حالا هی تو تلگرام بفرست: اگر خون آریایی داری...

حالا هی تو تلگرام بفرست: اگر خون آریایی داری...

نویسنده : پیک

گیر دادنی که به خانه رواست به مسجد حرام است! دیروز می‌خواستم یک مطلب درباره عربستان و سیستم‌اش و محوریت تروریست پروری‌اش و ... بنویسم که ناگهان یکی از اعضای «حقوقی» بدن به نام وجدان جلویم را گرفت! خب طبعا از آن جا که اعضای حقوقی وجود خارجی ندارند ابتدا فکر کردم وهم و گمان است؛ اما تا دست به صفحه کلید می‌زدم جلوی چشمم رژه می‌رفت که : «جناب پیک دست مریزاد با این افکارت!» آخر یک بار گفتم «خب بیا درست حرف بزن ببینم حرف حسابت چیه؟»

بله آقا و خانمی که شما باشید دست ما را گرفت و برد در یک صفحه مجازی و گفت این‌جا را بخوان، نوشته بود چهار تصویری از عربستان که ما معمولا نمی‌بینیم. ابتدا فکر کردم باز قرار است عکس با فلان مدل یا خواننده یا کیک طلا یا از این افراط‌گری‌های عربی باشد که باز آن شخص حقوقی خاطر نشان کرد درست تا انتهایش بخوان. شما هم بخوانید بد نیست:

1. یک چیزی هست به نام «شاخص توسعه انسانی» که ترکیبی از ملاک‌هایی مثل «امید به زندگی»، «میزان دسترسی به دانش»، «سطح زندگی مناسب» و از این قبیل است. من هم این شاخص را تا به حال ندیده بودم ولی جالب بود که عربستانی‌ها شاخص بلندتری داشتند نسبت به ما و با رتبه کشور 34 دنیا41 رتبه از ما بالاترند.

2. گفتم خدا بزرگ است، بگذار ببینیم دومی چه می‌شود. اتفاقا درباره میزان سواد بود. گفتم خدا را شکر چون یاد حدیث پیامبر درباره دانش مردمان پارس افتادم و... ولی خب آمار نشان می‌داد ما با 86.8درصد سطح سواد ثبت شده جایگاه بدی نداریم اما عربستان در همین زمینه با آمار 94.7 فاصله زیادی با ما دارد. جالب‌تر این‌که میزان اختلاف باسوادهای خانم و آقایش، از ایران 2.8درصد کمتر است و این یعنی درصد باسوادی خانم‌های‌شان هم از ما بالاتر است! هیهات، این همه پیام‌نور و آزاد و دولتی و غیرانتفاعی افاقه نکرد و این‌جا هم عقبیم.

3. نوشته بود مشارکت اقتصادی زنان در جامعه. گفتم حتما این را بیشتریم، چون با آن اوصافی که ما شنیدیم خانم‌های عربستانی از خانه بیرون هم نمی‌آیند! اما جالب است بدانید این نرخ در آن‌جا 20 و در ایران 17است! البته با توجه به این‌که کشوری مثل آلمان این شاخص مشارکت اقتصادی بانوان به 54 رسیده هر دو کشور کم هستیم اما باز هم ما عقب تریم!

4. آقای وجدان تیر خلاص را بزن. تو که همه حس برتری ما را نسبت به اعراب عربستان گرفتی دیگر چهارمی را هم بگو و خلاصمان کن!

شاید عجیب به نظر برسد اما شاخص خشونت در کشور ما بر اساس جرائم رخ داده، حدود 3.9 است که به نسبت جهانی که عدد 6 است یعنی در حالتی مرغوب به سر می‌بریم. اما ملک سلمان و کشور دوست داشتنی‌اش با نمره 0.8 از این شاخص کنار سوئد و دانمارک و آلمان جزو کم جنایت‌ترین کشورهای جهان محسوب می‌شود!

مغز سرم سوت کشید، آن هم چهار بار پیاپی! وجدان در پایان خاطر نشان کرد: این‌که می‌بینی روبند می‌زنند یا اجازه رانندگی ندارند، نباید ملاک تو برای قضاوت باشد.20 درصد کرسی‌های مجلس عربستان به زنان اختصاص داده شده در حالی که در کشور ما این آمار فقط 3 درصد است!

