آمار بدهیم یا ندهیم؟
آیا صحبت از آمار طلاق باعث زیاد شدن طلاق می‌‌شود؟

آمار بدهیم یا ندهیم؟

نویسنده : نجمه عرفانیان

هفته قبل خبر این‌که مسئولان اداره ثبت احوال اعلام کردند دیگر آمار طلاق را منتشر نمی‌کنند چون دردی دوا نمی‌کند! خیلی سر و صدا کرد. این در حالی است که دو روز قبل اداره آمار کشور، آمار جدید طلاق را منتشر کرد که خبر از افزایش 2.2 درصدی طلاق داشت. شاید برخی ها فکر کنند که ارائه آمارها درباره طلاق، بیکاری، بحران آب یا... جز سیاه نمایی چیزی ندارد و اگر این آمار مرتب تکرار شود جز بدبین کردن آدم‌ها به کشور و مسئولان‌شان نتیجه‌ی دیگری نخواهد داشت. این حرف خیلی بیراه نیست چرا که بر سرکوبیدن نقطه ضعف‌های جامعه، به آن‌ها می‌باوراند که ملت ضعیفی هستند و راه چاره و خروجی هم ندارند و اصلا انگار سرنوشت برای‌شان همین را رقم زده! اما آیا واقعا همه مشکل به ارائه آمارها برمی‌گردد یا اصلا چه قدر از مشکلات ما در هرقسمتی، زیر سر این بوده که مسئولی یا رسانه‌ای یا روزنامه‌ای مثلا آمارهای طلاق و ازدواج را اعلام کرده؟ و اصلا ازکجا می‌توان ثابت کرد که دردهایی که دوا نمی‌شوند از ارائه کردن آمارها آب می‌خورند یا بالعکس با ارائه آمار دردی دوا می‌شود. تازه بگذریم از این‌که دانستن آمار حق یک جامعه است. این‌جاست که بهتر است واقع بین باشیم و از عواملی حرف بزنیم که به اندازه کافی برایشان دلیل داریم.

با چه عینکی به طلاق نگاه می‌کنیم؟

شاید بد نباشد سری به آمارها بزنیم! طلاق در 9 ماه نخست سال94، چهار و دو دهم افزایش پیدا کرده و در سال 1391 روزانه 381 زوج از هم جدا شده‌اند. مسلما برای هیچ عقل سلیمی این قبیل آمارها خوشایند نیست اما به جای این‌که فکرکنیم تکرار آمارها قبح طلاق را ریخته است، کمی بیشتر و عمیق‌تر سراغ موضوع برویم. بهترین منبعی که می‌شود خیلی از باورهای‌مان را با آن چکاپ یا گردگیری کنیم، پژوهش‌ها و مقاله‌هایی است که هر ساله در دانشگاه‌ها انجام می‌شود و یا پایان نامه‌هایی که سهم‌شان تنها خاک خوردن در کتابخانه‌هاست به نظر یک پژوهش علمی قابل استنادتر از حرف‌های بدون سند باشد!

عینکی که با آن به جامعه‌مان و اتفاقاتش نگاه می‌کنیم همان «نگرش» ماست. اگر من فکر می‌کنم طلاق آنقدرها هم اتفاق عجیب و بدی نیست، طبیعتا  احتمال طلاق گرفتن من نسبت به فرد دیگری که چنین فکری را نمی‌کند بیشتر است. یک مثال خیلی خوب و بارز «جشن طلاق» است که فکر می‌کنم همگی لااقل اسمش را شنیده باشیم. درست است که طلاق  ممکن است برخی مواقع واقعا لازم و ضروری باشد اما اغراق در ابراز خوشحالی کردن بعد از طلاق کمی بودار است. شاید ماندن در زندگی زناشویی طاقت فرسا بوده باشد اما طبیعتا این همه ابراز خوشحالی از جدایی هم دور بودن از واقعیت‌هاست.

جامعه شناسی به اسم «دورکیم» می‌گوید زنان نسبت به مردان هنگام طلاق کمتر ابراز افسردگی یا ناخوشحالی می‌کنند چون مردی که طلاق می‌گیرد دیگر سر و همسری ندارد که به زندگی‌اش نظم و انضباط بدهد اما از آن طرف زنان با طلاق گرفتن گویا به آزادی بیشتری رسیده‌اند. آن زن دیگر هیچ آقا بالا سری –چه پدر و برادر و چه شوهر- ندارد و همین باعث می‌شود نسبت به مرد کمتر احساس بدبختی کند یا حتی بعضی اوقات با بر پا کردن "جشن طلاق" شادی و پایکوبی می‌کند. نمونه‌های اخیرترش هم این است که اینستاگرامش پر می‌شود از عکس‌های تفریح و خوشگذرانی‌هایی که بعد از طلاق به آن‌ها رسیده. 

