یک عرب اُمی چگونه مسلمان شد؟
در مورد رابطه دین و حکومت

یک عرب اُمی چگونه مسلمان شد؟

نویسنده : محسن_قربانی

پیامبر(ص) در روزهای اول بعثت چگونه اسلام را به مردم عربِ امیِ بیسواد جاهل معرفی کرد که تبدیل به بزرگترین یاران و حامیان او شدند و ملقب به صحابه ی پیغمبر گشتند؟ حضرت علی(ع) چگونه مبانی اولیه دین اسلام را به زبان ساده برای تازه مسلمانان زمان خود بیان نمود که بدون هیچگونه ابهامی قابل فهم و درک بود و به راحتی می توانست آن را اجرا کند؟

آیا نباید دین جهانی اسلام به یک زبان ساده و شناخته شده، مبانی و مفاهیم اولیه خود را بیان کند که نه تنها عرب اُمی، بلکه شرق و غرب عالم هم به همان فهم و درک برسند که مردم ایران و دیگر کشورهای مسلمان می‌رسند؟ وقتی تعریف دین اسلام و تعریف مسلمان را سخت و نامفهوم و پیچیده کردیم، دین به جای مسیر هدایت، تبدیل به ابزاری برای حکومت کردن بر مردم می شود. وقتی دین ابزاری برای حکومت گردید قوانین اسلام رنگ و بوی حکومت و ادامه حکومت بر مردم را پیدا می‌کند. اینجاست که زنگ خطر به صدا در می‌آید که چگونه می‌توان مخالفت خود را از نحوه اداره کشور و دولت ابراز کرد به طوریکه شائبه ی مخالفت با اسلام را ندهد؟! قوانین اسلام تا وقتی که قوانین اسلام باقی بماند تنها نگهبان آن، عقل و فطرت فرد مسلمان است که آیا مطابق با عقل و فطرتش اسلام را می‌پذیرد تا بعد از آن بخواهد به قوانینش عمل کند یا خیر. ولی وقتی که تبدیل به قوانین حکومتی گردید قطعا باید نیرویی قهری و زوری برای محافظت بر آن گماشت که دیگر با فطرت انسان‌ها سروکار ندارد. صحبت از زور و اجبار است و این خود بزرگترین ضربه را به دین اسلام می زند که به اسلام بخواهیم بر مردم حکومت کنیم. قوانین اسلامی را تبدیل به قوانین حکومتی کنیم.

دین اسلام را باید به گونه ای معرفی گردد که شرق و غرب عالم یک تعریف مشخص و ساده برای یک فرد مسلمان ارائه بدهد:

- تعریف باید به قدری ساده و مشخص باشد که به هر زبانی ترجمه گردید معنی و مفهوم خود را از دست ندهد

- تعریف باید به قدری موجز و خلاصه باشد که یک فرد اُمی و بیسواد بتواند اعمال اصلی (فروع دین) دین خود را حفظ کند و در زندگی اش به کار برد

- تعریف باید به گونه‌ای باشد که وقتی از یک کارشناس دین، دکتر، مهندس، کارگر و بیسواد می‌پرسیم مسلمان کیست و چه باید بکند، یک خروجی داشته باشد و هرکس برای خود تعریف جداگانه‌ای ارائه ندهد

- معرفی اعمال دینی که یک فرد مسلمان انجام می‌دهد باید به گونه‌ای باشد که قابل اندازه‌گیری باشد و در هر جایی از دنیا بشود با ابزارهای ساده و یا حتی بدون ابزار اندازه‌گیری کرد (نحوه خواندن نماز و زمان آن در هر جایی از دنیا قابل تعریف و اجرا است. نحوه روزه گرفتن و پرداخت خمس و زکات هم چنین است)

- اعمال که برای یک مسلمان تعریف می‌شود باید به گونه‌ای باشد که با حواس انسانی بتوان آن را درک کرد. (با دیدن نماز خواندن یک فرد متوجه می شویم او مسلمان است. با شنیدن صدای اذان می فهمیم که اینجا مکان مسلمانان است.)

