آقا رضا سینما رو بی‌خیال!
نگاهی به آخرین اثر سینمایی رضا عطاران، دراکولا!

آقا رضا سینما رو بی‌خیال!

نویسنده : سینا واحدی

من هم مانند همه‌ی سینماروها مشتاق بودم آخرین ساخته‌ پرفروش‌ترین کمدین سینمای ایران را ببینم. رضا عطاران سومین فیلم خود را بر پرده‌ی نقره‌ای سینماها به نمایش گذاشته است. برای تماشای «خوابم میاد» و «ردکارپت» با اشتیاق به سینما رفته بودم. اساسا برای فیلم‌های عطاران شوق و ذوق دارم. و متاسفانه این بار هم مانند دو دفعه‌ قبل با اشتیاق به سالن سینما رفتم و با تاسف خارج شدم.

 

عطاران همیشه بامزه؟!

رضا عطاران را دیگر هر کسی می‌شناسد، بازیگر مشهور طنز که از قضا هم‌شهریمان است. تجربه‌‌ی 35 فیلم در طول 18 سال، کارنامه رویایی اوست. او در این سال‌ها نشان داده که در نقش‌های جدی و کمدی توانمندی بسیار بالایی دارد. اما مردم بیشتر او را در قاب تلویزیون دیده‌اند. سریال‌های بسیار شاخصی که او بازی و کارگردانی کرده تا سال‌های سال در خاطره‌ها مانده‌‌است. ماه مبارک رمضان و یا عید نوروز با سریال‌های عطاران طعم شیرین‌تری می‌یافت. اما 8 سال است که او دیگر سریالی برایمان نساخته و تنها به سینما وفادار مانده‌است.

خوابم میاد، اولین فیلم سینمایی عطاران، نگاه‌های بسیاری را به خود جلب کرد. همه می‌خواستند او را مانند سریال‌هایش درمقام کارگردانی سینما موفق ببینند. اما حدودا 95 دقیقه تا شکست اراده‌شان بیشتر زمان نیاز نبود. خوابم میاد با شوخی‌ها و طنز موقعیت‌های خود که بعضا غیراخلاقی هم بود، نتوانسته بود فیلم جذاب و درست حسابی از کار دربیاید. با این‌که به‌ظاهر فیلم‌نامه بهتری به از رد کارپت داشت، اما حتی نتوانست به اندازه سینمایی بعدی عطاران جذاب باشد. نیمه ‌مستند کمدی ردکارپت شاید تاکنون بهترین ساخته سینمایی عطاران از نظر اکثر منتقدین باشد. 

 

دراکولای خنک!

این‌بار هم مثل همیشه عطاران نشان داد، فرصت بسیار بیشتری از 2ساعت می‌خواهد تا بتواند فضای داستانی جذابی بسازد. او در سریال‌های خوبش 15تا 30 ساعت فرصت داشت تا برایمان از شخصیت‌ها و کاراکترهای بامزه‌اش بگوید. گویا فرصت چند قسمتی سریال، به خوبی برای گفتن قصه‌ی هر کدام از بازیگران عطاران می‌تواند مفید باشد. فیلم‌نامه در هر 3 فیلم او بسیار ضعیف و بی‌سر و ته است. او به علت طنازی شخصیتش از ایده‌های بسیار نابی بهره‌مند است، ولی در مدیوم سینما نتوانسته هنوز آن‌‌ها را به متن تبدیل کند.

دارکولا داستان زندگی یک خانواده دراکولا که خلق و خوی انسانی پیدا کرده‌اند و در حال یک زندگی معمولی هستند و بعد از چند وقت خوی دراکولایی مرد خانواده بازمی‌گردد و او محتاج مکیدن خون می‌شود. او پس از آشنایی با عطاران همانند او درگیر اعتیاد می‌شود و اتفاقاتی برایش رخ می‌دهد. این بار علاوه بر شخصیت‌پردازی ناقص بازیگران، خود عطاران هم بازی خوبی ندارد. فیلم حتی از آن لحظه‌های ناب طنزی که عطاران دکترای ساخت آن‌ را دارد هم بی‌بهره است.

