من سیاسی نیستم؟!
جوان‌های امروزی؛ سیاسی یا سیاست‌زده؟!

من سیاسی نیستم؟!

نویسنده : محدثه عارفی

تلگرامم را باز کردم. و دیدم یک‌نفر اخبار و گزارش‌های سیاسی را گذاشته داخل گروه و حالا صدای همه در آمده که: «مگه اخبار مهم‌تری وجود نداره؟»، «این مطالب به ما چه ربطی داره؟» و مدیر گروه تاکید کرده که: «اخبار مرتبط بگذارید لطفا!» به اخباری که گذاشته بود نگاهی انداختم. از رابطه‌ی ایران و عربستان گرفته تا انتخابات مجلس شورای اسلامی. همه‌ از مواردی بودند که مستقیم یا غیر‌مستقیم بر روی زندگی ما اثر می‌گذارند، پس چرا این اخبار را برای یک گروه اجتماعی غیر‌مرتبط می‌خوانیم؟

از رفتن به خصوصی اعضای گروه گپ و گفت را آغاز کردم. گپ و گفتی درباره میزان مشارکت در سیاست‌های جاری کشورمان، از رفتن به همایش و سخنرانی گرفته تا خواندن اخبار و دادن رای در انتخابات و خواستم دلایل‌شان را برای شرکت یا عدم علاقه به حضور در این عرصه عنوان کنند. 

 

تریبون آزاد است، صدای ما را از بین جوانان می‌شنوید

|| نظری ندارم!

از هدی شروع می‌کنم. تا اسم سیاست را می‌آورم. می‌نویسد: نظری ندارم. برو سراغ دانشجوهای اقتصاد و حقوق و جامعه‌شناسی! سیاست را به آن‌ها واگذار کردم. می‌پرسم: یعنی تو عضو این جامعه نیستی؟ تند تند شروع می‌کند به تایپ کردن: تا جایی که به من مربوط باشد شرکت می‌کنم. مثلا اگر سیاست روی اینترنت اثر بگذارد حتما پیگیری میکنم ولی غیر از این‌ها به من چه ربطی دارد! توی انتخابابت هم به نظرم هرکس انتخاب شود باز اوضاع هیچ تغییری نمی‌کند. به نظرم کاندیدها هیچ فرقی با هم ندارند!

|| با شعار نمی‌توان قضاوت کرد

زهرا می‌نویسد که: به اخبار اعتماد ندارم. بحث‌های سیاسی خسته کننده هستند و تنها اطلاعم از سیاست به دلیل طنز‌های خبری است. مدتی علاقه داشتم از سیاست سر در آورم ولی دیدم در این جریان‌ها هر روز یک چهره‌ی مورد اعتماد خراب می‌شود یا به قول معروف تو زرد از آب در می‌آید. ضمن این‌که افراد زیاد شعار می‌دهند و با این حجم از دروغ و شعار نمی‌توان درست قضاوت کرد، پس ترجیح می‌دهم کلا بی‌خیال شوم.  

|| سرم به کار خودم است! 

عاطفه دانشجوی حقوق است. دانشجوی حقوقی که در جواب همه سوال‌هایم فقط یک جمله می‌نویسد: اساتیدم گفتن یه دانشجوی حقوق، باید سرش تو کار خودش باشه. دردسر میشه برام. میفهمی که!

|| نه اصلاح طلبم؛ نه اصول گرا؛ می‌توانم باشم؟

فهیمه می‌نویسد: در کشور ما فقط دو حزب داریم. اصلاح‌طلب و اصول‌گرا، که من جزء هیچ‌کدام نیستم چون به هر دو نقد وارد است. علاوه بر این، سیاست عرصه پیچیده‌ای است. خیلی باید مواظب بود اگر وارد این عرصه شدی اخلاق را زیر پا نگذاری که متاسفانه الان خیلی دیدم که این اتفاق می‌افتد برای همین یک جورهایی دل‌زده‌ام و همیشه اخبار سیاسی را به عنوان یک آدم بیرون‌ از گود، پیگیری می‌کنم ولی در آن مشارکت ندارم. 

|| برای تغییری کوچک، به کوچکی خودم

فاطمه نظری متفاوت به چند نفر قبلی دارد. او می‌گوید که ما به عنوان یک ایرانی می‌توانیم در جامعه تغییر ایجاد کنیم. می‌گوید هر کاری در عرصه سیاست مستقیما بر روی کیفیت زندگی اثر می‌گذارد. او معتقد است ما باید به اندازه‌ی خودمان نظر بدهیم و بدانیم که نتیجه‌ی تصمیمات کوچک‌مان در نهایت یک تغییر بزرگ می‌شود. 

|| از دکتر شریعتی یاد گرفتم

نجمه در تمام عرصه‌های سیاسی مشارکت دارد. دلیلش را هم آشنایی با شخصیتی مبارز مثل دکتر شریعتی و الگو دانستن ایشان می‌داند. می‌گوید همانطور که ایشان نسبت به اتفاقات و ظلم‌های اطرافشان بی‌تفاوت نبودند ما هم باید بتوانیم حق و باطل را در زمان خودمان تشخیص دهیم و از جریان اتفاقات اطراف‌مان آگاهی داشته‌باشیم. بعد می‌گوید کارهای سیاسی نیاز به آدم‌هایی دارد که مرتب پیگیر باشند و همین مرتب پیگیر بودن خودش نیاز به صرف وقت و انرژی دارد و بخاطر همین عده‌ای در این مرحله کنار می‌کشند. 

