تو کاری با دلم کردی که فکرشم نمی‌کردم!
مصاحبه با حدیث دهقان ترانه سرای جوان کشورمان درباره حال و هوای غمزده ترانه‌های امروزی

تو کاری با دلم کردی که فکرشم نمی‌کردم!

نویسنده : مائده کاشیان

بروید سراغ پلی لیست موبایل‌تان و به محتوا و مضمون آهنگ‌های‌تان با دقت گوش کنید. یا به موزیک‌هایی که در تاکسی و جاهای دیگر پخش می‌شود دقت کنید، انصافا چندتا از آن‌ها حرف از رفتن، خیانت، بی‌وفایی، تنهایی و شکست عشقی نمی‌زنند؟ احیانا اینطور نیستند که در ابتدای ترانه، خاطرات روزهای خوش را تعریف می‌کند و هرچه جلو می‌رود آن رابطه عاشقانه کمرنگ‌تر می‌شود و در پایان آهنگ هم که به جدایی و حسرت می‌رسد و یا اصلا از همان ابتدا شروع به توصیف و سختی روزهای بدون یار نمی‌کند؟ به نظر می‌رسد این روزها آنقدر محتوای آهنگ‌ها غمگین و فاز منفی است که حتی فردی هم که تا به حال شکست عشقی متحمل نشده باشد، حتی اصلا عاشق هم نشده، ناخودآگاه احساس می‌کند باید پای این موزیک‌ها برای فردی اشک بریزد و خلاصه حس شکست عشقی به او دست می‌دهد! به نظر شما این محتوای غمگین حاصل سلیقه مخاطب است، خواننده یا اصلا ترانه سراها؟

برای پیدا کردن جواب این سوال گفت و گویی داشتیم با ترانه سرایی که نامش را در تیتراژ بسیاری از سریال‌ها دیده‌اید و تا به حال با خوانندگانی مثل علی لهراسبی، میثم ابراهیمی و...کار کرده است. اولین ترانه‌ای که از حدیث دهقان شنیدیم «فاصله‌ها» بود که علی لهراسبی آن را برای سریال فاصله‌ها خواند و با استقبال زیادی رو به رو شد. آهنگ‌های گل نرگس، صدام کن، یکی همیشه هست، چشمامو بستم و خوشبختی که میثم ابراهیمی و علی لهراسبی خوانده‌اند، از دیگر آهنگ‌های معروفی هستند که حدیث دهقان ترانه سرایی‌اش را برعهده داشته.

+ به نظر شما چرا این روزها ترانه بسیاری از آهنگ‌ها غمناک است؟

- منشا خلق هر اثر هنری، اتفاقاتی ست که در جامعه می‌افتد و هنرمند معمولا از اتفاقاتی که اطرافش می‌بیند الهام می‌گیرد و بازآفرینی‌اش می‌کند. وقتی یک سری مسائل دارد در جامعه بیشتر می‌شود ناخودآگاه هنرمند هم در هر رشته هنری که دارد کار می‌کند، تحت تاثیر قرار می‌گیرد و مجبور می‌شود از آن حرف بزند، چون هست. فکر می‌کنم علت اصلی‌اش همین باشد.

+یعنی سلیقه مخاطب است؟

- نمی‌شود گفت صد در صد این است. چون خیلی از مخاطبانی که حتی توی این شرایط هستند هم ترجیح می‌دهند کارهای دیگری را گوش بدهند تا از موقعیتی که در آن هستند، فرار کنند. البته من فکر می‌کنم الان خیلی از کارها دارند به سمت شادتر بودن می‌روند. خیلی از سفارش‌هایی که می‌گیرم می‌خواهند که موضوع غمگین نباشد و حتی اگر غمگین است عاشقانه غمگین مثبتی باشد تا یک عاشقانه غمگین منفی.