از آن جایی که وجدان شخصیتی حقوقی است با بستن «درب عقل» دهان ایشان را هم می‌شود بست، پس این کار را کردم. با این‌که من با همه حرف‌ها و نتیجه گیری‌های آن خبرگزاری موافق نیستم (چون مثلا در مورد سواد میزان کیفیت خیلی مهم است که نادیده گرفته شده) ولی این موضوع را فهمیدم که قبل از گیر بیجا دادن به کسی باید اول گوش خودی‌ها را کشید!

به عنوان یک دوست، یک هم وطن با همان خون آریایی که روزی صدبار توی تلگرام و اینستاگرام بهش افتخار می‌کنی، خواهش می‌کنم کمی مطالعه کنیم تا لااقل سرانه مطالعه‌مان از آن کشور مذکور بالاتر برود.

قربانتان پیک

برچسب ها
درباره نویسنده
نظرات کاربران
کد امنیتی
aynaz_sahrivar
aynaz_sahrivar
٩٤/١٠/٠٥
٢
٠
بنده به شخصه عربستانو خرابه میدیدم! اینطوری که برعکس شد؟
پیک
پیک
٩٤/١٠/٠٥
٠
٠
متاسفانه رسانه واقعیت رو درست نشون نمیده(الله اعلم چرا!) و مردم هم اگه برن عربستان مکه و مدینه میرن که همون شهرها هم فقیر عرب عربستانی خیلی خیلی کم داره.بیشتر فقرا رو ملیت های دیگه تشکیل میدن.به نظرم تامل بیشتری لازمه برای نسل ما!
aynaz_sahrivar
aynaz_sahrivar
٩٤/١٠/٠٦
١
٠
بعله ، راستشو بخای این مورداییی که در مورد زن ها نوشته بودید نزاشت شب بخوابم :/
پیک
پیک
٩٤/١٠/٠٧
٠
٠
گاهی نتیجه فهمیدن ها این میشه و.... شاید صدا و سیما هم نگران خواب ماست!
سلما
سلما
٩٤/١٠/٠٥
٠
٠
سلام علیک اقای پیک ...واقعا مطلب تاثیر گذاری بود ولی باید دید این معیارها چه طوری سنجیده شدن و ایا موثقند ؟ مرجعش کجاست ؟ البته به عنوان کسی که شخصا پا به این سرزمین گذاشته ام حداقل میتونم این و تایید کنم که وضع اقتصادیشون از ما بهتره ...متاسفانه
پیک
پیک
٩٤/١٠/٠٥
٠
٠
سلام بانو.بله شبهه وارده.این نتیجه تحقیق خیلی ساده میتونه باشه.شما از یک سرچ ساده درباره هرکدوم از این موارد میتونید به این آمار و ارقام برسید.گرچه در یک سایت خبری که فکر کنم پارسینه بود یکجا گردآوری کردند.بله متاسفانه از لحاظ اقتصادی گداهایی هم که اگردر که و مدینه دقت کنید عرب عربستان نیستند! البته همونطور که گفتم توی متن در مورد کیفیت مثلا تحصیلات چیزی نیومده!شاید معیاری نبوده شاید هم ... ولی به نظر من مهم اینه که ما با این همه افتخار و سبقه از خیلی لحاظ حتی نباید هم سنگ باشیم!آینده درباره ما چی میگن؟؟
Sara
Sara
٩٤/١٠/٠٥
٠
٠
من درمورد صحت گزینه سوم شک دارم،همونطور که میدونی عربستانی ها در خیلی لحاظ افراطی هستن خصوصا درمورد حقیر شمردن زن و اینکه با توجه به دیده ها و شنیده ها زن های عربستانی جایگاه بالایی نمیتونن در جامعه شون داشته باشن؛ لب کلام اینکه در ایران همه چی گل و بلبله و در کشورهای دیگه خشونت و بی عدالتی و بی دینی و بی سوادی غوغا میکنه:))
پیک
پیک
٩٤/١٠/٠٥
١
٠
مورد سوم نگفته مال اون ا بالاست.اما با یک نسبت گیری به جمعیت فکر کنم درست دربیاد!ولی اینکه یک پنجم مجلسشون متعلق به خانم هاست صحت داره!من واقعا دوست دارم علت این غرض ورزی صداسیما رو بدونم.اون از چند روز پیش نود این هم این پوشاندن حقیقت! به نظر من باید مردم رو آگاه کنن تا شاید ملت یک تکونی به خودشون بدن!
مجتبی خطیب آستانه
مجتبی خطیب آستانه
٩٤/١٠/٠٥
١
٠
سلام علیکم و رحمت الله. به نظرم اون زمانی که ایرانی ها خودشون برتر می دونستن و عرب ها رو یه مفت خور فرض می کردند گذشته! الان ملت ماست که خسته است و حوصله ندارد! البته نادید نگیریم که چه می کنه این پول چاه های نفت. طنز متن هم که خدایی بیست بود:) مرسی از شما
