هموطن خسته نباشی!
وقتی خودمان آبروی خودمان را می‌بریم

هموطن خسته نباشی!

نویسنده : نیلوفر نیک بنیاد

ایده نوشتن این مطلب وقتی به ذهنم رسید که یکی دو بار به صورت اتفاقی پای گزارش‌هایی که مردم کشورمان با تلفن همراه‌شان گرفته و برای شبکه‌های خارجی فرستاده بودند، نشستم. گزارش‌هایی که نه‌ تنها نکته مفیدی نداشتند بلکه مصداق بارز «تیشه به ریشه خود زدن» بودند.

جدیدا مد شده که خیلی از شبکه‌های خارجی (و حتی داخلی) برای پر کردن بخشی از برنامه‌های‌شان و با این عنوان که «اگر شهروند خوبی هستید ما را در جریان اخبار شهر خود بگذارید» از مردم می‌خواهند تا از موضوعات جالبی که با آن‌ روبرو می‌شوند گزارش تهیه کرده و برای آن شبکه بفرستند. اما نکته جالبش همین‌جاست که اگر چند قسمت این قبیل برنامه‌ها را مشاهده کنید، متوجه می‌شوید که هیچ‌کدام از گزارش‌ها اصلا جالب نیست. یعنی هموطنان عزیزمان جز فیلم گرفتن از زباله‌های سطح شهر، ساخت و سازهای غیر مجاز، گرمی و سردی بیش از حد هوا، فقر، فلاکت و بدبختی هیچ چیز جالبی در شهرشان مشاهده نمی‌کنند، و اتفاقا در تمام این فلاکت و بدبختی‌ها، بقیه مردم، شهرداری، دولت، سایر کشورها و در نهایت هم خدا را مسئول می‌دانند.

قبول که یک سری کم‌کاری‌هایی از طرف دیگران و مسئولان وجود دارد، اما آیا واقعا ما جز نشان دادن این کم‌کاری‌ها هیچ کار دیگری نمی‌توانیم بکنیم؟ آیا هنوز هم اکثریت ما بر این باوریم که هرگونه غر زدنی کلاس دارد و «نقد» محسوب می‌شود؟ آیا درست است که به‌خاطر شهروند خوب معرفی شدن در یک شبکه داخلی یا خارجی، آبروی خودمان و شهرمان و کشورمان را ببریم؟ این‌که خود مسئولین شبکه‌ها هم به زبان آمده و می‌گویند «گاهی هم از اتفاق‌های خوب شهرتون برامون فیلم بگیرید» نشانه چیزی نیست؟

مساله این است که خیلی از ما از بین تمام شعرهای دوره کودکی‌مان فقط آن شعری که می‌گفت «من نبودم، دستم بود، تقصیر آستینم بود، آستینم مال کتم بود، کتم مال بابام بود...» را یادمان مانده. همان شعری که آخر هم نداشت معمولا اما به ما خوب یاد می‌داد چطور غر بزنیم، چطور توجیه کنیم، چطور تقصیر را بیندازیم گردن یک نفر دیگر و خلاصه بگوییم که «من بچه خوبی‌ام». غافل از این‌که بچه خوب بودن، شهروند خوب بودن، آدم خوب بودن، به این چیزها نیست.

شهروند خوب کسی نیست که بتواند بیشترین گزارش را از بدبختی‌های مملکت‌اش به جهانیان نشان بدهد. کسی است که بتواند کوچک‌ترین گره‌ای از این بدبختی‌ها باز کند. شهروند خوب کسی است که به جای ارسال پنجاه فیلم از حیوان‌آزاری، به یک گربه خیابانی غذا بدهد. کسی که به جای هر هفته گزارش گرفتن از زباله‌های کنار رودخانه، یک بار یک بسته کیسه زباله روی یکی از درخت‌ها آویزان کند. کسی که به جای ایستادن و عکس گرفتن از معلولی که نمی‌تواند از پله بالا برود، گوشی‌اش را داخل جیبش بگذارد و به آن فرد معلول کمک کند. شهروند خوب کسی است که یک بار بنشیند و با خودش فکر کند این همه غر زدن و توجیه کردن چه تاثیری روی ذهن دیگران و خودش دارد، و یک کار خوب کوچک چه تاثیری؟! شهروند خوب کسی است که یادش بماند، قبل از یک گزارشگر خوب بودن باید یک عملگر خوب باشد! 

