دست ب«زن»!
نگاهی به معضل کتک کاری زوج‌های جوان که این روزها اخبارش را بیشتر می‌شنویم

دست ب«زن»!

نویسنده : محدثه عارفی

و شب را و زن را و خواب را برای آرامش آفریدیم. خداوند در قرآن، همسر را مایه آرامش و نعمت دانسته ولی چطور می‌شود که این نعمت برای بعضی‌هایمان نفرت‌انگیز می‌شود؟ چه می‌شود که سقفی که باید زیرش آرامش یافت، به محلی برای جنگ و جدل لفظی و بدنی تبدیل می‌شود؟ چه‌طور خشم آن‌قدر سرتاپای آدم را فراگیرد که صورت و پهلو و مهم‌تر از آن، روح زنش را کبود کند؟ در این گزارش قصد داریم به کسانی بپردازیم که کبود شده‌اند و کسانی که کبود کرده‌اند. در این گزارش قصد داریم پای صحبت هر دو بنشینیم و شاید ریشه این کار نفرت‌انگیز را کشف کنیم و در پایان پای صحبت یک کارشناس خبره نشستیم تا به ما بگوید اگر روزی همسرمان ما را زد، با این هتک حرمت چطور برخورد کنیم؟ 

 

|| پای صحبت خانم

توی پارک قرار می‌گذاریم. با خودم دستمال کاغذی آوردم. گفتم شاید برای اشک‌هایش لازمش شود. صورتش را تا توانسته بود بزک کرده بود. سفید شده بود، مثل برف. کنارم نشست و چند بار تاکید کرد که اسمش را نیاورم. البته با خنده گفت: بنویس سارا غریب. فامیلیم این بود بیشتر بهم می‌آمد. 

+ جدی؟ چرا؟

- یه مامان بایای پیر با یه دختر دو ساله. غریب نیستم بین این جماعت قلدر؟

- شوهرت؟

-هه! (پوزخندی زد و عصبی خندید.) شوهر؟ گفتم یا این یا هیچ کس دیگه. گفتن باباش دست به زن داره. گفتم به درک. خاطرخواشم. می‌خوامش. نشستم سر سفره عقد با هزار امید. هفته دوم بعد عروسیمون شروع کرد به زدن. زد. زد. زد. 

+ یادته سر چی دعوا شد؟

- خانواده شوهرم فقیرن و شوهرم یه عالمه از درامدمون رو میده به اونا، در نتیجه خودمون در فشار مالی قرار گرفتیم. مخالفت کردم. عصبی شد. البته اولش این بود، الان دیگه پوشک بچه رو دیر عوض کنم، میزنه! پای چشمم کبوده که اینجور سفیدش کردم.

+ کارتون چیه مگه؟

- دبیرم.  وقتی زد تازه برق خاطر‌خواهی از سرم پرید.  

+ نگفتی به خانوادت؟

- نه. پیرن. تازه خودم انتخاب کردم، کلی سرکوفتم میزنن. 

+ دادگاه؟ طلاق؟ به اینا فکر نکردی؟

- بچه دو ساله‌ام؟ آبروم؟ اصلا می‌فهمی داری چی میگی؟ تازه وقتی مهربونه واقعا عاشقشم.

 

|| پای صحبت آقا

با هزار زحمت راضی‌اش می‌کنم گوشی را قطع نکند و سعی می‌کنم طوری بگویم که باورش شود شماره‌اش را از کسی غیر از همسرش گرفتم و او اصلا در جریان نبوده. 

می‌گوید: «چیه خانم؟ چرا می‌خوای وارد حریم شخصی خانوادم بشی؟»

می‌گویم: «کتک زدن همسر که دیگه حریم شخصی نیست! من فقط زنگ زدم یه جواب درست بگیرم.»

بعد از کلی اصرار و طفره رفتن می‌گوید: «خانم خودش، من رو انتخاب کرد. از اول هم خیلی دوستش نداشتم. اون همش دنبالم بود. گاهی فکر می‌کنم اون نبود خوش بخت‌تر بودم.» 

+ بله سر سفره عقد که اجباری نیست آقا!

- درسته. اما اون من رو دنبال خودش کشوند. دقیقا بعد ازدواج بود که فهمیدم چقدر نق‌نقو و حسوده. به محضی که یک مهمونی میریم همه چیز رو برام کوفت می‌کنه. چرا به اون زن نگاه کردی؟ چرا به اون خانم سلام کردی؟ چرا فلان؟ چرا بهمان؟ خب منم به اینجام میرسه. 