پیک
پیک
٩٤/١٠/٠٥
٠
٠
سلام و رحمت الله برادر.بله درست میگین واقعا مردم ما بی تحرک شدن.همه اش هم تقصیر مردم نیست.اون ها جدا از پول نفت گردشگر(حجاج)خیلی زیادی دارند سالانه,ولی نا گفته نماند ما معدن و کشاورزی غنی تری داریم نسبت به اون ها!لطف داری خواهش میکنم :)
Sara
Sara
٩٤/١٠/٠٥
١
٠
هههعی:((( تا ما در حال اثبات کردن برتریمون با پیامک ها و فضای مجازی و صداسیما هستیم اون ها در حال کسب پیشرفت و و برتری واقعی هستن؛ هر جور حساب کنیم ایراد از خودمونه متاسفانه
پیک
پیک
٩٤/١٠/٠٦
٠
٠
متاسفانه ....
نعیمه السادات زینبی :)
نعیمه السادات زینبی :)
٩٤/١٠/٠٦
٠
٠
با پیام متن بسی موافقم. از این نوع نژاد پرستی کورکورانه هم بدم میاد...
محمد-۱۵۱ :)
محمد-۱۵۱ :)
٩٤/١٠/٠٦
٠
٠
دوست عزیز٬من منکر وضع بد اقتصادی و فرهنگی کشورمون نیستم٬ولی اصلأ نمیتونم به این آمار شک نکنم٬چون حتی اگر منبع و سند موثقی داشته باشه(که فکر نکنم)٬باید دید چه سازمان و چه شرکتی این آمار و اعداد رو با چه معیار ها و چه نیاتی محاسبه کرده.ای کاش در مورد قوانین عربستان در مورد زنان و این که حتی حق ندارن پشت فرمان ماشین خاموش بشینن هم میگفتید.ای کاش میگفتید تازه از امسال حق رأی پیدا کردند.ای کاش میگفتی نظام حاکم بر عربستان پادشاهی و ضد تشیع و ایرانیه.ای کاش مستند های فراوانی که در مورد فقر در عربستان منتشر شده رو میدی.کاش کلیپ های سر بریدن های وسط خیابونشون رو میدیدی. وجدانأ خیلی نامردیه ایرانی که یک تنه جلو کل دنیا وایستاده رو با این آلت دست یهود و صهیونیست مقایسه کنید. در ضمن بد نیست اتفاقات منا و جرثقیل و وهابییت و داعش و...رو هم یه خورده در نظر داشته باشی‌ با تشکر.
h.naderi
h.naderi
٩٤/١٠/٠٦
٠
٠
مورد چهار رو من از نزدیک درک کردم. علتش رو هم اصلا نفهمیدم ولی چیزی که بود این بود که در عربستان جرائم خرد کف خیابانی به شدت کم و میزان امنیت بالاست. البته همانطور که چند وقت پیش یک شاهزاده عرب رو با چند تن قرص روانگرادن توی بیروت گرفتند نشون میده که جرایم سازمان یافته در سطح خانواده سلطنتی به شدت بالاست. البته شاید به خاطر نوع مجازات هایی باشه که اونجا اعمال میشه، به خصوص در زمینه موارد مخدر
پیک
پیک
٩٤/١٠/٠٦
٠
٠
به نظر من در هر زمینه بد باشند در زمینه مجازات مواد مخدر خیلی خوب دارند عمل میکنند.بله اختلاف برخورد با مجرمین مثلا دزدها در اینجا با اونجا خیلی متفاوته
MahYa_amjad
MahYa_amjad
٩٤/١٠/٠٦
٠
٠
عزیزجونم میگف تو عربستان موقع حج نصف گداها انگشت یا دست نداشتن . واقعی دزدا رو قطع می کنن دستاشونو؟
پیک
پیک
٩٤/١٠/٠٦
٠
٠
بله!!ابتدا یک انگشت بعد مچ بعد دست از آرنج
پیک
پیک
٩٤/١٠/٠٦
٠
٠
آقای محمد عزیز ممنون از نظرتون.اگر متن را کامل خوانده باشید من هم کاملا با این آمار موافق نیستم ولی اینطور هم نیست که اصلا وجود نداشته باشد.گفتید از عدم حق رانندگی خانم ها ننوشتید در حالی که در متن آورده شده.اینکه نظام یک کشور ضد تشیعه هیچ ارتباطی به شاخص توسعه انسانی و میزان حصیلات و رشد اقتصادی و جرایم درون مرزی نداره.این و رفتار امثال این مثل کمک به داعش سیاست های یک کشور در چهارچوب بین الملله که درست یا نادرست بحثش جداست.اینکه شما گردن زدن در خیابان رو مثال میزنی نمونه جالبیست.هر کشوری با توجه به قوانینش مجازات میکنه.مثلا در ایران شما اعدام های خیابانی ندیدن تا الان؟پس اون ها هم این حق رو برای خودشون میتونن قائل بشن که ما وحشی گری میکنیم!مشکل بعضی وقت ها اونجاست که ما پیشرفت حتی دشمن رو که اتفاقا باید ببینیم نمی بینیم.
