فوتبال علیه مذهب؟!
درباره جنجال‌های بازی ایران و کره در روز تاسوعا

فوتبال علیه مذهب؟!

نویسنده : حکیمه بالال

این روزها اگر سری به شبکه های اجتماعی یا سایت های خبری بزنیم، حداقل یک پست یا یادداشت درباره بازی تیم ملی فوتبال ایران و کره جنوبی ( از مرحله نهایی انتخابی جام جهانی 2018)که قرار است 20 مهر ماه برگزار شود می بینیم. پست ها و یادداشت هایی که این بار، نه در مورد بازیکنان و مربیان تیم ها، نه داوری و نه تاکتیک های لازم برای برد در این بازی است. این بار بحث بر سر روز برگزاری بازی است که امسال مصادف شده است با شب عاشورای حسینی. همین امر طی چند روز اخیر، افراد مختلفی اعم از ورزشی و غیر ورزشی را به اظهار نظرهای موافق و مخالف و بعضا حکم دادن واداشته است.

 

مخالفان چه می گویند؟

شاید بتوان گفت موج این بحث ها از آن‌جا شروع شد که آیت الله یزدی، رئیس شورای عالی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، در یکی از نشست‌های خبری با اشاره به این موضوع خطاب به وزیر ورزش گفت: به ایشان می‌گویم آقای وزیر! وزارت شما در سایه احترام به عاشورا تاسوعا محقق شد، شما وزیر این نظام هستید؛ این نظام در سایه محرم و صفر محقق شده و این نعمت‌ها در سایه اسلام و انقلاب و عاشورا است. این‌که نمی‌توانید این مسابقه را جابجا کنید این جواب‌ها قانع‌کننده نیست.»

آیت‌الله یزدی همچنین گفت: «اگر بازی ایران و کره حذف شود، هر زیانی ببینید در برابر آن سودی که از احترام عاشورا به دست می‌آید، برابری می‌کند. ضمن تقدیر از زحماتی که کشیده‌اند. من شما را نصیحت نمی‌کنم بلکه از شما می‌خواهم این بررسی را انجام دهید و اگر قرار است تعطیل شود بهتر از حرمت شکنی است. اگر قرار باشد که برای حفظ حرمت عاشورا قبل از مسابقه مداحی صورت بگیرد، پس از گل توسط ایران آیا کسی خوشحالی نخواهد کرد و آیا می‌توان جلوی خوشحالی مردم را گرفت؟»

آیت الله محسن فقیهی یکی از اعضای جامعه مدرسین حوزه علمیه قم هم نسبت به برگزاری این بازی در واکنشی شدید با فاجعه خواندن این قضیه گفت: « نباید به گونه‌ای باشد تا در شب عاشورا فوتبال را قرار دهند و جوانان‌های ما به جای این‌که در مساجد و حسینیه‌ها سینه بزنند و برای امام حسین(ع) و حضرت ابالفضل عزاداری کنند پای فوتبال و تلویزیون بنشینند و یا به ورزشگاه بروند. این کار نباید انجام شود و نهایت این است که ما امتیازی را از دست می‌دهیم که به خاطر امام حسین(ع) است و اشکالی ندارد.»

امام جمعه شهرستان نهاوند نیز این عمل را دهن کجی به اسلام و انقلاب و بازماندن جوانان از عزاداری دانست. این اقدام نیات پشت پرده فیفا را نشان می‌دهد که متأثر از استکبار جهانی است. این خلاف سیاست نظام و انقلاب و اسلام است چرا که در هر دو صورت برد و باخت، اقدامات و حرکاتی صورت می‌گیرد که موجب بی‌احترامی به امام حسین‌ (ع) می‌شود.»

اعتراضات اما تنها از سوی مراجع نبود و محمدرضا نقدی، رئیس سازمان بسیج مستضعفین، و افشین علا (شاعر) هم به جمع مخالفان پیوستند. سردار محمدرضا نقدی با شیطنت فرهنگی خواندن این امر، برگزاری بازی فوتبال در روزهای مذهبی را از کینه جویی‌های دشمنان و تلاش آن‌ها برای کاستن از ارزش‌های اسلامی دانست.

افشین علا هم پس از انتشار نامه علی مطهری در واکنش به صحبت‌های آیت الله یزدی (که در ادامه خواهید خواند)، به این نامه واکنش نشان داد و گفت: «مي‌دانم شرع درباره بازي فوتبال در روز تاسوعا يا عاشورا حكمي ندارد، ولي هر مسلمان شيعه‌اي در اين دو روز خاص به چارچوب‌هايي پايبند است كه بسياري از آن‌ها نه تنها بي‌مبنا نيست كه مايه افتخار ماست. بله فوتبال مهم است، ولي احساسات اكثريت مردم سوگوار سالار شهيدان(ع) مهم‌تر از آن است. آن قدر مهم كه به احترام آن از بازي فوتبال در شب عاشورا صرف نظر كنيم! فرموديد هزينه به كشور وارد مي‌شود! كدام هزينه؟ نهايتا از قبل، باخت را بپذيريم! آيا اين باخت به هزار پيروزي شرف ندارد؟»

