قماری از نوع تحصیلی...
نگاهی به آسیب های تحصیلات اضافی در دانشگاه

قماری از نوع تحصیلی...

نویسنده : نجمه عرفانیان

نام امام محمد غزالی و کتاب معروف او باعنوان «کیمیای سعادت» از دوران مدرسه برایمان آشناست. غزالی در این کتاب درکنار چندین موضوع دیگر، درباره مفهوم فقر و اینکه از نظر او «فقیر» کیست  صحبت کرده و اجمالا می‌گوید که آدم‌ها در کودکی حرفه‌ای می‌آموزند تا در بزرگسالی از طریق همان حرفه کار کنند و نان دربیاورند. اگر فرد در کودکی  باتنبلی، بازیگوشی و یا هردلیل دیگر حرفه‌ای نیاموزد، هنگام بزرگسالی بی‌کار مانده و سربار بقیه خواهد شد. او به چنین فرد بزرگسالی که سهمی در تولید نداشته اما نیاز به مصرف، مانند هر انسان دیگری اعم از خوراک، پوشاک و سرپناه در او هست «فقیر» می‌گوید. او سیاست رفاهی خود را با چنین تعریفی از فقر این می‌داند که خانواده‌ها و دولت مراقب حرفه آموزی کودکان باشند تا در بزرگسالی گرفتار فقر نشوند. غزالی با توجه به اوضاع زمانه خود، کلید رفع فقر را آموزش دانسته است اما اگر اوضاع زمانه ما را می‌دید بسیار محتمل بود که نظر متفاوتی ارائه می‌داد، چون فکرش را هم نمی‌کرد که در آینده افرادی خواهند بود که سال‌ها برای حرفه یا شغل‌شان آموزش می‌بینند اما باز هم جایی در نظام تقسیم کار  ندارند! شاید آمارهایی از وضعیت حاضر، موضوع را روشن‌تر کند.

ما در کشورمان چهار میلیون دانشجوی بالفعل(1) و سیزده میلیون دانش آموز (2) داریم. این یعنی حدود یک چهارم افراد جامعه در حال آموزش هستند، که اگر از این یک چهارم همگی جای معینی  در نظام تقسیم کار می داشتند خوب بود اما باید گفت که ما شش میلیون(3) نیز  فارغ التحصیل داریم که شغل معین و ثابتی ندارند!یعنی افرادی که چوب تحصیلات اضافی را می خورند. با این تحصیلات اضافه، هنوزهم برخی فکر می کنند که  مشکل بیکاری ، در قسمت آموزش است در حالیکه اگر مشکل را تاخیر در بزرگسالی بدانیم منطقی تر به نظر می رسد. ما در واقع کودکانی هستیم که بزرگسالی مان را با تحصیلات اضافه به تاخیرانداخته ایم.نیازها و روان مان مانند یک بزرگسال رشد کرده و به بلوغ رسیده  اما بعد اقتصادی و اجتماعی مان عقب افتاده و بزرگسالی ناقصی را برایمان به همراه داشته است.

ازمیان 4200 عنوان شغلی موجود در کشور تنها 300 عنوان آن از طریق تحصیلات دانشگاهی قابل دست یابی است که به سادگی با نگاه کردن به آمار هر ساله ی  داوطلبان شرکت در کنکور می توان فهمید که چطور اکثر ما جوان ها  میل زیادی به ورود به دانشگاه داریم و اصرار می کنیم تا در یکی از  آن 300  عنوان گنجیده  و 3900 شغل دیگر را رها می کنیم.در این بین اگر کسی  یکی از آن 3900 شغل را انتخاب کند فشارهای اجتماعی از سوی خانواده، فامیل،دوستان و همسایه ها آنقدر زیاد خواهدبود که فرد به همان گزاره رایج"حداقل لیسانس ات را بگیر!"روی خواهد آورد.

شاید بتوان گفت کار ما شبیه به شرکت در یک قمار است که گرچه در صورت برد پرفایده خواهدبود اما فکر نمی کنیم که اگر این قمار را ببازیم چه؟...ما با این وجود ریسک کرده و می گوییم نهایتا بعد از گرفتن مدرک سراغ شغل و حرفه دیگری می رویم و در این بین هزینه ها و مهم تر از همه سالهای عمری که تلف شده است را نادیده می گیریم...