+ این موضوع را در مورد چه تعداد از خواننده‌ها صحیح می‌دانید؟

- اکثر خواننده‌ها این‌طور هستند. من با خیلی از آن‌ها کار نکردم اما در ارتباط هستم و می‌بینم بیشتر دنبال کارهای مثبت هستند. اما در کل خاصیت شعر این است و شاعر اندوه درونش را بیرون می‌ریزد. به همین دلیل تعداد زیادی از کارها غمگین است و تا ابد هم این روند ادامه دارد و عوض نمی‌شود. اما در موزیک ترجیح خواننده‌ها و آهنگسازها مثبت بودن کار است.

+ «عاشقانه غمگین» با محتواهایی مثل خیانت، بی‌اعتمادی و... فرق می‌کند؛ نه؟

- چون متاسفانه خیانت در جامعه زیاد شده، خب این موضوع هم هست و تحت تاثیر فضای موجود، این کارها هم تولید می‌شود، چون مخاطب دارد و کسانی که در این شرایط هستند گوش می‌کنند. اما بیشتر ترانه‌ها را تشکیل نمی‌دهد و من دارم این روند مثبت را می‌بینم. شاید چون در جریان کار هستم متوجه می‌شوم و طول می‌کشد تا شما که مخاطب هستید تغییر را احساس کنید.

+ این روزها اوضاع ترانه را چطور می‌بینید؟ کیفیت ترانه‌ها چطور است؟

- یک بخش ترانه‌هایی هستند که باید روی ملودی بنویسی و چون ملودی وزن شکسته دارد، خیلی کوتاه و بلند می‌شود، دست و پای شاعر بسته می‌شود و چون اغلب هم ریتمیک و پر انرژی ست کار ساده می‌طلبد و مجبوری روی این ملودی کار سنگین و فاخر ننویسی. نمی‌توانم بگویم کیفیت ترانه پایین آمده، موزیک اینطور می‌طلبد. من خودم گاهی کارهایی را ملودی می‌نویسم که راضی‌ام نمی‌کند. اما وقتی قرار است ملودی روی ترانه بیاید این مشکلات وجود ندارد. البته جدا از روی ملودی ترانه گفتن، یک سری ترانه سراها کیفیت کارشان پایین است و فکر می‌کنم این وسط ترانه خیلی مظلوم واقع شده. چون به لحاظ مالی برای خیلی‌ها به صرف‌تر است که با این گروه کار کنند سطح کیفی ترانه را پایین می‌آورند.

+روند انتخاب یک ترانه برای تیتراژ سریال چطور است؟

- تیتراژ کلا فرق می‌کند. چون بیشتر تحت فشار هستی و مسئولیت‌هایی ایجاد می‌شود. ترانه باید با فیملنامه مرتبط باشد و علاوه بر خواننده و آهنگساز که باید کار را دوست داشته باشند، عواملی مثل کارگردان، تهیه کننده، صداوسیما که دست می‌برد توی ترانه هم اضافه می‌شوند که هرکدام می‌خواهند سلیقه خودشان را اعمال کنند. بعد هم چون تلویزیون است و مخاطبش عموم مردم هستند باز کار سخت‌تر می‌شود. وقتی برای یک خواننده ترانه می‌نویسی می‌دانی مخاطبش کیست و چه گوش می‌کند اما تلویزیون این‌طور نیست. باید کاری بنویسی که مخاطب عام و خاص را جذب کند.

+کار کدام ترانه سراها را می‌پسندید؟

- ترانه سرای خوب زیاد داریم. روزبه بمانی، حسین غیاثی، افشین مقدم، نرگس جعفری، مونا برزویی، مریم دلشاد و...