 

نظر موافقان چیست؟

پس از صحبت‌های آیت الله یزدی در خصوص لغو بازی ایران و کره، علی مطهری در نامه‌ای به ایشان با عنوان این‌که بهتر بود بازی به روز دیگری موکول می‌شد، رویکردشان را دین گریزانه و ضد تبلیغ دین دانست. همچنین گفت: «فرضا مردم برای گلی که ایران به کره جنوبی بزند خوشحال شوند و عده‌ای ابراز شادی کنند آیا این امر به معنی خوشحالی و شادی برای شهادت امام حسین علیه السلام و هتک حرمت و اهانت به ساحت سیدالشهداست؟»

متن کامل نامه از این‌جا.

سیروس دین محمدی، خداداد عزیزی، حمید استیلی و امیر قلعه نوعی از جمله شخصیت‌های ورزشی شناخته شده‌ای بودند که در شمار موافقان قرار گرفتند و این بازی را فرصتی برای ایجاد و نشان دادن اتحاد و همدلی مردم، انتقال فرهنگ عاشورا و تبدیل بازی به یک رویداد ملی مذهبی دانستند. و این‌که حتی یکی از عوامل برد در بازی سال 78 استقلال و دالیان چین، که اتفاقا آن هم در روز تاسوعا برگزار شد، همان جو روز تاسوعا و انرژی حاصل از شور حسینی بازیکنان و تماشاگران بود.

در میان این شخصیت‌ها، واکنش کوتاه قلعه نویی شاید شدیدترین آن‌ها بود. واکنشی که تنها یک جمله داشت: «آنها که شعور حسینی دارند می‌دانند فوتبال منافاتی با عزاداری ندارد.»

غلام رضا کویتی‌پور هم با انتقاد از رفتارهای غلط در عزاداری‌ها و تکیه‌ها گفت: «مشکلات ما این چیزها هستند که باید اصلاح شوند نه بازی فوتبال.» او که در بازی استقلال و دالیان چین در سال78 ( که آن هم در روز تاسوعا برگزار شد) حضور داشت، گفت: آن روز مردم خیلی با معرفت بودند و هیچکس کوچکترین بی‌احترامی نکرد. بعد از بازی هم خیلی تماس گرفتند و بابت مداحی تشکر کردند.

مصطفی هاشمی طبا، رئیس سابق سازمان تربیت بدنی، هم به دفاع از مردم پرداخت و گفت: «مردم خودشان این فرهنگ را دارند که بعد از گلزنی شادی نکنند و همه آن‎هایی که به ورزشگاه می‌آیند سینه زن امام حسین(ع) هستند.»

 

پس این فدراسیون چه کاره است؟

خیلی از کسانی که مخالف برگزاری بازی بودند، وزارت ورزش و فدراسیون را هم در این قضیه مقصر می‌دانستند. این‌که می‌توانستند بازی را لغو کنند یا روز برگزاری را تغییر دهند و غیره. اما آیا واقعا هیچ اقدامی از سوی آن‌ها صورت نگرفته است؟

در این باره مهدی تاج رئیس فدراسیون ورزش گفت: تقویم فیفا هر چهار سال تنظیم می‌شود و این یعنی بازی‌های امسال در سال 91 مشخص شده‌اند. فدراسیون هیچ دخل و تصرفی در برنامه ریزی‌های فیفا ندارد و آن‌ها خود برنامه تیم‌ها را تنظیم می‌کنند.

البته تاج از اقدامات فدراسیون هم گفت که نامه به فیفا، دیدار حضوری با مسئولان AFC، تقاضای تغییر روز بازی، تغییر میزبانی و حتی پیشنهاد انصراف از بازی از جمله آن‌ها بود. تغییر زمان بازی از آن جهت که یا از فیفا دی خارج می‌شد و یا با بازی‌های دیگر تداخل پیدا می‌کرد امکان پذیر نبود. در مورد انصراف از بازی هم فیفا در اقدامی عجیب اعلام کرده در این صورت سه بازی با نتیجه سه بر صفر برای ایران لحاظ می‌شود. موضوعی که عملا منجر به حذف ایران و عدم راهیابی به جام جهانی می‌شود. در حالی‌که مرسوم این است فقط همان بازی به صورت باخت سه بر صفر حساب شود.

 

همیشه یک جای کار می لنگد

مسئله، مسئله خیلی بغرنجی نیست. شاید اکثرتان قضیه برگزاری کنسرت‌ها، لغو آن‌ها بعد از دادن مجوز، مسئله اجرا در شهرهای مذهبی و قضایای پیرامون آن را به یاد داشته باشید. آن زمان هم عده‌ای مخالف بودند و عده‌ای موافق. موضوعی که مدت زیادی هم از آن نمی‌گذرد و بحث‌ها و جدل‌های بسیاری را هم ایجاد کرد. شاید بتوان گفت مشکل اصلی در این زمینه و موارد مشابه، اول این است که متاسفانه در کشور ما هنوز هم که هنوز است نمی‌شود گفت چی خوب و چی بد است. هرکس معیارهای خودش را دارد و طبق همان‌ها نظر می‌دهد و همین اختلاف عقیده‌ها هر چند وقت یک بار باعث جنجال می‌شود.

