بدرود دردها!
چگونه از دردهای ناشی از کار با کامپیوتر جلوگیری کنیم؟

بدرود دردها!

نویسنده : مجید

امروزه یکی از شایعترین شکایات در افراد جوان به ویژه در میان کارکنان ادارات و بانک‌ها، عوارض کار طولانی مدت با کامپیوتر است. این عوارض شامل دردهای گردن و شانه که با خستگی شدید عضلات این ناحیه همراه است، دردهای مفصل آرنج، مچ، انگشتان و نهایتاً دردهای پشت و کمر می‌‌باشد.

در مواقعی که این دردها پس از یک کار طولانی و یا یک روز پر کار به سراغ شما می‌‌آید، بهترین اقدام استراحت، ماساژ ملایم نواحی درگیر، ریلکس کردن عضلات و آرامش است. اما برای جلوگیری از این گونه دردها که هیچ علت آناتومیک ندارد، یک راه بسیار ساده وجود دارد و آن هم رعایت وضعیت صحیح بدنی است.

 

* قدم اول انتخاب میز و صندلی استاندارد است.

 

* قدم دوم استفاده صحیح از میز، صندلی، مانیتور، صفحه کلید و موس است.

 

* قدم سوم برنامه‌ریزی کاری است، به این صورت که بیش از ۳۰ تا ۴۵ دقیقه به حالت ثابت نشسته یا ایستاده نمانید و در بین کار حتما وضعیت بدنی خود را تغییر دهید. حتی هر نیم ساعت سر جای خود بایستید و یا چند قدم راه بروید.

 

* قدم چهارم انجام حرکات نرمشی ساده به صورت روزانه است که می‌‌تواند شامل موارد زیر باشد:

 

تمرین۱. در حالت کاملا صاف بنشینید. دست‌ها در کنار بدن قرار بگیرند. به آرامی‌‌ هر دو شانه را بالا ببرید ۵ ثانیه مکث کنید و سپس شانه‌ها را رها کنید. حرکت را ۵ مرتبه تکرار کنید.

 

تمرین۲. در حالت کاملا صاف بنشینید. دست‌ها در کنار بدن قرار بگیرند. به آرامی‌‌هر دو شانه را ۵ مرتبه به جلو بچرخانید و سپس ۵ مرتبه به عقب بچرخانید.

 

 تمرین۳. در حالت کاملاً صاف بنشینید:

الف) هر دو دست را به صورت کشیده در جلوی خود بگیرید و انگشتان و مچ را باز و بسته کنید (۵ مرتبه)

ب) هر دو دست را به صورت کشیده در طرفین خود بگیرید و انگشتان و مچ را باز و بسته کنید (۵ مرتبه)

ج) هر دو دست را به صورت کشیده در بالای سر خود بگیرید و انگشتان و مچ را باز و بسته کنید (۵ مرتبه)

 

تمرین۴. در حالت کاملاً صاف بنشینید:

الف) کف هر دو دست را به هم بچسبانید و تا جایی که ممکن است آرنج‌ها را بالا بیاورید.

ب) پشت هر دو دست را به هم بچسبانید و تا جایی که ممکن است آرنج‌ها را پایین بیاورید.

 

 تمرین۵. در حالت کاملا صاف بنشینید. دست‌ها در کنار بدن قرار بگیرند. سر را به یک سمت خم کنید به طوری‌که گوش به شانه همان سمت نزدیک شود، ۵ ثانیه مکث کنید و سپس به حالت اول برگردید (۵ مرتبه) حرکت را برای سمت دیگر تکرار کنید.

 

 تمرین۶. سر را از حالت کاملاً صاف در راستای بدن به آرامی‌‌به پایین خم کنید به طوریکه چانه به قفسه سینه نزدیک شود ۵ ثانیه مکث کنید و به حالت اول برگردید

 

 تمرین۷. سر را از حالت کاملا صاف در راستای بدن به آرامی، ‌‌به عقب خم کنید به طوری‌که احساس کشیدگی در جلوی گردن کنید ۵ ثانیه مکث کنید و به حالت اول برگردید.

