قهر و آشتی به صرف وام 25 میلیونی!
کمپینی که «نه» گفت و «بله» شنید!

قهر و آشتی به صرف وام 25 میلیونی!

نویسنده : سایت جیم

محبوبه عظیم زاده، مریم سادات ترویج

هر چه قدر به دنیای پر فراز و نشیب اقتصاد بی‌علاقه باشید، بعید می‌دانم از هفته‌های گذشته خبرهایی از بازار پر نوسان و ملتهب خودرو به گوش تان نخورده باشد. دست کم شاید به لطف وجود شبکه‌های همه‌گیرِ اجتماعی از کمپینی که علیه خرید خودروهای صفر داخلی به راه انداخته شد باخبر باشید. اتفاقی که به جرات اولین واکنش جدی مردم به بحث نوسانات قیمت و از آن مهم‌تر نوسانات اقتصادی از قبیل بازار خودرو بود. سعی می‌کنیم از شروع کمپین با اتفاقات مربوط به آن همراه شویم و آن‌ها را زیر ذره بین بگذاریم.

 

|| دست دوم می‌خریم اما صفر نه!

سرریز شدن کاسه‌ی صبر مردم به امید اتخاذ یک سیاست درست برای سر و سامان دادن به اوضاع بازار خودرو غیر منصفانه نبود. ماجرا وقتی دنباله‌دار شد که سرنخ واردات قطعه‌های خودروهای داخلی به کشور همیشه در صحنه چین رسید و افت محسوس کیفیت محصولات و خدمات پس از فروش شرکت‌های خودروساز همگی دست به دست هم دادند تا عملکرد نامناسب دو خودروساز بزرگ کشور بیشتر از هر زمان دیگری به چشم بیاید.

اما چیزی که باعث شد قلب صنعت خودروسازی کشور تا مرز سکته پیش برود قدرت ارتباطات است. این را می‌شود از یک جستجوی ساده در گوشی‌های همراه فهمید. جریان از دست به دست شدن پیام «خودرو صفر نخرید تا ارزان شود» در شبکه‌های مختلف اجتماعی شروع شد و مردم آن‌قدر موضوع را جدی گرفتند که تولید ایران خودرو از حدود2400 دستگاه در روز (اردیبهشت 94) به حدود 910 دستگاه (مهر94) رسید. در این بین باز هم شبکه‌های اجتماعی با انتقال خبرهایی از قیمت روز خودرو، واکنش‌های خودروسازان و مردم، باز شدن پای مقامات سیاسی، تصاویری ازپارکینگ کارخانه‌های خودروسازی و البته صنعت جوک‌سازی نقش مهمی در جدی شدن این حرکت بازی کردند.

 

|| از این «نه» گفتن تو را چه سود؟!

 بعد از شروع کمپین و افت و خیزهای آن توجه روزنامه نگارها، دولت و صاحب نظران به نتایج اولیه این کمپین جلب شد. بعضی معتقد بودند همین که یکی از مدیران خودروسازی بابت کیفیت پایین «ببخشید» گفت و وعده بهبود اوضاع را داد، این کمپین موفق بوده، امید که وعده سرخرمن نبوده باشد. بعضی گفتند همه آتش‌ها زیر سر توافق ژنو است، چون مردم فکر می‌کنند با این توافق راه ورود انواع خودروهای خارجی به کشور باز می‌شود و قیمت خودروهای داخلی می‌شکند. اما حرف دل مردم چیز دیگری بود، آن‌ها می‌خواستند با یک حرکت اعتراض جمعی مسئولان مربوطه را در منگنه بگذارند تا بالاخره شرایط خرید خودرو به نفع‌شان تغییر کند. 

 

|| با وام 25 میلیونی گاز بدهید!