این‌ها بخشی از ماجراست. این‌که کسی از بدی‌ها، تاریکی‌ها و تنهایی‌های بعد از طلاقش نگوید به معنای وجود نداشتن آن نیست. خیلی‌ها بدی‌ها و سختی‌های طلاق را کت‌مان می‌کنند چون از نگاه‌ها و حرف‌های مردم خسته و گریزان‌اند. اتفاقا مشکلات طلاق در کشورهایی که زنان استقلال فردی یا مالی چندانی از خانواده پدر یا همسری ندارند به مراتب بیشتر است. همین که فقط یک روی سکه نشان داده شود، روی نگاه ما نسبت به طلاق یا همان عینکی که با آن طلاق را نگاه می‌کنیم تاثیر می‌گذارد. و در نهایت همین می‌شود که یک دهه هشتادی نسبت به یک دهه شصتی نگاهی از زمین تا آسمان متفاوت نسبت به «طلاق» دارد و آن را خیلی عادی‌تر از این حرف‌ها می‌داند، پس خیلی هم منصفانه نیست که علت‌های به این مهمی و بزرگی را ول کنیم و گناه را بیاندازیم گردن آمارهایی که منتشر می‌شود.

برچسب ها
نظرات کاربران
کد امنیتی
maeadeh_sh72
maeadeh_sh72
٩٥/٠٥/٢١
٠
٠
بعضی از طلاقهای امروزی خیلی دلیل های بچگانه ای داره کاش ازين طلاقا نداشت باشیم :/ و کاش طلاق برامون مث آب خوردن نميشدو يه کوچولو هم برا زندگيمون تلاش میکردیم که تو جووناي الان تلاش برا زندگی مشترک کم
نجمه عرفانیان
نجمه عرفانیان
٩٥/٠٥/٢١
٠
٠
بله. در واقع الان میزان طلاق های توافقی بسیار زیاده اما یادم نیست رقم دقیقش چنده.
Golbarg_K
Golbarg_K
٩٥/٠٥/٢١
٠
٠
سلام.موافقم.نباید طوری برخورد کنیم که انگار همه چی درسته فقط آمارا کار رو خراب میکنن! ممنون و خسته نباشید^_^
نجمه عرفانیان
نجمه عرفانیان
٩٥/٠٥/٢١
٠
٠
سلام .خواهش میکنم:)
الهام حبشی
الهام حبشی
٩٥/٠٥/٢١
٠
٠
شاید این حرکت ها باعث بشه که مردم و جوان تر ها فکر کنن طلاق اونقدر ها هم ترسناک و دور از انتظار نیست اما این دید دیگران هست، فکر می کنم ادمی که صدمه دیده باید بیشتر سراغ شادی بره تا خودش رو از اون فشار عصبی دور نگه داره و این حق رو داره که ابراز خوشی کنه حتی اگر تقلبی باشه، آدم ها غرور دارن خیلی وقت ها دوست ندارن کسی زمین خوردنشون رو ببینه :)
نجمه عرفانیان
نجمه عرفانیان
٩٥/٠٥/٢١
٠
٠
درسته. طلاق گرفته ها حق دارن شاد باشن اما ما ازاین طرف قضیه نگاه کردیم. از نگاه کسانیکه این شادی ها رو جدی میگیرن.این یک مساله دیگه است. و من با نظرت کاملا موافقم:)
سعید نایب
سعید نایب
٩٥/٠٥/٢١
١
٠
نه احتیاج به آمار طلاقه و نه نوع نگاه کردن به اون. سبک زندگی ها رو آموزش بدیم، مدل زندگی ایرانی اسلامی رو رواج بدیم و در نهایت سیره ائمه اطهار رو تو خانواده ها آموزش بدیم ،آمار این طلاق لعنتی به شدت افت میکنه.
میرزا
میرزا
٩٥/٠٥/٢١
٠
٠
مرحبا به شما...
نجمه عرفانیان
نجمه عرفانیان
٩٥/٠٥/٢١
٠
٠
به لحاظ نظری حرفتون بسیار درسته ولی حرف خیلی آسانتر از عمل است. و الا مسیولین فرهنگی که چنین دغدغه ای داشته باشن کم نیستن منتها چیدن برنامه فرهنگی عملی بسیار بسیار سخت تر از صحبت ازش است
مجتبی خطیب آستانه
مجتبی خطیب آستانه
٩٥/٠٥/٢١
٠
٠
من فقط به سوال تیتر پاسخ میدم! بیان آمار بالای طلاق باعث ایجاد تفکر منفی در مردم میشه و اونا رو از ازدواج می ترسونه. همون طور که نباید آمار قتل عمد؛ تجاوز و خودکشی همه ش اعلام بشه؛ به نظرم آمار طلاق هم نباید اعلام بشه
نجمه عرفانیان
نجمه عرفانیان
٩٥/٠٥/٢١
٠
٠
خب معلوم شد که حوصله نداشتین متنو بخونین.من به تنبلی تون درود میفرستم:)) اما در جواب شما ما هم نگفتیم بیان آمار این بدی ها رو نداره. داره اما این فکر که بیان آمار طلاق باعث گرایش به طلاق میشه را رد کردیم. درواقع این یک گزاره فلسفیه که همه چیز رو میشه رد کرد مگر اینکه شما بتونی ثابت اش کنی. یعنی شما نمیتونید بگید چرا رد کردید چون من میگم برای اینکه آمار طلاق باعث گرایش به طلاق میشه باید حرفتون رو اثبات کنید.
نجمه عرفانیان
نجمه عرفانیان
٩٥/٠٥/٢١
٠
٠
چقدر فلسفی پاسخ دادم:))))
مجتبی خطیب آستانه
مجتبی خطیب آستانه
٩٥/٠٥/٢٨
٠
٠
بعد یه هفته هنوز که هنوزه این جواب فلسفی تونو نفهمیدم:)))
مرتضی
مرتضی
٩٥/٠٥/٢٢
٠
٠
«آیا صحبت از آمار طلاق باعث زیاد شدن طلاق می‌‌شود؟» نه ولی ولی باعث ترس از ازدواج میشه.
نجمه عرفانیان
نجمه عرفانیان
٩٥/٠٥/٢٢
٠
٠
درسته
مرتضی
مرتضی
٩٥/٠٥/٢٢
٠
٠
خطاب به مسئولین: حالا نه اینکه آماراتون راست و حسینه. والا
نجمه عرفانیان
نجمه عرفانیان
٩٥/٠٥/٢٢
٠
٠
:)))
خاتون گیس گلابتون
خاتون گیس گلابتون
٩٥/٠٥/٢٢
٠
٠
جدیدا دیده شده که مد شده جشن طلاق میگیرن در این حد :|| یعنی ملت خیلی خوشحالن دیگه :|||
پربازدیدتریـــن ها
یک پارچ آب سرد!

