حجاب؛ قانون یا سلیقه؟!
وقتی سلیقه و تبعیض جای قانون را می‌گیرند

حجاب؛ قانون یا سلیقه؟!

نویسنده : مائده کاشیان

معضل بدحجابی یا بی‌حجابی در جامعه، موضوع جدیدی نیست، منتها هر از گاهی سیاست جدیدی برای حل کردنش در آستین مسئولان بیرون می‌آید که این آخرین موردش بازتاب‌ها و نظرات مخالف و موافق زیادی داشته است. وقتی اوضاع حجاب و پوشش را در ایران می‌بینم با خودم فکر می‌کنم ای کاش حجاب در ایران زوری نبود، چون مدت‌هاست که می‌بینم شیوه‌های اجبار و زور را که برای حل مسئله بد حجابی اجرا کرده‌اند اوضاع را بهتر که نکرده هیچ، بدتر هم می‌کند. وقتی بین ماموران و مردم دعوا یا جر و بحث اتفاق بیفتد و در پایان هم افراد را برای دادن تعهد به کلانتری ببرند، نتیجه‌ای جز این‌که مردم احساس کنند به شخصیت و شان آن‌ها توهین شده و سر لج بیافتند نخواهد داشت. وقتی فرد بدحجابی جریمه نقدی می‌شود یعنی می‌تواند بی‌حجابی‌اش را با پول بخرد. مدت‌هاست که می‌بینیم این شیوه‌های نادرست و مقطعی دیگر کارساز نیست.

برگردم به کمی عقب‌تر، کاش در کشورمان حجاب زوری نبود، بلکه یک موضوع قانونی و شفاف بود. به نظر من مشکل از وقتی شروع شده که راه حل‌ها و برخوردها سلیقه‌ای شده است و در مورد داشتن حجاب بین گروه‌های مختلف مردم تبعیض قائل شده. مثلا فقط مردم عادی باید حجاب‌شان را رعایت کنند و بازیگران در فیلم‌های سینمایی، جشنواره‌ها و... می‌توانند با سری نیمه لخت یا لباسی چسبان حضور داشته باشند. یا افراد بدحجاب که در بیشتر مواقع از نظر مامورین و مسئولان مجرم شناخته می‌شوند، زمان انتخابات یا راهپیمایی، به سلیقه صدا و سیما می‌شوند حماسه ساز و لنز دوربین‌ها روی این افراد زوم می‌کند! حتی در دانشگاه‌ها هم نگهبان جلوی در به هرکسی که بخواهد تذکر می‌دهد و به بعضی دیگر نه.

در حقیقت می‌توان گفت قانون دقیق و درستی در مورد رعایت حجاب نداریم و اوج هنر مسئولان برای ترویج حجاب، گشت ارشاد بوده است! که نزدیک فصل تابستان و آغاز مسافرت‌ها سر و کله‌شان پیدا می‌شود و چند جمله تذکر که صرفا در حد شعار و نوشته روی دیوار بعضی از مغازه‌ها قاب شده است و بنرهایی که به دستور و اجبار اماکن یا هر سازمان دیگری در ورودی تعدای از فروشگاه‌ها نصب شده.

هر وقت قانون دقیقی برای رعایت حجاب داشتیم که برای همه افراد و در همه موقعیت‌ها لازم الاجرا باشد، آن زمان می‌توان از مردم انتظار داشت که طبق قانون عمل کنند و حتی اگر به آن اعتقاد ندارند، احترام آن را حفظ کنند و تن به اجرای آن بدهند و در صورت عمل نکردن به آن پی مجازات‌های مشخص شده برایش را به تن بمالند. در غیر اینصورت شاید تا زمانی که مردم و حتی مسئولان، دقیقا تکلیف خودشان را در مورد حجاب ندانند و تبعیض را احساس کنند، اوضاع به همین صورت خواهد بود و دور از انتظار نیست که حتی بدتر هم بشود، حالا هر چقدر هم که اسامی و عنوان‌ها عوض شود و مثلا گشت ارشاد بشود گشت امنیت اخلاقی آن هم به شیوه نامحسوس.

