از پذیرفتن افراد بدحجاب معذوریم!
گزارشی پیرامون تابلویی که در خیلی از مغازه‌های شهر نصب است

از پذیرفتن افراد بدحجاب معذوریم!

نویسنده : مائده کاشیان

همیشه تابلوی «ورود فراد بی حجاب ممنوع» که روی دیوار بعضی از مغازه‌ها می‌دیدم، من را به فکر فرو می‌برد. که آیا واقعا این تابلو تاثیر گذار است؟ مغازه‌دارها به اجبار آن را روی دیوار می‌گذارند یا به خواست خودشان و اصلا آیا راه بهتری برای امر به معروف و نهی از منکر در زمینه حجاب در آن مکان نیست؟! بالاخره دلم را به دریا زدم و رفتم سراغ این تابلوها و مردم و فروشندگانی که زیر آن با هم برخورد دارند، در ادامه گزارشی از واکنش مردم نسبت به این تذکرها و برخورد فروشندگان می‌خوانید.

 

|| سعی می‌کنم حرمت افراد حفظ شود

وارد مغازه بزرگی در حاشیه خیابان می‌شوم، تابلوی «با افراد بد حجاب به هیچ وجه معامله نمی‌شود» را روی در ورودی و پشت سرِ فروشنده روی دیوار نصب شده است. وقتی از صاحب مغازه می‌پرسم چرا به افراد بی‌حجاب چیزی نمی‌فروشید، پاسخ می‌دهد: برای این‌که با افرادی که حجاب‌شان کمرنگ است رو به رو نشوم و وارد مغازه نشوند.

+ اگر خانم بدحجابی وارد مغازه شود، عکس العملتان چیست؟

- من عمدا این جمله را دو جا نوشتم که اگر کسی اولی را ندید این یکی که پشت سرم هست را حتما ببیند اما اگر باز هم توجه نکرد با اشاره به این نوشته او را متوجه می‌کنم که از مغازه بیرون برود.

+ واقعا این کار را انجام می‌دهید؟

- بله؛ تا جایی که بتوانم سعی می‌کنم بگویم. مثلا وقتی خانم بدحجابی همراه چند نفر دیگر وارد می‌شود و تنها نیست چون ممکن است حرمتش حفظ نشود، چیزی نمی‌گویم اما اگر شرایط مساعد باشد و تنها باشد، حتما تذکر می‌دهم.

+ واکنش مشتریان به تذکرتان چیست؟

- خانم‌های باحجاب معمولا تشکر می‌کنند اما رفتار برعکس هم دیده‌ام و طرف برخورد بدی کرده. مثلا یک بار خانم بدحجابی آمد و من مودبانه گفتم خیلی عذر می‌خواهم از شما، به این نوشته توجه کنید، که جواب داد من نیامدم از شما جنس بخرم و انگار که مغازه مال خودش است شروع به کندن چسب‌های برگه روی در کرد و انداختش روی زمین! 

+ به نظرت این شیوه راه موثری برای تشویق افراد به رعایت حجاب است؟

- بله؛ اگر در مشهد همگانی شود شکی نیست که موثر است، یکی از دلایل زیاد شدن بی‌حجابی همین است که همه دست روی دست گذاشته‌اند و می‌گویند به ما چه! اما اگر راه حل بهتری دارید بگویید من استفاده می‌کنم.

+مثلا چرا نمی‌گویید به افراد با حجاب تخفیف می‌دهی؟

- راستش تا به حال به فکرم نرسیده بود و باید رویش فکر کنم، چون در بحث مالی و تخفیف دادن مشکلی ندارم و رزاق خداست، حاضرم تخفیف هم بدهم اما باید با چند نفر مشورت کنم.

 

|| این برگه را همینطوری زدم!

وارد مغازه لباس فروشی می‌شوم که یک پسر جوان فروشنده آن است، روی ویترینش غذایی چسبانده که رویش نوشته « از پذیرفتن افراد بدحجاب معذوریم». می‌پرسم: «چرا این تذکر را روی ویترین مغازه‌تان زدید؟» مِن و منی می‌کند و می‌گوید «به خاطر بدحجابی‌ای که در جامعه هست و برای این‌که مردم تشویق به رعایت حجاب شوند.» 

+ یعنی واقعا اگر مشتری توجهی به این تذکر نکند و وارد مغازه شود، به او چیزی نمی‌فروشی؟

-تمام تلاشم را می‌کنم که این اتفاق نیفتد اما برخورد بدی می‌کنم و با او سرسنگین رفتار می‌کنم.

+ خب یعنی اگر خواست یکی از این شلوارهای گران‌تان را هم بدون چک و چانه بخرد، ردش می‌کنید؟!

- راستش من زیاد در این وادی‌ها نیستم و این برگه را همینطوری زدم!

+ مگر نگفتی هدفت تشویق مردم به حجاب است؟

- خب چرا ولی نمی‌شود که کاسبی را تعطیل کرد!

 

 

|| چیزی که با تشویق بدست بیاید راحت از بین می‌رود!

صاحب مغازه انسان متدینی به نظر می‌رسد و معتقد است رزقی که از افراد بد حجاب می‌گیرد برایش برکت ندارد. می‌گوید: «این برگه مثل بعضی از مکان‌ها به اجبار و به صورت شعاری این‌جا زده نشده، ما یک بار، دوبار تذکر می‌دهیم اگر مشتری توجه نکرد می‌گوییم به سلامت! فرقی هم نمی‌کند مشتری بدحجاب چقدر خرید می‌کند، پولدار است یا خیر.»

