وقتی نگرانی مسئولان اردوهای دانشجویی است

وقتی نگرانی مسئولان اردوهای دانشجویی است

نویسنده : arwen

امروز در اخبار خبری را خواندم که مرا در فکر فرو برد. مسئولان کشوری از برگذاری اردوهای مختلط دانشجویی اظهار نگرانی کرده بودند. این مسئله مرا در فکر فرو برد. تا همین چند سال پیش که دستور جدا سازی دانشگاه‌ها داده شد اکثر دانشگاه‌های کشور مختلط بود. (اگر چه هنوز هم هستند دانشگاه‌های مختلط غیر دولتی) از قبل از انقلاب تا همین سال هشتاد و نه دانشگاه‌ها مختلط بود و هیچ فاجعه‌ای هم رخ نداد. چه شد که یک باره دانشگاه‌های مختلط مشکل ساز شدند؟ مگر در همین دانشگاه‌ها شریعتی‌ها درس نخواندند؟ مگر مسئولین کشور ما در همین دانشگاه‌ها تحصیل نکرده بودند؟ چند هزار نفر از شهدای جنگ دانشجو بودند؟

امروز چه داریم؟یک خبر جدید: اردوهای دانشجویی هم خلاف قانون اعلام شده.

این وسط سوالی ذهن من را به خودش مشغول کرده. مگر الان بچه‌های ما مانده رابطه با جنس مخالف هستند و فقط محیط دانشگاه باعث اختلات آن‌ها می‌شود؟ نه... شکر خدا اینترنت داریم. فیس بوک هم داریم. همان که چند سال قبل به طور جدی فیلترش کردند تا دسترسی مردم را محدود کنند و محدودیتش باعث اشتیاق ملت شد. حالا توئیتر و اینستاگرام و تلگرام و هزار و یک نرم افزار ارتباطی دیگر هم اضافه شده که تقریبا اگر نگوییم همه، نود درصد جوانان کشور و صد البته بسیاری از بزرگسالان افراد تحصیل کرده یا بی‌سواد کشور همه و همه به آن‌ها دسترسی دارند.

قبلا فیس بوک را محدود کردند نتیجه‌اش شد این. به یاد زمانی افتادم که ویدئو را از خانه‌ها جمع می‌کردند تا مردم خدای ناکرده فیلم بی‌حجاب نبینند و الان شکر خدا در هر شهر و روستای این کشور خانه‌ای نیست که روی سقفش دیش نباشد؛ البته به جز خانه ما. آن روز آمدند و محدود کردند پخش فیلم‌های زنان بی‌حجاب را اما صدا و سیمای کشور فیلم‌های خارجی‌اش را قطع نکرد. مشکل حجاب زنان ایران بود اما به جای فرهنگ سازی آمدیم از زور استفاده کردیم. نتیجه‌اش بازیگرانی شد که در تلویزیون با مقنعه و چادرند و در زندگی خصوصی به صرف این‌که آن طور که خود می‌پسندند لباس می‌پوشند ممنوع الکار می‌شوند.

حیران مانده‌ام از نگرانی مسئولین کشور. این روزها ما نگرانی مهمتری نداریم؟ از افزایش فحشا و دزدی از بیت المال گرفته تا آمار کارتن خواب‌هایی که هر روز زیاد می‌شوند. بیمارهایی که به خاطر نداشتن پول توسط بیمارستان در گوشه خیابان رها می‌شوند. آمار معتادان جوان و نوجوان کشور... آمار اسید پاشی و مشکلات روانی که منجر به چنین فجایعی می‌شود. نگرانی مسئولین ما باید آقا زاده بازی و رانت خواری و باند بازی در کشور باشد که یک مورد از دزدی آن صدها برابر بودجه سالیانه کشور بود نه اردوی دانشجویی.

