کدام اولویت است؟
وقتی فقر در کشورمان بی داد می کند

کدام اولویت است؟

نویسنده : sedamir_s98

انسان وقتی که در زندگی خود با پدیده‌ی شومی بنام فقر مواجه شده و جانش به لبش می‌رسد حاضر است دست به خیلی از کارها بزند، تاییدکننده حرفم هم این کلام از حضرت علی است که می‌فرمایند: وقتی فقر از یک در خانه وارد می‌شود ایمان از در دیگر آن خانه خارج می‌شود و این موضوع هم بسیار طبیعی و واضح است. البته این را هم نباید از یاد برد همیشه هم افرادی هستند که در حال اینکه با فقر شدیدی دست و پنجه نرم می‌کنند حاضر به دست زدن به هرکاری نیستند و شرف خود را به هیچ چیز نمی‌فروشند و شرافتمندانه به زندگی خود ادامه می‌دهند. ولی مقصود من همان گروه اول است که فشار شدید فقر آن را وادار به کارهایی می‌کند که برخلاف فطرت آن‌هاست.

در سال‌های اخیر پدیده‌ی شومی در جهان به‌نام داعش ظهور کرد، افرادی که نه دین می‌شناسند و نه انسانیت. البته نه که با دین نامانوس باشند، با دین آشنایی دارند اما دینی که از ژرفای آن قتل مردم بی‌گناه بیرون بیاید و نتیجه‌ای جز غارت و وحشی‌گری نداشته باشد. در این بین همیشه هم آدم‌هایی بوده‌اند که دست از دل و جان شسته‌اند و برای حفظ دین و کشور خود را در برابر خطرناک‌ترین موجودات آدم‌ها قرار می‌دهند.

چند روز پیش در اطراف حرم امام رئوف،حضرت رضا با صحنه‌ای روبرو شدم که تامل برانگیز بود، صندوق‌هایی در خروجی های حرم مطهر گذاشته شده بودند تحت عنوان کمک به جبهه‌های مقاومت عراق و سوریه. حالا کاری نداریم که آیا این کمک‌های مردمی به دست رزمندگان جبهه مقاومت می‌رسد یا خیر ولی نکته درست در همین جاست که ما همیشه به فکر درمان بعد از وقوع حادثه هستیم نه پیشگیری قبل از آن.

عده‌ای از فریب خوردگان همین گروهک در اصل نه ذات بدی دارند و نه پدر کشتگی با سایر انسان‌ها ولی وقتی می‌بینند راهی برای سیر کردن شکم خانواده خود ندارند مجبور می‌شوند دست به کارهایی بزنند که خود نیز از ته دل به آن راضی نیستند، پیوستن به گروهی که بدترین‌های عصر حاضرند. وقتی شخص می‌بیند باید راهی برای سیر کردن شکم زن و بچه‌اش پیدا کند که القضا پیدا نمی‌کند ناگزیر مجبور به ترک انسانیت خود هم می‌شود، حالا کار نداریم به اینکه بعد ها هم شستشوی مغزی داده می‌شوند و خود و سایر هم قطاران‌شان را بر حق می‌بینند.

در جمهوری اسلامی افراد فقیر کم نداریم، در سرتاسر کشور علی‌الخصوص استان‌های محرومی هم‌چون سیستان و بلوچستان و خوزستان با اینکه مردم بسیار شریفی دارند که هیچ چیز نمی‌تواند شرافت‌شان را خدشه‌دار کند، ولی با شوم‌ترین پدیده‌ی دنیا، یعنی فقر؛ دست و پنجه نرم می‌کنند. و همه‌ی ما هم به این اندیشه کاملا اعتقاد داریم که مردمان سلحشور این استان‌ها به لحاظ قومی و قبیله‌ای و مذهبی به کشور‌های هم‌جوارشان بسیار شبیه‌اند. 