+ و میزنیش؟

- خانم! دیگه دارین وارد مسائل شخصیم میشین! این یه اتفاق ساده‌س. خود قران هم تاکید کرده که گاهی برای ادب خانم‌ها میشه اونا رو زد. تو از قران دلسوزتری؟

+ قران چنین چیزی رو نگفته. زدن با درد منظور قران نبوده و نیست. میشه بگین پس چرا طلاق نمیگیرین؟

- یه دختر دو ساله دارم. به خاطر اونم شده مجبورم تحمل کنم زندگیم رو. تازه زندگی‌مون داره خوب میشه. الان خیلی بهتر از قبل شده. زندگی من و پایداریش مدیون صبر همسرمه. اگرم کتکش زدم اشتباه کردم و بعدش پشیمون شدم!

+ نوشدارو بعد از مرگ سهراب؟

گوشی را قطع می‌کند و هرچه تماس می‌گیرم رد تماس می‌دهد و مرا با انبوهی از سوالات به حال خودم می‌گذارد. 

 

پای صحبت کارشناس

با محبت می‌توان دیوانه را فرزانه کرد

با چند زوج دیگر هم صحبت می‌کنم. برخی از آن‌ها طلاق گرفته‌اند و برخی مثل زوج بالا صبوری پیشه کرده‌اند. البته خانواده‌ای هم بودند که بین تمام این موارد یک استثناء قابل تامل بود. زنی که علاوه بر صبر، رفتار همسرش را هم اصلاح کرده بود و الان زندگی عاشقانه‌ای دارند. در ادامه با حجت الاسلام واعظ موسوی کارشناس امور خانواده صحبت کردم تا راهکارهایی برای تبدیل جهنم خشم چنین خانواده‌هایی به زندگی عاشقانه پیدا کنم. 

+ چه چیزی باعث می‌شود مردی زنش را بزند؟

 -  حدیث داریم که می‌گوید: «تعجب میکنم از مردی که زنش را می‌زند و سپس او را در آغوش می‌کشد.»  یا «کسی  که خانمش را می‌زند در حالی‌که خودش به کتک خوردن سزاوارتر است.» در برخی اوقات بحث لفظی مرد را تحریک می‌کند. بحث کردن چنین موضوعاتی را هم در پی دارد. اگر کسی به آبرو و عزت نفس خودش اهمیت می‌دهد، نباید بحث کند. حتی اگر حق با شماست. 

+ وقتی مردی تصمیم به زدن گرفت چطور می‌تواند خودش را کنترل کند؟ 

- در ابتدا باید در بحث کوتاه بیاید. وقتی خانمش از مسئله‌ای عصبانی است، بهتر است برای آن کار عذرخواهی کند حتی اگر حق با اوست. در لحظه عصبانیت هم می‌توان محیط را ترک کند. جلوی چشم خانمش نباشد که تحریک نشود. از خانه بیرون برود و کمی پیاده روی کند. در این حین اگر صلوات بفرستد، ذکر بگوید، به خدا پناه ببرد، بهتر است. می‌تواند آب بخورد یا حالت بدنی‌اش رو تغییر دهد. 

+ اگر مردی زنش را زد، بعد از فروکش کردن خشمش، چه کند؟ چطور دلجویی کند؟ و از کجا مطمئن شود که دیگر تکرار نمی‌شود؟

- اگر عصبانی شدید و خدایی نکرده همسرتان را زدید بعد ازین که به خودتان آمدید، بخاطر این‌که دوباره این عمل انجام نشود، باید برای جبرانش هزینه سنگینی بپردازید. خم شوید و پای خانم‌تان را ببوسید. دست خانم‌تان را ببوسید. به پایش بیفتید. فردایش را روزه بگیرید. آیت ا... بروجردی نذر کردند که اگر یک بار دیگر عصبانی شدم باید یک سال روزه بگیرم. 

+ خانمی که همسرش او را کتک زده، باید چکار کند؟ چه راهکارهایی وجود دارد؟  

- خانم هم اگر فهمید که دعوای لفظی او باعث شده که این دعوا شکل بگیرد برای خودش هزینه سنگینی تعیین کند که او را عصبانی نکنم تا عزت نفسم را نشکند. طلاق صورت مسئله را پاک می‌کند. بهتر است او را تحسین کند. با تعریف کردن از همسرش فضایی ایجاد کند که او را عاشق خودش کند. تحسین و تایید مرد را عاشق می‌کند. به قول شاعر «با محبت میتوان دیوانه را فرزانه کرد.» 