+ مشتری‌ها چه جوابی می‌دهند و عکس العملشان چیست؟

-همین حرف‌ها که ای بابا دلت باید پاک باشد و به شما ربطی ندارد و... را می‌گویند و البته گاهی هم فحش می‌دهند!

+به نظرتان این شیوه موثر است؟

- بله وقتی فردی از در مغازه وارد می‌شود و موهایش را می‌پوشاند یعنی تاثیرگذار بوده است.

+ یعنی همین تاثیر موقتی کافی ست؟

-همین که من در چارچوب و حوزه خودم بتوانم وظیفه‌ام را انجام دهم خوب است. محیط بیرون از این‌جا عمومی است و مسئول دیگری دارد.

+ تا حالا به روش‌های دیگری برای تشویق افراد به رعایت حجاب، مثلا دادن تخفیف به افراد باحجاب فکر کرده‌اید؟

- به نظرم این روش هیچ تاثیری ندارد. چیزی که با تشویق بدست بیاید به راحتی هم از بین می‌رود. مثل زمانی که به بچه می‌گفتیم اگر معدلت20بشود برایت دوچرخه می‌خریم. وقتی دوچرخه‌ای در کار نباشد می‌خواهد چه کار کند؟

+ خب با این کار به خانم‌های باحجاب را تشویق می‌کنید، یعنی واقعا ممکن است کسی به خاطر تخفیف با حجاب شود که با نبودن آن دوباره بی حجاب؟!

- نمی‌دانم، ولی من روشی را انتخاب کردم که تاثیرش مربوط به چهار چوب این مغازه است و یعنی شما نظر و عقیده‌ات برای خودت محترم اما وقتی وارد اینجا می‌شوی باید حجابت را رعایت کنی. هدف این نیست که یک خانم را اصلاح کنم.

 

|| 5 درصد تخفیف به خانم‌های باحجاب

پشت شیشه مغازه کوچکی برگه‌ای چسبانده شده که رویش نوشته «به خانم‌های باحجاب 5 درصد تخفیف داده می‌شود» جمله‌ای که با تذکر رعایت حجاب در مکان‌های دیگر فرقی می‌کند و به شیوه‌ای متفاوت به جای ممنوع کردن ورود افراد بدحجاب به مغازه، برای داشتن حجاب ارزش قائل می‌شود. صاحب مغازه آقای جوانی است که معتقد دارد تذکراتی مانند با افراد بی‌حجاب معامله نمی‌شود، رعایت حجاب در این مکان الزامی ست و امثال این‌ها بیشتر دافعه ایجاد می‌کند و با آن‌ها موافق نیست. او می‌گوید همین که افراد به بهانه تخفیف هم شده حجاب‌شان رارعایت می‌کنند و توجه‌شان جلب می‌شود یعنی این شیوه موثر بوده و راضی است.

 

|| نیبجه گیری با خودتان

در طول این گزارش با نظرات مختلفی برخورد کردم و سعی داشتم صاحبان هر نظر را به چالش بکشم تا ببینم در عمق این انتخابشان چه منطقی دارند، اما در پایان نتوانستم به خودم اجازه دهم که یک حکم قطعی برای این موضوع صادر کنم و این کار را به عهده شما می‌گذارم که بگویید به نظرتان کدام روش برای تذکر در کورد رعایت حجاب درست و تاثیر گذار است.