اگر آنگونه که پیغمبر اسلام، طریقه‌ی مسلمانی را به یک عرب اُمی آموخت غیر از آن چیزی باشد که کارشناسان دینی معرفی می کند، قطعا راه عوض شده است.

پیامبر بر روی زمینی به همراه یاران و صحابه‌ی خود نشسته بودند. انگشت خود را بر روی زمین خاکی قرار داد و خطوطی را رسم کرد. یک خط صاف مستقیم کشید و تعدادی خطوط کج و معوج و پیچ در پیچ. رو به یاران خود کرد و فرمود این خط مستقیم و صاف راه من است و آن خطوط دیگر راه من نیست.

وقتی که تعریف مسلمانی ساده و مشخص گردید، تعریف جامعه مسلمین هم ساده مشخص می‌گردد. وقتی تعریف جامعه مسلمین ساده و مشخص گردید متوجه می شویم بدون حکومت اسلامی هم می توان مسلمان بود و زندگی کرد همانگونه که شیعیان و مسلمانان زیادی در اقصی نقاط جهان (ترکیه، مالزی، لبنان، عراق و انگلیس، آلمان امریکا ...) به راحتی زندگی می‌کنند هیچ منافاتی با همسایه بی دین، مسیحی و یهودی خود ندارند.

برچسب ها
نظرات کاربران
کد امنیتی
جستجوگر
جستجوگر
٩٥/٠٨/١٦
١
٠
این نوشته شما پر از اشکال هست. قبل از هر چیزی مهم اینه که شما بدونید اگر یک درکی از یک مسئله ای دارید، اینقدر راحت نسخه برای اسلام نپیچید. به نظر شما قوانین کیفری اسلام مثل قطع ید، مثل اعدام (در مورادی که در قرآن آمده) را چه کسی باید اجرایی کند؟ این قوانین در ذات خودشان قهری هستند. نکند مردم هم باید با فطرتشان این ها را اجرا کنند؟
محسن_قربانی
محسن_قربانی
٩٥/٠٨/١٦
٠
٠
به نظر شماپیامبر روزهای اول تبلیغ از قطع ید و اعدام صحبت کرد برای مسلمان کردن اعراب یا از درستکاری و صداقت و ایمان به خدا و ایمان به غیب و وعده بهشت صحبت کرد؟ صحبت من سر چگونه مسلمان شدن عرب امی بیسواد است که به سادگی حرف پیغمبر و فهمید ! پیامبر از حکومت دینی برای مسلمانان صحبت کرد یا اعتقاد به روز جزا و درستکاری و مسائلساده و اعمال دینی یک مسلمان؟ پس اول این و باید متوجه بشیم قدم اول پیغمبر دعوت مردم (نه اجبار) به مسلمانی بود نه تشکیل حکومت اسلامی. در مرحله بعد بود که پیامبر برای جامعه ی مسلمین حکومت دینی تشکیل داد اونم در مکه! تنها در یک شهر، در مدینه. پس اول شرط اسلام و مسلمانی بعد تشکیل حکومت و قوانین حکومتی
h_rastegar
h_rastegar
٩٥/٠٨/١٦
٠
٠
وقتی که تعریف مسلمانی ساده و مشخص گردید، متوجه می شویم بدون حکومت اسلامی هم می توان مسلمان بود... جواب شما در متن هست... شما مسئله رو برای رسیدن به جواب مورد نظرتون underestimate کردید. همونطور که انسان وقتی بچه است نیاز های محدودی داره نمیشه اونها رو نیاز های نهاییش در نظر گرفت. هرچقدر بزرگتر میشه نیازهای بیشتری داره. نیاز به آموزش و ... که باید ساز و کارهایی براش در نظر گرفت. خیلی از مفاهیم اسلام هم بدون حکومت دینی امکان اجراش وجود نداره... همون چیز هایی که حتی تو قرآن نوشته مثل حد زدن به بعضی افراد که کار حکومتی هستش و بدون حکومت ناقص میمونه
محسن_قربانی
محسن_قربانی
٩٥/٠٨/١٦
٠
٠
رستگار عزیز: تو کامنت قبل از شما همین مورد گفته شده.
جستجوگر
جستجوگر
٩٥/٠٨/١٦
٢
٠