=============

1.حسن بنیانیان،رییس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای عالی انقلاب فرهنگی در پنجاه و چهارمین کارگروه تخصصی امور اجتماعی و فرهنگی استان مرکزی بیان کردند: حدود چهارمیلیون دانشجوی مدرک گرا در کشور مشغول به تحصیل هستند(ایسنا).

2. علی اصغر فانی،وزیر آموزش و پرورش در دیدار با آیت الله جوادی آملی اظهار داشت که بیش از  سیزده میلیون دانش آموز در بیش از صد و پنج هزار مدرسه کشور درحال تحصیل هستند(تسنیم).

3.عباسعلی منصوری آرانی،نماینده مردم شهرستان های کاشان و آران و بیدگل در مجلس شورای اسلامی گقت:اکنون بیش از شش میلیون فارغ التحصیل دانشگاهی بیکار در کشور وجود دارد که علت اصلی بیکاری این تعداد عدم نیاز به رشته های آنان و در برخی موارد بی مدیریتی مسئولان بوده است(ایسنا)

 

برچسب ها
نظرات کاربران
کد امنیتی
آقا حسین
آقا حسین
٩٤/١١/٢٤
١
٠
من گاهی دلم رو به این خوش میکنم که حداقل اگه از رشته ی تحصیلیم به جایی نرسم گچ کاری بلدم میتونم برم کار کنم.ولی خب دقت نکردم که گچ کارها هم بیکارن!
نجمه عرفانیان
نجمه عرفانیان
٩٤/١١/٢٥
٠
٠
بله باید این جا نیازسنجی هم بکنیم ببنیم کاری می خوایم یادبگیریم تو جامعه چه قدر نیازه ؟ و ...
الهام حبشی
الهام حبشی
٩٤/١١/٢٤
١
٠
بله متاسفانه چیزی هم که امروز توی جامعه ی ما زیاد هست " فقیر " / آموزش ها همه سطحی و نظری و بدون بازده !
نجمه عرفانیان
نجمه عرفانیان
٩٤/١١/٢٥
١
٠
آره همینطوره..
e_yousefi
e_yousefi
٩٤/١١/٢٤
١
٠
خیلی خوب بود. موضوع و نوشته. کوتاه و مختصر بودنش هم امتیازی بود. یعنی به نظرم تونسته بودی مختصر و مفید طرح مسئله کنی. برای خود من اصطلاح فقیر غزالی بسیار جالب بود. و البته به نظرم این موضوع هنوز هم جای کار داره. من که به شخصه دارم تلاش می کنم که در پاتوق جیم این تابوی "تحصیلات اضافی برای همه رو "بشکنم. خودت که شاهدی! انشاالله امام محمد غزالی راضی باشه ازم. به قول امروزی ها: دی
نجمه عرفانیان
نجمه عرفانیان
٩٤/١١/٢٥
٠
٠
ممنون:)شما رسالت خوبی را انجام میدین.ولی این حرفها کی به عمل می رسه معلوم نیست.
s_mohsen
s_mohsen
٩٤/١١/٢٤
١
٠
هیییییی....
a_akhlaqi
a_akhlaqi
٩٤/١١/٢٤
١
٠
چقدر روحِ یک نفر توی نوشتت جاری بود ;) اصل موضوع و نوع نوشتن خلاصه و مفیدت رو دوست می‌داشتم:) ولی این آموزش اضافی کلی کارکرد سیاسی و اجتماعی داره ها! مثلا این «به تاخیر انداختن بزرگسالی» واقعا لازم بود یه دوره‌ای. کار و مسکن و زن و بچه و زندگیِ یهو نبود واسه جمعیت یهو زیاد شده. دیگه سرها باید گرم می‌شد؛ بهتر از این بود که... یک چیز دیگه هم این‌که چیزی که مشخصه اینه که تحصیل امروزی، «تحصیل» مهارت کار نیست؛ بیشتر تحصیل منزلت اجتماعیه. پس باید بر اساس همین هدفش هم بهش نگاه کرد که البته اونجا هم زیاد موفق به نظر نمیرسه. موفق باشی نجمه جان
نجمه عرفانیان
نجمه عرفانیان
٩٤/١١/٢٥
٠
٠
ممنون آمنه جان با نظرهای دقیق ات:) آره گفتم اسم استاد را ازبابت اخلاقی بودن اضافه کنن ان شالله که زودتر انجام بشه.بازم ممنون که زوایای مغفول موضوع را یادآور میشی.موافقم که آموزش مدنظر غزالی با آموزش آکادمیک ما متفاوته اما اگر منظور را به طورکلی آموزش گرفتن برای کسب شغل بگیریم،آموزش های دانشگاهی هم در اون میگنجه چون آموزشی برای گرفتن شغل محسوب میشه که متاسفانه بی نتیجه است یا کم نتیجه.
mohem_nist
mohem_nist
٩٤/١١/٢٤
٠
١
تحصیلات اضافی خوب است که =)
نجمه عرفانیان
نجمه عرفانیان
٩٤/١١/٢٥
٠
٠
دقیقا چرا؟!
H_Daliryan
H_Daliryan
٩٤/١١/٢٥
١
٠
تو کشور ما افزایش ورودی دانشگاه ها مساوی کاهش بازدهی، کاهش سطح علمی، کاهش خدمات دهی به دانشجویان و ... هستش. همه این ها حاصل یه چیز به نظر من! اینکه بدون هدف تحصیل میکنید! هرچه بادا باد!
نجمه عرفانیان
نجمه عرفانیان
٩٤/١١/٢٥
٠
٠
دقیقا..:(
مجتبی خطیب آستانه
مجتبی خطیب آستانه
٩٤/١١/٢٥
١
٠
همه بهت میگن درس بخون تا دانشگاه قبول بشی که بتونی یه کار نون و آبدار دربیاری؛ ما هم به حرف همه می کنیم؛ لیسانس که تموم میشه می بینیم کار نیست! میگیم خدا بزرگه بعد ارشد پیدا میشه، که بازم می بینیم نیست! دخیل می بندیم به دکترا و گول زدن خودمون وفرار از واقعیت که نه دیگه این مملکت به دکتر نیاز داره و بعدش حتما کاری برام جور میشه ولی بازهم خبری نیست. تحصیلات آکادمیک به جز فرار از سربازی هیچ فایده دیگری ندارد
نجمه عرفانیان
نجمه عرفانیان
٩٤/١١/٢٥
٠
٠
تازه از آخرم مجبوری بری سربازی چون بهرحال توفیق اجباریه.!چه دیر و چه زود.
نجمه عرفانیان
نجمه عرفانیان
٩٤/١١/٢٥
٠
٠
*این یادداشت برگرفته از تحلیلی از دکترغلامرضاصدیق اورعی در مبحث تامین رفاه اجتماعی است.
پربازدیدتریـــن ها
طنز

