نگاهی به فیلم بارکد ساخته جدید مصطفی کیایی
خط ویژه بارکددار می‌شود!

نگاهی به فیلم بارکد ساخته جدید مصطفی کیایی

نویسنده : سینا واحدی

«پشت هر آدمی داستانی هست و پشت هر داستانی یه آدم، بهتره قبل از هر قضاوتی یکم صبر داشته باشیم.» این شروع داستان فیلم پنجم مصطفی کیایی بود. ما صبرکردیم و البته چیز زیادی دستگیرمان نشد! «بارکد» مانند «خط ویژه» مضمونی اجتماعی دارد که دنبال مفاسد کله‌گنده اقتصادی می‌گردد. این‌بار هم مصطفی کیایی قصد دارد تا با فضایی طنز پا روی دم مفسدان کلان اقتصادی بگذارد. البته این بار با تنشی کمتر و قصه‌ای کم هیجان‌تر!

* برای لو نرفتن کامل قصه از ذکر جزییات دقیق پرهیز می‌کنیم!

داستان مانند عصر یخبندان از ابتدا به انتها نیست و یک قصه خطی را روایت نمی‌کند! با مراجعه بهرام رادان به یک شرکت بزرگ اقتصادی و درخواست استخدام از رییس شرکت (رضا کیانیان)، او باید قصه عجیب خود را تعریف کند تا بتواند رییس را برای استخدام راضی کند. رادان (یا همان حامد داستان) قصه‌های مشترک پیش آمده با دوستش میلاد (محسن کیایی) را یک به یک برای رییس شرکت تعریف می‌کند. از عضویت در گروهی قاچاقچی می‌گوید که شرط عضویت در آن بارکد داشتن بر روی گردن است تا قتل و مسابقه رالی و اخاذی و... و عاشقی! او در بعضی از داستان‌ها شکست می‌خورد و در بعضی از آن‌ها پیروز می‌شود. اما به هدف نهایی فکر می‌کند!

اما همه‌ی این‌ها از جایی شروع می‌شود که پدر حامد با پاپوشی که برایش دوخته‌اند راهی زندان می‌شود. او به عنوان مفسد اقتصاد معرفی می‌شود اما همه گردن کلفت‌های دزد! به کار خود به راحتی ادامه می‌دهند. در آخرین لحظه‌ای که پلیس در حال بردن پدر حامد است، نام مجرم اصلی ماجرا را در گوش او می‌گوید. مجرمی که حامد مدت‌ها برای رسیدن به او تلاش می‌کند.

فیلم به صورتی تدوین شده است که برای مخاطب دائماً داستانی تعریف می‌شود که منطق‌اش به سمت جلو است اما مدام به مرحله قبل می‌پرد. البته دلیل آن‌که چرا حامد داستان را این‌گونه تعریف می‌کند، مشخص نیست.

از حق نگذریم داستان منطق‌های موازن و شبیه به هم دارد و هر قطعه‌ای که رادان برای ما و رییس شرکت تعریف می‌کند، مربوط به هم است. اما گاهی شخصیت‌های داستان احمق دیده می‌شوند. اتفاقی که شاید اخیرا در فیلم‌های اجتماعی بسیار دیده می‌شود (شاید اوجش برگردد به حماقت دختر دانشجو در فیلم دربند). گویا کارگردانان عمدی و یا سهوی برای پیش‌برد داستان خود نیازمند کمی حماقت از سوی بازیگران‌شان هستند. این اتفاق به خلق موقعیت‌های کمدی بیشتر کمک می‌کند، البته کیایی نشان‌داده تاکنون فیلم‌نامه و بهتر بگوییم دیالوگ‌نویس ماهری است.

بارکد روایت‌کننده قصه آدم‌هایی است که شاید مجبور به زدن هر برچسب، انگ و یا علامتی مثل بارکد بر روی خود شوند؛ اما همیشه هم کوتاه نیامده‌‌اند و گاهی روزی را برای گرفتن حق خود کنار گذاشته‌اند.

بارکد هم حرفش مثل خط ویژه کمی ناتمام به نظر می‌رسد. این‌که ما هم باید برای استیفای حق خودمان دست به کار شویم، تصمیمش با «ما»ی مخاطب است. اما این‌که اصلا چگونه می‌شود حق‌مان را گرفت و یا دقیقا از هر کسی چه حقی رفته کمی ابهام‌دار است!

فیلم آخر مصطفی کیایی این بار هم خوش ساخت و خوش ریتم است، اما کمی حرف خودش را بلد نیست! شاید آهنگ تیتراژ پایانی یاس که سانسور شده، می‌توانست به آن کمک کند. چیزی که مشخص است این است که همگی ما حاضریم بارکد بخوریم برای این‌که یک روز حقی از کسی ضایع نشود، حتی اگر آن حق برای ما نباشد.