برچسب ها
نظرات کاربران
کد امنیتی
اشکمهر آتشروان
اشکمهر آتشروان
٩٤/٠٩/١٠
٠
٦
بی حجابهای مظلوم واقع شده/آخی!
maede
maede
٩٤/٠٩/١٠
١
٠
مظلوم؟!!!
اشکمهر آتشروان
اشکمهر آتشروان
٩٤/٠٩/١٠
٠
٣
گشت ارشاد میگیردشون و گاهی کتک میخورن/جونها مزاحمشون میشن/اجازه خرید هم که بهشون نمیدن/پیرزنها و باحجابها هم همیشه سرشون غر میزنن و بد نگاشون میکنن/بازم بگم....از این مظلومتر!
لیلی رضایی
لیلی رضایی
٩٤/٠٩/١١
٠
٠
:-)
maede
maede
٩٤/٠٩/١١
٤
٠
اگر گشت کتکشون میزنه میبرشون که پس این همه افرادی که رعایت نمی کنن کین؟یه سری افراد هم که کلا مریضن و مزاحم همه میشن نه فقط بدحجاب ها،عده ی بیشتری از فروشنده ها هم که اتفاقا از مشتریای بدحجاب استقبال می کنن و جواب باحجابارو نمیدن!!!بنابراین،اینطوریاهم که میگین نیست و نمی خواد زیاد دلتون بسوزه!
غزاله خانوم
غزاله خانوم
٩٤/٠٩/١٢
٠
١
:0 بد حجابای مظلوم خخخخخ
وحید
وحید
٩٤/٠٩/١٠
٠
٠
می‌گویند مادر ترزا می‌گفت هیچ وقت من را برای تظاهرات علیه جنگ خبر نکنید، اگر تظاهراتی در مورد صلح راه انداخت به من بگویید.
z_amini
z_amini
٩٤/٠٩/١٠
١
٠
به نظرمن اصلا روش مناسبی نیست.بدتر از حجاب فراری میشن. باید به امثال مادر ترزا افتخار کرد و آفرین گفت برای این طرز فکرشون
maede
maede
٩٤/٠٩/١٠
٠
٠
به نظر شما بهتره چیکار کرد؟
لیلی رضایی
لیلی رضایی
٩٤/٠٩/١١
٠
٠
به نظر من بهتره بانوان را به حفظ حجاب تشویق کرد مثلا در قالب کمک های نقدی یا شرکت در جلساتی رایگان برای سخنرانی در مورد حجاب برای سایر حضار و. . چون بعضی خانم ها به خاطر مضیقه مالی رعایت نمیکنند
maede
maede
٩٤/٠٩/١١
٠
٠
شاید تبلیغ و تشویق های غیرمستقیم بهتر جواب بده چون جلسات و اینا که فکرمیکنم برگزار میشه اما عده ای دوست ندارن این سخنرانی هارو بشنون و اصلا شرکت نمی کنن.
z_amini
z_amini
٩٤/٠٩/١٠
١
٠
یه بار بین دوستای شیعه و سنی ام دعوا بود.دو طرف سعی کردن مذهب طرف مقابل رو کم ارزشتر جلوه بدن.آخرش هم بدون نتیجه گرفتن فقط از هم بیزار شدن.گفتم:سری بعد به جای تخریب شخصیت همدیگه از محاسن مذهب تون بگین تا دیگری جذب شه.توهین فقط بیزاری میاره.
maede
maede
٩٤/٠٩/١١
٠
٠
دقیقا همین مثال درسته،شاید این روش ها زیاد جواب نمیده.
محدثه عارفی
محدثه عارفی
٩٤/٠٩/١٠
١
٠
این اقایی که گفته با تشویق کسی خوب نمی مونه رو باید بهش گفت مگه با تنبیه کسی خوب میشه؟ :| :))
maede
maede
٩٤/٠٩/١١
٠
١
نظرش این بود که تنبیه تو حوزه خودش که وظیفه داره موثره!
نیما خان حقیقی
نیما خان حقیقی
٩٤/٠٩/١٠
٢
٠
تشویق جوابگو نیست چون خانومه حجابشو درست میکنه بعد که تخفیف گرفت دوباره حجابشو به حالت اول برمیگردونه و روز از نو روزی از نو مثل اینایی که همه جا ریش و تسبیحشون از خودشون جلوتره ولی نسبت به خدا از همه کافرترن.حجاب میشه تظاهر و دورویی برای کسب امتیاز مالی و از فلسفه اصلی وجودی خودش فاصله میگیره. تنبیه و برخورد بد هم جوابگو نیست چون اگه جواب میداد وضع امروزی اینطوری نبود .
لیلی رضایی
لیلی رضایی
٩٤/٠٩/١١
٠
٠
وقتی تنبیه باعث لجبازی و بدتر شدن وضع جامعه است ناچار گریزی به تشویق هست البته باید طوری فرهنگ سازی شود که صلاح جامعه را به ارمغان اورد
maede
maede
٩٤/٠٩/١١
٠
٠
خوبی تشویق اینه رو جنبه های مثبت تاکید میکنه و داشتن حجاب رو به عنوان ارزش تبلیغ میکنه اما تنبیه و روش های اینطوری به قول لیلی جان ممکنه تاثیرات بدتری مثل لجبازی و .... داشته باشه.
الهام حبشی
الهام حبشی
٩٤/٠٩/١١
٣
٠
نمی دونم این فروشنده هایی که به شما گفتند با خانم های بدحجاب سنگین برخورد می کنند رو چرا من هیچ وقت ندیدم ، بلعکس من اغلب مواقع متوجه شدم با اینکه روی درب همچین برگه ای وجود داره اصلا فروشنده حاضر نیست دل از بحث کردن با خانم های بدحجاب بکنه و فقط به خودش زحمت بده که بگه فلان جنس چه قیمتی داره ، تخفیف هم برای خانم هایی هست که حجاب کمتری دارند ، به نظرم حرف هایی که زده میشه فقط عوام فریبی و محجوب نمایی هست و حقیقت چیز دیگری است. البته من با این عنوان برگه های شعاری و فرمانی مخالف هستم ، زندگی و پوشش هرکس به خودش ارتباط داره و این برگه ها و تذکرات تنها کاری که انجام میدن دور کردن فرد بی حجاب از حجاب هست " نه بیشتر "
زهرا خدائی
زهرا خدائی
٩٤/٠٩/١١
١
٠
عه چقد شبیه من :)))
maede
maede
٩٤/٠٩/١١
١
٠