برچسب ها
نظرات کاربران
کد امنیتی
مرتضی
مرتضی
٩٥/٠٣/١٧
٧
١
پیامبر اعظم فرمودند: هر کس به صورت زنش، سیلی بزند، خداوند به آتشبان جهنم دستور می‌دهد تا در آتش جهنم، ۷۰ سیلی به صورت او بزند! منبع: مستدرک الوسائل، ج۱۴، ص۲۵۰ حضرت امام خامنه‌ای: در اسلام، مرد موظف است از همسرش، مانند یک گُل مراقبت کند.
محدثه عارفی
محدثه عارفی
٩٥/٠٣/١٨
٢
٠
واقعا نیازه کمی این دست حدیث ها در جامعه عنوان بشه و براشون تبلیغات بشه. ممنونم که گفتینشون. :)
z_amini
z_amini
٩٥/٠٣/١٧
١
١
خستە باشید.خیلی جالب بود.مخصوصا قسمت اخرش:)
محدثه عارفی
محدثه عارفی
٩٥/٠٣/١٨
٠
٠
مرسی.:))) الان با این کامنتتون واقعا خسته ام دیگه. :)))
z_amini
z_amini
٩٥/٠٣/١٧
١
١
به روی خودم نمیارم که نون اش افتاده :)
محدثه عارفی
محدثه عارفی
٩٥/٠٣/١٨
٠
٠
؛)
Vania
Vania
٩٥/٠٣/١٨
١
١
« تازه وقتی مهربونه واقعا عاشقشم.»! ملت باحالی داریم کلا!//«لان خیلی بهتر از قبل شده. زندگی من و پایداریش مدیون صبر همسرمه.» بله دیگه!هرچی خواسته زده .خانمم هیچی نگفته معلومه باید ممنون و مدیون هم باشه!//من دلم می سوزه واسه اون دختر دوساله که فقط به خاطر اینکه دونفر مجبووورن به خاطر اون این زندگی رو تحمل کنن، هرروز باید دعواهای اینارو ببینه!///فکر میکنم بیشتر از اینکه به این فکر کنیم که اگر زدن اتفاق افتاد چیکار کنیم و چه عکس العملی داشته باشیم باید قبلش مهارت های کنترل خشم رو یاد بگیریم...ممنون محدثه جان و خداقوت:)
z_amini
z_amini
٩٥/٠٣/١٨
٠
٠
فکر نمیکنم منظور از صبر،صبر درمقابل کتک خوردن باشه.مثلا اگه کسی همسرش رو دوست داره اما اون یه اخلاق بد مثل دست بزن داشتن داره(توجه کنید که هیچکس کامل نیست) درمقابل تندی های اون صبوری کنه.یا رفتاری ازخودش نشون نده که باعث خشم همسرش و اقدام اون به کتک زدن بشه.اگه دوستش هم نداره جدا بشه که کم نبوده همچین مواردی که جداشدن
محدثه عارفی
محدثه عارفی
٩٥/٠٣/١٨
٠
٠
برای همین سعی کردم مهارت های کنترل خشم رو هم از کارشناس بپرسم. ولی خب مانور دادن بیشتر روی کنترل خشم در این گزارش نمی گنجید. به نظر منم بودنشون با هم اونم اینجوری ظلم به بچه س. لااقل به خاطر بچه با هم مهربون باشن. ولو ظاهری. والا.
زکیه
زکیه
٩٥/٠٣/١٨
٣
٠
من واقعا نمیفهمم چرا اینقدر زن ها رو حقیر میکنیم تو جامعه. طرف فحاشی میکنه به زنش میگن بهش بیشتر محبت کن. طرف میره دوباره زن میگیره خیانتکاره به زن اولش میگن حتما کم بهش محبت کردی الان بیشتر بهش محبت کن تحویلش بگیر. طرف بد دله زنش رو اسیر کرده به زنش میگن صبوری کن. طرف هر غلطی میکنه بابتش زن بتید محبت کنه بهش???? واقعا من این طرز تفکر رو نمیپذیرم. از نظر من این یعنی ندیده گرفتن شخصیت زن به عوان یک انسان.این یعنی ظلم جنسیتی. این یعنی کتک خوردن روحی. و باور دارم که کبودی اینجور کتکها پاک نمیشه
محدثه عارفی
محدثه عارفی
٩٥/٠٣/١٨
٠
٠
میدونی من خودمم معتقدم اینطور وقتا صبوری کردن واقعا به نفع زن نیست و باید یه اقدامی انجام بشه. و کاملا باهاتون موافقم که همیشه سعی میشه در زندگی زناشویی بار کجروی مرد روی دوش زن باشه.
زکیه
زکیه
٩٥/٠٣/١٨
٣
٠
با محبت میتوان دیوانه را فرزانه کرد خیلی جاها با حقارت و صبوری زن و پایمال شدن حقوق طبیعیش تو جامعه ما اشتباه گرفته میشه. اگر کسی خطایی میکنه نباید عاقبت خطاش محبت بیشتر باشه. درک نمیکنم این مورد رو...