مهم‌ترین نکته هم همین است خدا نکند روزی برسد بعضی از مردم عزیز کشورمان به‌دلیل فقر شدید حاضر باشند هر کاری بکنند. و سوال اصلی این‌جاست که آیا باید همیشه خدا هزینه‌ها را برای خرید سلاح جهت کمک به رزمندگان اسلام کرد یا نه باید منابع مالی خود را در راستای فقر زدایی هزینه کرد تا این‌گونه اقشار طعمه چنین چالش‌هایی نشوند؟ مشکل اصلی ما در جمهوری اسلامی فقر زدایی است که به لطف دوستان ما درین چند ساله به‌جایی فقر زدایی فقر زایی کرده‌ایم. یادمان نرود این فرموده حضرت علی که: فقر همسایه دیوار به دیوار کفر است!

حالا از شما دوستان می‌پرسم باید صندوق در راستای رفع فقر تعبیه کرد یا در راه کمک به خرید اسلحه؟ شاید بگویید این جای خود و آن هم جای خود، ولی اولویت چیست؟ وقتی نتوانیم رسالت اصلی اسلام را که رفع فقر و بی‌عدالتی است انجام دهیم نتیجه‌اش همین می‌شود که داریم می‌بینیم. و چه مردمی سزاوارتر از مردم کشور خودمان! البته که ما همیشه خدا الویت‌هایمان را گم کرده‌ایم، دوستی چند روز پیش نسخه‌ای از روزنامه‌ی کیهان مورخ 18 شهریور 1394 صفحه‌ی 7 نشانم داد با این دو تیتر:

سمت راست: استان قزوین از کمبود 1200 تخت بیمارستانی رنج می‌برد.

سمت چپ: کمک 7 میلیارد تومانی مردم قزوین به بازسازی حرم طفلان مسلم!

نشود که فقر مردم را ناچار به هر کاری بکند. قتل، دزدی، اعتیاد و یا خدایی نکرده پیوستن به گروه‌های تروریستی.  

