مختصر نگاهی بر فرم و محتوا
فیلم بین حرفه ای شوید

مختصر نگاهی بر فرم و محتوا

نویسنده : mohammadreza_mir

راستش را بخواهید برداشت آدم‌ها از رابطه فرم و محتوا می‌تواند تعریف آن‌ها از سینما را هم به کلی تغییر دهد و خاستگاه نظری متفاوتی برایشان ایجاد کند. حالا اما برای این که وقت را با مقدمه‌چینی هدر ندهیم یک‌راست به سراغ اصل مطلب می‌رویم: محتوا در ساده ترین تعریف سوژه یا ایده‌ای است که یک فیلم سینمایی درصدد بیان آن است. آن سوژه می‌تواند در فیلم مثل فیلم «بوفالو66» عشق باشد و در فیلمی مثل «دانکرک» از جنگ باشد و یا محتوای فیلم (پدر خوانده) فساد باندهای خلاف کار را در نظام سرمایه‌داری عنوان کرد.

فرم هم در ساده‌ترین تعریف به مجموعه ابزارهایی گفته می‌شود که فیلم‌ساز برای به تصویر کشیدن محتوای فیلم استفاده می‌کند. و یا می‌توان گفت: فرم اساسا تکنیک یا ساختار یا قالب یا هر واژه‌ی دیگری در این حوزه نیست. بلکه سیستم یکپارچه ایجاد حس بلا واسطه عقل است و دارای اصول و عناصری‌ست که این اصول و عناصر در هم تنیده‌اند و برای سهل‌الوصول کردن تعریف، مجبوریم آن را مجزا از هم تعریف نموده و نسبتش با سیستم را مشخص کنیم.

اصول فرم: نسبت(جهان)

_دیالکتیک

-ایجاز و بسط

_تضاد

_تعبیر هنرمند از واقعیت

_تکرار و تنوع

عناصر فرم:

الف: عناصر سبک شناختی:

میزانسن

قاب بندی

تدوین

ب: عناصر روایی:

شخصیت

موقعیت

ماجرا

در کتاب (هنر سینما) به مبحث مهم به نام فرم دربرابر محتوا می‌پردازد و ان را اینگونه بیان می‌کند:

مردم اغلب چنین فکر می‌کنند که (فرم) به عنوان یک مفهوم در مقابل ان چیزی است که (محتوا) خوانده می‌شود. از این فرض چنین بر می‌آید که یک شعر یا یک قطعه موسیقی یا یک فیلم مثل یک کوزه است که قواره خارجی یعنی کوزه حاوی چیزی هست که میتوانست در یک فنجان یا سطل هم جا بگیرد. براساس این فرض فرم اهمیتی کم‌تر از انچه که فرضا محتوای ان است خواهد داشت.

ما این فرض را قبول نداریم اگر فرم آن سیستم کلی است که بیننده به فیلم می‌کند دیگر درون یا بیرونی وجود نخواهد. هر جز متشکله بعنوان بخشی از الگوی فراگیری که ادراک می‌شود کارکرد دارد. بنابراین خیلی چیزها را که بعضی‌ها محتوا تلقی می‌کنند. ما به مثابه عناصر فرمال در نظر می‌گیریم ا‌ز نظر ما موضوع و مفاهیم انتزاعی همه در سیستم کلی اثر هنری حل می‌شوند. آن‌ها ممکن است ما را به طرح انتظارات خاص یا استنباط‌های خاص سوق دهند. مخاطب این عناصر را یه یکدیگر مریوط می‌کنند و ان‌ها را به کنش و واکنشی پویا وا می‌دارد. در نتیجه موضوع و مفاهیم تا حدودی متفاوت می‌شوند از انچه که در خارج از اثر هنری بودند.

مثلا: موضوع تاریخی استقلال اسکاتلند را تصور کنید. می‌توان جنگ‌های آن دوران را مورد بررسی قرار داد و درباره آن بحث وجدل کرد. ولی در فیلم (شجاع دل) اثر مل گیبسون جنگ اسکاتلند و انگلستان بلکه وارد روابط با سایر عناصر فیلم فیلم یعنی داستان سرگذشت شخصیت اصلی داستان و افکار سیاسی درباره استقلال و سبک حماسی فیلم در صحنه‌های نبرد می‌شود. فرم فیلم مل گیبسون شامل عناصری‌ست که جنگ‌های استقلال اسکاتنلند را را به طریقی با سایر عناصر فیلم نمایش می‌دهند .

در نتیجه فرم و محتوا به خودی خود و بدون ترکیب درست با همدیگر فاقد ارزش‌اند و احترامی بر نمی‌انگیزند. مهم این است که فرم و محتوا بدون این که بر همدیگر سوار شوند، در هم گره بخورند، از قابلیت‌های یکدیگر استفاده کنند و در کنار هم به کمال برسند. همین رابطه است که می‌تواند کیفیت استاندارد هر فیلم سینمایی‌ را تضمین کند و ما را در مواجهه با آن سر ذوق بیاورد.ً

برچسب ها
نظرات کاربران
کد امنیتی
سمانه صالحی
سمانه صالحی
٩٦/١١/٢٩
١
٠
جذاب بود برام :) اصلا نمیدونستم چی هستن که بخوام با هم مثلا اشتباه بگیرمشون -_- مرسی از اطلاعات خوبی که دادین :)
mohammadreza_mir
mohammadreza_mir
٩٦/١٢/٠١
٠
٠
خواهش میکنم
S_BAZLI
S_BAZLI
٩٦/١١/٢٩
١
٠
خیلی عالی بود .استفاده کردیم دمتون گرم
n_hasannejad
n_hasannejad
٩٦/١١/٢٩
١
٠
من که هیچی نفهمیدم :))
mohammadreza_mir
mohammadreza_mir
٩٦/١٢/٠١
٠
٠
بیشتر تحقیق کنید اگر کمی فیلم بین باشید متوجه خواهید شد.
m.shiezadeh
m.shiezadeh
٩٦/١١/٢٩
١
٠
اطلاعات خوبی بود. سپاس
mohammadreza_mir
mohammadreza_mir
٩٦/١٢/٠١
٠
٠
تشکر انشالله در اینده اطلاعات بیشتری درباره سینما و ژانرهای مختلف خواهم گذاشت.
asal_sadeghi
asal_sadeghi
٩٦/١٢/٠٥
١
٠
وای من عاشق فیلمو سینمام خیلی خوشحال شدم این جا یکی پیدا میشه که اطلاعاتشو شر بده.دم شما دمادم:)
mohammadreza_mir
mohammadreza_mir
٩٦/١٢/٠٦
٠
٠
خواهش میکنم هر مطلبی بود و همچنین سوالی در خدمتم.
پربازدیدتریـــن ها