محدثه عارفی
محدثه عارفی
٩٥/٠٣/١٨
٠
٠
راستش منم خیلی به کارشناس اصرار کردم تا مواردی رو بگن که مسائل حقوقی باشه. مثلا طلاق و موارد رسیدگی دادگاه ولی خب اون اصرار داشت توی مواردی که پیشش اومدن مشاوره اکثر کسانی که طلاق گرفتن و دوباره ازدواج کردن از نفر اول بیشتر راضی بودن تا دوم. علاوه بر این کارشناس معتقد بود که بهترین راه دوری از بحث کردنه.
هاچ
هاچ
٩٥/٠٣/١٩
٠
٠
آره. اینکه بهترین راه دوری از بحث کردنه رو توی دین گفته. و اینکه طلاق به شدت نکوهش شده. اما .... وقتی به زن ظلم میشه اون وقت بشینه و بسازه؟ به قیمت چی؟ توی همین دین هم گفته انسان نباید ظلم رو بپذیره. حالا به کدوم حرفش باید گوش داد؟
محدثه عارفی
محدثه عارفی
٩٥/٠٣/٢٤
٠
٠
هاچ شاید بشه اینطور فکر کرد: اشداء علی الکفار، رحماء بینهم. :)
سعید نایب
سعید نایب
٩٥/٠٣/١٨
٠
٤
از قدیم گفتند که هفته ای یکبار باید زن رو کتک زد ، تو نمیدونی چرا میزنی اما اون میدونه چرا کتک خورده.!!!
z_amini
z_amini
٩٥/٠٣/١٨
٠
٠
عجب :/
محدثه عارفی
محدثه عارفی
٩٥/٠٣/١٨
٠
٠
واقعا برای این نظرتون متاسفم!!! مگه زن عروسکه یا کیسه بکس؟ مگه ....؟ بیخیال!
سعید نایب
سعید نایب
٩٥/٠٣/١٩
٠
١
به نظر من خانم ها نباید شرایط دعوا رو تو خونه فراهم کنند که کار به کتک کاری برسه.
هاچ
هاچ
٩٥/٠٣/١٩
٠
٠
مشخصه چیز درستی از قدیما یادتون نیست آقای محترم. پیامبر هم اون قدیما حدیثی که توی اولین کامنت نوشتن رو گفته. ... لطفا این حرف های بی پایه و اساسی که منبعش فقط و فقط ذهن بیمار انسان هایی بوده که اینا رو ساختن ولاغیر، رو جایی ننویسین.......
مریم سادات
مریم سادات
٩٥/٠٣/٢٠
٠
٠
اقای نایب متاسفم برای همچین تفکرتون!ی ذره برین از ائمه و اهل بیت شیوه ی زندگیشون ،همسرداریشون یاد بگیرین بعد بیاین هی دم از اسلام بزنید
سعید نایب
سعید نایب
٩٥/٠٣/٢٠
٠
٠
قدیمیا نفسشون حقه. نگاهی به آمار طلاق تو این دوران نگاهی بندازید متوجه همه مسائل میشین.
محدثه عارفی
محدثه عارفی
٩٥/٠٣/٢٤
٠
٠
آقای نایب آمار طلاق در این اواخر برای این نبوده که همسرشون رو نمیزنن!!! اتفاقا برای اینه که الان اگه بزنن خانومه از حق خودش آگاهه. مگرنه کم نیستن خانومایی که فقط برای اینکه شوهرشون دست به زن داره طلاق میگیرن.
Miss_shaqayeq
Miss_shaqayeq
٩٥/٠٣/١٨
٠
٠
سوژه ی گزارشتون خیلی خوب بود،خسته نباشید واقعا. ولی منم با حرفای خانم زکیه موافقم‌.منم برم پیش کارشناس بهم بگه محبت بیشتر، یه کاری دستش میدم:))) بعضی چیزها خط قرمزه.اگه ده تا زن توو کشور همون بار اولی که کتک خوردن میرفتن دادگاه و طلاق میگرفتن مردها میفهمیدن نباید بزنن.چطور وقتی عصبانی میشن خودشونو پرت نمیکنن پایین؟پس معلومه کنترل دارن فقط خط قرمز بودن موضوع براشون تعریف نشده. دادگاه محترم هم البته باید فرض کنیم ازین دادگاه خیالیاست که به خانومه نمیگه حالا شش ماه دیگه هم تحمل کن.
محدثه عارفی
محدثه عارفی
٩٥/٠٣/١٨
٠
٠
البته خب به نظرم بهتره قبل طلاق راه های دیگه ای امتحان بشه. مثلا به ریش سفید فامیل گفته بشه. یا ... . خودتون چیزی به نظرتون نمیرسه؟
Miss_shaqayeq
Miss_shaqayeq
٩٥/٠٣/١٩
٠
٠
