باز هم حمله به سفارت!

باز هم حمله به سفارت!

نویسنده : arwen

یک سوال خیلی ساده و شاید بی‌ربط:

اگر عربستان و یا هر کشور دیگری در اعتراض به حکم حصر یک معترض سیاسی، سفیر ایران را در کشور خودش احضار کند، واکنش کشور ما چه خواهد بود؟! آیا کار آن کشور را دخالت در امور داخلی کشور خود نمی‌نامد؟ آیا زمانی که در کشور ما قاچاقچیان یا زندانیان سیاسی (همان‌هایی که ما اصلا نداریم)  به حکم قانون اعدام می‌شوند دخالت کشورهای دیگر را تاب می‌آوریم؟!

من دیگر حرفی ندارم...

اوه چرا حرف دارم به آن افرادی که عادت کردند بریزند توی سفارت‌های کشورهای همسایه و عربده کشی کنند و به هیچ کس هم پاسخگو نیستند. سفارت خاک قانونی یک کشور است برادر، سیاست خارجی کشور هم مسئولش شما نیستی .

و به مسئولین عزیز... خدایی اگر سال 88 معترضین یکی از همین دو تا حمله به سفارت‌های انگلیس و عربستان را می‌کردند همینطوری با لبخند نگاه می‌کردید؟ اعتبار قانون در کشور ما تا کجاست؟ چرا با یکی با باتوم برخورد می‌شود و با دیگری هیچ؟

عده‌ای با خشونت و زد و خورد در مشهد و تهران به سفارت و کنسولگری عربستان حمله می‌کنند از دیوارها بالا می‌روند، مدارک را برمی‌دارند، با لوازم سفارت و پرچم عربستان که استثنائا به خاطر داشتن کلمه مقدس لااله الا الله نمی‌شد آتشش زد عکس یادگاری می‌گیرند و ...

سفارت کشور عربستان در بخش‌هایی سوخته، طبق تصویر. و طبق فیلم‌هایی که در آمده مهاجمان چماق به دست با فریاد و شعار به دشمن وهابی حمله کردند. این حمله را برای 4000 ایرانی در عربستان نکردیم برای شیخ نمری کردیم که خیلی از حرف‌های‌شان با سیاست‌های کشور ما مغایرت داشت. از راه منطق و سیاست با دشمن برخورد نکردیم که می‌توانست لغو حج در اعتراض به تعرض به دو جوان ایرانی باشد تا به فاجعه‌ی منا نرسیم و وقتی عربستان در کشور خودش مخالفان را می‌کشد ما فریاد هیهات سر می‌دهیم که وا اسلاما... بعد هم عده‌ای که در چند سال اخیر فراتر از قانون ثابت شدند، یک بار دیگر به سفارتی حمله می‌کنند و دوباره هیچ.کما این‌که در ماجرای حمله به سفارت انگلستان بازداشتی‌ها صبح فردا آزاد شدند.

سیاست خارجی کشور بازیچه حزب و جناح نیست. بیایید به دولتمردان‌مان اعتماد کنیم تا با دشمنان برخورد کنند با افراط و تندروی هیچ کس به جایی نمی‌رسد و جز آبروریزی برای کشورمان چیزی به ارمغان نمی‌آید.

گذشته از همه این‌ها بیایید قبل از جو زده شدن اندکی فکر کنیم و با آبروی ملتی بازی نکنیم. 