 

سرانجام مردمی که با سیاست قهر بودند

وقتی این نظرات متفاوت دانشجویان را نسبت به سیاست می‌شنوم.  تصمیم می‌گیرم تا از یک کارشناس علوم سیاسی درباره اثرات مشارکت نکردن و کنار کشیدن مردم بالاخص جوانان از عرصه سیاست بپرسم. علی نهاوندی در این باره می‌گوید: «وقتی مردم در سیاست شرکت نکنند و در این باره نظر ندهند و در واقع حکومت را از آن خودشان ندانند، دچار انزوا می‌شوند. در نتیجه نسبت به حکومت بی‌تفاوت شده که این بی‌تفاوتی، کم‌کم باعث می‌شود جامعه به سمت خودمختاری برود، نقش مردم در تصمیم گیری‌های دولت کمرنگ کمرنگ‌تر شود. این کمرنگ شدن پیامدش محدود شدن آزادی و حاکم شدن فضای خفقان بر جامعه است. خیلی از حکومت‌های دیکتاتوری نتیجه کنار کشیدن مردم از عرصه‌ی سیاست بوده‌اند.»

در پایان به سخنی از برتولت برشت اشاره می‌کند و مرا عمیقا به فکر فرو می‌برد: «بدترین بیسواد، بیسواد سیاسی است. وی کور و کر است، درک سیاسی ندارد و نمی‌داند که هزینه‌های زندگی از قبیل قیمت نان، آزادی، مسکن، دارو و درمان همگی وابسته به تصمیمات سیاسی  هستند. او حتی به جهالت سیاسی خود افتخار کرده، سینه جلو می‌اندازد و می‌گوید سیاست بیزارند «من سیاسی نیستم.» چنین آدم عوام و بی‌مسئولیتی نمی‌فهمد که بی‌توجهی به سیاست است که زنــان فــاحــشه و کــودکان خــیابانــی می‌سازد، قتــل و غــارت را زیاد می‌کند و از همه بدتر بر فساد صاحبان قدرت می‌افزاید و استبداد را دامن‌گیر می‌کند و ....»