مسئله دیگر، مدیریت است. مسلما روز عاشورا برای ما و همه مسلمانان روز مهمی است و هیچکس بی‌احترامی به آن را برنمی‌تابد. حتی در روایات داریم که با ورود ماه محرم دیگر کسی ائمه را خندان نمی‌دید. بزرگداشت شعائر اسلامی هم همیشه توصیه شده است. غمگین و محزون بودن در عزای امام حسین(ع) نیز جزئی از شعائر اسلامی است. اما آیا واقعا نمی‌شود با یک مدیریت درست کاری کرد که نه منافع ملی آسیب ببیند و نه احساسات دینی و مذهبی جریحه دار شود؟

حالا که نه لغو بازی اماکن پذیر است، نه تغییر روز، بهتر است مسئولین به فکر راه بهتری باشند. یادمان باشد که رفتار ما در محافل جهانی و رسانه‌ها دیده می‌شود. در دنیایی که گروه‌های مختلف به هر شیوه‌ای سعی در ایجاد تصویری خشن و نامناسب از دین دارند، چرا ما از فرصت‌ها برای شناساندن درست آن استفاده نکنیم؟ چرا با رفتار نادرست باعث شویم دیگران فکر کنند این چه دین و مذهبی است که یک پا به توپ زدن را هم مغایر با خود می‌داند؟