اگه بخوام نظر و طرز فکر واقعی خودمو بگم راستش من هیچکدوم ازین نسخه هارو قبول ندارم.مشکل وقتی حل میشه که قبول کنیم مشکلی هست.بعدم اتفاقا دقیقا باید دنبال مقصر بگردیم.شرط لازمش هم اینه که اولا دو طرف حق پذیر و صادق و اهل منطق باشن ثانیا واقعا بخوان که مشکل حل شه و زندگیشون بمونه(نه که الکی اداشو در بیارن).باهم باحوصله حرف بزنن سوتفاهمات و گره ها باز بشه هرکس تقصیراتش رو قبول کنه،عذرخواهی و بعدم سعی در اصلاح خویش و تشویق هم. بنظر من تا این ویژگی های شخصیتی وجود نداشته باشه از دست هیچ مشاور و ریش سفیدی کاری برنمیاد.یه رابطه فقط به شرطی حفظ میشه که هردونفر بخوان.حتی اگه یکیشون نخواد بلاخره یه بهونه واسه خراب کردن همه چیز پیدا میکنه.
محدثه آژیر
محدثه آژیر
٩٥/٠٣/١٨
٢
٠
"دست" به زن, باید نوازش باشد, باید باید دستی باشد که در مقابل هر خطری او را حفظ کند, دستی که خود امنیت زن را..ریحانه را( النساء الریحانه) را سلب کند دست نامرد است... ممنون از مطلب تاثیر گذار و زحمات شما دوست عزیز👍
محدثه عارفی
محدثه عارفی
٩٥/٠٣/١٨
٠
٠
چقدر این دوجمله نظر شما رو دوس داشتم. دست به زن باید نوازش باشد... عالی بود. :)
میم احمدی
میم احمدی
٩٥/٠٣/١٨
٠
٠
سلام دوست عزیز:-) اول تشکر میکنم به خاطر توجه به این جنس دغدغه های زنان امروز که جای بیشتری برای تحقیق و مطالعه داره واقعا خدا قوت و دست مریزاد! دوم زن هم مانند مرد دارای شخصیت و هویت مجزا است که مرد در هنگام برخورد این چنینی (همان طور که خودت هم اشاره کردی) علاوه بر ضربه جسمی به حقارت و کشتن اعتماد به نفس زن کمک میکند و همین زن که نقش تربیت فرزندان و حفظ کانون زندگی رو برعهده داره بعدا در انجام درست این وظایف دچار مشکل میشه! به نظرم آقایون باید از پیامد های هر عملشون بیشتر مطلع باشن خیلی ممنون از شما!
محدثه عارفی
محدثه عارفی
٩٥/٠٣/١٨
٠
٠
چه خوب که پیامدهای زدن رو عنوان کردین. جای این سوال توی قسمت کارشناس خالی بود. ممنونم.
هاچ
هاچ
٩٥/٠٣/١٩
٠
٠
کی گفته زن نقش تربیت فرزندان رو به عهده داره؟
محدثه عارفی
محدثه عارفی
٩٥/٠٣/٢٤
٠
٠
هاچ فک کنم این مورد رو سیره انبیا یا اینطور بگم زندگی حضرت علی و حضرت فاطمه مشخص میکنه. البته تربیت یه مسئله دو طرفه س صد در صد ولی کسی که بیشتر میتونه محرم راز بچه باشه و با اون وقت بگذرونه در بیشتر موارد خانومه. :)
محمد امین
محمد امین
٩٥/٠٣/١٨
١
٠
به نظر منی مقدازی یک طرفه نگاه کردین...من قبول دارم زدن زن کار اشتباه و خطای بزرگی است ولی بد نیست اشاره ای به بعضی از خانم هاذبکنیم که با برخی از رفتاراشون بهانه گیریاشون و لجبازیاشون روزی صد بار سیلی به صورت مرد بدبختشون میزنن و اونو تا حد نابودی پیش میبرن
محدثه عارفی
محدثه عارفی
٩٥/٠٣/١٨
١
٠
خب آخه از زبون هر دو تا عنوان کردم نظراتشون رو. فقط صحبت های کارشناسه که تاکیدش رو نزدنه. مگرنه کل گزارش رویکرد دو جانبه داره. با اینحال نظرتون محترم و کارشناس هم برای همین تاکید کرده که خانم ها هم از بحث کردن خودداری کنن. :)
نجمه عرفانیان
نجمه عرفانیان
٩٥/٠٣/١٨
٢
٠
زنی که مورد آزار همسر قرار میگیره حتی بعد از مطرح کردن نزد بقیه ، میگن چیکار کردی که اینطور شد.درحالیکه نگاه برابر به زن و شوهر نمیشه.باید از اون طرف هم گفت که همسر چه کار کرده که زن آشفته شده. این مواقع انقدر حالم بد میشه ....
سعید نایب
سعید نایب
٩٥/٠٣/١٩
٠
١
حالتون بد نشه. بعضی خانم ها بجای اینکه فضای خانه رو یک فضای سالم و جذاب درست کنند دنبال مسائل بی ربط و واهی میگردند. واسه همینه که خانم های عزیز خانه داری رو امری بسیار ساده فکر میکنند و روش های اخلاقی و اسلامی رو آموزش نمیبینند .