برچسب ها
درباره نویسنده
نظرات کاربران
کد امنیتی
Hamid_Bozorgvari
Hamid_Bozorgvari
٩٥/٠٣/٠١
١٠
٧
کاملا با شما مخالفم ... متاسفانه بعضی از مسئولین کیلویی اومدن روی کار و همواره در تمام ادوار تاریخ همینگونه بوده .... باید این فیلمها گرفته بشه ، باید از زباله ها ، از ساخت و ساز ها و کمبود های شهری فیلم گرفت و توی تمام دنیا پخش کرد .... تا اون مدیر بی شرف و بی ناموس که داره از پول مردم حقوق میگیره ، به این مردم اهمیت بده، یا لااقل 4 تا مسئول باشرف که بالای کار هستن این چیزهارو ببینن
f.haghighat
f.haghighat
٩٥/٠٣/٠١
٠
٠
من با ایشون موافقم
n_nikbonyad
n_nikbonyad
٩٥/٠٣/٠٢
١٠
٠
راستش من هم با شما مخالفم :)) درسته که تا حد زیادی مسئولین کم کاری می کنن ولی گزارش های مردم هم تا حد زیادی ارتباطی به کم کاری مسئولین نداره! اینکه مردم زباله میریزن اول پایین بودن فرهنگ ما رو نشون میده و بعد کم کاری مسئولین رو. اینکه مردم روی آثار باستانی یادگاری می نویسن هم اول کم بودن فرهنگ مارو نشون میده و بعد کم کاری مسئولین میراث فرهنگی. اینکه روی صندلی های مترو آدامس می چسبونن و خیلی چیزهای دیگه. فکر میکنم برای نشون دادن کم کاری مسئولین چیزهای مهم تری هست که میشه نشون داد...
Cold
Cold
٩٥/٠٣/٠٢
١
٣
حمید دمت گرم داداش...من پوسترو دیدم فهمیدم چه خبره ، میخواستم نخونده همین چیزایی که گفتی رو بنویسم که دیدم زحمتشو کشیدی...مرسی
Nasrin-A
Nasrin-A
٩٥/٠٣/٠٢
٦
٠
عمق عصبانیت تون رو از فشاری که روی کیبورد وارد کردین میشه فهمید. من و خیلی های دیگه دقیقا این دردها رو میفهمیم و موافقیم باهاتون. ولی واقعا راه حلش این نیست! این نقص و کمبود ها و بخور بخورها با پخش فیلم تو فضای مجازی یا شبکه های اون ور ابی حل نمیشه. مگه فیش حقوقی مدیران بیمه منتشر شده چه اتفاقی افتاد؟؟ توی اداره ای که کارمنداش زیر دو میلیون حقوق میگیرن مدیراش بالای 50-60 تومن فقط فیش حقوقی شون بود بعدش مدیر بیمه مرکزی استعفا داد! کسی نپرسید چرا استعفا؟؟ اگه حقت بود چرا رفتی اگه حقت نبود چرا راحت میتونی بری؟؟! ما دلمون خیلی بیشتر از این حرفها پره
sajjad_mohammadi
sajjad_mohammadi
٩٥/٠٣/٠٢
١
١
حمید آقا راست میگه خب... چقدر باید صبر کنیم که اوضاع کشور درست بشه؟؟؟ چند سال دیگه؟؟؟
n_nikbonyad
n_nikbonyad
٩٥/٠٣/٠٢
٣
٠
البته به نظر من نخونده نظر دادن کار درستی نیست. مثل همین نقدهای سرسری که پر شده تو کشور... :)
n_nikbonyad
n_nikbonyad
٩٥/٠٣/٠٢
٤
٠
به نظر منم این نشون دادن ها چیزی رو حل نمیکنه. مثل همین مثالی که نسرین خانم زدن. یا صدها هزار مثال دیگه. این نشون دادن ها رو نمیشه «راه حل» نامید. و فقط هم نباید منتظر باشیم و غر بزنیم تا وقتی اوضاع مملکت خود به خود درست شه. چون تجربه نشون داده که نمیشه. اگه خودمون هم یه تکونی بخوریم بد نیست. بالاخره یه درصدی از این «مملکت» رو ما داریم تشکیل میدیم دیگه. اینکه مثلا از گرون فروشی احمد آقا فیلم بگیریم و بفرستیم چی رو حل میکنه؟ احمد آقا که از مریخ نیومده تو مملکت ما. یکیه از همین مردم. که با همین فرهنگ بزرگ شده و احتمالا نسل های بعدش هم همینطوری بزرگ میشن. از پایه باید درست کرد اوضاع رو. نه فقط با غرغر و داد و بیداد :)
Hamid_Bozorgvari
Hamid_Bozorgvari
٩٥/٠٣/٠٢
٣
٣
خانوم نیک بنیاد ... چه نشستنی ، چه غر زدنی .... بخدا اگه مردم رو راحت بزارن ، ما ایرانی ها اونقدر فرهنگ داریم که خودمون مملکتمون رو آباد کنیم ..... شما ببین که خودشون دارن اعتراف میکنن بروکراسز های اداریشون پدر مردم رو درآورده ......... توی هر گوشه مملکت بخوای کاری بکنی که حتی (عام المنفعه و بی اجرت) باشه ، باید منتظر باشی که بریزن سرت و ازت بپرسن به چه اجازه ای فلان کار رو کردی، مگه وظیفه توه .... وقتی هم که کاری نمیکنی و مشکلات رو نذکر میدی ، میگن چرا خودت کاری نمیکنی مگه اینجا کشور تو نیست ........... یک مشت آقا زاده و عقده ای اومدن روی کار .... منظورم اصلا با رئیس جمهور فعلی یا قبلی نیست ........ کلا این سیستم اداری ، فاتحه ست