برچسب ها
نظرات کاربران
کد امنیتی
ساده
ساده
٩٥/٠٧/١٧
١
٠
http://aassak13.blog.ir/category/یک-روایت-ساده/
Vania
Vania
٩٥/٠٧/١٨
٠
٠
این دوتا مورد فکر نمی کنم تشابهی با هم داشته باشن..قرار نیست ما کره رو به باد ناسزا بگیریم که اینجور هرج و مرجی پیش بیاد..
ساده
ساده
٩٥/٠٧/١٧
١
٠
yon.ir/8Uxc
ساده
ساده
٩٥/٠٧/١٧
٢
٠
yon.ir/EU31
آتش آتشروان
آتش آتشروان
٩٥/٠٧/١٧
٢
٠
پیشنهاد میدم این منتقدان دعا کنن ما ببازیم تا غم اون شب دو برابر بشه بین مردم!!!!
ساده
ساده
٩٥/٠٧/١٧
٢
٢
بهترین راه، نرفتن به ورزشگاست و حتی ندیدن بازی از تلویزیون. پیشنهاد می کنم بازی رو ضبط کنیم تا بعد از عاشورا تاسوعا نگاه کنیم
آتش آتشروان
آتش آتشروان
٩٥/٠٧/١٧
٢
٠
اگه مثلا بچمون خواست اون ب به دنیا بیاد چیکار کنیم بگیم 2 شب دیگه به دنیا بیا تا شادی کنیم!
آتش آتشروان
آتش آتشروان
٩٥/٠٧/١٧
٠
٠
اقا ساده اگه فرضا بچمون خواست اون شب به دنیا بیاد حکم چیه؟!
آتش آتشروان
آتش آتشروان
٩٥/٠٧/١٧
٠
٠
منظورم شادی کردن بعد از اونه!
م-نص
م-نص
٩٥/٠٧/١٨
٠
٠
مرتضی من این حرف تو رو نهایت افراط میدونم...فرصت به این خوبی رو می خواییم تبدیل کنیم به فرصت برای بیگانگان؟؟که بیان بگن اره مردم ایران کشورشونو تنها گذاشتن یا بیان بگن مردم ایران فرهنگ عاشوراییشونو اوردن پشتوانه تیم ملی شون...فرهنگ عاشورا را صادر کردن
h.naderi
h.naderi
٩٥/٠٧/١٨
٠
٠
اجرایی نیست مرتضی جان. جلوی مردم رو که نمیشه گرفت
ساده
ساده
٩٥/٠٧/١٨
٠
١
به سلامتی لقب افراطی رو هم که گرفتم،
ساده
ساده
٩٥/٠٧/١٨
٠
١
با سینه زدن و زنجیر زدن وسط پیست دو میدانی فرهنگ عاشورا منتقل میشه؟ با سیاهپوش کردن مردم و دادن شعارهای عاشورایی این فرهنگ نتقل میشه؟ به جای اینکه وسط زمین رو عاشورایی کنیم داریم حاشیه هاشو عاشورایی می کنیم، اگه راست میگن با لباس سیاه بیان فوتبال بازی کنن اگه راست میگن بعد از زدن گل خوشحالی نکنن که ملت هم تحریک نشن که فتنه به پا بشه...
f.farzad
f.farzad
٩٥/٠٧/١٨
٠
٠
البته اگه گلی در کار باشه :)
م-نص
م-نص
٩٥/٠٧/١٨
٠
١
مرتضی به جای تشویق و دست زدن می تونن فریاد یا حسین بزنن...کلی کار فرهنگی میشه کرد...فرصت واقعا عالی است برای صادر کردن دین...مردم دیگر کشور ها این صحنه ها را میبینند کنجکاو میشن و درباره اسلام تحقیق میکنن
ساده
ساده
٩٥/٠٧/١٨
٠
٠
کلی کار فرهنگی میشه انجام داد ولی تو نود دقیقه ی بازی، نه حاشیه ی قبل و بعد و وسط بازی. فرهنگ عاشورایی سینه زدن نیست، تشویق نکردن موقع گل زدنه، فرهنگ عاشورایی فحش ندادن به داوره، ترقه و نارنجک پرت نکردنه، هو نکردنه
Vania
Vania
٩٥/٠٧/١٨
٠
٠
آقای مرتضی، حرفتون قبول.شادی تو شب عاشورا اصلا چیز خوبی نیست. هممون هم قبولش داریم.ولی یه چیزی، همین ماها که داد حرمت محرم و عاشورا رو می زنیم. اصلا من خودم رو میگگگم.ما در طول روز ممکنه هارتا حرف بزنیم. شوخی کنیم با هم و بخندیم..بعد شب هم میریم هیئت هم سینه می زنیم هم گریه می کنیم.آیا اون خندیدن من حرمت محرم رو زیر سوال می بره؟ درسته که گفتن محرم که شروع میشده ائمه ما دیگه خنده رو لبشون نمیومده. ماهم خب باید تا حد ممکن سعیمون رو بکینم کمتر شادی داشته باشیم این روزا. ولی ما آدمای معمولیی هستیم. در حد خودمون از ما انتظار دارن..نود دقیقه بازی، یا قبل یا بعدش یا حتی چند دقیقه هر لحظه ای رو میشه استفاده کرد تا یه گوشه از فرهنگ عاشورایی رو نشون داد
Vania
Vania
٩٥/٠٧/١٨
٠
٠
اینکه کسی خود جوش خودش نره یا حتی از تلویزیون تماشا نکنه یه چیزه. اینکه مثلا بازی رو پخش نکنن و مردم مجبور به ندیدن بشن یه چیز.فکر می کنم در این صورت احتمال اون تحریک و ایجاد فتنه بیشتر باشه..
f.haghighat
f.haghighat
٩٥/٠٧/٢٠
٠
٢
شفا بده خدا...
صـ آ ل ح
صـ آ ل ح
٩٥/٠٧/١٧
٠
٠
واقعا این اتفاقات عجیب و ناراحت کننده ست، طبق اشاره ی شما تقویم بازی ها هر چهار سال یکبار تنظیم میشه، فدراسیون از چند ماه پیش در حال رایزنی برای تغییر زمان بازی بود اما نمیشه، الان تیم ملی ایران و کره آخرین بازیشون پنجشنبه بود نمیشه بازی دوشنبه برگزار کنن چون اصلا ریکاوری انجام نشده نمیشه هم 2.3 روز بعدتر انجام بدن چون علاوه بر اینکه فیفا دی نیست برنامه لیگ های دو کشور کلا بهم میریزه، آقای ساکت و فردوسی پور که پیش بینی این جریانات رو کرده بودن بارها اعلام کردن که تاسوعا ورزشگاه آزادی به یک حسينه صد هزار نفری تبدیل میشه و همه سياه پوش بیان، از تاثیر برنامه ی نود و حرفهای عادل فردوسی پور بر هواداران فوتبال همه با خبر هستند اما مثال هم میزنم. چند روز قبل از بازی با قطر اعلام کردن که همه با پیراهن سفید بیاین تا ورزشگاه یکدست بشه و حداقل چهل هزار نفر سفید پوشیدن... این از نگاه ورزشی