+ ترجیح می‌دهید بیشتر با خواننده‌های شناخته شده کار کنید؟

- اینکه با خواننده‌های شناخته شده کار کنی خیلی خوب است اما کار کردن با خواننده‌های جوان هم خاصیت خودش را دارد. چون وقتی کار موفق ارائه می‌دهی اگر خواننده معروف باشد نمی‌گویند شاید این کار باعث دیده شدن فلان خواننده شده، اما وقتی به خواننده‌ای که تازه  شروع کرده، یک کار موفق می‌دهی می‌تواند آینده‌اش را رقم بزند و آن وقت می‌توانی به خودت افتخار کنی که آنقدر کارم خوب بود که باعث شد این خواننده معروف شود. کار کردن با خواننده‌های تازه کار را دوست دارم.

+چه احساسی دارید وقتی خواننده‌ها ترانه شما را می‌خوانند و مردم با خودشان زمزمه می‌کنند؟

-اوایل خیلی هیجان زده می‌شدم اما دیگر برایم عادی شده. شاید باورتان نشود حتی وقتی خیلی از کارهایم وقتی منتشر می‌شود، دیگر گوش نکردم ببینم نتیجه کار با صدای این خواننده چطور شده! اما وقتی در تاکسی یا جاهای دیگر کار را  می‌شنوم یا کسی با خودش می‌خواند، همچنان برایم جذاب است، هیچ وقت عادی نمی‌شود و در هر حالتی که باشم ناخودآگاه حالم خوب می‌شود. چون متوجه می‌شوی هنوز این ارتباط بین تو و مخاطبت حفظ شده و هنوز کارهایت را دنبال می کنند.

+ از کارهای جدیدتان چه خبر؟

تعدادی تک ترک هست و در آلبوم چند تا از خواننده‌ها هم کار دارم. برای علی لهراسبی، فریدون آسرایی، علی عبدالمالکی، رضا صادقی، پویا بیاتی و برای تعدادی هم آلبوم اولی ترانه نوشته‌ام که زمان انتشارشان هنوز مشخص نیست اما همه این کارها تا پایان امسال منتشر می‌شود.