برچسب ها
نظرات کاربران
کد امنیتی
s_mostafa_b
s_mostafa_b
٩٦/٠٧/٢٩
٠
٢
جوری یادداشتتون رو عنوان کردید انگار تا به حال هیچ صندوق یا موسسه ای رو ندیدید که برای کمک به نیازمندان باشه!
sedamir_s98
sedamir_s98
٩٦/٠٧/٢٩
١
٠
دوست عزیز بحثم به دیدن یا ندیدن صندوق کمک به نیازمندان نبود بحث الویت هاست
s_mostafa_b
s_mostafa_b
٩٦/٠٧/٣٠
١
١
تا اونجایی که سواد ما میکشه اولویت به معنای حق تقدمه نه حق محض. و اینکه وجود چندتا صندوق دلیل بر اولویت نیست! همونطور که خودتون گفتید باید به فکر پیشگیری بود، شما پیشگیری از رسیدن همین گروهکها به مرزهای ایران رو در چی میبینید؟ فکر نمیکنم اولویت امنیت اونقدری که شما گفتید کمتر از موضوع فقر باشه! بله فقر در روایات مذمومه اما همون کسی که گفته از هر دری که فقر بیاد از همون در هم ایمان میره، گفته اگه کسانی به زور خلخال از پای زن یهودی بکنن جا داره مرد شیعه ازین غم بمیره، همون آقا فرموده هرکه آه مظلومی رو بشنوه و به کمکش نره...
sedamir_s98
sedamir_s98
٩٦/٠٧/٣٠
٠
٠
با قسمت هایی از حرف شما موافقم وجود چند صندوق دلیل بر الویت نمیشه اما پیشگیری جریانش فرق داره دوستمون تو نظرشون گفتن مهم از اقتصادی،فرهنگیه،خوب ما اگه نتونیم تو کشور خودمون پیشگیری کنیم میخوایم بیرون کشورمون پیشگیری کنیم؟ در ضمن اینکه منکر اهمیت امنیت نمیشم که اون هم موارد خاص خودش رو میطلبه،اما تمرکز ما روی صرف جنگ با طرف مقابل کوتاه مدت هستش باید این جور مسایل رو از ریشه زد تا دیگه جوانه نزنه و از صورتی به صورت دیگه تغییر شکل نده
Maryam
Maryam
٩٦/٠٧/٢٩
١
٠
درسته فقر مالی باعث خیلی مشکلات میشه، اما فقر فرهنگی و فکری بدترین فاجعه ی ممکنه. تو مقالتون به گروهک های تروریستی اشاره کردین، من خودم تو سیستان و بلوچستان زندگی میکنم، چند سال پیش شاید نمونه ای از گروهک های تروریستی بودم، که به نظرم دلیل اصلی به وجود اومدنشون فقر فکری بود تا مالی، این که یه نوجوان 15-16 ساله به خودش انتحاری ببنده بره وسط جمعیت، با این تفکر که میره بهشت نشونه ی چیه؟ یعنی واقعا پول عزیز تر از جان شیرینه؟ ، داعشیا هم اکثرن از فقر فکری رنج میبرن که به نیت رضای خدا و در راه خدا آدم میکشن... امیدوارم یه روز شاهد ریشه کن شدن فقر هم در زمینه مالی و هم فکری باشیم.
sedamir_s98
sedamir_s98
٩٦/٠٧/٣٠
١
٠
موافقم با حرف شما،ولی یکم دقیق تر بشیم متوجه این میشیم که فقر فرهنگی نتیجه ی فقر اموزشیه و فقر اموزشی نتیجه ی فقر اقتصادی
amir.h
amir.h
٩٦/٠٨/٠١
١
٠
سلام. موافقم.به نظر میاد که ما اولویت ها رو گم کردیم.البته نمیشه بحث امنیت و این مسائل رو هم نادیده گرفت اما ای کاش در کنار صندوق های کمک به جبهه مقاومت، صندوق های کمک به فقرا هم گذاشته می‌شد.
sedamir_s98
sedamir_s98
٩٦/٠٨/٠١
١
٠
در گذاشته شدن اون صندوق ها هیچ شکی نیست،اما بحث این است که ما باید بدنبال زدن ریشه این مشکلات باشیم نه درمان های موقت
سمانه صالحی
سمانه صالحی
٩٦/٠٨/٠٢
٠
٠
هییییچ وقت دلیل قانع کننده ای نیس برای ملحق شدن یک نفر به این گروهک بگیم اولین دلیلش فقر بوده... شما مطمئن باشین فقیر ترین ادمی هم حتی که عقلش درست باشه هیچ وقت چنین کاری رو نمیکنه...پس جای دیگه ای مشکل داره... کلانم با این حرف مخالفم که هر کاری هرجا میشه میگن چرا به فقیرا کمک نمیکنن... تا میرن حج واجب میگن به جای دادن این پولا به عربا بدن ب نردم فقیر خودمون ...تا به یک جایی کمک میکنن میگن بدن به همین فقیرای خودمون... همون حرف خودتون...هر چیزی جای خودش... مطمئن باشین به فقرا هم کمک میشه.... ممنون
sedamir_s98
sedamir_s98
٩٦/٠٨/٠٣
٠
٠
به دلایل زیر از حرف خودم دفاع میکنم: 1.کلام حضرت علی 2.شما حتما کسایی رو دیدید که بخاطر فقر دست به دزدی میزنن و اینکه من نگفتم همیشه اینجوریه،تو نوشتم درج کردم که بعضیام هستن که شرف خودشونو به هیچی نمیفروشن 3.من نگفتم اولین دلیلش فقر بوده بلکه یکی از مهم ترین دلایلش فقر هست 3.اینکه هرچیم میشه میگن کمک به فقیرا هم غلطه،اما باید ببینیم هدف ما چی بود ؟چی هستیم؟و چه میخوایم بکنیم؟الویت هامون فراموش نشه 4.گفتین عقل طرف حتما مشکل داره که جذب اون گروه ها میشه،من میگم عقل نه آموزشش مشکل داره،اموزش درست ندیده که بفهمه اینکارا مشکل داره،خوب فقر آموزشی از چی میاد؟نکنه از پولداری؟ وقتی نتونیم یه معلم به یه روستا بفرستیم که حداقل درس بده و مدرسه داشته باشه،طبیعیه وقتی یه مبلغ همین گروه ها بیاد تا پرداخت اندک پولی و کمی هم اغوا گری میتونه نیروگیری کنه، اگر فقرآموزشیمون درست بشه مشکل زیادی نخواهیم داشت،ولی چه کنیم که فقر اقتصادی نمیزاره بتونیم توضیع عادلانه ای از آموزش داشته باشیم،شکم فرد وقتی گرسنه باشه دیگه درس به چه کارش میاد؟
سمانه صالحی
سمانه صالحی
٩٦/٠٨/٠٣
٠
٠
فقط حرفم اینه اییییییین همه پولای دیگه جاهای غیر مهم و ضروری خرج میکنن کسی چیزی نمیگه ولی تا میان برای ساخت حرم یا چمیدونم برای اینجور جاها کمک کنن همه صداشون در میاد که خودمون این همه آدم نیازمند داریم...حرفتون درست !خودمون تو کشورمون فقیر زیاد داریم ولی این مسائل نباید با هم قاطی بشه...پولی که میخان به نیازمندا کمک کنن رو مطمئن باشین هستش...منتها نمیخوان کمک کنن... این کمکی هم که شما گفتین که کمک مردمیه از بیت المال که نیستش...که بگیم دارم پول بیت المال رو میبرن... پول برای نیازمندا باید از جای دیگه ای تامین بشه وقتی نمیخان اینکارو بکنن قرار نیس بقیه ی مردمم حرکتای خودشانه ی خودشونو قطع کنن...
sedamir_s98
sedamir_s98
٩٦/٠٨/٠٣
٠
٠
دوست عزیز من با شما هم داستانم فقط حرفم اینه باید ریشه ی بعضی مسایل مثل همین داعش رو زد درد من الویت هاست
banu69
banu69
٩٦/٠٨/٠٥
٠
٠
خیلی خیلی خیلی با مطلبتون موافقم خیلی مطلبتون مفید بود برادر من! چراغی که به خانه فرض است به مسجد حرام است.... ممنونم موفق باشید
پربازدیدتریـــن ها
با مدیران کت و شلواری