محدثه عارفی
محدثه عارفی
٩٥/٠٣/١٩
٢
٠
مرد ها چی آقای نایب؟ اونها میرن اصول زن داری رو یاد بگیرن؟
سعید نایب
سعید نایب
٩٥/٠٣/١٩
٠
١
باتوجه به رسالت آقایون که مدیریت اقتصادی و مدیریت کلان خانواده رو برعهده دارن این وظیفه خانم هاست که این اصول رو بهتر بدونند. خانم ها چون حضورشون تو خانه بیشتره و تاثیرزیادی در تربیت فرزندان دارن باید اصول خانه داری ،زناشویی و اخلاقی رو بهتر درک کنند.
هاچ
هاچ
٩٥/٠٣/١٩
٠
٠
آقای نایب فکر نمی کنم انقدر راحت بتونین درباره ی روش های اخلاقی و اسلامی حرف بزنین!!!!!!!!!! کسی می تونه در این مورد صحبت کنه که خودش هم حواسش به اخلاق و اسلام باشه. نه که همه چی فقط واسه همسایه باشه و خود آدم کلا قید همه چیو بزنه.
سعید نایب
سعید نایب
٩٥/٠٣/٢٠
٠
٠
هاچ خانم دعوا که نداریم.! من کی گفتم مردهاقید همه چیز رو بزنند. این گفتگو درمورد خانم ها بود و من هم در همین مورد حرف زدم. همین اخلاق رو دارید که به ناکجا آباد رفتیم.! باید واقعیات رو قبول کنید. شماها فقط دنبال تساوی حقوق زن و مرد هستید واینجور مسائل. وقت داشتید بیاین تو یک فضای سالم صحبت کنیم به یک نتیجه برسیم.
نجمه عرفانیان
نجمه عرفانیان
٩٥/٠٣/١٨
١
٠
دختر دوساله وقتی بزرگ باشه با کوهی از نفرت و طلاق عاطفی بین پدر و مادر، شاید ترجیح میداد که پدر و مادرش ازهم جدابشن. حاج آقا میگه طلاق پاک کردن صورت مساله است. سکوت و نادیده گرفتن و کوتاه اومدن پاک کردن صورت مساله نیست؟.....
محدثه عارفی
محدثه عارفی
٩٥/٠٣/١٩
٠
٠
باید یه راهی بین طلاق و سکوت منفعلانه وجود داشته باشه. خودت چیزی به نظرت نمیرسه؟
الهام حبشی
الهام حبشی
٩٥/٠٣/١٩
٢
٠
خدایا این صفت سرکوفت زنی و مقایسه رو از خانواده ها بگیر... یک اشتباهی کرده حالا باید تا اخر عمرش به خاطر انتخابش بی کس و تنها باشه... بچه ها شما پدر و مادر شدین بچه هاتون هرچقدر هم بد بودن سرکوفتشون نزنین، آخه آدم چطور می تونه بچهی خودش رو انقدر راحت آزار بده، کاش این مدل خانواده ها یک روزی بفهمن با سرکوفت فقط فرزند خودشون رو دور و منحرف می کنن و هیچ کار دیگه ای در حقشون نکردن.... """ خودش من رو انتخاب کرده بود، بعد به دخترا میگن اگر از کسی خوشت اومد برو منطقی باهاش حرف بزن ، من یکی اگر روزی عاشق بشم، بمیریم به طرف نمیگم ، فردا بهت میگن خودت خواستی پس بزنیمت ، آخه اون تو رو دوس داشته وگرنه هزار تا مثل تو هستن ، واقعا چیز به این کوچیکی انقدر فهمیدنش دشواره!!؟ " ... ممنون محدثه جان :) قسمت صحبت با مشاور خیلی مفید بود :)
محدثه عارفی
محدثه عارفی
٩٥/٠٣/١٩
١
٠
به جنبه های مختلفی توی گزارش اشاره کردی که واسه خودمم جالب بود. ممنونم الهام جان. :)
ماه
ماه
٩٥/٠٣/١٩
٠
٠
واقعا خسته نباشی ، پیدا کردن زوج هایی که کتک کاری جزوی از روابطشون شده و اینگه حاضر بشن مصاحبه کنن کار سخته واقعا ^_^ ولی ای کاش اون اقای مشاور بجای اینکه راهکار برای بعد زدن بده ، یکم ریشه ای تر قضیه رو بررسی میکرد. یک مورد شنیدم که خانومه اینقدر با شوهر دست به زن دارش مونده که بالاخره شوهره تو همین دعواها و کتک زدنا خانومه رو کشته! حالا کاری ندارم خانومه خودش چقدر تقصیر داشته ولی هر چیزی حدی داره مخصوصا ادامه دادن زندگی مشترک و سازش تو این وضعیت!!
محدثه عارفی
محدثه عارفی
٩٥/٠٣/١٩