برچسب ها
نظرات کاربران
کد امنیتی
نعیمه السادات زینبی :)
نعیمه السادات زینبی :)
٩٤/١٢/٠٢
٠
٠
لایک داشت مطلبت محدثه جان ..موافقم با صحبت برتولت برشت.. ضمن اینکه سیاست ما عین دیانت ماست :))
محدثه عارفی
محدثه عارفی
٩٤/١٢/٠٢
٠
٠
ممنونم نعیمه جان. دقیقا همینطوره. :)
اشکمهر آتشروان
اشکمهر آتشروان
٩٤/١٢/٠٢
٣
٢
دین باید از سیاست جدا باشه/تمام بدبختی مردم ما ما از وصل کردن ااین دوتا با همه
اشکمهر آتشروان
اشکمهر آتشروان
٩٤/١٢/٠٢
١
٢
این یک توهمه که فکر کنیم در کشور ما تصمیم های سیاسی و اانتخاباتی دست ما مردم عادیه/برای همین من اصلا آدم سیاسی نیستم و در این 15 سال که میتونستم رای بدم حتا یک رای هم ندادم/سیاست دست دولتمردانه و رهبرانه نه مردم عادی/اونها برای آینده ما تصمیم میگیرند/در کشور ما انتخابات یک چیز فرمالیته است .
مجتبی خطیب آستانه
مجتبی خطیب آستانه
٩٤/١٢/٠٢
١
٢
تصمیم ها دست مانیست ولی ما می تونیم با انتخابات به این تصمیمات جهت بدیم. دوران اصلاحات و وضع بهتر و زندگی آرامتر مردم رو به یادآر و با 8 سال بعدشو بدبختیاش مقایسه کن! اگه می خوای همون وضع ادامه داشته باشه رای نده
محدثه عارفی
محدثه عارفی
٩٤/١٢/٠٢
٠
٠
خب اونها به ما فرصت دادن تا دولتمردان خودمون رو انتخاب کنیم. چرا این انتخاب رو از خودمون دریغ کنیم؟
اشکمهر آتشروان
اشکمهر آتشروان
٩٤/١٢/٠٢
٠
٢
کلا من اعتقادی به این نظام ندارم که رای بدم
اشکمهر آتشروان
اشکمهر آتشروان
٩٤/١٢/٠٣
٠
٢
اره ساال 88 دیددیم چیکار کردن اینده کسانی که میخواستن برای اینددشون رای بدن
اشکمهر آتشروان
اشکمهر آتشروان
٩٤/١٢/٠٣
٠
١
این فرصت فقط یه سرابه
aaasaeid
aaasaeid
٩٤/١٢/٠٣
٠
١
صدآفرین به شما که رای ندادین تا حالا
s.alifarrokh
s.alifarrokh
٩٤/١٢/٠٢
٠
٠
متن یکم کلیشه ای بود!ایا واقعا این ها دلایل اصلی هستند؟از نظر من نیستن!من که به دور و بر خودم و جمع دوستان که نگاه میکنم تقریبا همه از سیاست بیزارن.بنظرم دلیلشم اینا نیست ، دلیلش اینه که داریم میبینم مردای سیاست دارن چیکار میکنن و ما هیچ دخالتی (هیچ دخالتی!!) توی کارشون نداریم!فقط با درگیر کردن خودت تو بحث های سیاسی اعصابتو خورد کردی و تمام!در مورد بند اخر هم باز همینو بگم که اون فردی که بیسواد و کر و کور خونده شد ، شاید خیلی از این چیزا رو میفهمه ، اما اینم میفهمه که با وارد شدن به بحث های سیاسی وضع درست نمیشه :)
محدثه عارفی
محدثه عارفی
٩٤/١٢/٠٢
٠
٠
با وارد نشدن و خودش رو به ندونستن زدن مشکلی حل میشه؟ با شرکت نکردن در بحث های سیاسی چطور؟ آیا واقعا با مشارکت سیاسی بهتر جلوی حمله به سفارت عربستان گرفته نمیشد؟ اگر بلد بودیم حرف بزنیم. سیاست که فقط سیاست داخلی نیست، موضع ما نسبت به سیاست خارجی رو هم شامل میشه. :)
s.alifarrokh
s.alifarrokh
٩٤/١٢/٠٣
٠
٠
کسانی که به سفارت عربستان حمله کردن افراد بی سیاست بودن ینی؟دخالت کردن یا نکردن ما هیچ اتفاق خاصی رو رقم نمیزنه.یا لاقل اتفاق بدرد بخوری!در ضمن سیاست داخلی و خارجی با هم "سیاست" خونده میشن که بخش بیشترش مربوط به مسائل داخلی میشه.کسی که حالش از سیاست داخلی و نقشش تو دایره ی اون داره بهم میخوره ، چه کار به سیاست خارجه میتونه داشته باشه؟تنها چیزی که میگه اینه که "بزار هر جا هم لازم بود ، از هر جبهه ای اونقد ادم هست تا اون کاری که باید بشه رو انجام بده!!"
محدثه عارفی
محدثه عارفی
٩٤/١٢/٠٣
٠
٠
اتفاقا در حمله به سفارت همین افرادی اقدام کردن که برای سیاست داخلی ارزشی قائل نیستن! و مشارکت نمیکنن و در نتیحه حرف زدن و راه درست برخورد با موضوع رو نمیدونن. ما نمیتونیم خودمون رو جدا از سیاست جاری کشورمون بدونیم.
s.alifarrokh
s.alifarrokh
٩٤/١٢/٠٦
٠
٠
اونا از دسته تندرو ها بودن ، هر گروه و جبهه ای تندرو داره ، اما چند درصد از کسانی که خودشون رو از سیاست دور نگه داشتن اونطورین؟! خیلی هاشون اعصاب اروم تری هم دارن! :)
asadzadeh_s
asadzadeh_s
٩٤/١٢/٠٢
٠
٠