-
-
برچسب ها
درباره نویسنده
نظرات کاربران
کد امنیتی
نیما خان حقیقی
نیما خان حقیقی
٩٤/١٠/١٣
٠
٠
با حرف شما موافقم .اما در این مورد خاص با حمله کنندگان موافقم.چون در مورد تجاوز به دو نوجوان ایرانی و حادثه منا و توهین روزنامه عربستان با کاریکاتوراش مسئولین به شدت منفعل بودند و برخوردشون با این مسائل غرور ملی رو جریحه دار کرد که این دفعه دیگه مردم تحمل نکردن.
arwen
arwen
٩٤/١٠/١٣
٠
٠
عزیز م شما امروز سری به شبکه های خبری دنیا زدی؟ تیتر یک خبرگذاری های جهان این حمله بوده مگر مردم ما منطق ندارند؟ ضعف مسئولین ما نباید با وحشی گری و بی قانونی جواب داده بشه. اینکه در کشور ما عادت کرده ایم که عده ای را فراتر از قانون ببینیم واقعا عیب بزرگی است. عوارض و نتیجه این جو زدگی ها به اون افراد نمیرسه نصیب همه ملت ما میشه.از این مراسم در مشهد و تهران تصاویر زیادی در اومده و خوشبختانه رئیس جمهور دستور برخورد جدی صادر کردند امیدوارم اینبار هم در میان تصاویر مجرمین رو شناسایی کنند و واقعا بدون توجه به پست و هویتشون باهاشون برخورد جدی بشه
meshkat
meshkat
٩٤/١٠/١٣
٠
٠
خدا کنه رئیس جمهور همیشه همینطور دستور جدی صادر کنن.
نیما خان حقیقی
نیما خان حقیقی
٩٤/١٠/١٣
٠
٠
چی بگم والا؟ از یه طرف حرف شما منطقی و درسته و از یه طرف خشم مردم قابل درکه.ببینیم تهش چی میشه؟
MahYa_amjad
MahYa_amjad
٩٤/١٠/١٣
٠
٠
به نظر من مردم دلشون پر بود بعد از منی واسه همین این طوری تلافی کردن شایدم اینا اون آدمایی نبودن که دلشون به خاطر شیخ نمر سوخته خو ..مچکر
arwen
arwen
٩٤/١٠/١٤
٠
٠
بله همه ما عصبانی هستیم اما این عصبانیت رو با حمله به دیگران نباید خالی کنیم.رفتن به سفارت یک کشور مثل تجاوز به خاک اونه.در تاریخ ایران چهار بار به سفارت حمله شده.یه بار 1829 منجر شد به قراردادهای گلستان و ترکمانچای و به باد رفتن خاک ایران . یه بار حمله به سفارت آمریکا 40 سال تحریم (البته نوش جونش حقش بود) . یکبار حمله به سفارت انگلیس همین چند سال قبل که از پول شیشه تا مشروب اون سفارت رو دولت از بیت المال ایران داد و حالا این یکی .امروز عربستان اعلام کرده سفیر ایران باید ترک کنه کشورشو. خب به درک به من بود میگفتم همون موقع فرودگاه ایران باید سفیرش رو میخوند. اما بعد خبر رسید عربستان ماجرا رو به شورای امنیت گزارش داده. با سابقه قشنگ دوستان نتیجش برای ایران داغون میشه.یعنی ما طلبکاری بودیم که الان بدهکار شدیم. آبروی ایران رو به بازی میگیرن سر جو زدگی.البته بماند که اخبار خودمون امروز اصلا چیزی از این ماجراها نگفته حداقل تا الان که ساعت یک و نیمه
مجتبی خطیب آستانه
مجتبی خطیب آستانه
٩٤/١٠/١٣
١
٠
چه جالب از بعداز ظهر تو فکر این بودم که بیام خونه و دقیقا یه پست اینستاگرامی با همین مضمون بذارم. آیت الله نمر شیعه بزرگواری بود ولی چون علیه دولت سعودی اقدام کرده بود اونها هم طبق روال همه دنیا ایشون رو اعدام کردن. همون طور که توی ایران؛ کسی که ضد جمهوری اسلامی اقدام کنه رو اعدام می کنم و کاری به شیعه و سنی بودنش ندارن. این اقدام فقط و فقط مداخله در امور داخلی یک کشور هست. وای بر افراطیون
arwen
arwen
٩٤/١٠/١٤
٠
٠