یه دسته از فروشگاه ها از روی اجبار این شعار رو دارن و صرفا نمایشی هست که آره درست میگی اتفاقا برعکس عمل می کنن،اما بحث من اوناییه که با خواست خودشون این تابلوها رو تو مغازه شون میزنن و اجباری در کار نبوده.
الهام حبشی
الهام حبشی
٩٤/٠٩/١١
١
٠
که اینطور
translator
translator
٩٤/٠٩/١١
٠
٠
چه بگویم ... :/ باید خانوم ها خودشون به ماهیت حجاب و حسن این کار پی ببرن وگرنه این روشا زیاد جواب نمیده و اگرم بده پایدار نیست. البته این روش معامله نکردن فقط جهت حفظ حریم شخصی مغازه خوبه وگرنه چیزی نیست که به طور فراگیر تاثیر بزاره
maede
maede
٩٤/٠٩/١١
٠
٠
یعنی فکر میکنی روش های مثبت که از حالت دستور و قانون خارج بشه هم تاثیری نداره و بهتر نیست؟
غزاله خانوم
غزاله خانوم
٩٤/٠٩/١١
٠
٠
هيج راهي جواب نميده نمدونم جراااا....فقط بايد خودشون بخوان
maede
maede
٩٤/٠٩/١١
٠
٠
ولی شاید یه روش هایی باشه که حتی در حد تلنگر به افراد،موثر باشه :)
غزاله خانوم
غزاله خانوم
٩٤/٠٩/١١
٠
٠
مكر كسايي ك خودشون بخوان و اماده بذيرفتن حق باشن
زهرا خدائی
زهرا خدائی
٩٤/٠٩/١١
٢
٠
تو شهر ما که برعکسه فروشنده ها از این خانمای بدحجاب میبینن همچین تحویلشون میگیرن که بیا و ببین، بعد وقتی ما قیمت یه چی رو میپرسم عین چی باهامون برخورد میکنن و بعضی وقتا اصلا چوابمونو رو نمیدن ... این کار فقط باعث میشه اینجور افراد بیشتر لج بکنن و حجابشون بدتر از قبل بشه ... بعدشم کی گفته چیزی که با تشویق بیاد پایدار نیست یکی به اون اقا بگه با زور و کتک پایداره پس ؟ :|
maede
maede
٩٤/٠٩/١١
١
٠
متاسفانه این برخوردها هم وجود داره که حتما به اجبار باید این تابلو رو میزدن//اون آقا به گفته خودش زور تو حوزه شخصیش موثر بوده و هدفش پایداری این تاثیر نبوده. :)
الهام حبشی
الهام حبشی
٩٤/٠٩/١١
٢
٠
دقیقا همینه
n_nikbonyad
n_nikbonyad
٩٤/٠٩/١١
٠
٠
یه دسته دیگه هم باید اضافه کرد. اونایی که این برگه رو میزنن و خودشون از خداشونه که افراد بی حجاب برن تو مغازه شون. ذوق کردنشون اصلا از یه کیلومتری هم مشخصه!
maede
maede
٩٤/٠٩/١١
١
٠
دقیقا :)) اما فکرمیکنم این افراد بنابر تصمیم خودشون این کارو نکردن و پای دستور و قانون وسط بوده.
sh_taghavi
sh_taghavi
٩٤/٠٩/١١
٠
٠
سلام ممنون بابت گزارش بسیار خوبتون. به نظر در بیش تر موارد مهربانی و رفتار خوش موثر است. اما خب بعضی جاها هم لازمه که کمی تند برخورد بشه. من یکی از دوستانم کافی شاپ داره و به افرادی که حجاب اسلامی رو رعایت می کنن تخفیف میده.این خودش یکجور جذب مشتری هم میشه. چراکه اونا مشتری دائمی مغازه میشن. ولی در کل مسئله حجاب و از این دست مسائل اجتماعی، نیازمند یک فرهنگ سازی همه جانبه و یک جهاد فرهنگی است.
maede
maede
٩٤/٠٩/١١
٠
٠
سلام.ممنون :) بله به قول شما این روشای غیر مستقیم به داشتن حجاب تو جامعه ارزش میده و خب به نفع فروشنده هم هست.وقتی فرهنگ سازی ای اتفاق نمیفته امیدوارم همین حرکت های کوچیک جواب بده.
مهدی شاهسون
مهدی شاهسون
٩٤/٠٩/١١
٠
٠
چیزی دارم میگم باشه واسه فردا/سر تیزی رو بزا زمین قلم بردار/هدف کل کل نیست واسه ما بدا/هر کی بی حجاب زودی پربا
مهدی شاهسون
مهدی شاهسون
٩٤/٠٩/١١
٠
٠
حجاب اختیاری می باشد.
maede
maede
٩٤/٠٩/١١
٢
٠
برای هر فرد،توی حریم شخصیش بله اما نه تو محیط جامعه ای که عمومی هست و رعایت حجاب یک قانونه.
لیلی رضایی
لیلی رضایی
٩٤/٠٩/١٢
٠
٠
خیلی از قوانین در کشور ما رعایت نمیشود اون هم قوانینی که باجان و مال مردم در ارتباط است مثل دزدی نکردن و رعایت مقررات رانندگی شما هرطور حساب کنید میفهمید که ضرر این بی قانونی ها از بدحجابی هم بدتره،
m.shiezadeh
m.shiezadeh
٩٤/٠٩/١٢
٠
٠
لیلی جان نادیده گرفتن این مسئله فقط و فقط به خاطر اینکه توی حوزه های دیگه کوتاهی میشه، منطقی نیست! هر دو در جایگاه خودشون حائذ اهمیت اند و برای بهبود هر دو اقداماتی داره صورت میگیره. و مسئله دوم اینکه خبرنگار آینه جامعه ست و وظیفه اش تهیه گزارش از کاستی های جامعه و اطلاع رسانی به مردم و مسئولین هست. نمیشه خبرنگار رو از پرداختن به چنین سوژه ای منع کرد. حالا به هر دلیلی.
لیلی رضایی
لیلی رضایی
٩٤/٠٩/١٣
١
٠
خانم شیعه زاده وقتی مساعل حساس تر و گناهان کبیره ای همچون اختلاس و دزدی در جامعه رواج پیدا کرده درست نیست متعصبانه با این قضیه برخورد کرد دلیل بدحجابی در جامعه همین تعصب بیجا است وگرنه در قیامت اول به مرد میگویند چرا نگاه کردی بعد به زن میگویند چرا رعایت نکردی حجاب را پس اگر چنین افرادی خواهان و هوادار نداشته باشند مطمعنا نیاز چندانی به غر زدن حتی با لحن ملایم و دست نوشته نیست و اگر سخنرانی جناب روحانی را در این باب گوش کرده باشید متوجه عرایض بنده خواهید بود