فیلم مسیر مشخصی ندارد و دائما از این شاخه به آن شاخه می‌پرد. گاهی نقد سطحی و بی‌مزه‌ای به استفاده از شبکه‌های اجتماعی می‌کند، از حریم خانواده حرف می‌زند و کمی هم فانتزی چاشنی کار می‌کند. البته رقص و آواز و بزن و بکوب هم در فیلم کمی وجود دارد.

فیلم در انتها با یک اتفاق ساده و پوچ به پایان می‌رسد. اتفاقی که همه را وارفته و گیج از سینما خارج می‌کند. این ‌بار بعد از 86 دقیقه دیدن فیلم، حتی کسی متوجه نشد که فیلم در چه رابطه‌ای صحبت می‌کند.

دراکولا بیشتر ازین که بخواهد قصه‌ای را به نمایش بکشد، می‌خواهد، رضا عطاران و لوون هفتووان و سیامک انصاری را حیف کند.

ای کاش دوباره دورهمی‌های بعد افطار و دیدنی‌های نوروزی‌مان با سریال‌های رضا عطاران جذاب و با نمک، سپری می‌شد.

برچسب ها
درباره نویسنده
نظرات کاربران
کد امنیتی
مهشید_دانش
مهشید_دانش
٩٥/٠٥/١٥
٠
٠
فیلم بدی نبود اما آخرش به بیراهه رفت. کاش مشاوره میگرفت توی نوشتن فیلمنامه
سینا واحدی
سینا واحدی
٩٥/٠٥/١٩
٠
٠
کاش در کارگردانی هم مشاوره می گرفتن
مهشید_دانش
مهشید_دانش
٩٥/٠٥/٢١
٠
٠
فیلم‌نامه بیس یک کار سینمایی، اینکه میگم خوب نبود بنظرم فقط در بخش فیلمنامه و اون پایه و بیس خوب نبود. وگرنه در حیطه‌ی کارگردانی پرداخت به معضلات تکنولوژی مستقیم نپرداختن به مقوله‌ی اعتیاد، تم فانتزیی که به داستان داده بود و بخشی از روایت‌ها با اینکه الهام گیری ناموفقی بود از روی سن پطرزبورگ اما همین که نقش متفاوتی که به سیامک انصاری داد سوای آدم خوبه‌ی قصه بودن که وسط یک مشت ابله گیر افتاده و دوربین رو تماشا می‌کنه این‌ها همه نقاط قوت کار بعنوان کارگردان بودن. ساخت کار طنزی که رو به لودگی نره کار دشواریه و بنظرم اگر کار فیلمنامه درست تری از لحاظ پایان بندی داشت قطعا فیلم خوبی از آب درمیومد
p_rahimii
p_rahimii
٩٥/٠٥/١٥
٠
٠
من که هیچوقت کارای عطاران رو خوشم نیومده و کامل نگاه نکردم.
سینا واحدی
سینا واحدی
٩٥/٠٥/١٩
٠
٠
ردکارپت به یه بار می ارزه دیدنش!
j_hoseinpoor
j_hoseinpoor
٩٥/٠٥/١٥
٠
٠
من فیلم درا کولا را ندیدم .ولی اگر کمی منصفانه نگاه کنیم در سینما دو نوع مخاطب وجود دارد .مخاطب خاص ومخاطب غیر خاص که عموم مردم جامعه اند.اگر قرار باشد اقای عطاران فقط برای مخاطب خاص فیلم بسازد در آینده ای نزدیک می شود عین زنده یاد کیا رستمی که همه بعد از مرگش شده بودند کاسه داغ تر از اش. اگر همینطور سرسری یک دوری در سی دی فروشیهای سطح شهر بزنید متوجه منظور من میشوید. اگر قرار باشد عطاران فقط فیلم خاص بسازد در اینده ای نه چندان دورباید در کنار یکی از میادین شهر سیگار بفروشد.وبه عقیده من عطاران با دید باز به داشتن هر دو مخاطب فکر میکند .به قول خانم بنی اعتماد اسم رضا عطاران در هر فیلمی باشد مهر فروشش خورده است. ببخشید اگر جسارت کردم.
k_koolak
k_koolak
٩٥/٠٥/١٦
٠
٠
فیلم خاص نسازه فیلمی درست و حسابی بسازه. توقعات مخاطب عام هم رفته بالا. با این دید تیز و نقدانه و طنز پردازی که ما ایرانی ها داریم خیلی باید حساسیت داشت در ساخت
سینا واحدی
سینا واحدی
٩٥/٠٥/١٩
٠
٠
پاسخ رو دادن! من دیگه حرفی ندارم
علیرضا
علیرضا
٩٥/٠٥/١٦
٠
٠
فیلم های عطاران به قول خیلی ها بفروش! حالا هرچی که میخواد باشه. اینم احتمالا هرچی که هم باشه فروش میکنه بالاخره. اما واقعا به نظرم بهتر رضا عطاران بیشتر سمت بازیگری سرمایه و وقتش رو بذاره تا کارگردانی! (منم فیلم رو ندیدم ولی هرکی دیدتش و ازش پرسیدم بد گفته!)
سینا واحدی
سینا واحدی
٩٥/٠٥/١٩
٠
٠
آخه این یکی خیلی کم فروخت به نسبت عطاران!
mahnaz_ai
mahnaz_ai
٩٥/٠٥/١٩
٠
٠
فیلم رد کارپیت عالی بود اما این یکی افتضاح بود...حیف از اون ده هزارتومن برای بلیط...
پربازدیدتریـــن ها
یک پارچ آب سرد!