دقیقا.من نمیگم عربستان درست عمل کرده نه.ولی همونقدر که وقتی ما اینجا با وهابی ها یا مخالفان حکومتمون در داخل کشور برخورد میکنیم اونها حق دخالت ندارن ما هم حق دخالت نداریم . اظهار نظر و دفاع از مظلوم بله اما وحشی گری و زیر سوال بردن یک ملت در جوامع بین الملل خیر. دیروز تیتر اول خبرهای جهان کشته شدن آیت الله نمر نبود بلکه حمله ایرانی ها به سفارت عربستان بود. وجهه سیاسی کشور در بین الملل زیر سوال میره
meshkat
meshkat
٩٤/١٠/١٣
٠
٠
خیلی طبیعیه وقتی مسئولین درمورد سیاستهای توهین آمیز عربستان برخورد مناسب ندارن، یه عده کاسه صبرشون لبریز میشه و...، هرچند ظاهر کارشون متمدنانه نیس! ضمنا شیخ نمر یک معترض سیاسی عادی نبود، برای مردمی که پایبند به اصول شیعی هستند قضیه فراتر از ملیت و حکومته! کار از ژستهای روشنفکرانه گذشته.
زهرا- خسروی
زهرا- خسروی
٩٤/١٠/١٣
٠
٠
افراط گرایی محض بود ! به قول یکی از همین خبرگزاری ها گُل زدیم به زمین خودی،ریاض منتظر همین واکنش ها بود.
arwen
arwen
٩٤/١٠/١٤
٠
٠
دقیقا و این گل به خودی در دقیقه نود جام جهانی بود.
احمد
احمد
٩٤/١٠/١٣
٣
٠
ما چماق بدست، ما افراطی، ما تندرو... شما ها چرا خونتون به جوش نمیاد؟ تا کی باید جلوی دولت سفاک سعودی ساکت باشیم؟ به نوجووونامون تجاوز کردن، توی منا 800 نفر ایرانی رو تشنه کشتند، الانم عالم شیعه رو گردن می زنن. بریم شمع روشن کنیم؟!!!! متأسفام... بسه این همه انفعال.... بسه
زهرا- خسروی
زهرا- خسروی
٩٤/١٠/١٣
٠
٠
بله شما درست میگید، منظور من اینه به جای اینکه مسئولین باید در این مورد تصمیم بگیرند، تمام حرف های شما درست ولی جبهه گیری های ناآگاهانه به خود ما آسیب میرسونه هر چند بعد از فاجعه تاسف بار منا حق رو باید به مردمم داد ولی بازم باید بدونیم ریاض به دنبال تفرقه بین شیعه و سنی، صبر کردن و تصمیم آگاهانه گرفتن پس چی؟
H_Daliryan
H_Daliryan
٩٤/١٠/١٣
٠
٠
حق دارید ولی نباید عجولانه و خشن رفتار کرد. اینجوری بعد میبینید در کمال پر رویی طلب کار هم شدن از ما و دست ما هم خالی بود! که هست البته. اگر قرار مخالفتی بشه با شعار دادن و اینجور کارها خب انجام میشه! ولی اینکه بیایم و سفارت یه کشور که به نحوی جزوی از خاک اون کشور محسوب میشه رو آتیش بزنیم دیگه نمیشه اعتراض! میشه اختشاش! کاری که خیلی ها توی فتنه 88 به بهانه اعتراض انجام میدادند. حالا نمیخوام بگم اینا همونان ولی خب این حرکت های اشتباه منجر به اتفاقات اشتباه بزرگتری ممکنه بشه.
arwen
arwen
٩٤/١٠/١٤
٠
٠
اول ما جسارت نکردیم دوست عزیز .اما جوشی تر از خود من فقط خودمم تو مطالبم میتونید درباره حج و این چیزها هم بخونید. اما قبل از هر حرکتی یه فکری لازمه.من مشهد بودم و دیدم با سفارت عربستان چه کردن. افرادی که بودن اکثرا یه تیپ خاص از دوستان بودند که خب مرکزشون هم دوتا کوچه اونور تر بود.من میگم قدما میگفتن اگه می خوای حرفی بزنی اول مزه مزش کن بعد بندازش بیرون. این برای اعمال ما هم صدق میکنه امروز دنیا تظاهرات کرد اعدام رو محکوم کرد. با ریختن توی خیابون اتیش زدن سفارت و خاک قانونی کشوری که امنیتش برعهده کشور ماست و بهم ریختن خیابون کندن تابلوی خیابون تا مثلا اسمش رو بکنیم آیت الله نمر..نوعی از اعتراض هست که همین چند سال قبل در کشور ما رخ داد و اسمش رو گذاشتن فتنه.اشتباه اشتباهه. از هرکس میخواد باشه. اون زمان هم روش اعتراض اشتباه بود. چطوری میگید حرکتی خودجوش بوده وقتی در تمام تصاویر و عکسها پلاکاردهای چاپی مشابه هست عین هم. به خدا باید اول به عاقبت کار فکر کرد این جوشی بودن بیشتر آدم رو دشمن شاد میکنه. موقع سفارت انگلیس هم یه عده ریختن با بی قانونی تو سفارت اگه همونجا میگرفتن زندانیشون میکردن دیگه کار به این رفتار نمیکشید.