 

برچسب ها
نظرات کاربران
کد امنیتی
Snow_Queen
Snow_Queen
٩٥/٠٢/١٣
١
٠
اولن که با 905 متنتون موافقم ولی فک کن یه جمله رو اشتباهی نوشتید" ای کاش حجاب در ایران زوری بود" کاملن در تضاد با متن بود فک کنم
علیرضا
علیرضا
٩٥/٠٢/١٣
١
٠
منم همین حس رو داشتم! به نظرم اونجا باید اینجوری میبود "ای کاش حجاب در ایران آزاد بود" تا بقیه جمله باهاش بخونه.
میرزا
میرزا
٩٥/٠٢/١٣
١
٠
احتمالا «نون» اولش افتاده و بوده «زوری نبود» البته به قرینۀ همان جمله در پاراگراف دوم.
Snow_Queen
Snow_Queen
٩٥/٠٢/١٣
٠
٠
فک کنم حرف میرزا درست باشه!دومن سانسورچیا یه قسمت نظرمو سانسور کردن !!! :| این بود عارمانهای ما جیم؟:|
maede
maede
٩٥/٠٢/١٤
٠
٠
بله حق با آقای میرزاست :) شما هم خودت سانسورو رو نظذت اعمال کن دوباره بگو :)
Snow_Queen
Snow_Queen
٩٥/٠٢/١٤
٠
٠
عزیزم راجبه گشتای امنیت اخلاقی بود!!که سانسورش کردن بنویسم باز سانسورش میکنن خب :(
maede
maede
٩٥/٠٢/١٤
٠
٠
در لفافه بگو که سانسور نشه :)
محمد-۱۵۱
محمد-۱۵۱
٩٥/٠٢/١٣
٠
٠
مسئله ی حجاب،مسئله ای نیست ک با گشت ارشاد و جریمه ی نقدی و ...حل بشه.اینجور موضوعات باید فرهنگ سازی بشن و این فرهنگ سازی از درون خانواده شروع میشه و باید در مدارس و رسانه ها تکمیل بشه.ولی متأسفانه فرهنگ سازی تو کشور ما کلمه ی خنده داریه و کسی بهش توجهی نداره. وقتی بازیگران و افراد شاخص،با اون وضع حجاب تو انظار میان،چه انتظاری از مردم عادی داشته باشیم؟اونا مثلا قشر با فرهنگ و باسوادمون هستن خیر سرشون :) امیدوارم فرهنگ سازی در این مورد شروع بشه حداقل :)
maede
maede
٩٥/٠٢/١٤
٠
٠
فکر نمی کنم با فرهنگ سازی هم درست بشه!خیلی از مدارس هستن که دارن کارایی واسه ترویج حجاب می کنن اما اونی که قبولش نداره،نداره دیگه و تازه شاکی میشه.یا مثلا خیلی از خانواده ها همه اعضای خانواده با هم هم عقیده نیستن و تربیت و...یکی بوده ولی یکی از بچه ها مثلا فازش متفاوته.
هاچ
هاچ
٩٥/٠٢/١٣
١
٠
کاش فقط یکم رغبت واسه گفتن نظرم داشتم. بدون اینکه قضاوت بشم. بدون اینکه مورد هجوم آدمای افراطی قرار بگیرم. کاش میشد آدم آزاد باشه برای صحبت کردن.
دخترخاصــ
دخترخاصــ
٩٥/٠٢/١٣
١
٢
هااااچیییی! کجاااااییییی؟؟؟! خوبییییی؟؟؟
Snow_Queen
Snow_Queen
٩٥/٠٢/١٣
٢
٠
حالا اینارو ول کن کاش میشد نظرامونو سانسور نکنن :|
z_amini
z_amini
٩٥/٠٢/١٤
١
٠
حرص نخور snow :)))))
maede
maede
٩٥/٠٢/١٤
٢
٠
عه هاچ!بگو دیگه!تو که به کسی کاری نداشتی تظرتو میگفتی :)
Mahdiyar_m.toosi
Mahdiyar_m.toosi
٩٥/٠٢/١٤
٠
٠
قانون حجاب قانون خداست. مثل قانون نماز و روزه. جالب نیست که احکام قانون بشن. احکام باید اعتقاد بشن. اگه جون های جامعه نماز نمیخونن، روزه نمیگیرن و حجابشون بده، به فکر درست کردن اعتقاد باشیم. از اون ور بزاریم هرکس دوست داشت نماز بخونه. هرکس دوست داشت حجاب داشته باشه. ولی منِ تو تبلیغ احکام دینم کوتاهی نکنم.