صـ آ ل ح
صـ آ ل ح
٩٥/٠٧/١٧
٠
٠
وقتی يه سرچ به فارسی و انگلیسی از محرم، امام حسین (ع) یا عاشورا تو اینترنت میکنیم چی میبینیم؟ قمه زنی، یه بچه ی چند ماه ماهه که صورتش پر از خون هست و از نگاه یک فردی که اطلاع نداشته باشه از فرهنگ حسینی یه تصویر بد از این ایام ما میبینه، این همون چيزيه که آل سعود، وهابیت و صهیونیسم میخواد، الان يه فرصت ایجاد شده که این فرهنگ پر از غرور، مهربانی، رافت، صلابت، شجاعت، شهامت و خلاصه ناب اسلامی رو به تصویر بکشيم، بسیاری از رسانه های آسیا و دنیا این بازی و حواشی اون رو دنبال میکنن، چرا با یه عزاداری عاشورایی واقعی بلاخره محرم رو معرفی نکنیم؟ چرا افتادیم به جون هم؟ چرا خوشحال نیستیم از این فرصت؟ واقعا الله اعلم، منتها درست نیست، همین دو دستگی فضا رو ملتهب کرده، همین حرفها به شده موجی که یه عده دارن ازش سو استفاده میکنن و موج سواری رو رو به اوج رسوندن، از مدتها پیش این روز مشخص بود اما الان واقعا فضا ملتهب شده و حیف...
ساده
ساده
٩٥/٠٧/١٧
٠
١
اگه یه عده توی ورزشگاه ساز مخالف زدن چی؟ نباید توی چاه مسئولین بیفتیم
صـ آ ل ح
صـ آ ل ح
٩٥/٠٧/١٧
٠
٠
حرف آخر: یه نگاه به صفحات هواداری الان اوج زشتی رو نشون ميده وقتی به اموات و ورزشکاران متوفی داره هتاکی میشه، وقتی به قبور ورزشکاران قدیمی پرسپولیس و استقلال میشه، این اصلا نبود زمانی که هادی نوروزی فوت کرد استقلالی ها سنگ تمام گذاشتن وقتی ناصر خان حجازی و غلامحسین مظلومی هم از دنيا رفتن پرسپولیسی ها همینطور، نمیشه فهمید کار کیه، اما هر فرد و گروهی با هر دلیلی این کار رو کردن حتی نمیشه حیوان خطابشون کرد چون توهین به حیوانات هست، کسانی که این اعمال رو مرتکب شدن انسانیت رو لگد مال کردن... کاش يادمون باشه همونطور که ما کوچکترین حرکات رو تو دنیا رصد میکنیم الان تمام رسانه های ما داره رصد میشه و متاسفانه داریم دشمن شاد میشیم، کاش يادمون باشه هنوز هیچی نشده شرمنده امام حسین (ع) شدیم... ممنون از مطلب خوب و دغدغه مندتون :) موفقیات :)
Vania
Vania
٩٥/٠٧/١٨
٠
٠
ممنون از نظرات خوب شما که حرف حق رو زدید...شاید تو قسمت داخلی و بین باشگاه ها رو که البته همون ها هم جای تاسف بسیار داره، بشه کمی کوتاه اومد..اما الان و این بازی که خب مربوط به رویداد جهانیه و رسانه های مختلف بازتابش میدن.این جو به وجود امده فقط و فقط به ضرر خودمون خواهد بود..این جوی که باعث شده هر دسته ای دیگری رو بکوبونه و درک و دو طرف درک و فهم هم از دین رو زیر سوال ببرن..نه فقط به ضرر کشور، به ضرر دین و حتی وجهه مسلمونی و شیعه
م-نص
م-نص
٩٥/٠٧/١٨
٠
٠
نظر شخصی من رو اگر کسی می خواست میگفتم :این باز ی در چندین کشور پخش زنده میشود...چندین میلیون غیر ایرانی و ایضا غیر شیعه این بازی را می ببینند...همیشه سختی ها و مشکلات پلی هستند برای پیشرفت و پرواز...این بازی هم یک سختی است هم می تواند باعث بی حرمتی بشود هم می تواند یک پل عظیم برای ارسال فرهنگ عاشورا شود...رسانه چندین کشور مفت و مجانی اماده ارسال پیام عاشورا است..عوض تلاش برای پاک کردن صورت مسئله بیاییم جواب عالی به سوال و این فرصت بدهیم
Vania
Vania
٩٥/٠٧/١٨
٠
٠
خب مسئله اینه که برای همین انتقال فرهنگ هم آیا برنامه ای دارند؟ مدیریت نادرست هم گاهی ممکنه باععث مشکل بشه..با اون بخش حرفتون که ازش استفاده کنیم بجای پاک کردن هم موافقم شدید
محمد
محمد
٩٥/٠٧/١٨
٠
٠
مردم نباید به ورزشگاه بروند و با انتخاب حسینیه ها در شب عذاداری ادارت خود به اهل بیت را اثبات نمایند
Vania
Vania
٩٥/٠٧/١٨
٠
٠
این باید رو کی قراره به مردم تحمیل کنه؟ زور و جبر هیچوقت جواب نمیده..در ضمن ساعت بازی،6 شبه..مراسم اکثرا و معمولا از هشت به بعد شروع میشن.پس عملا اگه کسی بخواد بره عزاداری از عزاداریش هم نمیمونه
Amram 20
Amram 20
٩٥/٠٧/١٨
٠
٠
فوتبال حتی روز عاشورا هم هیچ اشکالی نداره... کاش بجای شور حسینی شعور حسینی داشتیم
Vania
Vania
٩٥/٠٧/١٨
٠
٠
بله مطئنا اشکالی نداره.. حرف فقط این بوده که نشون بدیم عظمت عاشورا رو و اهمیتش رو برامون.
sajjad_mohammadi
sajjad_mohammadi
٩٥/٠٧/١٨
٠
٠