n_nikbonyad
n_nikbonyad
٩٥/٠٣/٠٣
١
٠
اصل حرف من اینه که مملکت از دو قسمت «ما» و «دیگران» درست شده. ضمن اینکه دیگران رو مقصر همه چیز میدونیم نسبت به اصلاح کردن خودمون و رفتارهامون هم یه تلاشی بکنیم خوبه :) یعنی این دتا در عین اینکه به هم مرتبط هستن باید از هم جدا کرد. همین!
Hamid_Bozorgvari
Hamid_Bozorgvari
٩٥/٠٣/٠١
١١
٣
فاتحه بخونین توی این مملکت که مردم باید با نشون دادن فیلم به شبکه های خارجی ، دردشون رو مطرح کنن ...... فاتحه بخونین واسه اون شهرداری که از کلیپای مردم میفهمه توی شهرش چه خبره ........
دلی
دلی
٩٥/٠٣/٠١
٤
٢
نظر شما متین.. ولی به نظرتون بهتر نیست مشکل مملکت خودمون رو توی مملکت خودمون حلش کنیم تا اینکه به یه سری غریبه بگیم که گفتنش هم هیچ سودی نداره؟
n_nikbonyad
n_nikbonyad
٩٥/٠٣/٠٢
٦
٠
به نظر من اگه همینطور پیش بریم تا چند وقت دیگه باید فاتحه بخونیم برای اون مردمی که به جای دنبال راه حل گشتن فقط داشتن دردشونو داد می زدن...
Hamid_Bozorgvari
Hamid_Bozorgvari
٩٥/٠٣/٠٢
٢
١
شبکه های خارجی یه طرف قضیه ان ... این قضیه نشون دادن مشکلات خیلی وقته توی شبکه های خودمون هم برقراره ولی آیا تاثیری داره؟
Hamid_Bozorgvari
Hamid_Bozorgvari
٩٥/٠٣/٠٢
٤
١
به نظر شما راه حل اون مردمی که 100 ها بار نامه نوشتن به جاهای مختلف برای مثلا آسفالت شدن خیابونشون یا پر کردن چاله چوله های خیابونشون و یا سم پاشی کال نزدیک خونه شون برای جلوگیری از انتشار سالک .................. وقتی جوابی نمیبینن ، دردشون رو داد نزنن .... اون مسئول که هیچ ، اون که وظیفه ای نداره ، لااقل اینجوری ما هموطنا شاید به داد هم برسیم
sajjad_mohammadi
sajjad_mohammadi
٩٥/٠٣/٠٢
٠
٠
منم با نظر حمید آقا موافقم
n_nikbonyad
n_nikbonyad
٩٥/٠٣/٠٢
٠
٠
منم باهاتون موافقم که کم کاری از طف مسئولین وجود داره. اونم خیلی زیاد. ولی مساله اینه که ما بیشتر از اینکه بخوایم کمبودهای اجتماعیمونو نشون بدیم داریم کمبودهای اخلاقیمونو هوار میزنیم. ببخشید ولی چیزی که الان رواج پیدا کرده مثل اینه که یه پوستر گرفتیم دستمون که روش نوشتیم ما کم شعوریم، مسئولین هم کم کار!
دلی
دلی
٩٥/٠٣/٠١
٠
٠
چقدر ربطش به شعر دوره کودکی خوب بود:)
n_nikbonyad
n_nikbonyad
٩٥/٠٣/٠٢
٠
٠
تشکر:)
nina_aghighi
nina_aghighi
٩٥/٠٣/٠١
١
٧
احسنتکم الله واقعا عالی بود متنتون..خداخیرتون بده خسته نباشید.مخصوصا پاراگراف آخر :)
n_nikbonyad
n_nikbonyad
٩٥/٠٣/٠٢
٠
٠
خواهش میکنم. شما خسته نباشید که خوندید :)
nina_aghighi
nina_aghighi
٩٥/٠٣/٠٣
١
٠
چرا همه منفی دادن؟خوب حرف بزنید ....عین بچه های 12 ساله زنگ خونه رو میزنن فرار میکنن....بازم به نویسنده من تبریک میگم به خاطر چنین نگاه روشن و عمیقی.:)
n_nikbonyad
n_nikbonyad
٩٥/٠٣/٠٣
٠
٠
میدونید یاد چی افتادم؟ اون دوستانی که گاهی بهم ایمیل می زنن و میگن ببخشید که ما یه موقع هایی هر روز با ایمیل های مختلف بهت فحش میدادیم . یا ببخشید که یه وقت هایی میومدیم و زیر تمام نظرات مطالب جیم ات منفی می زدیم. منم معتقدم آدم بهتره با صحبت مشکلو حل کنه. نه اینکه کاری کنه که شاااااید یه روز مجبور شه بابتش عذرخواهی کنه . :)
translator
translator
٩٥/٠٣/٠١
٠
٠
ارسال برای شبکه های خارجی رو مخالفم نشون ندادن ضعف ها رو هم مخالفم معتقدم که ضعف و قوت باید باهم نشون داده بشه ک مردم و مسئولین هم امید بگیرن هم ب فکر رفع کمبودا باشن اگه همش نقص نشون بدن مردم طلبکار بار میان و کارهای انجام شده رو چیزی عادی و وظیفه ی مسئولین میدونن(که دراصلم همینه ولی کم کم روحیه دائم الغر بودن به مردم دست میده) و ناامید و سرخورده میشن و ازهمه چی زده...پس ضعف و قوت باهم باید باشه .نه خیلی بدبین ن خیلی خوش بین تشکر از شما
n_nikbonyad
n_nikbonyad
٩٥/٠٣/٠٢
٠
٠
تشکر از شما با این نظر خوب و دقیق. منم کاملا موافقم باهاتون . نقد درست و حسابی میشه همین که قوت و ضعف با هم باشه. به قول معروف نه سیخ بسوزه نه کباب :)