maede
maede
٩٥/٠٢/١٤
٠
٠
بله درسته،ولی نه فقط حجاب،خیلی از احکام قانون هم هستن.
حمید
حمید
٩٥/٠٢/١٤
٠
٠
اینجا رو داشته باش (کاش در کشورمان حجاب زوری نبود ) حالا بیا اینجا ( و حتی اگر به آن اعتقاد ندارند، احترام آن را حفظ کنند و تن به اجرای آن بدهند و در صورت عمل نکردن به آن پی مجازات‌های مشخص شده برایش را به تن بمالند.)این همون می شه یعنی زوری ، نظر شما کاملا متین و زیبا ، حالا نظر من چیه ، نظر من اینه که سطح فکر مون رو یه خرده ببریم بالا ، خیلی هم نه ها ! یه خرده ! بعدش یه فکری به حال طراحی های لباس بکنیم ، این شعر هم از بابا طاهر که بنده خدا اون زمان چقدر دلش پر بوده!!!! تکیه منمای به حسن و به جمال ای دختر/ سعی کن در طلب علم و کمال ای دختر ///// ذره ای عقل اگرت در وسط مغز بود / به که در کنج لبت دانه خال ای دختر ///// بی هنر نیست موثر صفت غنج و دلال / با هنر جلوه کند غنج و دلال ای دختر//////// من دیگه حرفی برای گفتن ندارم!!!!!
maede
maede
٩٥/٠٢/١٤
٠
٠
"این همون می شه یعنی زوری" من حرفم اینه کاش حجاب زوری نبود ولی حالا که هست،این وضعیت و این برخوردهای سلیقه ای،تبعیض هایی که بین مردم قائل میشن و گیجشون می کنن و......نباشه.
z_amini
z_amini
٩٥/٠٢/١٤
١
٠
یادمە یە دبیر دینی داشتیم،میگفت؛اگە دختر تو خونە راحت باشە،برە بیرون،بگی باحجاب باش انقدر سختش نیست. راست میگفت.ما تو خونە مون راحت نیستم.اون حس خونمایی در ما جمع میشە.میریم بیرون،گاهی دور از چشم خانوادە،یە چیزی میشیم کە خودمونم باورمون نمیشە.
maede
maede
٩٥/٠٢/١٤
٠
٠
یعنی چی شما تو خونه راحت نیستین؟
Miss_shqyq
Miss_shqyq
٩٥/٠٢/١٤
٠
٠
فکر کنم منظورشون اینه که مثلا اگر توو خونه به عنوان یه دختر برای ارضای غریزه ی خودنمایی و زیبا بودن بخوای یه کارایی بکنی یه برچسب بی حیایی چیزی میخوری و به جای آخی چه خوشگل شدی جمله ی «خیره به سلامتی جایی تشریف میبرید این همه چیتان پیتان کردین» رو میشنویم.:))) و ترجیح میدیم دیگه ازین جور ذوق ها نکنیم.
Miss_shqyq
Miss_shqyq
٩٥/٠٢/١٤
٠
٠
با اینکه حجاب به صورت یک قانون شفاف بشه و کاملا حدودش مشخص بشه موافقم،ولی این خیلی آرمانیه و یه چیزی توو مایه های پوشوندن لباس فرم به مردم توو خیابونه.هرکس تیپ و روحیه خودشو داره،واسه همین اگر چنین اجبار قانونی شفافی داشته باشیم احتمالا مردم به هفته نکشیده به تنگ میان.ولی اینکه الان چاره چیه؟...خشت اول گر نهد معمار کج... ما الان دیگه رسیدم به ثریا،دیوار فرهنگ و فکر ملتو از کجا بکوبیم بیایم بالا که راست بشه؟...
maede
maede
٩٥/٠٢/١٤
٠
٠
شاید خیلی هم آرمانی نباشه و ممکن باشه چون این وضعیت الان هم واقعا خوب نیست و مشکلی رو حل و حتی کم نکرده.
Miss_shqyq
Miss_shqyq
٩٥/٠٢/١٤
٠
٠
