نقدی بر چند نکته موجود در بعضی از فیلم‌ها!

نقدی بر چند نکته موجود در بعضی از فیلم‌ها!

نویسنده : دخترخاصــ

در این مطلب در رابطه با سه موضوع می‌خواهم صحبت کنم، این نقدها صرفا و بعضا نظر شخصی بنده است و به طور کامل شاید درست نباشد.

 

 برداشت اول:

از اولش همینجوری بوده!

سریال‌های تلوزیونی و فیلم‌های سینمایی را می‌گویم...

در اکثر فیلم‌ها وقتی می‌خواهند مصداق بارز کسانی که درمانده‌اند و مشکل دارند (از هرنوعی؛ جسمی، مالی و...) را نشان بدهد می‌رود سراغ افراد مذهبی جامعه و در بیشتر مواقع این مذهبی بودن را می‌آیند در قالب چادر پوشیدن و چادری بودن نشان می‌دهد.

برداشت دوم:

در جامعه ما وقتی حرف از ریش می‌آید ذهن آدم می‌رود سراغ آدم‌های مذهبی و مومن (البته منظورم ریش پیرو مُد نیست!) در جامعه حقیقی ما داشتن ریش به این معناست و به کسی که ریش داشته باشد القابی مثل بسیجی و با ایمان و... می‌دهیم.

در بعضی از فیلم‌ها کارگردان می‌آید هنرمندانه و در یک شرایط ظریف و دقیق از این نوع آرایش برای بازیگر یا بازیگرهای مردش استفاده می‌کند و بر حسب اتفاق(!) نقشی که بازیگر و یا بازیگران مذکور دارند نقشی کاملا مستبد و دیکتاتوری ست.

برداشت سوم:

در بعضی از فیلم‌ها وقتی مسئله ازدواج دو جوان پیش می‌آید (جدا از مسائل عاطفی و موانع جلوی پای آن‌ها)آقا پسر شرایط نسبتا خوبی دارد یعنی یک شغل آبرومند، خانه یا ماشین و... و دختر خانم هم شرایط ظاهری و بعضا خانوادگی خوبی دارد، شاید این دو جوان در فیلم مورد نظر با هم نتوانند ازدواج کنند ولی شرایط‌شان این است...

 

** خیلی از ماها از شرایط کشور و جامعه خودمان مطلعیم و داستانی بودن بعضی از این سریال‌ها و فیلم‌ها را قبول داریم و می‌دانیم اگر در ضمیر ناخوداگاه فیلم به طور کاملا حرفه‌ای نکته اشتباهی القا می‌شود، در زندگی حقیقی واقعیت ندارد اما نکته این‌جاست که این فیلم و سریال‌ها فقط در ایران پخش نمی‌شود! و کشورهای دیگر هم آن‌ها را می‌بینند و یک سری مسائل را در رابطه با یک کشور اسلامی پیش بینی و قضاوت می‌کنند.

مثلا در رابطه با مسئله با حجاب بودن و مذهبی بودن و در مقابله با مشکلات مختلف دست و پنجه نرم کردن، چه چیزی را دارد نشان می‌دهد؟

یا مسئله داشتن ریش ، که 98 درصد افراد سیاسی کشور ما ریش دارند(!) چه چیزی را در ذهن مخاطب دارد القا می‌کند؟

در رابطه با برداشت سوم از آن‌جایی که ما ایرانی‌ها خیلی احساساتی و مهربان هستیم(!) خوشحال هم می‌شویم از این‌که دو جوان به هم برسند ولی مشکل این‌جاست  بالاخره عده‌ای از مخاطبان این نوع فیلم‌ها جوان‌ها هستند که بیشتر آن‌ها در سن ازدواج هم هستند، تاثیری که جوان‌ها به صورت ناخودآگاه از این فیلم می‌گیرند این است که به عنوان مثال؛ من نوعی می‌آیم معیار‌های انتخاب همسر آینده‌ام را بر مبنای خصوصیات و شرایط آقای بازیگر فلان فیلم می‌گذارم و کسی که آن شرایط را نداشت خیلی شیک رَد می‌کنم یا مثلا آقا پسر جوان بیننده می‌آید معیارهای انتخاب همسر آینده‌اش را بر مبنای ظاهر و چهره و خانواده فلان خانم بازیگر می‌گذارد.

 این نمی‌تواند یکی از دلایل بالا رفتن سن ازدواج باشد؟!

