ز گهواره تا گور student بودن
وقتی زبان آموزی‌مان به درد جرز دیوار می‌خورد!

ز گهواره تا گور student بودن

نویسنده : نیلوفر نیک بنیاد

روز گذشته که رهبر انقلاب در مورد آموزش زبان انگلیسی از دوره مهد کودک صحبت کردند، پیش خودم فکر کردم واقعا دلیلش چیست که اغلب ما از پنج-شش سالگی (و حتی زودتر) به کلاس زبان می‌رویم، در تمام طول مهد کودک و مدرسه و دانشگاه زبان می‌خوانیم، کلکسیون انواع کتاب‌های آموزش زبان را در کتابخانه‌مان جمع می‌کنیم، ولی باز هم وقتی یک نفر یک سوال انگلیسی از ما بپرسد به معنای واقعی کلمه هنگ می‌کنیم؟! 

مرغ همسایه غازه: اکثر ما به جای اینکه سرمان توی کار خودمان (یا بهتر است بگویم زبان خودمان) باشد، توی زبان این و آن سرک می‌کشیم. به جای اینکه از سنین پایین در کنار یاد گرفتن دستور زبان و فعل و فاعل و غیره، تاریخ زبان را به بچه‌ها یاد بدهیم و بگوییم زبان فارسی امروزی‌مان از کجا آمده و گذشته‌اش چیست، به جای اینکه درباره زبان فارسی باستان، اوستایی، پهلوی (زبان دوره ساسانی، که ربطی هم به شاه ندارد!!!) چیزی یاد بگیریم، به‌جای اینکه در عوض تکرار کردن حرف دیگران و خود ستیزی با زبان مادری‌مان به بهانه «همش عربیه!» سعی کنیم دنبال واقعیت‌اش برویم، فقط تا جایی‌که می‌توانیم سراغ زبان‌های  دیگر می‌رویم که مبادا کم بیاوریم. غافل از اینکه در کشورهای دیگر از همان دوره دبستان، بچه‌ها را قبل از یاد گرفتن یک زبان بیگانه، با تاریخ زبان مادری‌شان آشنا می‌کنند. غافل از اینکه غریبه بودن با زبان مادری از غریبه بودن با یک زبان دیگر، آبروریزی‌اش بیشتر است. در واقع ما کشک خودمان را خوب نسابیده‌ایم و رفته‌ایم پی کشک دیگران.

هر زبان جدید، یه آدم جدید: نمی‌دانم اولین بار چه کسی این جمله را گفت که یادگیری هر زبان جدید یعنی تبدیل شدن به یک آدم جدید. البته در درست بودن سخن ایشان شکی نیست ولی یا ما حرف‌شان را درست نفهمیده‌ایم یا هنوز درک درستی از واژه «یادگیری» نداریم. وگرنه بعد از یادگرفتن چند عبارت ساده مثل «hello, how are you, my name is Zahra» احساس آدم جدید بودن بهمان دست نمی‌داد و سراغ زبان بعدی نمی‌رفتیم. با یک نگاه سطحی به وضع زبان‌هایی که مثلا بلدیم متوجه می‌شوید که اکثرمان نه تنها آدم جدیدی نشده‌ایم بلکه فقط تبدیل به یک سری آدم نصفه‌نیمه شده‌ایم که حتی نمی‌توانند گلیم خودشان را در یک کشور دیگر از آب بکشند بیرون.