با قانون نمیشه حجاب زهرایی تن مردم کرد.جز بی حرمت کردن حجاب و ضربه ی به اسلام کاری نمیکنن.پیامبرشم هیچوقت چیزی رو اجبار نکرد. حجاب یک اعتقاده.باید زور رو کنار بگذارند و روی اعتقادات کار کنن.اگر حرفی حق باشه،مقبول ذات حق پذیر واقع میشه کما اینکه از ویژگی های فطرت انسان حق طلبی و حق پذیریه.این چیزایی که مردم میپوشن توو بازار های همین کشوره از خارج که شخصا وارد نمیکنن.حکومت اگر قصد اصلاح داره بازار رو کنترل کنه،روی روش های موثر جذب مردم به دین کار کنه،روی بالا بردن عزت نفس و ارزشمندی توو بانوان کشور تمرکز کنه که طرف خودش ترغیب شه خودشو بپوشونه ...ولی آقایون چیکار میکنن؟اوج خلاقیتشون اینه که چندتا کماندو ی مسلح به باتوم و غیره با چادر بذارن سر خیابونا و با یه بی حجاب مثل یک جانی برخورد کنن و آبروشو بریزن.که اگه یه درصد اعتقاد و پایبندی به دین داشته باشه همونم از دست بده.واقعا جای تاسف داره.
maede
maede
٩٥/٠٢/١٤
٠
٠
دقیقا موافقم با حرفت،اینطوری اعتقاد مردم درست نمیشه...
alireza_kh
alireza_kh
٩٥/٠٢/١٤
٠
٠
وقتی اوضاع حجاب و پوشش را در ایران می‌بینم با خودم فکر می‌کنم ای کاش حجاب در ایران زوری بود؟؟؟؟؟
maede
maede
٩٥/٠٢/١٤
٠
٠
ن جا افتاده!!
alireza_kh
alireza_kh
٩٥/٠٢/١٤
٢
١
اصلا باید یه برخورد قاطعانه ای با این بی حجابا و بد حجابا بشه، اینطوری که نشد عمل! اینطوری که نشد برخورد! این همه کشور معمور و آبادمون زلزله میاد همش تقصیر این بی حجابا و بد حجاباست هر چی کم آبیه تقصیر همین بی حیاهاست، چقدر در رسانه ها بگن آب هست ولی کم است چرا پس حجابتون رو درست نمیکنید؟؟؟؟ ، چرا آخه؟ این همه اختلاس فکر کردید برای چیه؟ بخاطر همین بد حجابایی که شهر رو خراب کردن، چرا جوونا بیکارن ؟؟ چون اونا بی حجابن والا که بحمدالله در این مملکت چیزی که زیاده کاره و شغل، همین دیروز رفتم نونوایی میگم آقای دو تا کنجدی میگه میشه چار تومن میگم چرا گرون شده ؟ میگه بخاطر اینکه بی حجاب تو این مملکت زیاد شده، رفتم سوار تاکسی خطی بشم مسیر 1000 تومنی رو ازم 2500 گرفته میگم چرا 2500 میگه بخاطر بی حجاباست، ما همه جامون بی ایراده فقط هر چی مشکل اقتصادی و آفته در این مملکت از این بی حجابای بی دین و ایمونه :| مورد داشتیم گفتن یکی از دلایل عدم عمل کردن آمریکا به برجام همین بی حجابان ... یه مورد دیگم داشتیم در حومه ی شهر گفتن بی حجابی عامل بارون نباریدنه از فرداش اینقدر بارون اومده که کلا خودش با بیژامه میومده بیرون :)
maede
maede
٩٥/٠٢/١٤
٠
٠
بله خب این دیدگاه هم درست نیست و همون شوخیه...
z_amini
z_amini
٩٥/٠٢/١٤
١
٠
maede !من جمله مو تصحیح میکنم.تو خونه دیده نمیشن.مورد توجه قرار نمیگیرند.البته همیشه اینطوری نیست.ولی عموما برای خود نمایی و دیده شدن بدحجابن.برای اینکه بگن،وای چه زیبا.
maede
maede
٩٥/٠٢/١٤
٠
٠