با سخن برشت موافقم اما چندی باری از چند دوست مطلع که دستی هم بر امور داشتند که شنیدم میگویند که ما آدم سیاسی نیستیم و فقط امور محوله را انجام میدهیم ،شاید برداشت من از این قضیه اشتباه بوده اما من قکر میکنم سیاسی بودن در مملکت ما به این که اصولگرا و اصلاح طلبی خلاصه شده باشه متاسفانه ....اون دوست عزیز دانشجوی حقوق فک کنم ترم اول بوده که آنقدر سخن استاد رو سرلوحه کار قرار داده خخخخخخ ولی خیلی گزارش خوب و متفاوت بودی محدثه عزیز موفق تر باشی عزیزم:)
محدثه عارفی
محدثه عارفی
٩٤/١٢/٠٢
٠
٠
درباره ی دانشجوی حقوق کاملا درسته. :)) متاسفانه این دو حزب خیلی در سیاست پررنگ شدن ولی نظر ما میتونه در تغییر سیاست های این دو گروه تاثیر داشته باشه. وقتی عقیده ای رو عنوان میکنن که به نظرمون اشتباهه میتونیم حتی با نوشتن یک متن درمورد این قضیه اونها رو به فکر وادار کنیم. البته اگر آماده ی فکر کردن باشن. :))) ممنونم سپینود عزیز. لطف داری. :)
آقا حسین
آقا حسین
٩٤/١٢/٠٢
٠
١
باز هم یک مطلب جالب دیگه.دست مریزاد.متشکر
محدثه عارفی
محدثه عارفی
٩٤/١٢/٠٢
٠
٠
ممنونم. لطف دارین. نظر شما راجع به سیاست چیه؟
آقا حسین
آقا حسین
٩٤/١٢/٠٢
١
١
من هم مثل خانم هدی. سیاست آدما رو از هم دور میکنه.تا وقتی پای سیاست در میون نباشه دو نفر میتونن با هم دوست باشن.ولی همینکه پای سیاست میاد وسط همه ی دوستی ها از بین میره.تجربه داشتم.حداقلش اینه که دلخوری پیش میاد.سیاست چیز خوبی نیست.
محمد یاسین حیدرزاده
محمد یاسین حیدرزاده
٩٤/١٢/٠٢
١
٠
خیلی با حاله
محدثه عارفی
محدثه عارفی
٩٤/١٢/٠٢
١
٠
ممنونم خیلی. :)
باران
باران
٩٤/١٢/٠٢
٠
٠
با کمال احترام من اصلا از این گزارش خوشم نیومد. شبیه گزارش های صداوسیما بود.مثلا طبق امار تقریبا 35 درصد مردم رای نمیدن و این گزارش با اوردن یه نقل قول از برشت غیرمستقیم اونا رو به جهالت متهم کرده بود.به نظرم این که بدون تحلیل درست از علت سرخوردگی سیاسی مردم و جوونا صرفا اونا رو محکوم و متهم کنیم ساده ترین شکل پرداختن به یک مساله است.با احترام مجدد
Miss_shqyq
Miss_shqyq
٩٤/١٢/٠٢
٠
٠
منم موافقم،برای خیلی ها هیچکدوم از گزینه های روی میز مطلوب نیس!اگه اعتراض کنن میشن معاند!خب حداقل با سکوت و کناره گیری به جو حاکم احترام میذارن.
محدثه عارفی
محدثه عارفی
٩٤/١٢/٠٢
٠
٠
ممنونم دوستم که نظرت رو گفتی. :) منتها میدونی در گزارش قصدم ایجاد یک تریبون آزاد بود و حرف هایی که زده شده صرفا نظر دانشجوها رو عنوان کرده. علت سرخوردگی رو هم قرار بود خودشون عنوان کنند و در نهایت اونها نه متهم، بلکه سعی شد که متوجه نتایج عدم مشارکت خودشون بشن. که این نتایج چه نظر برشت باشه و چه کس دیگه، گریبانگیر چنین جامعه ای میشه. بازم ممنونم دوستم.
محمد شاه
محمد شاه
٩٤/١٢/٠٣
٠
٠
وايييييييييييييييييييييي
h_rastegar
h_rastegar
٩٤/١٢/٠٥
٠
٠
این متن در مورد اونهایی نبود که به نشانه اعتراض نمیخوان رای بدن در مورد اونهایی بود که نمیخوان سیاسی باشن این یک اصل هستش عدم مشارکت سیاسی ناشی از فهم سیاسی کم افراد هستش اینی که نمی خوان به این چیزا فکر کنن میگن سیاست پدر مادر نداره و از این حرف هایی عوامانه
نجمه عرفانیان
نجمه عرفانیان
٩٤/١٢/٠٢
٠
٠
بنظرم سیاست آدم خودشو داره.مثل یک نوع علاقه است.دقیقا مثل فوتبال رشته های ورزش که آدم ها بهشون علاقه دارنو پیگیری می کنن سیاست هم یک نوع علاقه است که با توجه به اینکه تو چه خانواده ای بزرگ شدی و جمع دوتاستان ات کیا بودن برات مهم و پررنگ میشه.محمد قوچانی هم سیاستمدار نیست یک روزنامه نگاره و در یادداشت هاش می گه من روزنامه نگاری هستم که سیاست علاقه ی من است
محدثه عارفی
محدثه عارفی
٩٤/١٢/٠٢
٠
٠
چه جمله ی جالبی نقل قول کردی از محمد قوچانی :) میدونی این علاقه رو میشه برای شرکت فعال در سیاست عنوان کنیم اما برای نظر دادن و صحبت کردن درباره ی مسائل روز که میتونیم همه مون اقدام کنیم. در واقع به نظرم کاملا طبیعیه که بتونیم درباره ی گرونی حرف بزنیم و اون رو تا ریشه های سیاسی ش تجزیه و تحلیل کنیم. وقتی ما به اندازه ی کافی آگاهی داشته باشیم سیاست مداران ما هم بیشتر متوجه اعمالشون خواهند بود... ممنونم. :)