محمد-۱۵۱ :)
محمد-۱۵۱ :)
٩٤/١٠/٠٧
٠
٠
مشکل اینجاست که پیشرفتی دیده نمیشه اگر هم بشه من حاضرم عقب مونده بمونیم ولی بازیچه ی دست دیگران نباشیم.بحث من اینه این مقایسه از ریشه مشکل داره٬چون شرایط دو تا کشور خیلی باهم متفاوته.در ضمن شرایط سیاسی تأثیر مستقیم روی زندگی مردم داره٬پس نمیشه از هم جداشون کرد.
پیک
پیک
٩٤/١٠/٠٧
٠
٠
اگر مقایسه غلطه مقایسه به عکس هم غلطه!اینکه ما جا بندازیم اون ها هیچی نمیفهمه و ما بهتریم از همه لحاظ و سرمون توی همین برف باشه و دلمون به همین خوش که اشتباهه!برادر عزیز خیلی چیزها مثل سواد یا خوندن کتاب و سرانه مطالعه هیچ ربطی به شرایط سیاسی الان نداره!این به نظر من یک توجیه خودی برای خودیه.علی ایحال منظور این بود بیشتر بخوانیم تا عقب نمانیم
الهام حبشی
الهام حبشی
٩٤/١٠/٠٦
١
٠
مگه میشه ! مگه داریم ؟!
پیک
پیک
٩٤/١٠/٠٦
١
٠
متاسفانه آری ...
زهرا خدائی
زهرا خدائی
٩٤/١٠/٠٦
٠
٠
نژادپرستیم بعد نژاد پرستا رو هم سرزنش میکنیم ،آریایی هستیم جز این ازمون انتظار نمیره .../ ممنون :)
پیک
پیک
٩٤/١٠/٠٦
٠
٠
قشنگ بود :) خواهش میکنم
H_Daliryan
H_Daliryan
٩٤/١٠/٠٧
٠
٠
میشه منابع اطلاعاتی تون رو بدونم؟ آخه اینکه عربستانی که یک کشور به شدت مصرف کنندست بخواد شاخص تولید علمش از ما بالاتر باشه خیلی عجیب!!!
پیک
پیک
٩٤/١٠/٠٧
٠
٠
بله فکر کنم توی کامنت ها گفتم سرچ ساده درباره هر کدوم از این موضوعات در اینترنت و اینکه خبرگزاری پارسینه اون ها رو یکجا جمع کرده.اشتباه نشه شاخص تولید علم نگفته؛میزان باسوادها به جمعیتشون بیشتره.یک نکته ای دیگه ای هم که هست اینه که عربستان از گردشگران(حجاج) زیادی سالانه درآمد هنگفتی داره که همین خیلی روی نوع زندگی مردمش اثر میتونه داشته باشه ولی از لحاظ مشارکت بانوان و ....... چی بگم!
M_Hoseiny
M_Hoseiny
٩٤/١٠/٠٧
٠
٠
اول اینکه میزان صحت این آمار چقدره ؟؟!!! دوم اینکه به قول استادم ما ایرانی ها خیلی تغییر فرهنگ دادیم ، متاسفانه بیشتر پسرفت کردیم . در زمینه مطالعه ، انگیزه یادگیری و خیلی چیزای دیگه... سومم اینکه ممنون:)
پیک
پیک
٩٤/١٠/٠٧
٠
٠
سلام.تبریک میگم حضورتون رو در جیم.توی کامنت ها توضیح دادم درباره درستی آمار ,اما مختصرا : اینکه با سرچ در اینترنت خودتان متوجه خیلی چیزها میشوید به علاوه اینکه در پایگاه خبری پارسینه هم موجوده.بله استادتون درست میگن و بحث زیادی در این باره میشه کرد.سوما(پریم) اینکه خواهش میکنم :)
شبیه باران
شبیه باران
٩٤/١٠/٠٨
٠
٠
سلام.. اطلاعات جالبی بود...بنده شخصا 4 تا از شهرهای بزرگ عربستان را رفتم و تقریبا مکانهای عمومی اون رو دیدم .. رفتار مردم باهم ، آدابشون اصلا خیلی از ما سر ترن.. و ازون موقع تا الان کلا توو شوک هستم ... واقعا مردمان جالبی هستند بر عکس اون چیزی که رسانه ها و جراید ایرانی میگن...
پیک
پیک
٩٤/١٠/٠٨
٠
٠
سلام ممنون :) کاش میگفتید کدوم شهرها و یکم دربارشون توضیح میدادید.من هم موقع خوندن خبر کلا دیدگاهم تغییر کرد!
پربازدیدتریـــن ها
یک پارچ آب سرد!