از جرج تا جعفر: همین چند روز قبل شنیدم که کتاب‌های آموزش زبان مدارس بعد از بیست و هفت سال تغییر کرده‌اند. شاید فکر کنید خبر خوبی است اما به نظر من وقتی روش آموزش تغییری نکرده باشد، میزان یادگیری دانش‌آموزان هم هیچ تغییری نمی‌کند. مسلما تغییر دادن «how are you Jack?» به «how are you Ali?» یا کشیدن یقه و ساق‌دست برای دختران کارتونی داخل کتاب را نمی‌توان تغییر روش نامید. برای بالا بردن میزان یادگیری به تغییرهای بنیادین‌تری نیاز داریم. خوب است یک بار از خودمان بپرسیم چطور می‌شود که یک بچه پنج ساله با کلماتی مثل new folder و delete و document آشنایی دارد اما تا چند سال بعدش حتی نمی‌تواند به ساده‌ترین شکل از معلم زبانش اجازه بگیرد که از کلاس بیرون برود؟ این روش آموزش از طریق نهادینه‌سازی که به مرور به واسطه تکنولوژی در زندگی‌های‌مان ایجاد شده یک تغییر روش واقعی است و کاری که ما بعد از بیست و هفت سال انجام داده‌ایم، یک جور خود گول زنی!

این‌ها سه تا از واضح‌ترین و در عین حال اصلی‌ترین عواملی است که نمی‌گذارد ما هیچ‌وقت زبان دیگری را درست یاد بگیریم. زبان مقوله کوچکی نیست، مهم‌ترین راه ارتباطی بشر است که ما از آن به سادگی می‌گذریم. اگر پایه‌های زبان مادری‌مان را محکم بریزیم، و بعد برای یادگیری زبان دوم با روش‌های صحیح و برنامه‌ریزی دقیق اقدام کنیم، آن‌وقت شاید واقعا بتوانیم یک آدم جدید بشویم. وگرنه تا آخر عمر I am a student باقی می‌مانیم...

 

