چرا بعضی افراد همیشه گرسنه هستند؟!

چرا بعضی افراد همیشه گرسنه هستند؟!

نویسنده : v_mehr

برخي افراد هميشه احساس گرسنگي مي‌کنند. فکر مي‌کنيد اين موضوع طبيعي است؟ با ما همراه باشيد تا ۱۰ علت گرسنگي دائمي را با شما در ميان بگذاريم.

اگر به باشگاه مي‌رويد و سخت ورزش مي‌کنيد، افزايش اشتها امري طبيعي محسوب مي‌شود. همچنين اگر باردار هستيد، احتمالاً شاهد افزايش اشتهاي خود خواهيد بود. با اين حال، اگر بدن هيچ دليلي هميشه احساس گرسنگي داريد و فکر مي‌کنيد ته معده شما سوراخ شده و هرگز پر نمي‌شود، احتمالاً مشکلي وجود دارد.

گرسنگي يک نياز رواني به کالري، آب و نمک است که در اثر عوامل مختلفي تحريک مي‌شود. شناسايي علت گرسنگي مداوم، حائز اهميت است؛ زيرا عدم درمان اين مشکل باعث مي‌شود دچار مشکلات فيزيکي يا رواني شويد. در ادامه ۱۰ علت گرسنگي را بررسي کرده‌ايم.

 

|| بدن شما دچار کمبود آب شده است

کم شدن آب بدن، يکي از دلايل احساس گرسنگي است، در واقع کمبود آب در بدن حتي در سطح خفيف به عنوان نشانه گرسنگي ظاهر مي‌شود. اعلام گرسنگي و تشنگي از طريق هيپوتالاموس انجام مي‌گيرد. زماني که بدن دچار کمبود آب شود، سيم‌هاي هيپوتالاموس روي هم مي‌افتند و شما به جاي يک بطري آب، يک بسته چيپس مي‌خوريد. اگر همواره آب موردنياز بدن را تأمين کنيد، مي‌توانيد از بروز اين اشتباه جلوگيري کنيد.

 

|| کربوهيدرات زياد مصرف مي‌کنيد

کربوهيدرات‌هاي ساده مانند مواد غذايي حاصل از آرد و شکر، سطح شکر خون را به شدت افزايش مي‌دهند و به سرعت پايين مي‌آورند. پايين آمدن ناگهاني شکر خون باعث تحريک احساس گرسنگي مي‌شود. از مواد غذايي سرشار از فيبر مانند بادام، سيب، پسته و غيره به جاي کربوهيدرات‌هاي استفاده کنيد.

 

|| خواب شبانه شما بي‌کيفيت بوده است

از دلايل ديگر احساس گرسنگي نداشتن خواب کافي و خوب در شب است به عبارتي اگر شب آرام و راحتي را پشت سر نگذاشته باشيد، دو هورموني که با اشتها ارتباط دارند، ترشح مي‌شوند. کمبود خواب باعث افزايش هورمون Gherlin که محرک اشتها است و کاهش هورمون Leptin که محرک احساس سيري است، مي‌شود. سعي کنيد شب‌ها ۷ الي ۸ ساعت بخوابيد تا هورمون‌هاي اشتها مجدداً تنظيم شوند.

 

|| به اندازه کافي چربي نمي‌خوريد

چربي‌هاي اشباع‌نشده نيز همانند پروتئين باعث احساس سيري مي‌شوند. از مغز ميوه‌ها، آووکادو و روغن‌هاي سالم براي تأمين چربي موردنياز بدن استفاده کنيد. به گفته متخصصين، ۲۰ الي ۳۰ درصد کالري موردنياز روزانه بايستي از طريق چربي تأمين شود.

 

|| زياد استرس داريد

از علل ديگر احساس گرسنگي دائمي داشتن استرس زياد است. زماني که تحت‌فشار هستيد، بدن هورمون‌هاي استرس يعني آدرنالين و کورتيزول بيشتري ترشح مي‌کند. افزايش اين هورمون‌ها باعث مي‌شود بدن احساس کند موردحمله قرار گرفته و به انرژي نياز دارد. در نتيجه اشتهاي شما افزايش مي‌يابد. همچنين استرس سطح ماده شيميايي سروتونين را در مغز کاهش داده و باعث احساس گرسنگي کاذب مي‌شود. سعي کنيد از طريق شرکت در کلاس‌هاي يوگا يا روش‌هاي ديگر آرامش خود را به دست آوريد.

 

|| بدن شما به پروتئين بيشتري نياز دارد

از دلايل ديگر احساس گرسنگي دائمي کمبود مصرف پروتئين است. اگر در وعده‌هاي غذايي خود از پروتئين و چربي سالم استفاده کنيد، مدت بيشتري احساس سيري خواهيد داشت. پروتئين نه تنها مدت طولاني‌تري در معده مي‌ماند و احساس سيري مي‌دهد، بلکه احساس گرسنگي را نيز سرکوب مي‌کند. روزانه حداقل ۴۶ گرم پروتئين مانند ماست چکيده، تخم‌مرغ، گوشت و غلات سبوس‌دار بخوريد.