 

برچسب ها
درباره نویسنده
نظرات کاربران
کد امنیتی
admincheh
admincheh
٩٤/٠٨/٢٥
٠
٠
رسانه یکی از بزرگترین مرجع های ساختن فرهنگ تو کشورهاست ، همون قدر که سریالای ترکی ماهواره موفق بودن ما تو اشاعه ی فرهنگی که می تونه ذهن خانواده ها رو روشن کنه ناموفق بودیم !
دخترخاصــ
دخترخاصــ
٩٤/٠٨/٢٦
٠
٠
ینی برای درست شدن فیلمامون هم باید منتظر ظهور باشیم؟؟! ممنون از نگاه ارغوانیت :)
مرتضی
مرتضی
٩٤/٠٨/٢٥
٠
٠
#حرف_حق
دخترخاصــ
دخترخاصــ
٩٤/٠٨/٢٦
٠
٠
:) ممنون از اینکه وقت گذاشتین و خوندین
حنا خانوم
حنا خانوم
٩٤/٠٨/٢٥
٠
٠
چقدر مونده تا خیلی از کارگردان هامون یاد بگیرن درست فیلم بسازن ...
دخترخاصــ
دخترخاصــ
٩٤/٠٨/٢٦
٠
٠
:) بعضیاشون خیلی حرفه ای ان! همونایی که میرن اسکار میگیرن! ممنون عزیزم
Nasrin-A
Nasrin-A
٩٤/٠٨/٢٥
٠
٠
خونه های آنچنانی و قصر نشینی غالب شخصیت های داستان. و اینکه دائم داریم یک سری کلیشه رو تحمل میکنیم که یه خانواده ی مذهبی با آبرو و خوش نام توسط یه آدم بد ! دارن دچار دردسر میشن! خیلی وضع سریالهامون بده با یه پست و دو پست نمیشه وصفش کرد دختر جان:)
دخترخاصــ
دخترخاصــ
٩٤/٠٨/٢٦
٠
٠
بله همینطور هست که میگین... متاسفانه.. ممنون از نگاهتون
اشکمهر آتشروان
اشکمهر آتشروان
٩٤/٠٨/٢٥
٠
٠
در مورد ریش موافق شما نیستم/همون چیزی که نشون میدن درسته/بیشتر این آدمها در مملکت مستبد و دیکتاتورن.
دخترخاصــ
دخترخاصــ
٩٤/٠٨/٢٦
٠
٠
منم موافق نظر شما نیستم/ همون چیزی که نشون میدن جامعیت نداره/ نظری غیر از این از شما توقع نداشتم
اشکمهر آتشروان
اشکمهر آتشروان
٩٤/٠٨/٢٥
٠
٠
میخوای نمونه هم بگم/همه نمونه و مثالهای شخصی دارم که در زندگی خودم و خانوادم بوده هم نمونه عمومی در کشور.
دخترخاصــ
دخترخاصــ
٩٤/٠٨/٢٦
٠
٠
دلیلی نمیشه چون در زندگی شما بوده جمع ببندین/ در کشور هم همه اینجوری که میگین نیستن
Hamid_Bozorgvari
Hamid_Bozorgvari
٩٤/٠٨/٢٦
٠
٠
روح و ضمير ناخودآگاه ما لحظه به لحظه از طريق انواع رسانه ها در حال تغيير و شکل دهي است (هر کي قبول نداره بگه تا اين چهارتا استخونو .... ) ، از کتاب و رمان بگيريد تا فيلم ها و موزيک هاي هدف دار ....... متاسفانه ، ما نميتوانيم رسانه ها رو تصحيح کنيم اما ميتونيم خودمون و اطرافيانمون رو در مقابل چنين هجمه هايي واکسينه کنيم ..... فقط کافيه فرهنگسازي رو شروع کنيم ابتدا از صدا و سيما و سپس از طريق خانواده ها ....... همين که فقط بدونيم ذهن ما بطور غير ارادي آماده دريافت پيام رسانه هاست ، قدم اوله و بزرگترين قدم. .... راستي مطلب خوبي بود و ممنون :)
arwen
arwen
٩٤/٠٨/٢٦
٠
٠
عزیزم حرف شما درست اما ببینید ما کتاب چی داریم؟ کتابهایی سرشار از سانسور و تغییر جوری که اشک بنده به عنوان نویسنده کتاب در میاد برای کودک و نوجوان جوری ترجمه ها و کتابهای خودی رو سانسور میکنن که میخوای خودتو بزنی. فیلم چی داریم؟ سریالهای تکراری و کاملا قابل حدس. شخصیت های شعاری. اتفاقات تکراری . یا سریالها و فیلمهای تکراری دهه پنجاه و شصت که توی تلویزیونمون هی تکرار میشه من توی خونه هیچ وقت انتن نداشتم و نخواهم داشت اما اگه نرم سریال دانلود نکنم دق میکنم به خدا.دو تا سریال هست که دوستشون دارم و هفتگی دانلود میکنم این سه ماه تعطیلات سریالها اصلا بهم عذاب اور گذشت. وقتی میبینی سریالهای ایرانی که درش مثلا جام مشروب ممنوع التصویره برای سریال راز شاه میان دم به ساعت جام مشروب میگردونن و نشون میدن و این سریال رو هشت بار در هفته تکرار میکنن یا میرن سر یه سریال کره ای بلایی میارن که کل فیلمنامه از اول نوشته میشه(نمونش سریال کره ای دختر امپراتور که کلا زحمت نوشتن نو کشیده شده بود) به عقل مخاطب توهین میشه. من سی سالمه درست و غلط رو تشخیص میدم وقتی نیاز دارم هیجان داشته باشم توی زندگیم میرم سریال خارجی دانلود میکنم.این ضعف صدا و سیمای ماست. بیاد چهار تا دوبله قوی رو سریالهای قوی بذاره داستانش رو عوض نکنه پخش کنه.مخصوصا سریالهای شرقی اصلا صحنه ندارن عملا اما صدا و سیمای ما عادت به داستان سرایی داره تو صد سال قبل مونده اینه که مردم رو زده میکنه.وقتی میان کارتون زیبا و اموزنده بل و سباستین رو به خاطر وجود سگ ممنوع میکنن خب از این تفکر نباید انتظار داشته باشیم که بیاد اموزش بده به نسل بعدمون