شرط ثبت نام

٩٥/٠٩/٠٩
میانه رو و دانا

امر به معروف و نهی از منکر وظیفه کیست؟

٩٥/٠٩/١٠
شعری سروده خودم

حیف که روی من این جا به تو هم باز نبود

٩٥/٠٩/١١
شعری سروده خودم

شاید دلیل خلقتت آغوش باشد!

٩٥/٠٩/١٣
طنز

نامه ای منصفانه به استاد

٩٥/٠٩/١١
امان از این همه ناهماهنگی

یک نفر با من هماهنگ شود

٩٥/٠٩/١٣
برای پدر مهربانم

خورشید ِ گل فروش

٩٥/٠٩/٠٩
اگر ریزعلی می بود، شاید داستان طور دیگری رقم می خورد

جای دهقان فداکار خالی بود

٩٥/٠٩/١٠
چه کاریست؟

فهم

٩٥/٠٩/٠٨
بیا همت کن رفیق

با دود و غبار هم مدارا ؟!

٩٥/٠٩/١١
وقتی در 24 ساعت یک ملت عزادار می شود...

تراژیک ترین دو روز

٩٥/٠٩/٠٨
لعنت به هرچه یاد تو را زنده می‌کند

تقویم های بی عدد / شعر

٩٥/٠٩/١٠
شعری سروده خودم

سکوت پاییزی

٩٥/٠٩/١٤
ترسیده ام انگار

دلم مى خواهد همه چيز را بسوزانم!

٩٥/٠٩/١٣
گیج شده ام

حال این روز

٩٥/٠٩/١٤
وقتی آقا جان، خانوم جان، بابا و مامان با هم پرکشیدند

بلیط رفت و بی برگشت!

٩٥/٠٩/٠٩
شعری سروده خودم

بعد تو

٩٥/٠٩/١٣
به دنبال آیه های عذاب

سید حسن آقامیری کیست؟

٩٥/٠٩/١٤
لطفا شفاف بگویید

مسابقه ی غسل

٩٥/٠٩/١٣
داستان کوتاه

به همین سادگی / قسمت دوم

٩٥/٠٩/١٤