بحث بعدی تحریف تاریخ است. فهماندن اسلام به پیامبر متناسب با سطح سواد آن ها بود. شکل برخورد امام صادق یا امام رضا و تبیین اسلام در جلسات عمومی زمین تا آسمان با آن روایتی که شما از پیامبر نقل کردید تفاوت دارد. اینکه حالا چون پیامبر به عرب جاهل اینگونه اسلام آموخت امروز هم باید اسلام اینگونه معرفی شود یک درک کاملا اشتباه است. مثل اینکه بگوییم چون پیامبر آن زمان با انگشتان دست غذا می خوردند الان هم باید قاشق ها را برداریم! قسمت بدتر تحریفات شما در مورد نفی حکومت اسلامی در زمان پیامبر و حضرت علی است. هر دوی این بزرگواران حکومت تشکیل داده و بر امور مردم نظارت و مداخله می کردند. در خیلی از موارد هم این مداخله ممکن بوده منجر به برخورد قهری شود
محسن_قربانی
محسن_قربانی
٩٥/٠٨/١٦
٠
٠
آیا اعمال دینی که یک مسلمان سال اول و دوم بعثت و سال های اول و دوم هجرت انجام می داد با اعمالی دینی که یک مسلمان امروزی انجام می دهد فرق می کند؟ نمازخواندن فرقی کرده یا شیوه روزه گرفتن و پرداخت خمس و زکات؟ پیامبر مسلمانی رو برای مردم آنقدر ساده تعریف کرد که اعراب بیسواد بدون شبهه و تردید پذیرفتن ! پیامبر اول حکومت تشکیل نداد بعد تبلیغ دین اسلام! تشکیل حکومت به خواست و دعوت مردم مدینه بود. یعنی مردم خواستن پیامبر دعوت و قبول کرد و هجرت کرد.
اشکمهر آتشروان
اشکمهر آتشروان
٩٥/٠٨/١٦
١
٢
ممنون از مطلبتون/خیلی هم موافقم
محسن_قربانی
محسن_قربانی
٩٥/٠٨/١٦
٠
١
خواهش میکنم
جستجوگر
جستجوگر
٩٥/٠٨/١٦
٢
٠
بدون حکومت اسلامی زندگی کردن یک چیزی شبیه به حکومت ترکیه می شود تهش و در بهترین حالتش! از یک طرف تا می توانیم از اسلام فردی حرف بزنیم و از یک طرف بیشترین رابطه را با رژیم کودک کش اسرائیل برقرار کنیم. یا در نمونه جاهلی ترش می شود شبیه عربستان! اینکه جمهوری اسلامی در ایران عملکردش چطوری است را من کار ندارم. چون این حکومت هم معصوم نیست ولی اینکه شما به زعم خودتان و بر اساس یک عملکرد بخواهید در مورد دین اسلام و مسائل آن نسخه بپیچید غلط اندر غلط است!
محسن_قربانی
محسن_قربانی
٩٥/٠٨/١٦
٠
٠
من نسخه نپیچیدم. به عنوان فردی که در جامعه اسلامی زندگی میکنه نظرم و با شما دوستان عزیز درمیان گذاشتم تا از هم چیزی یاد بگیریم و اگر نقصی تو استدلال من هست مرتفعش کنم.
جستجوگر
جستجوگر
٩٥/٠٨/١٦
٠
٠
البته برای سایت جیم وابسته به روزنامه خراسان باید متأسف باشیم برای اینکه نظارتی روی نوشته هایی که چاپ می کند ندارد
h.naderi
h.naderi
٩٥/٠٨/١٦
١
٠
عزیز دل، شاید بنده نوعی هم مخالف نوشته باشم ولی راهش این نیست که منتشر نشده. راهش اینه که گفتگو و صحبت باشه.
محسن_قربانی
محسن_قربانی
٩٥/٠٨/١٦
٠
٠
بسیار سپاس از آقای نادری عزیز. امیدوارم جامعه و مسئولین ما مملو از آدم هایی مثل شما بشه که در عین مخالف به اصالت صحبت و گفتگو اعتقاد دارن.
یک جیمی
یک جیمی
٩٥/٠٨/١٦
١
٠