شرط ثبت نام

٩٥/٠٩/٠٩
شعری سروده خودم

ترافیک خیال

٩٥/٠٩/٠٧
میانه رو و دانا

امر به معروف و نهی از منکر وظیفه کیست؟

٩٥/٠٩/١٠
شعری سروده خودم

حیف که روی من این جا به تو هم باز نبود

٩٥/٠٩/١١
گپ و گفتی کوتاه با دانشجویانی که در کنار تحصیل کار هم می کنند

کار کن، دانش بجو!

٩٥/٠٩/٠٧
شعری سروده خودم

شاید دلیل خلقتت آغوش باشد!

٩٥/٠٩/١٣
طنز

نامه ای منصفانه به استاد

٩٥/٠٩/١١
برای پدر مهربانم

خورشید ِ گل فروش

٩٥/٠٩/٠٩
اگر ریزعلی می بود، شاید داستان طور دیگری رقم می خورد

جای دهقان فداکار خالی بود

٩٥/٠٩/١٠
چه کاریست؟

فهم

٩٥/٠٩/٠٨
یکی این را به زندگی حالی کند

برزخ

٩٥/٠٩/٠٧
بیا همت کن رفیق

با دود و غبار هم مدارا ؟!

٩٥/٠٩/١١
وقتی در 24 ساعت یک ملت عزادار می شود...

تراژیک ترین دو روز

٩٥/٠٩/٠٨
لعنت به هرچه یاد تو را زنده می‌کند

تقویم های بی عدد / شعر

٩٥/٠٩/١٠
امان از این همه ناهماهنگی

یک نفر با من هماهنگ شود

٩٥/٠٩/١٣
وقتی آقا جان، خانوم جان، بابا و مامان با هم پرکشیدند

بلیط رفت و بی برگشت!

٩٥/٠٩/٠٩
بارانی که نمی بارد

این هوا خفه مان می کند

٩٥/٠٩/٠٧
ترسیده ام انگار

دلم مى خواهد همه چيز را بسوزانم!

٩٥/٠٩/١٣
شعری سروده خودم

بعد تو

٩٥/٠٩/١٣
قسمت اول: فراخوان

جایزه ادبی در قرون پیشین

٩٥/٠٩/٠٨