حق گرفتنی‌است...

برچسب ها
درباره نویسنده
نظرات کاربران
کد امنیتی
Atefe_K
Atefe_K
٩٥/٠٤/١٢
٠
٠
سعی میکتن ببینمش....فیلم اخرش بود دیگه؟ممنون:-)
سینا واحدی
سینا واحدی
٩٥/٠٤/١٣
١
٠
بله حتما! آخریش بود، البته در حال اماده کردن فیلم نامه آخرتریه الان!
Soori_h
Soori_h
٩٥/٠٤/١٢
٠
٠
ولی به نظر من مصطفی کیایی آینده داره سوژه هاش بوی تکرار نمیدن طنز رو به ورطه ی شوخی های سخیف نمیکشونه به قول معروف در بیابان لنگه کفش هم غنیمته در مقایسه با آثار سخیفی مثل پنجاه کیلو آلبالو و دراکولا بارکد هرچند با نقص بازهم طنز سشته رفته تر و بهتری به حساب میاد
سینا واحدی
سینا واحدی
٩٥/٠٤/١٣
٠
٠
بله، قطعا! در آینده کیایی هیچ کس شک نداره! فقط باید مراقب خودش باشه سمت ترشیا نره!:)
لیلی
لیلی
٩٥/٠٤/١٢
٠
٠
به نظر عالیه..هفته دیگه میبینمش
سینا واحدی
سینا واحدی
٩٥/٠٤/١٣
٠
٠
قطعا! کار خوبی می کنین!
لیلی
لیلی
٩٥/٠٤/١٢
٢
٠
گریم جدید بهرام رادان چه خوشگله^-^
: ||
: ||
٩٥/٠٤/١٣
٠
٠
آقای خطیب آستانه چرا تایید نمیکنید؟؟؟!!!
سینا واحدی
سینا واحدی
٩٥/٠٤/١٣
٠
٠
:)
لیلی
لیلی
٩٥/٠٤/١٣
٠
٠
:)
مجتبی خطیب آستانه
مجتبی خطیب آستانه
٩٥/٠٤/١٣
٢
٠
کاربر ناشناس با اسم خودت بیا نظر بده چه کاریه خوب:|
اشکمهر آتشروان
اشکمهر آتشروان
٩٥/٠٤/١٣
٠
٠
ممنون آقای آستانه که کاربرانی که عمدا به صورت ناشناس میان/نظراتشونو ثبت نمیکنین
سینا واحدی
سینا واحدی
٩٥/٠٤/١٣
٠
٠
:|
لیلی
لیلی
٩٥/٠٤/١٤
٠
٠
:)
Hamid_Bozorgvari
Hamid_Bozorgvari
٩٥/٠٤/١٣
٠
٠
با تشکر از زجمتتون ... چون میخوام برم فیلم رو ببینم نخوندم مطلب رو :))
سینا واحدی
سینا واحدی
٩٥/٠٤/١٣
٠
٠
:))) ! .اقعا ممنون! لطف کردین! پس بعدش بخونید
امین
امین
٩٥/٠٤/١٤
٠
٠
همونطور که اول متن هم اشاره شده اسپویل نداره. با خیال راحت بخون!!!
Nasrin-A
Nasrin-A
٩٥/٠٤/١٣
٠
٠
خط ویژه رو که اصلا دوست نداشتم و به نظرم هیچ حرفی برای گفتن نداشت! امیدوارم این یکی بهتر باشه
سینا واحدی
سینا واحدی
٩٥/٠٤/١٣
٠
٠
در هر صورت به یک بار دیدنش می ارزه حتما!
مرتضی
مرتضی
٩٥/٠٤/١٣
٠
٠
حق هم گرفتنی است و هم دادنی است:-)
سینا واحدی
سینا واحدی
٩٥/٠٤/٢١
٠
٠
بله کاملا درسته!
k_koolak
k_koolak
٩٥/٠٤/١٣
٠
٠
با تشکر.فیلم رو ندیدم نظری ندارم
سینا واحدی
سینا واحدی
٩٥/٠٤/٢١
٠
٠
با تشکر از پیامتون
صـ آ ل ح
صـ آ ل ح
٩٥/٠٤/١٣
٠
٠
با این اعتراف که به خاطر فیلم سخیف "بعد از ظهر سگی سگی" با جناب کیایی زاویه دارم نظر ميدم، البته خط ویژه و عصر يخبندان رو تو سینما دیدم و امیدوار هم شدم به ايشون هرچند که بازم کارا کاملا قوی نبود،اما هر فیلمی از فيلمی که گفتم بهتره، بارکد از نظرم خیلی خیلی ضعیف بود و یه عقب گرد برای کارگردان، به عنوان ببيننده با کلی سوال از سالن سینما بیرون آمدم، اصلا بازغی کی بود؟ خلافکار یا پلیس؟ 206 که بهشون کادو داده شد پس قاعدتا مال خودشون بود چرا گذاشتنش و فرار کردن، سوال میلاد که به عنوان يه کودن شخصیت پردازی شده بود چطور نقشه اون جریان دانشگاه رو که نیاز به تیز هوشی داره برنامه ریزی کرده بود؟ اصلا سوال اصلی این دوتا کودن و احمق بودن یا زرنگ و باهوش، کل فیلم دوتا احمق رو نشون ميده اما آخرش میشن قهرمان و زورو که حق آدم بدها رو ميذاره کف دستشون!!! من ناراضی از سالن بیرون آمدم و حس کردم پولم رو دور ریختم، البته فیلمبرداری خصوصاً صحنه مسابقه خيابوني خوب بود، و فیلم به منی که سواد سینمایی ندارم و به عنوان يه مخاطب عام رفتم دیدم ثابت کرد که کیایی چقدر تحت تاثیر هاليوود هست چون خیلی ارجاع های هالیوودی بود تو فیلم، خیلی خیلی ممنون از مطلب خوبتون آقای واحدی :))))
صـ آ ل ح
صـ آ ل ح
٩٥/٠٤/١٣
٠
٠
دوستانی که قصد دیدن فیلم رو دارن کامنت من رو نخونن
سینا واحدی
سینا واحدی
٩٥/٠٤/٢١
٠
٠
سپسا گزارم از لطف و پیامتون! ممنون! اما به نظر می رسه یکم سخت گرفتین! من هم بعد از عصر یخبندان اون امیدی که به کیایی داشتم رو از دست دادم! اما هنوز وقت اون نرسیده که بهش فرصت مجدد ندیم! :)
maeadeh_sh72
maeadeh_sh72
٩٥/٠٤/١٤
٠
٠
فیلم باحالی دیده میشه
سینا واحدی
سینا واحدی
٩٥/٠٤/٢١
٠
٠
بلی قطعا!
نجمه عرفانیان
نجمه عرفانیان
٩٥/٠٤/١٤
٠
٠
ما امشب می ریم که ببینیمش:)
سینا واحدی
سینا واحدی
٩٥/٠٤/٢١
٠
٠
به سلامتی انشاا..
پربازدیدتریـــن ها
طنز