برچسب ها
درباره نویسنده
نظرات کاربران
کد امنیتی
احمد
احمد
٩٥/٠٢/١٤
١
٤
اصولا در مورد تمام دوره دبیرستان این قضیه صادقه یعنی به نظرم همش اضافس بعد از ابتدایی یک نفر آمادس که بره دانشگاه فقط عمرمون تو دبیرستان هدر رفت و دوباره وقتی رفتیم دانشگاه همون درسا رو خوندیم!
n_nikbonyad
n_nikbonyad
٩٥/٠٢/١٥
٤
٠
من فقط در مورد بخش زبان انگلیسیش باهاتون موافقم...
translator
translator
٩٥/٠٢/١٤
١
٠
موافقم. حتی بعضی تئوری ها که توسط سرشناسان زبان رد شده هنوز بخاطر خودخواهی بعضی مدیران مجموعه ها اجرا میشه و به معلم هم فشار میارن که اجرا کنه...ولی ما تیچرها سعی میکنیم به بهترین نحو به ستیودنت هامون اموزش بدیم :)هرچند مشکلات و ناعدالتی خیلی زیاده...
n_nikbonyad
n_nikbonyad
٩٥/٠٢/١٥
٣
٠
بله دقیقا.واسه همین هم یه موضوع ساده زبانشناسی رو هر کس به یه مدل یاد میده و بیچاره دانش آموزا صدجور اطلاعات باید بره توی مغزشون.دست شما تیچرها هم درد نکنه راستی:)
Nasrin-A
Nasrin-A
٩٥/٠٢/١٤
١
٠
چقده خوووووووب تحلیل کردی آفرین! به عنوان یک دوست دار تاریخ زبان و زبان شناسی ممنونم ازت:) تو کلاس تاریخ زبان فارسی لذتی هست که در هیچ کلاس دیگری نیست همانا:)
n_nikbonyad
n_nikbonyad
٩٥/٠٢/١٥
٢
٠
به شدت با جمله آخرت موافقم:) البته من این لذته رو توی همه درس های مربوط به زبان فارسی حس میکنم:)
PATRICK_S
PATRICK_S
٩٥/٠٢/١٤
٢
١
ببخشيد كتاب زبان فارسي دادن به ما يكي از مولفاش آبادانيه كه از بيخ عربي صحبت ميكنه. تازه از وقتي شروع كرده كتاب زبان فارسي نوشته قواعد جديد هم بهش اضافه كرده از جمله: جمله گذرا به دو مفعول! از دبير سال دوم ام پرسيدم نتونست واسش مثال غير از كتاب بياره. حالا صيغه اش چيه؟ جمله ي "مادر بچه اش را شير داد"رو تصور كنين حالا مولف كتاب ما ميگه اين جمله دو تا مفعول داره يكي بچه اش يكي شير. حالا بي سوادي مولف تا كجا كه نفهميده اين جمله گذرا به مفعول و متمم هستش چون اصل جمله اين بوده "مادر به بچه اش شير داد" اين تغيير نشانه متمم به "را" بحثش به زماني برميگرده كه ميرفتن پيش حكيم و " حكيم را پرسيدندي" كه اصلش " از حكيم پرسيدند"هست
k_koolak
k_koolak
٩٥/٠٢/١٥
١
٠
خیلی از کتاب ها مشکل دارند.ولی تصحیح نشدن.
n_nikbonyad
n_nikbonyad
٩٥/٠٢/١٥
١
٠
درسته،خیلی از کتابها مشکل دارن و سالیان سال با مشکل باقی می مونن... این مثالی هم که زدین دقیقا به خاطر ندونستن تاریخ زبان فارسی و غلط بودن روش تدریسه.یعنی به جای اینکه بیان بگن در فلان دوره زمانی در زبان فارسی فعل هایی بوده ک دو تا مفعول داشته و امروزه نقش مفعول دوم رو با حرف اضافه نشون میدیم،میگن این فعل ها دو مفعولی هستن. حتی همون قدیم ها هم خیلی از این فعل ها نقش مفعول دومشون با یه چیز دیگه (مثل حرف اضافه) نشون داده میشده...
سحر
سحر
٩٥/٠٢/١٥
٠
٠
نظرت خیلی سلیقه ای بود!اگر بنا به دستور یادگرفتنه اینارو هم باید یاد بگیریم.
PATRICK_S
PATRICK_S
٩٥/٠٢/١٤
٠
٠
خيلي مطلبت رو دوست است احسنت
n_nikbonyad
n_nikbonyad
٩٥/٠٢/١٥
١
٠
کلی خندیدم به ایکس بیچاره:))) مرسی راستی.منم نظرات شمارو دوست دارم.
PATRICK_S
PATRICK_S
٩٥/٠٢/١٤
١
٠
معلم كيست: فردي كه كمك ميكند مشكلات را حل كنيم. مشكل هايي كه بدون معلمان به وجود نمي آمدند. مثلآ تا قبل از معلم رياضي x گم نشده بود كه پيدا بشه. هفته معلم مبارك
Mahdiyar_m.toosi
Mahdiyar_m.toosi
٩٥/٠٢/١٥
٢
٠
به نظرم بدتر از نفهمیدن تاریخ زبان خودمون همینه که انگلیسی رو یاد نگرفته میرن آلمانی و فرانسه! کلا همه کار ها رو نصفه نصفه رها میکنن