سهیلا
سهیلا
٩٥/٠٣/٠٢
٢
٠
یه نکته مهم است و اون این که ما یادمون رفته که 50 درصد مشکلات رو خودمون به وجود میاریم.ما مردم.و میتونیم خودمون از بین ببریم.اما نکته دوم اینه که وقتی به اونا میگیم انگار زودتر پیگیری میکنن اینا.
n_nikbonyad
n_nikbonyad
٩٥/٠٣/٠٢
٠
٠
مشکل بزرگتر اینه که ما خودمون رو جزو مردم نمیدونیم. یعنی همیشه فکر میکنیم یه سری مردم هستن که دارن مشکلات به وجود میارن و یه سری دیگه مردم هستن که باید مشکلات رو حل کنن. به ما هم هیچ کدومش هیچ ربطی نداره!
Nasrin-A
Nasrin-A
٩٥/٠٣/٠٢
٠
٠
واقعا موافقم با متن. حداقل کاری که ما باید به عنوان یه شهروند نمونه باید انجام بدیم و نمیدیم تمیز نگه داشتن شهرمونه! همه ی ما میدونیم که مسولان در خیلی بخش ها کم کاری میکنن و این متن برای توجیه کاستی ها نبود این یه تلنگر برای ماهایی است که همیشه معترضیم اما هیچ کاری برای بهبود شراط نمیکنیم!
n_nikbonyad
n_nikbonyad
٩٥/٠٣/٠٢
١
٠
وای از این معترض بودنه! دقیقا منو یاد روزهای دبستان میندازه. کم نمره گرفتنمون رو گردن بد بودن تخته سیاه و خراب بودن شیر آب و مریض شدن بابابزرگ بغل دستیمون و همه چی مینداختیم، ولی کی نبود بگه اگه یه ساعت در راه خدا مینشستی دیکته کار میکردی نمره ات بهتر میشد.
عطا_الله
عطا_الله
٩٥/٠٣/٠٢
٢
٠
اینی که فیلم میگیرن و به شبکه خارجی میفرستن کار زشتیه درِش شکی نیست...چون باید دعوای خونه تو خونه حل بشه :) ولی به هر حال باید یه جایی باشه که مردم حرفشونو اعتراضشونو اعلام کنن (سوپاپ اطمینان؟) به نظرم مسئول هر حوزه در هفته چند ساعت رو اختصاص بده به حرف مردم ، مردم زنگ بزنن و همهء مشکلات شهرو بگن...
n_nikbonyad
n_nikbonyad
٩٥/٠٣/٠٢
١
٠
اگر این کار رو بکنن و نتیجه بخش هم باشه واقعا خوبه. نه مثل برنامه سرزده که هر هفته میره یه جا و مسئولینش هم هی ایشالا ایشالا میگن ولی هیچ وقت ایشالاهاشون عملی نمیشه و مشکلات سر جاش باقی میمونه. بیشتر منظورم به اینه که در کنار غر زدن به جون مسئولان، اون بخشی از کار که به خودمون مربوطه رو حداقل خودمون اصلاح کنیم :)
الهام حبشی
الهام حبشی
٩٥/٠٣/٠٢
١
٠
یک گزارشگر خوب،باید یک عملگر خوب باشد. بسیار خوب نیلوفرجان :)
n_nikbonyad
n_nikbonyad
٩٥/٠٣/٠٢
٢
٠
ممنون از شما الهام عزیز:)
الهام
الهام
٩٥/٠٣/٠٢
٠
٠
حرفتون درسته که نباید آبروی خودمونو ببریم یا صحبت اون عزیزی که فرمودند همیشه حق به جانب و دائم الغر! و غیر عملگرا نباشیم.... ولی وقتی خبرنگارای داخلی تا یه کلمه حرف حساب میزنن میفتن گوشه زندون .... یه جا رو معرفی کنید که مشکلات صادقانه مطرح بشن، بعد دیده بشن و بهشون توجه و رسیدگی بشه (با کسی هم که نقد رو مطرح کرده مثل مجرم برخورد نشه و تحت پیگرد قرار نگیره) راه حل دقیق بدید نمیشه خودمونو از خیلی راه حلا بی جایگزین محروم کنیم
n_nikbonyad
n_nikbonyad
٩٥/٠٣/٠٢
٠
٠
با نشون دادن این فیلم ها چه توی داخل و چه خارج مشکلات صادقانه نشون داده میشن و بهشون توجه و رسیدگی میشه؟ نمیشه دیگه! لااقل وقتی هیچ فایده ای نداره، انقدر دنیا رو با کم فرهنگی هامون پر نکنیم. اگر غر میزنیم غر به جا بزنیم. انقدر از چیزهایی که فقط ظالم بودن و کثیف بودن و بی نظم بودنمون رو نشون میده گزارش تهیه نکنیم.حرف من اینه :)
cobra
cobra
٩٥/٠٣/٠٢
٠
٠
آفرین به این میگن نگاه متفاوت.. درسته دقیقا مثل همون قضیه روشن کردن یک شمع به جای لعنت فرستادن به تاریکیه
n_nikbonyad
n_nikbonyad
٩٥/٠٣/٠٢
٠
٠
آخ آخ دقیقا!
حسام
حسام
٩٥/٠٣/٠٢
٢
١
من بیشتر از همه نگاه سطحی اون کسایی که فیلم میگیرن ناراحتم میکنه. از زباله های جمع شده گوشۀ خیابون فیلم میگیره و خودشو ناراحت نشون میده. خب حق داری ناراحت باشی ولی یکم مایه بذار ببین دلیل جمع شدن این زباله ها چیه؟ شهرداری باید نیروی بیشتری بگیره؟ سطلای بیشتری بذاره؟ ماشینای جمع آوری بیشتری بخره؟ برو به شهرداری منطقه بگو ببین چه جوابی داره؟ شاید شهرداری مرکزی بودجه کافی نمیده، برو سراغ شهرداری مرکزی. شاید ظرفیت دفع زباله شهر کمه. ببین چیه قضیه بعد بیا گزارش بده. میدونم هیچکی حوصله این کارا رو نداره، ولی اگه میخوای خیابونا رو تمیز ببینی، راهش همینه. یا باید پیگیر قضیه باشی و مردم و درگیر کنی یا اینکه اشکای معصومانۀ حال به هم زنت رو بفرستی بی بی سی.