بعد از این‌که ترمز تولید بعضی کارخانه‌های خودروسازی کشیده شد، همان‌طور که انتظار می‌رفت دولت و دست اندر کاران بازار خودرو بیکار ننشستند و خبر اعطای وام 25 میلیون تومانی برای خرید خودروها بر سر زبان‌ها افتاد. البته بعضی از مردم بلافاصله بعد از شنیدن این خبر دوباره اقدام به راه انداختن کمپینی مبنی بر «نه گفتن به وام 25 میلیونی خرید خودرو» کردند که مورد اقبال عمومی واقع نشد؛ این موضوع را می‌شد از استقبال مردم در اولین روز فروش خودرو با تسهیلات 25 میلیونی فهمید.

اگر قصد خرید خودرو دارید، برای دریافت این وام 4ساله و 16 درصد سود به نمایندگی‌های ایران خودرو و سایپا سری بزنید تا اگر شرایط بر وفق مراد جیب‌تان بود ماشین‌دار شوید، البته بردن دسته چک و سفته فراموش‌تان نشود. حضور مردم در نمایندگی‌های فروش نشان می‌دهد آن‌ها بی‌میل به آشتی نیستند، این بهانه‌ای شده تا دوباره چرخ این صنعت بچرخد و کارگران مشغول کار شوند. امیدواریم خودروسازها به این زودی دچار آلزایمر نشوند.

 

|| کمپین‌ها گذرا هستند، مسئولین برنامه‌دار باشند

شاید بعد از به کرسی نشستن کمی تا قسمتی از کمپین خودرو این حرف‌ها پیش بیاید که از این به بعد برای هر اعتراضی کمپین می‌سازیم و دست مسئولان را از پشت می‌بندیم. دکتر رمضانخواه عضو انجمن جامعه شناسی ایران در این باره نظر جالبی دارد، او می‌گوید: «وقتی ‌کمپینی ساخته می‌شود، اعضای آن و در سطحی کلان‌تر عموم مردم، برای مدت‌زمان محدود نسبت به امری خاص حساس می‌شوند و احساسات‌شان برانگیخته می‌شود. کمیپن‌ها به‌دلیل ذات جمعی بودنشان، گذرا هستند و مسائلی که جنبه موقت دارند را نیز بهتر پوشش می‌دهد. کمپین «عدم خرید خوردهای صفر ایرانی» بسیار پر سر و صدا شد و افرادی را به نخریدن خودروی صفر داخلی ترغیب کرد. البته هدف این کمپین بالابردن کیفیت و پایین آوردن قیمت بود. اما مسئله این است که خرید خودرو توسط مصرف‌کننده و تغییر کیفیت و قیمت توسط عرضه‌کننده تابع مجموعه‌ای از محاسبات عقلانی است که برای رفع آن نیاز به برنامه‌ریزی و تغییراتی اساسی و زمان‌بر است. به همین‌دلیل انتظار تغییر کنش اقتصادی از سوی مصرف‌کنندگان در پی ایجاد کمپین و یا تغییر الگوی تولید در تولیدکنندگان امری دور از ذهن است.».

با این حساب مسئولین جان خودتان می‌دانید با خود و خدای‌تان و انتظارات مردم...

 