n_nikbonyad
n_nikbonyad
٩٥/٠٢/١٥
١
٠
واسه همینم سر کلاس آلمانی میبینیم یکی یه کلمه رو با تلفظ فرانسوی گفت،یا سر فرانسوی که کلا همه چیو انگلیسی میخونیم.
کولاک
کولاک
٩٥/٠٢/١٥
٠
٠
من دارم میگم هیچ جای این نظام اموزشی به درد بخورنیست.... تلاشم اینه که بتونم تغییرش بدم.
n_nikbonyad
n_nikbonyad
٩٥/٠٢/١٥
٣
٠
فقط تغییر دادن مهم نیست ها.تغییرش باید واقعا "تغییر" باشه.موفق باشین:)
علیرضا
علیرضا
٩٥/٠٢/١٥
٢
٠
یا اینکه تغییر باید حرکت ثمر بخشی باشه نه همینجور واسه اینکه بگن یک کاری کردیم.
علیرضا
علیرضا
٩٥/٠٢/١٥
٠
٠
توی دانشگاه ما اگر از بچه ها بپرسی سخت ترین درس خوندنیت چی بود قریب به اتفاق همگی میگن "زبان فارسی"!! این یعنی که همه چیزهایی که شما گفتید درسته و باید یک فکر درست درمون کرد! وگرنه به فنا خواهیم رفت!
n_nikbonyad
n_nikbonyad
٩٥/٠٢/١٧
٠
٠
بله دقیقا.حتی جالب اینه که توی رشته ما هم اون روزهای اول همه از استادا میخواستن که منبع خوب برای زبان فارسی معرفی کنن بخونیم.یعنی بعد از 16سال درس خوندن هنوز زبان فارسی مون میلنگه!
عطا_الله
عطا_الله
٩٥/٠٢/١٥
٣
٠
من یه همکلاسی داشتم با خانوادش مهاجرت کرد آمریکا ( وقتی 17سالش بود) حدود یک سال بعدش وقتی داشتم باهاش مجازی حرف میزدم بعد از سلام علیک پرسیدم زبونو چقد طول کشید یاد بگیری؟ گفت 3 ماهه یاد گرفتم و 6 ماهه تکمیل کردم...!!! تو دل خودم حسرت خوردم 7 سال «تو مدرسه» زبان میخونیم و آی ام استیودنت!!! همیشه موفق باشید
n_nikbonyad
n_nikbonyad
٩٥/٠٢/١٧
١
٠
آره دقیقا.چون نه درست آموزش میبینیم و نه به دنبالش درست مطالعه میکنیم...
I'm an angry student!!
I'm an angry student!!
٩٥/٠٢/١٥
٦
١
نیکولا جان! یه سوال میپرسم من! به نظر شما دقیقا کجای این نظام آموزشی ترکیده درسته که حالا آموزش زبانش درست باشه؟؟ کتابای علمی معمولا هر چندسال یک بار ویرایش کامل میشن اونوقت من، یک دانش آموز دبیرستانی، دارم کتابایی رو میخونم که سنشون از خودم بیشتره!! کتابایی که پر از غلطن! کاری ندارم که مطالب درستش هم اصلا و ابدا کاربردی نیست!! وقتی من دانش آموز که هفته دیگه امتحان های نهاییم شروع میشه، چون "مجبور بودم" برای "کنکور" تستی بخونم الان باید دوباره از اول همه کتاب ها رو بخونم فقط چون طراح سوال کنکور و طراح امتحان نهایی با هم اختلاف نظر دارن به نظر شما زبان تنها مسئله است؟ نظام آموزشی کجای دنیا اینجوریه؟؟ وضعیتمون جوریه که همه چی رو روی کاغذ یاد میگیریم! آزمایش های فیزیک رو زیست خودمون انجام نمیدیم فقط می نویسیم! کارهای عملی که باید برای یادگرفتن تئوری ها انجام داد رو بعد از یاد گرفتن تئوری ها انجام میدیم! شما انصافا به من بگو کجای این نظام آموزشی لعنتی درسته؟ کجاش درسته که هم سن های من دارن زیر فشار له میشن؟؟ کجاش درسته که به جای علاقه و استعداد، رتبه کنکور تعیین کننده رشته میشه؟ چرا یه دانش آموز تجربی با رتبه عالی جرئت نمی کنه چیزی جز پزشکی/دندون/دارو انتخاب کنه؟ کجای این سیستم درسته که باعث میشه عربی و زبان فارسی و دینی و تاریخ و... بشن منفورترین درس ها؟ جوری که طرف بعد از دبیرستان اصن طرفش نره؟؟ کجاش درسته که زیست، درسی به این قشنگی به چهارتا قید مسخره ی "همه، اغلب، بعضی و بسیاری" محدود بشه؟ کجاش درسته که مفهومی یاد گرفتنش میشه "حفظ کردن" خط به خط کتاب؟ کجاش درسته که اگه بری کمپبل رو برداری بخونی ضرر کردی چون "درست" یاد میگیری ولی توی "کتاب" اشتباه نوشته؟ چرا من به خاطر امتحان نهایی باید برم از دبیر ریاضی بپرسم که فلان راه حل که کاملا درسته برای فلان سوال توی امتحان نهایی قابل قبوله یا نه؟؟ کجای این سیستم درسته که به خاطر کنکور یه مشت آدم سودجو برای خودشون کاسبی راه انداختن و هزار جور تبلیغ میکنن که با فلان راه فلان درس رو صد بزنید و کلی پول از دانش آموز بیچاره میگیرن و چیز درست و درمونی هم بهش یاد نمیدن؟؟؟ وجدانا کجای این قضیه درسته که توقع دارین زبانش درست باشه؟؟ باز خوش به حال اینا که با نظام شش سه سه هستن، یکم وضعشون از ما بهتره!! ما بیچاره ها این وسط نسل سوخته ایم که کتابامون فسیلن و چون قرار کتاب ها برای اونا عوض بشه کسی همت نمیکنه ما رو از این وضعیت نجات بده! من الان به خاطر امتحان نهایی دو ماهه باشگاه نرفتم، نه ماهه تخته طراحیم خاک گرفته چون به خاطر کارهای مدرسه نمیتونم برم دنبالش! زبان فرانسه که عاشقشم و کلی تلاش کردم و حرص خوردم تا یکم یاد گرفتم همش پریده چون وقت ندارم تمرین کنم! بعد از شش سال انگلیسی خوندن آخرش به این نتیجه رسیدم که دیگه کلاس هم نرم چون توی شهر ما یه کلاس به درد بخور زبان هم پیدا نمیشه، زبان مدرسه که به کنار! من از اول ابتدایی تا اول دبیرستان کتابای رمان رو میخوردم به جای خوندن! الان آخرین باری که لای یه رمان رو باز کردم مال وقتی بوده که دبیر ادبیات عزیزمون "مجبورمون کرد" خلاصه یه کتاب رو بنویسیم فقط چون میخواست یه فیلمی بگیره و یه اسمی ازش تو کتابخونه مدرسه بمونه! من که از پنج سالگیم هر سال غیر ممکن بود نمایشگاه کتاب رو از دست بدم دوساله نرفتم! واقعا آموزش کجای این نظامه وقتی نمیذاره خودت بری دنبال یاد گرفتن؟؟؟ زبان کوچکترین مشکل این سیستم به اصطلاح "آموزشی" هس!
Far!de
Far!de
٩٥/٠٢/١٧
١
٠
آفرین :)وااااااقعا همه چیزایی که گفتین حرف منه و درد من ! زیرفشار... اونم چجووور ! انقدکه از استرس این کنکور لعنتی زانوهام دردمیگیره ؛ رفتم دکتر؛میگه استرس زیاد :| ؛ اوه !از آزمایش که نگین اصن :| یادم نمیاد آزمایشی روانجام داده باشیم جز یه بار که منیزیم رو آتیش ! زد برامون دبیر شیمی :| قیدهای مسخره که ... واقعا که :| یه ذره بیشترکه فک میکنی خندت میگیره واقعا ؛ با یه قید " بیشتر یا اغلب یا برخی " آیندت مشخص شه :| اینکه تو کشورهای اونوری کنکورشونو ( دارن ؟ ) آسون و خوب میگیرن بعد تو دانشگا سخت میگیرن که دکتریا مهندسی که از دانشگافارغ ! شه قیچی جانذاره تو شیکم مردم :/ یا خونه هارو مرتب و بانظم خاص خودش بسازه که آوار نشه رو سر ملت ! هه... استعداد ؟ چی هس اصن؟ هیشکی نمیدونه..چون همه فقد وفقد به کنکور فک میکنن و تجربی یا انسانی یاریاضی :| منوامثال منکه ... :( هههعععی.... ححححیییففففف... ححییف که بااین حرفا وحرص خوردنا وناراحتیا هییییییییییچ اتفاقی نمیفته و مجبوووووریم که ادامه دهنده ی تنها ؛ تاکیدمیکنم " تنها " راهی که پیش رومون گذاشتن باشیم و تسلیم...
Still an angry student!!
Still an angry student!!
٩٥/٠٢/١٧
٣
١
یه چیز جالب پیدا کردم. صفحه صد و چهل کتاب زبان فارسی سه، رایانه رو به عنوان یک منبع تحقیق این جوری معرفی کرده: «رایانه ها علاوه بر تصویر، صدا را نیز ذخیره و بازیابی می کنند. برای مثال یک لوح فشرده که حاوی اطلاعات جامعی درباره جغرافیای سیاسی و طبیعی و انسانی است، می تواند هنگامی که پرچم یک کشور را نشان می دهد سرود ملی آن کشور را نیز پخش کند!!» اینم درباره لوح فشرده نوری(!!!): «لوح فشرده نوری با ظرفیت گسترده ذخیره سازی خود قادر است صد ها هزار صفحه اطلاعات را فقط بر روی یک صفحه کوچک ضبط کند. برای مثال اکنون تمامی لغت نامه دهخدا (4 جلدی جدید) روی یک لوح فشرده ضبط شده است!» کی باورش میشه 14 تا کتاب قطور روی یه لوح فشرده نوری!!!!! :| می بینید کتابامون چقدر فسیلن؟؟ تازه سه تا عکس مسخره سیاه و سفید از فلاپی دیسک و سی دی و یک کامپیوتر عهد بوقی گذاشته! الان به بچه ده ساله فلاپی دیسک نشون بدی بپرسی چیه میگه علامت سیو!! یه متن اینجوری توی کتاب زبان انگلیسیمون هم هست. احتمالا زمان تالیف کتاب عربی هنوز کامپیوتر اختراع نشده بوده وگرنه مولفان عزیز درباره کامبیوتر(!) اونجا هم حرف میزدن! یه چنین وضعیتی داریم خلاصه! خخخخخخخخخ بدبختیمون خنده داره :| یه دوستام هست پارسال رفت امریکا، ثانیه ای نیس که بهش حسودیم نشه که از دست این سیستم آموزشی معیوب نجات پیدا کرده!!
n_nikbonyad
n_nikbonyad
٩٥/٠٢/١٧
٢
٠
من با تک تک جمله هات موافقم و شاید چون الان روزهای مدرسه رو گذروندم،فقط به قسمت زبانش تاکید کردم.با خوندن حرفات همه اون روزا زنده شد برام...چقدر همه این چیزایی ک گفتی برای منم مساله بود:( 7-8سال از دوره دبیرستان من گذشته و تغییری ندیدم، امیدوارم لااقل شما 7-8سال بعد این حرفارو از زبون کسی نشنوین و یه تغییر خوبی رخ بده تا اون موقع.
n_nikbonyad
n_nikbonyad
٩٥/٠٢/١٨
٢
٠
بچه ها امیدوارم در کنار این فشارهایی ک گفتین،لااقل لحظات خوب هم برای خودتون بسازین.به دوستیاتون فکر کنید.خوشی های هرچند کوچیک دوران مدرسه و... میدونم امتحانا و کنکور تا حد زیادی آزاردهنده شده براتون،نمیخوام مثل مشاورا حرف بزنم ولی یه کار کنید که این روزهای نسبتا سخت براتون راحت تر و قشنگ تر و پر لبخندتر بگذره.یه روزایی میاد ک می بینید مدرسه واقعا انقدر جای حرص خوردن نداشت.من دیدم این روزا رو...:)
الی
الی
٩٥/٠٢/١٥
١
٠
در جواب دوست عزیز: PATRICK_S باید بگم درست میگن معلمتون در چندین بیت از فردوسی بزرگ هم اینگونه نگارش شده .
n_nikbonyad
n_nikbonyad
٩٥/٠٢/١٨
١
٠
بله دبیرشون درست میگن.ولی در هر زمونه ای دستور یا اصطلاحات مربوط به اون تغییر میکنه.و متاسفانه اکثرا اینو برای دانش آموزا توضیح نمیدن.یعنی نمیگن این فعلی ک قدیما و توی شاهنامه دوتا مفعول داشته علتش چی بوده و چرا الان به جای مفعول دوم از حرف اضافه کمک گرفته میشه...
s_aghagol
s_aghagol
٩٥/٠٢/١٨
١
٠
ما یاد میگیریم که پن یعنی خودکار. ولی هیچوقت یاد نمیگیریم پن یعنی وسیله ای که داخلش جوهره و با اون مینویسیم. وقتی فرد جدیدی خواهیم شد که واقعا به اونزبان بتونیم فکر کنیم و بنویسیم. نه اینکه مِن مِن کنان از معلم اجازه بگیریم از کلاس خارج شویم! و نکته دوم. اکثر ما زبان فارسی خودمان را هم به درستی نمی دانیم! نوع نگارش های علمی و آکادمیکمان مسخره ترین نوع ممکن است! بعد انتظار داریم انگلیسی یاد بگیریم به چه خوبی!؟
n_nikbonyad
n_nikbonyad
٩٥/٠٢/١٨
٠
٠
بله درسته.هرچند بین دو زبانه شدن (اینکه بتونیم به یه زبان دیگه فکر کنیم و خواب ببینیم و ...) و یادگرفتن زبان (صرفا حرف زدن و خوندن و نوشتن به یه زبان دیگه) فرق هست.ولی ما حتی توانایی دومی رو هم نداریم چه برسه به اولی.
طاهره
طاهره
٩٥/٠٢/١٨
٠
٠
ممنون نیکولای عزیز...مثل همیشه عالی :) شما خیلی مهربونی :)
n_nikbonyad
n_nikbonyad
٩٥/٠٢/١٨
٠
٠
ممنون از لطف شما:)
الهام حبشی
الهام حبشی
٩٥/٠٢/٢٠
٢
٠
وای خدایی جک رو به علی تغییر میدن میگن کن فیکون کردیم :)) ما از شما باز کردن قسمت نظر دهی وبلاگتان را خواهشمندیم :))
پربازدیدتریـــن ها
یک پارچ آب سرد!