n_nikbonyad
n_nikbonyad
٩٥/٠٣/٠٢
٢
١
اوهوم موافقم باهاتون. یا اونایی که میرن کوه بعد نیم ساعت از بسته پفک و نوشابه توی دامنه فیلم میگیرن و نقد میکنن. خب به جای این وقت گذاشتن، میشه خم شد و اون دوتا زباله رو برداشت.
h.naderi
h.naderi
٩٥/٠٣/٠٢
١
١
نکته انحرافی: شبکه های خارجی؟ شما هم میرین خونه همسایه شبکه های خارجی می بینید؟ نچ نچ نچ....
n_nikbonyad
n_nikbonyad
٩٥/٠٣/٠٢
٢
٠
با دقت نخوندین ها. نوشتم «به صورت اتفاقی» یعنی تو مهمونی و خونه همسایه و اینا دیگه :))
h.naderi
h.naderi
٩٥/٠٣/٠٢
٠
١
در همین رابطه مجری مجله خبری ساعت 19 بنده خدا همین رو گفت. گفت اگه اتفاق خوبی هم می بینید بفرستید.. شاید این به طبیعت ما بر می گرده که دوست داریم همه چیز منظم و کامل باشن و وقتی نقصی و عیبی رو در جایی می بینیم بیشتر بهش حساس میشیم.
n_nikbonyad
n_nikbonyad
٩٥/٠٣/٠٢
١
١
و همه عالم و آدم رو توی اون نقص گناهکار میدونیم جز خودمون. چون همیشه ما خوبیم!
یاسون هستم :)
یاسون هستم :)
٩٥/٠٣/٠٣
٢
٠
فقط با نیمی از عرایض تون موافقم... به نظرتون چند درصد مشکلات کشور رو میشه با خودسازی فردی یا جمعی حل کرد؟! ما ازین به بعد میتونیم آشغال نریزیم توی خیابون، یا یادگاری ننویسیم روی ستون های تخت جمشید؛ اما واقعا برای حل بقیه ی مشکلات چه راهکاری میتونیم به کار ببریم؟! برای حل چیزهای دیگه ای مثل ساخت و سازهای درون حرم امام خمینی(ره) و یا حقوق های کلان مقامات، چه کاری میتونیم بکنیم غیر از اطلاع رسانی به همدیگه؟! هرچند که با استفاده از اونا در شبکه های غیر داخلی مخالفم؛ ولی حداقل با این کار، میتونیم باعث روشن شدن اذهان خودمون و هم وطنان مون بشیم و به مسئولان مون بفهمونیم که ما هم نسبت به این اتفاقات، آگاهی نسبی داریم.
n_nikbonyad
n_nikbonyad
٩٥/٠٣/٠٣
٠
١
من هم نگفتم که تمام مشکلات رو با تغییر دادن خودمون میتونیم حل کنیم:) ولی همونطور که در جواب بقیه دوستان گفتم «ما» و «دیگران» دو تا مبحثه. اگر هر کس توی هر سمتی که هست، بتونه درست رفتار کنه وضعیت از اینی که هست خیلی بهتر میشه. نمیگم اطلاع رسانی نکنیم. ولی این دو تا گروهو با هم قاطی نکنیم. تقصیر همه چیز رو گردن دیگران نندازیم. ما هم برای بقیه همون «دیگران» محسوب میشیم :)
fateme
fateme
٩٥/٠٣/٠٣
٠
٠
هر جا می شینیم حرف از بی مسئولیتی مسولان هست! از اونا آبی گرم نمیشه باید از خودمون شروع کنیم. که به قول شما چطور میشه گره ای و باز کرد. بسیار خوب بود :)
n_nikbonyad
n_nikbonyad
٩٥/٠٣/٠٣
٠
٠
بله دقیقا. کاش یه روز برسه که این مسئولان هم از خودشون شروع کنن و هر کس توی هر موقعیتی وظیفشو به بهترین شکل انجام بده:)
مخاطبی که در دست رس است !
مخاطبی که در دست رس است !
٩٥/٠٣/٠٣
١
١
ماشالا بیس چاری دست به قلمینا! هر چی میشه ازش ایده میگیری واسه نوشتن حالا بگذریم اتفاقاً من موافق اینجور فیلما هستم . اگر فیلم نگیریم و از طریق شبکه های پر بیننده پخش نکنیم مثل این میمونه که یه آدم اصلاً به زشتی ها و رفتار های غلطش فکر نکه و اصلاً نخواد که واسه ترکشون تلاشی کنه. مهم نیست که در نهایت یه عده ی کثیری در حالی که جلوی تلوزیون دراز کشیدن و با مگس کش خودشونو باد میزنن و اثر کش پیژامشونو با انگشت شصت می خارونن، بعد از دیدن این فیلما میگن (( ای لعنت بر .... با این مملکت داریتون...)) ولی بعضی ها هم با خودشون فکر میکنن که مثلاً میشه برای از بین بردن این عادت زشت تلاش کرد، مثلاً حداقل کاری که میشه کرد زباله نریخت، اگه یه سوپر مارکتی جلوی در یه سطل بذاره اگه هرجا که منبع زایش پسماندها هستند شهرداری یا هرکسی که سبب اون پس ماندهاست همون نزدیکی چند تا سطل