حافظه‌تان را بترکانید!

حافظه‌تان را بترکانید!

نویسنده : H_Daliryan

موضوع تقویت حافظه برای به خاطر سپردن و یادگیری مباحث درسی همواره یکی از دغدغه‌های دانش آموزان و دانشجویان بوده است. این نوشته، پاسخی است به پرسش‌هایی که در زمینه چگونگی تقویت حافظه و جریان به خاطر سپردن در فرایند یادگیری مسائل درسی برای شما است.

 

1. با اطلاعات درگیر شوید

چند بار برای شما اتفاق افتاده که دانشجویان همزمان با تدریس مشغول چک کردن تلفن همراه خود هستند و وقتی از آ‌ن‌ها علت این کار را سوال می‌کنید پاسخ می‌دهند که آنها به راحتی می‌توانند همزمان چند کار را به هم انجام دهند؟ در حالی که بسیاری از ضعف‌های حافظه مشکل در بازخوانی اطلاعات و یادآوری آنها نیست. بلکه در اثر اختلال در سیستم کدگذاری و ذخیره روی می‌دهد. بسیاری از اوقات آنچه نمی‌توانیم به خاطر آوریم، دقیقاً مطلبی است که هرگز به خاطر نسپرده‌ایم!

 برای آزمایش این عامل می‌توانید از یک آزمایش ساده که زمانی توسط نیکلسون و آدامز (1979) انجام گرفت، استفاده کنید به دانشجویان یک سکه بدهید و بعد از یک دقیقه از آنها بخواهید عکس روی آن را بکشند. آنها به زودی درمیابند که قادر به کشیدن درست تصویر روی سکه نیستند مثلا نمی‌دانند تصویر مورد نظر به سمت چپ متمایل بود یا راست یا چه جزئیاتی داشت. سپس به آنها یادآوری کنید که مشکل این نیست که آنها عکس روی سکه را فراموش کرده‌اند بلکه نکته دقیقا این است که آنها هرگز عکس روی آن را به خاطر نسپرده بودند!

برای به یادآوردن یک مطلب، فرد باید درگیر یک فرایند آگاهانه و کنترل شده باشد. تمام عوامل بازدارنده و مخل را حذف کرده و تنها به یک نقطه متمرکز شوند.

  

2. ارتباط عاطفی و شخصی با موضوع ایجاد کنید

پردازش عمیق شامل فکر کردن در مورد معنی اطلاعات دریافتی و ارتباط دادن آنها با تجارب شخصی است.

برای انجام عملی این فرایند نتایج تحقیق کریک و تالوینگ (1975) می‌تواند مفید باشد. به دانشجویان فهرستی از صفت‌ها داده می‌شود مثل "خلاق"، "روشمند" یا "جدی" سپس از آنها سوال می‌شود که تلفظ و املای این کلمات چگونه است و آیا مثلا شامل حرف "د" هستند یا خیر؟ در مرحله بعد از آنها خواسته می‌شود در مورد هر یک از صفت‌ها بگویند که کدام بیانگر خود آنهاست؟ در مرحله آخر، از دانشجویان خواسته می‌شود که هر تعداد ممکن است کلمات را که به خاطر می‌آورند، بیان کنند. دانشجویان به طور کاملا محسوسی تعداد بیشتری از لغاتی را به یاد می‌آروند که در لیست "بیانگر خودشان" قرار داشت.

تنها گوش دادن عادی به یک سخنرانی یا خواندن ساده یک متن نمی‌تواند یادگیری عمیق و به خاطر آوردن مطلب را تضمین کند بلکه احساس یا فکری که فرد هنگام مطالعه یا گوش دادن به یک سخنرانی داشته، نقش موثری در میزان به یاد آوردن آن مطلب در آینده دارد. به عبارت دیگر، درگیری عاطفی با یک موضوع در میزان به یاد آوردن آن موثر  است.

 

3. مثال بزنید

وقتی به عنوان معلم مشغول تدریس مبحثی هستید، معمولا دانش آموزان یا دانشجویان از شما می‌خواهند که مثال‌هایی برای روشن شدن مطلب بزنید. گرچه مثال آوردن و توضیح دادن مصادیق یکی از مهمترین روش‌های درک مطلب و یادگیری است اما بهتر است شاگردان را تشویق کنید که به جای اتکا به معلم، خودشان فکر کنند و مثال بسازند. بر اساس تحقیقات مانتیلا (1986)، هر چه افراد، مثال های بیشتری به ذهنشان بیاید و مصادیق عملی بیشتری را بیابند، یادگیری عمیق‌تری را تجربه می‌کنند.