به نظرمن آخه این که آدم جلوی اعضای خانواده زیبا باشه فرق داره با اینکه تو خیابون جوری راه بره که خیلیا بهش توجه کن و تحسین آمیز نگاش کنن.یعنی میگم جنس این دوتا تعریف فرق میکنه و جایگزین هم نمیشه که بگیم کسی که تو خانواده زیاد ازش تعریف کنن دیگه تو خیابون تیپای آنچنانی نمیزنه.یعنی شاید بشه بهش گفت تحسین و تعریف اجتماعی!
Miss_shqyq
Miss_shqyq
٩٥/٠٢/١٤
٠
٠
خانم مائده،بنظر من فرقی ندارن،اینجوری فرقی ندارن که وقتی کسی توو خانوادش از نظر اینکه تحسین و تعریف تمجید بشنوه اغنا بشه،خانوادش بهش بگن دوسش دارن،خیلی با ارزشه،خیلی شانش بالاست،واقعا انقدر اغنا میشه که دیگه دوست نداره خودشو بکشه پایین و از خیابونا تحسین مردمو جمع آوری کنه...حتی توو مسائل تربیتی یه روش موثر تربیت دخترها همینه. ببخشید که من انقد اظهار نظر میکنما:))))
maede
maede
٩٥/٠٢/١٤
٠
٠
نه خیلی خوبه که نظرتو میگی،ممنونم :) آخه اون فرد که فکر نمیکنه ارزش خودشو آورده پایین!میگه دوست داره زیبا باشه.قطعا موثر هست و خوبه اما من معتقدم که جایگزین نمیشه.
ma_behzadi
ma_behzadi
٩٥/٠٢/١٤
١
٠
این مشکلات از جایی شروع میشن که تکلیف ما با حجاب مشخص نیست ... اعتقاد یا قانون؟ اگر حجاب فقط و فقط اعتقاد قشر عظیمی از جامعه است چه دلیلی برای اجبار آدم های دیگر با اعتقادات مختلف وجود دارد ؟ اون هم اجباری که اکثرا با توهین و تحقیر همراهه!!! آیا خود این اجبار به معتقد شدن نتیجه عکس نمیده ؟ یا همین اجبار به احترام گذاشتن به اعقتاد دیگران باعث بی احترامی خودآگاه نمیشه و نشده ؟ آیا همین نگاه صرفا اعتقادی به حجاب باعث نشده که خیلی ها در همین جامعه به خودشون اجازه دخالت در روزمره ترین و خصوصی ترین امور دیگران رو بدن ؟ و آیا بیشترین فشار این نوع نگاه روی خانم ها نبوده ؟ و چقدر این جمله شما عجیبه که " ای کاش حجاب در ایران زوری بود " با تمام تفاسیر بالا آیا وجود گشت ارشاد و گشت نامحسوس وجود حراست در دانشگاه ها ... انواع قضاوت ها و انواع لجبازی هایی که این روزها از جبهه ی مقابل همین آدم ها اتفاق میفته نشانه ی اعمال چیزی به غیر از زوره ؟ ای کاش و ای کاش که حجاب در ایران یک قاون با مرزهای مشخص بود و اگر هست آیا دخالت های بی مورد کسانی که مجری قاون نیستند خلاف این را ثابت نمیکند ؟ و یا وجود باد و طوفان ها و بلایای طبیعی که به گفته " برخی " تنها دلیلش عدم اجرای تنها یک قانون است ؟
maede
maede
٩٥/٠٢/١٤
٠
٠
اون یه اشتباه تایپی بود و در واقع منظورم اینه کاش زوری نبود!منم دارم همینو میگم اگه به قول شما حالا که حجاب تو ایران یه قانون با مرز مشخص نیست پس این شیوه ها و برخوردهاهم جواب نمیده.
maeadeh_sh72
maeadeh_sh72
٩٥/٠٢/١٤
١
٠
واقعا تبعیض گذاشتنو واضح میش دید عالی بود
maede
maede
٩٥/٠٢/١٤
١
٠
و متاسفانه این تبعیض چه تبعات بدی داشته...ممنونم
کولاک
کولاک
٩٥/٠٢/١٤
٠
١
من از گشت ارشاد متنفرم. نیمدونم راه حل چیه چون موضوع بسیار بسیار پیچیده ایست. اما مطمئنم گیر دادن به جوون مردم خیلی زشته.
maede
maede
٩٥/٠٢/١٤
٠
٠
آره این یکی که اصلااا جواب نداده!!