بذاره اگه ... چقدر ممکنه وضعیت تغییر کنه!؟! یا مثلاً اگه شما که نگران هستید میتونید عضو کمپین های حفظ محیط زیستی بشید، خیلیا عضون که هر چند وقت یه بار به بعضی از مناطق تفریحی طبیعی میرن و زباله های غیر قابل تجدید رو جمع میکنن، مثلاً یه سری رفتیم اطراف یه اتوبان خارج از شهر کیسه های زباله جمع می کردیم، وقتی برگشتیم غروب بود، بهمون خوش گذشت ولی حسابی خسته شدیم، اما وقتی خورشید رو تن خاک بدون زباله مینشست خیلی لذت بخش بو تماشا کردنش. البته بگذریم که هفته ی بعد همون آش و ... در هر حال به نظر من این فیلما خوبن بلکه ما به خودمون بیام حتی بهتره شبکه های داخلی هم از این فیلما استقبال کنن... بای بای
n_nikbonyad
n_nikbonyad
٩٥/٠٣/٠٣
٢
٢
اول اینکه رفتارهای هر شخصی تا زمانی که ضرری به دیگران نزنه، نمیشه ایرادی بهش گرفت. دست به قلم بودن من هم شامل همین رفتارهاست و تا وقتی ضرری به کسی نزنه مسلما به میزان نوشتنم نمیشه ایرادی گرفت!/ دوم اینکه حرف شما کاملا درسته ولی مساله اینه که «ما» با دیدن این فیلم ها عبرت نمیگیریم و به خودمون نمیایم. همش منتظریم بقیه عبرت بگیرن و یه کاری بکنن/ سوم اینکه رفتارهای خوب بیشتر جذب کننده هستن تا رفتارهای بد. تجربه ثابت کرده نشون دادن یه فیلم از مهربونی ها یا کارهای خیر خیلی زودتر میتونه مردم رو به اون کار تشویق کنه تا نشون دادن شرکت نکردن مردم توی خیریه یا دعوا کردنشون یا نامهربونی هاشون... / ممنون از نظرتون :)
مخاطبی که در دست رس است !
مخاطبی که در دست رس است !
٩٥/٠٣/٠٤
٠
٠
نوشتن شما به ما آسیب میزنه! وقتی شما می نویسی ما نمیتونیم خودمونو کنترل کنیم! باید بیام بخونیم حتمن !!! ( شوخی کردم باو:) بنویس بنویس... ) ولی من بازم میگم باید فیلم بگیریم به همه نشون بدیم ، از خوبی فیلم گرفتن تو این شرایط جواب نمیده ! وقتی به قول شما از خوبی و مهربونی فیلم میگیری همه میگن به به چه چه ما چقدر خوبیم ، همه با هم مهربونن دست همو میگیرن با فرهنگن در واقع خود فریبی میکنیم... حتی اگه بحث فرهنگ سازی با فیلمهای کوتاه هم باشه تا حالا باید همه یاد گرفته باشن ... مثلن همین دیرین دیرین ... دقیقان هرچی میگه آب تو هونگ کوبیدنه ما باید واقعیتو ببینیم، بپذیریم و سعی کنیم اوضاع رو بهتر کنیم . خوب دیگه من برم بخوابم آشغالم نریزیم:) ... بای بای
n_nikbonyad
n_nikbonyad
٩٥/٠٣/٠٤
٠
٠
خب هر کس مسلما نظری داره. من هم همچنان روی نظر خودم پافشاری میکنم. شما هم خواب های خوب ببینید، امیدوارم مطلبم تا اینجا آسیبی بهتون نزده باشه :))))
j_hoseinpoor
j_hoseinpoor
٩٥/٠٣/٠٣
٠
٠
با سلام خانم نیک بنیاد .متن جالبی نوشتین .وتمام نظرات دوستان رو هم یک به یک خوندم با اکثر نظرات موا فقم .به دو دلیل .اول ما باید قبول کنیم که ادای با فرهنگی در میاریم .دوم باید قبول کنیم که اکثر ما از دیدن شبکه های خارجی گاهی ذوق مرگ می شیم حتی مسولین .اون کسی هم که فیلم و میفرسته برای شبکه های خارجی مطمئن باشید که از مسول شهرش خسته شده به هر دلیلی شبکه های داخلی هم همچین فرصتی ندارند که همه این فیلما رو نشون بدن .چون در این صورت دیگه نمیرسن جمونگ ویا پخت انواع غذاهایی که حتی تلفظش برای ما سخته نشون بدن ویا تنها اون فیلمهایی رو نشون میدن که از فیلتر صدا وسیما رد بشه.
n_nikbonyad
n_nikbonyad
٩٥/٠٣/٠٣
١
١
سلام و ممنون از نظرتون :) ما هم که نمیگیم فیلم نگیرن، ولی خب اینکه از چی فیلم بگیریم خیلی مهمه و معمولا توجهی بهش نمیشه :)
رعنا
رعنا
٩٥/٠٣/٠٣
٠
١
هم مسعولین ما مقصرند که شهر با این اوضای آشفته و کوچه های تنگی 4 متری که درشون تا 8 طبقه هم ساخته میشه هم مسعولین مقصرند که با پرداخت جریمه راضی به این کار میشن مسعولین هم شهروند بودند زمانی همه چیز به انسانیت ربط داره قبل از فرهنگ ولی متاسفانه ما از بعد انسان بودنمون هم خیلی کمبود داریم . هم مسعولان هم شهروندان مسعولند هر کدام در حد توانشان .
n_nikbonyad
n_nikbonyad
٩٥/٠٣/٠٣
٠
٠