arwen
arwen
٩٤/١٠/١٤
٠
٠
آٔقای : H_Daliryan عزیز معترضان سال 88 ؟ واقعا فکر میکنید کار اونهاس؟ یک نگاه به عکس ها و تصاویر بکنید. چهار نفر رو در مشهد بشناسی کاملا متوجه میشید که از گروه خاصی هستند .معترضان سال 88 اول اعتراضشون کاملا منطقی بودند اما بی منطقی یه سری افراد اوضاع رو برگردوند این رسما تجاوز به امور بین الملله اگر اعتراض کنندگان 88 اختشاش گر بودند که به نظر من یه عده جوون عصبانی بودند این حضرات روی اختشاش رو سفید کردند
H_Daliryan
H_Daliryan
٩٤/١٠/١٣
١
٠
متاسفانه چیزی که هست خیلی از ما ایرانی ها توی خونمون انگار بیش از حد آدرنالین تولید میشه در مواقع هیجانی شدن. و خب این باعث میشه به شدت تاحت تاثیر جو قرار بگیریم. من مطمئنم خیلی از افرادی که تو انجام این کار دست داشتند بعد اینکه کار انجام شده و به عواقبش فکر کردن پشیمون شدن. چون واقعا کار درست و عقلانی نبوده. فقط یک کار از روی عجله و خشم بوده. شاید خود من و شمایی که الان اینجا داریم میگیم این کارها درست نیست و ... اگر تو شرایطش میبودیم هم همین کار رو میکردیم! پس لازمه اول از هم سعی کنیم تو شرایط حساس خودمون رو کنترل کنیم. اگر تونستیم که اینجور جاها هم میتونیم وگرنه ما هم همرنگ جماعت میشیم...
رویا خانوم
رویا خانوم
٩٤/١٠/١٤
٠
٠
یه مشت آدم جوگیر که احساساتشون بیشتر از عقل و شعورشون شده دست به همچین کاری میزنن و چهره خراب ایران تو جوامع بین المللی رو خراب تر میکنن. خوشحالم که عربستان روابط دیپلماتیکش با ایرانو قطع کرد. فردا باز همین جماعت میریزن تو خیابون که چرا نمیذارن برن مکه... تو مملکت ما اینهمه آدم کله گنده مردن اونوقت به خاطر کشته شدن یک آدم تو کشور خودش اینجوری یقه چاک میدن...خب یعنی چییییی؟ هرچی فکر میکنم اون قسمت عقلانی قضیه میلنگه
arwen
arwen
٩٤/١٠/١٤
٠
٠
دقیقا 400 تا ایرانی کشته شد بالای چند هزار مسلمان و حکومت ما این عکس العمل رو نشون نداد که دفاع از حق بکنه و حالا برای یک نفر عالم دینی دنیا بهم میریزه و حتی میتونه منجر به جنگ بشه عربستان سالهاست سد راه فروش نفت و قیمت نفت اپک هست نونش از حمایت غربه معلومه ساکت نمیشینه
رویا خانوم
رویا خانوم
٩٤/١٠/١٤
٠
٠
پرچم عربستانم که موند رو دستشون. نه تونستن بندازنش زیر پا نه آتیشش بزنن... احساسم میگه سیاستمدارای عرب به این نمایش احمقانه با پوزخند نگاه میکردن
arwen
arwen
٩٤/١٠/١٤
٠
٠
چرا یه مبتکر قیچی در اورد کلمه مقدسش رو قیچی کرد در اورد بقیه ش رو پاره کرد اینقدر خودجوش جوشیده بودن که قیچی هم برده بودن
h.naderi
h.naderi
٩٤/١٠/١٤
٠
٠
توی این مسئله در درجه اول نیروی انتظامی مقصر هست. جلوی کنسولگری مشهد اصلا کسی نبود. نیروی انتظامی موظف هست که از اماکن دیپلماتیک محافظت کنه. دوم سازمان تبلیغات اسلامی هست که باید بلافاصله درخواست راهپیمایی با مجوز می کرد تا مردم بتونن توی یک فضای آرام اعتراضشون رو بیان کنند و سوم واکنش ندادن درست و حسابی دولت که خیلی دیر بود... البته تقصیر حمله کنندگان سر جاش...
arwen
arwen
٩٤/١٠/١٤
٠
٠