n_nikbonyad
n_nikbonyad
٩٥/٠٢/١٤
١
٠
کاش یه چیزی هم بود که حجاب واقعی ها رو از حجاب مصلحتی ها مشخص میکرد. مثلا یه آنزیمی توی بدن بود که رنگ رو تغییر میداد و دو رو ها رو سیاه میکرد. کاش...
maede
maede
٩٥/٠٢/١٤
٠
٠
حجاب مصلحتی رو خوب اومدی :) واقعا همینطوره.کاش افرادی که ظاهر و باطنشون یکی بود مشخص میشدن.
Miss_shqyq
Miss_shqyq
٩٥/٠٢/١٤
١
٠
شاید هنوز راهکار عملی واسه مشکل بی حجابی پیدا نکرده باشن.ولی مثل روز روشنه که یقینا راه حلش این اجبار و تذکرات خیابونی نیست. که اونا اینو از من و شما هم‌ بهتر میدونن،فقط به نظر میاد صلاح در اینه که اینجوری مردم رو درگیر کنن و از مسائل و مشکلات اساسی کشور دور نگهشون دارن.
maede
maede
٩٥/٠٢/١٤
٠
٠
سرگرم کردن مردم...اینم حرفیه :)
translator
translator
٩٥/٠٢/١٤
١
٠
جی بگم... با اینکه قانون باید درست و مشخص باشه تا مردم بدونن و بهش احترام بزارن و پی عواقبش باشن موافقم.حالا از حق نگذریم ماها دارای چشمان سفیدی هستیم که گشت و پدرجدش هم که بیاید،باز هم کارخود را میکنیم عینا دارین میبینین.پس کسی که بخواد حجاب نداشته باشه از کسی نمیترسه و گار خودشو میکنه
Nasrin-A
Nasrin-A
٩٥/٠٢/١٤
١
٠
به نظرم ما توی معضل بی حجابی هم گرفتار همون چیزی شدیم که توی قانون های دیگر جامعه گرفتارش هستیم! اصولا ما بازوی بازدارنده ی قوی نداریم قانون توی کشور ما از کاغذ بیرون نمیاد اصولا ضمانت اجرایی نداره. من تو یه کتابی میخوندم حتی داشنگاه های آمریکا هم قوانین خاصی برای حجاب دانشجوها دارن دخترها حق لاک زدن دامن کوتاه پوشیدن و پسرها حق پوشیدن یه سری لباس ها رو ندارن. منتها همون طور که مائده گفته ما تکلیف مون با حجاب رئوشن نیست. ما اصل دین رو ول کردیم چسبیدیم به فرعیات. جوونی که از خود دین بیزاره چطور میتونه حجاب اجباری رو تحمل کنه؟ اونقدر به اسم دین به ریشه ی دین زدیم که جوان ایرانی حاضر نیست هیچ رقمه دور و بر مسائل اعتقادی بگرده. خانه از پایبست ویران است....
k_koolak
k_koolak
٩٥/٠٢/١٥
٠
٠
متاسفانه دقیقا این طوره.
PATRICK_S
PATRICK_S
٩٥/٠٢/١٥
٠
٠
ممنون از مطلبتون ولي كل موضوع همش برميگرده به نماز نخوندن و قرآن نخوندن يا خوندن قرآن بدون دقت به معناست.مشكل اينجاست شايد بي ربط برسه و منشا مشكل هميجاست
مهدی معتمدی
مهدی معتمدی
٩٥/٠٢/١٦
١
٠
یعنی مردم خودشون عقل ندارن که چی براشون خوبه و چی بد آیا؟؟!
saleheh_3274
saleheh_3274
٩٥/٠٢/١٦
٠
٠
چند روز پیش فیلمی در یکی از کانالای تلگرام دیدم که واقعا جای تاسف داشت گشت ارشاد ی دختر بد حجاب و جوری با دستبند روی اسفالت میکشید و مینداختش تو ون که انگار جاسوس اسرائیلی گرفته به همون خدایی که میپرستیم این راهش نیست همون اقایی که دختر بیچاره رو با دستبند میکشیدم نا محرمه اینطوری بیشتر حرمتا از بین میره هنوز صدای جیغای دختر توی گوشمه
پربازدیدتریـــن ها
شعری سروده خودم