بله کاملا باهاتون موافقم. اگر هر کس قبل از قرار گرفتن توی هر فرهنگ و شغل و شرایطی سعی کنه انسان بودنشو حفظ کنه مسلما با این همه مشکل روبرو نمیشیم...
سجاد
سجاد
٩٥/٠٣/٠٤
٠
٠
مطلب بسیار خوبی بود. درود بر شما
n_nikbonyad
n_nikbonyad
٩٥/٠٣/٠٤
٠
٠
ممنون که خوندین :)
فرناز
فرناز
٩٥/٠٣/٠٤
٠
٠
سلام چقدر جالب بااین دیدنگاهش کردین .وقتی ادم از خوبی ها و زیبایی های انسانی فیلم بگیره ناخوداگاه باعث تشویق و شورزندگی در بقیه میشه مثل اون خبرنگاری که از پلیس راهنما رانندگی که پسر بچه ای رو کمک کرده که زیر بارون خیس نشه که هم از عکاسه تقدیرشد وهم پلیس.نمیگم از ناخوشی ها فیلم نگیرن که اتفاقا خوب هم هس فقط تعادل رو باید رعایت کرد نمیگم مشکل نداریم بی پولی بیداد نمیکنه بی فرهنگی نشده ولی نشون دادن خوبیهاهم ضروریه ...انگارماایرانیا عادت کردیم به فلاکت و سیاه بودن زندگی مثل فیلمهای تلخو غمگینی که کرور کرور جایزه میبره و ادم طناز پرررررررر...ممنون از متن زیبا
n_nikbonyad
n_nikbonyad
٩٥/٠٣/٠٤
١
٠
دقیقا! من اصلا جدیدا حساسیت گرفتم. مثلا فیلم هایی که زیاد جایزه میگیره رو نمیرم ببینم. چون میدونم احتمالا جز دعوا و بدبختی و داد و بیداد و فحشا و اعدام هیچی ندارن! خب این بده دیگه. یعنی سلیقمون طوری شده که از نمایش دادن و نگاه کردن بدبختی ها لذت می بریم... :(
zaer
zaer
٩٥/٠٣/٠٤
٠
٠
منم با سیاه نمایی مخالفم خیلی هم نباید مسؤولین رو مقصر دونست تک تک ما رفتارمون رو پیشرفت کشور تأثیر داره ... مرسی خانم نیک بنیاد
n_nikbonyad
n_nikbonyad
٩٥/٠٣/٠٤
٠
٠
بله. همه مون. تک تک. چه مقامی داشته باشیم و چه نداشته باشیم :) ممنون از شما.
خآنم میم
خآنم میم
٩٥/٠٣/٠٤
١
٠
خوب میشه گفت حرف حق زدین . این چسبوندن آدامس، پاره کردن بنرها، دزدیدن مجسمه ها! ، نقش و نگار و یادگاری نوشتن روی تاریخ و گذشته و کتیبه هامون ، ریختن زباله ها ، رانندگی به روش وحشتناک ، استفاده از سیگار در منطقه های عمومی، فحاشی و عریان شدن در خیابان و بزرگراه ها... و هزار و یک مورد از قیبل ها مسئولیتش با آقا زاده ها نیس.. مسئولش شهردار و رئیس و غیره نیس.. مسئول اش همین خوده من و تو و چهار نغر دیگه ایم.. ما ایم که اینکارارو‌میکنیم و سطح شعور و فرهنگ دیرینه کشورمون رو میبریم زیر سوال.. !!! داد زدن این چیزا هم بی فایده اس هم بردن ابرو هستش. این قضیه یک طرفه دیگه هم داره، اونم همون حقوق اون شرکت ها و مسئولین.. ماشین ها و ویلاها و مهمونی های بزرگه بزرگترونه.. همون برطرف نکردن مشکلاتی مثل دارو و مسکن و علمی و شغل مردم کشوره.. همون که ساختن یک پل و یک پروژه کوچیک شهری 6 سال طول میکشه.. همون پر نکردن خیابان ها و خراب شدن جاده هاس ، همون آسفالت نبودن و نداشتن مراکز درمانی و نقل و انتقالاتی هستش که در طول 2 ماه ، 5 معلم به فعر دره میرن‌. همون نداشتن بودجه کافی برای درست کردن دیواره مدرسه ایی که معلمی فدا میشه... مدرسه ایی اتیش میگیره.. مشکلات بزرگه.. اینقدر بزرگ که بیماری داخل بیمارستان « دولتی » از اینکه جراحی تو بیمارستان حضور نداشته! و در اورژانس و فوریت بهش رسیدگی نشده دچار خون ریزی داخلی میشه... مشکل نداشتن آزادی بیان ماست.‌ اینکه چند نفر یهو غیب شدن و دیگه پیداشون نشد ... !!! مشکل از بینه اس.. خرابه ..داره از بین میره و داد و بیداد من و شوماعیچ تاثیری نداره.. پس بشین و تنها کاری که میتونیم بکنیم اینه که سطح شعورمون در استفاده از خیلی چیزا حفظ کنیم و بعد هن کوله بارمون رو ببندیم و بریم از دیاره... همین .
n_nikbonyad
n_nikbonyad
٩٥/٠٣/٠٤
٠
٠
ممنون که این دو تا مبحث رو به خوبی جدا کردین از هم. منظور منم دو تا کردن این موضوعات بود. حالا تو یه سری هاش ما میتونیم گره ای باز کنیم و توی یه سری هاش واقعا نمیتونیم. ولی خب همین که قاطیشون نکنیم خیلی هنر کردیم :)
خآنم میم
خآنم میم
٩٥/٠٣/٠٤
٠
٠
ممنون از شما که خوندین،و قلم زیباتون.. :) فک کردم بس که زیاد حرف زدم توجه نمیشه بهش، ولی خب لازم دونستم بگم.
پربازدیدتریـــن ها
یک پارچ آب سرد!