نامه ای منصفانه به استاد

٩٥/٠٩/١١
شعری سروده خودم

بعد تو

٩٥/٠٩/١٣
شعری سروده خودم

شاید دلیل خلقتت آغوش باشد!

٩٥/٠٩/١٣
شعری سروده خودم

حیف که روی من این جا به تو هم باز نبود

٩٥/٠٩/١١
شعری سروده خودم

سکوت پاییزی

٩٥/٠٩/١٤
امان از این همه ناهماهنگی

یک نفر با من هماهنگ شود

٩٥/٠٩/١٣
لطفا شفاف بگویید

مسابقه ی غسل

٩٥/٠٩/١٣
گیج شده ام

حال این روز

٩٥/٠٩/١٤
به دنبال آیه های عذاب

سید حسن آقامیری کیست؟

٩٥/٠٩/١٤
بیا همت کن رفیق

با دود و غبار هم مدارا ؟!

٩٥/٠٩/١١
ترانه ای سروده خودم

دل بهونه گیر

٩٥/٠٩/١٥
عمق فاجعه

آرایشگاه

٩٥/٠٩/١٥
معرفی فیم دریا سالار

لطف خدا بود

٩٥/٠٩/١٤
داستان کوتاه

به همین سادگی / قسمت دوم

٩٥/٠٩/١٤
نامه ی کشف شده ی قدیمی ترین دانشجوی دانشگاه بیرجند

مجمع الأدبا

٩٥/٠٩/١٥
بعضی ها

ساعت های بی صدا

٩٥/٠٩/١١
چرا همیشه همه چیز را آماده می خواهیم؟

دوستت دارم های ناگفته

٩٥/٠٩/١٥
ترسیده ام انگار

دلم مى خواهد همه چيز را بسوزانم!

٩٥/٠٩/١٣
باید بشوی همان آدم سابق

آفرینش برای خوب بودن

٩٥/٠٩/١٤
اندر حکایت آموزش مسائل جنسی به کودکان

بچه از کجا میاد؟

٩٥/٠٩/١٦