دخترخاصــ
دخترخاصــ
٩٤/٠٨/٢٦
٠
٠
ممنون از حضورتون و ممنون از شما اقای اروین امیدوارم یه روزی همه ی این مشکلات حل شه
arwen
arwen
٩٤/٠٨/٢٦
٠
٠
خانم هستم و از شما هم تشکر
meshkat
meshkat
٩٤/٠٨/٢٦
١
٠
اگرم احیانا یکی بخواد مذهبی ها رو خوب جلوه بده،انقد فیلمنامه و بازیها ضعیف و شعاریه که دیگه شخصیتها باورپذیر نیستن، بلکه تیپ ن! اینایی هم که ریش رو نماد استبداد میدونن حقشون حکومت رضاخانیه! تازه صدام و هیتلر هم سیبیلو بودن! پس چرا سیبیل نماد استبداد نشده؟ فارغ از عملکرد مقامات مملکتی، باید بگم هدف مذمت مذهبه وگرنه اینا بهونه س!
دخترخاصــ
دخترخاصــ
٩٤/٠٨/٢٦
٠
٠
متاسفانه همینطوره عزیزم کاش روزی برسه واقعن حل شه این مسئله
arwen
arwen
٩٤/٠٨/٢٦
٠
٠
مشکل از کارگردانها نیست ما کمبود نوشته ی قوی داریم. ببینید مثلا میگم یه سریال فوق قوی مثل شهرزاد رو صدا و سیما بهش اجازه پخش نمیده میاد تو بازار پخش میشه من که اگه هر هفته نخرمش دق میکنم. چرا کارگردانها میرن سراغ فروختن سریالها در خارج از صدا و سیما؟ چون اونجا دیگه گیر بهشون نمیدن که این چرا اونجور اون چرا این جور... فیلمنامه رو عوض نمیکنن آدمها رو عوض نمیکنن. ادمی رو تو سریال تلویزیو با چادر و مقنعه ببینید و بعد تو خیابون یا صفحات مجازی طرف رو اونجور که واقعا هست. خب این برای مخاطب ایجاد تناقض میکنه و همین تناقض ها مردم رو از صدا و سیما زده میکنه
دخترخاصــ
دخترخاصــ
٩٤/٠٨/٢٦
٠
٠
بله استاد فرمایشتون کاملا متینه قبول دارم فقط متوجه نشدم هیجان از دید شما ینی چی؟؟ واینکه میگید فیلم فوق قوی از چه نظر؟؟ نظرتون در رابطه با جدایی نادر از سیمین چیه؟؟ نکته ای که هستش اینه که در صدا و سیمای ما خیلی اروم و منظم داره به سمتی میره که بعضی از مساعل زشت و نکوهیده جامعه کم کم عادی شه نمونه ش تو فیلمای مجوز نگرفته زیاده...
arwen
arwen
٩٤/٠٨/٢٦
٠
٠
هیجان از دید من معنی دلهره و نگرانی داره جایی که نگران شخصیت اصلی داستان باشی که ایا مرده یا زندس. آیا اگه این عمل رو انجام بده براش خوبه یا بد. جوری که نفس بیننده بند بیاد تا قسمت بعد.چیزی که در سریالهای خارجی به وفور یافت میشه و در سریالهای ما نه. من جدایی رو چهار بار دیدم. شاید هیجان رو به اون معنی که گفتم نداشت اما یه کار قوی و قیلمنامه ی برنامه ریزی شده داشت. مسائل زشت و نکوهیده رو میشه کنترل کرد.ببینید یه زمان میبینی فیلمهایی میاد توی سینمای ما که بعضی هاشون واقعا ارزش دارن یا ندارن. فیلمهایی هم هستن که محتوا ندارن داستان ندارن فقط صرف دکور و بازیگران خوش قیافه میرن جلو. این خطاس. فیلم باید اموزش بده در عین حال جذاب باشه. ارامش بده چون مردم بعد یک روز کار میان پای تلویزیون آرامیش میخوان نه یه سریال اعصاب خورد کن.البته چیزی که شما میگید مسائل نکوهیده و زشت مخصوصا در طنزهای ما متاسفانه دیده میشه اما به نظر من کنترل و اموزش میتونه درش باشه. این چند سال چه کار طنز جدیدی دیدیم که رو نمایی بشه؟ یه چیز شادی اور که مردم رو پای تلویزون وطنی بکشه کار اقای مدیری بود که اونم با چهار تا اعتراض رفت تا چند ماه دیگه که سری دومش بیاد....متاسفانه ما ضعف فرهنگ داریم در صدا و سیما
Hamid_Bozorgvari
Hamid_Bozorgvari
٩٤/٠٨/٢٧
٠
٠