کاملا موافقم نیروی انتظامی باید بدونه که امنیت کنسولگری ها و سفارت ها رو موظف هست تامین کنه ولو به خشونت .باید دستگیر میکرد .پلیس دیر واکنش نشون داد. ولی این افراد هم تک به تک نیومدن .سازمان تبلیغات اسلامی خوشبختانه همیشه واکنشش رو برای راهپیمایی نشون میده. این حضرات اگر تک به تک بودن در حضورشون اون همه پلاکارد چاپی متحد دستشون نبود کاملا مشخصه که از جایی اومدن.اما تجمع با وحشی گری فرق داره . و بله دولت هم باید واکنش درست و به موقع نشون میداد صبح ایشون رو کشتن شب شده بود حضرات تحمل میکردن ساعت به اخبار ساعت هشت شب برسه اخه.بعدشم دولت اگر میخواست واکنش درست نشون بده باید خیلی قبل تر از اینا سفارت ایران رو تو عربستان میبست اما این چیزی نیست که دولت به تنهایی بتونه براش تصمیم بگیره خیلی مسائل مذهبی و سیاسی مطرح بود که باید دیگران دربارش تصمیم گیری میکردند از جمله رهبری . اما اینکه کار الان برسه به شورای امنیت یعنی وضعیت نارنجی بین ایران و عربستان کاملا قرمزه و میتونه منجر به جنگ بشه اگر جنگی رخ بده این حضرات مثلا خودجوش جواب خون ملت رو میدن؟
Cold
Cold
٩٤/١٠/١٤
٠
٠
ماهم ناراحت شدیم از اعدامش...ولی هیچ ربطی به ما نداره این موضوع
admincheh
admincheh
٩٤/١٠/١٤
٠
٠
به هر حال این وسط قضیه ی شیخ نمر کلا به حاشیه رفت و عربستان آتویی پیدا کرد و شکایتی به سازمان ملل ارائه داد ..
arwen
arwen
٩٤/١٠/١٤
٠
٠
بله خب گل به خودی افراد خودسر به دروازه ایران در دقیقه نود جام جهانی. طلبکار بودیم بدهکار شدیم
شادزی خانوم
شادزی خانوم
٩٤/١٠/١٤
٠
٠
خدا بعد از اين واكنش ها رو بخير كن ِ ./ تسليت به تمام دوست داران آيت الله شيخ نمر .
arwen
arwen
٩٤/١٠/١٥
٠
٠
من موندم اینا که اینقدر شیخ نمر رو دوست دارن و مثلا عزادار بودن چرا با لبخند و نیش باز جلو سفارت بودن
رویا خانوم
رویا خانوم
٩٤/١٠/١٤
٠
٠
عربستان رابطه ديپلماتيكش رو با ايران قطع كرد، ٢٤ ساعت آينده سايت هاي دلواپس سياستشون اينه كه بگن :"مهم نیست"، در ٤٨ ساعت آينده كه مستي از سرشون پريد و تبعات منفيشو بيشتر حس كردن،ميگن حمله به سفارت برنامه ريزي شده و كار عناصر مشكوك وابسته به فتنه گرها بود دو سه ماه آتي هم چماق ميكنن تو سر دولت روحاني كه:" بفرما اينم سياست خارجي ات كه رابطه با عربستان رو هم نتونستي حفظ كني" مابقي روزها هم جهان اسلام، بالاخص خاورميانه تاوان گزاف فرقه گرايي و دعواي بين ما و عربستان رو هنگفت تر از گذشته مي ده.
arwen
arwen
٩٤/١٠/١٤
٠
٠
جالبه روابطش رو قطع کرده تابلو های ایران رو کشیده پایین و بعد دقیقا اینا رو گفته:📢وزیر خارجه سعودی: ◀️عربستان تمام روابط اقتصادی خود با ایران را قطع و از سفر شهروندان خود به ایران جلوگیری خواهد کرد ◀️مانعی برای حضورحاجیان ایرانی درعربستان وجود ندارد چند تا کشور جو زده مثل جیبوتی 800 هزار نفری هم که یه عمری ایران ساپورتش کرد ازش حمایت کردن.حماقت شاه کم تجربه و تند روی عربستان اما چیزی که دل ادم رو میسوزونه اینه:حجت الاسلام پناهیان در واکنش به پیام رئیس‌جمهور درخصوص اعدام شیخ نمر، گفت: اگر کسی نتواند خشم انقلابی خود را کنترل کند به انقلابی گری ضربه زده است، در فرهنگ اسلامی سفیر دشمن محترم شمرده می‌شود. تفکر یه سری از مسئولانمونخشم انقلابی؟ این شیخ نمر همونی نبود که از دست ایران رفت سوریه ؟ چهار تا از سخنرانی هاش رو دیدید؟خشم انقلابی که میتونه منجر به جنگ دیگه ای بشه
پربازدیدتریـــن ها
یک پارچ آب سرد!