Miss_shqyq
Miss_shqyq
٩٤/١٢/٠٢
٠
٠
مطلبتون خوب بود ولی منم شخصا شاید اگر توو یه کشور دیگه زندگی میکردم از نظر سیاسی فعال میشدم ولی اینجا انقدر مصادیق نتایج سنگینش رو دیدیم و شنیدیم که دوری از سیاست بهتره،اگه فقط رو آینده خودمون تاثیر بد میذاشت خوب بود،ولی هر حرکت یک نفر حاشیه ی زیادی از محیط اطرافشو تحت شعاع قرار میده،توو استخدام،تحصیل و... حتی خیلیا فقط واسه اون مهر صفحه آخر شناسنامه شرکت میکنن...این واقعیت ها قابل انکار نیس.
محدثه عارفی
محدثه عارفی
٩٤/١٢/٠٣
٠
٠
درسته. شرکت کردن خیلی از افراد در انتخابات صرفا برای مهر شناسنامه حقیقت تلخ و غیر قابل انکاریه...
Miss_shqyq
Miss_shqyq
٩٤/١٢/٠٢
٠
٠
از طرفی وقت و انرژی میگیره،خداروشکر مسئولین انقدری مشکل و بدبختی واسه مردم تراشیدن که ملت هوس برداشتن لقمه ی بزرگتر از دهنشون نکنن. من جوون ترجیح میدم عمرمو صرف زندگی خودم کنم تا مشکلی از مشکلات خانواده و اطرافیان خودم به عنوان عضوی از جامعه حل کنم تا اینکه،توو شرایطی که توو اقلیت هستم قاطی مسائلی بشم که بنظر نمیاد تا ۱۰۰ سال آینده هم به اون حالت آرمانی خودشون برسن.
محدثه عارفی
محدثه عارفی
٩٤/١٢/٠٣
٠
٠
نه برای شرایط آرمانی ولی لااقل برای زیر بار زور عقایدی که نمی پسندیم نریم گاهی لازمه در بعضی بحثا مشارکت داشته باشیم و حرفمون رو شده در لفافه عنوان کنیم. :)
اشکمهر آتشروان
اشکمهر آتشروان
٩٤/١٢/٠٢
٠
١
دخالت سیاسی مردم عادی در کشور ما اصلا فایده نداره/منکه همچنان افتخار میکنم که 15 ساله یک رای هم ندادم
aaasaeid
aaasaeid
٩٤/١٢/٠٣
٠
١
همچنان آفرین
محمد شاه
محمد شاه
٩٤/١٢/٠٣
١
٠
انتخابات يعني كشور ما مثل افغانستان و سوريه نشود
محدثه عارفی
محدثه عارفی
٩٤/١٢/٠٣
١
٠
خیلی از کسانی که کاندید انتخابات میشن هم از مردم عادین. افراد ستاد مردم عادین و کسانی که رای ها رو میشمرن مردم عادین. چطور میتونه بی فایده بشه؟! این حقیه که برای ما قائل شدن. چرا از حق خودمون بگذریم؟!
سوگلی
سوگلی
٩٤/١٢/٠٣
٢
٠
من از سياست سر در نمي اورم ولي بدك نبود
محدثه عارفی
محدثه عارفی
٩٤/١٢/٠٣
٠
٠
امیدوارم در حد نیاز خودمون سیاست رو بفهمیم و درک کنیم. :)
h.naderi
h.naderi
٩٤/١٢/٠٣
٣
٠
سلام؛ من فکر می کنم نتیجه گیری بحث اشکال داشت. مردم ایران از قدیم معروفند که در زمینه دین، سیاست و اقتصاد، همشون اظهار نظر می کنند. ولی الان ما شاهد یک نوع رخوت هستیم در فضای سیاسی، علتش هم اینه که به طور ملموسی رأی مردم و نظرشون روی عملکرد سیاست مدارها و نماینده ها تأثیر گذار نیست و عموما مطالبتان مردمی با عملکردی مسئولین تفاوت داره. این تفاوت یکی از علل دور شدن مردم از سیاست هست.
محدثه عارفی
محدثه عارفی
٩٤/١٢/٠٣
٠
٠
در نتیجه گیری سعی کردم از اثرات عدم مشارکت صحبت بشه و فقط اون ها رو بیان کنم. قصدم جمع بندی صحبت های دوستان نبود ولی فک کنم جمله ی کوبنده ی برشت باعث شد نتیجه گیریِ مطلب جهت دار بشه که خوب نبود (متاسفانه) ... در رابطه با دلایل عدم مشارکت مردم در حال حاضر در فضای سیاسی هم کاملا موافقم. فاصله ی صحبت تا عمل مسئولین بیشتر از اونه که امکان اعتماد مردم به اونها رو فراهم کنه...
h.naderi
h.naderi
٩٤/١٢/٠٣
٢
٠
یک علت دیگه هم بر می گرده به فضای بداخلاقی سیاسی. این بداخلاقی در ابتدا از اواخر دهه هفتاد و به خصوص انتخابات مجلس ششم با تخریب گسترده آقای هاشمی رفسنجانی توسط اصلاح طلبان و روزنامه های زنجیره ای شروع شد و بعدش در دوره آقای احمدی نژاد به گونه ای دیگری اینبار توسط قشر حزب الهی تکرار شد. لذا ما شاهد این هستیم که الان بد اخلاقی سیاسی، عصبیت و رأی های سلبی باعث شده که به محض اینکه دو نفر می خوان دو کلمه با هم بحث سیاسی بکنن، سریع عین خروس جنگی دعواشون میشه. تقریبا شبیه این اتفاق اوایل انقلاب هم بود که بیشتر محصول نوع نگاه منافقین به مقوله سیاست بود.
محدثه عارفی
محدثه عارفی
٩٤/١٢/٠٣
٠
٠
صحبت هاتون برای من به شخصه خیلی مفید بود و استفاده کردم. به دانشم هم اضافه شد. ممنونم از نظرات مفیدتون.