کل این حرف ها همش الکی بزرگ کردن یک چیز ساده بودش.... دکتر علی مطهری حرف خوبی زدند که این کارا فقط باعث میشه مردم و جوون ها از دین بدشون بیاد. همه مردم شعور دارن و امام حسینو دوس دارن
Vania
Vania
٩٥/٠٧/١٨
٠
٠
البته که عاشورا چیز ساده ای نیست..اونهایی هم که مخالفت کردن، تا حدی شاید طبیعی باشه. خواستن ابراز نگرانی کنن اما خب متاسفانه راه درستی پیش نگرفتن. افراط و تفریط هر دوش تخریب کننده اس
دخترخاصــ
دخترخاصــ
٩٥/٠٧/١٨
٠
٠
ب نظر منم ی فرصت فوق العادست تا شیعه واقعی رو معرفی کنیم به جهان بگیم شیعه دین خشونت نیست، عاشورا خون ریزی نیست.. اما با توجه به بازی برگشت ایران ازبکستان که شب ۱۹ ام ماه مبارک رمضان ینی شب قدره، واقعن دیگ نمیشه ب حساب تصادف گذاشت!۴ سال برنامه ریزی واس این شب های خاص ریختن ک به قول خودشون ب عزاداری لطمه بزنن تصادفی نمیتونه باشه اما این تهدید رو ب بهترین فرصت میشه تبدیل کرد:))
f.farzad
f.farzad
٩٥/٠٧/١٨
٠
٠
منم با نظر خانم خاص موافقم...اینا نمیتونه سهوی باشه....بازیا رو دقیق گذاشتن شبایی رو که ملت باید عزاداری کنن..😡😡😭😭
Vania
Vania
٩٥/٠٧/١٨
٠
٠
بخش اولت نظرت رو من هم موافقم.اما بخش دوم رو..نمیدونم. حقیقتا من نمیتونم با اطمینان کامل بگم توطئه و برنامه ریزی قبلی بوده اینا..نمیشه همش فکر کنیم بقیه دارن واسه ما توطئه می کنن..تو متن هم گفتم فیفا یه نهاد بین المللیه و تقویم فیفا هم هر چهارسال تنظیم میشه. تو همین تقویم اون روزای حج بازی برگزار نمیشه.چون تقریبا همه جهان حج رو می شناسن. اگه قرار بود عمدا کاری بکنن خب اون موقع موقع بهتری نبود؟ ضمن اینکه یه سری روزها هستن به اسم فیفا دی که یعنی روزایی که تیم ها می تونن بازیکناشونو تو هر تیمی باشن برای بازی در خدمت بگیرن.اما فقط تو همون روزا. و قبل و بعدش نمیشه. الان یکی از دلایلی که این بازی هم زمانش تغییر نکرد برا همین بود که از فیفا دی خارج میشد.اونوقت دو تا تیم بدون بازیکنای اصلیشون باید بازی می کردن.
m.shiezadeh
m.shiezadeh
٩٥/٠٧/١٨
٠
٠
شوخی شوخی جدی شد :)))
Vania
Vania
٩٥/٠٧/١٨
٠
٠
مشکل همینه که ما شوخی هارو هیچوقت جدی نمی گیریم
فرانک باباپور
فرانک باباپور
٩٥/٠٧/١٩
٠
٠
منم در همین حد میتونم نظر بدم!! / با قسمت آخر مطلبت هم خیلی موافقم حکیمه جان :)
Vania
Vania
٩٥/٠٧/١٩
٠
٠
همین که قدم رنجه کردی لطف کردی بسیار:)
جواد
جواد
٩٥/٠٧/١٨
٠
٠
اگر کسی از دیدن بازی ناراحت میشه خب نگاه نکنه ،نه اینکه بخاطر چند نفر متعصب بازی رو لغو کنن...
Vania
Vania
٩٥/٠٧/١٨
٠
٠
این طوریم که نمیشه گفت. در ثانی مسئله دیدن نیست فقط. بحث سر شادی و جیغ و اینهاییه که تو ورزشگاه اتفاق میفته.
Hamid_Bozorgvari
Hamid_Bozorgvari
٩٥/٠٧/١٨
٠
٠
پناه میبرم به خدا از دست کسانی که از دین اسلام ، فقط ظواهر را انتخاب کردند و اصل دین را به کنار گذاشتند
Vania
Vania
٩٥/٠٧/١٩
٠
٠
ما هم پناه می بریم و دعا می کنیم یوقت خودمون خدایی نکرده ازونا نشیم..ممنون از حضورتون
t.m
t.m
٩٥/٠٧/١٨
٠
٠
من نمیفهمم چ اصراریه ک این دو قضیه رو در برابر هم قرار داد.. میشه ک کسی اعتقاد عمیقی داشته و از پیروزی ایران هم حس غرور بش دست بده.. مردم خودشون هم میدونند ک باید چیکار کنند،نمیشه ک از طرف یه عده ای خاص حرف مردم زده شه..
Vania
Vania
٩٥/٠٧/١٩
٠
٠
مشکل همینه دیگه! منم نمیدونم واقعا! نتیجه اش هم چیزی جز بحث های الکی و اختلاف نخواهد بود متاسفانه
علیرضا
علیرضا
٩٥/٠٧/١٨
١
٤
به نظر من رو این قضیه بیش از حد دیگه داره زوم میشه. تا جایی که تو یکی از خبرگزاری ها دیدم یکی از مسئولین بسیج ورزشکاران گفته دنبال این هستند که بازی گخش مستقیم نشه. خب این در عمل یک حس بدی به خیلی از مردم میده. حالا درست شب شهادت ولی خب کسانی که بخوان برن به مراسم حتما میرن و خودشون رو بند یک بازی فوتبالی که نه مخاطب پسند و نه حرفه ای هستش نمیکنن. اما یک عده خیلی دیگه دارن تو این قضیه جلو جلو میرن که به نظر من نتیجه عکس داره واسه کسانی که دو دلن مثلا بین بازی دیدن و رفتن واسه مراسم شب عاشورا و البته جبهه خوبی هم نداره واسه بعد بازی و حرفهایی که بعدا گفته میشه.
Vania
Vania
٩٥/٠٧/١٩
٠
٠
متاسفانه اوضاعی شده که سر یه چیزای نمیگم الکی اما چیزایی که میشه مدیریت کرد همه فقط بحث می کننو اظهار نظر.بعدشم که مشخصه دیگه این اونو متهم میکنه به نداشتن عرق ملی و اون اینو به بی دینی و بی اعتقادی.. البته نمیشه گفت بازی مهمی نیست یا مخاطب پسند نیست.چون بهر حال مرحله نهایی ورود به جام جهانیه. ..بخش آخر حرفتون رو هم موافقم.یه عده دارن زیادی داغش می کنن و یه عده ای هم خیلی تند جلو رفتن..ممنون از نظرتون