maede
maede
٩٤/٠٩/١٣
٠
٠
نمیشه که چون یه سری از قوانین رعایت نمیشه،سر حجاب و چیزای دیگه تلافی کنیم!مثل اینه که میری شهرداری کارتو راه نمیندازن یا برخورد بدی میبینی بیای گل هایی که کاشتن رو بکنی یا صندلی ها رو خراب کنی و ....هر چیزی سر جای خودش،اگر اینطوری باشه هر کس هر کاری دلش می خواد بکنه دیگه.من نوعی تو حریم خودم،تو خونه خودم،مهمونیام هر طور دوست دارم باشم،اما تو جامعه که میام نمیتونم بگم حجاب اختیاریه،درسته حریم خودم مربوط به منه،اما جامعه که چار دیواری ما نیست.
لیلی رضایی
لیلی رضایی
٩٤/٠٩/١٤
٠
٠
تا وقتی وضع اقتصاد خراب است فرهنگ سازی کمتر موثر بوده به نوعی ماموریت و معزوریت حفظ ظواهر دین است حال بعضی ها شیفته ظاهر و تظاهر اند بحث جدایی است بهرحال امید است مردم خود دنبال فلسفه حجاب باشند تا اینکه با دستور نوشته ها منع شوند
M_Mahdi
M_Mahdi
٩٤/٠٩/١١
٠
٠
به نظرم بجای زدن چنین برگه هایی با چنین مضامین٬بهتره برگه یا بنرهایی از مزییت های حجاب و ارزش و جایگاه زن در جامعه و اسلام زده بشه.یا عکس های مفهومی از حجاب رو قرار بدن تو مغازه.یا دی وی دی هایی حاوی سخنرانی های مربوط به حجاب داده بشه به مشتریان بدحجاب.یا کتابچه های کوچیک و نوشته های مربوط به حجاب داده بشه مشتریان به نظرم باید از خوبی های حجاب گفته بشه٬اینطوری تأثیرش بیشتره
maede
maede
٩٤/٠٩/١١
٠
٠
شاید این روش ها هم موثر باشه چون مشکل اینجاست عده ای کلا به این چیزا توجهی نمی کنن و حاضر نیستن حتی گوش کنن.ممنون از نظرتون.
رفیعه
رفیعه
٩٤/٠٩/١١
٠
٠
من برعکسش رو شنیدم!دوسدم چادری بود.با مادرش میره تو یکی از مغازه ها ولی راش نمیدن!!این خعلی بدتره!!
maede
maede
٩٤/٠٩/١١
٠
٠
برخورد سرسنگین شنیدم و دیدم اما این مدلیش رو دیگه نه!!!! :|
amiralidust
amiralidust
٩٤/٠٩/١١
٠
٠
اقا من روی این مطلب نظر دادم نظر من کو؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
maede
maede
٩٤/٠٩/١١
٠
٠
خب دوباره نظر بدین :)
نینا
نینا
٩٤/٠٩/١١
٠
٠
احسنتکم الله ...خیلی عالی بود...واقعا حرکتی عالی هستش...این حرکت از هیچی های ما صد برابر بهتره.....واقعا افرین:)))
maede
maede
٩٤/٠٩/١١
٠
٠
کدوم حرکت؟ورود بد حجاب ها ممنوع یا روش های تشویقی امثال تخفیف؟
s_mostafa_b
s_mostafa_b
٩٤/٠٩/١١
٠
٠
به نظرم روش خوبی نیست! الان این برچسبا تو مشهد قانون شده؟
maede
maede
٩٤/٠٩/١٢
٠
٠
نه فکر نمی کنم قانون باشه،فقط اماکن به جاهای خاصی تذکر میده و البته این مغازه هایی که من رفتم به خواست خودشون و یه جورایی واسه امر به معروف این تذکر رو می دادن.
سعید نایب
سعید نایب
٩٤/٠٩/١٢
٠
٠
احسن و آفرین به چنین شهروندان وظیفه شناسی که به سهم خودشون این واجب خدا رو انجام میدن. اینقدر این حرف های روشنفکری رو زدیم ،اینقدر این آدم های مومن رو به چالش کشیدیم که وضعیت شده اینی که هست. خودم هم یکبار رفتم یک درمانگاه نگهبان اون درمانگاه اجازه ورود به یک خانم بی حجاب رو نداد. درسته که با اعتراض وناراحتی شدید و اون خانم مواجه شد اما باید ایشون تبعات شکستن هنجارهای جامعه رو قبول کنه. درود بر اینچنین افراد آگاه و با تعصبی. هستند کسانی که تو این جامعه حساسند به محیط اطرافشون.
لیلی رضایی
لیلی رضایی
٩٤/٠٩/١٢
٠
٠
خیلی جوابگو نیست دست نوشته هاکه شما ذوق کردید انقدر:-)
سعید نایب
سعید نایب
٩٤/٠٩/١٢
٠
٠
ما ماموریم به وظیفه نه به نتیجه. اگه کسانی که حرف های روشنفکر مآبانه می زنند و دم از تمدن می زنند کمی سکوت کنند حتما جواب میده. باید قبول کنیم که اجرای حدود الهی خیلی سخته و وقتی این حدود رعایت و اجرا بشه شیرینی و حلاوتش رو همه حتما می بینیم.
لیلی رضایی
لیلی رضایی
٩٤/٠٩/١٣
٠
٠
اقای نایب یعنی دین داری به دور از روشنفکری است! عجب پس شما هم تحت تاثیر هجمه رسانه ای اون طرف هستید که دین را چنین تعریف میکنید
لیلی رضایی
لیلی رضایی
٩٤/٠٩/١٣
٠
٠
اگر چنین دست نوشته هایی با اقبال مواجه شد حلاوت اش نوش جان حامیان و گرنه که. .
maede
maede
٩٤/٠٩/١٣
١
٠
آقای نایب کسی مومن ها و افراد رو به چالش نکشید،ما جنبه مثبت و منفیه رفتار مورد بحث رو به چالش کشیدیم//تبلیغ موثر و مناسب چه ربطی به حرفای روشنفکری داره!!