برچسب ها
نظرات کاربران
کد امنیتی
حسین مداحی
حسین مداحی
٩٥/٠١/٢٩
٣
٠
خخخخ. مضمون شعرای امروزی : « برو بی شعور کثافت دلمو شکوندی دیگه نمیخوام تو رو». دم ایشون گرم. شعراش واقعا خوبه.
sahar_kian
sahar_kian
٩٥/٠١/٢٩
١
٠
خیلی خوب شعرای امروزیو تو یه خط خلاصه کردین. سپاس گزارم D-:
maede
maede
٩٥/٠١/٣٠
٠
٠
امیدوارم زودتر اون روند مثبتی که خانوم دهقان گفتن رو ببینیم :) بله،موافقم،ممنون :)
sahar_kian
sahar_kian
٩٥/٠١/٢٩
٠
٠
ممنون مائده عزیزم. چقدر بد تا حالا نمیشناختم ترانه سرای آهنگ خاطره انگیز فاصله ها رو...و چه خوب که باعث شدی بشناسم و کلا تو کاور آهنگا به اسم ترانه سرا دقت کنم...
maede
maede
٩٥/٠١/٣٠
٠
٠
آره حتما به اسم ترانه سراها توجه کن و کاراشونو با صدای خواننده های مختلف دنبال کن.ممنون از تو سحر جان،خوشحالم که دوست داشتی :)
یاسون هستم :)
یاسون هستم :)
٩٥/٠١/٢٩
١
٠
چه گزارش خوبی بود :) دست‌تون درد نکنه. من که هنوزم میگم کارای «افشین یداللهی»، بین بقیه ی ترانه سراهای داخلی، واقعا خاص و تکه :) مثلا همون ترانه ی تیتراژ مدار صفر درجه :)
maede
maede
٩٥/٠١/٣٠
٠
٠
ممنونم،نظر لطف شماست:) ایشون که عالی هستن،اما من کارای روزبه بمانی و حسین غیاثی رو هم می پسندم :)
Nahid.R.05
Nahid.R.05
٩٥/٠١/٢٩
٠
٠
اصلا ترانه های شکست عشقی گوش نمیدم. همون ترانه های قدیمی خوبه ترانه های دهه پنجاه به قبل. ممنون از مصاحبه.
maede
maede
٩٥/٠١/٣٠
٠
٠
به نظرم درسته که از ارزش آهنگای قدیمی چیزی کم نشده و هنوزم دوست داشتنی هستن اما الان هم ترانه و آهنگ خوب کم نداریم و خوبه که گوش کنیم.تشکر :)
Hamid_Bozorgvari
Hamid_Bozorgvari
٩٥/٠١/٣٠
٠
٠
کاملا مفهموم این جملات رو میشناسم ... شبیه مطلبی که یکسال پیش نوشتم ... البته این خیلی بهتر بود
maede
maede
٩٥/٠١/٣٠
٠
٠
مطلب شما رو خوندم :) حق با شماست امیدوارم کارای سطح پایین بعضی از ترانه سراهای تازه کار و شاید نابلد گوش مخاطب رو به این نوع ترانه ها عادت نده و خوبه که توجه کنیم داریم چی گوش می دیم.ممنون از نظرتون
لیلی رضایی
لیلی رضایی
٩٥/٠١/٣٠
٠
٠
نه به اهنگ ایرانی
maede
maede
٩٥/٠١/٣٠
٠
٠
البته به نظرمن این نگاه مطلق و منفی هم درست نیست،موزیک خوب ایرانی زیاده :)
atefe
atefe
٩٥/٠١/٣٠
٠
٠
سلام مائده جون.چقدر خوب کردی با یه شاعر مصاحبه کردی مخصوصأ که ایشون خانومم هستن.واقعأ وقتی یه آهنگی خونده میشه معمولا این خواننده ی آهنگِ که به چشم میاد و عواملی مثلِ شاعر و آهنگ ساز و....دیده نمیشوند یا کمتر دیده میشوند.ممنون از از ریزبینی شما...
maede
maede
٩٥/٠١/٣٠
٠
٠
سلام عزیزم.دقیقا همینطوره.شاید از یه ترانه ای خیلی خوشمون بیاد و با خومون بخونیمش اما هیچ وقت دقت نکرده باشیم کی این ترانه رو گفته!خوبه که خوشت اومده :)
m.shiezadeh
m.shiezadeh
٩٥/٠١/٣٠
٠
٠
من یه همکلاسی توی دانشگاه داشتم که برای آهنگ های رپ متن می نوشت :)) آقووو خیلی خوب بود! خیلی می خندیدیم! خخخ جدا نوشتن متن های معنادار و خوب کار هرکسی نیست :) // مرسی مائده جان :)
maede
maede
٩٥/٠١/٣٠
١
٠
رپ که دیگه هیچی!واقعا به جز چندتا رپر خاص،اکثرا هرچی به دستشون میاد رو به هم وصل می کنن و می خونن!!ممنون از نظرت :)
النازی ام
النازی ام
٩٥/٠١/٣٠
٠
٠
خیانت؟ منظورشون ازخیانت چی بوده؟؟
maede
maede
٩٥/٠١/٣٠
٠
٠
یعنی خیانت دیگه!یعنی نبود وفاداری تو عشقای امروزی!
elnazi
elnazi
٩٥/٠٢/٠١
٠
٠
این عشقای امروزی عشق نیستن مائده جان :) هوسن :) خسته نباشی ..
admincheh
admincheh
٩٥/٠١/٣٠
٠
٠
البته من موافق این نیستم که الان محتوای ترانه غمگین و اینا نداریم ، اگر مقایسه ای باشه این روند بیشتر شده . منم ترانه سرای احسان خواجه امیری یعنی روزبه بمانی و افشین یداللهی رو خیلی دوست دارم خیلی خاص می نویسن. امیدوارم خانم دهقان در ترانه سرایی موفق شن و تو در کارت مائده:)