برایم سوال است بچه‌های ما که از مهد کودک از هم جدا می‌شوند اگر در دانشگاه هم با جنس مخالف ارتباطی پیدا نکنند، چطور می‌خواهند افراد را بشناسند؟ چطور باید تفاوت بین اخلاق و دیدگاه‌های زن و مرد را درک کنند تا برای  زندگی‌شان درست تصمیم بگیرند؟ راه حل محدودیت نیست آقایان، آموزش و کنترل درست است.

تجربه ثابت کرده وقتی چیزی را برای بچه‌ها محدود کنید چندین برابر به طرف آن کشیده می‌شوند. اگر امروز در جامعه ما جوانان دیگر به همسایه خود به چشم ناموسشان نگاه نمی‌کنند مشکل از آن‌ها نیست، از آموزش شماست. چطور سی سال قبل جوانانی که در دوره بی‌حجابی و به قولی لامذهبی رشد کرده بودند چشم‌شان پاک بود و حیای‌شان بیش.

در دوره دانشجویی تجربه‌اش را داشتم که دانشگاهم با رسیدن دستور تفکیک  جنسیتی دانشجویان دختر را به دانشگاهی تقریبا دو کیلومتر آن طرف‌تر منتقل کرد، حتی در مقطعی در ورودی را جدا کرد تا مبادا اختلات  محل عبورشان موجب فحشا شود. نتیجتا شب به شب دانشجویان پسر با اتوموبیل به دنبال دختران دانشگاه می‌آمدند و بسیاری از همین بچه‌های تفکیک شده گردشی دوستانه را تجربه کنند. مگر نیستند گروه‌های دوستانه تفریحی که جوانان برای کوه نوردی و گردش تشکیل می‌دهند. چه ایرادی دارد؛ در جمع و جلوی چشم بزرگسالان در کنار هم بودن بهتر است؟ یا روانه شدن دختران و پسران جوان کشور به دنبال خانه خالی؟ روابطی که قبلا می‌توانست به سلام و علیکی دوستانه یا برداشتن یک پروژه ساده در دانشگاه ختم شود به کجا کشیده می‌شود؟ نمی‌دانم دیدگاه‌های افرادی که خود را بصیر می‌دانند به چه صورت است اما انسان باید یاد بگیرد حق انتخاب و تشخیص درست و نادرست را... باید تجربه کند و بیاموزد راه درست و خطا را که حتی در دین اجباری نیست. درنهایت آقایان به اصل و ریشه‌ها بپردازید و باور کنید که هیچ چیز را نمی‌توان با زور در گوش جوانان کرد.