maede
maede
٩٤/١٢/٠٣
٠
١
مشکل اینجاست مردم نتیجه این شرکت تو انتخابات و رای دادن رو نمیبینن!قبلش کلی حرف از صداقت و درستی وبه فکر مردم بودن و....ولی متاسفانه بعدش خبری از اینا نیست!
محدثه عارفی
محدثه عارفی
٩٤/١٢/٠٣
٠
٠
درسته مائده جان. مشکل شعار هاست...
احمد
احمد
٩٤/١٢/٠٣
٣
٠
ﻣﻦ ﯾﮏ ﺭﺍﯼ ﺩﺍﺭﻡ ﻭ ﺁﻥ ﺭﺍ ﺑﻪ ﻫﺮ کسی‌ نمی‌ ﺩﻫﻢ ﻣﯽ ﺍﯾﺴﺘﯿﻢ ﺑﻪ ﺍﺣﺘﺮﺍﻡ ﺭﻧﺠﻬﺎﯼِ ﺗﻤﺎﻡ ﺟﻮﺍﻧﺎﻥ ﺩﻫﻪ ﯼ ﭼﻬﻞ ﻭ ﭘﻨﺠﺎﻩ ﻭ ﺷﺼﺘﯽ! ﺁﻧﺎﻥ ﮐﻪ ﺟﻮﺍﻧﯿﺸﺎﻥ ﺭﺍ ﭘﺸﺖ ﺩﺭﻫﺎﯼ ﺑﺴﺘﻪ ﺩﺍﻧﺸﮕﺎﻩ ﺩﺭ ﺍﻧﻘﻼﺏ ﻓﺮﻫﻨﮕﯽ ﮔﺬﺭﺍﻧﺪﻧﺪ. ﺗﻤﺎﻡ ﻗﺪ ﻣﯽ ﺍﯾﺴﺘﯿﻢ ﺑﻪ ﺍﺣﺘﺮﺍﻡ ﺁﻧﻬﺎ ﮐﻪ ﺗﺎﻭﺍﻥ ۱۳ﺳﺎﻝ ﺗﺤﺮﯾﻢ ﻭ ﻫﺸﺖ ﺳﺎﻝ ﺟﻨﮓ ﺭﺍ ﺩﺭ ﺟﻮﺍﻧﯽ ﻭ ﻧﻮﺟﻮﺍﻧﯽ ﺑﺎ ﺛﺎﻧﯿﻪ ﺛﺎﻧﯿﻪ ﺩﺭﺩ ﻭ ﺣﺴﺮﺕ ﭘﺮﺩﺍﺧﺘﻨﺪ ... ﻧﻮﺟﻮﺍﻧﺎﻧﯽ ﮐﻪ ﺑﺎ ﺁﮊﯾﺮ ﻭﺿﻌﯿﺖ ﻗﺮﻣﺰ ﺑﻪ ﺧﻮﺍﺏ ﻣﯿﺮﻓﺘﻨﺪ ﻭ ﺑﺎ ﻣﺎﺭﺵ ﻧﻈﺎﻣﯽِ ﻭ ﺳﺮﻭﺩﻫﺎﯼ ﺣﻤﺎﺳﯽ ﺁﻫﻨﮕﺮﺍﻥ ﺑﯿﺪﺍﺭ ﻣﯽ ﺷﺪﻧﺪ ..... ﺟﻮﺍﻧﺎﻧﯽ ﮐﻪ ﺑﺨﺎﻃﺮ، ﺷﻠﻮﺍﺭ ﻟﯽ، ﻭ ﭘﯿﺮﺍﻫﻦ ﺁﺳﺘﯿﻦ ﮐﻮﺗﺎﻩ، ﺍﺯ ﻭﺭﻭﺩ ﺑﻪ ﺩﺍﻧﺸﮕﺎﻩ ﺑﺎﺯ ﻣﺎﻧﺪﻧﺪ ! ﺟﻮﺍﻧﺎﻧﯽ ﮐﻪ ﯾﮏ ﺷﺐ ﻭﯾﺪﺋﻮ ﻧﮕﺎﻩ ﮐﺮﺩﻥِ ﺑﺪﻭﻥ ﺍﺳﺘﺮﺱ ﺑﺮﺍﯾﺸﺎﻥ ﺭﻭﯾﺎ ﺑﻮﺩ . ﻣﯽ ﺍﯾﺴﺘﯿﻢ ﺑﻪ ﺍﺣﺘﺮﺍﻡ ﺟﻮﺍﻧﺎﻧﯽ ﮐﻪ، ﮐﺎﺭ، ﺧﺎﻧﻪ، ﻣﺎﺷﯿﻦ، ﻭ ﺍﺯﺩﻭﺍﺝ ﺑﺮﺍﯾﺸﺎﻥ ﺭﻭﯾﺎﯾﯽ ﺷﺪ، ﺩﺳﺖ ﻧﯿﺎﻓﺘﻨﯽ ﺗﺮ ﺍﺯ ﺗﻮﺍﻓﻖ ! ﻣﯽ ﺍﯾﺴﺘﯿﻢ ﺑﻪ ﺍﺣﺘﺮﺍﻡ ﺍﯾﻦ ﻧﺴﻞ ﮐﻪ ﻗﺮﺍﺭ ﺑﻮﺩ، ﻣﮑﺘﺒﯽ ﺑﺎﺷﺪ، ﺩﯾﻨﺪﺍﺭ، ﺍﻧﻘﻼﺑﯽ، ﻧﻪ ﺷﺮﻗﯽ ﻧﻪ ﻏﺮﺑﯽ، ﻭﻟﯽ ﺍﻣﺮﻭﺯ ﺍﺯ ﻫﻤﻪ ﺍﯾﻨﻬﺎ ﮔﺮﯾﺰﺍﻥ ، ﺩﺭ ﺟﺴﺘﺠﻮﯼ ﻓﺮﺍﺭ ﺑﻪ ﻫﺮ ﮐﺠﺎ ﮐﻪ ﺍﯾﻨﺠﺎ ﻧﺒﺎﺷﺪ ! ﻣﯽ ﺍﯾﺴﺘﯿﻢ ﺑﻪ ﺍﺣﺘﺮﺍﻡ ﺗﻤﺎﻡ ﺛﺎﻧﯿﻪ ﻫﺎﯼ ﺟﻮﺍﻧﯽ ﻣﺎﻥ ﮐﻪ ﺩﺭ ﺍﺛﺮ ﺑﯽ ﺗﺪﺑﯿﺮﯼ ﻣﺤﻤﻮﺩﻫﺎ ﺑﻪ ﻫﺪﺭ ﺭﻓﺖ ! ﻣﯽﺍﯾﺴﺘﯿﻢ ﺑﻪ ﺍﺣﺘﺮﺍﻡ ﺩﻫﻪ ﯼ ﭼﻬﻞ ﻭ ﭘﻨﺠﺎﻩ ﻭ ﺷﺼﺘﯽ ﻫﺎﯾﯽ ﮐﻪ ﺑﺨﺎﻃﺮ ﺑﯽ ﮐﻔﺎﯾﺘﯽ ﺣﻀﺮﺍﺕ، ﻫﻨﻮﺯ ﻫﻢ ﺷﻐﻞ ﺛﺎﺑﺖ ﻧﺪﺍﺭﻧﺪ ﻭ ﺩﺭ ﻣﯿﺎﻧﺴﺎﻟﯽ ﻧﮕﺮﺍﻥ ﺁﯾﻨﺪﻩ ﯼ ﻣﺒﻬﻢ ﺧﻮﺩ ﻭ ﺧﺎﻧﻮﺍﺩﻩﻫﺎﯾﺸﺎﻥ ﻫﺴﺘﻨﺪ . ﺗﻤﺎﻡ ﻗﺪ ﻣﯽ ﺍﯾﺴﺘﯿﻢ ﺑﻪ ﺍﺣﺘﺮﺍﻡ ﻧﺴﻞ ﺳﻮﺧﺘﻪ ! ﻧﺴﻠﯽ ﮐﻪ ﺳﻮﺧﺖ ﻭ ﺳﺎﺧﺖ، ﻧﺴﻠﯽ ﮐﻪ ﻫﻤﺶ ﺩﺭﻭﻍ ﺷﻨﯿﺪ، ﻧﺴﻠﯽ ﮐﻪ ﻧﻔﻬﻤﯿﺪ؛ ﮐﯽ ﻧﻮﺟﻮﺍﻥ، ﺟﻮﺍﻥ، ﻭ ﺑﺰﺭﮒ ﺷﺪ، ﻭ ﻣﻮﻫﺎﯼِ ﺳﺮﺵ ﺑﻪ ﺳﻔﯿﺪﯼ ﮔﺮﺍﯾﯿﺪ !!! ﻧﺴﻠﯽ ﮐﻪ ﺩﺭ ﺁﺭﺯﻭﻫﺎﯾﺶ ﮔﻢ ﺷﺪ .... ﻧﺴﻠﯽ ﮐﻪ ﻫﺮﮔﺰ ﻭ ﻫﺮﮔﺰ ﺭﻧﮓ ﺁﺭﺍﻣﺶ ﺭﺍ ﺩﺭ ﺯﻧﺪﮔﯽ ﺗﺠﺮﺑﻪ ﻧﮑﺮﺩ . ﺑﻪ ﺍﺣﺘﺮﺍﻡِ ﺗﻤﺎﻡ ﺟﻮﺍﻧﺎﻥ ﺩﻫﻪ ﭼﻬﻞ ﻭ ﭘﻨﺠﺎﻩ ﻭ ﺷﺼﺖ ﻣﯽ ﺍﯾﺴﺘﯿﻢ ﻭ ﺁﺭﺯﻭ ﻣﯿﮑﻨﯿﻢ ﺑﺮ ﺧﻼﻑ ﺗﺠﺮﺑﻪ ﯼ ﻧﻮﺟﻮﺍﻧﯽ ﻭ ﺟﻮﺍﻧﯽ ﺧﻮﺩ، ﭘﺪﺭ ﻭ ﻣﺎﺩﺭ ﻭ ﭘﺪﺭﺑﺰﺭﮒ ﻭ ﻣﺎﺩﺭﺑﺰﺭﮒ ﺧﻮﺑﯽ ﺑﺮﺍﯼ ﻓﺮﺯﻧﺪﺍﻧﺸﺎﻥ ﺑﺎﺷﻨﺪ!
محدثه عارفی
محدثه عارفی
٩٤/١٢/٠٣
٠
٠
چه جمله های کوبنده ای! به احترام صحبت هاتون می ایستم...
النازی ام
النازی ام
٩٤/١٢/٠٤
٠
٠
عاااااالی بود....
a_akhlaqi
a_akhlaqi
٩٤/١٢/٠٣
١
٠
عنوان و دغدغه‌ی مطلبت جالب بود محدثه جان :) ولی واقعا این حرف برشت ینی چی؟ اصلا وقتی کسی رو با دادن عذاب وجدان بخای شبیه خودت کنی، کار اخلاقی و پسندیده‌ای نکردی برشت جان! این جمله یه توهین پنهان داره که آدم برای رها شدن از اون نمی‌تونه آزادانه بگه من سیاسی نیستم یا سیاست نمی‌فهمم. آخرش هم میشه داستان لباس پادشاه کریستین آندرسن! آقا جان! چرا آدم رو توی رودربایستی می‌ذارید؟ شاید واقعا پادشاهی که ما می‌بینیم لخت باشه. چرا از ترس برچسب نانجیبی مجبور بشیم الکی از لباسی که نمی‌بینیم تعریف کنیم؟؟؟ حرف برشت شبیه حرف یه امام جمعه‌ای بود که می‌گفت کسی که امروز رای نمیده یا نمیاد راهپیمایی همون کسیه که در قیام امام حسین سکوت کرد و این ینی چنین آدمی شمریه!!! عجبا! آخه با این عذاب وجدان شدید و عمیق، حتی اگه کنشی هم رخ بده واقعن واقعیه؟؟؟ اینجور جلب مشارکت مردمی، اخلاقیه؟ :/
محدثه عارفی
محدثه عارفی
٩٤/١٢/٠٣
٠
٠
درسته آمنه جان. جمع بندی مطلب با نظر برشت کمی اون رو جهت دار کرده ولی بحث فقط مشارکت در انتخابات ودادن رای نیست همونطور که خودت در جریانی سیاست میتونه از صحبت کردن داخل تاکسی درباره ی گرونی تا خوندن یک طنز سیاسی یا رفتن به یک همایش رو هم در بگیره و بحث فقط دور نبودن جوون ها از اتفاقات جاری کشوره که باعث نتایج نامطلوبی میشه که برشت در جمله ی خودش با زبون تند و تیزی بیان کرده...
s_mohsen
s_mohsen
٩٤/١٢/٠٣
٠
٠