1.وقتی هر نوع حکومت داری ای، بر پایه یکسری از ارزش هاست، چه ایرادی دارد که آن ارزش ها ارزش های اسلامی یا دینی باشند؟ 2. اتفاقاً امام علی(ع) و پیامبر اعظم اسلام(ص) اگربه دنبال حکومت دینی نبودند که کسی کاری با ایشان نداشت. اگر می نشستند در اتاقشان و برای خودشان قرآنی می خواندند و نمازی و کمک به محرومینی هم گاهی در کنارش، چرا باید قدرتمندان و حکومتداران زمان پیامبر احساس خطر می کردند؟ اصلاً مماجراهای بعد از رحلت پیامبر برای چه بود؟ دشمنی خلفا با امام علی(ع) برای چه بود؟ 3. وقتی برخی از احکام دین تنها در سایه حومت دینی برقرار می شود، چطور بدون حکومت دینی ممی توان دیندار بود؟ اصلا چرا و با چه حجتی باید قوانینی را پذیرفت که از ذهن انسان های ناکاملی مانند خودمان متبادر شده؟ توصیه: دین اصلاً به کنار، کمی در مورد علم و عقلانیت و ... در آثار فلسفی غربی بخوانید تا متوجه شوید چقدر در همه ارکان نیازمان به دین و قوانین آن زیاد است.
محسن_قربانی
محسن_قربانی
٩٥/٠٨/١٦
٠
٠
صحبت سر دینداری نیست. صحبت سر اعمالی است که یک مسلمان باید انجام دهد تا مسلمان شناخته شود. آیا اعمالی که یک مسلمان در حکومت دینی انجام میده با مسلمانی که در یک حکومت غیر دینی انجام میده فرق میکنه؟ چون پیامبر و مسلمانان قبل از هجرت به مدینه در مکه در میان کفار باز هم مسلمان شناخته می شدند، تنها تفاوتش این بود که به سختی می توانستند مسلمان باشد و با تشکیل حکومت در مدینه به راحتی به اعمال دینی را انجام می دادند. می خوام بودن حکومت ینی و یا غیردینی هیچ ربطی به اعمال یک مسلمان نداره. میشه مسلمان بود در یک حکومت غیر دینی لائیک.
یک جیمی
یک جیمی
٩٥/٠٨/١٦
١
٠
ببینید آقای قربانی، شما می گویید مسلمانی در حکومت لائیک با حکومت "اسلامی" تفاوت ندارد. پس چرا پیامبر اسلام نمی توانستند بین کفار مکه به راحتی مسلمانی کنند؟ اگر علتش محدودیت های اجتماعی است که این محدودیت ها در یک حکومت لائیک هم چنان برقرار است، گمان هم نمی کنم نیازی به برشمردن داشته باشند. دقیقاً به خاطر همین محدودیت ها بر سر راه مسلمانی است که برقرای حکومت اسلامی لازم است. نکته دوم هم این که به تقدم و تاخر در توصیه های فردی دینی و تشکیل حکومت پرداختید. نکته همین است که براساس اعتقاد طرفداران حکومت اسلامی و ولایت فقیه در عصر غیبت امام عصر نیز، در وهله اول باید آداب فردی مسلمانی را بجا آورد اما اگر شرایط به نحوی در گوشه ای برای تشکیل حکومت مهیا شد، مسلمانان موظفند برای تشکیل حکومت اسلامی از هیچ تلاشی فروگذار نکنند. سوم این که نسبت به دو پرسش دیگرم بی تفاوت بودید، امیدوارم واقعا در موردشان تأمل بفرمایید. چهارم: نه برای اعتقاد به ضرورت برپایی حکومت اسلامی، بلکه برای قلم زنی موجه تر و دقیق تر، پیشنهاد می کنم کتاب های زیادی که در این بار نوشته شده را مطالعه بفرمایید. برای شروع شاید حکومت فرزانگان مرحوم آوینی بد نباشد که سطح مطلب هم آسان است. کتاب سخت هم تا بخواهید موجود است.
محسن_قربانی
محسن_قربانی
٩٥/٠٨/١٦
٠
٠