برچسب ها
درباره نویسنده
نظرات کاربران
کد امنیتی
مرتضی
مرتضی
٩٤/٠٨/٢٦
٢
٤
اولا که حرف رهبر بوده و رهبر هم خیر و صلاح من و شما رو می خواد، دوما به نظر من باید تفکیک جنسیتی انجام بشه چه تو اردو چه کلاس چه دانشگاه، دانشگاه جای درس خوندنه نه بعضی کارها
r_roshnavand
r_roshnavand
٩٤/٠٨/٢٦
٠
٣
سلام ... چاره‌اي نداريم فعلاً حق با آنها است.
حنا خانوم
حنا خانوم
٩٤/٠٨/٢٦
٢
٢
عالی بود،حرف دل ، ممنون از این مطلب خوبتون :)
s_mostafa_b
s_mostafa_b
٩٤/٠٨/٢٦
٥
١
این مثل رو قبول دارم که الانسان حرص بما منع، اما این رو قبول ندارم که اگه داشتیم ماشینی رو میروندیم که صفحه کلاجش خرابه یادمون بره که چراغ ترمزش هم شکسته است! این درسته که رانت خواری اعتیاد و.... پدر این ملت رو در آورده اما نباید از یه مسائل به ظاهر کوچیکی مثل اردوهای مختلط چشم پوشی کنیم! من با جمع کردن دیش اونم به زور و حتی جلوگیری از تماشای فیامای خارجی مخالف بوده ام و هستم اما این دلیل نمیشه که با همه کارهای بازدارنده مخالف باشم! این بخش حرفتون نتیجتا شب به شب دانشجویان پسر با اتوموبیل به دنبال دختران دانشگاه می‌آمدند و بسیاری از همین بچه‌های تفکیک شده گردشی دوستانه را تجربه کنند. دقیقا تصدیق این موضوعه که روابط پسرا دخترا تو دانشگاه صرفا برای درس نیست و با اون دوستی ایجاد شده اگه شرایط فراهم بشه خیلی اتفاق دیگه ای میتونه اتفاق بیفته، خوش خیالیه اگه فکر کنیم که توی این اردوها قراره معادلات دیفرانسیل حل شه!!!!
h.naderi
h.naderi
٩٤/٠٨/٢٧
٢
٠
خیلی عالی
h.naderi
h.naderi
٩٤/٠٨/٢٧
٣
٠
می دونید به نظر من شما بحث اختلاط رو یک مقداری بد متوجه شدید. اختلاط به معنی در کنار هم قرار گرفتن زن و مرد نیست. به معنی قاطی پاتی شدنشون و عادی شدن روابط بین شون؛ صمیمیت های بی جا و خیلی مسائل دیگه هست. وگرنه توی اجتماع؛ محل کار ؛ مترو؛ محل تحصیل و خیلی جاهای دیگه زن و مرد در کنار هم هستند. قرار هم نیست دیوار بتنی بین شون کشیده بشه.
arwen
arwen
٩٤/٠٨/٢٧
٠
٠
منظور من قاطی شدن بی دلیل نیست منظور من جدا کردن بی دلیله نظارت باشه تعامل باشه تعادل هم باشه یادمه یه جا خوندم که اول انقلاب اومدن یه سری اقایون توی دانشگاه بین بخش خانمها و اقایون چادر وصل کردن بعد با خوشحالی خبرش رو بردن برای حضرت امام خمینی به این امید که تایید و تشویق ایشون رو بگیرند ایشون هم به شدت خشمگین شدن و سرزنششون کردند که کاری که شما میکنید اخرش به فحشا میکشه مگر دانشجو های ما سر کلاس چه میکنند؟ خلاصه اقایون همون روز تا شب نشده به فرمان امام جمع میکنند برنامه رو
h.naderi
h.naderi
٩٤/٠٨/٢٧
٣
٠
یا نوشته اید: «نمی‌دانم دیدگاه‌های افرادی که خود را بصیر می‌دانند به چه صورت است اما انسان باید یاد بگیرد حق انتخاب و تشخیص درست و نادرست را... باید تجربه کند و بیاموزد راه درست و خطا را که حتی در دین اجباری نیست» بله درست ولی باید گفت که قرار نیست شما از عمد بگذاری کسی خطا بکند تا راه درست را پیدا کند. باید زمینه خطا کم شود؛ در این زمینه کم خطا قرار نیست همه به بهشت بروند؛ ولی نباید همه چیز ب حال خودش رها شود که ملت آزمون و خطا کنند. اصل دین و فرهنگ و این همه علوم انسانی برای کم شدن خطای انسان است.
arwen
arwen
٩٤/٠٨/٢٧
٠
٠