 

 تمرین۸. در حالت کاملا صاف بنشینید. عضلات شکم را منقبض کنید (شکم را داخل بکشید) ۵ ثانیه مکث کنید ۵ مرتبه تکرار کنید.

 

 تمرین۹. در حالت کاملا صاف بنشینید. پای راست را از روی زمین بلند کنید و مستقیم در راستای ران نگه دارید ۵ ثانیه مکث کنید (۵ مرتبه) حرکت را با پای چپ تکرار کنید.

 

 تمرین۱۰. بایستید و دست‌ها را در گودی کمر بگذارید. به آرامی‌‌ و فقط ۱۰ درجه به عقب خم شوید و قفسه سینه را باز کنید ۵ ثانیه مکث کنید و به حالت اول برگردید (۵ مرتبه)

 

سپس ۳ تا ۵ نفس عمیق بکشید و به کار خود ادامه دهید

برچسب ها
درباره نویسنده
نظرات کاربران
کد امنیتی
m_sepehri
m_sepehri
٩١/١٢/٠١
١
٠
خیلی ممنون.فرمایشاتون خیلی به کار میاد،لااقل واسه من یکی که اینجوریه!
PAEEZ
PAEEZ
٩١/١٢/٠١
١
٠
برای ما خوبه که 24پای سایت جیم آن لاینیم!
PAEEZ
PAEEZ
٩١/١٢/٠١
١
٠
واسه ادمینم خوبه!
bye
bye
٩١/١٢/٠٢
٠
٠
مرسی دوست عزیز
علیرضا
علیرضا
٩١/١٢/٠٢
٠
٠
خیلی خیلی ممنون. خیلی لازم بود.
مجید
مجید
٩١/١٢/٠٢
٠
٠
ممنون
A.hosseiny
A.hosseiny
٩٢/٠٣/٠٧
٠
٠
ممنون
سلیمان حسنی
سلیمان حسنی
٩٢/١٢/٢٢
٠
٠
سلام: خیلی خوب بود.ممنون
پربازدیدتریـــن ها
شعری سروده خودم

خار آن شعر که از زلف تو کوتاه بود!

٩٦/٠٢/٠٤
با یک چمدان دلتنگی

یهویی

٩٦/٠٢/٠٣
شعری سروده خودم

هوای کی به سر داری؟

٩٦/٠٢/٠٧
ارزش کلمات

تذکره الکارگردان

٩٦/٠٢/٠٣
آخرین خواسته

محبوس آرزو

٩٦/٠٢/٠٥
شعری سروده خودم

دل دیوانه ام

٩٦/٠٢/٠٤
هیچکس حالم را نمی فهمد

تو که نیستی

٩٦/٠٢/٠٥
منتظرتم!

این آدم های ناشناس مهمان نواز!

٩٦/٠٢/٠٤
حس دلتنگی

همه ی دار و ندارم به تو بر می گردد

٩٦/٠٢/٠٦
داستان من و عمو جیمی

واحد آباژور سایت جیم

٩٦/٠٢/٠٧
دلتنگت می شدم

زمانی که کنارت بودم...

٩٦/٠٢/٠٦
شعری سروده خودم

کجای این زندگی زیباست؟

٩٦/٠٢/٠٦
دلم گرفته

حس نامشخص

٩٦/٠٢/٠٤
بارها خدا را شکر!

یک صبح دانشجویی

٩٦/٠٢/٠٣
کارهای عجیب ما

رنج فضای مجازی

٩٦/٠٢/٠٣
مفهوم زندگی

پرنده كوچك خوشبختي

٩٦/٠٢/٠٧
پدرم...

کمی قبل تر

٩٦/٠٢/٠٥
همیشه تلخ

شروع یک پایان

٩٦/٠٢/٠٤
خوب بودن یا درست بودن؟

اهمیت درست بودن

٩٦/٠٢/٠٧
نه چپ، نه راست

غرضی بی غرض

٩٦/٠٢/٠٧
تبلیغات
تبلیغات