m.shiezadeh
m.shiezadeh
٩٤/٠٩/١٢
٠
١
توی احمدآباد یه مغازه رو می شناسم که چنین برگه ای رو نصب کرده و فروشنده هاش مصداق بازر بدحجابی اند!! ... کلا دوست داشتم بدونم فاز آدم هایی که ورودی مغازه هاشون از این متن استفاده می کنن چیه؟! :) / با حجاب اختیاری شدیدا موافقم اما توی این برهه زمانی که حجاب علاوه بر یه مسئله شخصی به یک مسئله اجتماعی تبدیل شده، دیگه نمیشه اونو نادیده گرفت اما معتقدم استفاده از یه شیوه تشویقی مثل تخفیف یا هدیه دادن یه شاخه گل یا ... موثر تر و زیباتره :) // مرسی مائده جان :) سوژه بسی خوب بودندی :)
لیلی رضایی
لیلی رضایی
٩٤/٠٩/١٣
١
٠
به گناه افتادن یا پاک ماندن در این برهه شبه اخر الزمانی به خود افراد بستگی دارد به نظر من هرکس دلش حقیقت خواست و متوجه فضل خدا بود رعایت کنه امام حسین چرا با دشمنان جنگید چون جان و ناموس مردم اش در خطر بود وگرنه باکی از لغزش دین داران نداشت زیرا هران کس که خدا نگاه دارد تعرضی به او نرسد
maede
maede
٩٤/٠٩/١٣
٠
٠
همونطور که به بچه ها گفتم این مدل فروشگاه ها از روی اجبار و قانون این تذکر رو صرفا در حد شعار میدن،اما این مغازه هایی که من رفتم خودشون بنابر احساس وظیفه و مسئولیت این کارو کرده بودن :) دقیقا منم همینو میگم،هرکسی تو زندگی خصوصیش هرطور دوست داره بپوشه اما وقتی میاد تو جامعه دیگه نمیشه عمومیتش رو نادیده بگیره و بلاخره قوانینی هست که باید رعایت بشه//منم فکر میکنم شیوه های تخفیف و اینا هم جلوه قشنگ تری داره هم موثرتره.ممنون از نظرت و البته مشارکتت تو بحث :)
m.shiezadeh
m.shiezadeh
٩٤/٠٩/١٣
١
١
1- منظور من از«این برهه زمانی»، زندگی توی کشوری هست که در حال حاضر داشتن حجاب جزئی از قوانین اجتماعی اون هست و نه آخرالزمان یا شبه آخر الزمانی! 2- از عبارت «هرکس دلش حقیقت خواست» 2 تا برداشت میشه داشت! اول اینکه حجاب به خود فرد مربوطه و دوم اینکه با توجه به مطلب، نصب عبارت «از پذیرفتن افراد بی حجاب معذوریم» نباید صورت بگیره و از پایه و اساس نادرسته! // درباره برداشت اول باید بگم که ما داریم توی «جامعه» زندگی می کنیم! و باید تایع قوانین اجتماعی باشیم و برخورد احساسی و بی منطق و تک روی نداریم! / درباره برداشت دوم هم باید عرض کنم از قضا ما توی دین مون مسئله ای داریم تحت عنوان «امر به معروف» که اتفاقا از واجبات هم هست! // اما قسمت دوم کامنت تون برای من خیلی عجیب بود! اگر واقعه عاشورا دقیقا به خاطر چیزی رخ داده که شما گفتید؛ (در خطر بودن جان و ناموس مردم اش) من دو تا سوال دارم ازتون! چرا موقع سفر (با توجه به اینکه می دونستن چی انتظارشون رو میکشه) اهل خانواده رو با خودشون همراه کردن و جان و ناموس شون رو به خطر انداختن؟! و دوم اینکه چرا در مدینه نموندند؟! مگر از همونجا نمی تونستن جان و ناموس شون رو حفظ کنن!؟ و حالا که رفتن ، به کربلا رسیدن، و شرایط رو دیدن، چرا با بیعت جان و ناموس شون رو حفظ نکردن!؟ :| :|
لیلی رضایی
لیلی رضایی
٩٤/٠٩/١٤
٠
٠
خانم شیعه زاده منظور از برهه شبه اخر الزمانی تطابق بیانات استاد راعفی پور با عرایض بنده است ایشان طبق مستنداتی مندرج در تاریخ از زبان محمد(ص)میفرمایند:بی عفتی در کلام رفتار پوشش موج میزند و به برهه ای که شما گفتید کاری ندارم دوما از دلایل واقعه عاشورا در خطر بودن جان و ناموس مردم طبق کتاب عاشورایی است که خواندم البته ایشان طبق وحی الهی خانواده را همراهی نمودند سوما هر ان کس که حقیقت خواست دلالت بر اجبار نداشتن اسلام است چون خدا در قران فرموده اسلام اگر به اجبار فایده داشت اجبار میکردیم چهارما قانون جامعه که سر جایش چون هر خانمی باید پوشش داشته باشه در جامعه حالا کم یازیاد بودن ان با حرف من و شما درست نمیشه چون کمتر موثر بوده از نظر من موعید باشید
سعید نایب
سعید نایب
٩٤/٠٩/١٤
٠
١
جنبه مثبت و منفی وجود نداره. اشکال ما اینجاست که تکلیف خودمون رو با حرام وحلال الهی روشن نمیکنمیم. با این اوضاع اسفبار هنوز هم دنبال تبلیغ هستید.!! اگه قرار باشه که شما به هجمه های اون ور آبی ها اهمیت بدین که کلاهمون پس معرکه است.! خانم رضایی ، در مورد اصطلاح اباهی گری که اطلاعاتتون رو که بیشتر کنید متوجه خیلی از موضوعات میشید. از این حرف های روشنفکری خیلی زده شده. حرف ها ونظرات روشنفکری ارزش شنیدن داره که روشنفکر دینی باشه. باید یک اقدام کاملا عملی انجام بشه.(منظورم از اقدام عملی همین اقدامی بود که بعضی از کاسب های محترم و خیلی از مراکز دولتی دارن انجام میدن "از پذیرفتن افراد بد حجاب و بی حجاب شدیدا معذوریم".)