با سلام خدمت استاد و نویسنده محترم ، خانوم آروین .... ضمن تشکر از کامنت زیبایی که زیر نظر بنده قرار دادین ، منم خواستم تا نظرمو در اون موردی که فرمودین خدمتتون عرض کنم .....در ابتدا باید بگم منظوری که من داشتم با فرمایشات شما زیاد یکی نبود و چیزی که من از صدا و سیمای فعلی توقع دارم تولید برنامه های طولانی مدت برای آگاه کردن خانواده ها از این هجوم خاموش روحی و روانی که اکثر قریب به اتفاق والدین ایرانی اصلا از وجودش خبر ندارن و نمیدونن این آهنگ ها و سریالها و رمانهای هدفدار چقدر راحت میتونه ضمیر ناخودآگاه کودکان رو به هر سمتی ببره ، (این سمت ، هم میتونه خوب باشه هم بد) اما بهرحال من تمام حرفهای شمارو قبول دارم و حتی بسیار بدتر از شما از سیاست های صدا و سیما متنفرم ...... منم مثل شما آنتن ندارم و وقتی کارهای زیبا ، قوی و جذاب خارجی رو میبینم از دیدن بعضی سریال های فاجعه آمیز (مخصوصا سریالهای کوتاه مناسبتی ، مثل اون سریال درباره شهدای غواص) میخوام سرمو بکوبم به دیوار و از این زندگی راحت بشم ........ من خودم در حد خیلی خفیف با کارگردانی آشنا هستم و میدونم ضرب آهنگ و هیجان چقدر در جذب مخاطب موثره ..... اما در نهایت دوست ندارم که صورت مسئله رو پاک کنم ... ما توی این کشور زندگی میکنیم و چه بخوایم چه نخوایم باید تابع سیاست های کلی نظام در همه زمینه ها باشیم ... پس بهتره خودمون رو با فیلمسازهای خارجی مقایسه نکنیم .... شاید فیلم ساختن به اون شیوه که من و شما میخوایم توی خارج خیلی راحت باشه ، اما اگه بتونیم با این بگیر و ببندهای سخت کار ارزشمندی رو ارائه بدیم ، کارستان کرده باشیم.... ور در نهایت باید بگم برای رساندن یک پیام از طریق رسانه لازم نیست ، خیلی درگیر مقوله های مختلف شد ، پیامی رو که یک کلیپ ساده و کوتاه اما زیبا میتونه برسونه ، خیلی از فیلمهای 2015 نمیتونن برسونن.
دخترخاصــ
دخترخاصــ
٩٤/٠٨/٢٧
٠
٠
اول اینکه عذر میخوام بابت اقا خطاب کردنتون اخه آروین اسم یکی از اقایونه :) راستش این دلهره و نگرانی این روزا در سریال کیمیا هم قابل مشاهده ست نمیدونم حالا نگاه می کنید یا نه در اینکه جدایی فیلم نامه قوی هستش شکی نیست ولی استادانه یه نکات و مسائلی رو تو فیلم کارگردان ماهرانه جا داده که به نظر من یکی از دلایل اسکار گرفتنش هم این بود اصلن از فیلمش خوشم نمیاد!
میرزا
میرزا
٩٤/١٢/٠٢
٠
٠
در مورد محتوای نوشته: محتوا خیلی خوب و بجاست و البته جای بحث بسیار داره و همین مقدار، در همین نوشته کفایت می کرد و خوب بود. بله، امروز صدا و تصویر نقش حامل فرهنگ و تمدن رو بازی می کنند. دقیقا اونچه دیده و شنیده میشه، تعمیم داده میشه. مثل فیلم هایی که ما از آمریکا و اروپا می بینیم و تعمیم میدیم به کل کشور سازنده؛ و بند آخر یادداشت شما کاملا درسته.// در مورد نگارش و ویرایش: شما که خیلی خوب قلم می زنید دختر خاص، بهتر بود که یادداشت رو به طور کلی و یکدست می نوشتید که شدت تأثیرگذاری مطلب بالا بره. و از عبارت هایی مثل: «برداشت اول و دوم و سوم» استفاده نشه بهتره. نمیگم اشکالی هست ها، منظورم اینه که یک دست ابتدا پاراگراف اول و بعد به توضیحات در مورد اونچه می خواین بیان کنین بپردازین و بعدش هم نتیجۀ مطلبتون رو تقدیم مخاطب کنید. طبق تجربۀ شخص من اینطور بهتر تأثیر میذاره.// مرور دختر خاص، مرور و بعد هم به آرامی واژگان خودتون رو بخونید و اگر به دل خودتون نشست ثبتش بکنید. به عنوان مثال: فعل های این جملات رو دقت کنید: «در اکثر فیلم‌ها وقتی می‌خواهند مصداق بارز کسانی که درمانده‌اند و مشکل دارند (از هرنوعی؛ جسمی، مالی و...) را نشان بدهد می‌رود سراغ افراد مذهبی جامعه و در بیشتر مواقع این مذهبی بودن را می‌آیند در قالب چادر پوشیدن و چادری بودن نشان می‌دهد.»// موفق باشین! :-)
دخترخاصــ
دخترخاصــ
٩٤/١٢/٠٣
٠
٠
ممنون از توضیحات کاربردیتون حتما استفده میکنم میشه لطف کنید این مطلبم بخونید؟ http://jeem.ir/article/blog/23749
پربازدیدتریـــن ها
طنز