اول از همه بگم که شاید اگه اون مخاطبای شما پسر میبودن به نظرم سمت وسوی متن شما عوض میشد!اصولا مردا سیاسی ترن به نظرم!اما اینکه چرا تا بحث سیاست میشه خیلیا خودشون رو کنار میکشن وخیلیام مثل خود من محافظه کارانه عمل میکنن دلیل این امر به نظرم عدم اعتماد و اون پیشینه ازادی محدودیه که در ذهن اکثر ما شکل گرفته وخط قرمزهای زیادی که حتی همین ازادی محدود رو هم محدودتر میکنه!
محدثه عارفی
محدثه عارفی
٩٤/١٢/٠٣
٠
٠
درسته. ممکنه اگر تریبون آزاد سمت جنس مذکر میرفت سمت و سوی متن و نتیجه گیری تغییر میکرد ولی چیزی قابل انکار نیست همین مسئله ی محافظه کارانه عمل کردنه که در هر دو جنس به وضوح دیده میشه همونطور که در صحبت دانشجوی حقوق بطور علنی عنوان شد. که شاید به قول شما ترس از خط قرمز ها باعث محدودیت و سکوت ما شده باشه... ولی بحث اینه که سکوت کردن همیشه بهترین راه و تنها راه نیست... شاید نوشتن های نمادین و طنز های سیاسی، شاید آگاهی داشتن و شرکت در همایش ها و ... بتونه تکونی به این فضا بده...
s_mohsen
s_mohsen
٩٤/١٢/٠٣
٠
٠
فک نکنم نوشتن بتونه دردی رو دوا کنه!
سوگلی
سوگلی
٩٤/١٢/٠٣
١
٠
ادت ﺑﺎﺷﺪ ﮐﺴﯽ ﮐﻪ .. ﺗﻮ ﺭﺍ ﺩﻭﺳﺖ ﺩﺍﺭﺩ ﺑﺎ ﺗﻮ ﻣﯿﻤﺎﻧﺪ ﺑﺮﺍﯾﺶ ﻣﻬﻢ ﻧﯿﺴﺖ ﺗﻮ ﺯﯾﺒﺎﯾﯽ ﯾﺎ ﺯﺷﺖ ... ﭼﺎﻗﯽ ﯾﺎ ﻻﻏﺮ ... ﺑﺮﺍﯼ ﺩﺍﺷﺘﻨﺖ ﻣﯽﺟﻨﮕﺪ ﺑﺎ ﻫﺮ ﻭﺳﯿﻠﻪ ﻭ ﺍﺑﺰﺍﺭﯼ ﮐﻪ ﺩﻡ ﺩﺳﺘﺶ ﺑﺎﺷﺪ.. ﺑﺮﺍﯼ ﻧﮕﻬﺪﺍﺷﺘﻨﺖ ﺑﺮﺍﯼ ﺑﺎ ﺗﻮ ﺑﻮﺩﻥ ﻭ ﮐﻨﺎﺭ ﺗﻮ ﻣﺎﻧﺪﻥ ﻫﻤﻪ ﮐﺎﺭ ﻣﯿﮑﻨﺪ ... ﺍﺯ ﻫﻤﻪ ﭼﯿﺰﺵ ﻣﺎﯾﻪ ﻣﯽ ﮔﺬﺍﺭﺩ ﺍﺯ ﺟﺎﻧﺶ ... ﻣﺎﻟﺶ ... شخصیتش ... حتی ﺁﺑﺮﻭ ﻭ ﺍﻋﺘﺒﺎﺭﺵ ... ﻓﻘﻂ ﻣﯿﺨﻮﺍﻫﺪ ﺗــــــﻮ ﮐﻨﺎﺭﺵ ﺑﺎﺷﯽ ‌
محدثه عارفی
محدثه عارفی
٩٤/١٢/٠٣
٠
٠
درسته. :)
m_rahsepar
m_rahsepar
٩٤/١٢/٠٣
٢
٠
من خودم دخترم و به شدت سیاسی!به نظرم اگر ما بگیم سیاست خوب نیست اشتباه بزرگیه.بوسیله سیاست هست که مردم می تونن خواسته هاشون رو بدست بیارن و حکومت ها از طریق سیاست توی دنیا سر بالا میارن.اسلام میگه :مردم بر دین حاکمانشان هستند.اگه ما سیاست ندونیم هر کسی می تونه حاکم به ما تحمیل کنه و هر حاکمی هم دیدگاه خودش رو رواج می ده.اثر سیاست توی زندگی مثل ورزش نیست خیلی توی زندگی ما موثره.من دهه هفتادی ام ممکنه مثل همه مشکلات داشته باشم ولی دلیل نمی شه که تبدیل بشم به یک عنصر بی تفاوت به جامعه.به نظرم اگه همه آدم ها در دنیا یاد می گرفتند مراقب سیاست هایی باشند که دولت ها یا مجلس هاشون اعمال می کنند خیلی از اتفاقات بد روی نمی داد.
محدثه عارفی
محدثه عارفی
٩٤/١٢/٠٣
٠
٠
دلایلتون خیلی قانع کننده و به تامل برانگیز بود. باهاتون موافقم. لااقلش داشتن آگاهی سیاسی ما مردم عادیه که خودش در عملکرد حاکمان موثره. :)
دختر آسمانی
دختر آسمانی
٩٤/١٢/٠٧
٠
٠
ایول...موافقم باهات:)
نازنین یوسفی فرد
نازنین یوسفی فرد
٩٤/١٢/٠٤
٠
٠
من تا جایی که اطرافم می بینم ؛ مردم نسبت به اصل همه چی بی اعتماد شدن . وقتی شخصیت های مذهبی ، حرمت دین و اسلامو میشکنن و کارای خلاف شرع انجام میدن ؛ وقتی شخصیت های سیاسی بعد از یه مدت کم رنگ عوض می کنن ؛ وقتی بچه ها و اقوام اکثر سیاست مدارامون تفریح کوچیکشون استرالیا ست ؛ وقتی همین شخصیت های سیاسی بدون مجوز ویلای شمال میسازن ؛ با ماشین آخرین مدل جلوی چشم جوونای تحصیل کرده ولی بیکار ویراژ میدن ؛ وقتی دزدی می کنن ؛ آمار غلط میدن ؛ دروغ میگن ؛ از مردم مسائلو پنهون میکنن و وقتی گندش در اومد تازه سعی میکنن توجیح کنن وقتی این همه مسائل حاشیه ایجاد شده و همه فقط حرف میزنن و توپو میندازن تو زمین یه سیستم دیگه ؛ خب مردم چرا مشارکت کنن؟ با دست خودشون یکیو به قدرت برسونن تا همین فرد به سال نکشیده رنگ عوض کنه و به همین مردم پشت کنه؟
نازنین یوسفی فرد
نازنین یوسفی فرد
٩٤/١٢/٠٤
٠
٠
و البته اینکه همیشه مشارکت نکردن به معنی کناره گیری از سیاست و سرنوشت کشورمون نیست ؛ یه وقتایی نشونه است . نشونه ی اعتراض به جو حاکم .
دختر آسمانی
دختر آسمانی
٩٤/١٢/٠٧
٠
٠
بلیا...متاسفانه الان هرجا بحث سیاسی میشه آخرش دعواس....خیییلی بده....ولی خب من دوست دارم ازش سر دربیارم...حتی اگه به بگن نظرت هیچ تاثیری نداره اما اون که روی زندگی من تاثیر داره پس اینکه سرمو بکنم توی برف فقط باعث میشه نفهمم زندگیم داره از کجا جهت میگیره.....ممنون از مطلبتون:)
پربازدیدتریـــن ها
یک پارچ آب سرد!