ببینید حرف شما متین اما بنده خودم رو عرض میکنم بنده در اپارتمانی به دنیا اومدم چه ده طبقه بلوک چهل واحدی بود دهه شصت هم هر خانواده کم کم سه چهار بچه داشت نود درصد همبازی های بچگی بنده رو اقایان تشکیل میدادند. میگم نود درصد اغراق نیست. و بنده تا سن دوازده سالگی یعنی زمانی که کم کم کمی عقل رس شدم همواره با همون بچه ها بازی کردم. البته خانواده ها همواره نظارتی داشتند تربیت جداگانه و مفید صورت بگیره بچه خودش از یه سنی میفهمه که تفاوتی وجود داره .دوستی های ما الان هم وجود داره صمیمیت هم بازی های بچگی. اما هیچ وقت آلوده نشد چون نظارت و تربیت دقیق پشت سرش بود نه محدود کردن الکی و بیجا. حرف من اینه محدود کردن بیشتر کنجکاوی به بار میاره ملت هم نباید ازمون و خطا بکنند حرف من اینه نظارت باشه تعامل باشه تعادل باشه به خدا محدود کردن بی جا نتیجه برعکس داره میگید نه؟ یک نگاه بکنید یک مقایسه بین بچه هایی که در حکومت اسلامی ما رشد کردند و اعتقادات اکثریت اونها با اعتقادات بچه هایی که قبل از انقلاب و زیر ازادی های بیجای پهلوی رشد کردند. اون زمان کافه بود. کاباره بود مسجد و حسینیه هم بود. تربیت و نظارت خانواده هم بر همین اساس سخت تر بود. چون اون زمان مادرها اکثرا مجبور نبودند کار کنند پس در منزل نظارت و تربیت قوی تری انجام میدادن نتیجش خیلی از جوونهایی شد که هشت سال جنگیدند برای خاک و اعتقادشون. الان بیایم صادق باشیم...چند درصد بچه های الان ما در این مسیر جلو میرند؟ اکثریتشون؟ واقعا کجا میرند؟ این اشکالات ناشی از چیه؟ ناشی از همون نهی بی جا که از اول بچگی برای بچه ایجاد شد. ناشی از مادرهایی که مجبور شدند مردانه کار کنند و فرصت نداشتند که انطور که باید روی بچه هاشون کار کنند.بنده حرفم اینه چیزی که مستقیما منع میشه فرد رو کنجکاو میکنه. چند درصد بچه های ما الان مشروبات الکلی و مواد مخدر مصرف میکنند؟
translator
translator
٩٤/٠٨/٢٧
١
٠
این همونه که قبلا گفتم ماها کلا عادت کردیم که تا یه مسئول یا یه ادم مذهبی به یه جای لنگی اشاره کرد بگیم : برن کارای دیگشونو درست کنن انگار جامعه با درست کردن این مورد درست میشه... کلا ماها ادمای عجیب الغریبی هستیم . نویسنده ی محترم شما یا دورو برتونو نمیبینین یا خودتونو زدین به ندیدن . بله شهدای جنگ هم از تو دانشگاها بودن ولی هزار برابرش فارغ التحصیل همه چی دان و همه کار دان... داریم( که سر دراز داره و نمیشه بحثو زیاد باز کرد ) دوم اینکه بله جوونا مونده ی رابطه با جنس مخالفن چرا سعی میکنین هی رد کنین؟ شما یه نگاه به حرفا و کارای بچه راهنمایی و دبیرستانی ها بندازین جسارتا قشنگ متوجه میشین که مونده ی چه چیزی هستن چه برسه به دانشگاه که عرصه محیاست .دانشگاهم یک بسترش هست که با نت فرق داره و افراد بیشتر احساس امنیت و اعتماد میکنن پس راحتتر هم ارتباط برقرار میکنن. سوم اینکه بازیگرا همشون اونطور که تو فیلما موجه هستن واقعا نیستن و این یه چیزیه که برا همه اشکاره و در زندگی شخصیش 180 درجه حرفا و رفتار و پوششش فرق میکنه ممنوع الکارم نمیکنن چون اگه بخوان اینکارو بکنن کلا باید تلویزیون و سینما رو جمع کنن.اونا که شما میفرمایید کسانی هستن که میرن خارج و... که همه ام میدونن.چهارم اینکه فحشا ینی چی دقیقا؟؟؟؟؟ خوبه بعضی وقتا یکم فکر کنیم درباره ی معنی این کلمه.بعد اینکه حالا از کجا شروع میشه ؟ قطعا اون طرف از اول اینطور ادمی نبوده و عواملی باعث شده به طرف فحشا بره که یک عاملش هم همین روابط ازاد و مدل ظاهر شدن خانوما تو مکان های عمومی هست . شما یه جوری گفتین از مهدکودک از هم جدا میشوند که انگار کلا زن و مردا همو نمیبینن و برای هم یه موجود فضایی هستن. الان که از مجازی تا حقیقی همش خانوم ها و اقایون با هم تعامل دارن حالا یا تو محیط کار یا تو جامعه وخیلی جاهای دیگه.بعدم با اردوی مختلط زن و مرد همو بیشتر میشناسن؟ بسی جالبناک بود. فکر نکنم با دوسه ساعت شوخی و خنده و حرفای بی پرده بشه هم رو شناخت.