شرط ثبت نام

٩٥/٠٩/٠٩
شعری سروده خودم

ترافیک خیال

٩٥/٠٩/٠٧
میانه رو و دانا

امر به معروف و نهی از منکر وظیفه کیست؟

٩٥/٠٩/١٠
پاییز را مرگ می دانم

پاییز لعنتی

٩٥/٠٩/٠٦
قرار نیست بیایی!

بامداد پنجم آذر هزار و سیصد و نود و قلب

٩٥/٠٩/٠٦
گپ و گفتی کوتاه با دانشجویانی که در کنار تحصیل کار هم می کنند

کار کن، دانش بجو!

٩٥/٠٩/٠٧
طنز

نامه ای منصفانه به استاد

٩٥/٠٩/١١
شعری سروده خودم

حیف که روی من این جا به تو هم باز نبود

٩٥/٠٩/١١
برای پدر مهربانم

خورشید ِ گل فروش

٩٥/٠٩/٠٩
اراده

می خواستم خلبان شوم

٩٥/٠٩/٠٦
یکی این را به زندگی حالی کند

برزخ

٩٥/٠٩/٠٧
چه کاریست؟

فهم

٩٥/٠٩/٠٨
وقتی در 24 ساعت یک ملت عزادار می شود...

تراژیک ترین دو روز

٩٥/٠٩/٠٨
اگر ریزعلی می بود، شاید داستان طور دیگری رقم می خورد

جای دهقان فداکار خالی بود

٩٥/٠٩/١٠
لعنت به هرچه یاد تو را زنده می‌کند

تقویم های بی عدد / شعر

٩٥/٠٩/١٠
وقتی آقا جان، خانوم جان، بابا و مامان با هم پرکشیدند

بلیط رفت و بی برگشت!

٩٥/٠٩/٠٩
بارانی که نمی بارد

این هوا خفه مان می کند

٩٥/٠٩/٠٧
بیا همت کن رفیق

با دود و غبار هم مدارا ؟!

٩٥/٠٩/١١
هنوز درد می کند

چوب استاد

٩٥/٠٩/٠٦
قسمت اول: فراخوان

جایزه ادبی در قرون پیشین

٩٥/٠٩/٠٨