شما میگویید: ((ببینید آقای قربانی، شما می گویید مسلمانی در حکومت لائیک با حکومت "اسلامی" تفاوت ندارد. پس چرا پیامبر اسلام نمی توانستند بین کفار مکه به راحتی مسلمانی کنند؟ اگر علتش محدودیت های اجتماعی است که این محدودیت ها در یک حکومت لائیک هم چنان برقرار است، گمان هم نمی کنم نیازی به برشمردن داشته باشند. دقیقاً به خاطر همین محدودیت ها بر سر راه مسلمانی است که برقرای حکومت اسلامی لازم است.)) زمان پیامبر به خاطر اذیت و آزادی که میشدن بله درسته، ولی الان بیش از 300 میلیون شیعه و بیش از یک میلیارد مسلمان در اقصی نقاط جهان در کشورهای مختلف زندگی می کنند و مسلمان هستند بدون هیچ مشکلی حداقل مشکلات غیر شیعه های داخل ایران رو ندارند! . شما می گویید: ((نکته همین است که براساس اعتقاد طرفداران حکومت اسلامی و ولایت فقیه در عصر غیبت امام عصر نیز، در وهله اول باید آداب فردی مسلمانی را بجا آورد اما اگر شرایط به نحوی در گوشه ای برای تشکیل حکومت مهیا شد، مسلمانان موظفند برای تشکیل حکومت اسلامی از هیچ تلاشی فروگذار نکنند.)) اصلا هیچ مشکلی با این قضیه نیست و صحبت سر این نیست. صحبت نوشته من سر اینه که تعریف مسلمانی و اعمالی رو که یک مسلمان باید انجام بده تا مسلمون شناخته بشه هیچ ربطی به نوع حکومت نداره. در یک جنگل هم می توان به آداب اسلام پرداخت، در بیابان هم می شود مسلمان بود. در قلب تمدن هم می شود مسلمان بود و لزوما نیازی به حکومت اسلامی نیست. برگردیم سر چند تا بندی که تو نوشته گفتم: تعریف مسلمان مشخص و ساده شود تعریف خیلی چیزها عوض می شود. پیامبر صحبت از حکومت اسلامی نکرد و برای تشکیل حکومت نیامد بلکه این مردم مدینه بودند که به خواست خودشون و با اراده و اشتیاق قلبی مسلمان شدند و از پیامبر دعوت کردند که به مدینه بیاید و حکومت تشکیل بدهد. توجه کنید. خواست مردم اون هم مردم مسلمان آن هم فقط در مدینه نه در مکه،
محسن_قربانی
محسن_قربانی
٩٥/٠٨/١٦
٠
٠
3. وقتی برخی از احکام دین تنها در سایه حومت دینی برقرار می شود، چطور بدون حکومت دینی ممی توان دیندار بود؟ : در خصوص این موضوع از زمان پیامبر تا زمان غیبت حضرت مهدی یعنی چیزی در حدود بیش از 200 سال نسبت دورانی که ائمه و پیامبر در راس امور مسلمین بودند به دورانی که خلافت دست کس دیگه ای بود تقریبا هیچه! در این دوران احکام اسلامی در حکومت هایی که مثلا غصبی بودن چگونه اجرا می شد. اون برخی از احکام که شما میگید چی هست که اون زمان ائمه در راس نبودند اجرا می شد و الان بدون حکومت اجرا نمیشه؟
محسن_قربانی
محسن_قربانی
٩٥/٠٨/١٦
٠
٠
2((. اتفاقاً امام علی(ع) و پیامبر اعظم اسلام(ص) اگربه دنبال حکومت دینی نبودند که کسی کاری با ایشان نداشت. اگر می نشستند در اتاقشان و برای خودشان قرآنی می خواندند و نمازی و کمک به محرومینی هم گاهی در کنارش، چرا باید قدرتمندان و حکومتداران زمان پیامبر احساس خطر می کردند؟ اصلاً مماجراهای بعد از رحلت پیامبر برای چه بود؟ دشمنی خلفا با امام علی(ع) برای چه بود؟)) : تشکیل حکومت به خواست مسلمانان و برای جامعه مسلمین است. خود حضرت علی و پیامبر اگر مردم نمی خواستند که حکومتی تشکیل نمی دادند. حکومت پیامبر در مدینه به خواست مسلمان و مردم مدینه بود و حکومت کوتاه مدت حضرت علی هم مشابه همین امر و با اجازه جامعه مسلمین همان زمان بود.
h_rastegar
h_rastegar
٩٥/٠٨/١٦
٠
٠
وقتی حکومت اسلامی در دست صالحین نباشه همین میشه که در زمانی که دست امام ها نبود که یازده امام رو حکمای نا صالح شهید کردند و آخرین مجبور به غیبت شدند. حکومت باید اسلامی باشه و در دست صالحین باشه