شرط ثبت نام

٩٥/٠٩/٠٩
شعری سروده خودم

حیف که روی من این جا به تو هم باز نبود

٩٥/٠٩/١١
شعری سروده خودم

شاید دلیل خلقتت آغوش باشد!

٩٥/٠٩/١٣
میانه رو و دانا

امر به معروف و نهی از منکر وظیفه کیست؟

٩٥/٠٩/١٠
طنز

نامه ای منصفانه به استاد

٩٥/٠٩/١١
امان از این همه ناهماهنگی

یک نفر با من هماهنگ شود

٩٥/٠٩/١٣
لطفا شفاف بگویید

مسابقه ی غسل

٩٥/٠٩/١٣
برای پدر مهربانم

خورشید ِ گل فروش

٩٥/٠٩/٠٩
اگر ریزعلی می بود، شاید داستان طور دیگری رقم می خورد

جای دهقان فداکار خالی بود

٩٥/٠٩/١٠
چه کاریست؟

فهم

٩٥/٠٩/٠٨
شعری سروده خودم

سکوت پاییزی

٩٥/٠٩/١٤
بیا همت کن رفیق

با دود و غبار هم مدارا ؟!

٩٥/٠٩/١١
وقتی در 24 ساعت یک ملت عزادار می شود...

تراژیک ترین دو روز

٩٥/٠٩/٠٨
شعری سروده خودم

بعد تو

٩٥/٠٩/١٣
لعنت به هرچه یاد تو را زنده می‌کند

تقویم های بی عدد / شعر

٩٥/٠٩/١٠
ترسیده ام انگار

دلم مى خواهد همه چيز را بسوزانم!

٩٥/٠٩/١٣
گیج شده ام

حال این روز

٩٥/٠٩/١٤
وقتی آقا جان، خانوم جان، بابا و مامان با هم پرکشیدند

بلیط رفت و بی برگشت!

٩٥/٠٩/٠٩
به دنبال آیه های عذاب

سید حسن آقامیری کیست؟

٩٥/٠٩/١٤
داستان کوتاه

به همین سادگی / قسمت دوم

٩٥/٠٩/١٤