maede
maede
٩٥/٠١/٣٠
٠
٠
آره نظر منم همینه و آهنگای غمگین واقعا زیاد شدن،امیدوارم همونطور که گفتن از این به بعد اوضاع فرق کنه.ممنون پاییزجان :)
niloufarB
niloufarB
٩٥/٠١/٣٠
٠
٠
خانوم دهقان عالی، بی نظیر و بسیار مهربان هستن.. ازینکه من رو از مصاحبه با ایشون مطلع کردین ممنونم!مصاحبه ی خوبی بود..(؛ به قول عزیز دلم حدیث دهقان امیدوارم دوست داشته باشیدش..(:
maede
maede
٩٥/٠١/٣٠
٠
٠
ممنون از نظرت دوست عزیز :)
zakhar
zakhar
٩٥/٠١/٣٠
٠
٠
چال گونه هم که دارن! =)
maede
maede
٩٥/٠١/٣٠
٠
٠
بله!البته اصل مطلب چیز دیگه ای بود ها!
mahtab.a.l
mahtab.a.l
٩٥/٠١/٣٠
٠
٠
ممنون از مصاحبتون..عالی بود..خانوم دهقان کارشون عالیه..همه ی آهنگایی که واسه علی لهراسبی نوشتن بینظرن و خیلی دوسشون دارم
maede
maede
٩٥/٠١/٣١
٠
٠
بله همینطوره :) ممنونم که خوندین :)
dr.3ra
dr.3ra
٩٥/٠١/٣١
٠
٠
سلام.ممنون ولی ای کاش که ازشون میپرسیدین که از کجا باید شروع کرد! من یه سالی هست که ترانه میگم(البته بی آموزش و کاملا ذاتی:) ) ولی نمیدونم باید چکار بکنم برای شروع/لطفا راهنماییم کنید
maede
maede
٩٥/٠١/٣١
٠
٠
پرسیدم،ایشون گفتن مطالعه داشته باشین،صبر،حوصله و تمرین.عجله نکنید که تا ترانه نوشتین دنبال یه نفر باشین بدین ترانه رو بخونه،چون شاید حتی زیر استاندارد هم نباشه.بعد از مدت مثلا یکسال که نوشتین خودتون متوجه میشین کدوم کار خوبه و کدوم بد.کارگاه های ترانه هم گفتن تا حالا خودشون نبودن که ببینن چطور تدریس می کنن اما برای شروع میتونین تو کارگاه ها هم شرکت کنین.موفق باشی :)
صـ آ ل ح
صـ آ ل ح
٩٥/٠١/٣١
٠
٠
ممنون از مصاحبه، واقعا خوب بود و البته اینکه سراغ یه ترانه سرا رفتين، چون بسیار گمنام و مظلوم هستن در جامعه موسیقی... یکی از عوامل افت ترانه همین خطوط قرمزی هستن که ناخودآگاه تو ذهن هنرمند قرار ميگيره و خلاقیت رو سلب میکنه (خودم يه متن طنز در رابطه شعر و سانسور داشتم) بستن دهن سانسورچي هم کار بسيار سختيه...
maede
maede
٩٥/٠١/٣١
٠
٠
بله واقعا خیلی وقتا شده ترانه ای رو دوست داشتیم اما دقت نکردیم کی اون ترانه رو گفته.موافقم اینکه هی ترانه و شعر رو قیچی کنه قطعا تاثیر بدی رو کیفیتش میذاره
صـ آ ل ح
صـ آ ل ح
٩٥/٠١/٣١
٠
٠
مثلا به نسل طلایی ترانه سراها نگاه کنیم، واقعا افراد بينظيری هستن. ایرج جنتی عطایی، اردلان سرفراز، هما میرافشار، تورج نگهبان،شهیار قنبری، بیژن سمندر، زویا زاکاریان، محمد علی شیرازی، و... که خیلی از این افراد که ترانه های ماندگار این سرزمین رو خلق کردن آثار خیلی عاشقانه و غمگین و آثار بسیار شاد و پرانرژی داشتن، دلیلش هم اينه که فقط به ترانه فکر کردن،نه اینکه آیا مجوز میگیره یا نه، مثلا آثار یغما رو وقتی تيتراژ میگفت و همون زمان واسه اونور آبی ها هم شعر میگفت خیلی فرق دارن، یا همین روزبه بمانی که استعداد بينظيریه، وقتی آثار اونطرفی رو با آثار داخلیش مقایسه میکنیم تفاوت بزرگی حس میشه... در کل یکی از بزرگترین موانع بسته شدن فکر این هنرمندان عزیز هست. ممنون که پرداختین به این مسئله و ما رو با خالق خیلی از آثار دوست داشتنی مون آشنا کردین:) موفق باشید :)
maede
maede
٩٥/٠١/٣١
٠
٠
ترانه ها و اهنگای قدیمی که واقعا عالی و تکرار نشدنی هستن،اما من فکر میکنم الان یکم محدودیت ها رو برداشتن و کمتر سانسور تو ترانه ها اتفاق میفته و نسبت به قبل یکم اوضاع فرق کرده و شاید سختگیری کمتر شده.خوشحالم که مصاحبه رو دوست داشتین :) ممنون از شما :)
فرانک باباپور
فرانک باباپور
٩٥/٠١/٣١
٠
٠
واقعا ترانه هایی که معنی و مفهوم خوبی دارن قابل ستایش هستن اونم تو این زمانی که هرکسی هر چرت و پرتی رو بصورت ترانه میخونه! ترانه های علی لهراسبی رو دوست دارم :)
پربازدیدتریـــن ها
شعری سروده خودم