محسن_قربانی
محسن_قربانی
٩٥/٠٨/١٧
٠
٠
رستگار عزیز: قطعا حکومت باید دست صالحین باشه و چه افتخاری بالاتر از زمامداری جامعه به دست معصوم، ولی منظور نوشته و منظور من این نیست. منظور من جواب این دوستمون بود که حتی در اون حکومت هایی که غیرصالحین در راس کار بودند و ائمه ی ما هم یک شهروند اون حکومت غیرصالح بودند و به وظایف مسلمانی خودشون می پرداختند. یعنی در یک حکومت غیر صالح ائمه ما زندگی کردند در صورتی که می تونستند کوچ کنند و بروند جای دیگری! پس می شود در یک حکومت غیر صالح به ظاهر اسلامی و در باطن غیر دینی و غاصب، مسلمان هم بود و زندگی هم کرد. یعنی تشکیل حکومت اسلامی آنقدر دغدغه ائمه ی ما نبوده، مسلمانی و شیوی درست زندگی مسلمین (حالا هرجایی که می خوان باشن) اهمیت دشته
h_rastegar
h_rastegar
٩٥/٠٨/١٧
٠
٠
اینکه امام ها کوچ نکردن دلیل بر بی دغدغه بودن در مورد تشکیل حکومت نیست. بعضی زندان بودن بیشتر دوران امامت رو. بعضی حصر خانگی بودن و ... چرا با امامان این کار رو می کردن. چون میدونستن اگر به حال خودشون بگذارندشون و بتونن یاران خودشون رو دورشون جمع کنن اولین کاری که میکنن تشکیل حکومت هستش
محسن_قربانی
محسن_قربانی
٩٥/٠٨/١٧
٠
٠
دقیقا صحبت منم همینه، بهر حال تو همون حکومت های فاسد، ائمه به اعمال دینی مسلمانیشون می پرداختند. یعنی اعمالی که یک مسلمان رو مسلمان میکنه هیچ ربطی به نوع حکومت نداره. اینکه به اون بزرگواران ظلم شده هیچ شکی توش نیست و اصلا صحبت سر این نیست، صحبت سر اینه میشه مسلمان بود در همه جای دنیا و در هر حکومتی چون اعمال مسلمانی هیچ ربطی به نوع حکومت نداره
h_rastegar
h_rastegar
٩٥/٠٨/١٧
٠
٠
صحبت سر اینه میشه مسلمان بود در همه جای دنیا و در هر حکومتی چون اعمال مسلمانی هیچ ربطی به نوع حکومت نداره... تفاوت نظر تو این قسمت هستش... یکی از وظایف مسلمان فراهم کردن زمینه برای اجرای همه احکام اسلامی است که بعضی اش فقط با حکومت اسلامی امکان پیاده سازیش هستش.... اگر بتونه قدمی برداره در زمینه اجرای تمامی احکام اسلامی و ایجاد حکومت اسلامی و بر نداره یک قسمتش از دینش میلنگه... و اونطرف بازخواست میشه
ساده
ساده
٩٥/٠٨/١٦
٠
٠
اون از توهینت به لهجه ی مشهد، اینم از امی خوندن اعرابی که از جمله سون ۱۴ معصوم اند. منظورت از این مطلب چیه، یعنی بیاییم دوباره چرخ رو اختراع کنیم؟ اسلام به ذات خود ندارد عیبی/ هر عیب که هست از مسلمانی ما است
h.naderi
h.naderi
٩٥/٠٨/١٦
٠
٠
مرتضی جان توهین توی نوشته نبود. عرب امی یعنی عرب درس ناخوانده؛ اکثر کسانی که به دست رسول خدا و امیر المؤمنین مسلمان شدند اینگونه بودند.
محسن_قربانی
محسن_قربانی
٩٥/٠٨/١٦
٠
٠
مرتضی عزیز من اصلا صحبت از اختراع چرخ نکردم.
اشکمهر آتشروان
اشکمهر آتشروان
٩٥/٠٨/١٦
٠
٠
آقای جستجوگر آقای یک جیمی آقای نمیدونم چیچی!اصلا معلومم نیست آقای یا خانومی/خیلی اعتقاد به حرفات داری چرا با اکانتت نمیای که بدونیم کی هستی با این تحجر مذهبیت!با اکانتت بیا خانوم یا آقا تا متوجه بشیم رو حرفات ایمان داری نه پشت اسم جعلی قایم بشی.
h_rastegar