٠
٠
راستش خودم هم فکر میکنم که خانم ها حرف میزنن ولی مرد ها نباید اونقدر کنترلشون رو از دست بدن که بزنن و مطمئنا همیشه یه راهی هست بجز صبر. چیزی به نظرت نمیرسه خودت؟
هاچ
هاچ
٩٥/٠٣/١٩
٠
٠
باید یه سازمانی شکل بدیم به نام: "حرف بزن" یا سکوت نکن. یا بشکن این سکوت ظلم پذیر لعنتی رو :|
اکرم انتصاری
اکرم انتصاری
٩٥/٠٣/١٩
٠
٠
کدوم مردی وقتی زنش رو زد می ره پای خانومش رو می بوسه ؟ اینا خیلی قشنگه ولی من ندیدم حداقل مردی برای دلجویی از خانومش این کارو بکنه که درد روحی اون زدن رو التیام بده ، خانوما همیشه کوتاه میان :(
محدثه عارفی
محدثه عارفی
٩٥/٠٣/١٩
٠
٠
متاسفانه بله. ولی خب موقع پرسیدنش امیدوار بودم کسانی که میخونن ازش الهام بگیرن و بفهمن کاری که کردن واقعا وحشتناک بوده و هزینه سنگینی میخواد. :(
Far!de
Far!de
٩٥/٠٣/١٩
٠
٠
خخخخ پای زنشو ببوسه! هم یه عذر خواهی خشک و خالی بکنه هم زیادیه !
Miss_shaqayeq
Miss_shaqayeq
٩٥/٠٣/١٩
٠
٠
پا بوسیدن...مردها اصولا اگه به خانومشون نیاز داشته باشن حتی میرن پاش رو هم میبوسن...اینو میگم که بگم حالا بوسیدن پا هم همچین مجازات سنگینی نیست براشون...بنظر من که هیچ جبرانی نداره...
E_Hamandish
E_Hamandish
٩٥/٠٣/٢٠
٠
٠
"متاسفم برا مردی ک زنشو میزنه متاسفم برابعضی "خانوما "ک این رفتار مــــردارو تایید وتشویق میکنن" دیدم ک میگماااااا حالا نظر وتجربه شخصیم ادم واس اقاشو بفهمه انقدری با مهربونی و شیرین زبونی دل عشقشو بدست بیاره ک "همسرش"حتی شرم داشته باشه باهاش باصدای بلند بحرفه تا وقتی میشه با زبون خوش مـــردتو عاشق خودت کنی چـــراااا نق؟؟؟؟؟؟؟ ای کاش خانوما واقایون ی کم وقت بذارن شخصیت همو بشناسن کتک زدن با روحیه ی خانوم نمیسازه (مــرگ تدریجی) درمقابلش نیش وکنایه تخریب میکنه روحیه مردو مهـــارت حرف اولو میزنه اگه میشد با طلاق مـــردا بترسن کم نبوده طلاقای این مدلی بعضی اقایون بافرهنگ اشتباهی بارمیان کاری ب اینا ندارم ک متاسفانع مریضن+ایناروفقط خدا شفاشون بده بحثم مرداییه ک واقعا مَـــــــردن مــردایی ک جونشونو میدن پا خانومشون... اگه زن درک کنه وبفهمه کی و چطوری حرفشو ب فرمانده ش بگه تنها کلمه ای ک میشنوه "چشم"ه
محدثه عارفی
محدثه عارفی
٩٥/٠٣/٢٤
٠
٠
فرمانده؟ منظورتون همسره؟ اون که فرمانده نیست! شریک زندگیه. :) ولی با اصل حرفتون موافقم. موقعیت شناسی خانم ها و ادب و احترامشون میتونه جلوی خیلی از مشکلات رو بگیره. :)
سهیلا
سهیلا
٩٥/٠٣/٢٠
٠
٠
سلام من با نظر مشاور موافقم و به نظرم بهترین کار صبوری و محبت بیش از اندازه هست که بلاخره به مرد می فهماند که داره ااشتباه می کنه و به راه میاد
محدثه عارفی
محدثه عارفی
٩٥/٠٣/٢٤
٠
٠
سلام. خیلی ممنونم از نظرتون. خوشحالم که با نظر مشاور موافقین. :)
مهدی شیخان
مهدی شیخان
٩٥/٠٣/٣٠
٠
٠
سلام خسته نباشید ممنونم و سپاسگذارم، خدا را شکر با این وضعیت بدجور وناجور مردم بازم کسانی هستن که به مسائل رسیدگی میکنن. بعضی خانمها باید کتک بخورند وگرنه نمیتونن خوشبختی را برای مرد بوجود بیارن.
مهدی شیخان
مهدی شیخان
٩٥/٠٣/٣٠
٠
٠
اگر زنها درست زندگی کنند و بفکر ابرو و پیشرفت خانواده باشند هیچوقت کتک نمیخورن عزیزم. ولی یه سری زنها واقعا الکی کتک میخورن قبول دارم ای کاش هم مرد و هم زنها متوجه وقت کم و اشتباهاتشون بشن،
پربازدیدتریـــن ها
یک پارچ آب سرد!