شرط ثبت نام

٩٥/٠٩/٠٩
میانه رو و دانا

امر به معروف و نهی از منکر وظیفه کیست؟

٩٥/٠٩/١٠
شعری سروده خودم

حیف که روی من این جا به تو هم باز نبود

٩٥/٠٩/١١
شعری سروده خودم

شاید دلیل خلقتت آغوش باشد!

٩٥/٠٩/١٣
طنز

نامه ای منصفانه به استاد

٩٥/٠٩/١١
امان از این همه ناهماهنگی

یک نفر با من هماهنگ شود

٩٥/٠٩/١٣
برای پدر مهربانم

خورشید ِ گل فروش

٩٥/٠٩/٠٩
اگر ریزعلی می بود، شاید داستان طور دیگری رقم می خورد

جای دهقان فداکار خالی بود

٩٥/٠٩/١٠
چه کاریست؟

فهم

٩٥/٠٩/٠٨
بیا همت کن رفیق

با دود و غبار هم مدارا ؟!

٩٥/٠٩/١١
وقتی در 24 ساعت یک ملت عزادار می شود...

تراژیک ترین دو روز

٩٥/٠٩/٠٨
لعنت به هرچه یاد تو را زنده می‌کند

تقویم های بی عدد / شعر

٩٥/٠٩/١٠
شعری سروده خودم

سکوت پاییزی

٩٥/٠٩/١٤
ترسیده ام انگار

دلم مى خواهد همه چيز را بسوزانم!

٩٥/٠٩/١٣
وقتی آقا جان، خانوم جان، بابا و مامان با هم پرکشیدند

بلیط رفت و بی برگشت!

٩٥/٠٩/٠٩
شعری سروده خودم

بعد تو

٩٥/٠٩/١٣
گیج شده ام

حال این روز

٩٥/٠٩/١٤
قسمت اول: فراخوان

جایزه ادبی در قرون پیشین

٩٥/٠٩/٠٨
لطفا شفاف بگویید

مسابقه ی غسل

٩٥/٠٩/١٣
به دنبال آیه های عذاب

سید حسن آقامیری کیست؟

٩٥/٠٩/١٤