h_rastegar
٩٥/٠٨/١٦
١
٠
چه ربطی داره. کاربر مهمان حق نداره حرف بزنه یعنی
h_rastegar
h_rastegar
٩٥/٠٨/١٦
١
٠
بعد اینکه چرا سریع به افراد برچسب میزنید اگر با نظر شما مخالف هستش حق ندارید توهین کنید. مگه ایشون به شما توهین کرده. نمی دونم چرا هر نظری منتشر میشه
admin
admin
٩٥/٠٨/١٦
٠
٠
این نظرات رو منتشر نکنیم میگین سانسورچی هستید؛ منتشر می کنیم داستان میشه. منم با آقای رستگار موافقم. اینکه قرار باشه به هر کسی که شبیه ما فکر نمی کنه برچسب بزنیم که سنگ روی سنگ بند نمیشه
اشکمهر آتشروان
اشکمهر آتشروان
٩٥/٠٨/١٦
٠
٠
چون با تجربه ای که در جیم دارم میدونم ایشون مهمان نیستن و از کاربرای جیم هستن ولی به خاطر حرفاشون با کاربری ناشناس امدن/توهین نمیدونم اون صفت رو/از این تندرو های مذهبی خوشم نمیاد
محسن_قربانی
محسن_قربانی
٩٥/٠٨/١٧
٠
٠
اشکمهر عزیز: اون دوستمون هم نظرو اعتقادش و بیان کرد مثل من و شما که نظرمون و گفتیم. مرسی
محسن_قربانی
محسن_قربانی
٩٥/٠٨/١٧
٠
٠
مرسی ادمین عزیز. با نظر شما موافقم
دخترخاصــ
دخترخاصــ
٩٥/٠٨/٢٠
٠
٠
if you want to learn aboute islam , go study islam . dont study muslims! islam is perfect , muslims are not!! اگه میخای در مورد اسلام بدونی ، برو اسلامو مطالعه کن نه اینکه از رفتار مسمان ها اسلام رو بشناسی! اسلام عالیه و کامله اما مسلمونا نه! اگه اشتباهی میبینید مسلمونا رو سرزنش کنید نه اسلام رو :)
محسن_قربانی
محسن_قربانی
٩٥/٠٨/٢١
٠
٠
دختر خاص عزیز: ربط کامنت شما رو با متن متوجه نمیشم. اگر لطف کنید بگید کجای متن اسلام و یا مسمونا سرزنش شدن ممنون میشم. عین عبارت سرزنش آمیز داخل متن رو مشخص کنید.
دخترخاصــ
دخترخاصــ
٩٥/٠٨/٢١
٠
٠
"وقتی تعریف دین اسلام و تعریف مسلمان را سخت و نامفهوم و پیچیده کردیم" برداشت من از این جمله این بود که اینکه اسلام سخت و نامفهوم شده دلیلش از نظر یه سری از افراد مسلمونا هستن با کاراشون که اسلام رو اینچنین تعریف میکنن درصورتی که اسلام واقعی اینچنین نیست و این درسته که باید به زبان ساده تعریف شه اما یه سری از دولت مردان هستن سکولار بودنشون رو نمیشه و نمیتونن به زبون بیارن در نتیجه اونجوری که دلشون میخواد دین رو تعریف میکنن و مردم با دیدن رفتار و عمل این دولت مردا اسلام واسشون معنای دیگه ای پیدا میکنه این جمله ای که من نوشتم خطاب به شما نبود :) حاصل برداشت شخصی من از اون جمله بود ممنون :)
محسن_قربانی
محسن_قربانی
٩٥/٠٨/٢١
٠
٠
منظور نوشته ی منم همینه و با شما موافقم. زبان پیغمبر که به سادگی دین اسلام رو برای یک عرب امی بیسواد تشریح کرد که از بهترین یاران و صحابه ایشون شدن، الان تغییر کرده و یک چیز دیگه ای شده و اهداف دیگه ای پشت سرش پنهونه.
s_mostafa_b
s_mostafa_b
٩٥/٠٨/٢٢
٠
٠
با اینکه لقمه رو داریم دور سرمون میچرخونیم موافقم اما اینکه حکومت لازم نیست اسلامی باشه یا لازمه به همین سادگی نمیشه دربارش نظر داد جای بحث داره که ....
محسن_قربانی
محسن_قربانی
٩٥/٠٨/٢٢
٠
٠
مرسی مصطفی عزیز . واقعا داریم لقمه رو می چرخونیم دور سرمون.
پربازدیدتریـــن ها
دیوان خنده های تو