شرط ثبت نام

٩٥/٠٩/٠٩
شعری سروده خودم

حیف که روی من این جا به تو هم باز نبود

٩٥/٠٩/١١
شعری سروده خودم

شاید دلیل خلقتت آغوش باشد!

٩٥/٠٩/١٣
میانه رو و دانا

امر به معروف و نهی از منکر وظیفه کیست؟

٩٥/٠٩/١٠
طنز

نامه ای منصفانه به استاد

٩٥/٠٩/١١
امان از این همه ناهماهنگی

یک نفر با من هماهنگ شود

٩٥/٠٩/١٣
لطفا شفاف بگویید

مسابقه ی غسل

٩٥/٠٩/١٣
برای پدر مهربانم

خورشید ِ گل فروش

٩٥/٠٩/٠٩
شعری سروده خودم

سکوت پاییزی

٩٥/٠٩/١٤
اگر ریزعلی می بود، شاید داستان طور دیگری رقم می خورد

جای دهقان فداکار خالی بود

٩٥/٠٩/١٠
چه کاریست؟

فهم

٩٥/٠٩/٠٨
بیا همت کن رفیق

با دود و غبار هم مدارا ؟!

٩٥/٠٩/١١
وقتی در 24 ساعت یک ملت عزادار می شود...

تراژیک ترین دو روز

٩٥/٠٩/٠٨
شعری سروده خودم

بعد تو

٩٥/٠٩/١٣
لعنت به هرچه یاد تو را زنده می‌کند

تقویم های بی عدد / شعر

٩٥/٠٩/١٠
گیج شده ام

حال این روز

٩٥/٠٩/١٤
ترسیده ام انگار

دلم مى خواهد همه چيز را بسوزانم!

٩٥/٠٩/١٣
وقتی آقا جان، خانوم جان، بابا و مامان با هم پرکشیدند

بلیط رفت و بی برگشت!

٩٥/٠٩/٠٩
به دنبال آیه های عذاب

سید حسن آقامیری کیست؟

٩٥/٠٩/١٤
داستان کوتاه

به همین سادگی / قسمت دوم

٩٥/٠٩/١٤