محبوبه عظیم زاده
محبوبه عظیم زاده
٩٥/٠٧/١٩
٠
٠
خیلی پرداخت جامعی داشتی. مرسی.
Vania
Vania
٩٥/٠٧/١٩
٠
٠
ممنون از نظر و حضورت محبوبه جان..نظر خلاصه و مختصر به این میگن
Reza
Reza
٩٥/٠٧/٢٠
٠
٠
ژاپنی ها دارن ربات واسه صد سال آینده میسازند بعد،مسئولین محترم ما چااششون فوتبال تو روز تاسوعا هست ،آخه فوتبال چرا باید با مذهب قاطی بشه،متاسفانه تو کشور ما همه چیز با مذهب قاطی شده،مگه قبلا محرم تو عید نوروز نبوده،ایام فاطمیه تو نوروز نبوده مشکلی پیش اومد؟ نه، به خدا خود امام حسین هم راضی نیست
Vania
Vania
٩٥/٠٧/٢٢
٠
٠
این دو مورد فکر نمی کنم قابل قیاس باشن با هم..بحث تولید و اختراع یک چیزه و بحث دین و مذهب چیزه دیگه ای. ضمن اینکه ما بخواهیم یا نخواهیم مسائل روزمره مون و مذهبمون با هم و در هم تنیده هستن خیلی جاها و این رو ضعف و یا اشکال نمیدونم. فوتبال هم یکی از همین موارد..ممنتها بخاطر جو فوتبال و هیجانش و اینها شاید کمی باعث دغدغه شده.که ما هم گفتیم مدیریت صحیحی اگه باشه مشکلی نخواهد بود. چه این مورد چه موارد دیگه
سعید
سعید
٩٥/٠٧/٢٠
٠
٠
باسلام اخه من نمیدونم این دوتا موضوع چ ربطی بهم دیگه داره 4سال طول میکشه تا ی تیم ملی بتونه به جام جهانی بره و ی ملت روشاد کنه اما تو همین4سال 4بار میشه مراسم تاسوعا و عاشورا برگزار کرد قضاوت باشماست
S.m.abredari
S.m.abredari
٩٥/٠٧/٢٠
٠
٠
مگه كميت ملاك عمل هست؟ بنظر مياد كيفيت مهم تر است... اگر ملاك كميت است مطمئن باشيد باز هم اهميت عاشورا براي اكثريت مردم بسيار بيشتر از يكبار به جام جهاني رفتن است. استدلال شما مورد پذيرش نيست منتها ما هم ميپذيريم كه يا بايد بازي به روز ديگري موكول ميشد يا حالكهنشده بهتر است به نحوي برگذار شود كه ذهنيت مردم از عاشورا منحرف نشود چون دشمن هميشه پله به پله قدم بر ميدارد مثل حجاب كه با بيرون بودن مقدار كمي از موهاي بانوان شروع شد و هم اكنون به جايي رسيده كه فساد اخلاقي مادران و دختران از طريق شبكه هاي ماهواره اي در ذهن مردم در حال هك شدن است پس بهتر است شورش در نطفه خفه شود
S.m.abrehdari
S.m.abrehdari
٩٥/٠٧/٢٠
٠
٠
اين اقدامات هدف دار است چرا عامدا بازي در اين روز برگذار ميشود؟ اگر مراجع كه متخصص در امور ديني هستند و اين اينگونه رفتارها را منافي دين ميدانند ما هم بايد بپذيريم كه متخصصين امور ديني،عالم و واقف بر امور هستند. همچنين بهتر است نهايتا بازي را در يك استاديوم بدون تماشاچي برگذار كنند تا حرمت اين روز مانند ساير مسائل شكسته نشود
Vania
Vania
٩٥/٠٧/٢٢
٠
٠
این که اقدامات هدف درا هست یا نه رو حقیقتا بنده نمیدونم و منمیتونم صراحتا بگم..اما اینکه مراجع و ععلما متخصص هستند در امور دین رو همه ما هم قبول داریم.ولی وقتی طوری رفتار میشه و حالت افراطی می گیره خب مردم نمی پذیرن.
رضا
رضا
٩٥/٠٧/٢٠
٠
٠
سلام هموطنان . انجام مسابقه و هر کار خیر دیگر در ایام اشکالی ندارد.مهم مدیریت صحیح است. مگر امام حسین (ع)به حضرت قاسم (ع) اجازه ازدواج و عروسی در واقعه کربلا نداند؟ ارادتمند همه ی شما
Vania
Vania
٩٥/٠٧/٢٢
٠
٠
سلام..بحث ما هم همینه که مدیریت درست داشته باشیم...یا خدا! عروسی قاسم؟ کاش به جای ای همه بحثای بیهوده یه کم به فکر آگاهی دادن در مورد این تحریفات باشن. من باب انجام وظیفه در حد خودم، اینو بگم که این جریان عروسی حضرت قاسم اونم تو روز عاشورا جرئ تحریفاتی هست که متاسفانه وارد شده..اصلا خودتون فکر کنین تو اون وضعیتی که در حال جنگ هستن و یکی یکی یاران امام دارن شهید میشن ای عروسی گرفتننه؟ یا اونجا که وضع طوری بوده که امام نمازشون رو به صورت نماز خوف خوندن( نماز به قصر و کوتاه)، وقت عروسی بوده؟ توصیه میکنم کتاب حماسه حسینی رو بخونین حتما
خودم
خودم
٩٥/٠٧/٢٠
٠
٠
الان که الحمدالله ایران پیروز شد ومردم هم سنگ تموم گذاشتن بایست مسئولینی که به شور حسینی مردممون اعتماد نداشتن عذر خواهی کنن
Vania
Vania
٩٥/٠٧/٢٢
٠
٠
باز یه جریان دیگه یعنی؟ خود مردمم انگار سرشون درد میکنه واسه جریان سازی!
زنده باد کارلوس کی روش
زنده باد کارلوس کی روش
٩٥/٠٧/٢٣
٠
٠
خدااااااااااایا شکرت ک بازی برگزار شد ملت هم شعور خودشون رو نشون دادن، بازی رو هم بردیم و دهن ی عده افراطی بسته شد... خدا رو شکر
پربازدیدتریـــن ها
شعری سروده خودم