نامه ای منصفانه به استاد

٩٥/٠٩/١١
شعری سروده خودم

بعد تو

٩٥/٠٩/١٣
شعری سروده خودم

شاید دلیل خلقتت آغوش باشد!

٩٥/٠٩/١٣
شعری سروده خودم

حیف که روی من این جا به تو هم باز نبود

٩٥/٠٩/١١
میانه رو و دانا

امر به معروف و نهی از منکر وظیفه کیست؟

٩٥/٠٩/١٠
شعری سروده خودم

سکوت پاییزی

٩٥/٠٩/١٤
لطفا شفاف بگویید

مسابقه ی غسل

٩٥/٠٩/١٣
امان از این همه ناهماهنگی

یک نفر با من هماهنگ شود

٩٥/٠٩/١٣
گیج شده ام

حال این روز

٩٥/٠٩/١٤
بیا همت کن رفیق

با دود و غبار هم مدارا ؟!

٩٥/٠٩/١١
ترانه ای سروده خودم

دل بهونه گیر

٩٥/٠٩/١٥
به دنبال آیه های عذاب

سید حسن آقامیری کیست؟

٩٥/٠٩/١٤
عمق فاجعه

آرایشگاه

٩٥/٠٩/١٥
داستان کوتاه

به همین سادگی / قسمت دوم

٩٥/٠٩/١٤
معرفی فیم دریا سالار

لطف خدا بود

٩٥/٠٩/١٤
لعنت به هرچه یاد تو را زنده می‌کند

تقویم های بی عدد / شعر

٩٥/٠٩/١٠
اگر ریزعلی می بود، شاید داستان طور دیگری رقم می خورد

جای دهقان فداکار خالی بود

٩٥/٠٩/١٠
نامه ی کشف شده ی قدیمی ترین دانشجوی دانشگاه بیرجند

مجمع الأدبا

٩٥/٠٩/١٥
بعضی ها

ساعت های بی صدا

٩٥/٠٩/١١
گفت: «من به دنیا اومدم پیاده بیام تا حرم آقا»

مشغول می زدم

٩٥/٠٩/١٠