شرط ثبت نام

٩٥/٠٩/٠٩
شعری سروده خودم

حیف که روی من این جا به تو هم باز نبود

٩٥/٠٩/١١
شعری سروده خودم

شاید دلیل خلقتت آغوش باشد!

٩٥/٠٩/١٣
طنز

نامه ای منصفانه به استاد

٩٥/٠٩/١١
میانه رو و دانا

امر به معروف و نهی از منکر وظیفه کیست؟

٩٥/٠٩/١٠
امان از این همه ناهماهنگی

یک نفر با من هماهنگ شود

٩٥/٠٩/١٣
لطفا شفاف بگویید

مسابقه ی غسل

٩٥/٠٩/١٣
شعری سروده خودم

سکوت پاییزی

٩٥/٠٩/١٤
برای پدر مهربانم

خورشید ِ گل فروش

٩٥/٠٩/٠٩
اگر ریزعلی می بود، شاید داستان طور دیگری رقم می خورد

جای دهقان فداکار خالی بود

٩٥/٠٩/١٠
بیا همت کن رفیق

با دود و غبار هم مدارا ؟!

٩٥/٠٩/١١
شعری سروده خودم

بعد تو

٩٥/٠٩/١٣
گیج شده ام

حال این روز

٩٥/٠٩/١٤
لعنت به هرچه یاد تو را زنده می‌کند

تقویم های بی عدد / شعر

٩٥/٠٩/١٠
وقتی آقا جان، خانوم جان، بابا و مامان با هم پرکشیدند

بلیط رفت و بی برگشت!

٩٥/٠٩/٠٩
ترسیده ام انگار

دلم مى خواهد همه چيز را بسوزانم!

٩٥/٠٩/١٣
به دنبال آیه های عذاب

سید حسن آقامیری کیست؟

٩٥/٠٩/١٤
داستان کوتاه

به همین سادگی / قسمت دوم

٩٥/٠٩/١٤
اندر مصائب شغل من

پرنیا؟ پریا؟ پریان؟ پرنیان؟

٩٥/٠٩/١٣
معرفی فیم دریا سالار

لطف خدا بود

٩٥/٠٩/١٤