برچسب ها
درباره نویسنده
نظرات کاربران
کد امنیتی
محبوبه عظیم زاده
محبوبه عظیم زاده
٩٤/٠٨/٢٣
١
٠
بیایید با موضوعات اقتصادی مهربان باشیم!!! :|
لیلی رضایی
لیلی رضایی
٩٤/٠٨/٢٤
٠
٠
لایک داری فراوان
حنا خانوم
حنا خانوم
٩٤/٠٨/٢٤
٠
٠
محبوبه چه مظلومانه گفتی :)))
محبوبه عظیم زاده
محبوبه عظیم زاده
٩٤/٠٨/٢٤
٠
٠
:)))))))))
اکرم انتصاری
اکرم انتصاری
٩٤/٠٨/٢٥
٠
٠
فرا مهربان حتی :))
اکرم انتصاری
اکرم انتصاری
٩٤/٠٨/٢٣
١
٠
مرسی از محبوبه و مریم عزیز برای تهیه ی این گزارش :) دوستان می تونن نظراتشون رو راجع به کمپین و اتفاقات بعدش و آخرین اتفاق که امروز افتاد بگن :)
محبوبه عظیم زاده
محبوبه عظیم زاده
٩٤/٠٨/٢٤
٠
٠
و مرسی از پاییز مهربون که واقعا کمک کرد :))
اکرم انتصاری
اکرم انتصاری
٩٤/٠٨/٢٥
٠
٠
^_^
مریم سادات
مریم سادات
٩٤/١١/١٤
٠
٠
^_^
الهام حبشی
الهام حبشی
٩٤/٠٨/٢٤
١
٠
ینی کمپین ها کشک بود
محبوبه عظیم زاده
محبوبه عظیم زاده
٩٤/٠٨/٢٤
١
٠
کشک که نبود، همین کمپین بود که باعث شد این قضیه تا اینجا ادامه پیدا کنه و اصلا کار بکشه به اعطای وام 25 میلیون تومانی! این یعنی خواست مردم تعیین کننده ست منتهی به نظر من زیادی زود راضی شدیم و به خاطر همین نتیجه خوب نبود.
اکرم انتصاری
اکرم انتصاری
٩٤/٠٨/٢٥
١
٠
به نظر من کشک نبود چون باعث شد واقعا کارخونه ها دچار مشکل بشن وعده ی مسئولین کمی کشکی تر بود اگه بخوایم حساب کنیم با اتفاق امروز
الهام حبشی
الهام حبشی
٩٤/٠٨/٢٦
٠
٠
نمی دونم واقعا چی میشه گفت ، الان ضرر اون اعتصاب چند ماهه که برای شرکت ایران خودرو و سایپا که رفع شد به کنار چند برابر هم گیرشون اومد
s_mostafa_b
s_mostafa_b
٩٤/٠٨/٢٤
٠
٠
امروز هم که اعلام شد کفگیر دولت به ته دیگ خورده و وام به بقیه متقاضیا اعطا نمیشه! و این به نظر من یعنی یا دولت مردم رو هل داده به سمت خرید و حالا خودش یه گوشه کنار مدیارن دوغول خودروساز نشسته و به ما میخنده و یا اینکه اصلا انتظار همچین استقبالی رو از مردم نداشته و بودجه ای که کنار گذاشته بوده ته کشیده! مرسی :)
محبوبه عظیم زاده
محبوبه عظیم زاده
٩٤/٠٨/٢٤
٠
٠
خوشحال که حتما هستن! به هر حال هدفشون از اعطای وام همین بوده که مردم و دوباره جذب بازار خودرو کنن و تا الآن موفق بودن.
اکرم انتصاری
اکرم انتصاری
٩٤/٠٨/٢٥
٠
٠
بله مردمی که نقدینگی ندارن و یک باریکه حقوق دارن سعی کردن ازین وام خوب استفاده کنن ، معلوم نیست بعدش بانک مرکزی چه خوابی دیده !:)
h.naderi
h.naderi
٩٤/٠٨/٢٥
٠
٠
به نظر یکی از استادید اقتصاد؛ این استقبال صرفا به خاطر یک تسهیلات خوب بود نه خودرو؛ یعنی مردم وام خریدند نه خوردو
محبوبه عظیم زاده
محبوبه عظیم زاده
٩٤/٠٨/٢٦
٠
٠
خرید وام یا خرید خودرو! در هر صورت عواقب بدی داشت، بازار خودرو و دلواپساش به هدفشون رسیدن و مردم از هدفشون باز موندن.
amiralidust
amiralidust
٩٤/٠٨/٢٥
٠
٠
مردم ایران متحد اگه میبودند و این نخریدن رو ادامه میدادن از این شرایط نجات پیدا میکردیم.چرا ادم باید 40میلیون پول به ماشینی بده که جونش تو خطره مگه نه اینکه هدف اسایشه.بالادستیا از تحریم میگن اما همش این نیس اگه دولت حمایت بی قید وشرط و کورکورانه ی خودش رو از خودروهای ایرانی برداره و بزاره خودروهای خارجی بدون تعرفه ی وحشتناک مرگی وارد بشه کی میره این اشغالا رو بخره .ملت این وام رو گرفتن بدون یه لحظه فکر که قراره چی بشه ولی اونایی که موندن این کمپین رو ادامه میدن .موندم از مردمی که تو همین شرایط زندگی میکنن تو همین مملکت وحاضر نیستن برای بهتر شدن شرایط کاری کنن.این کمپین باید برای همه ی موارد این مملکت باشه اون از مواد غذاییمون اون از مسکنمون اون از دزدیایی که بالادستیا میکنن اون از محیط زیستمون اون از فوتبالمون که فردوسی پور برای یه برنامه ای ک هر هفته پخش میشه انقد مطلب از بی برنامگی و فساد داره که بعد 4ساعت صحبت باز میگه بقیش در یه برنامه دیگه ادامه میدیم اون از نماینده هامون و بالادستیایی که میگن مرگ بر امریکا و گرین کارت دارن اون از.....همه ی مواردی که همه میدونن و هیچی نمیگن و تحمل میکنن ...حتی شمایی که داری میخونی با اینکه میدونی من دارم راست میگم و خودتم تو همین شرایطی اما بازم نظرم رو ساسور میکنی و چاپ نمیکنی.
محبوبه عظیم زاده
محبوبه عظیم زاده
٩٤/٠٨/٢٦
٠
٠
میدونید! هر آدمی که رفت برای این قضیه وام و خودرو پا پیش گذاشت به هیچی کار نداشته باشه مطمئنا شرایط زندگی خودشو سنجیده. بعضی ها واقعا این براشون بهترین حالت ممکن بوده چون هزارجای دیگه مشکل دارن و فکر میکنن با این قضیه شاید یکم بار سختی زندگیشون تحملش راحت تر بشه. شاید یه جورایی بشه بهشون حق داد. منتهی بله، برای رسیدن به یک هدف آدم باید سختی هاش رو هم تحمل کنه که ما این کار و نکردیم. مخصوصا تو بحث همین خودرو و این حرفا که به نظرم چون با جون مردم سر و کار داره از خیلی مسائل دیگه مهمتره.
پربازدیدتریـــن ها
شعری سروده خودم