پنجم اینکه چرا مثل قبل پسرا رو درو همسایه غیرتی نیستن اینکه خب دختر همسایه اون زمانا خودشو تو هفت تا پستو قایم میکرد و افتاب مهتاب نمیدیدش ولی الان انقد اکثرا افتاب میخورن که در معرض سوختگی هستن جسارتا پسرا هم انقد این بی پرده بودنو دیدن که دیگه براشون اهمیت نداره کی بهشون چی میگه تازه میگه خب شاید دوس پسرش باشه بزا دخالت نکنم تو زندگی خصوصیش یا اینکه اگرم بگه دختره چهار تا میزاره روش جواب پسر همسایه رو میده یا اینکه پسره همسایه با خودش میگه خب این اگه نمیخواست کسی بهش حرف بزنه که اینجوری نمیومد ولی دخترای اون موقه چون با حیا بود پسرا ازشون دفاع میکردن و بجا هم بوده.ششمن اینکه وقتی دیدین تفکیک شده پسرای دانشجو شب به شب میومدن دنبال دخترا . ببخشید قبلشم دیده بودین یا فقط بعدشو توجه فرمودین؟ قبلش ازاد بودن همش با هم بودن ولی بعد از تفکیک فقط شبا میرفتن اونم فقط " گردش دوستانه " . بعله. هفتم اینکه کوه هم که الان یه تفریح بسیار خوب برای بچه های خوب هستش خخخ فکر کنم کوه نرفتین یا نه کوه رفتین و دیدگاهتون مثه همون گردش دوستانه ست برای همین چیز ناهنجاری به چشمتون نیومده. دخترو پسرا تو شهر اینطورین با هم دیگه کوه که جای خود دارد...در اخر هم اینکه اگه همه بخوان همه ی راه های زندگی رو ازمایش کنن و ازمون و خطا کنن که عمرشون به باد رفته و ایضا جامعه هم هم . دین برای همینه که به قول اقای نادری زمینه های خطار و کم کنه
meshkat
meshkat
٩٤/٠٨/٢٧
١
٠
من فک میکنم شما دغدغه های خوبی دارین ولی در پردازششون قدری مشوش و پراکنده عمل کردین! چن تا نکته: ۱.من و اکثر خونواده و اطرافیانم علوم پزشکی درس خوندیم یا میخونیم که محتوای خیلی از دروسش هنوز واسه عموم مردم شاید یه جور تابو باشه، اتفاقا همه هم دانشگاه دولتی، قریب به اتفاق واحدا هم مختلط بود، پس این عبارت "مختلط غیردولتی" رو درک نمیکنم من! ۲.اینکه میگین "مسئولان کشوری" دقیقا منظورتون کیه؟ تا جاییکه من اخبارو دنبال کردم، شخص رهبری گفتن که معنای کارفرهنگی در دانشگاه، برگزاری کنسرت و اردوی مختلط نیست. که بنظر من این جمله رو هرعقل سلیمی میپذیره، چرا که کار فرهنگی فراتر و مهم تر از ایناس. ۳.الان چون رانت و هزارجور مشکل دیگه وجود داره، باید از حجاب و روابط جنس مخالف و... غافل شد؟ نمیشه همه اینا رو بصورت موازی پیش برد؟ ۴.صد البته که زور جواب نمیده، حالا چه رضاخان به زور کشف حجاب کنه، و چه نیروی انتظامی دیشا رو جمع کنه! حالا اینکه کار فرهنگی نمیشه یه مشکل دیگه س ولی بازم دلیل نمیشه حساسیت رو قضیه حجاب و اختلاط کم شه! ۵.ضمنا جوانان سی سال قبل، مثه الان مورد هجمه فرهنگی از طرف غرب نبودن که مثال میزنین اون زمان چشم پاکتر بودن!
Hamid_Bozorgvari
Hamid_Bozorgvari
٩٤/٠٨/٢٧
١
٠
همیشه افراط و تفریط هست .... شاید 30 سال پیش نظام از افراط حمایت میکرد ، اما الان از تفریط ..... دانشگاه نباید محلی برای قدرتنمایی نظام باشه .... دانشگاه باید خودش ، مشکلاتش رو حل کنه.
meshkat
meshkat
٩٤/٠٨/٢٧
٠
٠
‎:)‎ موافقم، فقط متوجه نشدم در تایید کامنت منه یا در نقدش؟‎:D ضمن اینکه معتقدم دانشگاه ، در هرحال باید اخلاقیات رو سرلوحه عملکردش قرار بده، حالا ممکنه عملکرد نظام هم در راستای همون اخلاقیات باشه و یا نباشه!
Hamid_Bozorgvari
Hamid_Bozorgvari
٩٤/٠٨/٢٧
١
٠
مطلب خوبی بود خانوم آروین ، قضاوت در این مورد رو میسپارم به دوستان بزرگتر از خودم ، اما به نوبه خودم از اینکه مطالب دغدغه مند و هدفدار مینویسید ممنونم :)
arwen
arwen
٩٤/٠٩/٠٨
٠
٠
ممنونم موفق باشید
پربازدیدتریـــن ها
طنز