لیلی رضایی
لیلی رضایی
٩٤/٠٩/١٤
٠
٠
اقای نایب متاسفانه نادرست قضاوت میکنید چون بحث تبلیغ نیست به نظر این نوشته ها نوعی توهین است که ما مسلمان و مقدسی ایم و خانم های مذکور بی دین و فاسد که نمیتوان با انها معامله کرد چون گزندی به اسلام و مسلمین هستند هرچند اگر مطالعه داشته باشید میفهمید که حضرت علی با کفار نیز بحث و گفتگو داشتند و نمیگفتند که معزورم و..حالا این مغازه ها با هدف بحث هم که وارد شوند با جمله ای که زدن به مغازه منافات داره و این یعنی دورویی که اسلام ان را نهی کرده اگر هم که بحث نکنند که یعنی همان از ما بهتران که حاظر به مراوده با بقیه نیست این نظر بنده است که نیاز به فکر داره لفا کامنت تایید شود
سعید نایب
سعید نایب
٩٤/٠٩/١٥
٠
٠
مثال مع الفارق نزنید خانم رضایی. حضرت علی با کفار مذاکره میکردند چه ربطی به بی حجابی و بی عفتی تو جامعه داره. این موارد رو به هم وصل نکنید. حضرت علی (ع) زمانی که دخترشون حضرت زینب(س) بزرگ شده بودند و خواستند قبر پیغمبر رو زیارت کنند شبانه و با همراهی امام حسن و امام حسین (ع) ایشون رو می فرستادند .فاطمه زهرا (س) هنگام حضور مرد نابینا در خانه پیغمبر(ص) فورا به اتاق دیگری رفتند که بعد از سوال پدرشان فرمودن درسته که این مرد نابیناست اما خدای من که آگاهست. از این دست مصادیق در مذهب ما بسیار زیاده. برداشت شما از موضوع به نظر میرسه که کاملا اشتباهه.
لیلی رضایی
لیلی رضایی
٩٤/٠٩/١٦
٠
٠
اقای نایب من در مورد مردم عادی که ممکن الخطا هستند صحبت کرده ام اون وقت شما حرف از حضرت زینب میزنید!واضح است که امامین معصوم قابل قیاس با مردم در چنین شرایطی نیستند! حدیثی هم که اقای پیک عنوان کرده اند اشتباه نیست چون کذب یا راست بودن احادیث توسط علما مشخص میشود حتی ایت الله مکارم نیز به چنین مسعله ای اذعان داشته اندخواه شما قبول کنید یا نه! ولی بدانید که والاترین مرتبه دین خود داری است نه سرزنش و اهانت حتی به کفار وکسانی که کمتر اسلام را رعایت میکنند
پیک
پیک
٩٤/٠٩/١٤
١
٠
آقای امامی کاشانی امام جمعه موقت تهران دیروز یک حدیث گفتن خیلی جالب بود!گفتند :در زمان حکومت مهدی یک زن جوان در حالی که زینتش آشکاره در شب تاریک از شرق به غرب میره بدون اینکه خطری تهدیدش کنه! میدونید خیلی جالبه که حتی حدیثی که خودمون نقل میکنیم معنیش اینه که درحکومت مهدی موعود حجاب اصلا اجباری نیست وگرنه یک زن جوان زینتش آشکار نبود!
لیلی رضایی
لیلی رضایی
٩٤/٠٩/١٤
٠
٠
احسنت! وقتی کوروش میگوید حجاب زنان سرزمین من پلک مردان جامعه است وقتی حدیث شیوا و رسایی عنوان میشود افراط و تفریط گران نیز هویدا میشوند
سعید نایب
سعید نایب
٩٤/٠٩/١٥
٠
٠
دوست عزیز "پیک". به قول آقای مطهری شبهه یک خطه ولی جوابش یک کتابه. حدیث یا روایت ایشون ازکجا معلوم مربوط به کشور ماباشه. شاید منظور حدیث این بوده که جامعه اسلامی غرق در معنویات و عرفان هست که به تجملات و انحرافات اهمیتی نمیده. من دوستانه و برادرانه خواهش میکنم کمی در اظهار نظراتون دقت بیشتر کنید. (خانم رضایی هم جوری احسنت گفتند که صداشون تا اینجا هم اومد.!! )
پیک
پیک
٩٤/٠٩/١٥
٠
٠
آقای نایب دقیقا منظور بنده هم همین بود! یعنی در اون زمان که مسلما مهدی موعود فرمانروای انسان هاست و عدل را برپا میکند زنی با زینت آشکار در شب تاریک بدون خطر سفرمیکند! یعنی اینقدر در معنویات غرق میشیم اون دوره که فراموش میکنیم زینت یک زن رو که از دیدگاه اسلام نمایشش برای نا محرم حرامه بپوشونیم و هیچ کس هم توجهی نمیکنه!خب این میشه همون حجاب زنان ما پلک مردان ما !! ممنون از نصیحتتون برادر,میدونم توی جامعه انتقاد پذیر ما نباید تناقض خیلی ها را بروی خودمان بیاوریم!!
Mostafa
Mostafa
٩٤/٠٩/١٤
٠
١
به نظر من از آنجا که امر به معروف و نهی از منکر یکی از واجبات مسلم و از فروع دین است لذا باید این امر مهم الهی انجام شود حال به هر صورت و روشی که انجام شود و موثر واقع شود. و در واقع شیوه و طریقه امر به معروف و نهی از منکر در مرتبه دوم از اهمیت قرار دارد. مهم تاثیر پذیری آن است. موفق باشید. بیایید این واجب الهی را همه با هم انجام دهیم.
پربازدیدتریـــن ها
یک پارچ آب سرد!