بعد تو

٩٥/٠٩/١٣
شعری سروده خودم

شاید دلیل خلقتت آغوش باشد!

٩٥/٠٩/١٣
شعری سروده خودم

سکوت پاییزی

٩٥/٠٩/١٤
امان از این همه ناهماهنگی

یک نفر با من هماهنگ شود

٩٥/٠٩/١٣
شعری سروده خودم

چشم هایم باز شد٬ دیدم کنارم نیستی

٩٥/٠٩/١٨
لطفا شفاف بگویید

مسابقه ی غسل

٩٥/٠٩/١٣
گیج شده ام

حال این روز

٩٥/٠٩/١٤
به دنبال آیه های عذاب

سید حسن آقامیری کیست؟

٩٥/٠٩/١٤
ترانه ای سروده خودم

دل بهونه گیر

٩٥/٠٩/١٥
عمق فاجعه

آرایشگاه

٩٥/٠٩/١٥
معرفی فیم دریا سالار

لطف خدا بود

٩٥/٠٩/١٤
داستان کوتاه

به همین سادگی / قسمت دوم

٩٥/٠٩/١٤
نامه ی کشف شده ی قدیمی ترین دانشجوی دانشگاه بیرجند

مجمع الأدبا

٩٥/٠٩/١٥
اندر حکایت آموزش مسائل جنسی به کودکان

بچه از کجا میاد؟

٩٥/٠٩/١٦
ترسیده ام انگار

دلم مى خواهد همه چيز را بسوزانم!

٩٥/٠٩/١٣
چرا همیشه همه چیز را آماده می خواهیم؟

دوستت دارم های ناگفته

٩٥/٠٩/١٥
باید بشوی همان آدم سابق

آفرینش برای خوب بودن

٩٥/٠٩/١٤
شعری سروده خودم

چشم هایت شبیه پاییزند...

٩٥/٠٩/١٨
اندر مصائب شغل من

پرنیا؟ پریا؟ پریان؟ پرنیان؟

٩٥/٠٩/١٣
شعری سروده خودم

ناز نگاه

٩٥/٠٩/١٤