نامه ای منصفانه به استاد

٩٥/٠٩/١١
شعری سروده خودم

بعد تو

٩٥/٠٩/١٣
شعری سروده خودم

شاید دلیل خلقتت آغوش باشد!

٩٥/٠٩/١٣
شعری سروده خودم

حیف که روی من این جا به تو هم باز نبود

٩٥/٠٩/١١
میانه رو و دانا

امر به معروف و نهی از منکر وظیفه کیست؟

٩٥/٠٩/١٠
یک پارچ آب سرد!

شرط ثبت نام

٩٥/٠٩/٠٩
لطفا شفاف بگویید

مسابقه ی غسل

٩٥/٠٩/١٣
امان از این همه ناهماهنگی

یک نفر با من هماهنگ شود

٩٥/٠٩/١٣
شعری سروده خودم

سکوت پاییزی

٩٥/٠٩/١٤
گیج شده ام

حال این روز

٩٥/٠٩/١٤
بیا همت کن رفیق

با دود و غبار هم مدارا ؟!

٩٥/٠٩/١١
به دنبال آیه های عذاب

سید حسن آقامیری کیست؟

٩٥/٠٩/١٤
داستان کوتاه

به همین سادگی / قسمت دوم

٩٥/٠٩/١٤
لعنت به هرچه یاد تو را زنده می‌کند

تقویم های بی عدد / شعر

٩٥/٠٩/١٠
اگر ریزعلی می بود، شاید داستان طور دیگری رقم می خورد

جای دهقان فداکار خالی بود

٩٥/٠٩/١٠
بعضی ها

ساعت های بی صدا

٩٥/٠٩/١١
ترانه ای سروده خودم

دل بهونه گیر

٩٥/٠٩/١٥
گفت: «من به دنیا اومدم پیاده بیام تا حرم آقا»

مشغول می زدم

٩٥/٠٩/١٠
عمق فاجعه

آرایشگاه

٩٥/٠٩/١٥
ترسیده ام انگار

دلم مى خواهد همه چيز را بسوزانم!

٩٥/٠٩/١٣