شرط ثبت نام

٩٥/٠٩/٠٩
میانه رو و دانا

امر به معروف و نهی از منکر وظیفه کیست؟

٩٥/٠٩/١٠
شعری سروده خودم

حیف که روی من این جا به تو هم باز نبود

٩٥/٠٩/١١
شعری سروده خودم

شاید دلیل خلقتت آغوش باشد!

٩٥/٠٩/١٣
طنز

نامه ای منصفانه به استاد

٩٥/٠٩/١١
امان از این همه ناهماهنگی

یک نفر با من هماهنگ شود

٩٥/٠٩/١٣
برای پدر مهربانم

خورشید ِ گل فروش

٩٥/٠٩/٠٩
اگر ریزعلی می بود، شاید داستان طور دیگری رقم می خورد

جای دهقان فداکار خالی بود

٩٥/٠٩/١٠
چه کاریست؟

فهم

٩٥/٠٩/٠٨
بیا همت کن رفیق

با دود و غبار هم مدارا ؟!

٩٥/٠٩/١١
وقتی در 24 ساعت یک ملت عزادار می شود...

تراژیک ترین دو روز

٩٥/٠٩/٠٨
لعنت به هرچه یاد تو را زنده می‌کند

تقویم های بی عدد / شعر

٩٥/٠٩/١٠
شعری سروده خودم

سکوت پاییزی

٩٥/٠٩/١٤
ترسیده ام انگار

دلم مى خواهد همه چيز را بسوزانم!

٩٥/٠٩/١٣
وقتی آقا جان، خانوم جان، بابا و مامان با هم پرکشیدند

بلیط رفت و بی برگشت!

٩٥/٠٩/٠٩
شعری سروده خودم

بعد تو

٩٥/٠٩/١٣
گیج شده ام

حال این روز

٩٥/٠٩/١٤
قسمت اول: فراخوان

جایزه ادبی در قرون پیشین

٩٥/٠٩/٠٨
لطفا شفاف بگویید

مسابقه ی غسل

٩٥/٠٩/١٣
به دنبال آیه های عذاب

سید حسن آقامیری کیست؟

٩٥/٠٩/١٤