤
١
١
مرسی:)
لیلی
لیلی
٩٧/٠٣/٠٦
١
٠
مطلب متفاوت و زیبایی بود #علم در نهایت به خداشناسی میرسه#
k_koolak
k_koolak
٩٧/٠٣/٠٧
١
٠
جالب بود نشنیده بودم
s_shah
s_shah
٩٧/٠٣/١٧
٠
٠
نظر لطفتان است
پربازدیدتریـــن ها
معرفی کتاب

پرسش های بی جواب زندگیمان

٩٧/٠٥/٢٠
این حناها دیگر رنگی ندارد

کی مسئوله این وسط؟

٩٧/٠٥/٢٣
در انتظار باران

تو را دوست می دارم

٩٧/٠٥/٢٢
ماشین نوشت افراد معروف

ژووون پل سارتر

٩٧/٠٥/٢٣
شاید گیلانه باشد...

هلیله سیاه آقا هرمز

٩٧/٠٥/٢٠
دوستت دارم

مادر بزرگ

٩٧/٠٥/٢٢
شعری سروده خودم

لیلای بی مجنون

٩٧/٠٥/٢٠
همه چیز آغاز می‌شود

خداحافظ

٩٧/٠٥/٢٣
اندر حکایت چپ دستی

لطفا دست چپ من را دوست داشته باش

٩٧/٠٥/٢٢
درمان دائمی این درد

جمعه‌های من

٩٧/٠٥/٢٠
چشمم را روشن کن

مستم از این عطر

٩٧/٠٥/٢٣
شعری سروده خودم

فقط زنده باش

٩٧/٠٥/٢٤
شاید که روزی پروانه شوم

پیله

٩٧/٠٥/٢٣
تابلوی ممنوع را نشان شان بدهید

خاصیت حساس بودن

٩٧/٠٥/٢٢
مگر زندگی همین نیست؟

فیلم هندی می بینم پس شادم

٩٧/٠٥/٢٢
امان از خسنگی

تابستونی که قراربود بترکونیم!

٩٧/٠٥/٢٤
شعری سروده خودم

دختر

٩٧/٠٥/٢٢
شعری سروده خودم

چه خوش برگشتی

٩٧/٠٥/٢٤
هیچوقت دیر نیست

سخت نگیریم

٩٧/٠٥/٢٣
من نمی دانستم عوضی یک فحش است

وقتی ده سالم بود

٩٧/٠٥/٢٧