 

|| وعده‌هاي غذايي را ناديده مي‌گيريد

اگر صبحانه يا ناهار نخوريد، بيشتر گرسنه مي‌شويد. زماني که معده براي مدتي طولاني خالي مي‌ماند، هورمون گرسنگي Gherlin را بيشتر توليد مي‌کند و اشتهاي شما افزايش مي‌يابد. سعي کنيد بيش از ۴ الي ۵ ساعت وقفه بين وعده‌هاي غذايي ايجاد نشود. حتي اگر از صبحانه خوشتان نمي‌آيد، در ساعت اول پس از بيدار شدن، چيزي مانند ماست، کره بادام‌زميني يا تکه‌هاي سيب بخوريد.

 

|| غذا را قورت مي‌دهيد و به اندازه کافي نمي جويد

از دلايل ديگر احساس گرسنگي دائمي نجويدن غذا به اندازه کافي است. اگر غذا را نجويده قورت دهيد، معده پر مي‌شود؛ اما مغز زمان کافي براي ثبت حس سيري نداشته است. در نتيجه همچنان اشتها خواهيد داشت. سعي کنيد به آرامي غذا بخوريد و هر لقمه را کامل بجويد. حدود ۲۰ دقيقه زمان لازم است تا سيگنال سيري به مغز برسد.

 

|| در معرض تبليغات مواد غذايي قرار داريد

با توجه به تبليغاتي که ۲۴ ساعت شبانه‌روز و ۷ روز هفته در زندگي افراد وجود دارد، تعجبي ندارد که بسياري از افراد همواره هوس خوردن مي‌کنند. رابطه بين آنچه مي‌بينيم و آنچه مي‌خواهيم، طي يک تحقيق در سال ۲۰۱۲ مستند شده است. سعي کنيد تا حد امکان در معرض تبليغات مواد غذايي قرار نگيريد.

 

|| از يک سري داروهاي خاص استفاده مي‌کنيد

ممکن است برخي از داروهايي که براي رفع بيماري‌ها استفاده مي‌کنيد، باعث افزايش اشتها شود. داروهاي ضدافسردگي و کورتيکواستروئيدها اشتها را افزايش مي‌دهند و باعث مي شوند دائما احساس گرسنگي کنيد. در اين مورد بهتر است با پزشک خود صحبت کنيد.

برچسب ها
درباره نویسنده
نظرات کاربران
کد امنیتی
r_roshnavand
r_roshnavand
٩٤/٠٨/٢٦
٠
٠
سلام ... آقو ما 10 گرفتيم جايزه هم مي‌دهيد.
شکوفه
شکوفه
٩٥/٠٧/١٦
٠
٠
همشششششش گشنمه دارم چاق میشم
پربازدیدتریـــن ها
یک پارچ آب سرد!

شرط ثبت نام

٩٥/٠٩/٠٩
میانه رو و دانا

امر به معروف و نهی از منکر وظیفه کیست؟

٩٥/٠٩/١٠
شعری سروده خودم

حیف که روی من این جا به تو هم باز نبود

٩٥/٠٩/١١
شعری سروده خودم

شاید دلیل خلقتت آغوش باشد!

٩٥/٠٩/١٣
طنز

نامه ای منصفانه به استاد

٩٥/٠٩/١١
امان از این همه ناهماهنگی

یک نفر با من هماهنگ شود

٩٥/٠٩/١٣
برای پدر مهربانم

خورشید ِ گل فروش

٩٥/٠٩/٠٩
اگر ریزعلی می بود، شاید داستان طور دیگری رقم می خورد

جای دهقان فداکار خالی بود

٩٥/٠٩/١٠
چه کاریست؟

فهم

٩٥/٠٩/٠٨
بیا همت کن رفیق

با دود و غبار هم مدارا ؟!

٩٥/٠٩/١١
شعری سروده خودم

سکوت پاییزی

٩٥/٠٩/١٤
وقتی در 24 ساعت یک ملت عزادار می شود...

تراژیک ترین دو روز

٩٥/٠٩/٠٨
لعنت به هرچه یاد تو را زنده می‌کند

تقویم های بی عدد / شعر

٩٥/٠٩/١٠
ترسیده ام انگار

دلم مى خواهد همه چيز را بسوزانم!

٩٥/٠٩/١٣
گیج شده ام

حال این روز

٩٥/٠٩/١٤
وقتی آقا جان، خانوم جان، بابا و مامان با هم پرکشیدند

بلیط رفت و بی برگشت!

٩٥/٠٩/٠٩
شعری سروده خودم

بعد تو

٩٥/٠٩/١٣
لطفا شفاف بگویید

مسابقه ی غسل

٩٥/٠٩/١٣
به دنبال آیه های عذاب

سید حسن آقامیری کیست؟

٩٥/٠٩/١٤
داستان کوتاه

به همین سادگی / قسمت دوم

٩٥/٠٩/١٤