شرط ثبت نام

٩٥/٠٩/٠٩
شعری سروده خودم

ترافیک خیال

٩٥/٠٩/٠٧
میانه رو و دانا

امر به معروف و نهی از منکر وظیفه کیست؟

٩٥/٠٩/١٠
شعری سروده خودم

حیف که روی من این جا به تو هم باز نبود

٩٥/٠٩/١١
گپ و گفتی کوتاه با دانشجویانی که در کنار تحصیل کار هم می کنند

کار کن، دانش بجو!

٩٥/٠٩/٠٧
طنز

نامه ای منصفانه به استاد

٩٥/٠٩/١١
برای پدر مهربانم

خورشید ِ گل فروش

٩٥/٠٩/٠٩
اگر ریزعلی می بود، شاید داستان طور دیگری رقم می خورد

جای دهقان فداکار خالی بود

٩٥/٠٩/١٠
چه کاریست؟

فهم

٩٥/٠٩/٠٨
یکی این را به زندگی حالی کند

برزخ

٩٥/٠٩/٠٧
بیا همت کن رفیق

با دود و غبار هم مدارا ؟!

٩٥/٠٩/١١
وقتی در 24 ساعت یک ملت عزادار می شود...

تراژیک ترین دو روز

٩٥/٠٩/٠٨
لعنت به هرچه یاد تو را زنده می‌کند

تقویم های بی عدد / شعر

٩٥/٠٩/١٠
وقتی آقا جان، خانوم جان، بابا و مامان با هم پرکشیدند

بلیط رفت و بی برگشت!

٩٥/٠٩/٠٩
شعری سروده خودم

شاید دلیل خلقتت آغوش باشد!

٩٥/٠٩/١٣
بارانی که نمی بارد

این هوا خفه مان می کند

٩٥/٠٩/٠٧
امان از این همه ناهماهنگی

یک نفر با من هماهنگ شود

٩٥/٠٩/١٣
قسمت اول: فراخوان

جایزه ادبی در قرون پیشین

٩٥/٠٩/٠٨
گفت: «من به دنیا اومدم پیاده بیام تا حرم آقا»

مشغول می زدم

٩٥/٠٩/١٠
سرد و بی تفاوت

وقتی به زمین رسیدم

٩٥/٠٩/٠٩