بفهم

٩٦/٠٥/٢١
به کی جز خدا پناه می بری؟

جهل چه آهسته می آید

٩٦/٠٥/٢٦
ماجرای اولین باری که به استخر رفتم

توافق ذهنی مشترک بچه های جنوب شهر / قسمت اول

٩٦/٠٥/٢٥
کاش کسی شاملو و فروغ را صدا بزند

در نبودنت

٩٦/٠٥/٢٢
شعری سروده خودم

یک مرد به جا مانده ای از عاشورا

٩٦/٠٥/٢٢
شعری سروده خودم

می نویسم از تو

٩٦/٠٥/٢٢
شیرینی اش را نفهمیدم

اولین حقوق کاری

٩٦/٠٥/٢٢
این روزها همه چیز به تو مربوط است

نامه هایی به همسرم / نامه چهارم

٩٦/٠٥/٢٣
یکی باید بیاید

ویرانه دل ماست

٩٦/٠٥/٢٤
تو مکمل منی

بوسه های نگفته

٩٦/٠٥/٢٣
مثل دختر انار

آرايش غليظ

٩٦/٠٥/٢٦
مردم این چیزها را باور نمی کنند!

موی سفید

٩٦/٠٥/٢١
شعری سروده خودم

چقدر حرف زدم!

٩٦/٠٥/٢٦
عمریست برایت می نویسم

گمنام خاص

٩٦/٠٥/٢٣
از آرزوهای خوب

کمی وقت شناسی

٩٦/٠٥/٢١
شعری سروده خودم

معنی فاصله این نیست که از آنِ همیم

٩٦/٠٥/٢٤
تو دلت چه می خواهد؟

تاوان دلتنگی

٩٦/٠٥/٢٤
شعری سروده خودم

موج خروشان قلم

٩٦/٠٥/٢١
حس خوب شعر

شاعرانه ها

٩٦/٠٥/٢٥
ذهن من پر شده است از دیگران

خودم چی پس؟

٩٦/٠٥/٢٣
تبلیغات