 

4. زمینه چینی کنید

معمولا دانشجویان عادت ندارند قبل از ورود به کلاس، متن درسی را مطالعه کنند و ترجیح می‌دهند موضوع درس را برای اولین بار از زبان استاد خود بشنوند و مطالعه درس را به بعد از کلاس موکول می‌کنند. برای اینکه اهمیت مطالعه اجمالی قبل از کلاس روشن شود می‌توانید بر مبنای مطالعه برنسفورد و جانسون (1972) عمل کنید به این ترتیب که به نیمی از اعضای کلاس تصویری را نشان دهید که به طور اجمالی و شماتیک محور موضوعی درس را نشان می‌دهد و سپس درس را آغاز کنید؛ بعد از پایان کلاس از آنها امتحانی به عمل آورید. نتایج امتحان به خوبی نشان می‌دهد نیمی از کلاس که قبل از آغاز درس نسبت به موضوع زمینه قبلی پیدا کرده بودند نسبت به نیم دیگر کلاس که بدون پیش زمینه وارد درس شده بودند، نمرات بالاتری کسب می‌کنند.

عبارتی می توان گفت که داشتن پیش زمینه قبل از ورود به کلاس و آغاز درس به یادگیری عمیق و فرایند ذخیره، پردازش و به یاد آوردن اطلاعات کمک می کند.

 

5. هر از چندی امتحان بدهید

یکی از ساده‌ترین روش‌ها برای کمک به تقویت حافظه این است که از متن درسی امتحان گرفته شود حالا یا توسط خودتان یا شخص دیگری. مطالعات رودیجر و کارپیک (2006) در این زمینه نشان می‌دهد که وقتی متنی را می‌خوانیم و خودمان را مجبور می‌کنیم که بعد از مدتی آن را به یاد آوریم، احتمال اینکه متن مورد نظر در خاطر ما بماند بیش از زمانی است که متنی را تنها برای مطالعه شخصی و بدون هدف خوانده‌ایم.

قرار دادن چند کوئیز، امتحان یا حتی خودآزمایی در طول درس به دانشجویان شما کمک می‌کند، محتوای درس را بهتر بخوانند و بهتر به یاد آورند. خواندن بخشی از یک متن و سپس  یک توقف کوتاه برای آزمودن آن چه از آن دریافت کرده‌ایم، نه تنها راه موثرتری برای تقویت حافظه و فرایند به خاطر سپردن است بلکه بسیار بهتر از زمانی که یک متن را از اول تا آخر دوبار می‌خوانیم، در ذهن جای می‌گیرد.

پس از اینکه استادی هر چند جلسه امتحان یا کوئیز می‌گیرد ناراحت نباشید چون قطعا میزان یادگیری شما در آن درست خیلی بالاتر خواهد رفت.

 =============

جمع آوری و ویرایش: هاشم دلیریان

منبع:  www.amoozesh118.com

برچسب ها
نظرات کاربران
کد امنیتی
na3er
na3er
٩٥/٠٦/١٣
٠
٠
عالی بود
پربازدیدتریـــن ها
مثل دختر انار

آرايش غليظ

٩٦/٠٥/٢٦
به کی جز خدا پناه می بری؟

جهل چه آهسته می آید

٩٦/٠٥/٢٦
ماجرای اولین باری که به استخر رفتم

توافق ذهنی مشترک بچه های جنوب شهر / قسمت اول

٩٦/٠٥/٢٥
این روزها همه چیز به تو مربوط است

نامه هایی به همسرم / نامه چهارم

٩٦/٠٥/٢٣
یکی باید بیاید

ویرانه دل ماست

٩٦/٠٥/٢٤
تو مکمل منی

بوسه های نگفته

٩٦/٠٥/٢٣
شعری سروده خودم

چقدر حرف زدم!

٩٦/٠٥/٢٦
فنجان چای

ایهام

٩٦/٠٥/٢٨
عمریست برایت می نویسم

گمنام خاص

٩٦/٠٥/٢٣
نمی دانم باید خوشحال باشم یا ناراحت؟

توحش ناشی از بی‌ پولی

٩٦/٠٥/٢٩
شعری سروده خودم

معنی فاصله این نیست که از آنِ همیم

٩٦/٠٥/٢٤
کوچه تان خالی از آن ها مباد!

معصوم نیوز

٩٦/٠٥/٢٨
تو دلت چه می خواهد؟

تاوان دلتنگی

٩٦/٠٥/٢٤
حس خوب شعر

شاعرانه ها

٩٦/٠٥/٢٥
همین برایم کافیست

نشانه عاشقی

٩٦/٠٥/٢٨
خرده شیشه دارند

ارتباط دوستی و آینه های قدی

٩٦/٠٥/٢٦
ذهن من پر شده است از دیگران

خودم چی پس؟

٩٦/٠٥/٢٣
راس ساعت 8

تردید

٩٦/٠٥/٢٤
چند خطی برای امام مهربانی ها

تو هدیه امام خوبم هستی!

٩٦/٠٥/٢٥
نمی‌دانم مرا چه شده است؟

آگه بخوان...

٩٦/٠٥/٢٥
تبلیغات