چشم هایم باز شد٬ دیدم کنارم نیستی

٩٥/٠٩/١٨
شعری سروده خودم

سکوت پاییزی

٩٥/٠٩/١٤
گیج شده ام

حال این روز

٩٥/٠٩/١٤
به دنبال آیه های عذاب

سید حسن آقامیری کیست؟

٩٥/٠٩/١٤
ترانه ای سروده خودم

دل بهونه گیر

٩٥/٠٩/١٥
عمق فاجعه

آرایشگاه

٩٥/٠٩/١٥
معرفی فیم دریا سالار

لطف خدا بود

٩٥/٠٩/١٤
داستان کوتاه

به همین سادگی / قسمت دوم

٩٥/٠٩/١٤
نامه ی کشف شده ی قدیمی ترین دانشجوی دانشگاه بیرجند

مجمع الأدبا

٩٥/٠٩/١٥
اندر حکایت آموزش مسائل جنسی به کودکان

بچه از کجا میاد؟

٩٥/٠٩/١٦
شعری سروده خودم

چشم هایت شبیه پاییزند...

٩٥/٠٩/١٨
چرا همیشه همه چیز را آماده می خواهیم؟

دوستت دارم های ناگفته

٩٥/٠٩/١٥
باید بشوی همان آدم سابق

آفرینش برای خوب بودن

٩٥/٠٩/١٤
دیکتاتوری دوست داشتنی

از دلخوشی تا دلبستگی

٩٥/٠٩/١٨
ترانه ای سروده خودم

تو خیالی...

٩٥/٠٩/١٦
شعری سروده خودم

ناز نگاه

٩٥/٠٩/١٤
ترانه ای سروده خودم

وقتی ستاره توی آسمونه

٩٥/٠٩/١٥
چند کلمه با عادل فردوسی پور که دیگر عادل نیست

ناعادل!

٩٥/٠٩/١٦
به دنبال یک مامن

اعتراف

٩٥/٠٩/١٨
خواب عجیبی بود...

تجربه مرگ در خواب

٩٥/٠٩/٢٠