بعد تو

٩٥/٠٩/١٣
شعری سروده خودم

شاید دلیل خلقتت آغوش باشد!

٩٥/٠٩/١٣
شعری سروده خودم

سکوت پاییزی

٩٥/٠٩/١٤
امان از این همه ناهماهنگی

یک نفر با من هماهنگ شود

٩٥/٠٩/١٣
لطفا شفاف بگویید

مسابقه ی غسل

٩٥/٠٩/١٣
شعری سروده خودم

چشم هایم باز شد٬ دیدم کنارم نیستی

٩٥/٠٩/١٨
گیج شده ام

حال این روز

٩٥/٠٩/١٤
به دنبال آیه های عذاب

سید حسن آقامیری کیست؟

٩٥/٠٩/١٤
ترانه ای سروده خودم

دل بهونه گیر

٩٥/٠٩/١٥
عمق فاجعه

آرایشگاه

٩٥/٠٩/١٥
معرفی فیم دریا سالار

لطف خدا بود

٩٥/٠٩/١٤
داستان کوتاه

به همین سادگی / قسمت دوم

٩٥/٠٩/١٤
نامه ی کشف شده ی قدیمی ترین دانشجوی دانشگاه بیرجند

مجمع الأدبا

٩٥/٠٩/١٥
اندر حکایت آموزش مسائل جنسی به کودکان

بچه از کجا میاد؟

٩٥/٠٩/١٦
ترسیده ام انگار

دلم مى خواهد همه چيز را بسوزانم!

٩٥/٠٩/١٣
چرا همیشه همه چیز را آماده می خواهیم؟

دوستت دارم های ناگفته

٩٥/٠٩/١٥
باید بشوی همان آدم سابق

آفرینش برای خوب بودن

٩٥/٠٩/١٤
شعری سروده خودم

ناز نگاه

٩٥/٠٩/١٤
ترانه ای سروده خودم

تو خیالی...

٩٥/٠٩/١٦
اندر مصائب شغل من

پرنیا؟ پریا؟ پریان؟ پرنیان؟

٩٥/٠٩/١٣