نامه ای منصفانه به استاد

٩٥/٠٩/١١
شعری سروده خودم

بعد تو

٩٥/٠٩/١٣
شعری سروده خودم

شاید دلیل خلقتت آغوش باشد!

٩٥/٠٩/١٣
شعری سروده خودم

حیف که روی من این جا به تو هم باز نبود

٩٥/٠٩/١١
شعری سروده خودم

سکوت پاییزی

٩٥/٠٩/١٤
امان از این همه ناهماهنگی

یک نفر با من هماهنگ شود

٩٥/٠٩/١٣
لطفا شفاف بگویید

مسابقه ی غسل

٩٥/٠٩/١٣
گیج شده ام

حال این روز

٩٥/٠٩/١٤
به دنبال آیه های عذاب

سید حسن آقامیری کیست؟

٩٥/٠٩/١٤
بیا همت کن رفیق

با دود و غبار هم مدارا ؟!

٩٥/٠٩/١١
ترانه ای سروده خودم

دل بهونه گیر

٩٥/٠٩/١٥
عمق فاجعه

آرایشگاه

٩٥/٠٩/١٥
داستان کوتاه

به همین سادگی / قسمت دوم

٩٥/٠٩/١٤
معرفی فیم دریا سالار

لطف خدا بود

٩٥/٠٩/١٤
نامه ی کشف شده ی قدیمی ترین دانشجوی دانشگاه بیرجند

مجمع الأدبا

٩٥/٠٩/١٥
بعضی ها

ساعت های بی صدا

٩٥/٠٩/١١
ترسیده ام انگار

دلم مى خواهد همه چيز را بسوزانم!

٩٥/٠٩/١٣
چرا همیشه همه چیز را آماده می خواهیم؟

دوستت دارم های ناگفته

٩٥/٠٩/١٥
اندر حکایت آموزش مسائل جنسی به کودکان

بچه از کجا میاد؟

٩٥/٠٩/١٦
باید بشوی همان آدم سابق

آفرینش برای خوب بودن

٩٥/٠٩/١٤