بعد تو

٩٥/٠٩/١٣
شعری سروده خودم

شاید دلیل خلقتت آغوش باشد!

٩٥/٠٩/١٣
شعری سروده خودم

سکوت پاییزی

٩٥/٠٩/١٤
امان از این همه ناهماهنگی

یک نفر با من هماهنگ شود

٩٥/٠٩/١٣
لطفا شفاف بگویید

مسابقه ی غسل

٩٥/٠٩/١٣
گیج شده ام

حال این روز

٩٥/٠٩/١٤
به دنبال آیه های عذاب

سید حسن آقامیری کیست؟

٩٥/٠٩/١٤
شعری سروده خودم

چشم هایم باز شد٬ دیدم کنارم نیستی

٩٥/٠٩/١٨
ترانه ای سروده خودم

دل بهونه گیر

٩٥/٠٩/١٥
عمق فاجعه

آرایشگاه

٩٥/٠٩/١٥
داستان کوتاه

به همین سادگی / قسمت دوم

٩٥/٠٩/١٤
معرفی فیم دریا سالار

لطف خدا بود

٩٥/٠٩/١٤
نامه ی کشف شده ی قدیمی ترین دانشجوی دانشگاه بیرجند

مجمع الأدبا

٩٥/٠٩/١٥
اندر حکایت آموزش مسائل جنسی به کودکان

بچه از کجا میاد؟

٩٥/٠٩/١٦
ترسیده ام انگار

دلم مى خواهد همه چيز را بسوزانم!

٩٥/٠٩/١٣
چرا همیشه همه چیز را آماده می خواهیم؟

دوستت دارم های ناگفته

٩٥/٠٩/١٥
باید بشوی همان آدم سابق

آفرینش برای خوب بودن

٩٥/٠٩/١٤
شعری سروده خودم

ناز نگاه

٩٥/٠٩/١٤
ترانه ای سروده خودم

تو خیالی...

٩٥/٠٩/١٦
اندر مصائب شغل من

پرنیا؟ پریا؟ پریان؟ پرنیان؟

٩٥/٠٩/١٣