کرمانشانگم چنی بی کسی...

٩٦/٠٨/٢٤
قلبی برای من، قلبی برای انسانی که من می‌خواهم

قلبی که تنها تو را دوست دارد

٩٦/٠٨/٢٥
خودشان انتخاب کردند...

قاتل واقعی

٩٦/٠٨/٢٧
راهکارهای علمی در امان ماندن از سو ضن در سفرهای هوایی

چگونه عین آدم سوار هواپیما بشویم؟

٩٦/٠٨/٢٣
حبیب خدا...

داستانک مهمان

٩٦/٠٨/٢٤
#تسلیت

صدسال تنهایی

٩٦/٠٨/٢٤
وقتی در کنارم نیستی...

در عمق وجودم ته نشینی

٩٦/٠٨/٢٣
آخرین بند وصیت حاجی

زیر چشمان پدر

٩٦/٠٨/٢٧
قندیل‌های اندوه وجودم

کوچ برستو

٩٦/٠٨/٢٩
از هیچ چیز نمی ترسم

غرقه سازی

٩٦/٠٨/٢٨
زندگی را زندگی می‌کنم

ای روح عاشقانه…

٩٦/٠٨/٢٧
همین جا؛ کنار دل من

به تعداد همه

٩٦/٠٨/٢٨
شعری سروده خودم

یک نفس عشق

٩٦/٠٨/٢٨
یکی از آن هزاران برگ پاییزیِ

مُرده متحرک

٩٦/٠٨/٢٩
دشوار روزگاری است

اعجاز تنهایی

٩٦/٠٨/٣٠
شعری سروده خودم

بغض آسمان

٩٦/٠٨/٣٠
تبلیغات